بهترین سری لپ تاپ های گیمینگ چیست؟
  • 09 خرداد 1400

بهترین سری لپ تاپ های گیمینگ چیست؟

با اینکه بهترین راه برای ورود به دنیای پر زرق و برق و سرشار از شگفتی بازی های ویدیویی، خرید کنسول بازی هست؛ اما خرید یک لپ تاپ گیمینگ هم دست کمی از کنسول بازی ندارد و حتی مزایای بیشتری میتواند برای برخی از افراد داشته باشد.

این روزها استفاده از لپ تاپ فقط به اینترنت، کارهای روزمره و تحقیقات علمی خلاصه نمی‌شود، بلکه بازی کردن هم یکی از موارد پرشمار استفاده از لپ تاپ ها است. این اقبال گسترده‌ به لپ تاپ ها برای بازی کردن باعث شده شرکت های تولید کننده لپ تاپ هر روزه نوتبوک های قدرتمند تری را برای اجرای بازی‌های روز تولید کنند و به اصطلاح سبد لپ تاپ های گیمینگ خود را هر روز گسترش دهند. تعدد زیاد لپ تاپ های گیمینگ باعث سخت تر شدن انتخاب یک لپ تاپ گیمینگ قدرتمند شده. ما در این نوشتار قصد داریم بهترین راه انتخاب یک لپ تاپ گیمینگ قدرتمند رو بررسی، بهترین سری لپ تاپ های گیمینگ رو معرفی و بهترین لپ تاپ های گیمینگ رو به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

چگونه یک لپ ‌تاپ گیمینگ خوب انتخاب کنیم؟

قبل از اینکه به معرفی و بررسی بهترین لپ‌ تاپ‌ های گیمینگ موجود در بازار بپردازیم، بهتر است به طور خلاصه خصوصیات و ویژگی‌های یک لپ‌ تاپ‌ گیمینگ خوب را بیان کنیم و با توجه به آن‌ها بهترین‌های بازار را انتخاب کنیم.

اکثر گیمرها به مانیتور و صفحه‌نمایش بزرگ با گرافیک عالی برای بازی‌های کامپیوتری علاقه‌مند هستند. بازار لپ تاپ با توجه به پیشرفت‌های روزافزون فناوری شاهد رشد مداوم بوده است و تولیدکنندگان این لپ‌ تاپ‌ها نیز در تلاش هستند تا مخاطبان گیمر خود را با نوآوری‌هایی از نظر GPU ، وضوح صفحه نمایش و پردازنده‌های پرسرعت راضی نگه‌دارند.

کارت گرافیک

کارت گرافیک لپ تاپ گیمینگ

مهمترین بخش یک لپ تاپ گیمینگ کارت گرافیک آن است چرا که این کارت گرافیک است که مشخص می‌کند چه بازی‌هایی را با چه کیفیتی می‌توانید اجرا کنید؛ بنابراین هنگام خرید لپ ‌تاپ گیمینگ باید پیش از هر چیز به کارت گرافیک دستگاه توجه کنید. با انتخاب یک کارت گرافیک خوب و مناسب خیالتان از نظر پردازش بازی ها راحت است چرا که بار پردازشی بازی ها بر روی دوش کارت گرافیک است. بسته به نوع بازی و موتور گرافیکی آن بازی باید کارت گرافیک مناسبی انتخاب کنید تا هم از صرف هزینه زیاد جلوگیری کنید و هم در میزان پردازش به بالاترین حد برسید.


اگر قصد خرید یک کارت گرافیک مجزا دارید بهتر است مقاله « چگونه کارت گرافیک بخریم؟ 9 نکته هنگام خرید کارت گرافیک » را مطالعه کنید.


بازی با گرافیک ابتدایی

اگر نیازی به بازی در بالاترین حد تنظیمات ندارید، می‌توانید به سراغ GTX 1650 یا RX 5500M بروید که به شما امکان می‌دهد بیشتر بازی‌ها را با تنظیمات متوسط انجام دهید.

بازی با گرافیک متوسط

برای بازی کردن با گرافیک متوسط بازی‌ها، کارت گرافیک GeForce RTX 3060 انویدیا یک کارت خوب و میان رده است که هم قیمت مناسبی دارد و هم به شما امکان می دهد اکثر بازی ها را با تنظیمات بالا بازی کنید، اگرچه گرافیک‌هایی مانند RTX 3070 یا 3070Ti یک جهش معنادار در پردازش را به شما می‌دهد. از AMD هم می توانید به سراغ RX 6700M بروید اما یادتان باشد به اندازه یک گرافیک قوی نمی‌توانید روی ان حساب کنید اما کار شما را انجام خواهد داد.

بازی با بهترین گرافیک و واقعیت مجازی

شکی نیست برای بازی کردن با بالاترین تنظیمات بازی‌های روز دنیا و استفاده از واقعیت مجازی (VR) باید سراغ بهترین گرافیک‌های بازار بروید. کارت گرافیک‌هایی مانند RTX 3090 و 3090Ti بهترین های بازار امروز هستند که در لپ تاپ ها هم استافده شده اند. البته اگر تحمل هزینه سنگین این غول گرافیکی را ندارید می‌توانید روی RTX 3080 هم حساب باز کنید که دست کمی از RTX 3090 ندارد. از محصولات AMD هم سراغ Radeon RX 6950 XT را می‌توانید بگیرید.

CPU

در لپ تاپ های گیمینگ اهمیت CPU به اندازه کارت گرافیک نیست، اما تا این حد هم بی اهمیت نیست که شما توجه‌ای به آن نکنید. بسته به هزینه‌ای که برای خرید لپ‌ تاپ می‌خواهید داشته باشید، می‌توانید یکCPU  بسیار قدرتمند را انتخاب کنید مانند Core i7 یا حتی بیشتر مانند Core i9 تا در هنگام بازی دچار مشکل نشوید. اگر محدودیت بودجه دارید می‌توانید با مدل‌های Core i5 هم یک لپ تاپ خوب بخرید. البته همیشه توجه داشته باشید که CPU هم مانند کارت گرافیک قطعه‌ای غیر قابل تعویض و ارتقاء است، پس قبل از خرید حتماً به میزان کافی تحقیق کنید.

عمر باتری 

پاسخ کوتاه این است که خیلی روی قابل حمل بودن نوت بوک بازی خود حساب باز نکنید.

اگر از لپ‌تاپ خود برای بازی کردن استفاده می‌کنید، باید لپ‌تاپ خود را به برق متصل نگه دارید تا عملکرد کامل پردازنده گرافیکی خود را داشته باشید. در رابطه با لپ‌ تاپ ‌های گیمینگ عمر باتری یکی از مهم‌ترین فاکتورها است. چرا که بازی کردن میزان زیادی از باتری را مصرف می‌کند و اگر حین بازی کردن از شارژ لپ تاپ خود استفاده کنید و لپ تاپ شما تا یک ساعت دوام بیاورد، خیلی خوش شانس خواهید بود. البته هستند لپ تاپ‌هایی که از نظر شارژ مدت طولانی دوام می‌آورند، اما این کار اغلب به قیمت افت کیفیت نمایشگر تمام می شود و احتمالاً شما نمی‌خواهید روی صفحه تاریک یا کم نور بازی کنید.


ما تمامی راهکارها برای افزایش عمر باتری لپ تاپ را در مقاله « چهارده روش برای افزایش عمر باتری لپ تاپ » ذکر کرده ایم.


وضوح تصویر

صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ

وضوح تصویر هم در لپ ‌تاپ ‌های گیمینگ مهم است چرا که با بالاتر بودن کیفیت لذت بازی را دو چندان می‌کند. عموم لپ تاپ های گیمینگ 15 تا 16 اینچ اندازه دارند اما اگر تحمل وزن و اندازه بزرگ لپ تاپ 17 اینچی را دارید می‌توانید گزینه‌های خوبی هم از بین این لپ تاپ ها پیدا کنید. دو مورد از مهمترین موارد در صفحه نمایش لپ تاپ های گیمینگ وضوح تصویر و نرخ به روز رسانی آن است. در مورد وضوح تصویر که مطمئن باشید کمتر از 1920x1080 یا به قولی Full HD اصلاً به صرفه نیست. اما اگر به دنبال کیفیت و وضوح بیشتر هستید می‌توانید لپ تاپ های با نمایشگر های 4K هم پیدا کنید که ارزش خرید دارند. در زمینه نرخ به روز رسانی علاوه بر پشتیبانی نمایشگر از نرخ به روز رسانی بالا مانند 144 هرتز، 240 هرتز یا بیشتر باید مطمئن باشید گرافیک شما هم از این نرخ‌ها پشتیبانی می‌کند.


برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه انتخاب صفحه نمایش لپ تاپ مقاله « چه لپ تاپی با چه صفحه نمایشی؟ آشنایی با انواع صفحه نمایش لپ‌ تاپ » را می توانید مطالعه کنید.


دیگر موارد 

  • رم: برای یک لپ تاپ گیمینگ حداقل 8 گیگ رم کفایت می‌کند البته به شرط این که قصد نداشته باشید در بالاترین سطح بازی‌ها را اجرا کنید. در صورتی که قصد بهترین بازی ها با بهترین کیفیت‌ها را دارید به رم بالای 16 گیگ فکر کنید.

 

  • حافظه داخلی: استفاده تنها از SSD حجم کمتر اما سرعت بیشتری برای لپ تاپ شما دارد و استفاده تنها از هارد دیسک هم سرعت پایین و حجم بیشتر. پس بهترین انتخاب ترکیب استفاده از SSD و هارد دیسک به همراه هم است.

 

  • صفحه کلید: اگر قصد استفاده از صفحه کلید مجزا ندارید، برای بازی و کنترل آن، نیاز به صفحه‌کلید نرم و راحت دارید، پس حتماً به صفحه کلید لپ تاپ و نوع آن توجه ویژه کنید.

معرفی بهترین سری لپ ‌تاپ‌ های گیمینگ

لپ ‌تاپ‌ های گیمینگ زیادی در بازار موجود می‌باشد که شما باید با توجه به میزان بودجه و نیاز خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. امروزه تقریباً تمامی برندهای تولید کننده، زیر برند لپ تاپ یا محصولات گیمینگ خود را دارند و تمامی محصولات گیمینگ خود را با این برندها به بازار عرضه می کنند. ما در اینجا به معرفی برخی از بهترین این برندها و مدل‌هایی از آن‌ها می‌پردازیم:

 

بهترین برند لپ تاپ گیمینگ

ایسوس سری ROG و TUF

برند ایسوس دو زیر برند محصولات گیمینگ داردROG  و TUF. محصولات ROG لپ تاپ‌های بالارده گیمینگ ایسوس هستند و لپ تاپ های سری TUF لپ تاپ های اقتصادی و گیمینگ این شرکت. البته که دلایل دیگری نیز برای تفاوت دو سری راگ و تاف نیز وجود دارد.

بهترین لپ تاپ گیمینگ ایسوس

Asus ROG Zephyrus G15لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Zephyrus G15

این لپ تاپ قهرمان جدید لپ تاپ های گیمینگ ایسوس است که با طراحی فوق العاده شیک، عمر باتری عالی و سخت افزارهایی مانند کارت گرافیک‌‌های سری 3000 انویدیا، پردازنده‌های رایزن 7 و 9 AMD و هیمنطور نرخ به روز رسانی نمایشگر 165 هرتز به معنای واقعی عملکردی مانند یک کامپیوتر رومیزی را به شما ارائه می‌کند.

Asus TUF A15لپ تاپ گیمینگ TUF A15

این لپ تاپ پادشاه جدید لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی است. شاید A15 به پای برترین و قوی ترین لپ تاپ های گیمینگ نرسد، اما با داشتن پردازنده های رایزن 5 و 7 و گرافیک سری 16 و سری 20 انویدیا می‌تواند گزینه فوق العاده‌ای برای افرادی که محدودیت بودجه دارند باشد؛ چرا که از همه مهم‌تر قیمت این لپ تاپ به شدت خوب است.

دل سری Alienware

لپ تاپ‌های گیمینگ آلیِن وِر شاید قیمت گزافی داشته باشند، اما می‌توانید مطمئن باشید که این بهای گزاف به هیچ وجه بیهوده نبوده، چرا که شما یکی از بهترین لپ تاپ های بازار گیمینگ را تهیه کرده اید.

بهترین لپ تاپ گیمینگ دل

Alienware X15 R2 لپ تاپ گیمینگ Alienware X15 R2

پردازنده نسل 12 اینتل، کارت گرافیک سری 30 انویدیا، حداکثر حافظه داخلی 4 ترابایتی، صفحه نمایش حداقل 165 هرتزی و کیفیت ساخت دل در کنار هم باعث شده این هیولای گیمینگ بهترین لپ تاپ گیمینگ دل باشد.

لنوو سری Legion

لپ تاپ‌های لنوو از لپتاپ‌های پر طرفدار بازار ایران هستند که به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب به خوبی بازار را قبضه کرده‌اند. لپ تاپ های سری گیمینگ لژیون این شرکت هم از پرطرفدارهای محصولات گیمینگ ایران هستند.

بهترین لپ تاپ گیمینگ لنوو

Lenovo Legion 5 Pro لپ تاپ گیمینگ Lenovo Legion 5 Pro

احتمالاً اگر برای بار اول و بدون شناخت قبلی، نگاهی به Legion 5 Pro بیاندازید، متوجه نخواهید شد که این لپ تاپ گیمینگ است. اما مطمئن باشید که در زیر بدنه ساده و مینیمال این لپ تاپ از قوی‌ترین سخت افزارها استفاده شده. پردازنده های نسل 12 اینتل یا سری 7 و 9 AMD در کنار کارت گرافیک سری 30 انویدیا و نمایشگر 165 هرتزی به خوبی مانند نام لژیون یک سپاه قدرتمند رو برای شکست بازی‌های روز دنیا تشکیل می دهند.

ایسر سری Predator

سری لپتاپ‌های پریدیتور ایسر محصولات گیمینگی هستند که مانند باقی محصولات ایسر کیفیت عالی دارند. این سری محصولات با زیر بندهایی مانند Helios و Triton طیف وسیعی از محصولات گیمینگ ایسر را تشکیل می‌دهند.

بهترین لپ تاپ گیمینگ ایسر

Acer Predator Triton 500 لپ تاپ گیمینگ Acer Predator Triton 500

شاید پردازنده این لپ تاپ نسل 10 باشد و یا گرافیک آن سری 20؛ اما این دو پردازنده در کنار نمایشگر 144 هرتز و حافظه داخلی 1 ترابایت به قدری با یکدیگر خوب ترکیب شده‌اند که تا به امروز که ما این مقاله را مینویسیم بهترین لپ تاپ گیمینگ ایسر است.

 


اگر نیاز به یک راهنمای جامع برای خرید لپ تاپ دارید مقاله « چطوری یک لپ تاپ خوب بخرم؟ راهنمای جامع خرید یک لپ تاپ مناسب » را حتماً مطالعه کنید.


جمع بندی

لپ تاپ های معرفی شده در این مقاله تا به امروز که این مقاله نگارش شده بهترین لپ تاپ های گیمینگ سال 2022 به تفکیک برندها هستند. پس با ما همراه باشید که این مقاله به مرور زمان به روز رسانی خواهد شد.

 اگر همچنان با توجه به مطالب گفته شده، باز هم در انتخاب لپ ­تاپ مطلوب خود، موفق نبودید، میتوانید از طریق راه های ارتباطی با تیم تخصصی لپ مال تماس گرفته و از آنها در انتخاب بهترین گزینه برای خرید کمک بخواهید. این خدمات به صورت کاملا رایگان به مشتریان و کاربران لپ مال ارائه می‌شود.

سوالات متداول درباره لپ تاپ های گیمینگ

چه مقدار رم برای لپ تاپ گیمینگ مناسب است؟

16 گیگابایت رم حداقل میزان توصیه شده برای اکثر بازی هاست.


بهترین برند لپ تاپ گیمینگ چیست؟

به ترتیب برندهای MSI، ایسر، ایسوس، ریزر و آلین ویر دل بهترین شرکت های تولید کننده لپ تاپ گیمینگ هستند.


آیا لپ تاپ های اپل برای بازی کردن مناسب هستند؟

در واقع هیچکدام از لپ تاپ های اپل برای بازی ساخته شنده اند اما، توان پردازشی بالای آن ها می تواند هر بازی را اجرا کند. به شرط این که بازی مورد نظر شما قابلیت نصب بر روی سیستم عامل مک هم داشته باشد. 


 

مشاوره خرید لپ تاپ

اشتراک گذاری :