چطوری یک لپ تاپ خوب بخرم؟ راهنمای جامع خرید یک لپ تاپ مناسب
  • 07 خرداد 1401
  • 2

چطوری یک لپ تاپ خوب بخرم؟ راهنمای جامع خرید یک لپ تاپ مناسب

بگذارید در همین ابتدا رک بگوییم، اگر مشکلی با هزینه‌ای که برای خرید یک لپ تاپ می‌کنید ندارید به سراغ بالارده ترین و جدیدترین لپ تاپ بازار بروید و از خیر جواب این سوال بگذرید، اما اگر بودجه‌ای محدود برای خرید لپ تاپ دارید یا می‌خواهید یک لپ تاپ کاملاً مطابق با نیازهای خود داشته باشید حتماً ادامه این مطلب را بخوانید.

تکلیف خود را مشخص کنید

هر فردی که قصد خرید لپتاپ دارد در ابتدا باید به یک سوال اساسی جواب بدهد؛ من چه استفاده‌ای از لپ تاپ خواهم کرد؟

قطعاً لپ تاپی که برای یک دانشجو مناسب است، لپ تاپی مناسب برای یک مدل ساز سه بعدی نیست و همین طور برعکس . به همین دلیل است که شما باید در قدم اول تکلیف خودتان را مشخص کنید که برای چه کارهایی و چه استفاده‌ای قصد خرید لپتاپ دارید. خوشبختانه محصولات موجود بازار در دسته‌های مختلفی مانند اقتصادی، گیمینگ، کاربری عمومی، مهندسی، صنعتی و ... طبقه‌بندی می‌شوند که شما می‌توانید بسته به نوع استفاده خود در آن دسته بندی‌ها به دنبال لپ تاپ مورد نظرتان بگردید.

مک یا ویندوز یا شاید هم گزینه‌ای دیگر

قدم دوم انتخاب لپ تاپ، انتخاب یک سیستم عامل مناسب است. شاید ویندوز و مک از مشهورترین سیستم عامل‌های بازار باشند اما هستند لپتاپ هایی که با سیستم عاملی غیر از مک یا ویندوز کار می‌کنند. در انتخاب سیستم عامل هم باز به نوع کاری که می خواهید با لپ تاپ خود انجام دهید فکر کنید، چون هر سیستم عاملی ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که سعی می‌کنیم به اختصار درباره آن‌ها توضیح دهیم.

ویندوز Windows

این محصول شرکت مایکروسافت احتمالاً معروف‌ترین، رایج‌ترین و انعطاف‌پذیرترین سیستم عامل دنیای دیجیتال است. با توجه به گستردگی این سیستم عامل طبیعتاً بیشتر نرم افزارهای موجود در بازار برای این سیستم عامل موجود است و خیالتان می تواند از این بابت راحت باشد. ویژگی‌های دیگری مانند پشتیبانی از محیط‌ کاربری لمسی، دستیار صوتی کورتانا و خیلی از ویژگی‌های دیگر، که هر روز هم به آن اضافه می‌شود، از مزیت‌های سیستم عامل‌های ویندوز هستند.

مک Mac

در همین ابتدا بدانید اگر دوست دارید به هر دلیلی با این سیستم عامل کار کنید حتماً باید از محصولات شرکت اپل انتخاب کنید چرا که مک سیستم عامل اختصاصی اپل هست. سیستم عامل‌های مک از امنیت بالایی نسبت به رقبای خود برخوردار هستند، اما در بخش نرم‌افزار‌های جانبی خیلی اوضاع خوبی ندارند و شاید دست شما در پوست گردو بماند. دستیار صوتی سیری، امنیت بالا و ارتباط ویژه با دیگر محصولات اپل از مزیت‌هایی هستند که با این سیستم عامل نصیب شما می‌شود.

کروم Chrome

بله درست خواندید، سیستم عامل کروم گوگل. این سیستم عامل گوگل سیستم عامل نسل آینده است، آینده‌ای که سیستم عامل‌ها و برنامه‌های شما فقط بر روی یک لپتاپ در دسترس نیست و هر جایی و روی هر سیستمی که بخواهید می‌توانید به سیستم عامل خود دسترسی داشته باشید. به لپ تاپ هایی که از این سیستم عامل ها استفاده می کنند اصطلاحاً کروم بوک گفته می شود.

 سیستم عامل کروم از امنیت بالایی، حتی نسبت به سیستم عامل‌های مک، برخوردارند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای کودکان و مدارس به حساب می‌آیند. قبل از استفاده از کروم خوب است بدانید که این سیستم عامل، نه به صورت کامل، اما خیلی به اینترنت وابسته است و با اینکه امکان نصب نرم افزارهای اندروید روی آن وجود دارد اما در بخش پشتیبانی نرم افزارهای جانبی اوضاع بدتری نسبت به مک دارد.

سیستم عامل مناسب لپ تاپ

اندازه و وزن لپ تاپ

نوع کاربری و استفاده شما از یک لپ تاپ، با وزن و اندازه آن کاملاً مرتبط است. لپ‌تاپ‌های امروزی در اندازه‌ها و وزن‌های مختلفی در دسترس هستند تا بتوانند تمام نیازهای افراد را پوشش دهند.

11 تا 12 اینچ: یک لپتاپ‌ 11 تا 12 اینچی باریک‌ترین و سبک‌ترین لپ تاپی است که می‌توانید داشته باشید. اگر حمل و نقل زیادی با لپ تاپ خود دارید خرید این لپتاپ‌های 1100 تا 1500 گرمی از بهترین گزینه‌ها برای شما است، اگر چه که باید قید یکسری ویژگی‌ها مثل درایو نوری و یا هارد چند ترابایتی را بزنید.

13 تا 14 اینچ: لپتاپ‌های 13 تا 14 اینچی بهترین تعادل بین قابلیت حمل و مشخصات و استفاده را برای شما به ارمغان می‌آورند. این لپتاپ‌ها اندازه خوبی دارند و اگر بتوانید با وزنی کمتر از 1800 گرم لپتاپی را پیدا کنید که به کارتان بیاید برد کرده‌اید.

15 تا 16 اینچ: لپتاپ‌های 15 تا 16 اینچی از محبوبترین و معمول‌ترین لپتاپ‌ها از نظر اندازه هستند که وزنی بین 1800 تا 2500 گرم دارند. شاید حمل و نقل این لپتاپ‌ها کمی سخت باشد اما می‌توانید مطمئن باشید تمام جزئیات نمایش داده شده را می‌بینید.

17 تا 18 اینچ: اگر خیلی نیاز ندارید که لپتاپ خود را تکان دهید و لپتاپ شما مدام روی میز قراردارد بهترین گزینه برای شما لپتاپ‌های بین 17 تا 18 اینچ است.قدرت این لپ‌تاپ‌ها برای گیمرها و کسانی که پردازش‌های سنگین انجام می‌دهند خیلی مناسب هستند.

صفحه کلید و تاچ پد لپتاپ

صفحه کلید و تاچ پد لمسی لپ تاپی که می خرید باید طراحی مناسبی داشته باشد. این دو مورد اگر به صورت ارگونومیک طراحی نشده باشند باعث می شود ارزش خرید یک لپ تاپ پایین بیاید حتی اگر پای بهترین سخت افزارها در میان باشد. صفحه کلید و تاچ پد غیر ارگونومیک باعث می‌شود فشار زیادی به انگشتان و مچ‌های شما وارد شود و در بلند مدت انواع دردهای مفصلی در دستان شما بروز پیدا کند.

سعی کنید صفحه کلیدهایی رو انتخاب کنید که فاصله نشست کلیدهای آن مناسب باشد تا مجبور نباشید فشار زیادی به صفحه کلید وارد کنید. از طرفی فاصله بین کلیدهای صفحه کلید هم نباید خیلی به هم نزدیک باشد چون ممکن است در کارهای با سرعت بالا دچار اشتباه شوید.

در انتخاب تاچ پد لپ تاپ به چند لمسی بودن آن هم دقت کنید، البته که تاچ پد لپ تاپ های چند سال اخیر همگی از فناوری چند لمسی بهره می برند اما با این حال چک کردن این موضوع ضرر نخواهد داشت.

برای انتخاب لپ تاپ های صنعتی و تجاری هم می توانید جوی استیک موس رو مد نظر داشته باشید که باعث می شود زیاد از صفحه کلید فاصله نگیرید و سرعت کار با سیستم شما افزایش پیدا کند.

مشخصات یک لپ تاپ مهمترین بخش آن است

سخت افزارهای پردازشی یک لپتاپ به نوعی مغز آن و مهم‌ترین بخش آن محسوب می‌شود که انتخاب از بین آن‌ها و شناخت آن‌ها حتی برای علاقه مندان به لپ تاپ هم گاهی مشکل است. پس اگر خواندن بخش مشخصات برای شما سخت است و مانند یه آش شله قلمکار به نظر می‌رسد نگران نباشید چون قصد داریم به طور کامل درباره آن ها توضیح دهیم تا راحت تر به خرید لپ تاپ بپردازید.

 

پردازنده مرکزی

پردازنده مرکزی یا CPU بخش اصلی پردازنده یک لپ تاپ است که وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارد. CPUها توسط شرکت‌های مختلفی و در مدل‌ها و مشخصات گوناگونی تولید می‌شوند که بسته به نوع کاربری هر لپ تاپ و قیمت تمام شده آن انتخاب می‌شوند. در این بخش مقاله به مرور اجمالی مشخصات یک پردازنده خواهیم پرداخت.

شرکت سازنده پردازنده

دو شرکت intel و AMD در کنار کمپانی اپل از بازیگران اصلی بازار CPUهای لپ تاپ محسوب می‌شوند. به جز پردازنده های شرکت اپل که به طور اختصاصی برای محصولات اپل طراحی و استفاده می‌شوند دو شرکت اینتل و ای ام دی شاید در گذشته تفاوت های زیادی در کیفیت ساخت داشتند اما این روزها با نزدیکتر شدن AMD به اینتل تفاوت فاحشی در کیفیت دو محصول مشاهده نمی‌شود و احتمالا بحث تعصب بیشترین نقش را در انتخاب سازنده CPU بازی می کند.

سری پردازنده

مدل پردازنده های اینتل به صورت Core i7، Core i5،Core i3 ، Celeron، Pentium و Atom نامگذاری می شود که هر کدام بسته به مدل آن برای نوعی از دستگاه‌ها و کاربری‌ها مناسب است.

مدل پردازنده های AMD هم به صورت Athlon، Ryzen 3، Ryzen 5، Ryzen 7، Ryzen 9 و Threadripper نامگذاری می‌شوند که برای کاربری‌های مختلف مانند امور خانگی تا گیمینگ استفاده می‌شوند.

مدل پردازنده

هر سری از پردازنده‌ها با‌ مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که مشخصات و تکنولوژی مخصوص به خودشان را دارند. فرکانس پردازنده، حافظه کش پردازنده و نسل پردازنده از مشخصاتی هستند که هر پردازنده‌ای رو از نسل و مدل قبلی خود متمایز می‌کند.

هسته پردازنده

در گذشته یکی از دلایلی که پردازنده‌ها سرعت کمی داشتند به این دلیل بود که تنها از یک هسته ساخته شده بودند. با پیشرفت تکنولوژی، تعداد هسته‌های پردازنده‌ها هم بیشتر شد تا به امروز که به 64 هسته هم رسیده‌ایم. پس هرچه تعداد هسته‌های یک پردازنده بیشتر باشد سرعت آن هم بیشتر است، اما تعداد هسته‌ها تنها معیار سرعت پردازنده نیست و عوامل دیگری مثل فرکانس و حافظه کش و ... هم مهم هستند.

فرکانس یا سرعت پردازنده

سرعت پردازنده یا فرکانس پردازنده در اصل نشان می دهد که پردازنده شما در هر ثانیه چند سیکل کاری را انجام می‌دهد. مثلاً اگر فرکانس پردازنده 1.8 گیگاهرتز باشد یعنی پردازنده در هر ثانیه  ۱۸۰۰۰۰۰۰۰۰ سیکل کاری را انجام می‌دهد، پس واضح است که هرچی این عدد بیشتر باشه سرعت پردازنده هم بیشتر خواهد بود. فرکانس پردازنده در یک محدوده تعریف می‌شود که بسته به کاری که از آن می‌کشید بالاتر می‌رود یا به اصطلاح اورکلاک (Over Clock) می‌شود.

حافظه Cache

حافظه کش مانند یک پل بین حافظه رم و پردازنده است. حافظه Cache مانند یک منشی خوب دستورات ورودی از رم را دسته بندی و آماده پردازش می‌کند تا سرعت پردازش ها بیشتر شود. هرچه مقدار این حافظه بیشتر باشد دستورات بیشتری در اختیار پردازنده قرار می‌گیرد و در نتیجه سرعت پردازش‌ها هم بیشتر خواهد شد.

نسل پردازنده

پردازنده‌ها هم با پیشرفت تکنولوژی پیشرفت داشته‌اند و تکنولوژی‌های جدیدتر و بهینه‌تری در ساخت آن‌ها استفاده شده است. این تغییر نسل و پیشرفت تکنولوژی‌ ساخت پردازنده‌ها در، سرعت، مصرف برق و در کل کیفیت پردازنده‌ها تاثیر زیادی داشته است. پس هرچه نسل پردازنده جدیدتر باشد عملکرد کلی آن هم بهتر خواهد بود.

حافظه RAM

خرید رم لپ تاپ

توضیح حافظه رم و نقش اون در سرعت لپ تاپ با ذکر یک مثال راحت‌تر است.

فرض کنید شما (پردازنده مرکزی) قصد بررسی انبوهی از کاغذها و پرونده‌ها (دستورات و پردازش‌ها) را دارید. برای این که راحت‌تر و سریعتر بتوانید این کاغذها را بررسی کنید به یک میز نیاز دارید تا کاغذها را روی آن قرار دهید تا راحت تر بتوانید آن چیزی را که میخواهید پیدا کنید. میز در این جا نشان از RAM است. در یک جمله حافظه رم اطلاعاتی را که قرار هست به پردازش آن‌ها پرداخته شود دم دست CPU می‌گذارد. هرچه میز شما بزرگتر باشد سرعت پردازش‌های شما بیشتر خواهد بود؛ اما باید توجه داشته باشید که حافظه رم شما باید اندازه با نیاز شما و قدرت پردازش‌های شما باشد و لزوماً میز بزرگتر سرعت بیشتر را نخواهد آورد.

به طور کلی میزان حافظه رم لپتاپ ها (بر اساس کاربرد آن‌ها) به صورت زیر است:

4 گیگابایت: برای لپ تاپ‌هایی با کاربری خانگی و روزانه کافی است.

8 گیگابایت: لپ تاپ های دانشجویی و مالتی مدیا عموماً از این مقدار رم استفاده می‌کنند.

16 گیگابایت: لپ تاپ‌ های گیمینگ و گرافیکی، البته به شرط این که قصد اجرای بازی های سنگین و رندر گرفتن نداشته باشید.

32 گیگابایت: این مقدار رم کاملاً برای لپ تاپ های گیمینگ پرقدرت و لپ تاپ های رندرینگ کفایت می‌کند.

64 گیگابایت و بیشتر: این میزان رم برای لپتاپ های فوق حرفه‌ای و کاملاً تخصصی مناسب است.

البته هر جایی که نیاز به رم بیشتر را برای لپ تاپ خود احساس کردید می‌توانید با توجه به اسلات‌های مادربرد لپ تاپ خود و میزان ساپورت آن رم لپ تاپ خود را ارتقا دهید.


اگر اطلاعات بیشتری درباره رم ها می خواهید و نحوه خرید آن ها میخواهید مقاله « راهنمای جامع خرید رم کامپیوتر و رم لپ تاپ » را مطالعه کنید.


حافظه داخلی

حافظه داخلی یا هارد دیسک لپتاپ شما اتاق بایگانی شما محسوب می‌شود. هر کاری که با لپتاپ خود انجام می‌دهید، اطلاعات آن در حافظه داخلی لپ تاپ شما ذخیره می‌شود. به همین دلیل باید بسته به نیاز خود و کارهایی که قصد دارید با لپ تاپ خود انجام دهید اقدام به انتخاب حافظه داخلی لپ تاپ خود کنید تا در آینده با مشکل کمبود حافظه مواجه نشوید. حافظه‌های داخلی لپ تاپ ها به دو صورت HDD یا SSD وجود دارند و در سه حالت مختلف در لپتاپ‌ها به کار برده می‌شوند.

فقط HDD یا هارد دیسک: هارد دیسک یک دیسک چرخان است که به وسیله یک سوزن اطلاعات بر روی آن نوشته و خوانده می‌شود. واضح است که هرچه سرعت این دیسک چرخان بیشتر باشد و اصطکاک کمتری با سوزن داشته باشد سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات و در نتیجه سرعت کلی سیستم بیشتر می‌شود.

فقط SSD یا درایو حالت جامد: SSD بر پایه حافظه فلش و مشابه با مموری موبایل کار می‌کند. برخلاف HDD هیچ عضو مکانیکی خاصی در SSDها وجود ندارد و تمام داده‌ها روی میکروچیپ‌ها ذخیره می‌شوند به همین دلیل سرعت خواندن و نوشتن در این حافظه ها نسب به HDDها بیشتر است.

ترکیب SSD با HDD یا هیبریدی: اگر هم سرعت، هم مقدار حافظه و هم قیمت تمام شده برای شما مهم است از ترکیب SSD با HDD استفاده کنید. انتخاب یک SSD با ظرفیت بالا قیمت زیاد و انتخاب یک HDD به تنهایی سرعت پایین را در نتیجه خواهد داشت. برای همین بهتر است از ترکیب SSD و HDD استفاده کنید.


ما نحوه خرید یک SSD خوب را در مقاله « چگونه بهترین هارد SSD را بخریم؟ راهنمای خرید و معرفی بهترین هارد SSD » کاملاً توضیح داده ایم.


کارت گرافیک

کارت گرافیک لپ تاپ

وظیفه اصلی کارت گرافیک پردازش و نمایش تصاویر و محتواهای گرافیکی است. با این کار حجم پردازش‌های گرافیکی که پردازنده انجام می‌دهد کاهش میابد و فشار کمتری به پردازنده اصلی وارد می‌شود؛ این کاهش بار پردازشی پردازنده مرکزی باعث بالا رفتن سرعت پردازش کلی لپ تاپ می‌شود.

کارت گرافیک‌ها به دو دسته مجزا و مجتمع تقسیم می‌شوند.

گرافیک مجزا: کارت گرافیک مجزا یک قطعه مستقل است که یک برد جدا، پردازنده جدا و رم جدا دارد و برای امور گرافیک سنگین تر از معمول به کار می‌رود.

گرافیک مجتمع: کارت گرافیک مجتمع همراه با پردازنده مرکزی است و قطعه جدایی نیست و از رم سیستم استفاده می‌کند و امور گرافیکی ساده و معمول لپ تاپ را انجام می‌دهد.

برای انتخاب یک کارت گرافیک باید به چند نکته دقت کنید:

مقدار حافظه کارت گرافیک

 هر چه میزان حافظه کارت گرافیک لپ تاپ شما بیشتر باشد سرعت انتقال اطلاعات به پردازنده کارت گرافیک شما بیشتر است و در زمان کمتری پردازش‌ها انجام می‌شود. پس سرعت بیشتر در پردازش‌هایی که کارت گرافیک لپ تاپ انجام می‌دهد به حافظه بالاتر وابسته است اما نه کاملاً.

نسل پردازنده مهمترین است

نسل پردازنده استفاده شده در کارت گرافیک مهمترین نکته است حتی مهم تر از حافظه کارت گرافیک. چون هرچه نسل پردازنده گرافیکی جدیدتر باشد علاوه بر سرعت گرافیک، کیفیت پردازش‌ها هم بیشتر خواهد بود. پس برای کارهای گرافیکی‌تر باید لپ تاپ شما نسل جدیدتر کارت گرافیک ها را داشته باشد.

زیاد به برند‌ها اهمیت ندهید

دو شرکت AMD و NVIDIA دو تولید کننده اصلی پردازنده های گرافیکی هستند که فاصله زیادی با هم ندارند و هر کارت گرافیکی با هر برندی مانند Asus یا گیگابایت از این دو پردازنده استفاده می‌کنند. پس نگران برند کارت گرافیک خود نباشید که زیاد تفاوتی باهم ندارند.


برای خرید کارت گرافیک حتماً نکات مقاله « چگونه کارت گرافیک بخریم؟ 9 نکته هنگام خرید کارت گرافیک » را رعایت کنید.


چه مقدار گرافیکی برای چه کاری مناسب است؟

در این مورد باز باید به اصل ابتدایی خود برای انتخاب برگردید: «نوع کاربری خودتون رو مشخص کنید»

استفاده عمومی و خانگی: نیاز به کارت گرافیک مستقل ندارید و کارت های گرافیک مجتمع کار شما راه می‌اندازند.

استفاده از نرم افزارهای پردازش محور مانند SOLID WORK: بیشتر از کارت گرافیک‌های مجتمع و یا کارت گرافیک های رده پایین نیاز ندارید.

استفاده از نرم افزارهای گرافیکی و گیمینگ: کارت گرافیک در این موارد باید قوی باشد چون قلب تپنده این لپتاپ‌ها کارت گرافیک است. لپ تاپ با 4 گیگ گرافیک مجزا یا بیشتر کاملاً مناسب است.

استفاده از نرم افزارهای تولید محتوا و رندرینگ مانند Premier: کارت گرافیک باید هم رده با پردازنده مرکزی باشد چون بار گرافیکی سنگینی روی هر دو است و مانند سیستم های گیمینگ 4 گیگ گرافیک مجزا یا بالاتر مناسب این لپتاپ‌ها است.

آیا لپ‌ تاپ گیمینگ هم برای رندر گرفتن مناسب است؟

استفاده از نرم افزارهای گرافیکی برداری مانند اتوکد: بار پردازشی این لپ تاپ ها هم بر روی کارت گرافیک است اما با این تفاوت که باید از کارت های گرافیک مخصوص به این نرم افزارها استفاده کنید. گرافیک مخصوص 2 گیگ یا بالاتر گزینه‌های مناسبی هستند.

اتصالات و پورت ها

اگر بدون توجه به اتصالات و پورت ها اقدام به خرید لپ تاپ کنید، به خوبی نمی توانید با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنید و به نوعی لپ تاپ شما دورافتاده از دنیا و منزوی می‌شود. پس حتماً در هنگام خرید لپ تاپ به پورت‌ها و اتصالات توجه کنید تا با دنیا بیشتر و بهتر در ارتباط باشید.

پورت‌هایی مانند USB 3.2، HDMI،USB Type-C  و Thunderbolt از واجب‌ترین پورت‌ها هستند که در بیشتر لپ تاپ های امروزی وجود دارند. در رابطه با اتصالاتی مانند Wifi و بلوتوث هم به نسخه آن ها خوب توجه کنید چون سرعت کاری شما افزایش پیدا می‌کند. اگر هم نیاز دارید بدون مودم و روتر به اینترنت متصل شوید بهتر است لپ تاپی انتخاب کنید که قابلیت اتصال 4G یا 5G از طریق سیمکارت را داشته باشد.

درایو نوری

هر روزه لپ تاپ ها در حال باریک شدن هستند و این باریک شدن به قیمت حذف درایو نوری است. البته کمتر شدن استفاده از دیسک های نوری هم در این تصمیم شرکت‌ها بی تاثیر نبوده. به هر حال باید کم کم به لپتاپ‌هایی بدون درایو نوری عادت کنید. اگر حتماً نیاز به لپ تاپ با درایو نوری دارید اما لپ تاپ مورد نظر شما درایو نوری ندارد می‌توانید با استفاده از یک دی وی دی رایتر اکسترنال به لپ تاپ مورد علاقه خود برسید.

صفحه نمایش

صفحه نمایش لپ تاپ از مهمترین اجزای آن است که باید در خرید لپ تاپ به آن توجه شود، چون خروجی تمام اون چیزی که شما با لپ تاپ انجام می‌دهید از طریق نمایشگر اون هست و بدون یک نمایشگر خوب انگار در لپ تاپ شما هیچ اتفاقی نیافتاده و شما به اون چیزی که هدفش رو داشتید نخواهید رسید. به طور مثال فرض کنید طرح نهایی یک گرافیست با خروجی تصویر طرح اون تفاوت داشته باشه یا یک گیمر به دلیل کیفیت پایین صفحه نمایش مدام ببازد. به هر حال انتخاب یک صفحه نمایش خوب از مهمترین مراحل خرید یک لپ تاپ است که در اون باید به موارد زیر توجه کنید.

صفحه نمایش خوب لپ تاپ

اندازه صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش به کاربری لپ تاپ بیشتر مربوط میشه، چون لپتاپ های قابل حمل‌تر صفحه نمایش‌های کوچکتری دارند. اما به طور کلی میشه سایز صفحه نمایش‌ها رو به صورت زیر دسته بندی کرد:

نکته: صفحه نمایش 15.6 اینچ یعنی قطر صفحه نمایش 15.6 اینچ یا 39 سانتی متر است.

صفحه نمایش 11 تا  12 اینچ: لپتاپ‌های قابل حمل و روزمره

صفحه نمایش 13 تا 15 اینچ: لپتاپ‌های مالتی مدیا و شخصی

صفحه نمایش 15 اینچ و بیشتر: لپتاپ‌های حرفه‌ای و گیمینگ

رزولوشن

رزولوشن یعنی تعداد پیکسل‌هایی که در یک تصویر به کار رفته است. پس هرچی این عدد بیشتر باشه کیفیت تصویر هم بیشتر خواهد بود.

نکته: 1080 x 1920 یعنی 1920 ستون پیکسلی که هرکدوم از 1080 پیکسل تشکیل شده باشد.

نام

مقدار رزولوشن

High Definition (HD)

1280 x 720

Full HD, FHD

1920 x 1080

2K, Quad HD, QHD

2560 x 1440

4K, Ultra HD

3840 x 2160

 

نوع پنل

پنل‌ها تکنولوژی‌های متفاوتی دارند و کیفیت تصاویر در انواع پنل‌ها خیلی متفاوت خواهد بود.

TFT: قدیمی ترین تکنولوژی صفحه نمایش لپ تاپ‌ها محسوب می‌شود که کم کم در حال از رده خارج شدن است و بیشتر در لپ تاپ های پایین رده استفاده می‌شود.

TN: نسخه بهبود یافته پنل‌های TFT است که در لپتاپ‌های اقتصادی که نیاز به کمتر شدن قیمت لپ تاپ دارند، استفاده می‌شود.

IPS: به روز‌ترین و بهترین تکنولوژی پنل‌ صفحه نمایش لپ تاپ محسوب می‌شود که کیفیت بهتر و زاویه دید بهتری دارد.

Wide View: در اصل همان پنل IPS است که از نظر زاویه دید بهبود یافته و در لپتاپ‌های بالارده بیشتر استفاده می‌شود.

نرخ تازه‌ سازی تصویر (Refresh Rate)

رفرش ریت یعنی توانایی نمایشگر برای تغییر تصویر در هر ثانیه. این عدد که با مقیاس هرتز سنجیده میشه برای افرادی که قصد بازی کردن دارند خیلی مهم است. برای لپ تاپ های گیمینگ سعی کنید از صفحه نمایش‌ها با رفرش ریت Hz۱۲0 و Hz۱۴۴ استفاده کنید.

مات یا براق

صفحه نمایش‌های مات با براق در نوع پنل تفاوت ندارند اما در پوشش روی نمایشگر متفاوت هستند. نمایشگرهای مات برای استفاده در محیط‌های پرنور بهتر هستند پس اگر قصد استفاده از لپ تاپ در محیط‌های باز مانند زیر نور خورشید دارید این صفحه نمایش ها مناسب‌تر هستند.

صفحه نمایش لمسی

زمانی صفحه‌نمایش‌های لمسی منحصر به لپ‌تاپ‌های سطح بالا بودند، زیرا سخت‌افزارهای آن گران بودند و صفحه‌نمایش‌های لمسی کاربردی به نظر نمی‌رسیدند. اما مسئله‌ای که باعث اقبال تولید کننده های لپ تاپ به تولید لپ تاپ های لمسی شد، شوق تبلت و نیاز لپ تاپ ها برای به دست آوردن جایگاه قبلی خود بود.به هر حال امروزه لپتاپ‌های لمسی با استاندارهای بالایی در تمامی رده‌های قیمتی عرضه می‌شوند و به راحتی می توانید از بین آن‌ها گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.


در مقاله « چه لپ تاپی با چه صفحه نمایشی؟ آشنایی با انواع صفحه نمایش لپ‌ تاپ » به صورت کامل درباره انواع صفحه نمایش لپ تاپ ها گفته ایم.


باتری

لپ تاپ ها به دلیل ماهیت قابل حمل بودنشان مصرف برق خود را از باتری تامین می‌کنند و بدون یک باتری مناسب عملاً لپ تاپ دست شما را خالی خواهد گذاشت. اگر قصد خرید یک لپ تاپ سنگین و حجیم مثل یک لپ تاپ گیمینگ را دارید که جابجایی زیادی ندارد بهتر است زیاد به عمر و کیفت باتری توجه نکنید چون لپتاپ شما نیروی خود را مستقیماً از پریز برق تامین خواهد کرد. اما اگر می خواهید مدام لپ تاپ را همراه خود داشته باشید و همیشه در آنلاین بودن از واجبات شماست باید لپ تاپی با باتری مناسب تهیه کنید. عمر میانگین شارژدهی یک باتری لپ تاپ 8 ساعت است که اما هستند لپ تاپ‌هایی که با هدف شارژدهی بیشتر ساخته می شوند. برای بررسی عمر و توان یک باتری زیاد به حرف سازنده های لپ تاپ اعتماد نکنید و بهتر است به بررسی‌هایی که توسط وبسایت‌های نقد و بررسی انجام می‌شود مراجعه کنید.


با روش های مقاله « چهارده روش برای افزایش عمر باتری لپ تاپ » عمر باتری لپ تاپ خود را می توانید افزایش دهید.


بودجه برای خرید لپتاپ

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم « اگر مشکلی با هزینه‌ای که برای یک لپ تاپ می‌کنید ندارید به سراغ بالارده ترین و جدیدترین لپ تاپ بازار بروید»؛ اما اگر شما هم مثل ما در میزان بودجه خود محدودیت‌هایی دارید باید همیشه این مورد را در اولویت‌های خود بگذارید.

تعیین یک دسته بندی بودجه‌ای برای لپ تاپ‌های بازار ایران کار سختی است چرا که به دلیل شرایط قیمت گذاری و نوسانات بازار ارائه یک لیست معتبر تاریخ انقضای کمی خواهد داشت و باید تقریباً هر روز این لیست را به روز کرد پس بهتر است برای انتخاب بهتر همیشه در جریان حدودی قیمت‌ها باشید. این کار را می‌توانید با استفاده از وبسایت‌های که در این زمینه فعالیت می‌کنند انجام دهید. برای انتخاب بهتر از نظر بودجه‌ای خوب گشت و گذار و تحقیق کنید چون ممکن است شرکت‌ها و فروشندگانی مانند لپ مال باشند که لپ تاپ‌ها را با قیمت‌های اصطلاحاً همکاری به فروش می‌رسانند.

بهترین برند لپتاپ کدام است؟

با توسعه عرضه و فروش لپ تاپ ها در جهان رقابت بین برندها بیش از پیش در حال نزدیک شدن است و کمتر تفاوتی میشه بین برندهای تولید کننده لپ تاپ پیدا کرد به علاوه عموم سخت افزارهای استفاده شده و تکنولوژی های به کار رفته در لپ تاپ ها یکسان بوده و این مورد باعث سلیقه‌ای شدن برند در انتخاب لپتاپ شده است. شاید تنها برندی که تفاوت چشمگیری بین برندها داشته باشد برند اپل و محصولات آن است. به هر حال با تمام این شباهت ها هر ساله موسسات زیادی برترین برندهای لپ تاپ رو بر اساس کیفیت، قیمت و دیگر موارد طبقه بندی می‌کنند که این رتبه بندی برای سال 2022 به صورت لیست زیر است:

بهترین برند لپ تاپ

برترین برند لپ تاپ ها در سال 2022

  1. Apple
  2. HP
  3. Lenovo
  4. Dell
  5. Acer
  6. Asus
  7. MSI
  8. Microsoft Surface
  9. Razer
  10. Samsung

منبع: www.globalbrandsmagazine.com


در مقاله « کدام برند لپ تاپ بهتر است؟ » تمامی برندهای تولید کننده لپ تاپ را کامل بررسی کرده ایم.


همچنین برای سال 2023 می توانید « بهترین برندهای لپ تاپ در سال 2023 » را مطالعه کنید.


کدام گارانتی خوب است؟

حتی بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده لپتاپ هم ممکنه اشتباه کنند. از طرفی هیچکس از آینده و اتفاقاتی که ممکن است برای لپتاپ شما رخ دهد خبر ندارد. با قیمت‌هایی که لپتاپ‌ها خدمات آن‌ها امروزه دارند تعمیر یا خرید دوباره لپ تاپ واقعا مشکل و حتی غیر ممکن شده است. پس بهترین کار این است که یک لپتاپ با یک گارانتی معتبر بخریم.

برای اولین قدم از اعتبار اون شرکت اطمینان حاصل کنید و سعی کنید لپتاپ‌هایی رو بخرید که گارانتی معتبر دارند، به هر حال این شرکت‌ها اعتبار خودشون رو ساده به دست نیاوردند که ساده از دست بدند.

دومین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید شرایط گارانتی هست. شرایط گارانتی شرکت‌ها در بیشتر موارد یکسان است، اما باز هم ممکن است در مواردی با هم تفاوت داشته باشند و شاید این تفاوت سرنوشت جیب و لپتاپ شما را هم عوض کند. پس همیشه شرایط گارانتی را با دقت مطالع کنید.

و در آخر هم اینکه همیشه مراقب لپتاپ خودتون باشید. شرکت‌های گارانتی عموماً زیر بار حوادث اتفاقی که برای لپتاپ شما رخ می‌دهد نمیروند. پس برای جلوگیری از هرگونه ضرر احتمالی بهتر این است که از حوادث پیشگیری کنید تا مجبور به درمان آن‌ها نباشید.

سخن آخر

ما سعی کردیم در این مقاله یک توضیح جامع درباره نحوه خرید لپ تاپ و مواردی که باید در هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید، داشته باشیم؛ مواردی مثل نحوه انتخاب پردازنده، کارت گرافیک، برند، گارانتی و ...

با تمام این توضیحات اگر باز هم سوال یا ابهامی درباره نحوه انتخاب یک لپ تاپ دارید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی لپ مال با مشاوران ما در تماس باشید تا در انتخاب یک لپ تاپ مناسب شما را راهنمایی کنند.

مشاوره خرید لپ تاپ

اشتراک گذاری :