چند نکته مهم در ارتقا لپ تاپ که باید بدانیم
  • 02 بهمن 1400

چند نکته مهم در ارتقا لپ تاپ که باید بدانیم

در زمانه جدید و در عصر حاضر تمامی وسایل مورد استفاده ما دائما در حال تغییر هستند. همه چیز در حال پیشرفت بوده و اجسام مورد استفاده ما بهتر و پرکاربردتر می­شوند. لپ تاپ­ها هم از این قاعده تبعیت کرده و هر سال دارای امکانات جدیدتری می­شوند. با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم مطلب چند نکته مهم در ارتقا لپ تاپ که باید بدانیم را بنویسیم.

در این مقاله از سیر تا پیاز تمام عوامل مهم در ارتقا لپ تاپ را مورد بررسی قرار می­دهیم. به شما خواهیم گفت که یک لپ تاپ دقیقا در چه قسمت­ هایی امکان ارتقا دارد. اصولا چه زمانی باید لپ تاپ جدید خرید یا لپ تاپ را ارتقا داد و از کجا بفهمیم یک لپ تاپ تا چه میزانی قابل ارتقا می ­باشد‌. با خواندن این مطلب قطعا تمام اطلاعات لازم را کسب می­ کنید و احتیاج به مطالعه نوشته دیگری در مورد ارتقا لپ تاپ نخواهید داشت. با ما همراه باشید.

 

چه زمانی لپ تاپ من نیاز به ارتقا دارد؟

 

چه زمان­ هایی نیاز به ارتقا لپ تاپ داریم؟

کندی بیش از حد، اجرا نشدن برنامه ها و مشکلات سخت افزاری از مهمترین دلایل برای ارتقای لپ تاپ است.

کندی و هنگی بیش از حد لپ تاپ

تمام لپ تاپ ­ها امکان دارد در اجرای بعضی نرم افزارها کند شوند یا کمی هنگ کنند. ولی اگر از حد نرمال بالاتر برود و دائما مشکل پیدا کند باید دنبال راه حل باشیم. معمولا قطعات کامپیوتری بعد از مدتی فرسوده می­ شوند و دیگر کارایی سابق را ندارند. در این­جاست که احتیاج به ارتقا پیدا می ­کنند که بتوانند کارها را به روال سابق انجام دهند.

اجرا نشدن برنامه­ ها در لپ تاپ

حتما برای شما پیش آمده است که بخواهید برنامه ­ای را اجرا کنید و هر چه تلاش کردید موفق نشدید. ظاهرا لپ تاپ شما هم مشکلی ندارد سرعت لپ تاپ هم معمولی است. در واقع علت به حداقل سخت افزار مورد نیاز برای انجام بعضی برنامه­ ها برمی­گردد. یعنی لپ تاپ شما باید حداقلی از رم، سی پی یو و یا کارت گرافیکی را داشته باشد که یک برنامه خاص روی آن اجرا شود. این­جاست که ارتقا لپ تاپ تنها گزینه در دسترس است.

مشکلات سخت افزاری لپ تاپ

لپ تاپ مجموعه ­ای از قطعات کامپیوتری است و ممکن است بعد از مدتی هر کدام از این قطعات دچار مشکل شده و کیفیت قبلی را دیگر نداشته باشند. در این حالت قطعا نیاز به تعویض قطعه پیدا می­کنید. در صورتی که لپ تاپ شما قابلیت ارتقا داشته باشد بهتر است به جای تعویض قطعه، سخت افزار مورد نظر را ارتقا دهید.
و...
عوامل بالا مهم­ترین دلایل و عوامل ارتقا لپ تاپ بودند. اما اینجا یک سوال بسیار مهم پیش می­ آید. به چه شکلی می­شود ارتقا لپ تاپ را انجام داد؟ یا بهتر است بگوییم کدام قطعه ­ها قابل ارتقا هستند. در ادامه پاسخ این سوال را خواهیم گفت.

 

ارتقا لپ تاپ چگونه است؟

 

ارتقا لپ تاپ چطور انجام میشه؟ 

جز رم و حافظه داخلی لپ تاپ تقریباً هیچ یک از دیگر قطعات لپ تاپ را نمی توان ارتقا داد.

سی پی یو لپ تاپ

قطعا پردازنده مهم­ترین قسمت هر لپ­تاپی است. ولی مشکل این­جاست که تقریبا غیر قابل ارتقا است و اگر هم قابل انجام باشد بسیار بسیار سخت است. پردازنده به علت ساختار یکپارچه ­ای که با مادربرد دارد عملا راه را برای ارتقا بسته است‌. البته که مشکلات دیگری هم هست. باید بررسی بشود که پردازنده جدید با مادربرد و قطعات دیگر سازگار است یا خیر. کلا تا حد بسیار زیادی تعویض پردازنده توصیه نمی ­شود و تقریباً می شود گفت که امکان­پذیر نیست.

کارت گرافیک لپ تاپ

تعویض این قطعه هم مشابه تعویض پردازنده است. تقریبا انجام این­کار غیر­ممکن است. در موارد معدودی هم که قابل انجام است معلوم نیست که کارت گرافیک جدید چه مقدار با مادربرد سازگاری دارد. البته یه راه ­حل جایگزین وجود دارد و آن هم استفاده از کارت گرافیک اکسترنال است‌.

این کارت گرافیک بیرون از لپ تاپ قرار می­گیرد و شامل کارت گرافیک، منبع تغذیه و یه کابل رابط است. البته که حتی در این شرایط هم لپ تاپ شما باید گرافیک جدید را ساپورت کند. مشکلی که در این مورد وجود دارد این است که حمل و نقل بسیار سخت می­ شود.

رم لپ تاپ

کم کم به قسمتهای خوب ماجرا می­رسیم! ارتقا لپ تاپ از طریق رم به راحتی انجام­ شدنی است. ارتقا رم لپ تاپ باعث افزایش زیاد سرعت کامپیوتر شده و کار کردن را لذت ­بخش می کند. البته که حتما بهتر است که ابتدا مطمئن شوید که لپ تاپ شما رم بیشتر را ساپورت می­کند یا خیر.

نکته بعدی این است که بدانید چه نسلی از رم را می­شود روی لپ تاپ گذاشت. بعضی از لپ­تاپ­ ها فقط نسل سوم را پشتیبانی می­ کنند و شما به هیج وجه نمی ­توانید رم نسل چهار را بر روی آن قرار دهید. پس باید از قبل اطلاعات کافی را داشته باشید.


برای آشنایی بیشتر با انواع رم ها می توانید مقاله « راهنمای جامع خرید رم کامپیوتر و رم لپ تاپ » را مطالعه کنید.


 

ارتقا رم لپ تاپ

 

هارد لپ تاپ

یکی دیگر از قطعاتی که تاثیر بسیار زیادی روی سرعت لپ تاپ می­ گذارد هارد کامپیوتر است. خبر خوش این است که معمولا ارتقا لپ تاپ از طریق هارد امکان­ پذیر است و امکان تعویض میسر است‌. پیشنهاد ما این است که حتما هارد جایگزین را از نوع اس اس دی انتخاب کنید‌. انواع هاردهای SSD به دلیل ساختاری که دارند می ­توانند سرعت لپ تاپ را بسیار بالا ببرند.

یکی از نقاط قوت هارد اس اس دی این است که شما می ­توانید آن را در جای درایو دی وی دی لپ تاپ قرار دهید. تنها نقطه ضعف این هاردها قیمت بالای آن­ها است که ممکن است خریدار را منصرف کند. SSD سامسونگ ، وسترن دیجیتال و ای دیتا از بهترین برندها در این زمینه هستند.


اگر قصد خرید هارد SSD دارید، قبل از خرید حتماً مقاله « چگونه بهترین هارد SSD را بخریم؟ راهنمای خرید و معرفی بهترین هارد SSD » را مطالعه کنید.


نکات مهم در ارتقا لپ تاپ

1- تا جایی که امکان دارد ارتقا لپ تاپ را خودتان انجام ندهید و اجازه دهید یک تعمیرکار حرفه ­ای این کار را انجام دهد. ریسک این کار بالاست و امکان دارد مشکلات زیادی برای شما به وجود بیاورد. خوب است که بدانید اغلب گارانتی­ ها به محض باز شدن لپ تاپ دیگر سیستم را شامل گارانتی نمی‌دانند. در واقع بهتر است این کار را در خود نمایندگی انجام دهید حتی اگر شامل هزینه باشد. حداقل از بابت کیفیت انجام کار خیالتان راحت است و می­ دانید مشکلی پیش نمی­ آید.

2- حتما از مشخصات کامل و قابلیت ارتقا لپ تاپ قبل از هزینه کردن برای خرید قطعه جدید مطلع باشید. برای این کار هم می­ توانید نوع لپ تاپ را سرچ کنید و اطلاعاتش را ببینید و هم از افراد خبره مشورت بگیرید. راه دیگری هم هست که در ادامه به آن اشاره می­کنیم.

3- سعی کنید حتی الامکان به صورت دقیق مشکل لپ تاپ را متوجه شوید. فرض کنید مشکل از هارد کامپیوتر است و شما با تشخیص اشتباه به جای هارد، رم را عوض کنید. در این صورت هم بی دلیل هزینه اضافه می­کنید هم گارانتی باطل می­ شود. در نهایت مشکل هم رفع نمی ­شود. پس لطفا به این نکته خیلی دقت کنید.

4- تا جایی که امکان دارد از قطعات دست دوم استفاده نکنید. این قطعات گارانتی مشخصی ندارند و معلوم نیست قبلا چه مقدار استفاده شده است. همچنین امکان دارد بعد از مدتی دچار مشکل بشوند. پس سعی کنید اجناس را به صورت نو و پلمپ شده خریداری کنید.

 

لپ تاپ من تا چقدر قابل ارتقا است؟

 

چگونه بفهمیم لپ تاپ تا چه میزانی قابل ارتقا است ؟

بهترین راه برای این کار استفاده از سایت برند کروشیال است. این سایت رایگان، مفید و بسیار جالب است.‌ برای استفاده از آن بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید.

1-       به سایت http://www.crucial.com/usa/en/advisor  برید.

2-     برند و سری لپ تاپ را انتخاب کنید.

3-    در مرحله نهایی بر روی گزینه Find my computer کلیک کنید تا نتیجه را نمایش بدهد. این سایت به شما می­گوید که رم و هارد شما تا چه میزانی قابل ارتقا است.

البته یک نکته مهم وجود دارد و آن هم این است که بعضی از مدل­ ها به نام­ های دیگری فروخته می­ شوند. در واقع چون سیاست منطقه ای شرکت­ ها متفاوت است همه مدل­ ها با نام­ های یکسان در کل دنیا عرضه نمی ­شوند. پس به این مورد خوب دقت کنید. در نهایت پیشنهاد ما این است که حتما با یک متخصص این کار هم مشورت کنید و نظرش را بخواهید. در این صورت می­ توانید بهترین تصمیم را برای ارتقا لپ تاپ خودتان بگیرید.

 

ارتقا لپ تاپ چگونه است؟

 

نتیجه ­گیری

در مقاله بالا سعی کردیم تمام نکات مهم ارتقا لپ تاپ را کامل توضیح دهیم. همه قطعات مهم قابل ارتقا مورد بحث قرار گرفت و در هر مورد بررسی کاملی صورت گرفت. در مورد بحث ارتقا لپ تاپ توصیه می­کنیم دقت زیادی به خرج بدهید. کوچکترین اشتباهی می­تواند هزینه زیادی برای شما ایجاد کند.

حتما قبل از دست به جیب شدن باید متوجه باشید که مشکل اصلی لپ تاپ فعلی چیست. در مرحله بعد اگر مشکل سخت افزاری بود نسبت به تعویض قطعه اقدام کنید. حتما سعی کنید ارتقا لپ تاپ را در نمایندگی­ های معتبر انجام بدهید که لطمه ای به لپ تاپ نخورد و کار درست انجام بشود. در نهایت امکان دارد لپ تاپ شما خیلی قدیمی باشد و حتی با تعویض قطعه هم مشکلات حل نشود.

در این صورت باید لپ تاپ جدیدی خریداری کنید و عملا ارتقا لپ تاپ در این مورد کاربردی ندارد. دریافت مشاوره برای خرید و یا ارتقا لپ تاپ بسیار واجب است و در انتخاب مسیر درست کمک می‌کند. لپ مال با سال­ ها تجربه می­تواند به شما مشاوره رایگان بدهد و کمک کند بهترین تصمیم را بگیرید. فقط کافی است با ما تماس بگیرید. 

 

تماس با لپ مال