راهنمای جامع خرید رم کامپیوتر و رم لپ تاپ
  • 22 آذر 1400

راهنمای جامع خرید رم کامپیوتر و رم لپ تاپ

قطعا رم یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده هر کامپیوتری هستش. شما با بالا بردن رم میتونین سرعت کامپیوتر رو ارتقا بدین و از کار باهاش لذت ببرین. به دلیل همین موضوع تصمیم گرفتیم مقاله ای با عنوان راهنمای جامع خرید رم کامپیوتر و رم لپ تاپ بنویسیم. در این مطلب خواهیم گفت در هنگام خرید رم کامپیوتر چه نکاتی باید رعایت بشه. تعریف کامل رم گفته میشه و قویترین شرکت های تولید کننده رم لپ تاپ و کامپیوتر معرفی میشن. در واقع در این نوشتار قصد داریم در مورد صفر تا صد خرید رم کامپیوتر با شما صحبت کنیم. خوشحال میشیم در ادامه مقاله با ما همراه باشین.
شاید بارها پیش اومده که از سرعت کم کامپیوتر ناراحت شده باشین. اینکه کامپیوتری وسط اجرای نرم افزار یا بازی هنگ کنه اصلا موضوع جالبی نیست. ولی راه حل چیه؟ اولین راه رفع ایراد به صورت نرم افزاریه مثل عوض کردن ویندوز و... ولی اگر باز هم درست نشد وقتشه دیگه ارتقا سخت افزاری انجام بدین. یکی از مهمترین قطعاتی که معمولا باید عوض شه رم کامپیوتر یا لپ تاپه. خبر خوش اینه که رم به نسبت قیمت کمی داره. ولی رم اصلا تعریف دقیقش چیه و چه نکاتی باید در هنگام خرید رم کامپیوتر رعایت بشه؟ کارکردش چه جوریه؟ تاثیرش در چه حدیه؟ با این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ میدیم.

رم چیست؟

رم چیست؟

کلمه RAM مخفف عبارت Random Access Memory است و معنای اون حافظه با دسترسی تصادفیه. در واقع رم به سی پی یو در پردازش داده ها کمک میکنه و باعث میشه سرعت کامپیوتر بالا بره. در زمان خرید رم کامپیوتر باید بدونین که رم یک حافظه موقتیه. به این شکل که داده ها بارها روی اون نوشته و پاک میشن. فرق عمده رم با هارد هم در همینه. در هارد اطلاعات نگهداری میشن ولی در رم این اتفاق نمیفته.

در واقع کاری که رم میکنه باعث میشه که اطلاعات مورد نیاز سی پی یو دائم در دسترس باشه و از این طریق سرعت پردازش رو بالاتر میره. طبعا هرچقدر رم بالاتری داشته باشین این سرعت بیشتر و بیشتر میشه. فقط نکته ای که باید بدونین اینه که  خرید رم کامپیوتر باید به شکلی باشه که با سی پی یو مطابقت داشته باشه. یعنی اگه شما سی پی یو ضعیفی داشته باشین هر چقدر هم که رم رو بالا ببرین باز هم عملکرد کلی خیلی تفاوتی نمیکنه.


اگر میخواهید با انواع مادربرد و نحوه خرید آن بیشتر آشنا شوید حتماً مقاله « 7 نکته برای خرید بهترین مادربرد » را مطالعه کنید.


تفاوت مهم خرید رم کامپیوتر و رم لپ تاپ

یک تفاوت بسیار مهم در خرید رم کامپیوتر نسبت به خرید رم لپ تاپ وجود داره. رم ها در لپ تاپ و در کامپیوتر سایزهای متفاوتی دارن. رم های DIMM ابعاد بزرگتری دارن و برای کامپیوترهای رومیزی استفاده میشن. رم های SO-DIMM اندازه کوچکتری دارن و برای لپ تاپ استفاده میشن.

پس در هنگام خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر حواستون به این نکته حتما باشه. البته نسل های مختلف رم برای هر دو وسیله ارائه شده و از این نظر مشکلی وجود نداره.

تفاوت رم کامپیوتر و رم لپ تاپ

انواع رم کامپیوتر و رم لپ تاپ

رم ها در ۴ نسل تا بحال معرفی شدن و هر کدوم با عبارت DDR (DOUBLE DATA RATE) شناخته میشن. قدیمی ترین نسل رم DDR و جدیدترین نسل رم DDR4 نامگذاری شده. مهمترین عامل تفاوت بین نسلهای مختلف سرعته که باعث پردازش سریعتر اطلاعات میشه. البته که در یک یا دوسال آینده رم های DDR5 هم به بازار عرضه میشن که قدرت و سرعت به مراتب بیشتری دارن.

اما غیر از تفاوت در سرعت در شکل ظاهری هم تغییراتی در هر نسل از رم ها میتونیم مشاهده کنیم. در واقع شکافی در بین پین‌ها در انواع مختلف رم وجود داره که باعث تمایز بین اونها میشه. اینجاس که شما باید به مادربرد کامپیوتر و اسلات روی اون توجه کنین. در واقع باید در هنگام خرید رم کامپیوتر اون نسلی از رم رو تهیه کنین که سازگاری با مادربرد شما داشته باشه. 

رم DDR4 چیست؟

اما رم‌ها با پارامترهای مختلف دیگه ای هم تقسیم بندی میشن که در ادامه به طور کامل توضیح داده میشن.

مهمترین نکات در خرید رم کامپیوتر و رم لپ تاپ

تعداد کانال رم

شما در هنگام خرید رم کامپیوتر باید به تعداد کانال هم توجه کنین. رم ها در حالت کلی یک کاناله ، دو کاناله و چهار کاناله هستن. هر چقدر تعداد کانال بیشتر باشه مقدار بیشتری از دیتا میتونه جابجا بشه. در نتیجه شما با داشتن کانالهای بیشتر میتونین از کیفیت بهتری هم بهره مند بشین. پس سعی کنید در هنگام خرید رم کامپیوتر این مورد رو در نظر بگیرین و تا جایی که امکان داره قطعه ای رو تهیه کنین که کانال بیشتری داشته باشه.

ظرفیت رم

یکی از مهمترین موارد در هنگام خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ همین قسمته. رم ها در ظرفیتهای مختلفی ساخته و به بازار عرضه میشن. شما میتونین رم 2 یا 4 یا بالاتر از اون رو تهیه کنین. بدیهیه که هر چی ظرفیت رم بالاتر باشه میتونه سرعت و کیفیت بالاتری رو در اختیارتون بذاره. پیشنهاد ما اینه که در خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ حداکثر ظرفیتی که توان مالیتون اجازه میده رو تهیه کنین. علتش اینه که رم به نسبت بقیه قطعات کامپیوتر قیمت کمتری داره و با مبلغ مناسبی میشه ظرفیتهای بالایی تهیه کرد. درضمن شما قرار نیست دائم هزینه کنین و با یکبار خرید میتونین مدتها از سرعت بالای اون استفاده کنید و لذت ببرید.

دو مورد بالا مهمترین نکات خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ هستن. اما سه نکته دیگه هم هستن که بهتره بدونین تا بتونین بهترین گزینه رو انتخاب کنین.

در خرید رم به چه نکاتی باید توجه کرد

نکات مهم در خرید رم کامپیوتر و رم لپ تاپ

فرکانس رم

میزان سرعت در رم با واحد مگاهرتز بیان می‌شود. نمایش فرکانس در دو نوع مختلف انجام میشه. اعداد نمایش دهنده فرکانس پس از عبارت DDR و یا PC درج میشن. اگر عدد انتهایی پس از DDR آمده بود به فرکانس اشاره داره. در صورتی که عدد انتهایی پس ازPC  درج شده بود باید  عدد رو تقسیم بر هشت کنید. عدد به دست آمده فرکانس اصلی را نشان میده. حتی المقدور سعی کنین برای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر از رم هایی با فرکانس بالا استفاده کنین. مورد دیگه اینه که حتما در نظر داشته باشین که مادربردتون حداکثر تا چه ظرفیتی رو پشتیبانی میکنه. اگر هنگام خرید رم کامپیوتر قطعه‌ای با فرکانس بالاتر از ظرفیت پشتیبانی مادربرد تهیه بشه عملا تاثیر خودش رو از دست میده.

زمان تاخیر رم

در واقع بیان کننده زمانیه که طول میکشه تا رم، درخواستی که از طرف پردازنده اومده رو آماده کنه. شما در زمان خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر حتما توجه کنین که این مورد عدد کمتری باشه. در واقع هر چی عدد کمتر باشه کارها سریعتر انجام میشه.

شرکت معتبر

در دنیای رم هم مثل تمامی قطعات الکترونیکی شرکتهای مختلفی فعالیت میکنن. قیمتها هم در شرکتهای مختلف تا حدی متفاوته. پیشنهاد ما اینه که از معتبرترین شرکتها که سالها تجربه دارن خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ رو انجام بدین حتی اگه کمی گرونتر باشه. شرکت هایی مثل کینگستون (Kingstone)، گیل (Geil)، ای دیتا (Adata) و جی اسکیل (Gskill) از شرکت‌های به نام و بزرگ در عرصه تولید رم هستن.

نتیجه گیری

قطعا حالا متوجه شدین که در خرید رم کامپیوتر چه پارامترهایی مهم هستن. در مقاله بالا از صفر تا صد نکات مربوط به خرید رم لپ تاپ و رم کامپیوتر بیان شد. در ابتدا تعریف کاملی از رم و مفهوم این قطعه مهم ارائه شد. در ادامه نسل‌های مختلف رم مورد بررسی قرار گرفت و تفاوت‌های شکلی و ساختاری هر نسل گفته شد. بعد نوبت به بحث در مورد مهمترین نکات مربوط به خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ رسید. تعداد کانال و ظرفیت رم به همراه فرکانس اون موشکافی دقیق شد و توضیحاتی در مورد بزرگترین شرکتهای تولید کننده رم بیان شد. در بین موارد بالا مهمترین عامل ظرفیت و نسل رم هستش.

سعی کنید حتما در خرید رم لپ تاپ و رم کامپیوتر آخرین نسلی رو تهیه کنین که مادربردتون پشتیبانی میکنه. ضمنا تا جایی که امکان داره ظرفیت بالاتری رو برای خرید رم کامپیوتر انتخاب کنین. شما قرار نیست تا سال‌ها بعد رم کامپیوترتون رو عوض کنین. در ضمن نمی‌دونین در آینده دقیقا چه کارهایی با سیستم انجام میدین. شاید مجبور به کار با نرم افزارهایی بشین که احتیاج به رم هایی با سرعت بالا دارن. پس سعی کنید در هنگام خرید رم کامپیوتر از نهایت توان مالی خودتون استفاده کنین. ممنون که وقت ارزشمندتون رو صرف مطالعه این مقاله در مورد خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ کردین. به زودی با دنیایی از مطلب جدید در سایت لپ مال در خدمت شما خواهیم بود.

تماس با لپ مال

اشتراک گذاری :