چه لپ تاپی با چه صفحه نمایشی؟ آشنایی با انواع صفحه نمایش لپ‌ تاپ
  • 02 تیر 1400

چه لپ تاپی با چه صفحه نمایشی؟ آشنایی با انواع صفحه نمایش لپ‌ تاپ

بی شک توجه به صفحه نمایش از مهمترین نکات در خرید لپ تاپ است که باید به آن توجه کرد. شاید عده ای وجود داشته باشند که به پردازنده Core i7 و یا هارد SSD نیاز نداشته باشند اما همه ی افراد به یک نمایشگر خوب و با کیفیت نیاز دارند چرا که در نهایت هرکاری که بخواهند انجام بدهند و یا هر نتیجه ای که بخواهند مشاهده کنند از طریق نمایشگر است و در صورت نداشتن استانداردهای لازم و یا کیفیت مطلوب، باعث عدم رضایت خواهد شد. صفحه نمایش هر لپ تاپ بسته به نوع کاربری آن متنوع است و برندهای تولید کننده لپ تاپ سعی می کنند صفحه نمایش را بسته به کاری که کاربر قصد انجام با لپ تاپ دارد را هماهنگ کنند.

در نوشتار قصد داریم درباره انواع نمایشگر های لپ تاپ و مواردی که در هنگام خرید باید به آن ها توجه کنید صحبت کنیم؛ و در انتها نیز صفحه نمایش متناسب با هر نوع لپ تاپ را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

به چه مواردی در صفحه نمایش لپ تاپ باید دقت کنیم؟

رزولوشن تصویر

هر نمایشگر از مجموعه ای از نقاط به نام پیکسل تشکیل شده، هر چه که تعداد این پیکسل ها بیشتر باشد، به این معناست که جزییات بیشتری در صفحه نمایش داده خواهد شد.

می دانیم که یک نمایشگر از یک طول و یک عرض برخوردارند. در این طول و عرض تعداد زیادی از پیکسل قرار گرفته که با در کنار هم قرار گرفتن این پیکسل ها و روشن و خاموش شدن آن ها تصاویر با رنگ های مختلف بوجود می آیدهر چه تعداد بیشتری از پیکسل ها وجود داشته باشد، وضوح بیشتری به دست می آید. به طور مثال صفحه نمایشی با رزولوشن 1920x1080 یعنی 1920 عدد پیکسل در هر ستون و 1080 عدد پیکسل در هر ردیف این نمایشگر قرار گرفته است.

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که یک صفحه نمایش 15 اینچ با تعداد پیکسل ها 1920x1080 تصویر بهتری دارد یا یک صفحه نمایش 13 اینچ با همین تعداد پیکسل؟

در واقع تفاوت چندانی در نگه شما نخواهد داشت، چون هنگام کار کردن با نمایشگر بزرگتر باید فاصله دورتری با صفحه نمایش داشته باشید و این کار در کار کردن با صفحه نمایش های کوچکتر باعث کاهش رزولوشن می شود.

 

رزولوشن های مختلف صفحه نمایش

 

برای این که دو صفحه نمایش با تعداد پیکسل برابر و اندازه های متفاوت را بررسی کنیم باید مفهومی به نام تراکم پیکسلی را در نظر بگیریم به این معنی که یک اندازه مشخص (مثلاً 1 اینچ)  از هر دو صفحه نمایش را در نظر بگیریم و سپس با استفاده از تعداد پیکسل هایی که در این اندازه هستند، وضوح و کیفیت دو صفحه نمایش رو بسنجیم. در کنار مشخصات صفحه نمایش لپ تاپ ها می توانیم عدد با واحد ppi به معنی Pixel per Inch پیدا کنیم که نشان دهنده تراکم پیکسلی است.

 

نام در صنعت تلویزیون نام در صنعت کامپیوتر تعداد پیکسل (ردیفxستون)
  HD(not Full HD) 1366x768
  HD+ 1600x900
1080p Full HD 1920x1080
  Retina (Apple only) 2304x1440
2K QHD / WQHD 2560x1440
  Retina (Apple only) 2560x1600
  Retina (Apple only) 2880x1800
  PixelSense (MS only) 3000x2000
3K QHD+ 3200x1800
4K UHD 3840x2160

 

اندازه صفحه نمایش

لپ تاپ ها در ابعاد مختلفی تولید می شوند. هرچه صفحه نمایش لپ تاپ بزرگتر باشد، به طبع وزن لپ تاپ سنگین تر و اندازه آن هم بزرگتر خواهد بود و این موضوع باعث سخت شدن جابجایی لپ تاپ می شود. پس اندازه صفحه نمایش علاوه بر نوع کارکرد شما با لپ تاپ به میزان جابجایی آن هم بستگی دارد. برای این که اختلاف اندازه لپ تاپ و اندازه صفحه نمایش کمتر شود برترین برندهای تولید کننده لپ تاپ به سراغ کم کردن حاشیه لپ تاپ ها در حرکت هستند و بعید نیست در چند سال آینده این حاشیه ها هم به طور کامل حذف شوند. بهر هر حال توصیه ما در لپ مال این است که اگر قصد داریم اکثر اوقات لپ تاپ خود را به همراه داشته باشید، لپ تاپ های وزن کمتر را حتما انتخاب کنید و اینکه اگر اندازه صفحه نمایش هم برایتان مهم است بهترین گزینه لپ تاپ هایی با صفحه نمایش 14 تا 16 اینچی خواهند بود.

نوع پنل صفحه نمایش

برای این که وضوح و کیفیت بیشتری از صفحه نمایش لپ تاپ انتظار داشته باشید کافی نیست که فقط به رزولوشن و کیفیت تصویر آن دقت کنید. یکی از مهمترین چیزها نوع پنل استفاده شده در صفحه نمایش لپ تاپ است که تا حد زیادی در کیفیت و وضوح تصویر خروجی تاثیر می گذارد. عموم لپ تاپ های حال حاضر بازار از سه نوع پنل TN، IPS و VA استفاده می کنند و هر ساله تولید کننده های لپ تاپ در حال گسترش و پیشرفت این نوع پنل ها هستند.

پنل TN

قدیمی ترین نوع پنل ها که هنوز هم طرفداران و کیفیت عالی دارد همین پنل های TN هستند. پنل های TN اولین پنل هایی بودند که بعد از LCDهای قدیمی وارد بازار شدند و انقلابی در تصاویر به وجود آوردند. مهم ترین نقاط قوت این نوع نمایشگر که سبب محبوبیتش شده عدم تشعشع پرتوهای مضر، قیمت اقتصادی و رفرش ریت بالا در نسخه های جدید آن است. اما این نقاط قوت باعث نشده ویژگی های منفی آن پوشیده شود. پنل های TN زاویه دید پایینی دارند به این معنی که برای داشتن بهترین تصویر شما باید به صورت مستقیم به صفحه نمایش نگاه کنید و با زاویه گرفتن از پهلو ها یا بالا و پایین کیفیت تصویر پایین می آید و صفحه نمایش لپ تاپ سیاه می شود. طیف رنگی و کیفیت رنگ ها صفحه نمایش های TN هم نسبت به باقی پنل ها پایین تر است و همین مورد را می توان به عنوان دومین ویژگی منفی این پنل ها به حساب آورد. پنل های TN به دلیل رفرش ریت مناسب و همچنین قیمت اقتصادی که دارند برای لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی یک گزینه عالی محسوب می شوند.

پنل IPS

پنل های IPS از جدیدترین تکنولوژی های استفاده شده در صفحه نمایش لپ تاپ ها است. صفحه نمایش های IPS محدوده رنگ گسترده ای از تصاویر را نشان می دهند و دقت رنگ بالایی دارند و می توانند تا 16.7 میلیون رنگ را نمایش دهند که یک مزیت مهم نسبت به صفحه نمایش های TN است. دیگر مشکل صفحه نمایش های TN یعنی مشکل زاویه دید نیز در این پنل ها کمتر شده و هنگام تماشا از طرفین تصویر کیفیت و وضوح خود را از دست نمی دهد. مزیت های پنل IPS در کنار قابلیت تولید رنگ مشکی، عمق رنگ مناسب و رفرش ریت بالا این پنل ها را ایده آل ترین گزینه برای لپ تاپ های گیمینگ رده بالا و لپ تاپ های مخصوص طراحی تبدیل کرده.

صفحه نمایش VA

این دسته از نمایشگرها اصلا به افرادی که به حریم خصوصی خود اهمیت زیادی می دهند توصیه نمی شود چرا که به دلیل کنتراست و تفکیک رنگ بهتری که نسبت به IPS و TFT دارند، در هر موقعیتی نسبت به نمایشگر قرار بگیرید، نمایشگر لپ تاپ را با وضوح می‌بینید. تکنولوژی این پنل ها به نسبت جدیدتر از دو پنل قبلی است و همچنان کمیاب و گران قیمت تر هستند به همین دلیل انتخاب خوبی برای همه نمی باشند. از طرفی نرخ پاسخگویی بالای این پنل ها باعث می شود برای گیمرها به خصوص گیمرهای آنلاین اصلاً گزینه خوبی نباشد. افرادی که این پنل برای آن ها بهترین گزینه محسوب می شود افرادی هستند که با دقت رنگ و کیفیت رنگ بالا در ارتباط هستند.

رفرش ریت صفحه نمایش

نرخ تازه سازی تصویر یا Refresh Rate یعنی نمایشگر در هر ثانیه قادر است چه تعداد فریم را جایگزین کند. نرخ تازه سازی تصویر ارتباطی با کیفیت رنگ یا وضوح تصویر خروجی شما ندارد اما برای افرادی که احتیاج به یک تصویر نرم و با جزئیات دارند یک مشخصه مهم محسوب می شود. هرچه نرخ بازسازی تصویر بیشتر باشد برش خوردن تصاویر و پرش میان فریم ها را کمتر احساس می کنید و تصویری یکنواخت تر خواهید داشت. این قابلیت برای گیمرها و تدوینگران ویدیو یک ویژگی با اهمیت به حساب می آید.

رفرش ریت صفحه نمایش چیست؟

زاویه دید صفحه نمایش لپ تاپ

همان طور که در بخش بررسی پنل ها هم گفتیم زاویه دید مناسب را نمی توان از روی مارک و برند لپ تاپ تشخیص داد و باید بدانید که این موضوع را باید با توجه به پنل صفحه نمایش بررسی کرد. لپ تاپ هایی که در خود پنل  TNدارند، ارزان قیمت تر بوده و به نسبت زاویه دید محدودتری دارند؛ اما در مقابل لپ تاپ هایی که پنل های  IPSدارند، در کنار اینکه گران‌ترند، زاویه دید بسیار گسترده تری دارند و تصاویر و رنگ ها را نیز واضح تر، گرم تر و زنده تر به نمایش می گذارند.

صفحه نمایش مات یا براق؟

از دیگر ویژگی های یک صفحه نمایش می توان به مات (Matte) یا براق (Glossy) بودن آن اشاره کرد که بستگی به مورد استفاده آن و مکان استفاده از لپ تاپ دارد.

 نکته ای که باید بگوییم که این صفحات از لحاظ ساختار کلی مشابه اند ولی در پوشش روی پنل متفاوت هستند.

لپ تاپ های براق در نور مستقیم مانند محیط های بیرون و زیر نور خورشید عملکرد نامناسبی دارند و کار با آن ها در نور زیاد آزار دهنده است و مانع از دیدن صفحه کامل می شود؛ اما در صفحه نمایش مات این مشکل وجود ندارد و در هر دو محیط کم نور و پر نور بازده مناسبی وجود دارد. گرچه صفحه نمایش براق در محیط کم نور به دلیل شفافیت بالاتر مناسب تر است.

صفحه نمایش لمسی یا غیر لمسی؟

شاید در نگاه اول صفحه نمایش هایی که قابلیت لمسی دارند بسیار جذاب به نظر برسند اما باید بگوییم که اینطور نیست، چرا که این صفحه نمایش ها هم دارای مشکلاتی هستند. مصرف بیش از اندازه باتری، ماندن رد انگشتان روی صفحه نمایش و هزینه بالا در صورت خرابی از این دست معایبی هستند که این صفحه نمایش ها دارند. این نوع نمایشگرها بیشتر برای طراحان گرافیکی و افرادی که قصد خرید لپ تاپ 2 در 1 دارند مناسب هستند.

دیگر مشخصات صفحه نمایش لپ تاپ ها

نسبت کنتراست

نسبت کنتراست به میزان اختلاف بین روشن ترین تا تاریک ترین نقطه در یک صحنه گفته می شود. هرچه این اختلاف بیشتر باشد کیفیت رنگ ها و تصاویر بهتر و واقعی تر خواهند بود. البته زیاد به اعدادی که ارائه می شود دقت نکنید چون روش اندازه گیری این عدد در شرکت های مختلف متفاوت است و تولیدکنندگان بیشتر به دید تبلیغاتی به این اعداد نگاه می کنند.

روشنایی

میزان روشنایی صفحه نمایش با واحدی به نام نیت (nit) سنجیده می شوند. این عدد برای صفحه نمایش لپ تاپ های معمولی بین 200 تا 300 نیت است که کاملاً مناسب است. اگر صفحه نمایش لپ تاپی تا 500 نیت روشنایی داشته باشد یک گزینه ایده آل برای استفاده در محیط های غیر سر بسته به حساب می آید.

HDR یا دامنه پویایی

HDR یک مفهوم جدید در صفحه نمایش ها است. دامنه پویایی یک تکنولوژی است که سطح کنتراست را بالا می برد تا دقت رنگ و اختلاف رنگ های سفید و سیاه و در مجموع کیفیت رنگ ها بیشتر شود. در محیط های ویندوز و رابط کاربری این قابلیت خیلی تاثیری نخواهد داشت اما در هنگام فیلم دیدن و این داستان ملموس خواهد بود.

چه لپ تاپی به چه صفحه نمایشی خوب است؟

مشخصات صفحه نمایش برای لپ تاپ های مختلف

صفحه نمایش مناسب لپ تاپ دانشجویی

دانشجو ها و دانش آموزان به دلیل این که نیاز دارند زیاد لپ تاپ خود را حمل کنند خیلی نباید به دنبال لپ تاپ هایی با اندازه های بزرگ باشند. لپ تاپ هایی با اندازه 13 تا 15 اینچ بهترین لپ تاپ ها برای دانشجو ها هستند. از نظر رزولوشن بیشتر از Full HD یعنی 1920x1080 نیاز ندارید چون بیشتر فعالیت های یک دانشجو در حد مطالعه، انجام تحقیقات و تکالیف و وبگردی است، و خب این کارها تماماً با یک لپ تاپ فول اچ دی قابل انجام است.

صفحه نمایش مناسب لپ تاپ گیمینگ

گیمرها نیاز به دیدن و توجه بیشتری به جزئیات دارند. برای دیدن بهتر جزئیات اندازه صفحه نمایش باید بزرگتر باشد. احتمالاً کمتر گیمیری را می توانید پیدا کنید که در یک صفحه نمایش 14 اینچ یا کمتر با لذت بازی کند. به همین دلیل برترین لپ تاپ های گیمینگ صفحه نمایش های 15 اینچ به بالا دارند. پنل های IPS و VA از بهترین گزینه ها هستند. بازی کردن بدون رفرش ریت بالا توفیق چندانی ندارد پس حتماً در هنگام خرید به مشخصات صفحه نمایش لپ تاپ دقت کنید که لذت بازی کردن با رفرش ریت 120 هرتز و بالاتر خیلی بیشتر از رفرش ریت های معمولی است. در یک لپ تاپ گیمینگ جدید احتمال خیلی زیاد رزولوشن کمتر از Full HD پیدا نخواهید کرد و باید به دنبال گزینه های بالاتر مانند QHD یا اگر بودجه خوبی داشتید 2K و 4K بروید.

صفحه نمایش مناسب لپ تاپ برای ادیت و طراحی

تا جایی که بودجه شما اجازه می دهد لپ تاپی با صفحه نمایش عالی خریداری کنید چرا که خروجی طراحی های شما تماماً به این گزینه وابسته است. اندازه صفحه نمایش لپ تاپ های گرافیکی شما به میزان جابجایی شما بستگی دارد. اگر مدام در رفت و آمد هستید می توانید گزینه های 13 اینچی را انتخاب کنید اما اگر لپ تاپ شما قرار هست بیشتر وقت خود را روی میز اتاق کار شما بگذراند به اندازه های بزرگتر فکر کنید که کار کردن با آن ها خیلی راحت تر است. رزولوشن صفحه نمایش لپ تاپ گرافیکی شما باید بیشتر از Full HD باشد. هر چه این رزولوشن بیشتر باشد دقت و دید شما به جزئیات بیشتر خواهد شد. دو نکته در زمینه رنگ که در رابطه با صفحه نمایش لپ تاپ گرافیکی باید دقت کنید میزان دقت رنگی و پوشش رنگی نمایشگر است. میزان دقت که با واحد RGB و عددی بین 0 تا 100 است در مشخصات لپ تاپ پیدا خواهد شد. هرچه این عدد بیشتر باشد یعنی نمایشگر شما رنگ ها را طبیعی تر نمایش می دهد. پوشش رنگی بیشتر هم به این معنی است که صفحه نمایش لپ تاپ می تواند با تعداد رنگی که پوشش می دهد جزئیات را بهتر از هم تفکیک کند. این مشخصه رو احتمالاً با عددی مثل 16 میلیون رنگ دیده اید. اگر هم قصد خرید لپ تاپ برای ادیت ویدیو و ساخت موشن گرافیک دارید بد نیست تا نیم نگاهی هم به رفرش ریت صفحه نمایش داشته باشید تا با نرمی و راحتی بیشتری بین فریم های ادیت خود حرکت کنید.

چند سوال و جواب رایج درباره صفحه نمایش لپ تاپ

صفحه نمایش کدام لپ تاپ بهترین رزولوشن را دارد؟

  • Asus Zenbook
  • Dell XPS 15
  • Lenovo ThinkPad X1
  • MSI Prestige 14

لپ تاپ صفحه نمایش OLED برای چه کاری خوب است؟

صفحه نمایش های OLED به دلیل روشنایی عالی، دقت رنگ بالا و عمق رنگ مشکی به نظیر برای لپ تاپ های گرافیکی و ادیت بهترین گزینه ها هستند.


چه نوع صفحه نمایش هایی برای چشم بهتر است؟

به ترتیب لپ تاپ هایی با پنل صفحه نمایش های OLED و TFT بهترین پنل ها هستند.


چگونه میتوانیم رزولوشن لپ تاپ را در ویندوز 11 بفهمیم؟

با وارد شدن به تنظیمات ویندوز، در قسمت Display گزینه Display resolution میزان حداکثر و پیشنهادی رزولوشن صفحه نمایش شما نمایش داده شده است. (کادر قرمز رنگ در عکس زیر)

چگونه رزولوشن لپ تاپ را بفهمیم؟


خلاصه این نوشتار

به طور کلی صفحه نمایش لپ تاپ جز جداگانه ای از لپ تاپ نیست که شما بخواهید آن را  اصطلاحاً شخصی سازی کنید و در عموم لپ تاپ ها صفحه نمایش متناسب با رده کاربری لپ تاپ انتخاب شده است. ما هم در این مقاله قصد نداشتیم راهی برای انتخاب جداگانه صفحه نمایش به شما بگوییم بلکه قصد داشتیم انواع مختلف صفحه نمایش لپ تاپ ها را بررسی کنیم، مشخص کنیم هر نوع صفحه نمایش برای چه کاری مناسب است و شما بسته به کاری که می خواهید انجام دهید باید به دنبال چه ویژگی هایی در صفحه نمایش لپ تاپ خود باشید. امیدواریم در این راه موفق بوده باشیم و اگر باز هم سوالی در زمینه صفحه نمایش لپ تاپ ها دارید می توانید با مشاوران لپ مال تماس بگیرید و سوال خود را بپرسید.

 

تماس با لپ مال

اشتراک گذاری :