کنسول بازی چی بخریم؟ | راهنمای خرید کنسول بازی
  • 30 خرداد 1402

کنسول بازی چی بخریم؟ | راهنمای خرید کنسول بازی

کنسول بازی های ویدیویی یک دستگاه الکترونیک است که می توان با استفاده از کنترلر یا دسته، بازی های ویدیویی را با آن انجام داد. برای خرید کنسول بازی باید به این نکته توجه داشته باشید که این کنسول ها می توانند خانگی باشند که معمولا در یک مکان ثابت قرار داده شده و به یک تلویزیون یا نمایشگر متصل می شوند تا بازی ها در آنها قابل نمایش باشند یا کنسول های دستی باشند که خودشان نمایشگر و عملکرد دسته بازی را دارند و می توان در هر جایی از آنها استفاده کرد. کنسول های هیبرید هم وجود دارند که دارای هر دو مشخصات کنسول‌های خانگی و دستی هستند.

دستگاه بازی معمولا با طول عمر ۵ تا ۷ سال که به آن «نسل» گفته می‌شود، فروخته می‌شوند. کنسول هایی که در یک نسل قرار دارند قابلیت های فنی یکسانی دارند یا در یک دوره زمانی ساخته شده اند. گرچه سازندگان زیادی در طول تاریخ ساخت کنسول های گیمینگ آمده‌اند و رفته‌اند اما همیشه دو یا سه برند پیشگام و برتر در بازار باقی مانده اند که شامل برند سونی با دستگاه PlayStation، برند مایکروسافت با دستگاه XBox و نینتندو با دستگاه Switch، هستند.


اگر قصد خرید لپ تاپ گیمینگ دارید مطلب « بهترین سری لپ تاپ های گیمینگ چیست؟ » میتواند به شما کمک کند.


تاریخچه کنسول بازی

آیا می دانستید از ابتدا تا به امروز بیش از ۷۰ کنسول بازی مختلف وجود داشته است؟ کنسول های بازی مسیری طولانی را طی کرده اند و برای این که امروز بتوانیم بازی هایی ارزان قیمت را با گرافیک ۳ بعدی و کالیبره بالا در خانه خود انجام دهیم، پیشرفت ها و تغییرات زیادی پله پله به کنسول ها اضافه شدند تا به دستگاه های پیشرفته امروزی برسند.

رقابت شدید بین کمپانی های سازنده برای ترغیب مشتریان جهت خرید کنسول بازی از برند آنها باعث شد که تلاش کنند ویژگی های فوق العاده ای را به دستگاه ها اضافه کنند و به ارتقای صنعت گیمینگ هم کمک کنند. در ادامه با تاریخچه نسبتا کوتاهی از کنسول های بازی آشنا خواهید شد.

·       اولین دستگاه بازی در سال ۱۹۶۷ ساخته شد که یک جعبه چوبی مستطیلی و قطور بود که دو دسته یا کنترلر به آن وصل شده بود. این دستگاه «جعبه قهوه‌ای» یا Brown Box نام داشت. این کنسول توسط رالف اچ بائر ساخته شد که او را پدر بازی های ویدیویی می نامند. جعبه قهوه‌ای به تلویزیون‌های معمولی وصل می شد و شش بازی با آن قابل انجام بود.

پس از جعبه قهوه‌ای، فناوری ساخت کنسول بازی در سال ۱۹۷۲ توسط شرکت Magnavox به کار گرفته شد و اولین کنسول ویدیو گیمینگ خانگی به نام «Magnavox Odyssey» به بازار عرضه شد. درست مثل فیلم های اولیه که صامت بودند این کنسول بازی هم فاقد قابلیت پخش صدا بود و گرافیک آن هم با توجه به استانداردهای امروزی، کاملا مبتدیانه و ساده بود.

·       پس از آن در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸ برندهای مختلف شروع به ساخت کنسول بازی کردند که معروف‌ترین و پرفروش‌ترین دستگاه متعلق به شرکت آتاری بود و Pong نام داشت. سپس آتاری برای رقابت با Magnavox دستگاه پرفروش و معروف Atari 2600 را به بازار عرضه کرد. هم زمان با آتاری، شرکت های دیگری مثل Fairchild، RCA و Coleco هم وارد این بازار شدند و کنسول های خود روانه بازار کردند تا آنها هم سهمی از این روند جدید داشته باشند. اما فقط Coleco بود که توانست با دستگاه بازی Telstar، توجه بسیاری را جلب کرده و محبوب شود.

·       بین سال های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹، کمپانی نینتندو که در نهایت در سه دهه بعد به یکی از غول های صنعت بازی های ویدیویی تبدیل شده، اولین مجموعه از کنسول های بازی خود را به بازار عرضه کردند. خرید کنسول بازی Color TV Game Series در ابتدا فقط منحصر به ژاپن بود و البته فناوری ساخت آن از آتاری و بازی‌های سبک Pong پیروی می کرد. در این دوران هم برندهای مختلفی ظهور کردند اما موفقیت چندانی نیافتند.

·       سال های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ را عصر طلایی بازی های ویدیویی می دانند که فناوری بازی به اوج پیشرفت خود رسید و بازی های مبارزه، ماجراجویی و RPG وارد بازار گیمینگ شدند. در همین دوران بود که شاهد انتشار بازی‌های کلاسیک مانند پک من، ماریو بروز، لجند آو زلدا، فاینال فانتزی و گلدن اکس بودیم.

در دهه ۱۹۸۰ هر دو کمپانی Sega و نینتندو عرصه بازی های ویدیویی را به تسخیر خود درآورده بودند. اولین کنسول کمپانی سگا SG-1000 بود که در سال ۱۹۸۳ عرضه شد. البته این محصول خیلی شناخته شده نبود چون فقط در آسیا توزیع شد و هرگز در بازار آمریکای شمالی عرضه نشد. اما همین دستگاه پایه‌های محکمی را برای نسل بعدی خود یعنی کنسول Sega Master System ایجاد کرد. شرکت‌های دیگر مانند Atari، Mattel و Coleco هم محصولات جدیدی وارد بازار کردند اما هیچ کدام نتوانستند رقیب محبوبیت سگا و نینتندو باشند.

·       در دهه ۱۹۹۰ بازی ها روی CD ضبط می‌شدند بنابراین ظرفیت برای بازی های ویدیویی افزایش پیدا کرد و گرافیک ها از ۲ بعدی به ۳ بعدی ارتقا پیدا کردند. در سال ۱۹۹۴ بالاخره سونی با دستگاه خیره کننده پلی استیشن به بازار کنسول های بازی وارد شد. سگا با موفقیت عجیب و غریب خود در فروش سیستم های MegaDrive و Genesis، نسخه های بعدی را با نام های Genesis 2 و Genesis 3 ساخت.

·       در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، سونی نسخه بعدی کنسول خود را به نام پلی استیشن ۲ روانه بازار کرد و نینتندو دستگاه های کارتریجی خود را به DVD-ROM مجهز کرد. در سال ۲۰۰۱ مایکروسافت با دستگاه معروف خود، ایکس باکس که امکان بازی های ویدیویی آنلاین داشت، وارد صنعت کنسول های بازی شد.

 

تاریخچه کنسول ها

 

حالا پس از گذشت سه دهه آزمون و خطا با انواع کنسول ها، به ندرت شرکت جدیدی برای ورود به این حوزه تلاش می کند. در نهایت نسل فعلی کنسول های بازی فقط به سه محصول ایکس باکس، پلی استیشن و نینتندو اجازه رقابت می دهد. با وجود گرافیک های فول اچ دی ۱۰۸۰ و سنسور حرکات ۳بعدی، کاملا مشخص است که بازی های ویدیویی برای رسیدن به این بلوغ و تکامل، مسیر خیلی طولانی را طی کرده اند.

معرفی سه برند سازنده بهترین کنسول بازی

در سال ۲۰۲۲ اندازه بازار فروش کنسول های بازی به حدود ۳۸ میلیارد و ۶۴ میلیون دلار رسید. پیش‌ بینی می شود که این بازار بین سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ به بیش از ۵۲ میلیارد و ۳۸ میلیون افزایش پیدا کند و پیشرفت های سریع و چشمگیری در فناوری ساخت آنها ایجاد شود. برندهای مختلفی در این بازار مشغول تولید کنسول های مختلف هستند اما بیشترین سهم متعلق به برندهای سونی (پلی استیشن)، مایکروسافت (ایکس باکس) و نینتندو است. در ادامه با هر کدام از این کنسول ها آشنا خواهید شد.

۱. پلی استیشن

پلی استیشن یک مجموعه از کنسول های بازی ویدیویی است که توسط شرکت سونی تولید شدند. اولین معرفی این محصول در سال ۱۹۹۴ بود و پس از آن به یکی از محبوب ترین و موفق ترین برندهای تولیدکننده دستگاه بازی در دنیا تبدیل شد.

کنسول های پلی استیشن برای انجام بازی های ویدیویی طراحی شده اند و تجربه ای از بازی های تعاملی را برای کاربر فراهم می کنند. این دستگاه ها به تلویزیون یا مانیتور متصل شده و به کاربر اجازه می دهند تا با استفاده از دسته یا کنترلر، با دنیای مجازی و کاراکترها تعامل داشته باشند.

در طی چند دهه گذشته، سونی چندین نسخه از کنسول های پلی استیشن را به بازار عرضه کرد که شامل پلی استیشن ۲ (در سال ۲۰۰۰)، پلی استیشن ۳ (در سال ۲۰۰۶)، پلی استیشن ۴ (در سال ۲۰۱۳) و جدیدترین نسخه آن یعنی پلی استیشن ۵ (سال ۲۰۲۰) هستند. هر نسخه جدید حاوی بهبودهایی در گرافیک، قدرت پردازش و امکاناتی است که به ارتقای کیفیت تجربه بازی کمک می کنند.

برند پلی استیشن علاوه بر کنسول بازی، سرویس بازی های آنلاین خود را هم تحت نام پلی استیشن نتورک (PSN) ارائه می دهد که به کاربر امکان اتصال به دوستان، دانلود بازی و دسترس به صدها امکانات آنلاین دیگر را می دهد. همچنین این برند مجموعه کاملی از بازی ها را در اختیار دارد که می توانند پاسخگوی علایق گیمرها در ژانرهای مختلف باشند.

۲. ایکس باکس

کنسول های بازی ایکس باکس توسط کمپانی مایکروسافت در سال ۲۰۰۱ به بازار عرضه شدند. تجربه غرق شدن در اتمسفر بازی ها و رقابت های جدی در بازی های آنلاین توسط ایکس باکس فراهم شد. این محصول خیلی زود به رقیب اصلی پلی استیشن تبدیل شد.

ایکس باکس هم مثل پلی استیشن به تلویزیون و مانیتور متصل شده و کاربران با استفاده از دسته یا کنترلر به بازی می پردازند. کنسول های ایکس باکس در طی سال ها دچار تحول و پیشرفت های چشمگیری شدند و نسخه های مختلفی با امکانات پیشرفته تر برای نیازهای مختلف به بازار عرضه شدند. نسخه های بعدی ایکس باکس شامل ایکس باکس ۳۶۰ (سال ۲۰۰۵)، ایکس باکس وان (سال ۲۰۱۳) و جدیدترین نسخه آن، ایکس باکس های سری ایکس و سری اس (سال ۲۰۲۰) هستند.

کنسول های ایکس باکس امکانات مختلفی شامل گرافیک باکیفیت، امکان بازی آنلاین چندکاربره، سرویس استریمینگ و سازگاری با بازی های قدیمی که با نسل های قبلی ایکس باکس قابل اجرا بودند، را ارائه می دهد. سرویس ایکس باکس Live به کاربران امکان اتصال به دوستان، شرکت در بازی های آنلاین چندکاربره و دسترسی به محتوای بیشتر را می دهد.

مایکروسافت سرویس اشتراکی Xbox Game Pass را هم ایجاد کرد که امکان دسترسی به کتابخانه بازی ها قابل دانلود و اجرا با کنسول های ایکس باکس و همچنین کامپیوترهایی که سیستم عامل ویندوز ۱۰ دارند را فراهم می کند. علاوه بر این، مایکروسافت Xbox Game Studio که واحد توسعه بازی است را ایجاد کرد که برای کنسول های ایکس باکس، بازی های متنوع ایجاد کنند. به دلیل وجود این خدمات و کیفیت دستگاه ها، ایکس باکس توانسته است سهم بزرگی از بازار کنسول های بازی را به خود اختصاص دهد.

۳. نینتندو سوئیچ

کنسول بازی نینتندو سوئیچ یک کنسول هیبریدی برای انجام بازی های ویدیویی است که توسط کمپانی نینتندو در سال ۲۰۱۷ تولید و به بازار عرضه شد. این کنسول به لطف طراحی و کارایی منحصر به فرد خود توانست خیلی زود جای خود را در بین کاربران باز کند. کنسول های سوئیچ ترکیبی از امکانات کنسول های خانگی رایج و کنسول های دستی هستند تا کاربران بتوانند هم با تلویزیون و هم زمانی که در خانه نیستند، با دستگاه خود بازی کنند.

کنسول نینتندو سوئیچ شبیه تبلت است که یک کنترلر جداشونده در هر طرف آن قرار گرفته است. این کنترلرها را می توان به تبلت متصل کرد و مثل کنسول دستی تک نفره از آن استفاده کرد و یا می توان آنها را جدا کرده و بازی های چندکاربره انجام داد. این کنسول ها امکان متصل شدن به تلویزیون را هم دارند که کاربر می تواند بازی را در صفحه نمایش بزرگ تر ببیند.

کنسول سوئیچ طیف گسترده ای از بازی ها شامل تولیدات خود مثل بازی سوپر ماریو، لجند آف زلدا و ماریو کارت و بازی های ساخته شده توسط کمپانی های دیگر را ارائه می دهد. این کنسول از امکان بازی های چندکاربره آفلاین و آنلاین پشتیبانی می کند. بازی های آنلاین از طریق سرویس Nintendo Switch Online انجام می شوند. علاوه بر این ها، کنسول سوئیچ دارای صفحه لمسی و کنترل حرکت نیز هست.

نسخه دیگری از این کنسول هم تولیدشده که بدون کنترلر در دو طرف تبلت است که نینتندو سوئیچ لایت نام دارد و فقط می توان از آن به عنوان کنسول دستی استفاده کرد. میلیون ها نسخه از کنسول های سوئیچ در سراسر دنیا به فروش رفته است و کاربران زیادی از آن راضی هستند. بنابراین می توان این برند را هم یکی بزرگترین تولیدکنندگان دستگاه های بازی دانست.

راهنمای خرید کنسول بازی

کنسول های بازی مانند دریچه ای هستند که ما را به دنیاهای فانتزی وارد می کنند. در این دنیاها می توانیم یک آدمکش در عصر استعمار باشیم یا یک نیروی دریایی که با موجودات فضایی می جنگد یا یک مبارز یا راننده خودروهای مسابقه ای. شاید فکر کنید که این فانتزی ها برای بچه های ۱۵ ساله جذاب است اما آمارها نشان می دهد که بزرگسالان هم از وقت گذرانی در این فانتزی ها لذت می برند.

اگر برای اولین بار می خواهید خرید کنسول بازی را تجربه کنید لازم است حتما نکاتی را قبل از خرید در نظر داشته باشید. در ادامه شما را با این نکات آشنا خواهیم کرد.

 

نکات خرید کنسول بازی

 

۱. محدوده قیمت را برای خرید کنسول بازی تعیین کنید.

اولین مانع برای خرید کنسول بازی، قیمت آن است. معمولا تولیدکنندگان کنسول های بازی مثل سونی یا مایکروسافت کنسول های خود را با ضرر به فروش می رسانند و سپس از طریق فروش بازی و خدمات آن ضرر را جبران می کنند. این روند همیشه برقرار است یعنی در نسل های جدید تفاوت قیمت زیادی با نسل های قدیمی تر وجود ندارد. بنابراین بهترین کار این است قیمت کنسول مورد نظر خود را با مدل های قبلی مقایسه کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که چندین سال طول می کشد که کیفیت و امکانات کنسول ها از رده خارج شوند و نیازی نیست حتما جدیدترین کنسول بازار را بخرید.

۲. مشخصات فنی را در زمان خرید کنسول گیم بررسی کنید.

مشخصات فنی همه چیز نیست اما خیلی بیشتر از آنچه که برنامه‌نویسان با سخت افزارها و نرم افزارها انجام می دهند تا بازی ها بی نقص شوند، اهمیت دارد. بنابراین اگر یک دستگاه بازی دارای نقصی در مشخصات فنی خود است (مثلا پردازنده آن قدرت کافی ندارد یا فضای ذخیره آن کم است)، این موضوع می تواند در تجربه بازی شما اختلال ایجاد کند مخصوصا وقتی به اواخر عمر کنسول نزدیک می شوید.

قطعات مهمی که باید بررسی کنید شامل پردازنده، کارت گرافیک، رم، فضای ذخیره، امکان ارتقای حافظه، خروجی ویدیو، خروجی صوت، رابط ها و پورت ها و امکانات اتصال به شبکه است. همچنین نگاه کنید که این مشخصات چقدر به کیفیت تجربه بازی شما کمک می کنند. مثلا ممکن است قطعات و مشخصات فنی یک کنسول روی کاغذ عالی باشد اما عملکرد ضعیفی نسبت به رقبا دارد.

۳. بازی هایی که می خواهید با دستگاه خود انجام دهید را مشخص کنید.

مهم ترین نکته در انتخاب و خرید کنسول بازی، کتابخانه بازی های آن است. این نکته مشخص می کند که آیا یک دستگاه را بهترین کنسول بازی در نظر بگیریم یا نه چون بالاخره ما دستگاه را برای بازی می خریم. این ترفند را در نظر داشته باشید که همیشه کتابخانه بازی های نسل بعدی هر کنسول را بررسی کنید ببینید آیا بازی های مورد علاقه شما هستند یا خیر. همچنین می توانید ویدیوی معرفی کنسول مورد نظر خود را در رویدادهایی مثل E3 ببینید.

۴. طراحی ساخت کنسول مورد نظر را بررسی کنید.

در زمان تصمیم گیری برای این که کنسول نسل جدید یا قدیمی کدام برند را خریداری کنید، اولین چیزی که به چشم می آید زیبایی دستگاه است. البته این مهم ترین نکته در زمان خرید کنسول بازی نیست اما طراحی زیبا و باحال همیشه یک امتیاز مثبت محسوب می شود.

ابعاد کنسول ها را هم در نظر بگیرید. در نسل نهم از بازی های ویدیویی، طراحی حجیمی از PS5 دیدیم که شاید برای شما جذاب نباشد و به جای آن ایکس باکس سری اس را ترجیح بدهید.

۵. امکانات کنسول گیمینگ را بررسی کنید.

کنسول های بازی از دستگاهی که فقط یک کار انجام می دادند به سیستم های سرگرمی همه فن حریف تبدیل شده اند. بنابراین خیلی خوب است که ببینید کنسول جدید چه امکاناتی به شما ارائه می دهد. امکانات مربوط به بازی می تواند شامل چیزهایی مثل رابط کاربری عمومی، قابلیت ایجاد تنظیمات دلخواه در سیستم و امکانات اختصاصی هر کنسول باشد.

یکی از ویژگی های ضروری برای همه کنسول های نسل جدید باید سازگاری با نسخه های قبلی باشد. وقتی سونی و مایکروسافت اعلام کردند که کنسول های نسل نهم آنها با نسخه های قبلی سازگاری دارد، گیمرها بسیار خوشحال شدند. با وجود این کنسول ها حتی بازی های چند نسل گذشته هم قابل اجرا هستند.

علاوه بر امکانات مربوط به بازی، امکانات غیر بازی هم در کنسول ها وجود دارد که البته بعضی از آنها در کشور ما قابل استفاده نیستند. امکاناتی مثل پخش موزیک های اسپاتیفای، فیلم های نتفلیکس و سایر سرویس های استریمینگ و جستجو در وب، جزو امکاناتی است که کنسول ها ارائه می دهند.

۶. کنسول بازی مورد نظر شما چه سرویس هایی ارائه می دهد؟

علاوه بر بازی ها و امکاناتی که یک کنسول بازی ارائه می دهد، نگاهی به سرویس هایی که برای خریداران خود فراهم می کند هم داشته باشید. اشتراک های رایجی که شرکت های تولیدکننده کنسول ارائه می دهند برای بازی های آنلاین و استریمینگ است اما گاهی امکانات دیگری مثل رایگان شدن بعضی از بازی ها در ماه، تخفیف های خاص و فضای ذخیره ابری هم جزو اشتراکی که خریداری می کنید، هست.

۷. کنترلر کنسول جدید چه مشخصاتی دارد؟

صنعت بازی واقعا از همه لحاظ در حال پیشرفت است و امروز این پیشرفت را در دسته های بازی هم شاهد هستیم. یک کنترلر خوب می تواند به کیفیت بازی  و غرق شدن در لحظات کمک کند. حتما برای خرید کنسول بازی به مشخصات فنی دسته ها، شکل ظاهری، کیفیت ساخت، چینش دکمه ها، بازخورد لمسی، سرعت واکنش در زمان فشردن دکمه ها و هر ویژگی دیگری که ادعا می کنند، توجه کنید. شاید دسته کنسول خیلی مهم به نظر نرسد اما واقعا در تجربه بازی تفاوت ایجاد می کند.

۸. اکوسیستم کنسول بازی چطور باشد؟

برندهای مختلف (ایکس باکس یا پلی استیشن) سال ها روی اکوسیستم کنسول های خود کار کرده اند تا فضای آشنا برای کاربران خود ایجاد کنند. قبل از خرید کنسول جدید ببینید آیا می خواهید فضایی جدید را تجربه کنید یا نسل جدید کنسول قدیمی خود را بخرید؟ این موضوع را حتما در نظر بگیرید چون ممکن است نا‌آشنایی با فضای بازی ها، کمی از لذت تجربه بازی کم کند.

خرید کنسول گیم با توجه به هزینه ای که بابت آن پرداخت می کنید، می تواند به یک چالش تبدیل شود. گاهی با در نظر نگرفتن بعضی از نکات متوجه می شوید که خرید خوبی انجام نداده اید. اگر تا اینجای مطلب را مطالعه کرده اید، می توانید با رعایت موارد گفته شده، کنسول خوب و مناسبی خریداری کنید و تا چند سال از تجربه بازی های خود لذت ببرید.

چند سوال رایج درباره خرید کنسول بازی

۱. در حال حاضر جدیدترین کنسول های بازی در بازار چیست؟

پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و سری اس، نینتندو سوئیچ و سوئیچ لایت


۲. آیا می توان بازی های یک کنسول را در کنسولی از برند دیگر اجرا کرد؟

معمولا بازی ها منحصر به یک برند مشخص از کنسول ها هستند. اما بعضی از بازی ها را می توان در کنسول های مختلف بازی کرد.


۳. سازگاری یک کنسول با نسخه های قبلی چه اهمیتی دارد؟

سازگاری با نسخه های قبلی به شما این امکان را می دهد که بتوانید بازی های مورد علاقه خود از نسل قبلی را در کنسول جدید بازی کنید.


۴. علاوه بر ایکس باکس، پلی استیشن و نینتندو سوئیچ، چه کنسول های دیگری در بازار وجود دارد؟

کنسول های دیگر شامل Steam Deck، Atari VCS و Ouya هستند.


مشاوره خرید کنسول

 

اشتراک گذاری :