تفاوت لپ تاپ های سری TUF و ROG ایسوس
  • 22 خرداد 1402
  • 2

تفاوت لپ تاپ های سری TUF و ROG ایسوس

وقتی صحبت از انتخاب بهترین سری لپ تاپ گیمینگ به میان باشد، دو مدعی قدرتمند یعنی سری ROG و TUF ایسوس خودنمایی می‌کنند. از یک سو مهندسی و کیفیت ساخت لپ تاپ TUF را داریم و از سوی دیگر، عملکرد فوق العاده لپ تاپ ROG هوش از سر می برد. پس چطور تصمیم بگیریم که کدام یک را برای نیاز خود انتخاب کنیم؟ در این مطلب به بررسی تفاوت های سری راگ و سری تاف ایسوس می پردازیم تا بتوانید بهترین انتخاب را بر اساس مشخصات آنها داشته باشید.

در کنار هم قرار دادن این دو مدل از لپ تاپ های ایسوس در زمان تصمیم گیری می تواند بسیار گیج کننده باشد چون هر دو دارای سخت افزارهای عالی و امکانات فوق العاده ای هستند اما هر کدام به روشی متفاوت، جایگاه برترین را به خود اختصاص می دهند. با نگاه عمیق تر به امکانات و طراحی هر کدام از این دو سری و پرداختن به تفاوت های بین لپ تاپ ROG و لپ تاپ TUF، تصمیم گیری برای انتخاب از بین این دو را ساده می کنیم.

نگاهی به سری های TUF و ROG ایسوس

هر دو لپ تاپ سری راگ و لپ تاپ سری تاف جزو گزینه های محبوب برای گیمرها هستند و هر کدام امکانات منحصر به فردی ارائه می دهند که نیازهای مختلفی را برآورده کنند.

لپ تاپ TUF به دلیل دوام بالا و مقرون به صرفه بودن، کیفیت ساخت مقاوم و دارا بودن قطعاتی که برای اجرای بازی های سنگین طراحی شده اند، معروف است. لپ تاپ های این سری دارای تعداد بالایی از گزینه های رابط و پورت های مختلف برای نصب لوازم جانبی مثل کیبورد و کنترلر هستند. می توانید در مطلبی که به معرفی لپ تاپ های سری TUF ایسوس پرداخته ایم، مشخصات کامل این سری و همچنین بهترین مدل های آن را ببینید.

از سوی دیگر لپ تاپ ROG بیشتر روی پرفورمنس یا عملکرد تمرکز کرده است. سخت افزارهای پیشرفته در این سری از لپ تاپ ها تضمین کننده تجربه بازی روان و بدون لگ یا قطع و وصل شدن است. این لپ تاپ ها از لحاظ امکانات نرم افزاری هم در جایگاه برتر قرار می گیرند و دارای نرم افزارهای تخصصی هستند که به شما امکان کاستومایز کردن تجربه بازی را بر اساس علاقه‌تان می دهند. در مطلبی که برای معرفی سری ROG ایسوس تهیه کرده ایم، به معرفی امکانات این سری و همچنین بررسی کامل لاین های Flow، Strix و Zephyrus پرداخته‌ایم.

بنابراین وقتی زمان انتخاب می‌رسد، تصمیم شما بین این دو سیستم در حقیقت به این که شما چه نوع گیمری هستید بستگی دارد. اگر به دنبال سیستمی با دوام و مقرون به صرفه هستید، لپ تاپ TUF می تواند بهترین گزینه برای نیازهای شما باشد. اما اگر می خواهید به نهایت پتانسیل بازی در هر فریم دست پیدا کنید و قدرت خود را در بازی به حداکثر برسانید، در این صورت لپ تاپ ROG می تواند گزینه ایده آل شما باشد. هر کدام را که انتخاب کنید، نتایج استثنایی از لحاظ کیفیت و عملکرد را مشاهده خواهید کرد. در ادامه به مقایسه لپ تاپ سری راگ و لپ تاپ سری تاف می پردازیم.

مقایسه قیمت تاف و راگ

از لحاظ قیمت، بازار لپ تاپ های گیمینگ طیف گسترده ای از گزینه های مختلف را پیش روی شما قرار می دهد. دو گزینه محبوب از بین همه محصولات بازار شامل سری راگ و سری تاف ایسوس هستند که هر دو ویژگی های فوق العاده ای را نسبت به قیمت خود ارائه می دهند اما چطور می توان قیمت آنها را با هم مقایسه کرد؟

لپ تاپ های سری تاف عموما به عنوان گزینه مقرون به صرفه تر از سری راگ شناخته می شود. به طور کلی، در مدل های لپ تاپ TUF می توانید انتخاب خوبی از سخت افزارها را در قیمت مورد نظر خود پیدا کنید البته این لپ تاپ ها تمام امکاناتی که بعضی از کاربران می خواهند را ارائه نمی دهد. از سوی دیگر لپ تاپ ROG امکانات بیشتری مثل کارت گرافیک های حرفه ای و سیستم خنک کنندگی پیشرفته دارد اما با قیمت بالاتری هم به فروش می رسد.

البته باید تاکید کنیم که انتخاب هر کدام از این لاین ها، امکانات کافی و کاملی را نسبت به هزینه ای که پرداخت می کنید، ارائه می دهند. در نهایت، انتخاب بین این دو به بودجه ای که برای خرید لپ تاپ گیمینگ در نظر گرفته اید، امکانات اضافه ای که می خواهید و تجربه کاربری که به دنبال آن هستید، بستگی دارد. برای آنکه مطمئن شوید امکانات هر کدام نسبت به قیمتی که می پردازید چقدر  است، نقدها و نظرات و مقایسه هایی که در اینترنت وجود دارد را بررسی کنید.

 مقایسه طراحی TUF و ROG

 

مقایسه طراحی TUF و ROG

یکی از فاکتورهای تعیین کننده در زمان انتخاب لپ تاپ، طراحی آن است. لپ تاپ های سری تاف و راگ ایسوس هر دو طراحی های منحصر به فردی دارند که آنها را یک سر و گردن از رقبا بالاتر می برد. مقایسه المان های طراحی این دو لاین به خریدار کمک می کند که بین این دو سری محبوب، یکی را انتخاب کند.

از لحاظ کیفیت، هر دو مدل در عالی ترین سطح قرار می گیرند. لپ تاپ سری تاف به مقاوم ترین حد ممکن و با استفاده از بادوام ترین قطعات ساخته شده تا عملکردی طولانی مدت را در هر محیطی فراهم کند. از سوی دیگر، لپ تاپ سری راگ دارای طراحی ظریف و زیبا است که با نورپردازی های RGB و زاویه های تیز، کامل می شود.

لپ تاپ TUF سخت افزارهای مطمئن را با قیمتی مقرون به صرفه ارائه می دهد در حالی که لپ تاپ ROG بیشتر محبوب کاربرانی است که می خواهند جدیدترین و پیشرفته ترین فناوری ها یا بالاترین سطح قدرت گرافیکی را داشته باشند.

مقایسه عملکرد تاف و راگ ایسوس

خیلی حیرت انگیز است که چطور دو لپ تاپ گیمینگ از یک کمپانی می تواند این همه تفاوت در عملکرد داشته باشد. وقتی لپ تاپ سری تاف را با لپ تاپ های سری راگ مقایسه می کنیم، کاملا واضح است که تفاوت های متمایزکننده ای بین این دو وجود دارد. اول از همه این که، سخت افزار هر کدام از این لاین ها دارای خصوصیات و سازگاری های متفاوتی است. مهم تر از همه این که، آنها از لحاظ ظرفیت ذخیره هم با یکدیگر تفاوت دارند. لپ تاپ TUF دارای یک اسلات برای SSD است در حالی که لپ تاپ ROG برای اضافه کردن فضا، هر دو اسلات هارد درایو و SSD را به صورت هم زمان دارد.

علاوه بر مشخصات سخت افزاری، امکانات نرم افزاری متعددی که هر کدام از این لپ تاپ ها ارائه می دهند هم منحصر به فرد و پیشرفته هستند و در زمان بازی یا استفاده از اپلیکیشن هایی مانند محصولات Adobe Suite هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند.

صرف نظر از این که چه تسک و فعالیتی شامل کار یا بازی را با لپ تاپ خود انجام دهید، هر دو لپ تاپ عملکرد فوق العاده ای دارند با این تفاوت که سری راگ، تجربه ای راحت تر و بی نقص تر را در فعالیت های سنگین فراهم می کند.

مقایسه میزان دوام Rog و Tuf

یکی از آمارهای جالبی که باید به آن توجه کنیم این است که تست های سنگین یا به اصطلاح، «درجه نظامی» ثابت کرده اند که لپ تاپ سری تاف می تواند ۶ برابر فشار بیشتری از لپ تاپ های استاندارد موجود در بازار را تحمل کند. وقتی بخواهیم دوام سری تاف و راگ را با هم مقایسه کنیم به این تفاوت های کلیدی برخورد خواهیم کرد:

·       درب هر دو لپ تاپ از آلیاژ آلومینیومی ساخته شده است اما فقط در سری تاف از لولاهای فلزی تقویت شده برای افزایش دوام آن استفاده شده است.

·       هر دو مدل دارای سیستم خنک کننگی ضد گرد و غبار هستند اما فقط سری تاف دارای فناوری Self-Cleaning است که به مرور زمان بتواند عملکرد بهینه خود را در بالاترین سطح حفظ کند.

·       شاسی لپ تاپ سری تاف از ساختار طراحی لانه زنبوری استفاده کرده تا داوم و استحکام آن بهبود پیدا کند و در عین حال پایه های لاستیکی آن به بالا نگه داشتن لپ تاپ از سطح و عبور بهتر جریان هوا، کمک می کند.

·       از لحاظ متریال ساخت بدنه، هر دو سری از استاندارد Military Grade MIL-STD 810H استفاده می کنند؛ البته فقط سری تاف در تست های مختلف شامل قرار گرفتن در دمای شدید، لرزش، رطوبت و ارتفاع، قرار گرفته است.

·       در نهایت به دلیل مستحکم تر بودن مواد به کار رفته در ساخت این لپ تاپ ها مانند آلیاژ منیزیوم به جای پلاستیک که در بقیه لپ تاپ ها وجود دارد، سری تاف در برابر ضربه و خراش، مقاوم تر است.

بنابراین با در نظر گرفتن موارد بالا می توان دید که لپ تاپ TUF چقدر مقاوم تر و باداوم تر از لپ تاپ ROG با قیمتی مشابه است. همین ویژگی باعث می شود لپ تاپ سری تاف برای افرادی که نیاز به دستگاهی مقاوم در شرایط سخت ( مانند لپ تاپ های صنعتی ) یا جا به جایی های فراوان دارند، گزینه ایده آلی باشد. تحمل سقوط از ارتفاع و از عهده کارهای سنگین برآمدن بدون فدا کردن عملکرد خود، باعث می شود لپ تاپ سری تاف امتیاز بسیار بیشتری از رقبای خود به دست آورد.

مقایسه طول عمر باتری تاف و راگ ایسوس

لپ تاپ سری راگ به دلیل دارا بودن سخت افزارها و قدرت پردازش بیشتر دارای باتری های لیتیومی قوی تری است در حالی که لپ تاپ سری تاف هم از باتری هایی بسیار مناسب با سخت افزارهای نصب شده در این سری استفاده می کند. این یعنی باتری سری راگ قدرت بیشتر و طول عمر بالاتری از سری تاف دارد. به طور میانگین لپ تاپ راگ ۸ ساعت و لپ تاپ تاف ۶ ساعت بدون نیاز به شارژر داوم دارند.

 مقایسه طول عمر باتری تاف و راگ ایسوس

 

مساله بعدی این است که می توانیم ببینیم هر کدام در سناریوهای مختلف چطور کار می کنند. در تسک های سبک مثل وب گردی یا ویرایش متنی، هر دو لپ تاپ بین ۷ تا ۸ ساعت دوام دارند اما وقتی اپلیکیشن های حرفه ای و سنگین مانند بازی های ویدیویی را نرم افزارهای گرافیکی را اجرا کنیم، تفاوت آشکار می شود و طول عمر باتری ۴ تا ۵ ساعت برای لپ تاپ ROG و ۲ تا ۳ ساعت برای لپ تاپ TUF است. بنابراین اگر لپ تاپ قابل حمل و با طول عمر بالاتری می خواهید، سری راگ برای شما مناسب تر است.

البته هیچ برنده قطعی بین این دو لپ تاپ فوق العاده وجود ندارد چون با توجه به نیازهای شما هر کدام نقاط قوت و ضعفی دارند. اما اگر طول عمر طولانی باتری برای شما اهمیت دارند، سری راگ همیشه بر سری تاف برتری دارد.


همچنین میتوانید بیشتر درباره راهکارهای مراقبت از باتری لپ تاپ بخوانید.


مقایسه صفحه نمایش TUF و ROG

بارزترین تفاوت در مشخصات صفحه نمایش، نرخ نوسازی صفحه است. لپ تاپ های سری تاف در مدل های ۱۵ اینچی تا ۱۴۴ هرتز را پشتیبانی می کنند در حالی که این مقدار در لپ تاپ های جدید سری راگ ۲۴۰، ۳۰۰ و حتی ۳۶۰ هرتز است. این یعنی با لپ تاپ ROG تصاویر واقعی تر و روان تر و با تار شدگی کمتر، خواهید داشت بنابراین گیمینگ روان تر و سیال تر از همیشه انجام می شود. علاوه بر این، رنگ ها روشن تر و شارپ تر هستند چون کنتراست پنل های Nebula در سری راگ نسبت به پنل های IPS در مدل های تاف، بالاتر است و با وجود پشتیبانی تا 1100 nits روشنایی و ۵۱۲ ناحیه کم نور، تصاویر فول اچ دی بی نظیری تولید می کند.

در مورد رزولوشن تفاوت زیادی بین دو مدل نیست چون در هر دو لاین محصولاتی با رزولوشن 1080p تا 4k موجود است. هر دو لاین از پوشش ضد انعکاس برخوردار هستند بنابراین کاربران نگران بازتاب یا انعکاس در صفحه نمایش در زمان بازی های طولانی نباشند گرچه این پوشش به اندازه ناچیزی روی کیفیت تصویر تاثیر می گذارد. در نهایت اگر نرخ نوسازی بالاتر برای شما مهم است از لپ تاپ های سری تاف انتخاب کنید اما اگر رزولوشن صفحه برای شما اهمیت دارد هر دو لاین محصولات مناسبی دارند.

مقایسه کیفیت صوتی راگ و تاف

در مورد کیفیت صدا، لپ تاپ TUF ویژگی های خیلی خوبی که در ادامه به آنها می پردازیم:

·       فناوری سونیک مستر (SonicMaster) که به ایجاد یک سیستم فراگیر صوتی عالی در لپ تاپ کمک می کند.

·       نرم افزار AudioWizard با پروفایل صوتی قابل تغییر برای شخصی سازی کیفیت صدا.

·       فناوری Smart AMP که بدون تغییر در کیفیت، صدا را افزایش می دهد.

لپ تاپ ROG هم فناوری های فوق العاده صوتی را در کنار سایر ویژگی های پریمیوم خود قرار داده تا خروجی صدا را به نهایت خود برساند. این امکانات شامل موارد زیر است:

·       سیستم Dual Force Speaker با دو اسپتیکر فوق قدرتمند در هر طرف از دستگاه که صدای ۳ بعدی استریو و زنده تولید می کنند.

·       وجود میکروفن AI Noise Canceling برای ایجاد صدای بلند و شفاف از گفتگوها.

·       فناوری DTS Headphone X Ultra Surround Sound برای ایجاد تجربه ای عمیق در زمان استفاده از هدفون یا ایرفون.

به طور خلاصه، هر دو سری تاف و راگ کیفیت صدای فوق العاده ای دارند که برای گیمینگ، استریمینگ یا گم شدن در موسیقی های دلخواه، عالی هستند. هر کدام از این مدل ها را انتخاب کنید، کیفیت صدای شگفت انگیزی ارائه خواهند داد.

مقایسه مکانیسم کاهش گرما

وقتی صحبت از کاهش گرما به میان باشد، چهار نکته کلیدی را باید در نظر گرفت:

1.       فن ها: قدرت فن ها در خنک کردن کارامد سیستم چقدر است و چقدر صدا تولید می کنند؟

2.     طراحی: آیا برای ساخت لپ تاپ و خنک ماندن آن از فلز استفاده شده است یا پلاستیک؟

3.    مواد به کار رفته: چه نوع ماده ای برای تهویه استفاده شده است و آیا این ماده کارایی لازم را دارد؟

4.     قطعه گرمایی: این قطعه تا چه حد گرما را از پردازنده جذب می کند؟

حالا به هر نکته به صورت جداگانه نگاه می کنیم. لپ تاپ گیمینگ تاف مجهز به دو فن هستند که جریان هوای عالی ایجاد کرده و کمتر از سایر مدل ها، صدا تولید می کنند. طراحی این لپ تاپ ها شامل یک صفحه از آلیاژ آلومینیوم در در قسمت زیرین است که به پایین نگه داشتن دما و در عین حال دوام و استحکام دستگاه کمک می کند. قطعه گرمایی شامل ذرات گرافیتی است که به طور کارامد و سریع، گرما را از سیستم دور می کند.

لپ تاپ های سری راگ ایسوس دارای سه فن اختصاصی هستند که برای کاهش تجمع گرد و غبار که می توانند در جریان هوا اختلال ایجاد کنند، طراحی شده اند بنابراین دما را حتی در کاربردهای سنگین و شدید، پایین نگه می دارند. یک قفسه پلاستیکی دارای منافذ تهویه در داخل شاسی اجازه خروج راحت تر هوای داغ را به بیرون از دستگاه می دهد و اتصالات مسی به افزایش انتقال گرما بین قطعات مختلف مانند کارت گرافیک و پردازنده کمک می کند. هر دو لاین دارای سیستم گرمایی قدرتمندی هستند بنابراین هیچ کدام از آنها حتی پس از ساعت های طولانی بازی، مشکلی ایجاد نمی کنند.

مقایسه کاهش گرما بین سری راگ و تاف یک نکته را شفاف می کند: هر دو لپ تاپ عملکرد خوبی در خنک نگه داشتن سیستم در ساعت های طولانی کاربری سنگین و بازی های حرفه ای دارند و هیچ تغییری در کیفیت صدا یا المان های طراحی مانند متریال به کار رفته در ساخت یا قطعه گرمایی ایجاد نمی شود.

  مقایسه سیستم تهویه راگ و تاف

 

ویژگی های کلیدی لپ تاپ TUF

اولین موردی که باید در نظر گرفت طراحی و کیفیت ساخت مستحکم لپ تاپ سری تاف ایسوس است. شاسی این لپ تاپ ها برای تعیین میزان سختی مورد تست قرار گرفته است و آن را به گزینه مناسبی برای گیمرهایی تبدیل می کند که زیاد سفر می کنند یا نیاز به محافظت بیشتر و مطمئن‌تر در برابر ضربه و فشار دارند. علاوه بر این، سیستم خنک کننده آن تضمین می کند که لپ تاپ حتی در زمان انجام بازی های سنگین و شدید هم بدون داغ شدن به کار خود ادامه خواهد داد.

از لحاظ تعداد پورت و رابط، هر دو مدل سری راگ و تاف دارای پورت های USB 3.2 Type-A و Type-C و پشتیبانی از Wifi 6 برای فراهم کردن سرعت بالا در زمان استریم کردن محتوای آنلاین یا بازی های آنلاین، هستند. همچنین در لپ تاپ های هر دو لاین پورت خروجی HDMI 2.0b تعبیه شده است از آن برای اتصال چند صفحه نمایش به صورت هم زمان استفاده می شود. این ویژگی یک گزینه ای عالی برای گیمرهایی است که به دنبال غرق شدن در بازی خود در صفحه نمایش های بزرگ هستند.

ویژگی های کلیدی لپ تاپ ROG

اول از همه اینکه، قابلیت های سخت افزاری این دستگاه بی نظیر و بی نهایت است. لپ تاپ سری راگ مجهر به پردازنده های قوی اینتل تا نسل سیزدهم Core i9 و تا ۶۴ گیگابایت رم هستند. همین دو ویژگی تضمین می کند که عملکردی روان بدون در نظر گرفتن شدت و سنگینی بازی هایی که با آن انجام خواهید داد، در انتظار شما است. علاوه بر این، وجود کارت گرافیک سری ۴۰۰۰ ازNvidia Geforce RTX  در سری راگ تصاویری زنده و شارپ ارائه داده و فریم ریت آن در طول بازی عملکرد فوق العاده ای دارد.

مورد بعدی طراحی منحصر به فرد آن است که لپ تاپ ROG ایسوس را در فاصله زیاد از رقبا قرار می دهد. لوگوی ASUS ROG روی درب لپ تاپ بسیار شیک و زیبا و عین حال ظریف است که نورپردازی RGB که در طراحی دستگاه به کار رفته را تحت الشعاع قرار نمی دهد. علاوه بر این، کاربران می توانند لپ تاپ خود را از طریق استفاده از پوسته ها و رنگ های مختلفی که به صورت جداگانه قابل خرید هستند، به طرح دلخواه خود درآورند. کیبورد سری تاف هم برای نهایت راحتی و دقت در طول بازی طراحی شده است که باید ممنون کلیدهای بزرگ و هایلایت شدن کلیدهای WASD و همچین قابلیت تغییر رنگ های پس زمینه در چهار ناحیه باشیم که باعث می شوند شما هر بار روی دکمه درستی ضربه بزنید.

در نهایت، این لپ تاپ از لحاظ صوتی هم واقعا حرفی برای گفتن دارد و اسپیکرهایی که در جلوی شاسی قرار دارند با نرم افزار Waves MaxxAudio تنظیم می شود و می توانید مطمئن باشید که تجربه عمیقی از بازی یا تماشای فیلم خواهید داشت. با این ویژگی ها، کاملا مشخص است که چرا افراد زیادی لپ تاپ ROG را به سایر لپ تاپ های گیمینگ موجود در بازار ترجیح می دهند.

توصیه آخر در مورد انتخاب بین لپ تاپ راگ یا تاف

انتخاب بین یکی از مدل های راگ و تاف می تواند بسیار سخت باشد. هر دو سری دارای امکانات فوق العاده ای هستند که آنها را به گزینه ای عالی برای کاربران با موقعیت های مختلف تبدیل می کند. اما وقتی نوبت به توصیه نهایی می شود باید چند فاکتور را در نظر گرفت.

وقتی به قیمت ها نگاه کنیم، مدل های لپ تاپ TUF قیمت کمتری از لپ تاپ های ROG دارند اما همچنان عملکردی رضایت بخش و مطمئن ارائه می دهند. همین ویژگی باعث می شود آنها انتخابی عالی برای افرادی باشند که بودجه محدودی دارند اما می خواهند لپ تاپ گیمینگ اقتصادی با بهترین سخت افزارها و امکانات خریداری کنند.

از سوی دیگر، افرادی که به تجربه گیمینگ عالی و بی نقص نیاز دارند باید از بین مدل های راگ انتخاب کنند که سخت افزارهای حرفه ای تری و عملکرد نهایی بهتری دارند. در نهایت، هر کاربر باید بر اساس نیاز خود و هزینه ای که حاضر است برای یک لپ تاپ گیمینگ بپردازد، انتخاب کند.

چند سوال رایج درباره تفاوت های سری تاف و راگ

۱. قیمت لپ تاپ راگ و تاف چقدر است؟

سری تاف از ۸۰۰ دلار شروع شده و تا نهایتا ۲۰۰۰ دلار بالا می رود در حالی که سری راگ از ۱۲۰۰ دلار شروع شده و تا ۵۰۰۰ دلار بالا می رود.


۲. کدام یک از مدل های ROG و TUF سبک تر و باریک تر هستند؟

لپ تاپ های سری ROG باریک و سبک هستند در حالی که سری TUF قطورتر و کمی سنگین تر هستند.


۳. آیا لپ تاپ های ROG و TUF قابلیت اورکلاک دارند؟

بله، مخصوصا سری ROG که روی اورکلاک بیش از حد تمرکز دارد و امکانات خنک کنندگی آن کاملا از عهده کاهش گرمای تولید شده در زمان اورکلاک، برخواهند آمد.


  

اشتراک گذاری :