چگونه یک لپ تاپ صنعتی خوب انتخاب کنیم؟
  • 28 اردیبهشت 1400

چگونه یک لپ تاپ صنعتی خوب انتخاب کنیم؟

اگر شما کارمند و یا صاحب یک کسب و کار صنعتی باشید و برای انجام امور خود نیاز به لپ تاپ داشته باشید، بهترین گزینه لپ تاپ صنعتی است. لپ تاپ صنعتی در اصل همان لپ تاپ های معمولی با سخت افزارهای قوی ترند، یعنی شرکت‌ها لپ تاپ هایی با کیفیت بالاتر را برای کارهای صنعتی مانند استفاده در دکل‌های مخابراتی ، کارخانه‌ها و .... تولید کرده‌اند تا این لپ‌تاپ‌ها در برابر رطوبت، خش، ضربه و... مقاوم باشند و بتوان در همه اماکن از آن‌ها استفاده کرد.

ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که چگونه می‌توان یک لپ تاپ صنعتی خوب انتخاب کرد و چه المان‌هایی را در این انتخاب باید در نظر گرفت و همچنین تعدادی از بهترین‌های بازار را معرفی می‌کنیم.


خرید لپ تاپ اصولی دارد که ما به صورت جامع این اصول را در یک راهنمای جامع برای خرید لپ تاپ جمع آوری کرده ایم.


لپ تاپ صنعتی چیست؟

لپ تاپ های صنعتی یا لپ تاپ های مقاوم و با دوام، لپ تاپ هایی هستند با استانداردهای خاص که برای زندگی و دوام در شرایط سخت و محیط هایی که لپ تاپ های معمولی از کار می افتند، تولید و طراحی می‌شوند. این لپ تاپ ها در برابر آب و خاک، افتادن و ضربه، دماهای بسیار گرم و بسیار سرد مقاومت دارند. استانداردهایی مانند MIL-STD-810، MIL-STD-810G، IP65 و ... این لپ تاپ ها را از نظر مقاومت تایید می‌کنند. لپ تاپ های مقاوم و صنعتی نه تنها در نوع طراحی، پورت‌ها و بدنه لپ تاپ موارد مقاومتی در آن‌ها رعایت شده بلکه در قطعات داخلی و سخت افزارها هم این موارد لحاظ شده. به طور مثال لپ تاپ های نیمه صنعتی در برابر نفوذ سطحی آب مقاوم هستند و استانداردهایی مانند IP53 دارند و لپ تاپ‌های کاملاً مقاوم علاوه بر نفوذ سطحی آب، قطعات داخلی هم ضد آب طراحی شده اند و استاندارد IP68 دارند.

لپ تاپ صنعتی چیست؟

ویژگی‌های لپ تاپ صنعتی و تفاوت آن با لپ تاپ خانگی

مقاومت در برابر لرزش و ضربه

جنس بدنه لپ تاپ های صنعتی مقاوم‌تر است و عموماً از جنس فلز آلومینیوم و تیتانیوم ساخته می‌شود که در برابر رطوبت هم مقاوم است. در لپ تاپ های صنعتی و مقاوم بر خلاف لپ تاپ های معمولی قطعات متحرک کمتری وجود دارد و از اتصالات بهتر و محکم‌تری استفاده شده است. به طور مثال لپ تاپ‌های قدیمی و معمولی از هارد دیسک در آن‌ها برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌شود اما در لپ تاپ های صنعتی، به دلیل نداشتن قطعات متحرک در SSDها، بیشتر از SSD استفاده می شود تا مقاومت بیشتری در برابر ارتعاش و ضربه داشته باشند.


اگر نیاز دارید هارد SSD بخرید، قبل از خرید، حتماً مقاله « چگونه بهترین هارد SSD را بخریم؟ راهنمای خرید و معرفی بهترین هارد SSD » را مطالعه کنید.


مقاوم در برابر گرد و غبار و آب

لپ تاپ‌هایی که چنین مقاومت‌هایی دارند طی آزمایشات سخت و متعددی به این گواهی ها دست پیدا کرده‌اند. به طور مثال برای استاندارد MIL-STD-810G در ابتدا به مدت 6 ساعت ذرات ریز گرد و غبار به لپ تاپ دمیده می‌شود و سپس دمای محیط آزمایش و لپ تاپ تا 60 درجه افزایش پیدا می کند و دوباره مرحله اول تکرار می‌شود. در آزمایش دوم این تست به مدت 90 دقیقه ماسه و باد را با سرعت بیش از 80 کیلومتر بر ساعت به لپ تاپ می‌دمند. لپ تاپی که بتواند از پس چنین آزمایشاتی بر بیاید 100 درصد ضد آب هم خواهد بود.

کار در دماهای شدید

لپ تاپ‌های صنعتی و مقاوم با درجه نظامی علاوه بر این که می‌توانند در دماهای خیلی بالا و خیلی پایین کار کنند، در برابر تنش و استرس‌های گرمایی هم مقاوم هستند. این لپ تاپ‌ها در آزمایشاتی که دمای محیط آن به سرعت تغییر می کند (10 درجه در عرض 1 دقیقه) سربلند بیرون می‌آیند.

صفحه نمایش سخت تر و روشن تر

از آن‌جایی که لپ تاپ صنعتی و مقاوم باید در هر محیط با هر میزان نوری کار کند نیاز دارد که کیفیت صفحه نمایش بالایی هم داشته باشد. یکی از مشکلاتی که کار با لپ تاپ‌های معمولی در محیط های پر نور ایجاد می‌کند انعکاس نور و عدم دیده شدن صفحه است. در لپ ‌تاپ صنعتی چون برای محیط کار بیرون ساخته شده است، قابلیت رفلاکس نوری را ندارد تا بتوان به‌راحتی از آن زیر نور خورشید استفاده کرد. از طرفی این مشکل به دلیل کمبود نور صفحه نمایش است که با واحد نیت (nit) اندازه گیری می‌شود. لپ تاپ های معمولی 200 تا 300 نیت روشنایی دارند ولی لپ تاپ های صنعتی بالای  700 نیت روشنایی دارند.

علاوه بر روشنایی، مقاومت صفحه نمایش این لپ تاپ‌ها با استفاده از شیشه‌های مقاوم به حداکثر رسیده و میزان انعاس نور در آن‌ها نیز تا حداقل ممکن کاهش پیدا کرده.


اگر میخواهید بیشتر درباره انواع صفحه نمایش لپ تاپ بدانید مقاله « چه لپ تاپی با چه صفحه نمایشی؟ آشنایی با انواع صفحه نمایش لپ‌ تاپ » را مطالعه کنید. 


عدم تولید میدان الکترومغناطیسی

اکثر لپ تاپ‌های مقاوم و صنعتی گواهی عدم تولید میدان الکترومغناطیسی دارند تا بتوانند در کنار دیگر تجهیزات الکترونیکی کار کنند و اختلالی در این دستگاه‌ها ایجاد نکنند.

قابل نصب و استفاده در خودرو

در بسیاری از خودروها مانند خودروهای پلیس، اورژانس، آتش نشانی و سایت‌های معدن نیاز است تا یک لپ تاپ وجود داشته باشد. به دلیل تحرک یا خطرات و آلودگی‌هایی که در محیط این مشاغل وجود دارد نمیتوان به از لپ تاپ‌های معمولی استفاده کرد. به علاوه این که نیاز هست لپ تاپ در داخل این خودروها به خوبی و محکم نصب شده باشند و برای این کار نیاز به پایه است. بهترین گزینه برای استافده در این خودروها لپ تاپ های صنعتی هستند.

لپ تاپ ضد آب

کیفیت بالای قطعات

شاید مهمترین تفاوت این لپ تاپ ها با لپ تاپ خانگی، بالاتر بودن کیفیت قطعات سخت‌افزاری لپ تاپ های صنعتی است. گاهی در کارهای صنعتی مجبور می‌شوند برای ساعات زیادی لپ تاپ را روشن نگهدارند و یا در شرایط غیر مطلوبی از آن نگهداری کنند که لازمه این موضوع کیفیت بالای قطعات است. ازآنجایی‌که ممکن است در کارهای صنعتی، ساعت‌ها امکان شارژ لپ ‌تاپ را نداشته باشند، برخی شرکت‌های سازنده لپ‌ تاپ از یک باتری پشتیبان در لپ‌تاپ‌های خود استفاده می‌کنند تا در صورت تمام شدن باتری اول، باتری دوم فعال شود و مانع خاموش شدن لپ‌ تاپ شود.

نحوه انتخاب بهترین لپ ‌تاپ صنعتی

با توجه به تفاوت‌های گفته شده بین لپ ‌تاپ صنعتی و خانگی باید گفت که جلوه و ظاهر و استایل و طراحی لپ ‌تاپ ‌های خانگی دل‌نشین‌تر، ظریف‌تر و متنوع‌تر و در یک کلام مشتری پسندتر است و البته با توجه به کارآیی آن مناسب می‌باشد. اما اگر شما به دنبال لپ ‌تاپی حرفه‌ای برای انجام کارهای خود هستید، بهتر است به ‌جای چشم‌نواز بودن لپ‌ تاپ منتخب خود، به کیفیت و سرعت پردازش و استحکام بدنه و قطعات آن اهمیت دهید شاید در ابتدا هزینه بیشتری متحمل شوید، اما بر اساس آنچه از لپ ‌تاپ انتظار دارید، در طول زمان با انتخاب گزینه مقاوم و باکیفیت، هزینه و دردسر کمتری را برای خود رقم می‌زنید.

نکته بعدی که در اینجا لازم به ذکر است انتخاب RAM و CPU مناسب در این‌گونه سیستم هاست. لپ ‌تاپ‌ های مخصوص بازی به شرطی که گرافیک سرعت‌بالا و خوبی داشته باشند می‌توانند به‌راحتی با یک پردازنده Core i5 پاسخگوی نیاز گیمرها باشند، این در حالی است که لپ ‌تاپ‌ های صنعتی با توجه به نوع کاری که قرار است انجام دهند شاید نیاز به پردازنده‌های Core i9 یا Xenon داشته باشند پس حتماً قبل از خرید لپ ‌تاپ صنعتی نیاز خود را بشناسید و مطابق آن خرید خود را انجام دهید.

این لپ ‌تاپ ‌ها معمولاً دارای حافظه‌های رم بالایی برای پردازش بهتر اطلاعات هستند و به‌ صورت حداقلی دارای رم ۱۶ گیگ، ۳۲ گیگ و یا در حالت بسیار نادر ۶۴ گیگ می‌باشند. در این مورد هم شما باید الزامات نرم‌افزاری که با آن کار می‌کنید را در نظر بگیرید و ببینید حافظه‌ی جانبی مناسب برای کار شما چقدر است.

لازم به ذکر است که در خرید لپ‌ تاپ صنعتی ظرفیت هارد و فضای ذخیره‌سازی هم بسیار مهم است. معمولاً کسانی که با لپ‌تاپ‌های صنعتی کار می‌کنند نیاز به فضای ذخیره‌سازی زیادی دارند به همین دلیل سازندگان این لپ ‌تاپ ‌های صنعتی غیر از ۲ باکس هارد اصلی یک یا دو قسمت برای هاردهای SSD M2 قرار می‌دهند. پس با این اوصاف می‌توانید ۳ تا ۴ ترابایت داده در این لپ‌ تاپ‌ ها قرار دهید. 


اگر برای سازمان یا شرکت خود به دنبال خرید رسمی لپ تاپ هستید، قبل از تماس با لپ مال حتماً مقاله " همه چیز درباره خرید لپ تاپ و کامپیوتر با فاکتور رسمی " را مطالعه کنید.


قابلیت نصب لپتاپ در خودرو

بهترین برند لپ تاپ های صنعتی

لپ‌ تاپ ‌های صنعتی و مقاوم توسط برندهای مختلفی مانند DELL، Lenovo و ... ساخته می‌شوند. شرکت DELL مدل‌های Latitude و شرکت لنوو هم مدل‌های Thinkpad را مخصوص کارهای سنگین و به‌صورت صنعتی می‌سازند به‌ گونه‌ای که توان و قدرت پردازش آن‌ها برای فعالیت‌های گرافیکی قوی هم مناسب باشد. در ادامه به معرفی بهترین شرکت های تولید کننده لپ تاپ صنعتی در سال 2022 می‌پردازیم.

6 لپ تاپ صنعتی برتر سال 2022

لپ تاپ صنعتی LG Gram 17

لپ تاپ صنعتی LG Gram 17

نقاط قوت

نقاط ضعف

ü     تعداد بالای اسلات SSD

ü     شانزده گیگابایت رم

ü     باتری با دوام طولانی‌تر

o      عرض زیاد لپ تاپ

o      قیمت بالا

شاید کسب رتبه اول این لیست توسط LG کمی عجیب باشد اما با یک بررسی ساده این لپ تاپ می توانید مطمئن شوید بی راه نیست که LG رتبه اول این لیست است. LG Gram 17 با داشتن گواهینامه نظامی MIL STD 810G به خوبی در برابر خطرات و آسیب‌های محیطی مقاومت می‌کند. از طرفی مشخصات خوبی مانند پردازنده های قوی، اسلات SSD، وزن کمتر از 1.3 کیلوگریم و باتری فوق العاده که تا 15 ساعت دوام دارد به بهتر شدن این لپ تاپ کمک کرده‌اند. شاید تنها نقطه ضعف طراحی این لپ تاپ صفحه نمایش عریض آن (17 اینچ) باشد که باعث شده در هنگام حمل و نقل کمی شما را اذیت کند.

لپ تاپ صنعتی Lenovo ThinkPad P52

لپ تاپ صنعتی Lenovo ThinkPad P52

نقاط قوت

نقاط ضعف

ü     کارت گرافیک قدرتمند

ü     سی و دو گیگابایت رم

ü     یک ترابایت SSD

o      قیمت زیاد در مقایسه با برخی از مدلها

o      وزن زیاد 2.2 کیلوگرمی

هر جایی که صحبت از لپ تاپ مقاوم است نام لپ تاپ های سری تینکپد لنوو هم هست. اگر به دنبال قدرت و دوام به صورت همزمان هستید لپ تاپ صنعتی Lenovo ThinkPad P52 دقیقاً لپ تاپی است که به همین دلیل طراحی شده. سخت افزار قدرتمند، کارت گرافیک قوی، رم و SSD با ظرفیت بالا در کنار زبان طراحی سری Thinkpad که در تمامی محصولات این سری از لنوو رعایت می‌شود از نقاط قوت این لپ تاپ هستند. شاید کمی وزن زیاد این لپ تاپ برای شما مشکل ایجاد کند چرا که حمل و نقل یک لپ تاپ 2.2 کیلوگرمی واقعاً مشکل است.

لپ تاپ صنعتی Panasonic Toughbook 33

لپ تاپ صنعتی Panasonic Toughbook 33

نقاط قوت

نقاط ضعف

ü     باتری با 9 ساعت دوام

ü      هشت گیگابایت رم

ü     پردازنده قدرتمند Intel Core

o      بسیار گران قیمت

o      تقریباً 8 پوند وزن دارد!

پاناسونیک Toughbook CF 33، مانند پسر عموی خود Toughbook 31، از کیفیت استثنایی برخوردار است. طراحی فوق‌العاده محکم این لپ تاپ که بدنه آن از منیزیم ساخته شده به صورت کاملاً وحشتناکی از سخت افزارهای این لپ تاپ محافظت می‌کند. استانداردهای MIL STD در این لپ تاپ به خوبی رعایت شده و در کنار باتری عالی که 9 ساعت دوام دارد، نوید یک لپ تاپ فوق‌العاده را می‌دهد. بهتر است این لپ تاپ را زیاد جابجا نکنید چرا که وزن 3.6 کیلوگرمی آن احتمالاً انرژی زیادی از شما بگیرد، البته اگر انرژی بعد از هزینه‌ای که برای خرید این لپ تاپ کردید باقی مانده باشد.

لپ تاپ صنعتی Dell Latitude 5414

لپ تاپ صنعتی Dell Latitude 5414

نقاط قوت

نقاط ضعف

ü     دوازده ساعت عمر باتری

ü     پردازنده Intel Core i7

ü      دارا بودن SSD

o      صفحه کلید بدون نور پس زمینه

o      وزن 2.9 کیلوگرمی

سری Latitude شرکت دل هم مانند تینکپدهای لنوو پای ثابت لیست‌ لپتاپ های صنعتی است.  لپ تاپ صنعتی Dell Latitude 5414  با سخت افزارها و رم و SSD خوبی که دارد به شما اجازه کار با چندین برنامه همزمان را می‌دهد. همچنین باتری 12 ساعته آن به شما اجازه می‌دهد همیشه در حال کار باشید. اما اگر نیاز به کار با این لپ تاپ در طول شب دارید شاید با مشکلی به نام ندیدن صفحه کلید مواجه شوید چرا که این لپ تاپ فاقد نور پس زمینه صفحه کلید است و احتمالاً باید 12 ساعت عمر این باتری را در طول روز استفاده کنید. وزن 2.9 کیلوگرمی این لپ تاپ هم مانعی برای جابجایی زیاد این لپ تاپ است.

لپ تاپ صنعتی Dell Latitude 5404

لپ تاپ صنعتی Dell Latitude 5404

نقاط قوت

نقاط ضعف

ü     پورت های کامل

ü     مقدار رم مناسب

ü     دارا بودن SSD

o      وزن بیش از 2.7 کیلوگرم

o      نبود وبکم

لپ تاپ صنعتی Dell Latitude 5404 نه تنها مقاومت و مشخصات خوبی دارد بلکه از نظر امنیت هم یکی از بهترین‌ها است. این لپ تاپ به همراه قفل کنزینگتون (Kensington) عرضه می‌شود که به شما کمک میکند لپ تاپ خود را در مکان‌های مختلف محکم ببندید. این لپ تاپ به همراه Docking station متصل به لپ تاپ عرضه می‌شود که به شما امکان استفاده از پورت‌های کاملی را می‌دهد حتی پورت هایی مانند USB 3.0، USB 2.0، HDMI، VGA و DVI.

لپ تاپ صنعتی Lenovo ThinkPad Yoga 11E

لپ تاپ صنعتی Lenovo ThinkPad Yoga 11E

نقاط قوت

نقاط ضعف

ü     SSD نسبتا مناسب

ü     پردازنده چهار هسته ای اینتل

ü     وزن کمتر از 1.5 کیلوگرم

o      صفحه نمایش 11 اینچی

o      عمر باتری فقط 3 ساعت

o      رم ظرفیت پایین

 
اگر هم تبلت نیاز دارید، هم لپ تاپ و هم استحکام بالا لپ تاپ صنعتی Lenovo ThinkPad Yoga 11E می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. صفحه نمایش این لپ تاپ قابلیت چرخش 360 دارد که می‌تواند همزمان نقش لپ تاپ و تبلت را برای شما بازی کند. استحکام این لپ تاپ هم جایی برای حرف نمی‌گذارد چرا که بالاخره از سری Thinkpad است.
 

چند نکته مهم درباره لپ تاپ های صنعتی

 

تفاوت اصلی لپ تاپ صنعتی با لپ تاپ معمولی چیست؟

تفاوت اصلی لپ تاپ های صنعتی و معمولی در مقاومت لپ تاپ در شرایط سخت و نامناسب است.


بهترین برند لپ تاپ صنعتی چه برندهایی هستند؟

Panasonic، Getac، Dell، Lenovo.


لپ تاپ های صنعتی برای چه محیط هایی مناسب هستند؟

دکل‌های مخابراتی ، کارخانه‌ها، دکل های نفتی، کارگاه ها و ...


با توجه به مطالب گفته‌شده امیدواریم که بتوانید بهترین انتخاب را در هنگام خرید لپ‌ تاپ صنعتی داشته باشید. اگر هم برای انتخاب بهترین گزینه دچار مشکل شدید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی درج‌شده در وب‌سایت با تیم حرفه‌ای و متخصص لپ­مال تماس گرفته تا در انتخابتان به شما کمک کنند.

تماس با لپ مال

اشتراک گذاری :