آیا لپ‌ تاپ گیمینگ هم برای رندر گرفتن مناسب است؟
  • 21 اردیبهشت 1400

آیا لپ‌ تاپ گیمینگ هم برای رندر گرفتن مناسب است؟

طراحان مدل های سه بعدی، انیماتورها و ... احتمالاً بیشترین افرادی هستند که در هنگام خرید لپ تاپ با این سوال که " آیا لپ تاپ گیمینگ هم برای رندر گرفتن مناسب است؟ " مواجه شده باشند. این سؤال دقیقاً مسئله ای هست که ما قصد داریم در این مقاله آن را بررسی کنیم. البته قبل از بررسی این سوال توضیح کوتاهی درباره لپ تاپ های گیمینگ و رندرینگ خواهیم داد تا بهتر تفاوت این دو و پاسخ اصلی به این سوال را متوجه شویم.

لپ تاپ گیمینگ

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی لپ تاپ مخصوص به هر کاری ساخته شده است. یکی از انواع لپ تاپ ها، لپ تاپ گیمینگ است که برای بازی ساخته شده اند. لپ تاپ های گیمینگ به دلیل داشتن سی پی یو، رم و گرافیک بالا و همچنین سایر امکاناتی که در اختیار بازیکنان می‌گذارند بازی را برای گیمر بسیار جذاب تر و واقعی تر می کنند.

لپ تاپ های گیمینگ دارای پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی قوی، کیفیت صدای بالا و نیز سیستم خنک کننده کارا و نمایشگر و کیبورد خوب و مناسب هستند. این لپ تاپ ها اغلب جهت انجام بازی در بین گیمرها مورد استفاده قرار می‌گیرند اما به دلیل قدرت پردازشی بالا سایر افراد برای کاربردهای دیگری هم می‌توانند از آن ها استفاده کنند.

لپ تاپ های گیمینگ برای به نمایش گذاشتن بازی‌ها با کیفیت و با سرعت بالا، از سخت‌افزارهایی با کیفیت و قدرت بالا ساخته می شوند. در ساخت این دست از لپ تاپ ها به سرعت مصرف باتری توجه ویژه ای می شود چرا که پردازش اغلب بازی های کامپیوتری نیاز به مصرف باتری زیادی دارند.

برای این که با لپ تاپ های گیمینگ آشنایی بیشتری پیدا کنید توصیه می کنیم مقاله سری لپ تاپ های گیمینگ ما را مطالعه کنید.

لپ تاپ رندرینگ

رندرینگ (Rendering) فرآیندی است که طی آن تولید یک تصویر دو بعدی یا سه‌ بعدی از یک مدل با استفاده از برنامه های کاربردی، انجام می‌شود. از رندرینگ بیشتر در طراحی های معماری، بازی های ویدیویی و فیلم ها، شبیه‌سازها، جلوه های ویژه تلویزیون و طراحی تجسمی استفاده می‌شود.

لپ تاپ های رندرینگ و لپ تاپ های مناسب طراحی سه بعدی اجزای خاصی دارند که در ادامه به بررسی تعدادی از آن ها می پردازیم:

 مشخصات لپ تاپ گیمینگ

مشخصاتی که یک لپ تاپ رندرینگ باید داشته باشد

پردازنده

درست است که بار پردازشی رندر گرفتن بر روی دوش کارت گرافیک است اما وجود یک پردازنده قدرتمند و متناسب با کارت گرافیک به شما کمک می کند سرعت رندر گرفتن و سرعت کلی سیستم شما بیشتر شود. CPU قوی با هسته های بیشتر باعث می شود بین اجزای و سخت افزارهای لپ تاپ هماهنگی بهتر انجام شود و دستورات سریع تر تجزیه و تحلیل شوند. پس به هیچ وجه از یک CPU مناسب غافل نشوید.

هارد

هاردهای موجود در بازار به دو دسته معمولی (HDD) و پرسرعت (SSD) تقسیم می‌شوند که بهتر است در لپ تاپ های رندرینگ از هارد SSD استفاده شود تا میزان سرعت را در رندر گرفتن افزایش دهد. ما به صورت جدا و مفصل توضیح داده ایم که چرا باید لپ تاپ با هارد SSD بخریم. البته اگر نیاز به فضای بیشتری برای ذخیره اطلاعات و پروژه های ذخیره شده خود دارید حتماً یک هارد HDD در کنار اس اس دی یا یک هارد اکسترنال به صورت جداگانه تهیه کنید تا فضای بیشتری از SSD را برای رندر گرفتن آزاد بگذارید.

رم

در عمل رندر گرفتن و انجام امور گرافیکی حافظه رم لپ تاپ باید دارای بیشترین ظرفیت باشد به طوری که در کارهای 3D پیشنهاد می شود رمی با ظرفیت 32 گیگابایت داشته باشید؛ اما برای کارهای ساده تر می توانید از رم 16 گیگابایتی هم استفاده کنید. به هیچ وجه به فکر استفاده از رم 8 گیگابایت کمتر نباشید زیرا ظرفیت های کمتر کارایی لازم را به شما نمی دهند و متأسفانه کار شما به کندی پیش خواهد رفت و حتی ممکن است اصلا پیش نرود.

کارت گرافیک

کارت گرافیک مهم ترین فاکتوری است که باید در هنگام خرید لپ تاپ رندرینگ به آن توجه کنید، چرا که تمام پردازش ها و تبدیل مدل ها توسط کارت گرافیک انجام خواهد شد.

کارت گرافیک یک واحد پردازشی مجزا است که از رم، پردازنده، خنک کننده و مدار مختص به خود استفاده می کند. این کار باعث می شود خود کارت گرافیک جداگانه عملیات های پردازشی را انجام دهد و به هیچ قطعه دیگری وابسته نباشد. پس هرچه قدرت کارت گرافیک شما بیشتر باشد سرعت پردازش ها و رندر گرفتن پروژه های شما هم بیشتر خواهد بود.

بر اساس تجربه بهترین برند کارت گرافیک های لپ تاپ انویدیا و سپس AMD هستند. همیشه سعی داشته باشید لپ تاپی که برای رندر گرفتن خریداری می کنید کارت گرافیکی از آخرین نسل و با ظرفیتی بیشتر از 4 گیگ در آن استفاده شده باشد.

اگر قصد جمع آوری یک کامپیوتر رومیزی رندرینگ یا خرید یک لپ تاپ رندرینگ دارید حتماً بیشترین تمرکز را بر روی کارت گرافیک بگذارید و راهنما انتخاب و خرید کارت گرافیک را مطالعه کنید.

دیگر مشخصات

صفحه نمایش، عمر باتری و سیستم خنک کننده لپ تاپ دیگر مواردی هستند یک در یک لپ تاپ رندرینگ باید به آن ها توجه شود. صفحه نمایش با کیفیت بالا تفاوت هایی را در خروجی شما مشخص خواهد کرد؛ عمر باتری طولانی در سرعت و قدرت رندر گرفتن بدون اتصال به برق تاثیر خواهد گذاشت و سیستم خنک کننده بهتر لپ تاپ هم باعث عمر بیشتر قطعات به خصوص کارت گرافیک خواهد بود.

آیا از لپ تاپ گیمینگ می‌شود برای رندر گرفتن استفاده کرد؟

آیا از لپ تاپ گیمینگ می‌شود برای رندر گرفتن استفاده کرد؟

به صورت مختصر، هم بله و هم خیر!

شاید فرایند و نحوه پردازش اطلاعات در این دو لپ تاپ متفاوت باشد اما همه چیز به کار شما بستگی دارد. اگر در ابتدای راه و در حال کار با نرم افزارهای سه بعدی سازی هستید یک لپ تاپ گیمینگ به راحتی رندر پروژه های شما را انجام خواهد داد.

اما اگر قصد کار با برنامه های شبیه ساز و مدل های سه بعدی پیشرفته دارید، حتی قوی ترین لپ تاپ گیمینگ هم نمی تواند پاسخگوی رندرهای شما باشد. برای چنین برنامه هایی که هوش مصنوعی به کمک فرآیند رندرگیری می آید باید CPU قوی تر و مشخصاتی سفارشی تر داشته باشید.

سه سوال متداول

حداقل پردازنده یک لپ تاپ رندرینگ چیست؟

آخرین نسل از پردازنده Core i5.


چه میزان رم برای لپ تاپ رندرینگ مناسب است؟

بین 16 تا 32 گیگ.


یک لپ تاپ رندرینگ چقدر باید گرافیک داشته باشد؟

کارت گرافیک با کمتر از 4 گیگ حافظه به هیچ وجه مناسب نیست.


با توجه به مطالب گفته شده، بهتر است در هنگام انتخاب لپ تاپ ، نیازهای خود را شناسایی کرده و بر طبق آن ها و با توجه به بودجه مورد نظر خود بهترین انتخاب را داشته باشید. خبر خوبی که در این زمینه می توانیم به شما بدهیم این است که اگر در انتخاب لپ تاپ مورد نظر خود دچار مشکل شدید و نیاز به مشورت با فردی متخصص داشتید، می‌توانید از طریق راه های ارتباطی با تیم لپ مال ارتباط بگیرید تا بهترین گزینه را به شما معرفی کنیم.

تماس با لپ مال

اشتراک گذاری :