۱۴ سوالی که باید قبل از خرید لپ تاپ از خودتان بپرسید
  • 13 اردیبهشت 1402

۱۴ سوالی که باید قبل از خرید لپ تاپ از خودتان بپرسید

لپ تاپ ها واقعا دستگاه های فوق العاده ای هستند چون هم به قدر کافی قدرت دارند که از عهده وظایف تخصصی و سخت برآیند و هم آن قدر کوچک و جمع و جور هستند که بتوانید هرجا لازم است آن را با خود ببرید. فرقی نمی کند در جاده، خانه یا کلاس درس باشید، لپ تاپ ها بهترین ابزار برای انجام کارهای مهم یا بازی هستند. اما کدام نوع لپ تاپ برای شما مناسب تر است و چه مواردی را باید قبل از خرید لپ تاپ در نظر بگیرید؟ موارد مختلفی مثل اندازه، امکانات و قیمت باعث می شود که خرید لپ تاپ یک کار چالش‌ برانگیز باشد. بنابراین باید نیازهای خود را شناسایی کنید. برای کمک به شما جهت پیدا کردن مناسب ترین لپ تاپ، سوالاتی را در این مطلب پاسخ داده ایم که باید قبل از خرید لپتاپ از خودتان بپرسید.

۱. لپ تاپ را بیشتر برای چه کاری نیاز دارم؟

شاید به نظر شما پاسخ این سوال خیلی واضح باشد اما بهترین نقطه برای شروع همین جا است که تصمیم بگیرید آیا سیستم را برای کارهای شخصی یا وظایف تخصصی و حرفه ای نیاز دارید. لپ تاپ هایی که برای کار طراحی شده اند معمولا قدرت بیشتری از سیستم های خانگی دارند و خرید یک لپ تاپ که با هوشمندی و ظرافت ساخته شده باشد در محیط کار برجسته تر خواهد بود. همچنین می توانید نگاهی به مدل های پریمیوم که برای هر دو وظیفه کارهای سبک شخصی و وظایف سنگین تخصصی مناسب هستند، بیاندازید. برای خرید لپ تاپ پریمیوم کمی هزینه بالاتری باید بپردازید اما در مقابل یک سیستم همه کاره خواهید داشت.

۲. لپ تاپ خود را بیشتر کجا استفاده می کنم؟

تکنولوژی لپ تاپ هایی که ما استفاده می کنیم برای قابل حمل بودن و منطبق شدن با برنامه های زمانی کاری و زندگی شخصی ما طراحی شده است. اما اگر بیشتر وقت خود را در مسیرها و جاده ها هستید این دلیل نمی شود که استانداردهای پایین تری را در نظر بگیرید. چرا باید بین زیبایی و عملکرد یک کدام را انتخاب کنید؟ بسیاری از لپ تاپ های هیبرید دارای قدرتی به اندازه یک PC و قابلیت اتصال و قابل حمل بودن یک لپ تاپ یا تبلت را هستند. اگر به یک کامپیوتر دسکتاپی ثابت با صفحه نمایش بزرگ علاقمند هستید، شاید با دیدن جدیدترین مدل های لپ تاپ که اندازه کوچک شده PC هستند و قدرت بالایی دارند، شگفت زده شوید. خرید لپتاپ هیبرید برای افرادی که جای ثابتی کار نمی کنند اما به سیستمی حرفه ای نیاز دارند و البته با وزن دستگاه هم مشکلی ندارند، کاملا مناسب است.

۳. آیا قابل حمل بودن و سبکی لپ تاپ اهمیت دارد؟

اگر مدام بین خانه، محل تحصیل و محل کار در حال جا به جایی هستید و همه جا به لپ تاپ خود نیاز دارید، باید فاکتورهایی را در نظر بگیرید که به قابل حمل بودن دستگاه شما اضافه کند. برای مثال اگر شاسی لپ تاپ از آلومینیوم CNC ساخته شده باشد در این صورت، وزن لپ تاپ سبک تر هم خواهد شد. همچنین خرید لپتاپی که صفحه نمایش آن از جنس Gorilla Glass باشد، احتمال شکستن آن در حمل و جا به جایی ها را بسیار پایین خواهد آورد.

۴. آیا داشتن بیش از یک صفحه نمایش برای من ضروری است؟

لپ تاپ هایی که بیش از یک صفحه نمایش دارند برای برخی افراد مثل طراحان گرافیک، دستیاران شخصی یا فعالان حوزه مالی بسیار ضروری هستند. هنگام خرید لپ تاپ سعی کنید دستگاهی را انتخاب کنید که تجربه بی نقصی از حرکت بین صفحات نمایش از کوچک تا بزرگ را در یک چشم بر هم زدن برای شما فراهم کند. لپ تاپ Asus Zenbook Pro Duo  یک نمونه از لپ تاپ های دارای دو صفحه نمایش است.


همچنین می توانید بخوانید « چه لپ تاپی با چه صفحه نمایشی؟ »


 

عمر باتری لپ تاپ  

۵. طول عمر باتری لپ تاپ چقدر باید باشد؟

هیچ کسی نمی خواهد در کافه، فرودگاه یا ایستگاه قطار به دنبال پریز برق بگردد. لپ تاپ هایی با طول عمر باتری بالاتر گزینه مناسب تری برای استفاده در محیط های مختلف هستند. قبلا وقتی لپتاپی با باتری ماندگارتر انتخاب می کردید، اندازه دستگاه بزرگ تر می شد اما زمان و تکنولوژی تغییر کرده است. بعضی از لپ تاپ هایی که طول عمر باتری آنها بالا است در عین حال بسیار زیبا و شیک طراحی شده و باتری در شاسی بسیار باریک تعبیه شده است. اما همچنان باید روش های افزایش طول عمر باتری لپ تاپ را به کار ببرید تا عمر باتری بیشتر شود.

۶. آیا ظاهر لپ تاپ برایم اهمیت دارد؟

برای خرید لپ تاپ بیشتر به ظاهر دستگاه اهمیت می دهید یا کارایی آن اولویت دارد؟ آیا برای شما اهمیت دارد که لپتاپی که خریداری می کنید نمادی از سلیقه و سبک و استایل شما باشد؟ لپتاپی که خریداری می کنید خیلی اطلاعات به بیننده می دهد بنابراین هیچ وقت طراحی زیبا و شیک بودن دستگاه را دست کم نگیرید. گذشته از همه اینکه، گاهی هرگز فرصت دومی پیش نخواهد آمد و در یک قرار کاری، لپ تاپ شما می تواند روی دیدگاهی که طرف مقابل نسبت به شما دارد تاثیر بگذارد.

۷. به چه اپلیکیشن هایی نیاز دارم؟

هیچ چیز بدتر از این نیست که پس از خرید لپتاپ متوجه شوید اپلیکیشن هایی که زندگی و کار شما به آن وابسته است، با دستگاه شما سازگاری ندارد. قبل از خرید لپ تاپ حتما یک فهرست از تمام اپلیکیشن هایی که استفاده می کنید تهیه کرده و حتما مطمئن شوید سیستمی که انتخاب می کنید با آنها سازگاری دارد. پرداخت هزینه بیشتر بابت لپتاپی که اپلیکیشن ها و برنامه های بیشتری را اجرا می کند و هم زمان امکانات امنیتی بیشتری هم ارائه می دهد، قطعا ارزشش را دارد.

۸. چه وظایفی را با لپ تاپم انجام می دهم؟

نوشتن فایل های ورد، تهیه ارائه با پاورپوینت یا استفاده از سیستم برای تولید محتوا جهت انتشار در شبکه های اجتماعی، هر کدام به سیستم متفاوتی نیاز دارند. نوع کارهایی که انجام می دهید تعیین کننده قدرت و عملکردی است که از یک لپ تاپ باید انتظار داشته باشید.

۹. اندازه صفحه نمایش لپ تاپ مورد نیاز من چیست؟

در سال های اخیر دستگاه های کوچک تر به دلیل بالاتر بودن قابلیت حمل، قیمت مناسب تر و کارامدتر بودن نسبت به قبل، از محبوبیت چشمگیری برخوردار شده اند. البته برای برخی از افراد، اندازه صفحه نمایش خیلی اهمیت ندارد. اگر روی عکس و تصاویر متنی پرحجم کار می کنید، کارایی شما در صفحه نمایش های بزرگ که قابلیت حمل کمتری دارند، بالاتر خواهد بود. این نیاز از چشم تولیدکنندگان لپ تاپ ها دور نمانده و آنها در حال حاضر محصولاتی می فروشند که به راحتی با موبایل و سیستم دسکتاپی شما سینک شده و می توانید کارهای خود را در هر صفحه نمایشی بررسی کنید.

در عین حال شاسی لپ تاپ ها در دسته بندی زیر قرار می گیرند:

·       ۱۱ تا ۱۲ اینچ: باریک ترین و سبک ترین لپ تاپ ها صفحه نمایش هایی با اندازه ۱۱ تا ۱۲ اینچ دارند و معمولا وزنی بین ۲۲۰ تا ۷۵۰ گرم وزن دارند

·       ۱۳ تا ۱۴ اینچ: این لپ تاپ ها بهترین تعادل را بین قابلیت حمل و کارایی برقرار کرده اند خصوصا اگر در زمان خرید لپ تاپ محصولی را انتخاب کنید که زیر ۲ کیلوگرم وزن داشته باشد.

·       ۱۵ اینچ: رایج ترین اندازه صفحه نمایش به این دسته تعلق دارد که وزنی بین ۲.۵ تا ۳.۸ کیلوگرم دارند. اگر به صفحه نمایش های بزرگ علاقمند هستید و خیلی هم آنها را جا به جا نمی کنید این اندازه برای شما مناسب است.

·       ۱۷ تا ۱۸ اینچ: اگر لپ تاپ شما تمام مدت روی میز کارتان قرار دارد، سیستمی با ابعاد ۱۷ تا ۱۸ اینچ می تواند قدرت پردازشی در اختیار شما قرار دهد که بتوانید تمام بازی های حرفه ای را بازی کرده و بهره وری در حد یک سیستم تجاری فوق حرفه ای داشته باشید.

۱۰. آیا به بیش از یک لپ تاپ نیاز دارم؟

افزایش ساخت و عرضه لپ تاپ های هیبرید نیاز به استفاده از چند دستگاه را از بین برده و زندگی را برای مسافرت های کاری آسان تر کرده است. البته موقعیت هایی هم وجود دارد که یک لپ تاپ کافی نیست مثل زمانی که نیاز به صفحه نمایش های بسیار بزرگ یا سیستم های فوق قدرتمند دسکتاپی وجود دارد. فقط شما هستید که می دانید به چه چیزی نیاز دارید اما ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که مرزهای بین طراحی زیبا و کارایی بالا، محو شده اند. طراحی های باریک دیگر به معنای طول عمر کوتاه باتری نیست و لپ تاپ های سبک و زیبا هم هیچ چیز کمتر از کامپیوترهایی با کارایی بالا ندارند.

 

آیا به لپ تاپ ۲ در ۱ نیاز دارم؟ 

۱۱. آیا به لپ تاپ ۲ در ۱ نیاز دارم؟

برخی از لپتاپ های موجود در بازار به صورت ۲ در ۱ عرضه می شوند که هم می توان به صورت لپ تاپ عادی از آنها استفاده کرد و هم صفحه کلید آن را جدا کرده و به صورت تبلت استفاده کرد. همچنین لولای شاسی این لپتاپ ها امکان قرار گرفتن آنها به صورت خیمه و ایستاده را هم میسر می کند. اگر گاهی برای کاری نیازی به حمل کامل لپتاپ ندارید می توانید به سراغ خرید یک لپ تاپ 2 در 1 بروید و کیبورد آن را جدا کرده و آن را به صورت تبلت حمل کنید.

۱۲. پردازنده، گرافیک و حافظه لپ تاپ مورد نیاز من چیست؟

همان طور که می دانید پردازنده نقش مغز لپ تاپ را دارد و تاثیر چشمگیری روی عملکرد دستگاه دارد. البته در حال حاضر ارزان ترین مدل ها هم پردازنده های قابل قبولی دارند اما CPU های حرفه ای تر از عهده وظایف سنگین تری بر می آیند. RAM دستگاه حداقل باید ۴ گیگابایت ظرفیت داشته باشد اما اگر می توانید هزینه بیشتری پرداخت کنید، لپ تاپی با رم ۸ گیگ تهیه کنید که در صورت نیاز به انجام وظایف کمی سنگین تر، با کندی و لگ مواجه نشوید. رم های ۱۶ و ۳۲ گیگ را می توان برای لپ تاپ های گیمینگ و تولید محتواهای ویدیویی استفاده کرد.

یکی دیگر از بخش های ضروری لپ تاپ حافظه آن است که لپ تاپ های جدید عمدتا از درایو حالت جامد یا SSD استفاده می کنند. این درایوها حداقل ۳ برابر سریع تر از هارد درایوها هستند. لپ تاپ هایی با اس اس دی PCIe x4 (NVMe) هم چند برابر درایوهای SATA قدیمی سرعت دارند. سعی کنید لپتاپی را انتخاب کنید که حداقل ۲۵۰ تا ۵۰۰ گیگ حافظه داشته باشد تا برای ذخیره فایل ها پس از مدتی با پیغام، تکمیل ظرفیت درایو رو به رو نشوید.

اگر با لپ تاپ خود بازی های کامپیوتری انجام نمی دهد، طراحی های ۳ بعدی نمی کنید یا ویدیوهایی با رزولوشن بالا ادیت نمی کنید، خیلی نیازی به کارت گرافیک های حرفه ای و تخصصی ندارید و یک گرافیک معمولی از Nvidia یا AMD کفایت می کند.

۱۳. لپ تاپ من به چه تعداد پورت نیاز دارد؟

هنگام خرید لپ تاپ حتما تعداد و نوع پورت ها را بررسی کنید. دارا بودن پورت به تعداد کافی این تضمین را می دهد که دستگاه های جانبی مانند میکروفن، کیبورد، پرینتر و حافظه های اکسترنال به راحتی به سیستم شما متصل می شوند و نیاز به استفاده از هاب یا تبدیل، ندارید. بیشتر لپ تاپ های جدید دارای ۳ یا ۴ پورت USB هستند و اگر کانفیگ لپ تاپ اجازه دهد، احتمالا با تعداد بیشتری پورت هم مواجه خواهید شد.

۱۴. آیا امکانات امنیتی مثل قفل اثرانگشت ضروری است؟

این مورد برای همه کاربران ضروری نیست اما می تواند ایمنی دستگاه شما را بالا ببرد. وجود روش های تایید هویت بیومتریک مثل اثرانگشت در لپ تاپ می تواند در حفظ اطلاعات حساس بسیار موثر باشد و نیازی به قرار دادن کلمات عبور پیچیده و به خاطر سپردن آنها نخواهید داشت. بنابراین اگر در لپ تاپ خود اطلاعات مهمی نگه داری می کنید، می توانید در زمان خرید لپتاپ به امکانات امنیتی مثل حسگر اثر انگشت، شاتر وب کم یا تشخیص چهره دقت کنید و یک لپ تاپ امن بخرید.

از آنجایی که لپ تاپ می تواند تا سال های زیادی نیازهای شما را پاسخگو باشد بهتر است در زمان خرید حتما نکاتی که برای شما اهمیت دارد و به خرید بهتر و باکیفیت تر کمک می کند، توجه کنید تا از هزینه ای که می پردازید، بیشترین بهره را ببرید. توصیه ما این است قبل از خرید لپ تاپ تمام این 14 سوال را بخوانید و پاسخ های خود را مشخص کنید. در صورتی که باز هم در انتخاب لپ تاپ خود سوال یا ابهامی داشتید می توانید از طریق نظرات در پایین همین صفحه یا راه های ارتباطی با مشاوران لپ مال از خدمات رایگان مشاوره خرید لپ تاپ ما بهره ببرید.


مشاوره خرید

اشتراک گذاری :