چگونه بهترین هارد SSD را بخریم؟ راهنمای خرید و معرفی بهترین هارد SSD
  • 08 آبان 1400

چگونه بهترین هارد SSD را بخریم؟ راهنمای خرید و معرفی بهترین هارد SSD

انتخاب بهترین هارد برای کامپیوتر اهمیت زیادی دارد. حتی اگر سایر مشخصات سیستم شما بسیار عالی باشد و برای مثال از یک پردازنده فوق العاده در سیستم خود استفاده کرده باشید، در صورت انتخاب یک هارد نامناسب، عملکرد کلی سیستم شما با کندی مواجه خواهد شد. برای اینکه سیستم شما بهترین عملکرد را داشته باشد، پیشنهاد ما استفاده از هارد SSD است. در این مطلب قصد داریم شما برای خرید بهترین هارد SSD به طور کامل راهنمایی کنیم.

CPU یا پردازنده مرکزی سیستم شما می‌تواند میلیاردها محاسبه را در یک ثانیه انجام دهد، اما اگر مجبور باشد منتظر هارد بماند تا اطلاعات را از آن بخواند، از سرعت پردازش کاسته خواهد شد. هاردهای معمولی که به نام HDD یا Hard Disk Drive خوانده می‌شوند قطعه‌ای مکانیکی به نام دیسک چرخان دارند که اطلاعات روی این دیسک ذخیره می‌شود. خواندن اطلاعات از روی این قطعه مکانیزم پردازش و خواندن و نوشتن اطلاعات را با کندی مواجه می‌کند، چراکه در واقع این هاردها به صورت مکانیکی کار می‌کنند.

هارد SSD چیست؟

برای خرید بهترین هارد SSD بهتر است ابتدا با ماهیت این هارد‌ها آشنا شوید. SSD که مخفف Solide State Drive به معنای درایو حالت جامع است، نسل جدید دستگاه‌های ذخیره سازی در کامپیوترها محسوب می‌شود. در SSD اطلاعات روی یک دیسک چرخان ذخیره نمی‌شوند، بلکه روی چیپ‌های فلش مموری ذخیره می‌شوند. این هارد‌ها سرعت بیشتری داشته و نسبت به هاردهای سنتی قابل اطمینان‌تر هستند.

 

هارد SSD چیست؟


اگر میخواهید بدانید که « چرا باید لپ تاپ با هارد SSD بخریم؟ » حتماً این مقاله را مطالعه کنید.


مقایسه هارد SSD با هارد HDD

در این قسمت سعی داریم مقایسه‌ای برای هارد‌های SSD و HDD در زمینه‌های مختلف داشته باشیم.

قیمت

SSDها از هارد دیسک‌های معمولی گران‌تر هستند، مخصوصاً اگر به دنبال یک SSD با ظرفیت بالا باشید. اما هاردهای HDD چون مدت بیشتری در زمین بازی بوده‌اند قیمت کمتری از هاردهای SSD دارند.

بیشترین ظرفیت

بعید است SSD با ظرفیت بیش از دو ترابایت را پیدا کنید که البته آن‌ها هم بسیار بسیار گران هستند. احتمالاً می‌توانید مدل‌های ۵۰۰ گیگابایتی یا یک ترابایتی را به عنوان هارد اصلی سیستم‌ها مشاهده کنید. در حالی که ۵۰۰ گیگابایت به عنوان حداقل فضای ذخیره سازی برای لپتاپ‌های رده بالای امروزی محسوب می‌شود، سیستم‌های ضعیف‌تر دارای SSD با ظرفیت ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت هستند.

سرعت

این‌جا همان جایی است که SSD گوی سبقت را از HDD می‌رباید. یک کامپیوتر مجهز به SSD می‌تواند در کمتر از یک دقیقه بوت شده و به اصلاح بالا بیاید. حتی ممکن است این فرآیند تنها چند ثانیه طول بکشد. اما کامپیوتر مجهز به HDD نیاز به زمان بیشتری برای بالا آمدن دارد و معمولاً با گذشت زمان باید بیشتر نیز منتظر بالا آمدن سیستم بمانید. کامپیوتر مجهز به SSD برنامه‌ها را سریع‌تر اجرا کرده و فایل‌ها را نیز می‌توانید با سرعت بسیار بالاتری منتفل کنید. بنابراین چه از کامپیوتری برای بازی استفاده کنید و چه برای مقاصد تحصیلی یا کاری، با نصب SSD تغییر در سرعت را به وضوح مشاهده خواهید کرد.

قابلیت اطمینان و دوام

همانطور که گفتیم SSD‌ها دارای اجزای مکانیکی در داخل خود نیستند. بنابراین در برابر ضربه و افتادن بیشتر مقاوم بوده و در واقع اطلاعات شما امنیت بالاتری دارند.

فضای اشغال‌شده

به خاطر استفاده از دیسک چرخان در HDD‌ها، محدودیت‌هایی در کوچک‌ترین ابعادی که می‌توان یک هارد HDD را ساخت وجود دارد. اما SSD‌ها دارای این محدودیت نیستند و می‌توان آن‌ها را در ابعاد کوچک تولید کرد. حتی به مرور زمان SSDها کوچک‌تر نیز خواهند شد. بنابراین تولیدکنندگان لپتاپ از آزادی عمل بیشتری در قرار دادن قطعات کامپیوتری در کنار یکدیگر برخوردار هستند.

میزان سروصدای ایجاد شده

حتی ساکت‌ترین HDD هم میزانی از سروصدا را از خود تولید می‌کند که علت آن‌ هم چرخیدن همان صفحه دیسک چرخان است. HDD‌های سریع‌تر حتی سروصدای بیشتری نیز تولید می‌کنند. اما از آن طرف، sdd هیچ سروصدایی تولید نمی‌کند، چرا که اصولاً هیچ قطعه مکانیکی در آن وجود ندارد.

طول عمر

اگر چه تعداد بارهای نوشتن اطلاعات و پاک کردن آن‌ها از روی SSD عدد محدودی است، اما اگر قرار بر خراب شدن SSD یا لپتاپ شما باشد، احتمالاً لپتاپ شما زودتر از SSD از کار خواهد افتاد و زیاد نباید نگران این موضوع باشید. از طرفی در SSDها چرخه خواندن و نوشتن اطلاعات به صورت بهینه و پویا انجام می‌شود. اما HDD در صورتی که با ضربه و یا افتادن از ارتفاع مواجه نشده و در شرایط خوبی نگه داری شود،‌ می‌تواند طول عمر بیشتری داشته باشد.


اگر قصد خرید هارد اکسترنال دارید میتوانید مقاله « در خرید هارد اکسترنال به چه نکاتی باید دقت کنیم؟ » را برای راهنمایی بیشتر مطالعه کنید.


نکاتی برای خرید بهترین هارد SSD

برای خرید بهترین هارد SSD باید به نکات مهمی توجه کنید که به شرح زیرند:

چه قدر می‌توانید هزینه کنید؟

بیشتر کاربران از نسخه‌های ۱۲۰ گیگابایتی تا ۲ ترابایتی استفاده می‌کنند. در حالی که نسخه‌های ۱۲۰ گیگابایتی ارزان‌ترین هستند، ممکن است فضای کافی برای نصب نرم افزارها برای شما فراهم نکنند. همچنین مدل‌های ۱۲۰ گیگابایتی معمولاً از نسخه‌های با حجم بیشتر، کندتر هستند. بهتر است کمی بیشتر هزینه کرده و یک مدل ۲۵۰ یا ۵۰۰ گیگابایتی خریداری کنید تا خیال شما از بابت میزان فضای مورد نیاز راحت باشد.

کامپیوتر شما از چه نوعی از SSD پشتیبانی می‌کند؟

SSDها در انواع مختلفی عرضه شده و نحوه جای گذاری آن‌ها در سیستم و نیز ابعاد و شکل آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. این که به چه نوعی از SSD نیاز دارید وابسته به دستگاه فعلی یا دستگاهی که قصد خرید آن را دارید است. اگر صاحب بهترین سیستم بازی هستید یا در حال جمع آوری یک سیستم که مادربورد متوسط یا سطح بالایی داشته باشد هستید، به احتمال زیاد قادر به خریداری تمامی SSD‌های مدرن برای سیستم خود خواهید بود. همچنین در بیشتر لپتاپ‌های مدرن نیز قابلیت ارتقا و نصب SSD فراهم است. از آن‌جایی که ممکن است نتوانید لپتاپ را خودتان باز کرده و بررسی کنید، بهتر است از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

چه میزانی از ظرفیت SSD برای شما کافی است؟

در خرید بهترین هارد SSD، به ظرفیت مورد نیاز خود توجه کنید:

۱۲۸ گیگابایت: بهتر است این نوع از SSDها را خریداری نکنید چرا که سطح عملکرد پایین‌تری نسبت به SSDهایی با حجم بیشتر دارند. همچنین ممکن است با مشکل فضا برای نصب نرم افزارهای خود مواجه شوید.

اختلاف قیمت با مدل‌های ۲۵۰ گیگابایتی چندان زیاد نیست، بنابراین می‌توانید حداقل ظرفیت را برای خود این میزان در نظر بگیرید.

۲۵۰ گیگابایت: این SSDها در عین داشتن قیمت مناسب، از حجم مناسبی نیز برخوردار هستند و می‌توانید علاوه بر سیستم عامل، بازی و ویدیو‌های خود را نیز به راحتی در آن ذخیره کنید. اما اگر می‌توانید، بیشتر هزینه کرده و به کلاس ۵۰۰ گیگابایتی وارد شوید.

۵۰۰ گیگابایت: SSD‌های موجود در این کلاس ظرفیت و قیمت منطقی دارند. یعنی در برابر هزینه‌ای که می‌کنید، فضای مناسبی هم در اختیار شما قرار می‌گیرد.

۱ ترابایت: خرید این SSDها چندان معقول به نظر نمی‌رسد، مگر این که قصد ذخیره حجم بسیار زیادی از بازی‌ها یا فایل‌های چند رسانه‌ای را در SSD خود داشته باشید. البته قیمت این SSDها بسیار بالاست و ممکن است هر شخصی توان خرید آن را نداشته باشد.

نحوه اتصال SSD شما به کامپیوتر چگونه باشد؟

بسیاری از SSDها از درگاه SATA برای اتصال به مادربورد استفاده می‌کنند. این درگاه در سال ۲۰۰۰ معرفی شده و تاکنون هارد‌های HDD به کمک این درگاه به مادربورد متصل می‌شدند. بنابراین در بسیاری از لپتاپ‌ها و کامپیوترهای فعلی می‌توان از این درگاه برای اتصال sdd جدید استفاده کرد.

از آن طرف درگاه PCI Express نیز وجود دارد که بعضی SSDها از آن پشتیبانی می‌کنند. این SSDها به صورت توکار در مادربورد قرار گرفته و به درگاه پرسرعت PCI Express متصل می‌شوند.

 

اس اس دی PCI Express

 

نکته: سرعت درگاه PCI Express از درگاه SATA بالاتر است.

SSD شما باید چه کنترل‌گری داشته باشد؟

می‌توانید به کنترل‌گر به عنوان پردازنده SSD خود نگاه کنید. کنترل‌گر عملیات خواندن و نوشتن اطلاعات و سایر عملیات‌های کلیدی SSD را مدیریت می‌کند. پرداختن به بحث انواع کنترل‌ انواع کنترل‌گرها از حوصله این مطلب خارج است. اما برای بیشتر افراد دانستن این نکته کافی است که بدانید تعداد هسته‌های بیشتر، منجر به عملکرد بهتر SSD خواهد شد.

حافظه فلش SSD از چه نوعی باشد؟

برای خرید یک SSD شاید نیازی به دانستن این موضوع نباشد. اما اگر درباره نوع حافظه فلش SSD خود کنجکاو هستید، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

SLC یا Single Level Cell: در این نوع از فلش مموری، در هر سلول تنها یک بیت از اطلاعات ذخیره می‌شود. این مموری‌ها به شدت سریع بوده و دوام بالایی نیز دارند. قیمت‌ این حافظه‌ها بسیار بالاست و تنها برای هارد‌های بسیار گران قیمت تجاری یا حافظه‌های سریع کش (cache) استفاده می‌شوند.

MLC یا Multi Level Cell: از SLC کندتر بوده اما می‌تواند اطلاعات بیشتری را در خود ذخیره کند. بسیاری از این حافظه‌ها از SLC برای اختصاص میزان کوچکی از حافظه به عنوان حافظه کش استفاده می‌کنند. به غیر از SSDهای بسیار سطح بالا، معمولاً از این نوع فلش مموری در SSDهای معمول استفاده نمی‌شود. در این حافظه‌ها می‌توان ۲ بیت را در هر سلول ذخیره کرد.

TLC یا Triple Level Cell: این حافظه‌ها از MLC کندتر هستند اما می‌توانند حجم بیشتری از اطلاعات را در خود ذخیره کنند و قیمت معقول‌تری هم دارند. برای سال‌ها MLC در SSDهای اقتصادی و با حجم مناسب عرضه می‌شد اما کم کم جای خود را به QLC داد. در این حافظه‌ها می‌توان ۳ بیت را در هر سلول ذخیره کرد.

QLC یا Quad Level Cell: این نوع از فلش مموری‌ها تبدیل به استانداردی برای SSDهای نسل جدید شده‌‌اند.

همانطور که از نام آن پیداست این حافظه‌ها توانایی ذخیره ۴ بیت در یک سلول را دارند.

بنابراین SSDها از این حافظه استفاده کرده و می‌توان آن‌ها را با قیمت ارزان‌تر و فضای ذخیره سازی بیشتر ارائه کرد.


میدانید میتوانید با استفاده از هارد ماین کنید! ما در مقاله « ماینینگ با هارد چگونه است؟ 5 مدل از بهترین هاردها برای ماین » به صورت کامل ماینینگ با هارد را توضیح داده ایم.


معرفی پر فروش‌ترین SSDهای بازار

در پایان نگاهی به سه SSD پر فروش بازار و مشخصات آن‌ها خواهیم داشت:

حافظه اس اس دی لکسار مدل NS100 ظرفیت 128 گیگابایتحافظه اس اس دی لکسار مدل NS100 ظرفیت 128 گیگابایت

  • وزن: 34 گرم
  • قابل نصب بر روی کامپیوتر خانگی و لپ تاپ
  • دمای عملیاتی: 0 تا 70 درجه سانتی‌گراد
  • سرعت خواندن اطلاعات به صورت تصادفی: 520 IOPS
  • سرعت نوشتن اطلاعات به صورت تصادفی: 300 IOPS
  • سایر قابلیت‌ها: مقاوم در برابر لرزش با فرکانس 10-2000 هرتز
  • ظرفیت: 128 گیگابایت
  • حداکثر میزان مقاومت در برابر شوک: 1500G / 0.5ms
  • میانگین عمر: 5 سال
  • نوع فلش: TLC
  • سرعت نوشتن اطلاعات به صورت ترتیبی: 300 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن اطلاعات به صورت ترتیبی: 520 مگابایت بر ثانیه
  • قابلیت‌های مقاومتی: مقاوم در برابر لرزش
  • نوع رابط: SATA 3.0

 

اس اس دی اینترنال کروشیال مدل BX500 ظرفیت 240 گیگابایت

  • اس اس دی اینترنال کروشیال مدل BX500 ظرفیت 240 گیگابایتوزن: 70 گرم
  • سرعت خواندن اطلاعات به صورت تصادفی: 95K
  • سرعت نوشتن اطلاعات به صورت تصادفی: 90K
  • ظرفیت: 240 گیگابایت
  • سرعت نوشتن اطلاعات به صورت ترتیبی: 500MB/s
  • سرعت خواندن اطلاعات به صورت ترتیبی: 540MB/s
  • نوع رابط: SATA 3.0

 

اس اس دی اینترنال سیلیکون پاور مدل Ace A55 ظرفیت 256 گیگابایت

  • اس اس دی اینترنال سیلیکون پاور مدل Ace A55 ظرفیت 256 گیگابایتوزن: 63 گرم
  • سایر قابلیت‌ها: نسل جدید چیپ ست 3D NAND
  • مصرف پایین انرژی
  • ضد ضربه و لرزش
  • عملکرد بدون صدا،‌بدون تاخیر و جستجوی خطا
  • دارای تکنولوژی ECC برای ضمانت اعتبار انتقال داده ها
  • ظرفیت: 256 گیگابایت
  • حداکثر میزان مقاومت در برابر شوک: 1500G
  • سرعت نوشتن اطلاعات به صورت ترتیبی: 450 مگابایت
  • سرعت خواندن اطلاعات به صورت ترتیبی: 550 مگابایت
  • قابلیت‌های مقاومتی: مقاوم در برابر لرزش
  • نوع رابط: SATA 3.0

چند سوال رایج درباره SSDها

تفاوت هارد SSD با هارد دیسک چیست؟

تفاوت اصلی این دو نوع هارد در سرعت، ظرفیت، قیمت و از همه مهم تر در تکنولوژی ساخت آن ها است.


چند نوع SSD داریم؟

SSDها در دو نوع 2.5 اینچی و M.2 موجود تولید می شوند. SSDهای 2.5 اینچی از طریق سوکت SATA و SSDهای M.2 هم از طریق SATA و هم NVme به مادربرد متصل میشوند.


سرعت اس اس دی بیشتر است یا هارد دیسک؟

به دلیل تکنولوژی ساخت هارد های SSD سرعت خیلی بیشتری نسبت به هارد دیسک ها دارند.


عمر هارد دیسک بیشتر است یا اس اس دی؟

عمر متوسط هارد دیسک ها 3 تا 5 سال است، اما عمر متوسط هر SSD 10 سال یا بیشتر است.


تماس با لپ مال

اشتراک گذاری :