ماینینگ با هارد چگونه است؟ 5 مدل از بهترین هاردها برای ماین
  • 11 مهر 1400

ماینینگ با هارد چگونه است؟ 5 مدل از بهترین هاردها برای ماین

شاید شما هم کم‌ و بیش با استخراج رمزارزهای مختلف آشنا باشید و یا حداقل یک‌ بار به گوشتان خورده باشد. معمولاً چیزی که هنگام شنیدن کلمه ماینینگ به ذهن بیشتر افراد می‌آید سوله‌هایی بزرگ با هزاران دستگاه ماینر یا سخت افزارهایی پیچیده برای ماینینگ است که به صورت دائمی در حال فعالیت هستند و انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کنند.

ولی شاید تعجب کنید اگر به شما بگوییم که با هارددیسک کامپیوترتان هم می‌توانید ماین کنید. بله درست خواندید: ماینینگ با هارد! احتمالاً همین الان هم هزاران سؤال مختلف درباره نحوه کارکرد و بازده هارد دیسک ها در ذهنتان شکل گرفته. نگران نباشید، ما در این مقاله به صورت مفصل درباره تمام ابعاد این موضوع صحبت می‌کنیم. پس اگر قصد دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما بمانید.

ماینینگ با هارد به چه صورت انجام می‌شود؟

برای استخراج ارزهای دیجیتال، استفاده از ماینرهای مبتنی بر کارت گرافیک مخصوص ماینینگ متداول تر است اما می توان رمزارزها را با هارد هم استخراج کرد. ماینینگ با هارد که به نام ماینینگ انبارشی هم شناخته می‌شود فرایند استخراج رمزارز با استفاده از حافظه هارد دیسک است. این ماینرها به جای GPU از هارد برای تولید بلوک های داده جدید روی شبکه و دریافت جایزه استفاده می کنند. اگر بخواهیم از منظر مونتاژ و نگه داری نگاه کنیم این روش با روش های سنتی تفاوت چندانی ندارد.

برای ماینینگ با هارد، علاوه بر هارد به یک کامپیوتر، نمایشگر و موس و کیبورد هم احتیاج داریم. ویژگی اصلی این سیستم، عدم نیاز آن به یک کارت گرافیک یا CPU قوی است که به طور معمول در استخراج ارزی مثل بیت کوین ضروری است. این روش نیازی به GPU جدا برای استخراج ندارد و یک مادربرد یکپارچه یا یک GPU با پردازنده داخلی هم کفایت می‌کند.

کدام ارزها را می‌توان با هارد استخراج کرد؟

به دلیل تازه بودن مبحث ماینینگ با هارد برای استخراج رمز ارزها تعداد کمی از آنها از الگوریتم‌های این روش پشتیبانی می کنند. در ادامه چند مورد از محبوب ترین ارزهایی که قابلیت استخراج به وسیله این روش را دارند با هم بررسی می‌کنیم.

چیا Chia

این ارز سابقه چندانی ندارد و در سال 2019 وارد دنیای بزرگ ارزهای دیجیتال شد. خالق این ارز یعنی برام کوهن طی مصاحبه ای یکی از اهداف خود از توسعه چیا را برطرف‌کردن مشکلات زیست محیطی ناشی از فرایندهای پرمصرف استخراج رمزارز عنوان کرده بود. کوهن گفته که برای استخراج چیا نیازی به مصرف بالای انرژی نیست چون به جای ماینینگ از فارمینگ استفاده می کند. به همین دلیل طرف داران این ارز به آن لقب دوستدار محیط زیست داده اند. جالب است بدانید نام این ارز هم برگرفته از گیاه چیا از خانواده نعنا است.

سیا Sia

ارز دیجیتال سیا به طور رسمی در ژوئن 2015 توسط دیوید ووریک راه اندازی شد. کاربران مختلف به هر میزانی که فضای ذخیره‌سازی خود را در اختیار سیا قرار دهند متناسب با آن ارز سیا دریافت می‌کنند. در وایت پیپر این ارز بیان شده که در بلندمدت به دنبال رقابت با سیستم‌های ذخیره داده مثل گوگل، آمازون و مایکروسافت است.

نحوه کار به این صورت است که میزبان (شخص اجاره دهنده فضا) باید تا زمانی که در قرارداد ذکر شده فایل ها را در سیستم خود نگه داری کند و بعد از این مدت در صورتی که میزبان فایل ها را از دست نداده باشد میزان مشخصی siacoin به او پرداخت می شود.

استورج Storj

استورج هم همانند سیا با هدف رقابت با سامانه های ذخیره داده مانند دراپ باکس و گوگل درایو ایجاد شد. بنیان‌گذاران آن هدف از این پلتفرم را افزایش سرعت در کنار کاهش قیمت ذخیره سازی عنوان کرده اند. سازوکار آن هم کم و بیش مانند سیا است.

  کدام ارزها را می‌توان با هارد استخراج کرد؟

 

مزایا و معایب استخراج با استفاده از هارد دیسک

هزینه کمتر نسبت به مادربردهای گران قیمت با تعداد زیادی سیم رابط.

امکان استخراج رمزارز با طیف وسیعی از دستگاه ها، حتی با هارد کامپیوتر و گوشی موبایل اندروید.

نیازی به تخصص و مهارت در زمینه پیکربندی قطعات و دستگاه ها نیست.

امکان استخراج با هاردهای قدیمی هم وجود دارد.

مصرف بسیار پایین تر انرژی نسبت به روش های سنتی مثل استفاده از ASIC و کارت گرافیک.

چندان نیازی به سیستم های خنک‌کننده نیست.

در ماینینگ با هارد عمر مفید هارد به دلیل بار زیادی که روی آن وجود دارد کاهش می یابد.

با افزایش محبوبیت این روش تقاضا برای هارد دیسک های گوناگون افزایش می یابد که این امر در نهایت به افزایش قیمت هارد منتهی می شود.

تعداد خیلی کمی از ارزهای دیجیتال از این سیستم استخراج پشتیبانی می کنند.

5 مورد از بهترین هارد دیسک‌ ها برای ماینینگ

احتمالاً اولین چیزی که بعد از آشنایی با ماینینگ با هارد به ذهنتان می‌رسد این است که بهترین و به‌صرفه ترین هاردهای موجود در بازار که می توان با آن ها شروع به استخراج رمزارز کرد کدام اند؟ اگر چه می توان با هارد کامپیوتر هم کار ماینینگ را انجام داد ولی برای کسب نتیجه بهتر و صرفه جویی در وقت و انرژی بهتر است به دنبال خرید بهترین هارد دیسک ها با ظرفیت بالا و توان مصرفی پایین تر باشید تا هزینه برق شما کاهش پیدا کند. اما برای یافتن هارد مناسب نیاز است که چند عامل را بررسی کنید:

  • 🔸میزان حافظه داخلی: هرچقدر حافظه داخلی یک هارددیسک بیشتر باشد میزان ارز استخراجی هم بیشتر خواهد بود.
  • 🔸سرعت چرخش اسپیندل: در مدل‌های معمولی این سرعت برابر با 7000 دور بر دقیقه است. پس اگر به دنبال درآمدی بالاتر هستید باید دنبال هاردی بگردید که سرعت اسپیندل آن از این میزان بیشتر باشد.
  • 🔸مقدار بافر: بافر نقش هماهنگی سرعت بین هارد و سایر قطعات را بر عهده دارد. میزان بافر هم نقش مهمی در کارایی یک هارد ایفا می‌کند.
  • 🔸توان مصرفی: عاملی که شاید نقش کلیدی را داشته باشد چون به صورت مستقیم با هزینه‌ای که برای انرژی می‌پردازید در ارتباط است.

 

5 مورد از بهترین هارد دیسک‌ ها برای ماینینگ 

پس در هنگام انتخاب یک هارد مناسب برای ماینینگ، این موارد را حتماً باید مدنظر قرار دهیم. در ادامه 5 مورد از بهترین هاردهای موجود برای ماینینگ با هارد را به شما معرفی می کنیم.

 

مدل

ظرفیت

(ترابایت)

بافر

(مگابایت)

سرعت چرخش

(دور بر دقیقه)

توان مصرفی

(وات)

Western Digital Ultrastar DC HC320

8

256

7200

8.8

Western Digital Ultrastar DC HC530

14

512

7200

6

Western Digital Red Plus WD101EFBX

10

256

7200

7.2

Seagate IronWolf ST14000VN008

14

256

7200

7.9

Western Digital Red Pro WD6003FFBX

6

256

7200

7.5

 

سخن پایانی

در این مقاله شما را با روش ماینینگ با هارد آشنا کردیم. مزایا و معایب آن را بررسی کردیم و در انتها هم 5 مورد از بهترین هاردهای بازار برای ماینینگ را به شما معرفی کردیم. به طور کلی می توان گفت که این روش استخراج که به ماینینگ سبز هم شناخته می شود با کاهش مصرف انرژی به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی کمک بسیاری می کند. افزون بر این در این روش دیگر نیازی به راه اندازی سوله های عظیم با انبوهی از دستگاه های ماینر نیست. یعنی شما می توانید حتی با هارد لپ تاپ خود هم به استخراج ارز بپردازید.

گر چه توصیه ما برای به‌دست‌آوردن نتیجه بهتر و بالابردن کارایی، استفاده از هاردهایی با سرعت بالاتر و توان مصرفی پایین تر است. شاید قیمت این هاردها کمی گران به نظر برسد ولی می توان گفت با خرید هارد با کیفیت در زمانی کوتاه هزینه ای که پرداخت کرده اید جبران می شود و ماینینگ شما شروع به سود دهی می کند. پس با بررسی و آگاهی کامل نسبت به خرید هارد مناسب اقدام کنید.

چند سوال و جواب متداول درباره ماینینگ با هارد

کدام ارزها را می‌توان با هارد استخراج کرد؟

چیا، سیا و استورج ارزهایی هستند که می توان با هارد آن ها را استخراج کرد.


آیا می توان با SSD ماینینگ کرد؟

بله، برای ماینینگ بر پایه هارد درایو شما می توانید از HDD یا SSD استفاده کنید.


برای استخراج با هارد بهتر است از هارد دیسک استفاده کرد یا SSD؟

برای استخراج رمز ارز بر پایه هارد بهتر است از SSD ها استفاده شود. زیرا SSDها سریعتر، کم مصرف تر و بهتر هستند.

 

مشاوره لپ مال

اشتراک گذاری :