در خرید هارد اکسترنال به چه نکاتی باید دقت کنیم؟
  • 14 شهریور 1400

در خرید هارد اکسترنال به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

خرید هارد اکسترنال یک راه عالی و بهصرفه برای پشتیبان‏ گیری از تمامی اطلاعات رایانه شخصی یا لپ‏تاپ شما است، چرا که قابل حمل است و ظرفیت بالایی برای ذخیره دادههای انبوه دارد. در واقع میتوانید روی یک هارد اکسترنال مناسب، برای افزایش فضای ذخیرهسازی موجود در رایانه و لپتاپ خود، انتقال دادهها از رایانهای به رایانه دیگر و حفظ اطلاعات محرمانهای که قرار نیست کسی از آنها مطلع شود، حساب باز کنید!

در حال حاضر انواع هارد اکسترنال در اندازهها، اشکال و ویژگیهای متفاوتی در بازار موجود هستند. بنابراین، باید پیش از خرید هرکدام از آنها به نکات مشخصی توجه کنید تا احیانا از نظر مالی متضرر نشوید زیرا اغلب قیمت بالایی دارند.

در مورد انواع هارد اکسترنال بیشتر بدانید

به طور کلی، دو نوع هارد اکسترنال با نامهای هارد اکسترنال HDD و حافظه SSD خارجی وجود دارد. نوع HDD با وجود داشتن ظرفیت بالا نسبت به ضربه یا هر نوع آسیب دیگر بسیار حساس است. حافظه SSD با وجود اینکه ظرفیت کمتری دارد اما قدرت و سرعت آن برای انتقال دادهها از هارد به رایانه یا بالعکس بسیار زیاد است. از طرفی به گونهای طراحی شده است که قسمت مکانیکی ندارد و بههمین دلیل در اثر ضربه یا افتادن روی زمین اطلاعات آن از بین نمیروند. همین مزایا باعث شده است که قیمت حافظه SSD خارجی بیشتر از هارد اکسترنال HDD باشد.


برای آشنایی بیشتر با هاردهای SSD می توانید مقاله « چرا باید لپ تاپ با هارد SSD بخریم؟ » را مطالعه کنید.


نحوه صحیح انتخاب و خرید هارد اکسترنال

اگر به دنبال یافتن پاسخ سوال چگونه هارد اکسترنال بخریم؟ هستید، توجه به موارد اشاره شده در ادامه این مطلب میتواند کمک زیادی به شما کند.

1. ظرفیت هارد اکسترنال

اصولا ظرفیت ذخیرهسازی دادهها اولین نکتهای است که اغلب ما برای خرید هارد اکسترنال به آن دقت میکنیم، چراکه انتظار داریم بتواند تا مدت زیادی از دادههای ما نسخه پشتیبان تهیه کند. تجربه نیز نشان داده است که در مقایسه با انواع سرویس‏های ذخیرهسازی ابری، ذخیرهسازی متصل به شبکه و غیره، هارد اکسترنال بهترین گزینه از نظر قیمت و ظرفیت ذخیرهسازی است.

توصیه میکنیم برای تهیه منظم (روزانه یا هفتگی) نسخه پشتیبان، هارد اکسترنالی را انتخاب کنید که ظرفیت آن تا حدودی بزرگتر از ظرفیت ذخیره ‏سازی هارد داخلی رایانه شما باشد. در این شرایط با اطمینان میتوانید از فایلهای مهم رایانه شخصی خود نسخههای پشتیبان تهیه کنید. البته اگر همزمان قصد انتقال یا ذخیرهسازی انواع بازی، موسیقی یا فیلم بر روی هارد خود دارید، بهتر است به سراغ گزینه‏ای با ظرفیت دو یا سه برابر بروید. امروزه ظرفیت اکثر هاردهای اکسترنال بین 500 گیگابایت تا 16 ترابایت (یا حتی بیشتر) متغیر است.

2. میزان دوام و ماندگاری هارد اکسترنال

با توجه به اینکه انواع درایو ممکن است به دلایل مختلفی خراب شوند؛ بهتر است پیش از خرید هارد اکسترنال، از میزان دوام و ماندگاری گزینه مورد نظر خود مطمئن شوید. خراب شدن هارد شما به معنی از دست دادن همه نسخههای پشتیبانی است که برای جمعآوری آنها زحمت زیادی کشیده بودید.

خوشبختانه اکثر درایوها میتوانند تا چهار سال یا بیشتر دوام بیاورند و اغلب برای 2 تا 3 سال گارانتی دارند. بنابراین، اگر از درایو برای ذخیرهسازی طولانی‏ مدت یا پشتیبان‏ گیری منظم از داده ‏ها استفاده میکنید، اطلاعات شما در این سالها ایمن خواهند بود. بهتر است بدانید که یک حافظه SSD خارجی دوام بیشتری از هارد اکسترنال HDD دارد.

3. سرعت انتقال دادهها توسط هارد اکسترنال

اگر هدف شما از خرید هارد اکسترنال تهیه نسخه پشتیبان از فایل‏هایی با حجم زیاد مانند فیلمهایی با کیفیت فول HD است، بهتر است به سراغ یک هارد با رابط USB 3.0 بروید تا درایوهای قدیمیتر با رابط USB 2.0! بدون شک، درایوی با رابط USB 3.0 از نظر سرعت انتقال داده‏ ها سریعتر عمل میکند. البته اگر رایانه شما نیز دارای درگاه اختصاصی این نوع درایو برای اتصال و انتقال دادهها باشد.

معمولا برای تهیه نسخه پشتیبان یا ذخیرهسازی برخی اسناد مهم یا سایر فایل‏ های کوچک نیازی به سرعت بالای انتقال داده نیست و یک درایو با رابط USB 2.0 کفایت میکند.

4. میزان امنیت هارد اکسترنال

اصولا اگر دادههای ذخیره شده بسیار مهم یا حساس باشند، رمزگذاری هارد اکسترنال بیشتر اهمیت پیدا میکند. توصیه میکنیم به سراغ خرید هارد اکسترنالی بروید که قابلیت رمزگذاری سخت افزاری را داشته باشد زیرا این کار قابل اعتمادتر از رمزگذاری نرم افزاری است. حتی میتوانید این دو نوع رمزگذاری را همزمان برای هارد خود تعریف کنید تا امنیت آن به حداکثر برسد.

شما همیشه باید اقدامات کافی را برای محافظت از درایو خود در برابر آسیب، گم شدن، سرقت یا نفوذ هکرها انجام دهید.

5. توجه به ویژگی‏های مضاعف هارد اکسترنال

قابل ذکر است که امروزه برخی از هاردهای اکسترنال می‏توانند پشتیبانگیری، مدیریت و رمزگذاری دادهها را بهصورت خودکار انجام کنند. اگر مدام به دنبال نسخههای پشتیبان هستید، مطمئنا خرید هارد اکسترنال با چنین ویژگی می‏تواند سرعت عملکرد شما را افزایش دهد.

اخیرا درایوهایی به بازار آمدهاند که علاوهبر ذخیره‏ سازی، ویژگی‏ های پیشرفتهای مانند ظرفیت شارژ با کابل USB و قابلیت اتصال به Wi-Fi را دارند.

علاوه‏ بر نکات ذکر شده، توصیه میکنیم پیش از خرید هارد اکسترنال حتما به نوع کابلهایی که قابلیت اتصال به آن را دارند دقت کنید. مثلا برخی از تلفنهای هوشمند و لپ‏تاپهای جدیدتر از اتصالات USB-C یا تاندربولت 3 (Thunderbolt 3) استفاده می‏کنند، درحالی‏که درایو مورد نظر شما ممکن است دارای کابل USB-A باشد. اگر چنین شرایطی باشد، می‏توانید آن درایو را خریداری کنید اما باید یک کابل یا آداپتور دیگر نیز تهیه کنید که این کار هزینه کلی شما را افزایش می‏دهد.

معرفی چند نمونه هارد اکسترنال فروشگاه اینترنتی لپ مال

این نوید را به شما می‌دهیم که فروشگاه اینترنتی لپ مال با وجود تحریم‌ها و مشکلات موجود برای واردات، توانسته انواع هارد اکسترنال از برندهای معروف جهانی یعنی سیگیت (Seagate) و وسترن دیجیتال (Western Digital) را عرضه کند. در ادامه به معرفی کوتاه تعدادی از محصولات آن خواهیم پرداخت.

هارد اکسترنال سیگیت مدل اکسپنشن (Expansion) با ظرفیت 16 ترابایت

این هارد اکسترنال قدرتمند که محصول کشور آمریکا است، اگر چه از رابط USB 3.0 پشتیبانی میکند اما با رابط USB2.0 نیز سازگار است. ازآنجاییکه با سیستم عاملهای ویندوز و مک سازگار است نیازی به نصب شدن روی آن‌ها ندارد. از نظر سرعت انتقال داده یکی از بهترینها محسوب میشود و برای کسانیکه به دنبال ذخیرهسازی و تهیه نسخه پشتیبان از انواع دادههای حجیم هستند، گزینه مناسبی است.

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل مای پاسپورت (My Passport) با ظرفیت 1 ترابایت

برند وسترن دیجیتال نیز متعلق به کشور آمریکا است و از نظر کیفیت در ردههای بالا قرار دارد. در حال حاضر در فروشگاه لپ مال ظرفیتهای 2 و 4 ترابایت نیز از این نوع هارد اکسترنال موجود هستند. همگی دارای رابطUSB 3.0  با سرعت انتقال داده 5 گیگابایت بر ثانیه هستند که واقعا منحصربهفرد است!

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل مای بوک دسکتاپ (My Book Desktop) با ظرفیت 4 ترابایت

این مدل از برند وسترن دیجیتال ظرفیتهای دیگری مانند 6، 8، 10، 12 و 14 ترابایت نیز دارد که همگی در فروشگاه لپ مال موجود هستند. از نظر کارایی تفاوت‏های جزئی با مدل مای پاسپورت دارند که در وبسایت فروشگاه به آنها اشاره شده است.

چند سوال رایج درباره هاردهای اکسترنال

بیشترین ظرفیت هارد اکسترنال چقدر است؟

هارد های اکسترنال در ظرفیت های مختلفی در بازار موجود هستند. بیشترین ظرفیتی که می توانید پیدا کنید 18 ترابایت است.


عمر هارد دیسک های اکسترنال چقدر است؟

اگر اتفاقی مانند ضربه، شوک و .. برای هارد اکسترنال شما پیش نیاید، به صورت متوسط عمر هارد اکسترنال شما بین 3 تا 5 خواهد کرد.


چرا هارد دیسک های اکسترنال خراب می شوند؟

دلیل عمده خرابی هاردهای اکسترنال استفاده نادرست هستند. مواردی مثل جابجایی هارد در هنگام کار کردن.


بهترین برند هارد دیسک اکسترنال چیست؟

وسترن دیجیتال، سیگیت، توشیبا و سیلیکون پاور از بهترین برندهای تولید کننده هارد دیسک اکسترنال هستند.


امیدواریم این راهنمای خرید هارد اکسترنال، توانسته باشد کمک زیادی به شما در انتخاب بهترین گزینه کند. مطمئن باشید قیمت هارد اکسترنال ارائه شده در فروشگاه اینترنتی لپ مال در مناسبترین رنج ممکن است. فقط کافی است که برای مقایسه، سری به وبسایتهای دیگر بزنید!

اشتراک گذاری :