چه کارت گرافیکی برای ماینینگ خوب است؟
  • 14 تیر 1400

چه کارت گرافیکی برای ماینینگ خوب است؟

اقبال تمام مردم دنیا به سمت رمز ارزها باعث شده عده زیادی به سمت درآمدزایی از این راه روی بیاورند. یکی از راه‌هایی که درآمد زیادی در حوزه رمز ارزها دارد، ماینینگ یا استخراج هست. یکی از مهمترین قطعات کامپیوتری برای استخراج رمز ارزهایی مثل بیت کوین یا اتریوم کارت گرافیک هست. هجمه افراد برای استخراج و به دنبال آن برای خرید کارت گرافیک باعث شده بازار کارت گرافیک ماینینگ داغ‌تر از همیشه شود.

اصلی ترین قطعه در فرآیند ماینینگ کارت گرافیک هست و عموماً قیمت کارت گرافیک‌ها با توجه به قیمت اتریوم تعیین می شود. این وابستگی استخراج به کارت گرافیک و رشد اتریوم باعث شده قیمت کارت‌های گرافیک بسیار بالا باشد که همین موضوع تعداد زیادی از افراد را از این راه منحرف می کند. در این متن قصد داریم که بهترین کارت گرافیک ها برای ماینینگ را بررسی کنیم.


اگر قصد راه اندازی یک سیستم ماینینگ دارید می توانید با مطالعه مقاله « سخت افزارهای مورد نیاز برای ماین کردن » تمام اطلاعات درباره یک سیستم ماینینگ را به دست آورید.


استخراج یا ماینینگ با کارت گرافیک چیست و چگونه است؟

برای استخراج ارزهای دیجیتال زیادی مانند بیت کوین، اتریوم ، ریون کوین و ...  نیاز به استفاده از قدرت پردازش کارت گرافیک است. استخراج به فرآیندی گفته می‌شود که یک سیستم کامپیوتر متشکل از یک یا چند کارت گرافیک قدرتمند که به آن "ریگ" گفته می‌شود معاملاتی که در یک شبکه ارز دیجیتال انجام می شود را تایید می‌کند. برای این کار سیستم کامپیوتری باید بتواند با استفاده از پردازنده‌هایی که دارد رشته‌ای از کاراکترها را حدس بزند، به این رشته‌ها "هش" گفته می‌شود. هرچه کارت گرافیک شما قدرتمندتر باشد تعداد رشته‌های صحیح بیشتری می‌تواند حدس بزند و به نوعی "نرخ هش" یا "هش ریت" آن بالاتر است.

 

استخراج یا ماینینگ با کارت گرافیک چیست و چگونه است؟

 

5 معیار مهم برای انتخاب کارت گرافیک

در امر ماینینگ شما علاوه بر کارت گرافیک حرفه‌ای به یک پردازنده مرکزی با قدرت بالا، مادربرد مخصوص ماینینگ و بهترین SSD های موجود در بازار نیز نیازمندید. اما اصلی ترین قطعه که کارت گرافیک است باید چند معیار مشخص برای مایننیگ را داشته باشد. اگر کارت گرافیک انتخابی شما این معیارها را دارد شما می‌توانید با توجه به نیاز و بودجه خود متناسب ترین آن‌ها را انتخاب کنید تا بتوانید با استفاده از آن بیشترین میزان سود را به دست آورید و در کوتاه ترین زمان ممکن سرمایه خود را برگردانید.


اگر قصد خرید مادربرد دارید حتماً مقاله « 7 نکته برای خرید بهترین مادربرد » را مطالعه کنید.


قیمت

قیمت تمام شده یک کارت گرافیک برای سیستم ماینینگ و تجهیزات جانبی آن در مقابل هزینه‌های آن مانند هزینه‌های برق به شما کمک می‌کند میزان بازدهی سیستم خود را حساب کنید. هرچه قیمت کارت گرافیک پایین‌تر باشد به شما کمک می‌کند سریعتر به سودهی برسید.

کارایی

درست است که قیمت تمام شده یک کارت گرافیک باید پایین باشد اما نه به بهای از دست دادن کارایی آن. کارایی یک کارت گرافیک باید در تناسب با قیمت آن باشد؛ یعنی باید بیشترین کارایی را در کنار مناسب‌ترین قیمت داشته باشد.

هش ریت

در شبکه ارزهای دیجیتال مصرف برق برای حل مسائل پیچیده ریاضی استفاده می‌شود. این کار با واحدی به نام نرخ هش یا قدرت هش اندازه‌گیری می‌شود. پایین بودن هش ریت یعنی این که کارت گرافیک باید برای حل معادلات و دریافت پاداش زمان و قدرت بیشتری صرف کند. تناسب این میزان در مقابل مصرف برق یک کارت گرافیک مقدار سود ده بودن کارت گرافیک را تعیین می کند. پس سعی کنید کارت گرافیکی با هش ریت بالاتر تهیه کنید.

مصرف برق

این فاکتور شاید مهمترین فاکتور در خرید کارت گرافیک باشد چرا که تمام هزینه‌ای که شما در قبال کسب سود از ماینینگ پرداخت می‌کنید، هزینه برق است به همین دلیل باید در بهترین حالت و کمترین مقدار باشد. حتماً به این فاکتور دقت زیادی داشته باشید چرا که بعضی از کارت گرافیک‌ها علی‌رغم توان بالایی که دارند مصرف برق زیادی هم دارند و برای ماینینگ به صرفه نیستند.

میزان حافظه رم

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در فرآیند ماینینگ میزان حافظه کارت گرافیک است. برخی از ارزهای دیجیتال مانند اتریوم به یک حداقل رم برای ماین کردن (3 گیگ) نیاز دارند. در سال 2022 حداقل 8 گیگ حافظه کارت گرافیک بهترین گزینه است.

نکته: به صورت کلی کارت گرافیک قدرتمند می تواند برای گیمینگ هم گزینه مناسبی باشد. همچنین برعکس این موضوع نیز صادق است و هر کارت گرافیکی که برای بازی قدرت لازم را داشته باشد، یقیناً برای ماینینگ نیز عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد.

در ادامه لیستی از تمام محصولاتی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم و از بهترین‌ها برای ماینینگ هستند را مشاهده خواهید کرد:

 

5 معیار مهم برای انتخاب کارت گرافیک

 

بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در سال 2022

  1. NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
  2. AMD Radeon RX 5700 XT
  3. NVIDIA GeForce RTX 2070
  4. NVIDIA GeForce RTX 3090
  5. AMD Radeon RX 580
  6. NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti

بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ

 کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti

مزایا

معایب

·       هش ریت 60 مگاهش بر ثانیه

·       8 گیگ حافظه GDDR6

·       حداکثر مقدار گرمای 200 وات

·       از سری مقرون به صرفه RTX 30

·       طراحی بد کانکتور 12 پین در سری کارت‌های FE

 

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti را میتوان یک کارت گرافیک فوق العاده برای گیمینگ و رندرینگ دانست. از طرفی این کارت گرافیک به دلیل بالا بودن هش ریت آن و کم بودن مقدار گرمای تولید شده برای مانینگ نیز یک گزینه عالی محسوب می شود چرا که راندمان و بازدهی استخراج ارز را بالا می برد و شما را زودتر به سود می رساند. تنها نکته‌ای که باید در انتخاب این کارت گرافیک ها دقت کنید اتصالات ناجور 12 پین PCIe در سری Founder’s Edition است.

خرید گرافیک TUF RTX 3060 Ti O8G GAMING ایسوس به دلیل اقتصادی بودن و کیفیت بالای تولید آن یکی از بهترین گزینه ها در بین کارت گرافیک های با پردازنده RTX 3060 Ti است.

کارت گرافیک AMD Radeon RX 5700 XT

دومین کارت گرافیک خوب برای ماینینگ

کارت گرافیک AMD Radeon RX 5700 XT

مزایا

معایب

·       هش ریت 54 مگاهش بر ثانیه

·       8 گیگ حافظه GGDR6

·       حداکثر مقدار گرمای 225 وات

·       عملکرد عالی

·       ارزش خرید بالا

·       عدم بهره گیری از آخرین ویژگی‌های AMD

·       عملکرد بی ثبات

 

کارت گرافیک AMD Radeon RX 5700 XT یک گزینه عالی برای شروع استخراج ارز دیجیتال است. چون در کنار هش ریت بالا، مقدار گرمای تولید شده کم، از قیمت مناسبی هم برخوردار است. این کارت گرافیک AMD با فناوری 7 نانومتری تولید شده که باعث می شود در کنار عملکرد عالی برای بازی‌های 1440p گزینه‌ای با ارزش برای ماینینگ هم محسوب شود.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 2070

کارت گرافیک قدیمی اما همچنان پرقدرت

 کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 2070

مزایا

معایب

·       هش ریت 36 مگاهش بر ثانیه

·       8 گیگ حافظه GDDR6

·       حداکثر مقدار گرمای 225 وات

·       ارزش خرید فوق العاده

·       نسل قدیمی

 

شاید فکر کنید این کارت گرافیک به دلیل بودن از نسل قبل کارت‌های گرافیک ارزش خرید بالای ندارد و یا به صرفه نیست. اما بد نیست بدانید که این کارت گرافیک به دلیل هش ریت بالا، مقدار گرمای مناسب و قیمت مقرون به صرفه یکی از گزینه‌های با ارزش برای استخراج ارزهای دیجیتال است. به علاوه این که اگر شما هر زمانی به هر دلیلی قصد متوقف کردن سیستم ماینینگ خود را داشتید می‌توانید با خیال راح از این کارت گرافیک برای انواع بازی‌های روز و یا حتی فروش آن اقدام کنید، چرا که این کارت گرافیک همچنان پر قدرت و پر طرفدار است.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3090

قوی‌ترین کارت گرافیک انویدیا

 کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3090

مزایا

معایب

·       هش ریت 121 مگاهش بر ثانیه

·       24 گیگ حافظه GDDR6X

·       حداکثر مقدار گرمای 350 وات

·       عملکرد فوق العاده

·       گزینه‌ای شگفت انگیز برای بازی

·       مصرف برق بالا

·       قیمت زیاد

 

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3090 یک هیولای به تمام معنی است. هیولایی که به خاطر نرخ هش ریت فوق العاده و حافظه 24 گیگی بهترین عملکرد را در هنگام استخراج دارد. البته عملکرد دیوانه کننده این کارت گرافیک به این معنی نیست که بازدهی آن هم دیوانه کننده است. این کارت گرافیک مصرف برقی حدوداً 2 برابری نسبت به کارت گرافیک های قبلی دارد و از طرفی هم مبلغ زیادی باید برای تهیه آن هزینه کنید. با همه این ها فراموش نکنید که این کارت گرافیک همچنان بهترین کارت گرافیک سری RTX 30 تا به امروز است و حتی می‌تواند با 4K بازی‌های شما را اجرا کند. اگر توان هزینه این کارت گرافیک و هزینه برق آن را دارید در تهیه آن لحظه‌ای شک و درنگ نکنید.

کارت گرافیک AMD Radeon RX 580

اقتصادی ترین کارت گرافیک AMD برای ماینینگ

 

کارت گرافیک AMD Radeon RX 580

مزایا

معایب

·       هش ریت 28 مگاهش بر ثانیه

·       8 گیگ حافظه GDDR5

·       حداکثر مقدار گرمای 185 وات

·       مقرون به صرفه بودن

·       نرخ بازده کم

·       مصرف برق زیاد

 

از کارت گرافیک AMD Radeon RX 580 نباید انتظارات زیادی داشته باشید اما می‌توانید همچنان به آن تکیه کنید. اگر قصد ندارید هزینه زیادی برای خرید کارت گرافیک ماینینگ کنید، و یا عجله‌ای در بازگشت سرمایه خود ندارید کارت گرافیک AMD Radeon RX 580 از بهترین گزینه‌ها برای شما است. شاید این کارت گرافیک کمی قدیمی به نظر برسد اما همچنان می تواند با یک پیکربندی مناسب هش ریت خوبی را در کنار مصرف برقی متعادل به شما تحویل دهد و درآمدی هرچند اندک نسبت به بقیه گزینه‌ها به جیب شما اضافه کند.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER

ارزان ترین کارت گرافیک انویدیا برای ماینینگ

 

کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER

مزایا

معایب

·       هش ریت 26 مگاهش بر ثانیه

·       6 گیگ حافظه GDDR6

·       حداکثر مقدار گرمای 125 وات

·       مقرون به صرفه بودن

·       مصرف برق کم

·       نرخ بازده کم

 

برای ساخت یک ریگ ماینینگ کوچک همیشه نیاز به هزینه‌های زیاد نیست. شما میتونید با صرف هزینه مناسب کمی درآمد هم داشته باشید؛ البته اگر گزینه مناسبی انتخاب کنید. کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER دقیقاً همان گزینه‌ای است که شما نیاز دارید تا با صرف هزینه‌ای اندک، هش ریتی مناسب و مصرف برقی پایین داشته باشید. این کارت گرافیک رو میتونید به صورت مداوم روشن بذارید تا درآمد کمی رو برای خرج کردن یا پس انداز به حساب شما واریز بشه. اگر هم حساب بانکی شما پر شد، می‌توانید به روزترین بازی‌های دنیا رو با کیفیت 1080p اجرا کنید و لذت ببرید.


در مقاله « ماینینگ با هارد چگونه است؟ 5 مدل از بهترین هاردها برای ماین » درباره روش های دیگر ماینینگ صحبت کرده ایم.


خرید کارت گرافیک برای ماینینگ


اگر قصد خرید کارت گرافیک برای دیگر مصارف دارید میتوانید مقاله « چگونه کارت گرافیک بخریم؟ 9 نکته هنگام خرید کارت گرافیک » را مطالعه کنید. 


چند سوال درباره کارت گرافیک های ماینینگ

آیا می توان به صورت 24 ساعته با کارت گرافیک ارز دیجیتال استخراج کرد؟

بله، شما میتوانید به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته با کارت گرافیک خود ماین کنید اما باید دستورالعمل هایی رو برای جلوگیری از گرمای بیش از حد سیستم خود انجام دهید.


عمر کارت های گرافیک در زمان استخراج چقدر است؟

کارت های گرافیک به شرط استفاده منظم و مراقبت کافی، می توانند 5 تا 8 سال دوام بیاورند. از نظر عملکرد، یک پردازنده گرافیکی سطح متوسط خوب امروزه فقط برای سه سال در سطح متوسط رو به بالا می تواند کار کند.


آیا می توان با لپ تاپ ماینینگ کرد؟

خیر، استخراج ارز دیجیتال یک فرآیند سخت، پیچیده و هر روز و هر هفته است. استخراج ارز دیجیتال با لپ تاپ می تواند خسارات زیادی را، در حد خداحافظی همیشگی، به لپ تاپ شما وارد کند.


سخن آخر

لزوماً گران‌ترین کارت گرافیک بازار برای ماینینگ خوب نیست و باید یک اصل را در ماینینگ در نظر بگیرید: هزینه‌های شما (هزینه برق + هزینه راه‌اندازی و کارت گرافیک) باید کمتر از درآمد شما باشد.

تا زمانی که ما مشغول به تدوین این مقاله بودیم، این 6 محصول جزو بهترین و بی نظیرترین کارت گرافیک های موجود در بازار هستند. بهتر است شما با توجه به شرایط خود، میزان بودجه و ویژگی ها و انتظاراتی که از کارت گرافیک خود دارید اقدام به خرید آن کنید.

همچنین اگر با مطالعه توضیحات گفته شده موفق به انتخاب گزینه مناسب برای خود نشده اید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با تیم لپ مال تماس بگیرید و به صورت کاملا رایگان مشاوره بگیرید.

 

مشاوره لپ مال

اشتراک گذاری :