سبک ترین لپ تاپ ها در سال 2023
  • 08 مهر 1402

سبک ترین لپ تاپ ها در سال 2023

 

به طور کلی از نظر اکثر کاربران، انتخاب کردن یک لپ تاپ جدید، فرآیندی سخت و نفس گیر است! اگرچه، تنوع بی نظیر لپ تاپ های موجود در بازار فعلی، دست کاربر را برای خرید لپ تاپ مورد علاقه خود باز می گذارد؛ اما در اغلب موارد کاربران با قرار گرفتن در معرض طیف وسیعی از لپ تاپ های ایده آل خود دچار سرگشتگی می شوند. از این رو، اکثر کاربران قادر نیستند تا لپ تاپ مورد نظر خود را به آسانی از میان لپ تاپ های معرفی شده، انتخاب و خریداری نمایند.

همان طور که می دانید، در هنگام جستجو کردن برای یافتن لپ تاپ ایده آل، باید به شاخصه های مهمی نظیر: «رم، پردازنده، صفحه نمایش، وزن و ابعاد» لپ تاپ های پیشنهادی توجه ویژه ای داشته باشید. در اغلب موارد، توجه کاربران به سمت شاخصه های سخت افزاری تاثیرگذاری مانند: «پردازنده، رم،کارت گرافیک، باتری و ..» جلب می شود و خریداران فراموش می کنند تا شاخصه مهمی مانند «ابعاد و وزن لپ تاپ» را نیز در نظر بگیرند. در این مطلب از لپ مال به بررسی شاخص های موثر در وزن یک لپ تاپ، برترین برندهای تولید کننده لپ تاپ های سبک و 5 مورد از سبک ترین لپ تاپ های سال 2023 از نگاه کارشناسان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تاریخچه صنعت لپ تاپ سبک

آیا تا به حال به فلسفه و ایده درخشان ساخت اولین لپ تاپ جهان فکر کرده اید؟ اساساً می توان گفت که سنگ بنای ساخت یک لپ تاپ، از رؤیاپردازی های دانشمند آمریکایی، آلن کی، نشأت گرفته است. آلن کی، که از او به عنوان پدر کامپیوترهای شخصی نیز یاد می شود، از سال 1968 میلادی ایده ساخت یک کامپیوتر شخصی قابل حمل را در سر داشت و در سال 1976 میلادی تصمیم گرفت تا با ساخت اولین لپ تاپ جهان با نام «داینا بوک» به این ایده درخشان خود، جامه عمل بپوشاند. اگرچه، اسنادی مبنی بر ساخت اولین کامپیوتر قابل حمل توسط کمپانی IBM با نام «IBM 5100 » وجود دارد؛ اما از آن جایی که این کامپیوتر به اصطلاح قابل حمل 25 کیلویی چندان قابل حمل نبود، عنوان اولین لپ تاپ دنیا به «داینا بوک» تعلق داده می شود.

عوامل موثر در وزن لپ تاپ

به طور کلی، ابعاد و وزن یک لپ تاپ به سخت افزارهای تعبیه شده (نظیر رم، پردازنده، باتری و ..) در آن، وابستگی دارد. در سال های آغازین فعالیت صنعت لپ تاپ هرچه وزن یک لپ تاپ بیشتر بود، آن لپ تاپ قادر بود تا عملکرد بهتری را از خود ارائه دهد! امروزه اما، این مسئله به لطف پیشرفت های وقفه ناپذیر تکنولوژی، این مسئله دیگر صادق نیست و می توان اظهار کرد که وزن اغلب لپ تاپ های بسیار قدرتمند فعلی (مانند لپ تاپ ایسوس ZenBook 13 یا مک بوکAir ) به کمتر از 2 کیلوگرم می رسد.

در حال حاضر، می توان گفت که وزن اغلب لپ تاپ های فعلی در بازه ای میان 2 تا 3.5 کیلوگرم قرار دارد؛ اما همان طور که پیش تر نیز مطرح شد، وزن یک لپ تاپ به جزئیات سخت افزاری آن لپ تاپ وابستگی زیادی دارد. به عنوان مثال، لپ تاپ های گرافیکی یا گیمینگ، به واسطه نیازمندی به قدرت پردازش محاسباتی و گرافیکی بالاتر، نسبت به سایر لپ تاپ ها از وزن بیشتری برخوردارند و وزن برخی از این لپ تاپ ها حتی به 4 کیلوگرم نیز می رسد! علاوه بر این، نوع سخت افزارهای به کار گرفته شده در یک لپ تاپ، بر میزان سبک وزنی آن نیز تاثیر دارند. به عنوان مثال، حافظه ذخیره سازی SSD علاوه بر در برداشتن مزایای بسیار زیادی (نظیر ارائه عملکرد سریع تر) نسبت به فضای ذخیره سازی  HDD، از لحاظ ابعاد فیزیکی بسیار کوچک تر و از لحاظ وزنی نیز بسیار سبک تر از هاردهای HDD می باشند. علاوه بر این، به دلیل تمایل کاربران به خریداری لپ تاپ های با عمر باتری بیشتر، اغلب برندهای صاحب نام تولید کننده لپ تاپ در تلاشند تا در پاسخ گویی به این درخواست کاربران، در جدیدترین لپ تاپ های خود از حداکثر ظرفیت باتری بهره بگیرند. طبعیتاً، باتری های دارای ظرفیت بیشتر، از ابعاد و اندازه بزرگ تری برخوردارند و به همین سبب وزن بیشتری ( تا حدود 1.13 کیلوگرم) را به وزن کلی لپ تاپ اضافه می کنند.

 

عوامل موثر در وزن لپ تاپ 

در نهایت، توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب و خریداری یک لپ تاپ، شما تعیین کننده نهایی هستید. در این پروسه طاقت فرسا، تنها کافی است تا در ابتدا نیازهای اساسی خود را از یک لپ تاپ ایده آل تصور کنید. به عنوان مثال، اغلب لپ تاپ های کم وزن، به دلیل بهره مندی از یک طراحی خاص، قابلیت ارتقاء رم و ارتقاء فضای ذخیره سازی را به همراه ندارند. در این شرایط، پس از خرید این دسته از لپ تاپ های سبک وزن، کاربران ملزم به بهره گیری از عملکرد سخت افزارهای تعبیه شده و دائمی درون لپ تاپ هستند. از این جهت، حتما به نیازهای خود در آینده نیز نیم نگاهی داشته باشید! در گام دوم  و پس از تعیین کردن حداکثر میزان هزینه یا بودجه مالی، حالا می توانید تا با خیالی راحت به جستجو لپ تاپ ایده آل خود بپردازید و از راهنمایی مشاوران متخصص لپ مال نیز در این زمینه بهره ببرید.

خرید یک لپ تاپ سبک چه مزایایی دارد؟

همان طور که کمی پیش تر نیز ذکر کردیم، ماهیت اصلی ساخت یک لپ تاپ به قابل حمل بودن آن گره خورده است. امروزه، درصد بالایی از افراد در منازل و دفاتر کار شخصی خود یا حتی از راه دور، کار می کنند و روتین کارمندی و کار کردن حضوری در حال رنگ باختن است. علاوه بر این، در زندگی شهری، اغلب شهروندان با مشکل محدودیت فضا یا فضای ناکافی در محل کار یا محل زندگی خود مواجه هستند. طیف وسیعی از کاربران نیز تمایل دارند تا از لپ تاپ خود در محل کارشان استفاده کنند یا به علت محدودیت های شغلی موجود نیاز دارند تا در تمامی ساعات شبانه روز یا حتی در حین سفر یا تفریح، نیز به لپ تاپ شخصی خود دسترسی داشته باشند. بدون شک می توان گفت که یکی از اصلی ترین دغدغه های این دسته از افراد، سنگین بودن وزن لپ تاپ و حمل نه چندان آسان آن در طی روزهای کاری یا حتی در زمان سفر می باشد. از این رو، در صورتی که هر یک از موارد فوق شامل حال شما نیز می شود؛ توصیه می کنیم تا در هنگام انتخاب یا خرید لپ تاپ مورد نظر حتماً شاخصه موثر و کلیدی «وزن سبک» را به خاطر داشته باشید.

5 لپ تاپ سبک و برتر سال 2023

به طور کلی، بهترین لپ تاپ های سبک وزن در عین ظرافت و قابلیت حمل آسان، عملکرد محاسباتی و پردازشی شایسته ای را نیز از خود برجای می گذارند. علاوه بر این، به واسطه ماهیت این دسته از لپ تاپ ها و جابجایی مداوم آنان (مثلا در سفر)، لپ تاپ های کم وزن از باتری هایی با عمر نسبتاً معقول نیز بهره می برند تا نیاز مداومی به شارژ کردن نداشته باشند.

 5 لپ تاپ سبک و برتر سال 2023

 

در این بخش ما به شرح کوتاهی از 5 مورد از سبک ترین لپ تاپ های سال 2023 از برندهای مشهور و صاحب نام «ایسر، دل، ایسوس، هواوی و لنوو» و معایب و مزایای هر یک از آنان پرداخته ایم. در این لیست، لپ تاپ های کم وزن، ضمن در نظرگیری نیازهای گروه های مختلف سنی مانند «دانش آموزان، شاغلان و حتی گیمرها» و به ترتیب عملکرد ارائه شده (از متوسط تا بسیار عالی) معرفی شده اند. وزن تمامی لپ تاپ های این لیست، کمتر از 1.6 کیلوگرم است. علاوه بر این، لپ تاپ های معرفی شده از برندهای «ایسر، دل و لنوو» وزنی کمتر 1.3 کیلوگرم دارند و در زمره سبک ترین لپ تاپ های موجود در بازار در سال 2023 به شمار می روند.

لپ تاپ ایسر مدل Chromebook Spin 513

بدون شک، کروم بوک اسپین 513 ایسر ارزان قیمت ترین لپ تاپ سبک این لیست است. با این حال، این لپ تاپ مقرون به صرفه و کم وزن، در کارهای روزمره و نه چندان پیچیده عملکرد مناسبی را از خود ارائه می دهد. لپ تاپ ایسر مدل Chromebook Spin 513 روی سیستم عامل کروم گوگل کار می کند و به نوعی یک کروم بوک عالی لحاظ می شود. این لپ تاپ از صفحه نمایش 13.3 اینچی، تراشه کوالکام اسنپدراگون C7، رم 4 گیگابایتی و فضای ذخیره سازی 64 گیگابایتی بهره می برد. وزن این لپ تاپ سبک تنها به 1.2 کیلوگرم می رسد و با توجه به وزن سبک، عمر باتری 14 ساعته، قابلیت حمل بسیار آسان و ارائه عملکرد خوب این لپ تاپ مناسب استفاده روزانه، انجام دادن تکالیف و رسیدگی به تحقیقات علمی دانش آموزان و افراد مبتدی می باشد.

مــــــزایـــــا

مـــعـــایـب

طراحی بسیار سبک

حاشیه اطراف نمایشگر کمی بزرگ

صفحه نمایش عالی IPS 3:2

کیبورد نسبتاً معمولی

عملکرد کلی خوب

تنها مناسب کارهای روزمره و ساده است

تاچ پد راحت

 

عمر باتری فوق العاده عالی

 

مقرون به صرفه و اقتصادی

 

 

لپ تاپ دل مدل XPS 13

بدون شک می توان از لپ تاپ DELL XPS 13 به عنوان برترین لپ تاپ سبک مبتنی بر سیستم عامل ویندوز یاد کرد. این لپ تاپ ضمن بهره مندی از طراحی خیره کننده و ارائه عملکرد بسیار سریع و قدرتمند، بسیار سبک وزن است. به اعتقاد برخی از کارشناسان، لپ تاپ DELL XPS 13 از نظر زیبایی و کیفیت ساخت با بهترین مک بوک های برند اپل برابری می کند. این لپ تاپ از صفحه نمایش لمسی 13.4 اینچی با رزولوشن فوق العاده 2400 × 3840 پیکسل بهره می برد. علاوه بر این، لپ تاپ دل XPS 13 با وزن 1.17 کیلوگرمی خود به عنوان یکی از سبک ترین اولترابوک های موجود در سال 2023 میلادی به شمار می آید. این لپ تاپ از پردازنده نسل دوازدهم اینتل Core i7-1250U، پردازنده گرافیکی Iris Xe، رم 16 گیگابایتی و حافظه داخلی 512 گیگابایتی بهره می برد که این مشخصات برای یک لپ تاپ با این وزن سبک، بسیار چشمگیر و شگفت انگیز محسوب می شود. در حالی که پردازنده گرافیکی یکپارچه Iris Xe برای پرداختن به امور روزمره و گیمینگ مبتدی و سبک کافی است؛ در صورتی که نیاز به استفاده مداوم از نرم افزارهای گرافیکی خاص و قدرتمند (مانند فوتوشاپ) دارید یا در سطح حرفه ای یا با بازی های گرافیکی قوی (مانندCyberpunk 2077 ) بازی می کنید، توصیه می کنیم تا به لپ تاپ های دارای پردازنده گرافیکی قوی تری مانند لپ تاپ ایسوس Zenbook نگاهی بیندازید.

مــــــزایـــــا

مـــعـــایـب

رزولوشن فوق العاده +FHD صفحه نمایشگر

قیمت نسبتاً بالا

بهره مندی از حسگر اثر انگشت (امنیت بیشتر)

عدم وجود سیستم خنک کننده منحصر به فرد

عملکرد روان و خوب

فاقد رتبه بندی IP (مقاومت در برابر آب، گرد و غبار)

بهره مندی از بلندگوهای دوگانه استریو و دوربین 720P (مناسب جلسات کاری)

 

عمر باتری خوب

 

وزن سبک و طراحی بسیار شیک

 

 

لپ تاپ ایسوس Zenbook 14X OLED

بدون شک، برند ایسوس به عنوان یکی از برترین برندهای تولید کننده لپ تاپ های سبک در سراسر جهان، به شمار می آید. لپ تاپ ایسوس Zenbook 14X OLED با صفحه نمایش OLED لمسی 14.5 اینچی با رزولوشن خارق العاده 2.8K و نرخ تازه سازی 120 هرتزی» بدون شک یکی از سبک ترین لپ تاپ های سال 2023 است. علی رغم وزن سبک و 1.56 کیلوگرمی، این لپ تاپ در ارائه عملکرد برای شما کم نمی گذارد و قادر است تا در تمامی امور عملکرد بسیار قدرتمندی را از خود به نمایش بگذارد. برای این لپ تاپ فرقی ندارد که شما از او چه درخواستی داشته باشید؛ چه در هنگام بازی و چه در هنگام کار کردن، لپ تاپ ایسوس Zenbook 14X OLED همواره برای شما تجربه بصری چشم نوازی را رقم خواهد زد. علاوه بر این، این لپ تاپ سبک از پردازنده نسل سیزدهم i9 اینتل، رم DDR5 با ظرفیت 32 گیگابایت و کارت گرافیک قدرتمند RTX 3050 کمپانی انویدیا بهره می برد و قادر است تا از سیستم عامل ویندوز 11 و هر برنامه و بازی دیگری که در نظر دارید، به خوبی پشتیبانی نماید. اگرچه، برخی از کاربران بر این باورند که قیمت لپ تاپ ایسوس  Zenbook 14X OLED، کمی بالاست؛ اما ما به شما تضمین می دهیم که این لپ تاپ سبک وزن می تواند یک انتخاب لوکس و ماندگار برای شما باشد.

مــــــزایـــــا

مـــعـــایـب

طراحی بسیار شیک و زیبا

قیمت گران

رزولوشن فوق العاده صفحه نمایشگر لمسی

عدم قابلیت ارتقاء سخت افزاری (رم و فضای ذخیره سازی)

عملکرد فوق العاده روان

 

در برداشتن پورت های اتصال USB، HDMI کافی

 

عمر باتری عالی

 

 

لپ تاپ هواوی مدل MateBook X Pro

لپ تاپ هواوی مدل MateBook X Pro با طراحی بسیار چشم نواز و عملکرد چشمگیر خود، به عنوان یکی از برترین لپ تاپ های سبک سال 2023 به شمار می رود. این لپ تاپ از صفحه نمایش 14.2 اینچی با رزولوشن 3120×2080 پیکسل، پردازنده نسل سیزدهم Core i7 اینتل، رم 16 گیگابایتی و فضای ذخیره سازی SSD با ظرفیت 1 ترابایت بهره می برد. علاوه بر این، لپ تاپ هواوی مدل MateBook X Pro با وزن 1.38 کیلوگرمی، در عین سبک بودن، در تمامی امور آسان یا سخت عملکرد بسیار قدرتمندی را نیز از خود برجای می گذارد. این لپ تاپ با سیستم عامل ویندوز 11 سازگار است و از 4 پورت اتصال USB-C دو پورت تاندربولت 4، یک پورت HDMI و یک جک هدفون بهره می برد. در مجموع، لپ تاپ هواوی مدل MateBook X Pro برای کارهای پیچیده و گیمینگ میان رده، انتخاب شایسته ای در نظر گرفته می شود.

مــــــزایـــــا

مـــعـــایـب

طراحی فوق العاده زیبا و سبک

قیمت نسبتاً بالا

دارای حسگر اثر انگشت (امنیت بیشتر)

کارت گرافیک نسبتاً معمولی

عملکرد کلی بسیار عالی

عمر باتری متوسط

تاچ پد و کیبورد بسیار راحت

 

در برداشتن پورت های اتصال کافی

 

 

لپ تاپ لنوو مدل ThinkPad X1 Carbon نسل 11 (2023)

با اطمینان خاطر می گوییم که لپ تاپ لنوو مدل ThinkPad X1 Carbon نسل 11 به عنوان بهترین لپ تاپ سبک این لیست به شمار می آید؛ اما این لپ تاپ یک عیب بزرگ دارد و به نسبت سایر لپ تاپ بسیار گران قیمت تر است! این لپ تاپ از صفحه نمایش 14 اینچی با نسبت تصویر 16:10 و رزولوشن +Full HD بهره می برد. وزن این لپ تاپ سبک، تنها 1.12 کیلوگرم است و این میزان از وزن به نسبت عملکردی که این لپ تاپ از خود ارائه می دهد، بسیار شگفت انگیز است! علاوه بر این، در جدیدترین لپ تاپ سری ThinkPad X1 Carbon خود، به شدت روی عملکرد لپ تاپ تمرکز کرده است. به همین سبب، لپ تاپ لنوو مدل ThinkPad X1 Carbon نسل 11 از سخت افزارهای ایده آلی مانند پردازنده نسل 13 اینتل (سری U یا P)، کارت گرافیک مجتمع Iris Xe اینتل، رم 16 گیگابایتی و فضای ذخیره سازی 512 گیگابایتی بهره می برد. ضمناً این لپ تاپ دارای 2 پورت تاندربولت4 ، 2 پورت USB-A یک پورت HDMI 2.0 و یک جک هدفون است. در کل، بدون شک لپ تاپ لنوو مدل ThinkPad X1 Carbon نسل 11 با عملکرد بی نظیر و طراحی زیبای خود، به عنوان یک رقیب سرسخت برای سایر لپ تاپ های سبک وزن موجود در بازار محسوب می شود.

مــــــزایـــــا

مـــعـــایـب

طراحی فوق العاده زیبا و سبک

قیمت بسیار بالا

عملکرد کلی بسیار عالی

فاقد اسلات کارت SD یا microSD

عمر باتری مناسب

گزینه ارتقاء صفحه نمایش به 4K وجود ندارد

قابلیت ارتقاء رم و فضای ذخیره سازی (64 گیگابایت، 2 ترابایت)

 

در برداشتن پورت های اتصال کافی

 

 

سوالات رایج کاربران درباره لپ تاپ های سبک

کدام یک از لپ تاپ های سبک معرفی شده مناسب گیمینگ و کارهای گرافیکی سخت می باشند؟

لپ تاپ ایسوس Zenbook 14X OLED و لپ تاپ لنوو مدل ThinkPad X1 Carbon نسل 11 به سبب در برداشتن رم و فضای ذخیره سازی کافی و کارت گرافیکی قدرتمند قادرند تا عملکرد مناسبی را در گیمینگ یا کارهای گرافیکی سنگین، از خود به نمایش بگذارند.


در هنگام خرید یک لپ تاپ سبک به چه نکاتی توجه کنیم؟

در هنگام جستجو و خرید لپ تاپ ایده آل خود، حتماً به مشخصات سخت افزاری لپ تاپ نظیر: «رم، پردازنده، فضای ذخیره سازی، کارت گرافیک، پورت های اتصال و ظرفیت باتری» و قابلیت عدم ارتقاء یا ارتقاء سخت افزاری لپ تاپ توجه داشته باشید.


مشاوره لپ مال

 

اشتراک گذاری :