راهنمای خرید مادربرد گیمینگ در سال ۲۰۲۳
  • 26 بهمن 1401

راهنمای خرید مادربرد گیمینگ در سال ۲۰۲۳

مادربردها اجزای پیچیده‌ ای هستند که برای بررسی و انتخاب آنها باید به هر قطعه به صورت جداگانه پرداخت. انتخاب مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳ می تواند نقش تعیین کننده ای در کیفیت بازی ها و توان سیستم شما برای اجرای بازی ها داشته باشد.

کار مادربرد چیست؟ مادربردها یک صفحه از مدارات هستند که تمام سخت افزارها را به پردازنده متصل می کنند، برق را در سیستم توزیع می کنند و نوع فضای ذخیره، ماژول مموری و کارت گرافیکی که می تواند به سیستم شما وصل شود را تعیین می کنند.

فرقی نمی کند که قصد خرید یک کامپیوتر گیمینگ جدید را دارید یا می خواهید سیستم فعلی خود را آپگرید کنید، شناختن اجزای تشکیل دهنده مادربرد گیمینگ برای انتخاب بهترین و مناسب ترین محصول، ضروری است. وقتی بدانید هر قطعه چه کاری انجام می‌ دهد، متوجه تفاوت مادربرد گیمینگ و مادربرد معمولی خواهید شد و بهترین محصول را برای سیستم خود انتخاب خواهید کرد. در این مطلب به معرفی قطعات سازنده مادربرد و بررسی نکات ضروری در انتخاب بهترین مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳ می پردازیم.

سوکت پردازنده

مادربردها معمولا دارای حداقل یک سوکت پردازنده هستند که از طریق آن، CPU که نقش مغز سیستم را ایفا می کند با بقیه اجزای سازنده شامل RAM، فضای ذخیره و سایر قطعاتی که از طریق اسلات ها به سیستم اضافه شده اند مثل کارت گرافیک و قطعات جانبی، ارتباط برقرار می کند. در زمان انتخاب مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳ حتما مشخصات CPU خود را بررسی کنید تا از سازگار بودن آن با مادربرد مطمئن شوید. تعداد سوکت ها در نسل های مختلف مادربرد متفاوت است. در جدیدترین مادربردها، CPU مستقیما به RAM متصل می شود و از طریق آن، دستورالعمل ها را از برنامه های مختلف دریافت می کند. همچنین اتصال بین CPU و اسلات های شامل کارت گرافیک و درایوهای ذخیره هم برقرار می شود. در این مادربردها مموری کنترلر در داخل CPU قرار دارد اما بقیه قطعات از طریق چیپست که اسلات های SATA، پورت های USB و عملکردهای صوتی و شبکه را کنترل می کند، با CPU ارتباط برقرار می کنند. برای انتخاب این نوع از مادربرد گیمینگ، CPU شما باید از این قابلیت ها پشتیبانی کند.

چیپست

چیپست یک قطعه سیلیکونی مهم است که در مادربرد تعبیه شده و با نسل های خاصی از CPU کار می کند. این قطعه ارتباطات بین CPU و بسیاری از قطعات جانبی و درایوهای ذخیره را تقویت می کند. در حالی که در جدیدترین مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳، پردازنده مستقیما به RAM و تعدادی از اسلات های جانبی متصل می شود، چیپست نقش یک هسته مرکزی را ایفا می کند که بقیه بخش های مادربرد مثل اسلات های PCIe، دستگاه های ذخیره، پورت های خارجی مثل USB و پورت های اتصال قطعات جانبی را کنترل می کند. در مادربردهای گیمینگ حرفه ای ۲۰۲۳، چیپست می تواند اسلات ها و پورت های بیشتر و کانفیگ های سخت افزاری حرفه ای تری را پوشش داده و مستقیما به CPU وصل کند.

در حال حاضر چیپست های جدید امکاناتی مثل فناوری صوتی، وای فای و بلوتوث و همچنین رابط رمزنگاری سخت افزاری و نرم افزاری را در خود تعبیه دارند و از امکاناتی مثل اورکلاک و سرعت بالای باس پشتیبانی می کنند که در انجام بازی های حرفه ای نقش بسیار مهمی دارد.

اسلات های جانبی

برای انتخاب مادربرد بازی، توجه به اسلات های جانبی یا توسعه اهمیت زیادی  دارد. این اسلات ها با پشتیبانی از قطعات مختلف می توانند انعطاف پذیری سیستم شما را بالا برده و امکان ارتقای آن را فراهم کنند. تصمیم گیری برای انتخاب نوع مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳ به این ویژگی به شدت وابسته است. در ادامه به بررسی این اسلات ها می پردازیم.

اسلات PCIe

PCIe یک باس پرسرعت توسعه سریالی است که در CPU، چیپست مادربرد یا هر دو، تعبیه می شود. این اسلات امکان نصب قطعاتی مثل کارت گرافیک، درایوهای SSD، آداپتور های شبکه، کارت های کنترلر RAID، کپچر کارت و سایر کارت های جانبی را به مادربرد می دهد. هر PCIe از تعداد مشخصی مسیر عبور دیتا تشکیل شده است که به صورت x1، x4، x8 یا x16 مشخص می شود. هر مسیر از دو جفت سیم تشکیل شده که یکی برای انتقال دیتا و دیگری برای دریافت دیتا است. در مادربرد گیمینگ هرچه این مسیرها یا Lane ها بیشتر باشد سرعت و حجم اطلاعات بیشتری تبادل می شود. مثلا PCIe x1 تنها یک مسیر دیتا دارد و در هر چرخه، تنها یک بیت دیتا انتقال می دهد. یک PCIe x16 بزرگترین اسلات در مادربرد است که گاهی برای نصب کارت گرافیک به کار می رود و دارای ۱۶ مسیر انتقال دیتا است. این اسلات می تواند در هر چرخه تا ۱۶ بیت دیتا را انتقال بدهد.

اسلات M.2 و U.2

M.2 یک فرم فاکتور کامپکت شده است که برای قطعات جانبی کوچک (۱۶ تا ۱۱۰ میلیمتری) شامل درایوهای NVMe SSD، کارت وای فای و سایر قطعات متناسب است. این اسلات کلیدهای مختلفی دارد که سازگاری با سوکت تعبیه شده در مادربرد را تعیین می کند. چون کارت های M.2 نسبتا کوچک هستند راهی سریع و آسان برای توسعه ظرفیت ذخیره یا سازگاری سیستم در کامپیوترهای کوچک است. این کارت ها به راحتی به مادربرد وصل شده و نیاز به کابل که در قطعات قدیمی دارای SATA وجود داشت را از بین می برند. وجود اسلات های M.2 در زمان انتخاب مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳، امکان ارتقا و توسعه سیستم را تضمین می کند.

U.2 یک کانکتور دیگر است که به SSD های دو و نیم اینچی که از PCIe های کابلی استفاده می کنند متصل می شود. درایوهای ذخیره U.2 معمولا در سیستم های حرفه ای مانند دیتا سنترها یا سرورها به کار می روند و به ندرت در سیستم های مصرفی دیده می شوند اما می توانند کانفیگ های قدرتمندتری از M.2 را پشتیبانی کنند که برای مادربرد گیمینگ حرفه ای می تواند بسیار ایده آل باشد.

اسلات SATA

SATA باس های قدیمی هستند که امروزه کمتر از انها استفاده می شود و به هارد درایو های ۲.۵ تا ۳.۵ اینچی، درایوهای SSD و درایوهای نوری که DVD و Blu Ray پخش می کنند، متصل می شوند. گرچه سرعت آنها از PCIe کمتر است اما رابط SATA 3.0 تا سرعت ۶ گیگابایت بر ثانیه را برای انتقال دیتا پشتیبانی می کند. در مادربردهای جدید از فرمت SATA Express استفاده می شود که از دو PCIe Lane برای رساندن سرعت به ۱۶ گیگابایت بر ثانیه استفاده می کنند. در مادربرد بازی که سرعت و حجم تبادل اطلاعات نقش کلیدی را در کیفیت و توان اجرای بازی ها دارد، تعبیه شدن این نوع پورت نکته مثبتی است که می تواند در انتخاب مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳ تاثیرگذار باشد.

 پشتیبانی از رم مادربردها

 

RAM

مادربردها اسلات هایی هم برای ماژول RAM دارند که داده ها را به صورت موقت برای بازیابی سریع، ذخیره می کنند. هرچه تعداد قطعات پرسرعت RAM بیشتر باشد، امکان اجرای هم زمان چندین برنامه بدون کاهش سرعت و لگ، افزایش می یابد. مادربردهای فول سایز معمولا چهار اسلات دارند برای RAM دارند اما بعضی از مادربردهای جدید ۲۰۲۳ تا هشت اسلات را در خود تعبیه کرده اند. برای مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳ سعی کنید حتما از مواردی انتخاب کنید که تعداد اسلات RAM آنها بیش از چهار عدد باشد.

فرم فاکتور (Form Factor)

فرم فاکتور مادربرد شما اندازه کیس مورد نیاز، تعداد اسلات های جانبی که می توانید با آنها کار کنید و بسیاری دیگر از مشخصات چینش و خنک کنندگی مادربرد را تعیین می کند. به طور کلی هرچه فرم فاکتور بزرگ تر باشد، تعداد DIMM بیشتر، PCIe فول سایز و اسلات های M.2 بیشتری در اختیارکاربر قرار می گیرد. مادربردهای دسکتاپی توسط سازنده دارای ابعاد فیکس شده ای هستند. مثلا مادربرد ATX اینتل یک مادربرد استاندارد فول سایز است که هفت اسلات جانبی و چهار اسلات DIMM دارد. مادربرد Extended ATX نسخه بزرگ تر مادربرد قبلی است که برای عاشقان بازی و افراد حرفه ای طراحی و ساخته شده است. انتخاب این مادربرد گیمینگ باعث افزایش انعطاف پذیری در انتخاب سخت افزار و بهبود تجربه بازی می شود.

اتصالات داخلی

برای انتخاب بهترین مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳ باید به امکاناتی که در مادربرد تعبیه شده است دقت کنید. حداقل امکانات یک مادربرد بازی شامل موارد زیر است:

کانکتورها برق و دیتا

- کانتکتور برق 24-pin

- کانکتور برق ۸ یا ۵ پین ۱۲ ولت CPU

- کانکتور برق PCIe

- کانتکتورهای SATA Express/SATA 3

- کانکتورهای M.2

هدر ها

- هدر پنل جلو: یک گروه پین مجزا برای دکمه پاور، دکمه ریست، LED هارد درایو، LED پاور، اسپیکر داخلی و کیس

- هدر صوتی پانل جلو: برق رسانی به پورت های هدفون و اسپیکر

- هدرهای فن: برای CPU، سیستم و خنک کننده آبی

- هدرهای USB. 2، USB 3 و 3.1

- هدر S/PDIF (دیجیتال اودیو)

- هدر نوار RGB

پورت های خارجی

مادربرد نقش یک قطب را دارد که دستگاه های جانبی به آن متصل شده و کنترلر I/O این دستگاه ها را مدیریت می کند. در مادربردهای مصرفی خانگی تعداد پورت ها کمتر از مادربرد گیمینگ است. این پورت ها کار اتصال کارت های گرافیک را به مانیتور انجام می دهند. پورت های ضروری برای انتخاب مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳ شامل مواد زیر است:

- پورت های USB: این پورت ها موس، کیبورد، هدفون، گوشی های هوشمند، دوربین و سایر دستگاه ها را به سیستم متصل می کنند. این پورت ها تا سرعت انتقال داده ۲۰ گیابایت بر ثانیه را (پورت های USB 3.2)، پشتیبانی می کنند. مادربردهای گیمینگ جدید از هر دو نوع کلاسیک USB تایپ A و نوع جدید باریک تر و شکیل تر تایپ C استفاده می کنند.

- پورت های Thunderbolt 3: یک پورت پرسرعت که از کانکتور USB-C استفاده می کند و سرعت انتقال داده را تا ۴۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش می دهد. از آنجا که در گیمینگ داده ها مدام در حال دریافت و ارسال هستند، این پورت سرعت بی نظیری به این فرآیند می بخشد.

- پورت PS/2: این پورت قدیمی دارای شش پین بوده که به کیبورد یا موس متصل می شود.

پورت های صفحه نمایش

این پورت ها به گرافیک های تعبیه شده در مادربرد متصل می شوند. نوع و تعداد این پورت ها در کیفیت تصویر و نوع بازی هایی که سیستم شما از عهده گرافیک آن بر می‌آید، تاثیرگذار است. حداقل مواردی که در یک مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳ باید وجود داشته باشد، شامل موارد زیر است:

- پورت HDMI: این پورت از رزولوشن های تا k۸ در ۳۰ هرتز پشتیبانی می کند. هر چه رزولوشن بالاتری داشته باشید، تصویر زنده تری دریافت خواهید کرد

- پورت DosplayPort: این پورت از رزولوشن هایی تا k۸ در ۶۰ هرتز پشتیبانی می کند و تصاویر شفاف و روشن تری ارائه می دهد.

اورکلاک (Overclock)

مادربردهای گیمینگ حرفه ای اغلب امکان اورکلاک کردن CPU، GPU و مموری را فراهم می کنند که جایگزین بی دردسر و آسان تطبیق دستی فرکانس و ولتاژ در فضای UEFI است. اگر برای انتخاب مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳ خود قصد خرید محصولی با امکان اورکلاک هستید، به دنبال مادربردی باشید که دارای سنسور گرمایی در کنار قطعات اورکلاک شده و دکمه های فیزیکی برای روشن و خاموش کردن اورکلاکینگ باشند.

خنک کنندگی

قطعات مادربرد گیمینگ معمولا گرمای زیادی تولید می کنند و این دمای بالا مانع از عملکرد صحیح قطعات می شود بنابراین لازم است که سیستم خنک کنندگی قدرتمندی در این مادربردها قرار داده شود. برای انتخاب مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳ خود می توانید از بین گزینه های استفاده از گرماگیر، فن های کوچک و سیستم خنک کننده آبی، گزینه سوم را انتخاب کنید که روشی جدیدتر و کارامدتر است.

 مادربرد با سیستم خنک کنندگی آب

 

بهترین مادربردهای گیمینگ سال ۲۰۲۳

به دلیل افزایش استقبال مردم از صنعت گیم، پیشرفت بازی ها و نیاز به امکانات جدید در مادربردها، کمپانی های سازنده در رقابت با یکدیگر، مادرهای حرفه ای را در طیف های قیمتی مختلف به بازار عرضه می کنند. اگر قصد خرید بهترین مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳ را دارید، فهرست زیر را بررسی کنید.

1. مادربرد TUF Gaming Z590-Plus ایسوس

این مادربرد که به سری TUF مادربردهای ایسوس تعلق دارد جزو مادربردهای میان رده با امکانات عالی است که در کنار چیپست Z590 اینتل یک انتخاب ایده‌ آل برای کاربران حرفه ای و گیمرهایی که به دنبال گزینه های اقتصادی هستند محسوب می شود. ابعاد این مادربرد فول سایز ۶۰x۲۴۴x۳۰۵میلیمتر و با فرم فاکتور ATX است که از پردازنده های نسل ۱۱ و نسل ۱۰ اینتل، پردازنده های Pentium Gold و Celeron پشتیبانی می کند. این مادربرد گیمینگ از چهار اسلات دو کاناله ًRAM پشتیبانی می کند که ویژگی خوبی برای انتقال اطلاعات است. فروشگاه لپ مال این مادربرد گیمینگ را در مجموعه مادربردهای اقتصادی خود قرار داده و می توانید برای مشاهده مشخصات کامل آن به صفحه خرید این محصول مراجعه کنید.

2. مادربرد گیمینگ Gigabyte Z690I Aorus Ultra Plus

شاید بتوان این محصول را بهترین مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳ با فرم فاکتور Mini-ITX در نظر گرفت که با استفاده از چیپست قدرتمند Z690 اینتل، توانسته است خود را یک سر و گردن از رقبای موجود در بازار بالاتر بکشد. تعداد پورت های USB 3.2 نسبتا کاملی داشته و مجموعه پورت ها را به اضافه کردن پورت USB 2، بی نقص کرده است. ظاهر حرفه ای این مادربرد و استفاده از نورپردازی RGB، نظر هر گیمری را از همان ابتدا جلب می کند. وجود دو سوکت M.2 و پورت های صوتی حرفه ای، بخش زیادی از نیاز یک سیستم گیمینگ را فراهم می کند. این مادربرد با قیمتی کمتر از ۳۵۰ دلار و امکانات رضایت بخش، توانسته است عرصه را از رقیب خالی کند.

3. مادربرد MSI MPG Z390-Gaming Plus

امکان ندارد بتوانید فهرستی از بهترین مادربردهای گیمینگ را تهیه کنید و محصولی از کمپانی خوشنام MSI در آن نباشد. این مدل یکی از قدرتمندترین مادربردهای گیمینگ ام اس آی محسوب می شود که از چیپست حرفه ای Z390 استفاده کرده است. کاربران حرفه ای که تسک های سنگین انجام می دهند و گیمرها، از این مادربرد به شدت راضی خواهند بود. این مادربرد فول سایز بوده و یک سوکت پردازنده دارد و از CPU های اینتل Core سری ۹۰۰۰، نسل ۸، Pentium Gold و Celeron پشتیبانی می کند. پشتیبانی کامل از RAID از دیگر ویژگی های خوب این مادربرد است. برای آشنایی بیشتر با مشخصات فوق‌العاده این مادربرد، به صفحه معرفی و خرید آن در لپ مال مراجعه کنید.

4. مادربرد گیمینگ Asus ROG Strix B660-I Gaming WIFI

انتخاب بهترین مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳ بدون حضور محصولی از خانواده ROG ایسوس غیرممکن است. این مادربرد با فرم فاکتور Mini ITX و استفاده از چیپست Intel B660 و پشتیبانی از سوکت LGA 1700 توانسته پکیج فوق العاده ای برای گیمرهای حرفه ای ایجاد کند. تعداد پورت ها کامل بوده و دارای دو سوکت M.2 و اسلات PCIe 5.0 است. تنها ایرادی که می توان از این مادربرد گرفت، افزایش دمای آن در بازی های سنگین و فوق حرفه ای است. به جز این مورد، عملکرد آن در تمام تست ها فوق العاده بوده و به راحتی در صدر رقابت بین مادربردهای DDR5 قرار می گیرد.

5. مادربرد Gigabyte GA-Z270P-D3

مادربرد فول سایز گیگابایت با قیمتی اقتصادی و مقرون به صرفه و امکاناتی بی نظیر توانست خود را در آخرین مورد از فهرست بهترین مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳ جای دهد. این مادربرد یک سوکت پردازنده از نوع Intel LGA 1151 دارد و از پردازنده های نسل ۶ و ۷ اینتل، Celeron و Pentium پشتیبانی می کند. وجود چهار اسلات RAM اجرای بی نقص بازی و استفاده هم زمان از برنامه های سنگین را تضمین می کند. پیشنهاد ما برای یک سیستم گیمینگ اقتصادی، انتخاب این مادربرد است. برای دیدن بقیه مشخصات، به سایت لپ مال مراجعه کنید. صفحه خرید این محصول شامل تمام مشخصات فنی آن است.

6. مادربرد ایسوس مدل TUF GAMING Z790-PLUS WIFI D5

خرید مادربرد TUF GAMING Z790-PLUS WIFI D5 از همه نظر به صرفه است. چون هم قیمت مناسبی دارد و هم کیفیت بالایی. این مادربرد که از سری مادربردهای اقتصادی گیمینگ ایسوس است با چیپست Z790 می تواند از انواع پردازنده های نسل 13 اینتل پشتیبانی کند، این یعنی شما به جدیدترین قدرت پردازشی حال حاضر دنیا مجهز خواهید شد. این به روز بودن مادربرد TUF GAMING Z790-PLUS WIFI D5 فقط در زمینه پردازنده نیست چرا که پشتیبانی تاف Z790 پلاس وای فای از رم های DDR5 یعنی شما تا سال های زیادی از سرعت رم های D5 بهره خواهید برد. در کنار این دو موضوع مهم مادربرد Z790-Plus Wifi ایسوس دارای اسلات های PCI متعدد، پشتیبانی از اسلات های M.2، هدرها و پورت های زیاد USB و قابلیت های بسیاری دارد که باعث می شود یک گزینه عالی برای گیمرهای مبتدی تا حرفه ای، ویرایش گران ویدیو و طراحان گرافیک و سه بعدی تبدیل شود.

 

همچنین میتوانید بهترین مادربردهای سال های گذشته را هم مطالعه کنید.

بهترین مادربردهای سال 2021

بهترین مادربردهای سال 2022

سوالات متداول

۱. مادربرد گیمینگ خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک مادربرد گیمینگ خوب باید دارای سیستم قدرتمند و پایدار انتقال قدرت باشد تا یک عملکرد مطمئن ارائه داده و از CPU ها و GPU های حرفه ای پشتیبانی کند. همچنین باید پورت جانبی به تعداد کافی برای فضای ذخیره، اضافه کردن کارت گرافیک و سایر قطعات جانبی داشته باشد و از آخرین فناوری ها مثل PCIe 4,5، USB 3.2 و WIFI 6 پشتیبانی کند


۲. بهترین برند مادربرد گیمینگ چیست؟

برندهای مختلفی وجود دارند که در بازار مادربردهای گیمینگ، عالی محسوب می شوند و شامل Asus، MSI، Gigabyte، ASRock و EVGA هستند. هر یک از این برندها طیف گسترده ای از مادربردهای گیمینگ با کیفیت ارائه می دهند که هر کدام امکانات و ویژگی های متفاوتی دارند


۳. چقدر برای خرید مادربرد گیمینگ هزینه کنم؟

هزینه ای که باید صرف خرید مادربرد گیمینگ کنید به امکانات و عملکردی که نیاز دارید، بستگی دارد. می توانید مادربردهای مبتدی را با قیمتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار و مادربردهای حرفه ای که امکانات خاص و عالی دارند را بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار خریداری کنید. لازم است که تعادلی بین بودجه و امکانات مورد نیاز خود ایجاد کنید و ببینید کدام ویژگی ها و امکانات برای شما مهم تر هستند


برای انتخاب مادربرد گیمینگ ۲۰۲۳ لازم است تمام مشخصات مادربردهای معرفی شده را در نظر بگیرید. اطلاعاتی که در مورد قطعات مختلف مادربردها آورده شد را کامل مطالعه کرده و سیستم خود را بر اساس آن‌ها بچینید. شما به سوکتی نیاز دارید که با CPU شما همخوانی داشته باشد، به چیپستی که پتانسیل سخت افزارهای شما را بالا ببرد و در نهایت به مجموعه ای از امکانات نیاز دارید که با نیازها شما متناسب باشد. قبل از تصمیم گیری، وقت بگذارید و مزایا و معایب مادربردهای مختلف را بررسی کنید.

 

مشاوره خرید مادربرد

اشتراک گذاری :