معرفی و بررسی بهترین مادربرد های سال 2021
  • 13 آذر 1400

معرفی و بررسی بهترین مادربرد های سال 2021

کامپیوتر به طرز عجیبی با زندگی مدرن همه انسانها گره خورده. به همین دلیل شناخت اجزا و قطعات اون برای همه افراد لازمه. یکی از مهمترین قطعات تشکیل دهنده کامپیوتر، مادربرده. اهمیت خریدن بهترین مادربرد به قدری زیاده که تصمیم گرفتیم مقاله ای با عنوان (معرفی و بررسی بهترین مادربرد های سال ۲۰۲۱) بنویسیم. اول تعریف کاملی از مادربرد و قطعاتش ارائه میدیم. بعد بهترین مادربردهای برندهای مختلف رو موشکافی و آنالیز میکنیم.


اگر قصد خرید مادربرد دارید حتما این « 7 نکته برای خرید بهترین مادربرد » را مطالعه کنید.


 در هر مورد خصوصیات هر کدام رو مورد بررسی قرار میدیم و با هم مقایسه میکنیم. در نهایت شما میتونین با توجه به نیاز و وضعیت مالیتون بهترین مادربرد رو انتخاب کنین. امیدواریم در پایان این مطلب جواب تمام سوالاتتون رو گرفته باشین. برای اینکه درک بهتری از بهترین مادربرد داشته باشیم اول از همه باید تعریف کامل و دقیقی از اون بدونیم. در مرحله دوم باید شناخت دقیقی از اجزا تشکیل دهنده اون داشته باشیم.

مادربرد چیست؟

مادربرد تخته مداری الکتریکی است که تمام قسمتهای مختلف مانند سی پی یو، رم و... روی اون قرار میگیرن. در واقع مادربرد هسته اصلی و نقطه اتصال تمام قسمتهای کامپیوتر است.

انتخاب مادربرد

مهمترین قسمتهای مادربرد:

اسلات ها:

اسلات پی سی آی، کارت گرافیک، رم و... در واقع شکافیه که برای گذاشتن کارت شبکه، صدا، کارت گرافیک و... به کار میره. بهترین مادربرد در بازار باید بتونه اسلاتهای زیاد با قدرتهای بالا رو پشتیبانی کنه.

باتری پشتیبان:

این باطری زمانی بکار میره که کامپیوتر خاموشه و در واقعا برق لازم برای بوت کامپیوتر با این باطری تامین میشه.

پورت یو اس بی:

پورتهایی هستن که در مادربرد تعبیه میشن تا بتونیم وسایل مختلف رو به کامپیوتر متصل کنیم. بهترین مادربرد ها این پورت ها رو در سرعت‌های مختلف پشتیبانی میکنن.

سوکت و فن سی پی یو:

مهمترین قسمت مادربرد قسمتیه که به سی پی یو مربوط میشه. قلب کامپیوتر در این قسمت قرار داره. در واقع تو این قسمت چند تا گیره هست که سی پی یو رو در جای خودش ثابت نگه میداره. سیم فن سی پی یو هم به مادربرد وصل میشه.

پل های مادربرد:

وظیفه کنترل و هماهنگی بین قسمتهای مختلف مادربرد بر عهده این قسمته.

و...

مهمترین قسمتهای مادربرد گفته شد. وقتشه که در مورد چند مهم مثل انواع چیپست، اندازه های مختلف مادربرد و... صحبت بشه تا بتونیم با اطلاعات کامل بهترین مادربرد رو انتخاب کنیم.

انواع فرم فاکتور مادربرد

اندازه های انواع مادربرد:

ATX

استانداردترین اندازه برای بهترین مادربرد ها همین اندازه است. تمام پورت ها و اسلات ها به راحتی در آن تعبیه می‌شود. پیشنهاد ما برای استفاده، همین گزینه است.

MICRO -ATX

دومین اندازه در مادربردهاست که از نوع قبلی کوچکتره و طبعاً اسلات های کمتری در اون قرار میگیره.

MINI-ATX

از دو مدل قبلی کوچکتره و قاعدتا حتی از مورد قبلی هم اسلات کمتری در اون قرار میگیره.

انواع چیپست در مادربرد:

بدون هیچ شکی مهمترین مطلب در مورد بهترین مادربرد ها چیپست اوناست. علتش هم اینه که سوکت سی پی یو فقط با چیپستی که برای اون طراحی شده کار میکنه. بذارین اول توضیح بدیم که پردازنده هایی که الان توی بازار هست کلا برای چند شرکت و چند نوع هستند و بهترین مادربردها دارای چه چیپست‌هایی هستند.

انواع پردازنده های بهترین مادربرد ها:

اینتل (Intel)

تعداد زیادی از بهترین مادربرد های بازار از پردازنده های اینتل استفاده میکنن. قدیمی ترین و معتبرترین پردازنده ها برای شرکت اینتل هستن. اینتل الان نسل ده و یازده پردازنده های خودشو وارد بازار کرده.

تنها مشکل اینتل اینه که سوکت سی پی یو رو دائم عوض میکنه. البته فقط و استثنائا در پردازنده های سری ۱۰ و ۱۱ سوکتی به اسم LGA 1200 استفاده میکنه و گرنه مثلا سری ۹ از LGA1151 استفاده میکرد. (برای سری ده و یازده یکم ناپرهیزی کرده !!)

ای ام دی (AMD)

دومین شرکت بزرگ که اون هم تعدادی از بهترین مادربرد های بازار رو میسازه. چند سالی بعد از اینتل تاسیس شده و یه خوبی خیلی بزرگ داره؛ اینکه سوکت سی پی یو رو دیر به دیر عوض میکنه و مثلا شما از سوکت AM4 میتونید تو نسل های مختلف استفاده کنین. قیمتش رو هم معمولا از اینتل پایینتر باهاتون حساب میکنه.

خلاصه اینکه اگه قصد خرید بهترین مادربرد رو دارین پیشنهاد ما برای ای ام دی سری x570 و برای اینتل مادربردهای سری Z590 و مادربردهای سری Z490 هستش. این چیپست ها قدرت فوق العاده ای دارن و میتونن بهترین مادربرد رو براتون بسازن.

انواع چیپست مادربرد

بعد از این مقدمه، نوبتی هم که باشه نوبت معرفی بهترین مادربرد های سال ۲۰۲۱ میرسه. پس برای شنیدن اسامی بهترین مادربردهای دنیای کامپیوتر خودتون رو آماده کنین.


اگر قصد خرید مادربرد گیمینگ هم دارید مقاله « مادربرد گیمینگ چه مشخصاتی باید داشته باشد؟ » را برای راهنمایی بیشتر مطالعه کنید.


بهترین مادربرد های سال ۲۰۲۱:

ASUS ROG MAXIMUS XII HERO

ظاهر: ATX

سوکت: LGA1200

اسلات رم: ۴ تا (حداکثر ۱۲۸ )

نوع حافظه: DDR4

اسلات: ۲ تا PCI4 X16 و ۲ تا PCI3

پورت ها: ۲ تا تاندربولت، ۶ تا USB3.2 و ۲ تا USB2

چیپست: Z590

مادربرد ASUS ROG MAXIMUS XII HERO

به راحتی میشه بهش لقب غول دنیای مادربرد رو داد و شاید حتی بهترین مادربرد!!. عجب شاهکاریه !! از رم شروع کنیم. پشتیبانی از ۴ تا اسلات رم DDR4 میده که تا ۱۲۸ گیگابایت رو هم ساپورت میکنه. از اونور میتونی از اسلاتهای PCI 4 هم استفاده کنی ‌یعنی با اخرین سرعت هارد اس اس دی و کارت گرافیک ساپورت میشه. تا همینجاش به قدر کافی هیجان تولید شده بود که دو تا پورت تاندربولت و ۶ تا USB3.2 یه ضربه مهم دیگه رو زد !! مگه داریم اینهمه قدرت؟!!

همینجوری که هاج و واج نگاهش میکردم ضربه آخر رو از پشتیبانی چیپست Z590 اینتل بی نظیرش خوردم. این یه چیزی فراتر از خوبه. از بی نظیر هم بهتره. فوق حرفه ای، عالی، درجه یک. البته که یه مشکل خیلی خیلی کوچیک داره اونم هزینه بالاشه. یعنی پولش رو داری درنگ نکن که از بهترین مادربرد های بازاره.  

ASUS TUF GAMING H570-PRO WIFI

قالب کلی: ATX

سی پی یو: نسل ده و یازده اینتل

نوع چیپست: H570

پشتیبانی اسلات رم: ۴ تا ۱۲۸ و از نوع DDR4

پورت: ۸ پورت دارد، ۴ پورت USB2 و ۳ پورت USB3.2 و ۱ پورت USB-C

و...

مادربرد ASUS TUF GAMING H570-PRO WIFI 6

یه کانفیگ عالی و بی نظیر از یک مادربرد فوق العاده از کمپانی معتبر ایسوس. عملا قابلیت پشتیبانی از همه چیز رو داره. آخرین نسل سی پی یو های اینتل رو ساپورت میکنه. قابلیت افزایش رم تا ۱۲۸ گیگ رو داره. PCI 4 رو هم داره و پورت های زیاد با سرعت های فوق العاده هم در اون هست. قیمتش هم نسبت به مورد اول کمتره.

شما وقتی قدرت واقعی این هیولا رو متوجه میشین که از حداکثر ظرفیتش استفاده کنین. یه کارت گرافیک خوب روش بذارین با یه هارد اس اس دی و  پردازنده اچ ۵۷۰ بینظیر اینتل. اینها در کنار هم میتونه باعث بشه تمام قابلیت های یکی از بهترین مادربرد ها بیدار بشه و اونوقت هرکاری رو با نهایت قدرت براتون انجام میده. کارت شبکه LAN  هم تا 5/2 گیگابایت را پشتیبانی میکند.

MSI MPG Z590 GAMING EDGE WIFI

قالب: ATX

چیپست: Z590

قابلیت پشتیبانی رم: ۴ عدد تا ۱۲۸، DDR4

پورت: ۲ عدد USB2 و ۵ عدد USB3.2

اسلات: ۳ عدد PCI4 X16 و ۲ عدد PCI3

و...

مادربرد MSI MPG Z590 GAMING EDGE WIFI

باز هم یکی از بهترین مادربرد ها و باز هم قابلیت پشتیبانی چیپست فوق العاده اینتل. مهمترین اختلاف پردازنده نسل ۱۱ با پردازنده قبلی اینه که سرعت بین پردازنده و چیپست تا دو برابر افزایش پیدا کرده. مدار تغذیه فوق العاده این مادربرد باعث میشه حتی در سخت ترین شرایط هم عملکردش عالی و روان باشه. ابزار MSI CENTER به طور خودکار بازیها را براساس میزان حساسیت به سرعت اینترنت دسته بندی کرده و تجربه فوق العاده ای در زمینه بازی های آنلاین ارائه میدهد.

این مادربرد به گونه ای طراحی شده که با انواع سیستم خنک کننده سازگاره. همچنین قابلیت موتور هوش مصنوعی ام اس آی،  میتونه دمای پردازنده و کارت گرافیک رو تشخیص بده و به بهترین نحو اونها رو بهینه کنه. اینکه از جدیدترین تکنولوژی رم موجود در بازار با حداکثر قابلیت هم پشتیبانی میکنه یعنی ما با یه مادربرد فوق العاده روبرو هستیم. ماژولهای رم دو کاناله و تا 5333 مگاهرتز پشتیبانی میشوند.

ASROCK X570 AQUA

فریم: EATX

رم: 4 اسلات (حداکثر 128) و DDR4

نوع سوکت: AM4

چیپست: X570

و...

مادربرد ASROCK X570 AQUA

تا حالا حتما در اخبار شنیدین که فلان خودروساز، ماشینی در تعداد محدود تولید کرده. معمولا انواع خاص و لاکچری خودروها رو شامل میشه. جالبه بدونین این مادربرد در تعداد محدود تولید شده !! کلا ۹۹۹ تا. این مادربرد فوق العاده از لحاظ خنک کنندگی بی نظیره . خنک کننده مایع در مادربرد، نه فقط پردازنده که حتی چیپست رو هم خنک میکنه. سه تا اسلات PCI4 X16 داره که توسط چیپست X570 قدرتمند شرکت AMD آدرس دهی میشن. البته که یک رابط تاندربولت به علاوه ۶ درگاه USB3.1 هم بر روی اون قرار داره.

پهنای باند تا ۱۰ گیگابایت رو برای شبکه LAN ساپورت میکنه و بلوتوث نسخه ۵ روی اون قرار داره. این مادربرد با استفاده از PCB مقاومت قطعات رو افزایش داده و همین عامل باعث میشه کمترین قطعی سیگنال های ارتباطی رو داشته باشیم. یک تفاوت عمده با دیگر مادر بردها اینه که فریم اون EATX هست و یکم از قالب‌های بقیه کوچکتره.

این مادربرد دارای قابلیت سرعت خواندن 5 گیگابایت بر ثانیه هستش.

GIGABYTE AORUS X570 MASTER

اندازه ATX:

رم: 4 اسلات (حداکثر 128) و DDR4

نوع سوکت: AM4

چیپست: X570

مادربرد GIGABYTE AORUS X570 MASTER

یکی دیگه از بهترین مادربرد ها و از محصولات کمپانی بسیار قدرتمند گیگابایت. مادربردی بسیار قوی با پردازنده های ای ام دی.  قابلیت پشتیبانی از X570 به قدر کافی عالی بود که ۴ اسلات رم قابل ارتقا تا ۱۲۸ گیگگابایت هم به اون اضافه شد. اندازه کلی این مادربرد در فرمت ATX هستش. طراحی ۱۴ فازی اون به شما این اطمینان رو میده که یکی از بهترین مادربرد ها رو برای اورکلاک در اختیار دارین.

پد حرارتی فوق العاده این مادربرد به شما این اطمینان رو میده که کمترین اثری از حرارت در اون نخواهد بود. اسلات های PCI پیشرفته به علاوه هیت سینک فوق العاده به شما این امکان رو میده که سرعت بینظیری رو تجربه کنین. همچنین پورتهای قدرتمند و سریع USB3.2 و USB3.1 هم امکان انتقال سریع اطلاعات  رو فراهم میکنن. این مادربرد امکان نصب بیش از یک کارت گرافیک را دارا میباشد. دو پورت LAN دارد و پشتیبانی از شبکه های 1 و 5/2 گیگابایتی را انجام میدهد.

جمع بندی

حقیقت اینه که اگه بخوایم در مورد بهترین مادربرد بازار مطلب بنویسیم این نوشته میتونه ده ها برابر بشه. انتخاب بهترین مادربرد حقیقتا سخته. در این مطلب سعی شد که از چهار برند معتبر بازار نمونه هایی در مورد بهترین مادربرد گفته بشه. قطعا ده ها مورد دیگه هم هست که میتونه در موردش بحث بشه. سعی کنین حتما از سی پی یو و رم قوی و به روزی استفاده کنین. اگر احتیاج به سرعت دارین هاردهای اس اس دی میتونن به شما کمک شایانی بکنن. در مورد اینتل و ای ام دی هم زیاد سختگیری نکنین. کارکردهاشون تا حد زیادی شبیه به هم شده و هر دوشون روی بهترین مادربرد های بازار نصب هستن.

مواردی که در بالا گفته شد بهترین مادربرد های بازار بودن. اگه بودجتون نمیرسه هم موردهای خوبی تو بازار هست که میشه بهترین مادربرد رو با توجه به مبلغ پرداختی از بازار تهیه کرد. ولی حتما سعی کنین مادربردی تهیه کنین که قابلیت ارتقا داشته باشه که در آینده هم بتونه نیازهای شما رو رفع کنه. اگر هنوز هم سوالاتی در مورد بهترین مادربرد توی ذهنتون هست خوشحال میشیم با ما تماس بگیرین. کارشناسهای ما با کمال میل پاسخگوی شما هستن.

تماس با لپ مال

اشتراک گذاری :