تفاوت لپ تاپ با نوت بوک چیست؟
  • 14 اسفند 1400

تفاوت لپ تاپ با نوت بوک چیست؟

این روزها تشخیص تفاوت لپ تاپ با نوت بوک به طور دقیق سخت شده است. هر کسی که قصد خرید یک کامپیوتر قابل حمل را دارد، احتمالاً مدل­ های مختلفی را که به عنوان لپ تاپ، نوت بوک و حتی الترابوک تبلیغ می­شوند، مشاهده خواهد کرد.

هر ساله فناوری مدرن طیف گسترده ­ای از محصولات جدید و مبتکرانه مانند لپتاپ، نوت بوک، تبلت، آی پد یا دستگاه­ های اندرویدی را به مصرف­ کنندگان معرفی می­کند. شما به عنوان مشتری فکر می­کنید، آن­ها یکسان هستند. خوب، دقیقاً این­طور نیست، هر کدام از این دستگاه ­ها کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند و کاربردهای خود را دارند.

سرعت پردازنده، قابلیت گرافیکی، اندازه، فضای ذخیره‌سازی درایو و رم و سایر موارد در دستگاه‌های مختلف بسیار متفاوت هستند. علاوه بر این، نیازهای شما ممکن است کاملاً با نیازهای شخص دیگری متفاوت باشد، و فقط به سردرگمی شما اضافه می‌کند.

برای برخی، یک صفحه نمایش پر زرق و برق ممکن است مهم باشد. برخی دیگر ممکن است بخواهند یک CPU با کارایی بالا، مانند پردازنده‌های جدید داشته باشند.

 ممکن است بررسی هر کدام کار سختی به نظر برسد، اما موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. در پایان روز، وقت گذاشتن برای تحقیق در مورد دستگاه جدید به این معنی است که از اشتباه پرهزینه خودداری می‌کنید و دستگاه مناسب خود را تهیه می‌کنید.

برای آن­که بدانید، چگونه یکی را از دیگری تشخیص دهید و چه چیزی را انتخاب کنید، در این مقاله ما را همراهی کنید. برای بررسی اجمالی کمی وقت بگذارید و تفاوت‌های بین لپ‌تاپ در مقابل نوتبوک و سایر موارد را درک کنید، زیرا تصمیم گیری آگاهانه کار را برای خرید بسیار آسان تر می­ کند.


برای انتخاب بهتر راهنمای خرید لپ تاپ رو مطالعه کنید. 


بررسی تفاوت لپ تاپ، نوت بوک و اولترابوک

برخی افراد معتقدند که لپ تاپ و نوت بوک تقریباً دستگاه­ های مشابه­ی هستند، اما تفاوت­ های زیادی بین لپتاپ و نوتبوک وجود دارد. در ادامه به معرفی آن­ها می­ پردازیم.

لپ تاپ چیست؟

لپ تاپ چیست؟

لپ تاپ یک کامپیوتر شخصی قابل حمل است که به راحتی می‌توان آن را در مکان­ های مختلف مانند محل کار، دانشگاه، کافه و... حمل کرد. اولین لپتاپ در سال 1981 اختراع شد اما در سال 2005 برای اولین بار فروش آن از فروش دسکتاپ پیشی گرفت و تحول بزرگی در دنیای کامپیوتر ایجاد کرد.

از ویژگی­ های آن می­توان به صفحه نمایش، بلندگو، صفحه کلید، پردازنده، وب کم، حافظه، میکروفون یا مودم یکپارچه برای اهداف ارتباطی اشاره کرد. با این حال، برخی از آخرین لپ‌تاپ‌ها دارای صفحه نمایش لمسی و فن یکپارچه هستند.


اگر در انتخاب برند لپ تاپ خود هم مردد هستید می توانید مقاله « کدام برند لپ تاپ بهتر است؟ » را مطالعه کنید.


ویژگی­ های کلی لپ تاپ ها

قابلیت حمل لپ تاپ

لپتاپ­ کاملاً شبیه به رایانه رومیزی و جمع و جور است. لپ‌تاپ‌ها وزن سبکی دارند و می‌توان آن‌ها را به راحتی در هر مکانی حمل کرد، بنابراین می‌توان از آن‌ها در خانه، محل کار یا هر مکان به انتخاب خود استفاده کرد. آن­ ها به دلیل قابل حمل بودن برای استفاده افراد تجاری و دانشگاهی ایده آل هستند.

وزن و اندازه صفحه نمایش لپ تاپ

وزن و اندازه صفحه نمایش دو تفاوت اصلی بین لپ تاپ­ ها و نوت بوک ­ها هستند. وزن یک لپتاپ تقریباً ۱.۸ الی ۳.۲ کیلوگرم است و اکثر آن­ها از صفحه نمایش­ های بین 10 تا 20 اینچ تشکیل شده­ اند.

قیمت لپ تاپ

لپ‌تاپ‌ها در مقایسه با نوت بوک‌ها گران‌تر هستند، می‌توانید یک نوت بوک متوسط ​​را با قیمت 500 دلار یا کمتر بخرید، اما اگر می‌خواهید آخرین لپ‌تاپ را با ویژگی‌های بهتر بخرید، باید آن را با قیمت تقریباً 1000 دلار یا بیشتر خریداری کنید.

رم لپ تاپ و قدرت پردازش لپ تاپ

یک لپ تاپ از رم بین 4 تا 16 گیگابایت تشکیل می ­شود، با این حال، برخی از آخرین مدل ­ها ممکن است تا 128 گیگابایت رم داشته باشند. قدرت پردازشی لپتاپ نیز بسیار چشمگیر است و مشابه کامپیوتر رومیزی است.

فضای ذخیره سازی لپ تاپ

 فضای ذخیره ­سازی در مدل ­ها متفاوت است، برخی از آن­ها دارای 128 گیگابایت حافظه SSD هستند و می‌تواند تا 1 یا حتی 2 ترابایت افزایش پیدا ­کنند.

تفاوت نوت بوک و لپ تاپ

نوت بوک چیست؟

نوتبوک ترکیبی بین رایانه و تبلت است و به عنوان یک کامپیوتر کوچک شناخته می­شود. سال 1989 اولین کامپیوتر نوت بوک به بازار معرفی و به دلیل سبکی در بین افرادی که دائما در سفر هستند، تجار و دانشجویان، محبوب شد. این نوت بوک‌ها معمولاً کوچک‌تر از کیف هستند و می‌توان آن‌ها را به راحتی حمل کرد و در مکان‌های مختلف مانند هواپیما، دفاتر، کتابخانه یا در جلسات استفاده کرد.

کامپیوترهای نوت بوک کامپیوترهای شخصی فوق سبکی هستند که برای انجام کارهای کامپیوتری و همچنین اهداف مالتی مدیا طراحی شده‌اند. استفاده از آن­ها با عمر باتری بهتر، کمترین سیستم گرافیکی فرعی، مودم یا صفحه کلیدی که برای کارایی کافی است، آسان است و البته سی دی یا دی وی دی روی آن‌ها کار نمی ­کنند.

ویژگی­ های نوت بوک

اندازه و وزن صفحه نمایش نوت بوک

نوت بوک ها کامپیوترهای کوچکتری هستند که با اندازه صفحه نمایش 15 اینچ یا کمتر ساخته می­شوند. با این حال، وزن نوت بوک عمدتا کمتر از 2 کیلوگرم است.

رم و قدرت پردازش نوت بوک

حافظه رم یک نوت بوک بسیار کوچک با محدوده بین 1 تا 4 گیگابایت است و قدرت پردازش آن نیز بسیار کم است، اما برخی از مدل­ های جدید ممکن است پردازنده سریعی داشته باشند که در مقایسه با لپ تاپ­ ها همچنان کند است.

قیمت نوت بوک

نوت بوک‌ها ارزان‌تر از لپ‌تاپ‌ها هستند، معمولاً 200 دلار یا کمتر قیمت دارند، اما برخی از آخرین نوت بوک‌ها ممکن است تقریباً 800 دلار قیمت داشته باشند.

فضای ذخیره سازی نوت بوک

فضای ذخیره ­سازی نوت بوک­ ها تا 64 گیگابایت است و می تواند تا 1 ترابایت برسد.


اگر نگران عمر لپ تاپ خود هستید حتماً مقاله « نکات طلایی درباره افزایش عمر لپ تاپ » را مطالعه کنید.


تعریف اولترابوک

اولترابوک چیست؟

اگر نگران انتخاب بین لپتاپ در مقابل نوت بوک هستید، اولترابوک وسیله­ ای است که این سردرگمی ­ها به نحوی با آن پایان م­یابد. اولترابوک یک سری لپ‌تاپ جدید است که اولین بار درسال 2011 توسط اینتل به عنوان یک لپ‌تاپ سبک وزن، در عین حال قدرتمند ابداع کرد. این لپ‌تاپ‌ها در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف، از حدود 13 تا 20 اینچ، و از حدود 3 تا 1.8 پوند، در دسترس هستند، این لپ‌تاپ‌ها باید در طیف وزن و اندازه بسیار خاصی قرار بگیرند تا اولترابوک نامیده شوند.

با توجه به اولترابوک‌ها، این کامپیوترها به دسته خاصی از لپ‌تاپ‌ها اشاره می‌کنند که توسط اینتل برای رقابت با تبلت‌های محبوب و مک‌بوک ایر طراحی شده‌اند.

به دلیل وجودSSD ها، عملیات دیسک سریعتر و عملکرد شگفت انگیزی را ارائه می‌دهد. نوت بوک بسیار باریک به عنوان اولترابوک نیز شناخته می‌شود. این دستگاه جایی است که بهترین لپ تاپ با بهترین نوت بوک ادغام می­شود.

این یک دستگاه شامل Core i7, i5, i3 به همراه حافظه سریع اینتل است. بهترین بخش این است که دستگاه می­ تواند با یک بار شارژ حداقل پنج ساعت کار کند تا به سخت افزار اینتل مجهز شود.

تفاوت لپ تاپ، نوت بوک و اولترابوک

ویژگی­ های لپ تاپ و نوت بوک­ هایی که واجد شرایط اولترابوک هستند؟

در حالی که نوت‌بوک‌ها بسیار قابل حمل هستند، شکی نیست که همین نوت‌بوک‌ها در عملکرد قدرت بالایی ندارند. با این حال، اولترابوک ها بسیار قابل حمل هستند و نسبت به نت بوک ­های معمولی موجود در بازار امروزی عمکرد بالاتری دارند. این یک دستگاه قابل حمل نازک با قدرت پردازشی مانند لپ تاپ است.

طبق استانداردهای اینتل، برای واجد شرایط بودن به عنوان یک اولترابوک نسل دوم، لپتاپ‌هایی با نمایشگر 13.3 اینچی و کوچکتر، لپ تاپ ­ها ابتدا باید کمتر از 0.7 اینچ ضخامت داشته باشند. لپتاپ­ ها با نمایشگرهای 14 اینچی و بزرگتر باید کمتر از 0.8 اینچ ضخامت داشته باشند و برای تبلت های قابل تبدیل کمتر از 0.9 اینچ ضخامت داشته باشند.

 علاوه بر این، این نوع لپ‌تاپ‌ها باید از طریق پردازنده‌های کم‌مصرف اینتل کار کنند و حداقل پنج ساعت عمر باتری داشته باشند. این اولترابوک‌ها همچنین برای ذخیره سازی به USB 3.0  و حداقل سرعت انتقال داخلی 80 مگابایت بر ثانیه نیاز دارند.

بدون شک، اگر قابل حمل بودن و طراحی برای سبک زندگی شما بسیار مهم است، اولترابوک­ ها یک انتخاب عالی هستند. برای مثال، اگر اغلب سفر می‌کنید، یا اگر از لپ‌تاپ خود برای نوشتن، انجام تحقیقات وب و انجام فعالیت‌های مشابه استفاده می‌کنید، قطعاً یک اولترابوک بهترین راه است.

با این حال، اگر نیاز به استفاده از گرافیک های سنگین دارید و قابلیت حمل برای شما در اولویت نیست، ممکن است به نفع شما باشد که گزینه­ های دیگری را در نظر بگیرید.

هر کدام از این دستگاه­ها کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. لپ تاپ یک رایانه شخصی قابل حمل است، عملکردهای آن کاملاً شبیه رایانه­ های رومیزی است و برای افراد تجاری گزینه بسیار خوبی است، در حالی که دانش آموزان نیز از لپتاپ برای انجام تکالیف خود استفاده می­کنند.

از سوی دیگر، نوت بوک‌ها دستگاه‌های کامپیوتری کوچک‌تر و ارزان‌تری هستند که برای کارهای محاسباتی اولیه مانند تایپ، ایمیل‌ها یا مرور وب طراحی شده‌اند. آن­ها را می توان به راحتی در کوله پشتی، کیف یا کیف بزرگ به دلیل اندازه کوچک­تر قرار داد. و اولترابوک­ عملکرد بهتری نسبت به نوتبوک دارد و بسیار شبیه لپ تاپ است.

با همه این توضیحات، هر کدام از این دستگاه­ها اندازه­ ها، ویژگی­ ها و قیمت­ های بسیار متنوعی دارند که انتخاب از میان این گزینه ­ها را به یک چالش تبدیل می­کند. به همین دلیل باید قبل از خرید بفهمید که چه نیازهایی دارید.

چند نکته درباره لپ تاپ ها و نوت بوک ها

تفاوت اصلی لپ تاپ با نوت بوک چیست؟

نوت بوک ها عموماً سایز زیر 15 اینچ و وزن کمتر از 2 کیلوگرم دارند.


آیا نوت بوک از لپ تاپ ضعیف تر است؟

نوت بوک ها عموماً مشخصات سخت افزاری پایین تری دارند.


نوت بوک برای چه افرادی مناسب تر است؟

برای افرادی که مدام در رفت و آمد هستند و نیاز دارند همیشه نوت بوک را همراه خود داشته باشند.


 

تماس با لپ مال

اشتراک گذاری :