نکات طلایی درباره افزایش عمر لپ تاپ
  • 17 مهر 1400
  • 1

نکات طلایی درباره افزایش عمر لپ تاپ

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، افراد زیادی با استفاده از لپ تاپ شخصی خود به‌صورت دورکاری کار می‌کنند. برخی دیگر نیز با لپ تاپ خود فیلم می‌بینند و یا از سرگرمی‌های مختلف دیگری لذت می‌برند. همه این افراد باید نکات طلایی افزایش عمر لپ تاپ را رعایت کنند؛ زیرا همانطور که می‌دانید قیمت لپ تاپ بسیار گران شده است. به عبارت دیگر، شما می‌توانید با رعایت چند نکته آسان و ارزان و ترک عادت‌های نادرست از خرج شدن ده‌ها میلیون تومان برای خرید لپ تاپ جدید جلوگیری کنید.

اگر کاری با لپ تاپ ندارید، آن را خاموش کنید.

قرار دادن لپ تاپ در حالت خواب یا روشن گذاشتن آن می‌تواند به کارایی رم دستگاه شما آسیب بزند. علاوه بر رم، باتری شما نیز بیشتر کار خواهد کرد و از ظرفیت آن به‌تدریج کاسته خواهد شد. در برخی موارد مجبور خواهید شد باتری لپ تاپ خود را تعویض کنید. بنابراین برای افزایش عمر لپ تاپ، زمانی که قصد استفاده از لپ تاپ را ندارید، کلیک کردن روی Shut Down لپ تاپ را در اولویت خود قرار دهید.

آب و سایر مایعات را از لپ تاپ دور کنید.

افراد زیادی هنگام کار با لپ تاپ، عادت دارند آب یا چای بنوشند. اما بهتر است بدانید اگر ناگهان لیوان از دست شما لیز بخورد و آب روی لپ تاپ پاشیده شود، مجبور خواهید شد پول بسیاری برای تعمیر لپ تاپ خرج کنید؛ زیرا آب می‌تواند به‌سرعت قطعات درونی لپ تاپ را بسوزاند. در چنین شرایطی، اگر راهکارهای نجات یک لپ تاپ خیس شده جواب نداد، در اولین فرصت لپ تاپ خود را به یک تعمیرگاه نشان دهید.

به میزان شارژ لپ تاپ توجه کنید.

اگر شارژ لپ تاپ به 20 درصد رسید، آن را تا 80 درصد شارژ کنید. به عبارت دیگر، هیچ‌گاه اجازه ندهید شارژ به صفر برسد. همچنین لپ تاپ را از شب تا صبح به پریز برق وصل نکنید. با نگه داشتن شارژ لپ تاپ در محدوده ذکرشده می‌توانید از وارد شدن فشار بیشتر به باتری و در نتیجه خرابی باتری جلوگیری کنید. باتری سالم می‌تواند نقش مهمی ‌در افزایش عمر لپ تاپ ایفا کند. اگر این نکته را دیر یاد گرفتید و شارژ باتری لپ تاپ شما به‌سرعت خالی می‌شود، اقدام به تعویض باتری لپ تاپ کنید. به هیچ وجه از روش‌های خطرناکی مانند قرار دادن باتری در فریزر استفاده نکنید.


اگر میخواهید بیشتر درباره راه های افزایش طول عمر باتری لپتاپ بدانید حتما مقاله « چهارده روش برای افزایش عمر باتری لپ تاپ » را مطالعه کنید.


به‌روزرسانی لپ تاپ را فراموش نکنید.

نکته طلایی دیگر برای افزایش عمر لپ تاپ این است که با به‌روزرسانی لپ تاپ می‌توانید لپ تاپ را از خطرات امنیتی و سایر مشکلات محافظت کنید. اگر به‌روزرسانی‌های مداوم ویندوز آزاردهنده است و اجازه نمی‌دهد کارهای خود را انجام دهید، در تنظیمات وای‌فای گزینه metered Connection را فعال کنید تا به‌روزرسانی‌ها به‌صورت خودکار انجام نشود. در پایان هر ماه و زمانی که کاری با لپ تاپ ندارید، حتما این گزینه را غیرفعال کنید و اجازه دهید ویندوز به‌روزرسانی شود.   

از آنتی‌ویروس اورجینال استفاده کنید.

خرابی سخت افزارها و نرم افزارهای لپ تاپ رابطه مستقیمی ‌با ویروس‌ها دارد؛ بنابراین از آنتی‌ویروس‌های پولی یا آنتی‌ویروس‌های رایگانی مانند Kaspersky و Avira استفاده کنید. البته یک آنتی‌ویروس به‌تنهایی نمی‌تواند آلودن نشدن لپ تاپ شما را صد درصد تضمین کند. شما نیز با باز نکردن ایمیل‌های مشکوک و ناشناس می‌توانید در مسیر افزایش عمر لپ تاپ گام بردارید.

برای لپ تاپ، کول پد بخرید.

نکته مهم دیگر افزایش عمر لپ تاپ این است که با خرید کول پد می‌توانید دمای درون لپ تاپ را کاهش دهید. همچنین با قرار دادن لپ تاپ روی کول پد می‌توانید مسیر هواکش‌های کوچک لپ تاپ را باز نگه دارید. به عبارت دیگر، لپ تاپ را روی فرش یا کنار بخاری و شوفاژ قرار ندهید. اگر از بازی‌ها یا برنامه‌های سنگین استفاده می‌کنید، خرید کول پد را در اولین اولویت خود قرار دهید. اگر فن لپ تاپ شما صدای زیادی دارد، آن را به تعمیرکار نشان دهید یا با یک پنبه روغنی، فن لپ تاپ را چرب کنید. برای این کار از روغن مخصوص استفاده کنید.

کیف های استاندارد لپ تاپ خریداری کنید.

اگر حمل لپ تاپ با کیف غیراستاندارد صورت گیرد و لپ تاپ به‌صورت تصادفی به دیوار برخورد کند، ممکن است سخت‌افزار لپ تاپ با مشکلات فراوانی روبرو شود. هنگامی که قصد دارید لپ تاپ را از خانه خارج کنید، ابتدا از خاموش بودن و بسته بودن درب آن اطمینان حاصل کنید و سپس آن را درون کیف استانداردی که خریداری کرده‌اید بگذارید.

به تمیزی لپ تاپ اهمیت دهید.

یکی از مهم‌ترین نکات طلایی افزایش عمر لپ تاپ این است که هر سه ماه یک بار با وسایل مخصوص و با دقت کافی لپ تاپ خود را تمیز کنید. همانطور که گرد و غبار روی میز لپ تاپ شما می‌نشینند، به درون لپ تاپ نیز نفوذ کرده و آن‌ها را پر می‌کنند. نتیجه نفوذ گرد و غبارها به لپ تاپ این است که گرمای درون سخت‌افزار لپ تاپ افزایش خواهد یافت. سپس کم کم سرعت لپ تاپ کاهش یافته و به زمان پایان عمر خود نزدیک‌تر می‌شود. به تمیزی نرم ‌فزارهای لپ تاپ خود نیز توجه کنید. دسکتاپ را با فایل‌های بسیار و نرم‌افزارهای بدون استفاده پر نکنید.

لوازم جانبی استاندارد و اصل خریداری کنید.

لوازم جانبی لپ تاپ خود از مکان‌های معتبر خریداری کنید تا از اصل بودن آن مطمئن باشید. اگر شارژ لپ تاپ اصل و استاندارد نباشد ممکن است باتری شما را خراب کند. همچنین هنگام اتصال لوازم جانبی مانند اسپیکر و موس به لپ تاپ عجله نکنید؛ زیرا اگر بی دقتی کنید ممکن است سوکت‌های لپ تاپ آسیب ببینند و مجبور شوید برای تعمیر آن‌ها هزینه کنید.

روی لپ تاپ هیچ وسیله‌ای قرار ندهید.

حتی اگر وسیله موردنظر شما بسیار کم وزن است آن را روی لپ تاپ قرار ندهید؛ زیرا ممکن است به لپ تاپ آسیب وارد شود. همچنین در هنگام بستن درب لپ تاپ، از نبودن هیچ وسیله‌ای روی کیبورد مطمئن شوید؛ زیرا ممکن است به صفحه نمایش و کیبورد لپ تاپ آسیب وارد شود. انجام این دو نکته ساده افزایش عمر لپ تاپ تنها با دقت کاربر و بدون هیچ پرداختی امکان‌پذیر است.

لپ تاپ را به‌صورت مستقیم به برق وصل نکنید.

اگر باتری شما خراب شده است، این اشتباه را مرتکب نشوید. با این کار نه طول عمر باتری لپ تاپ افزایش می‌یابد و نه طول عمر خود لپ تاپ. بلکه سرعت و عمر لپ تاپ شما به‌تدریج کاهش خواهد یافت. بهترین کار برای افزایش عمر لپ تاپ این است که یک باتری جدید اصل خریداری کنید.

نتیجه‌گیری

برای افزایش عمر لپ تاپ ها و سایر وسایل مشابه می‌توان کارهای کوچکی انجام داد. اگر هیچ نکته‌ای را در استفاده از لپ تاپ رعایت نکنید و بی‌خیال باشید، زودتر از آنچه انتظارش را دارید پایان عمر لپ تاپ فرا خواهد رسید. بنابراین با رعایت نکات طلایی افزایش عمر لپ تاپ از خرابی لپ تاپ و خرید لپ تاپ جدید آن هم در این وضعیت گرانی و تورم جلوگیری کنید.

چند سوال رایج درباره عمر لپ تاپ ها

متوسط عمر لپ تاپ ها چند سال است؟

اکثر کارشناس ها عمر لپ تاپ ها را بین 3 تا 5 سال تخمین می زنند. البته ممکن است بعد از این مدت هم لپ تاپ سالم باشد اما عملکرد آن کاهش خواهد یافت.


کدام برند لپ تاپ بیشترین عمر را دارد؟

برندهای اپل، لنوو و دل سه برند برتر از لحاظ طول عمر برترین برندهای لپ تاپ هستند.


آیا داغ شدن لپ تاپ باعث کم شدن عمر آن می شود؟

بله، هر مقدار دمای عملیاتی و محیط اطراف لپ تاپ گرم تر باشد، از عمر قطعات و در نتیجه عمر کلی لپ تاپ کمتر می شود. پس بهتر است پیشگیری کنید و راهکارهای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ را انجام دهید.


آیا استفاده از برنامه های سنگین عمر لپ تاپ را کمتر می کند؟

در صورتی که لپ تاپ برای استفاده از چنین برنامه هایی ساخته نشده باشد، بله باعث داغ شدن لپ تاپ و کمتر شدن عمر آن می شود.