چگونه لپ تاپ خود را تمیز کنیم؟
  • 15 آبان 1401

چگونه لپ تاپ خود را تمیز کنیم؟

چگونه لپ تاپ خود را تمیز کنیم؟ اصول تمیز کردن لپ تاپ چیست و به چه چیزهایی نیاز داریم؟ در این نوشتار تصمیم داریم در تمیز کردن تخصصی لپتاپ به شما کمک کنیم و مراحل پاک کردن لپ تاپ را به شما بگوییم.

معمولا در زمانی که نوت بوک شما گرد و غبار می گیرد و یا لک می شود آن را تمیز می کنید، اما  گاه ممکن است که به شکل اصولی آن را تمیز نکنید و یا با رعایت نکردن چند نکته مهم به لپتاپ صدمه بزنید.

چرا باید لپ تاپ را تمیز کنیم؟

مهم ترین دلیل برای پاک کردن لپ تاپ، بهبود عملکرد و افزایش طول عمر لپ تاپ می باشد، زیرا به مرور زمان با گردش هوا در بین قطعات نوت بوک و خنک سازی اجزایی همچون پردازنده، هارد و کارت گرافیک، به همراه هوا گرد و غبار و پرز هایی که درون هوا وجود دارند نیز به فضای داخلی نوت بوک وارد می شوند و انباشته شدن آن ها بر روی هم باعث افت سرعت و عملکرد لپتاپ و حتی خراب شدن آن می شود.

مراحل تمیز کردن لپ تاپ و آنچه که لازم دارید

در هنگام تمیز کردن لپ تاپ به لوازمی نیاز دارید که برای این کار مناسب باشد، پس قبل از هر کار ابتدا لوازمی که به آن ها احتیاج دارید را تهیه کنید. لوازمی همچون مایع ضدعفونی کننده یا کلینزر مانیتور، دستمال بدون پرز، فرچه، اسپری خشک یا دمنده هوا و پیچ گوشتی از مواردی هستند که باید دم دست خود قرار دهید و هر کدام را در زمان مناسب استفاده کنید.

نکات مهم قبل از تمیز کردن لپ تاپ

دو نکته مهم در هنگام تمیز کردن لپ تاپ این می باشد که ابتدا حتما به سراغ دفترچه راهنمای آن بروید و بر اساس دستورالعمل مناسب عمل کنید. اگر هم می خواهید که لپ تاپ را باز کرده و قطعات داخلی آن را نیز پاک کنید قوانین گارانتی لپتاپ را مطالعه کنید تا خدای ناکرده عملی انجام ندهید که گارانتی را باطل کند.

آیا خودمان می توانیم لپ تاپ را به صورت تخصصی تمیز کنیم؟

به دلیل حساس بودن اجزای داخلی بهتر است که آن را به فردی متخصص بسپارید، اما اگر خودتان می خواهید آن را تمیز کنید دقت کنید که تمامی مراحل را به درستی انجام دهید و صدمه ای به لپ تاپ نزنید.

مرحله اول: آماده سازی لپ تاپ

ابتدا لپتاپ را خاموش کنید، شارژر و تمام لوازم جانبی که به نوت بوک متصل است را از آن جدا کنید. همچنین اگر ممکن بود باتری لپ تاپ را خارج کنید و نوتبوک را در مکانی قرار دهید که تمیز باشد و مایعات در مجاورت آن نباشند.

مرحله دوم: تمیز کردن مانیتور

از مهمترین نکات درباره لپ تاپ تمیز یک مانیتور تمیز می باشد. پس دستمال خود را بردارید و محلول تمیز کننده را روی دستمال اسپری کنید. نیازی نیست که دستمال را به طور کامل خیس کنید، کافی است مقداری نمدار شود. سپس دستمال را روی مانیتور بکشید و مواظب باشید که فشار زیادی را به مانیتور وارد نکنید، زیرا ممکن است پیکسل های مانیتور بسوزند. بهتر است که دستمال را به عرض صفحه یا به صورت دایره ای روی نمایشگر حرکت بدهید. 

در هنگام تمیز کردن مانیتور حتما به دو نکته زیر توجه کنید.

  • توجه کنید که محلول تمیز کننده آمونیاک و پراکسید هیدروژن نداشته باشد و همچنین کف نکند.
  • استفاده از دستمال های زبر، حوله ای، کاغذی و دستمال هایی که از خود پرز به جای می گذارند ممنوع، گزینه مناسب دستمال های میکروفایبر و یا دستمال عینک می باشد.

مرحله سوم: تمیز کردن کیبورد و تاچ پد

صفحه کلید و تاچ پد نقاطی هستند که شما به طور دائم با آن ها کار دارید و در هنگام تمیز کردن لپ تاپ یکی از اصولی ترین اقدام ها تمیز کردن کیبورد و تاچ پد می باشد. برای تمیز کردن کیبورد ابتدا یک فرچه بردارید و روی کیبورد بکشید، طوری که پرز و غبار بین دکمه ها را پاک کنید. دقت کنید که موهای فرچه نرم باشد و روی کلیدها را نخراشد. حال با استفاده از یک دمنده هوا به صورت مورب روی دکمه ها هوا بدهید، همچنین دقت کنید که هوای گرم به لپ تاپ ندهید؛ زیرا می تواند اجزای سیستم را خراب کند. اکنون دستمال را بردارید، رطوبت آن را چک کنید و اگر خشک شده بود کمی با اسپری آن را نمدار کنید و بر روی دکمه ها و تاچ پد بکشید، بهتر است که مقداری الکل نیز داخل محلول باشد تا چربی های موجود را پاک کند.

اگر می خواهید اصولی تر کیبورد را تمیز کنید و یا چیزی به پشت کلید ها نفوذ کرده است می توانید دکمه ها را در آورید و زیر آن ها را تمیز کنید. فقط قبل از درآوردن دکمه ها یک عکس از صفحه کلید بگیرید تا بعدا دکمه ها را اشتباه جا نزنید.

حال با ناخن یا یک شی مثل پیچ گوشتی از زیر دکمه ها مقداری فشار وارد کنید و آن ها را از جای خود خارج کنید. با استفاده از دستمال و دمنده هوا کثیفی ها را پاک کنید، سپس دکمه ها را مطابق عکس در جای خود قرار دهید و با مقداری فشار آن ها را جا بیندازید.

مرحله چهارم: پاک کردن درگاه های اتصال

در تمیز کردن لپ تاپ یکی از مهمترین اجزا درگاه اتصال می باشد. ممکن است گاهی با این مسئله رو به رو شده باشید که وقتی لوازم جانبی خود را به لپتاپ وصل می کنید، مکرر قطع و وصل شوند یا اصلا در نوت بوک شما علامتی از متصل شدن آن ها نباشد، یکی از دلایل این اتفاق کثیف شدن پورت ها می باشد. برای اینکار یکی از ابزار کار آمد اسپری خشک می باشد که یک پاک کننده با قدرت چربی زدایی است و ضرری برای سیستم ندارد.

ابتدا اسپری را گرفته و به داخل پورت هوا وارد کنید. اگر به خوبی تمیز نشد از یک میکروبراش استفاده کنید و غبار های داخل پورت را خارج کنید. همچنین دقت کنید به پورت ها فشاری وارد نکنید و به آنها صدمه نزنید.

مرحله پنجم: نظافت حفره های ورودی هوا

حفره های موجود در بدنه نوت بوک همیشه در معرض گرد و غبار و پرز هستند و تمیز کردن آن ها یکی از ترفند های رفع داغ کردن لپ تاپ می باشد. می توانید برای تمیز کردن منافذ نیز از اسپری خشک استفاده کنید و مقداری هوای فشرده به آن ها بدهید. فقط دقت کنید که هوا را با فشار زیاد و یا به داخل منافذ خروجی هوا وارد نکنید، زیرا فن سیستم را خراب می کند.

 

تمیز کردن فن های لپ تاپ

 

مرحله ششم: پاک کردن بدنه لپ تاپ

در اولین نگاه یک لپ تاپ تمیز دارای بدنه ای تمیز و بدون لکه می باشد و کثیف بودن آن وجهه خوبی ندارد؛ گرچه تمیز کردن بدنه لپ تاپ کار سختی نیست ولی چند نکته برای انجام آن هست که باید به آن ها توجه کنید.

معمولا بدنه لپتاپ ها از جنس فلز، پلاستیک و یا ترکیبی از هردوی آن ها هستند و به راحتی با استفاده از دستمال و محلول ضدعفونی کننده می توانید آن را تمیز کنید. مقداری از اسپری روی دستمال بزنید و دستمال را بر بدنه لپ تاپ بکشید، بدنه بعضی از لپتاپ ها دارای شیارهایی تزئینی هستند که با دستمال نمی توان به راحتی آن ها را تمیز کرد، برای تمیز کردن این شیار ها نیز از فرچه استفاده کنید و آن ها را گردگیری کنید.

از بین بردن خراش روی بدنه لپ تاپ

اگر در هنگام پاک کردن لپ تاپ خود خط و خش بر روی بدنه می بینید نگران نباشید، زیرا در اکثر مواقع راهی برای از بین بردن آن وجود دارد و می توانید با استفاده از ابزار مناسب آن را برطرف کنید.

1- از بین بردن خراش لپ تاپ بدنه فلزی:

از دم دستی ترین وسیله ها برای از بین بردن خط و خش می توان به خمیر دندان و جوش شیرین اشاره کرد و ابزاری که به صورت تخصصی تر آن را رفع می کند پاک کننده های مخصوص خراش هستند.

  • برای رفع خراش با استفاده از خمیر دندان، باید مقداری خمیر دندان بدون فلوراید را روی پنبه یا دستمال میکروفایبر بریزید و تا زمانی که خراش ها رفع شوند و به شکل دورانی بر روی آن ها بکشید.
  • برای استفاده از جوش شیرین نیز باید دو واحد جوش شیرین با یک واحد آب ترکیب کنید و مانند خمیر دندان روی خط و خش ها اعمال کنید.
  • همچنین می توانید از پاک کننده های خراش استفاده کنید و با کمی فشار به روی خراش ها بکشید.
2- از بین بردن خراش لپ تاپ بدنه پلاستیکی:

برای از بین بردن خطوط روی بدنه پلاستیکی هم می توانید از روش های خمیر دندان و جوش شیرین استفاده کنید و هم یکی از روش های زیر را انجام دهید.

  • می توانید یک لاک پلاستیکی تهیه کنید و خراش را با مقدار کمی از آن پنهان کنید.
  • یا مقداری جلای مبلمان تهیه کنید و با استفاده از کمی ابر نرم روی خراش ها بکشید.
  • همچنین ماژیک های مخصوص پاک کردن خراش روی سطوح پلاستیکی وجود دارند که می توانید با کشیدن روی خراش ها آن ها را پاک کنید.

مرحله هفتم: تمیز کردن فضای داخلی لپ تاپ

فن لپتاپ برای خنک کردن اجزای داخلی هوا را در میان اجزا به گردش در آورده و اجزا را سرد می کند، در این میان به همراه هوا گرد و غبار نیز وارد نوت بوک شده و درون سیستم انباشته می شوند. این ذرات در طولانی مدت باعث تخریب و کاهش عملکرد نوتبوک می شوند، به همین دلیل بهتر است برای تمیز کردن لپ تاپ به شکل اصولی سری هم به قطعات داخلی بزنید و آن ها را نیز تمیز کنید. البته در تمام مدت انجام این کار دقت کنید که به چیزی فشار وارد نکنید و با قطعات خشن رفتار نکنید.

لپ تاپ را ببندید و برگردانید، سپس با استفاده از یک پیچ گوشتی پیچ های آن را خارج کنید. قاب آن را باز کنید و با استفاده از دمنده یا اسپری خشک غبار هایی که در بین قطعات ساکن شده اند را بزدایید، دقت کنید که حتما قطعاتی همچون هارد، پردازنده و کارت گرافیک آن را به خوبی تمیز کنید.

مرحله هشتم: غبار زدایی فن لپ تاپ

همچنین می توانید فن را خارج کرده و آن را تمیز کنید، به این صورت که پیچ نگهدارنده فن را باز کرده و فن را از جای خود خارج می کنید، سشوار را از فاصله 15 تا 20 سانتی متری فن گرفته و باد سرد به آن بدهید؛ فقط سشوار را زیاد نزدیک فن نکنید تا پره های آن نشکند و فن را پس از تمیز کردن در جای خود قرار دهید و پیچ آن را سفت کنید.

مرحله آخر: بستن لپ تاپ

اکنون به سراغ صفحه پشتی لپ تاپ بروید و با استفاده از اسپری خشک و فرچه آن را تمیز کنید و در جای خود قرار بدهید. پیج های صفحه پشتی را در جای خود قرار دهید و با استفاده از پیچ گوشتی آن ها را سفت کنید.

 

بستن لپ تاپ

 

سوالات متداول

هر چند وقت یکبار باید لپ تاپ را تمیز کنیم؟

معمولا بهتر است که در سال یک بار به طور کلی به تمیز کردن لپ تاپ بپردازید اما اگر نوتبوک شما بیشتر در معرض گرد و خاک است در فاصله زمانی کوتاه تری آن را تمیز کنید.


آیا می توان از جاروبرقی برای تمیز کردن لپ تاپ استفاده کرد؟

به هیچ وجه، برای تمیز کردن لپ تاپ نباید از جاروبرقی استفاده کنید زیرا خلاء می تواند الکتریسیته ساکن ایجاد کند و به نوتبوک آسیب بزند، همچنین به دلیل مکش بالا ممکن است به قطعات آسیب بزنید.


آیا می توان از آب برای تمیز کردن لپ تاپ استفاده کرد؟

استفاده از آب لوله کشی به دلیل داشتن مواد معدنی به نوتبوک شما صدمه می زند. همچنین درصورت استفاده از آب برای تمیز کردن نمایشگر باید صبر کنید تا سطح آن به خوبی خشک شود و سپس نوتبوک را روشن کنید.


سخن پایانی

در هنگام تمیز کردن لپ تاپ از بین بردن تمام کثیفی ها از روی قطعات کمی مشکل است و ممکن است مقداری از غبار ها در میان قطعات ماندگار شوند، پس نیازی نیست که برای پاک کردن آن ها وسواس زیادی انجام بدهید. معمولا در حدی که عملکرد نوتبوک بهتر شود و توانایی فن بالاتر برود کافیست. اگر همچنان پس از تمیز کردن لپ تاپ فن صدای زیادی می دهد و یا به خوبی سیستم را خنک نمی کند از یک متخصص در تعمیر آن کمک بگیرید. همچنین اگر به بخش ترفندها در وبلاگ لپ مال سری بزنید می توانید نکات آموزشی بیشتری درباره نوتبوک ها به دست آورید.

 

تماس با لپ مال