بهترین لپ تاپ های دانشجویی که در سال 2023 می توانید بخرید
  • 14 آبان 1402

بهترین لپ تاپ های دانشجویی که در سال 2023 می توانید بخرید

 

امروزه تقریباً همه ما، فارغ از «سن، جنسیت یا تحصیلات» برای انجام فعالیت های روزمره خود از کامپیوترها استفاده می کنیم. در حالت کلی، لپ تاپ ها به علت قابلیت حمل آسان خود، از محبوبیت بسیاری (نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ) در میان افراد شاغل و محصل برخوردارند. دوران دانشجویی یکی از شیرین ترین اما مهم ترین دوران های زندگی هر یک ماست و برای کسب بیشترین میزان بهره وری و لذت بردن از آن، بهتر است که با دست پر به استقبال آن برویم. برای حضور در فضای آموزش عالی، در اولین گام لازم است تا یک لپ تاپ دانشجویی مناسب را برای خود انتخاب کنیم. در این مقاله از لپ مال قصد داریم تا شما را با ویژگی های یک لپ تاپ دانشجویی خوب آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

10 ویژگی ای که در هنگام تهیه لپ تاپ دانشجویی باید به آن توجه کنید

به طور کلی، برای یک انتخاب واحد برای لپ تاپ دانشجویی وجود ندارد و لازم است تا دانشجویان پیش از خرید یک لپ تاپ، به جنبه های مختلفی توجه کرده و لپ تاپ ایده آل خود را پیدا کنند. اما در انتخاب یک لپ تاپ دانشجویی خوب باید به چه مشخصاتی توجه کنیم؟

مشخصات فیزیکی لپ تاپ

وزن، ابعاد و قابلیت حمل یک لپ تاپ از مهم ترین مشخصاتی است که در هنگام تهیه یک لپ تاپ دانشجویی باید به آن توجه داشته باشید. از آنجایی که در دوران دانشجویی، محصلان دائماً در حال جابه جایی میان کلاس ها، ساختمان ها و آزمایشگاه های مختلف هستند؛ «قابلیت حمل آسان» یک لپ تاپ دانشجویی، از اهمیت بالایی برخوردار است. یک لپ تاپ دانشجویی خوب باید وزنی سبک، طراحی جمع و جور و ابعادی نسبتاً کوچک داشته باشد. در غیر این صورت، حمل مداوم لپ تاپ در طی روز می تواند برای دانشجویان بسیار خسته کننده باشد.

وزن یک لپ تاپ دانشجویی باید در بازه ای میان 1 تا حداکثر 1.8 کیلوگرم قرار داشته باشد. از لحاظ ابعاد لپ تاپ، بهترین لپ تاپ های دانشجویی در بازه 11.6 تا 14 اینچ قرار می گیرند؛ اما از آنجایی که میزان تقاضا برای لپ تاپ های 15.6 اینچی بسیار بالاست، اغلب لپ تاپ های فعلی با این ابعاد به بازار عرضه می شوند! توجه داشته باشید که این 4 سانتی متر مضاعف، علاوه بر اشغال فضایی بیشتر، به میزان وزن و مصرف انرژی لپ تاپ نیز می افزاید. در نهایت، توجه داشته باشید که انتخاب نهایی بر عهده شماست و به قول معروف، هر تغییر بهایی دارد و برای به دست آوردن یک مزیت، لازم است تا مزیت دیگری را فدا کنید!

باتری

امروزه، اغلب کلاس های فضای آموزش عالی کوچک هستند و حتی بزرگ ترین کلاس ها نیز به اندازه تعداد دانشجویان حاضر در خود، پریز برق ندارد! از آنجایی که لپ تاپ بدون شارژ، عملاً هیچ کاربردی ندارد؛ توصیه می کنیم که در هنگام خرید لپ تاپ دانشجویی، حتماً به مشخصاتی نظیر: «طول عمر، ظرفیت و سرعت شارژ» باتری آن توجه ویژه ای را اختصاص دهید تا بتوانید یک روز کامل و بدون نیاز به اتصال لپ تاپ به آداپتور برق، همچنان بتوانید از آن استفاده کنید. بعلاوه حتماً نکات نگهداری از باتری لپ تاپ را فراموش نکنید تا در دوره 4 ساله یا بیشتر تحصیل خود به مشکل رو به رو نشوید.

صفحه نمایش

از آنجایی که در دوران دانش آموزی یا دانشجویی، محصلان به منظور خواندن نسخه های الکترونیکی کتاب های درسی و منابع، طراحی نقشه یا مدل (در رشته های هنری و مهندسی معماری)، انجام تکالیف و پروژه های خود یا حتی نگاه کردن به یک قسمت از سریال برای رفع خستگی، برای ساعات طولانی به صفحه نمایش لپ تاپ خیره می شوند؛ توصیه می کنیم تا در فرآیند انتخاب یک لپ تاپ آموزشی به «کیفیت، وضوح و ابعاد» صفحه نمایشگر آن توجه کنید.

اغلب لپ تاپ های امروزی، از وضوح تصویر تمام اچ دی یا «Full HD» پشتیبانی می کنند؛ با این حال، در صورتی که در هنگام تهیه لپ تاپ از لحاظ مالی دستتان باز است، توصیه می کنیم تا لپ تاپ های دارای وضوح تصویر بالاتری نظیر «Full HD Plus یا QHD» نیز نگاهی بیندازید. وضوح تصویر لپ تاپ های مناسب برای دانشجویان به شرح زیر است:

·       Full HD Plus (رزولوشن های 1080 ×1920  پیکسل با نسبت تصویر 16:9 و رزولوشن های 1504 × 2256، 1824 × 2736 پیکسل با نسبت تصویر 3:2)

·       WQHD و QHD (رزولوشن 1440 × 2560 پیکسل با نسبت تصویر 16:9)

پردازنده گرافیکی

پردازنده گرافیکی یا GPU نقش مهمی در مدیریت رندر صفحه و تسریع وظایف مرتبط با گرافیک لپ تاپ (مانند فرآیندهای هوش مصنوعی) ایفا می کند. در حوزه لپ تاپ های مبتنی بر سیستم عامل ویندوز (لپ تاپ های ویندوزی) GPU به 2 نوع «پردازنده گرافیکی یکپارچه یا iGPU» و «پردازنده گرافیکی گسسته یا dGPU» تقسیم می شود . iGPU در بسته پردازنده یا همان CPU یکپارچه شده است که برای فعالیت هایی مانند: «نگارش مقاله، مرور وب و اجراء سایر نرم افزارهای غیر تخصصی» مناسب است.

 از سوی دیگر، dGPU یک تراشه جداگانه با حافظه اختصاصی (VRAM) است. از آنجایی که پردازنده های گرافیکی گسسته به حافظه رم اختصاصی دسترسی دارند، GPU برای دریافت اطلاعات گرافیکی نیازی به استفاده از رم به اشتراک گذاشته شده با CPU ندارد و از این رو می تواند تا در انجام پروژه های سنگین گرافیکی دانشجویان محصل در رشته های STEM (هنری، علوم، ریاضیات و مهندسی) عملکرد روان تر و سریع تری را نسبت به نوع دیگر GPU ارائه دهد. با این حال، در اغلب لپ تاپ های دانشجویی، به علت اهمیت «وزن سبک و ابعاد کوچک» از پردازنده های گرافیکی یکپارچه کمپانی های AMD، اینتل یا انویدیا (Nvidia) استفاده می شود.

 

 

پردازنده

به طور کلی، پردازنده یا همان CPU، مغز متفکر یک لپ تاپ است. در هنگام انتخاب پردازنده، باز هم باید نگاهی به بودجه مالی خود داشته باشید؛ چرا که با افزایش تعداد هسته های یک پردازنده، عملکرد لپ تاپ به صورت قابل توجهی روان تر و سریع تر می شود اما به تبع قیمت لپ تاپ نیز به صورت صعودی رشد می کند! در حالت کلی، پردازنده های لپ تاپ بر اساس دو سیستم عامل محبوب (ویندوز و MacOS) تقسیم بندی می شوند.

برای لپ تاپ های ویندوزی می توانید به CPUهای بهترین تولید کنندگان پردازنده های لپ تاپ های ویندوزی، یعنی کمپانی اینتل و AMD، نگاهی بیندازید. توجه داشته باشید که برای انتخاب یک پردازنده، باید از سازگاری سایر قطعات سخت افزاری با CPU اطمینان حاصل کنید. برای یک لپ تاپ دانشجویی نسبتاً مقرون به صرفه توصیه می شود که پردازنده های Core i7 (یا بهتر) اینتل را در نظر داشته باشید.

در صورتی که تصمیم به خریداری یک لپ تاپ از سری لپ تاپ های برند اپل دارید، دست شما در انتخاب پردازنده دلخواهتان کمی بسته می ماند؛ چرا که لپ تاپ های برند اپل تنها با پردازنده های منحصر به فرد این برند (تراشه های سری M با پردازنده های گرافیکی یکپارچه یا همان iGPU) سازگاری دارند. به عنوان مثال، مک بوک ایر مبتدی از تراشه M1 با پردازنده مرکزی هشت هسته ای و پردازنده گرافیکی (iGPU) هفت هسته ای بهره می برد. در حال حاضر، مدل های متنوع مک بوک از تراشه های سری M2 استفاده می کنند. تراشه های سری M2 اپل از یک پردازنده هشت هسته ای با پردازنده گرافیکی 10 هسته ای شروع شده و به حداکثر یک پردازنده 12 هسته ای همراه با پردازنده گرافیکی 38 هسته ای پایان می یابند که این سری از لپ تاپ ها به جهت هزینه ممکن است که برای دانشجویان مقرون به صرفه نباشند.

رم

رم به عنوان یکی از مهم ترین قطعات سخت افزاری هر لپ تاپ محسوب می شود. در هنگام انتخاب یک لپ تاپ دانشجویی، بهتر است که به «نوع، ظرفیت و سرعت» رم تعبیه شده در آن توجه داشته باشید. رم های کامپیوتری انواع مختلفی دارند که اغلب لپ تاپ های فعلی از رم های نوع DDR4 بهره می برند. در حالی که نزدیک به 3 سال از عرضه سریع ترین و جدیدترین نوع رم، یعنی رم های DDR5، می گذرد اما به علت عدم سازگاری این رم ها با قطعات سخت افزاری منحصر به انواع قبلی (DDR4)، ممکن است که دست شما در انتخاب لپ تاپ کمی بسته بماند.

از سمت دیگر، هر چه ظرفیت و سرعت یک رم بالاتر باشد، آن رم قادر است تا بدون سرریز شدن اطلاعات بیشتری را در خود ذخیره کرده و اطلاعات مورد نیاز نرم افزارهای در حال اجراء را با سرعت بیشتری به «GPU ،CPU و..» انتقال داده و عملکرد روان تری را از خود بر جای بگذارد.

حداقل ظرفیت پیشنهادی برای رم یک لپ تاپ دانشجویی ساده 8 گیگابایت است. با این حال، توجه داشته باشید که این ظرفیت تنها برای کارهای ساده ای مانند: «مرور وب، نوشتن یادداشت و مقالات، چک کردن ایمیل ها و استفاده از نرم افزارهای ساده ای مانند مدیا پلیر (پخش آهنگ یا ویدیو)» مناسب است و این میزان از رم به هیچ عنوان برای دانشجویان محصل در رشته های مهندسی یا رشته هایی که با نرم افزارهای گرافیکی سنگینی مانند «فوتوشاپ، اتوکد یا نرم افزارهای تدوین ویدیو» سر و کار دارند، کافی نیست.

در حالت کلی، پیشنهاد می کنیم تا برای لپ تاپ دانشجویی خود یک رم 16 گیگابایتی (یا حتی با ظرفیتی بیشتر) با سرعت 3200 مگاهرتز (یا بالاتر) تهیه کنید.

فضای ذخیره سازی (هارد)

در حال حاضر تقریباً تمامی لپ تاپ های جدید به جای هارد HDD، از هاردهای SSD بهره می برند. لپ تاپ ها با هارد SSD سرعت بسیار بالاتری در ذخیره سازی و واکشی اطلاعات برای کاربران به ارمغان می آورند. به طور کلی، ظرفیت و نوع فضای ذخیره سازی نصب شده روی لپ تاپ شما، می تواند بر سرعت ارائه عملکرد آن تاثیر چشمگیری داشته باشد.

از این رو، توصیه می کنیم که برای لپ تاپ دانشجویی خود یک هارد SSD با ظرفیت حداقل 256 گیگابایت تهیه کنید و اطلاعات بدون استفاده خود (مانند تصاویر، فیلم ها و سریال های قدیمی) را به هارد اکسترنال یا فضای ذخیره سازی ابری انتقال دهید. علاوه بر این، در صورتی که در رشته های مهندسی تحصیل می کنید پیشنهاد میکنیم که هارد SDD با ظرفیت 512 گیگابایتی (یا حتی بیشتر) را برای لپ تاپ خود انتخاب کنید.

قابلیت اتصال

در هنگام تهیه یک لپ تاپ دانشجویی، حتماً به قابلیت های اتصال لپ تاپ نظیر: «اتصال به وای فای 5 (802.11ac) یا وای فای 6 (802.11ax)، سازگاری با بلوتوث (برای اتصال به وسایل جانبی مانند موس یا هدفون)» توجه ویژه ای را اختصاص دهید.

پورت های ورودی و خروجی

در نگاه اول، پورت های ورودی و خروجی کمی غیرضروری به نظر می رسند اما این پورت ها، به ویژه در دوران دانشجویی، نقش بسیار مهمی را ایفاء می کنند. در هنگام انتخاب یک لپ تاپ دانشجویی به انواع پورت های USB (برای اتصال فلش مموری برای انتقال و چاپ اطلاعات و نوشته ها)، HDMI (برای اتصال به نمایشگرهای خارجی و پروژکتور برای ارائه پاورپوینت) و اترنت (برای اتصال به اینترنت با استفاده از کابل اترنت) حتماً توجه داشته باشید.

صفحه کلید، وب کم و میکروفون

به علت استفاده مداوم از لپ تاپ در دوران دانشجویی در هنگام خریداری آن به مشخصات صفحه کلید نظیر: «طراحی ارگونومیک، کلیدهای راحت و با فاصله، نور پس زمینه صفحه کلید و ..» توجه کنید. علاوه بر این، در صورتی که در کنفرانس های ویدیویی و دوره های آموزشی مجازی شرکت می کنید؛ کیفیت میکروفون و وب کم تعبیه شده روی لپ تاپ مورد نظر خود را نیز بررسی کنید.

برترین لپ تاپ های دانشجویی سال 2023

در این بخش قصد داریم تا شما را با 5 مورد از برترین لپ تاپ های دانشجویی سال 2023 آشنا کنیم. این لپ تاپ ها بر اساس کیفیت و کارآیی و به صورت صعودی مرتب شده اند و طبیعتاً با حرکت به سمت پایین، قیمت لپ تاپ های مذکور نیز افزایش می یابند.

لپ تاپ ایسوس کروم بوک CM34 فلیپ

لپ تاپ ایسوس کروم بوک CM34 فلیپ یک لپ تاپ دانشجویی مقرون به صرفه و ارزان است. این لپ تاپ 14 اینچی 1.846 کیلوگرم وزن دارد و قابلیت حمل آن نسبتاً آسان است. بزرگ ترین مزیت این لپ تاپ، عمر باتری خارق العاده آن است که تنها با یک نوبت شارژ قادر به ارائه عملکرد 19 ساعته می باشد! لپ تاپ کروم بوک CM34 به «پردازنده رایزن 3 7320C کمپانی AMD» و «کارت گرافیک سری رادئون AMD» مجهز می باشد و عملکرد نسبتاً متوسطی را از خود ارائه می دهد. رزولوشن صفحه نمایش لمسی این لپ 1200 × 1920 پیکسل است. از سایر مشخصات این لپ تاپ می توان به بهره مندی آن از «وب کم با وضوح 1080p، قابلیت پشتیبانی از وای فای 6 (802.11ax)، بلوتوث 5.3، 2 پورت USB 3.2 نسل 3، یک پورت HDMI 2.1 » اشاره کرد.

 

لپ تاپ ایسوس کروم بوک CM34 فلیپ

مزایا

معایب

عمر باتری خارق العاده

نسبتاً سنگین

وبکم FHD

انعکاس تصویر روی صفحه نمایشگر

قابلیت اتصال فوق العاده خوب (پورت های USB ،HDMI و ..

عملکرد متوسط

کیفیت عالی صفحه کلید و تاچ پد

 

ظاهر زیبا

 

 

لپ تاپ اچ پی مدل Pavilion Aero 13

لپ تاپ اچ پی Pavilion Aero 13 یک لپ تاپ فوق العاده سبک وزن، اما قدرتمند است. این لپ تاپ 11.7 اینچی تنها 950 گرم وزن دارد و که از لحاظ «قابل حمل بودن» تقریباً بی رقیب است! این لپ تاپ از «پردازنده رایزن 5 کمپانی AMD» و «کارت گرافیک رادئون AMD» بهره می برد و با رم 16 گیگابایتی و هارد SSD با ظرفیت 256 گیگ به بازار عرضه می شود. لپ تاپ Pavilion Aero 13 با عمر باتری فوق العاده (تا 12 ساعت) به نسبت قیمت خود، در کارهای سبک عملکرد مناسبی را ارائه می دهد. از سایر مشخصات این لپ تاپ می توان به بهره مندی از: «میکروفون، یک پورت USB-C و HDMI2.1 » اشاره کرد.

 لپ تاپ اچ پی مدل Pavilion Aero 13

مزایا

معایب

وزن بسیار سبک

عدم قابلیت ارتقاء حافظه

عمر باتری عالی

فاقد پورت اترنت

طراحی چشمگیر

 

قابلیت حمل آسان

 

 

لپ تاپ لنوو مدل Ideapad 3

لپ تاپ Ideapad 3 لنوو یکی از بهترین لپ تاپ های دانشجویی در میان لپ تاپ های میان رده محسوب می شود. این لپ تاپ 15.6 اینچی تنها 1.650 کیلوگرم وزن دارد و حمل آن بسیار آسان است. لپ تاپ لنوو مدل Ideapad 3 از «پردازنده Core i7 نسل یازدهم اینتل» و «کارت گرافیک MX450 انویدیا» بهره می برد و برای فعالیت های نیمه سنگین بسیار مناسب است. صفحه نمایش این لپ تاپ از وضوح FHD با رزولوشن 1200 × 1920 پیکسل پشتیبانی می کند. از سایر مشخصات این لپ تاپ می توان به بهره مندی آن از «وب کم، 1 پورت USB-C، یک پورت HDMI،  قابلیت پشتیبانی از وای فای و بلوتوث » اشاره کرد.

 

لپ تاپ لنوو مدل Ideapad 3

مزایا

معایب

وزن سبک

عمر باتری نسبتاً ضعیف

عملکرد عالی در کارهای نیمه سنگین

فاقد پورت اترنت

طراحی زیبا

عدم قابلیت ارتقاء رم

قابلیت حمل آسان

 

 

لپ تاپ ایسر Swift X 14

لپ تاپ ایسر Swift X 14 یک لپ تاپ کوچک و ایده آل برای دانشجویان است. این لپ تاپ 12.9 اینچی با طراحی ای ظریف (قطر 0.7 اینچ) اما در عین حال قدرتمند، تنها 1.500 کیلوگرم وزن دارد و قابلیت حمل آن بسیار آسان است. لپ تاپ Swift X 14 ایسر به «پردازنده نسل سیزدهم Core i7-13700H اینتل» و «کارت گرافیک RTX 4050 انویدیا» مجهز است و از این رو قادر است تا عملکرد فوق العاده قوی ای را در بخش CPU و GPU به کاربران خود ارائه دهد. صفحه نمایش OLED این لپ تاپ قطری 14.5 اینچی و رزولوشن 1800 × 2880 پیکسلی دارد و به نسبت لپ تاپ های هم رده خود، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. از سایر مشخصات این لپ تاپ می توان به دربرداشتن «وب کم با وضوح 1080p، قابلیت پشتیبانی از وای فای 6E، بلوتوث 5.1، 2 پورت تاندربولت، 2 پورت USB-A، یک پورت HDMI » اشاره کرد.

 

لپ تاپ ایسر Swift X 14

مزایا

معایب

ابعاد کوچک، وزن سبک، قابلیت حمل آسان

عمر باتری ضعیف

عملکرد عالی در CPU و GPU

طراحی ظاهری نسبتاً ساده

صفحه نمایش با کیفیت

 

طراحی ارگونومیک صفحه کلید و تاچ پد

 

قابلیت اتصال فوق العاده خوب (پورت های USB ،HDMI و ..)

 

 

مک بوک پرو 14 (2023) اپل

مک بوک پرو 14 اپل بدون شک برترین لپ تاپ در جمع لپ تاپ های دانشجویی است. این لپ تاپ 14 اینچی با رزولوشن صفحه نمایش خارق العاده 1694 × 3024 پیکسل خود، وزنی معادل 1.6 کیلوگرم دارد و قابلیت حمل آن آسان است. تراشه M2 و هارد SSD با ظرفیت 512 گیگابایت تعبیه شده در این لپ تاپ از پس هر کاری (مانند ویرایش ویدیو یا دریافت رندرهای سه بعدی) بر می آید. با این حال، تمامی قطعات این لپ تاپ دانشجویی قابل تعویض نیستند و از این رو در هنگام انتخاب باید به تمامی مؤلفه های سخت افزاری این لپ تاپ توجه خاصی داشته باشید. از سایر مشخصات این لپ تاپ می توان به بهره مندی از «وب کم با وضوح 1080p، قابلیت پشتیبانی از وای فای 6E، بلوتوث 5.1، 3 پورت USB-C و 1 پورت 2.1 HDMI» اشاره کرد.

 

مک بوک پرو 14 (2023) اپل

مزایا

معایب

قابلیت حمل آسان

رم و فضای ذخیره سازی شده غیر قابل ارتقاء

عملکرد عالی در CPU و GPU

گران قیمت

عمر باتری بسیار بالا

 

صفحه نمایش بسیار با کیفیت

 

قابلیت اتصال فوق العاده خوب (پورت های USB ،HDMI و ..)

 

طراحی ارگونومیک صفحه کلید و تاچ پد

 

 

نتیجه گیری

عملکرد خوب یک لپ تاپ دانشجویی، بر مبنای توانایی آن در برآورده کردن نیازها و ایده آل های کاربر سنجیده می شود. به طور کلی، توصیه می کنیم تا پیش از انتخاب یا خریداری یک لپ تاپ دانشجویی، نیازهای اساسی رشته تحصیلی و بودجه مالی خود را تعیین کنید و به مشخصاتی حداقلی مانند: «وزن کمتر 2 کیلوگرم و ابعاد کوچک تر از 16 اینچ، رم 16 گیگابایتی، هارد SSD با ظرفیت 256 گیگابایت، پردازنده سری 7 اینتل (در لپ تاپ ویندوزی)، تراشه M2 (در مک بوک)، باتری مقاوم» توجه داشته باشید. امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

سوالات پرتکرار کاربران

در هنگام انتخاب یک لپ تاپ دانشجویی به چه موارد دیگری باید توجه داشته باشیم؟

در صورت تمایل به ارتقاء لپ تاپ خود (در سال های بعدی) پیشنهاد می کنیم تا از وجود اسلات های اضافی برای ارتقاء رم یا هارد، اطمینان حاصل کنید.


 

آیا می توانیم تا از یک لپ تاپ دانشجویی برای گیمینگ هم استفاده کنیم؟

بله، اما توجه داشته باشید که یک لپ تاپ دانشجویی برای اجراء بازی های کامپیوتری نیازمند به GPU قوی و رم با ظرفیت بالا و پرسرعت نیاز دارد و اغلب لپ تاپ های دانشجویی مقرون به صرفه قادر به اجراء بازی های نیمه سنگین نیستند.


 

آیا خرید یک رم از نوع DDR5 برای لپ تاپ دانشجویی ضروری است؟

خیر، اما شما می توانید تا با صرف هزینه ای بیشتر از عملکرد سریع لپ تاپ خود مطمئن باشید و به خرید رم DDR5 به عنوان پس اندازی برای آینده تان نگاه کنید.


 

در میان لپ تاپ های معرفی شده، کدام لپ تاپ مقرون به صرفه اما قدرتمند است؟

لپ تاپ لنوو مدل Ideapad 3 یک لپ تاپ میان رده اما قدرتمند است که برای اغلب دانشجویان مناسب است.


مشاوره خرید لپ تاپ

 

اشتراک گذاری :