7 نکته برای خرید بهترین مادربرد
  • 18 آبان 1400

7 نکته برای خرید بهترین مادربرد

اگر می خواهید کامپیوتر خود را بسازید و یا یک کامپیوتر از‌ پیش ساخته شده بخرید که در آینده قابلیت ارتقا داشته باشد، خرید بهترین مادربرد اهمیت زیادی پیدا می کند. مادربرد نقش اساسی در ارتقا و توسعه سیستم دارد. مادربرد بسیاری از قطعاتی را که در آینده می‌توانید در سیستم خود به کار برید، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

متاسفانه افرادی که می خواهند یک کامپیوتر سفارشی بسازند، وقت زیادی برای بررسی مادربرد نمی‌گذارند. گاهی این افراد در مورد انتخاب سی‌ پی‌ یو و کارت گرافیک ماه‌ها وقت صرف می‌کنند و ویدیو‌های آموزشی مختلف را تماشا می‌کنند، اما وقتی نوبت به خرید بهترین مادربرد می‌رسد، توجه لازم را نمی کنند.

 بسیاری از این افراد در هنگام خرید تنها به قیمت مادربرد توجه می‌کنند و سعی می‌کنند چیزی را بخرند که مقرون‌به‌صرفه باشد. کمتر کسی به این نکته توجه می‌کند که فرضا باید بهترین مادربرد 2021 را بخرم و یا اینکه مثلا بهترین مادربرد گیمینگ کدام برند است.

مادربرد اساسی ترین عنصر سیستم شماست. مادربرد نه تنها مسئول حمایت از پردازنده سیستم است، بلکه کانون اساسی برای اتصال همه اجزای سیستم است. مادربرد نیرو را مستقیما از منبع تغذیه می‌گیرد و این نیرو را بین اجزای مختلف سیستم توزیع می‌کند. خرید مادربرد کار ساده‌ای است و هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد، اما خرید بهترین مادربرد کار ساده‌ای نیست و نیاز به تحقیق و بررسی بسیار دارد.

مادربرد چیست؟

همان طور که از اسم مادربرد پیداست مادربرد یک صفحه مدار چاپی یا برد مادر است که پایه و اساسی برای ارتباط عناصر دیگر سیستم ایجاد می‌کند. مادربرد ارتباط لازم را در بین اجزایی مانند سی پی یو، کارت گرافیک، حافظه رم و غیره فراهم می کند. بسیاری از دستگاه های امروزی مانند گوشی، تبلت، لپ تاپ و غیره از مادربرد برای کنار هم قرار دادن اجزا استفاده می کنند. اما معمولا شما برای لپ تاپ و گوشی خود به صورت جداگانه مادربرد نمی خرید چون مادربرد این دستگاه ها به همراه با بقیه اجزا به صورت یک پک کامل است و شما نمی توانید به نیاز خود آن را شخصی سازی کنید و تنها می توانید برای کامپیوتر رومیزی خود اقدام به خرید مادربرد به صورت جداگانه کنید.

اگر نگاهی به مادربرد بیندازید، متوجه می‌شوید که یک مادربرد مجموعه‌ای از مدارها، ترانزیستورها، خازن ها، اسلات ها، سینک های حرارتی و غیره است که همه این اجزا برای هدایت سیگنال و برق در سراسر کامپیوتر در کنار هم قرار گرفته اند. مادربرد محصول پیچیده ای است و جزئیات فنی آن در حوصله این نوشتار نیست اما ما در این نوشتار نکات خرید یک مادربرد مناسب را برای شما خواهیم گفت.

آموزش خرید مادربرد گیمینگ در سال 2023

چرا خرید بهترین مادربرد اهمیت دارد؟ 

با توجه به تعریف مادربرد باید متوجه شده باشید که مادربرد چه کار مهمی در سیستم ما انجام می‌دهد. مادربرد مانند ستون فقرات برای یک کامپیوتر است و خرید اشتباه آن می تواند علاوه بر صرف هزینه بیهوده بازده و قدرت دیگر قطعات شما را هم کاهش دهد.

بنابراین خرید بهترین مادربرد از اهمیت زیادی برخوردار است. خرید مادربرد بستگی به نیاز‌های شما دارد و باید مادربردی را انتخاب کنید که به خوبی با نیاز‌های حال و آینده شما مطابقت داشته باشد.

اگر قرار نیست در آینده کامپیوتر خود را ارتقا دهید، تنها لازم است که مادربرد خوب و قیمت مناسبی پیدا کنید و کار خود را شروع کنید. اما اگر قصد دارید در آینده سیستم خود را توسعه دهید، باید اطمینان حاصل کنید که مادربرد شما با همه نیاز‌های آینده مطابقت دارد. در اینجاست که خرید بهترین مادربرد اهمیت پیدا می‌کند و باید به دنبال گزینه مناسب باشید.

7 توصیه برای خرید یک مادربرد خوب

1- سازگار بودن مادربرد با CPU

خرید مادربرد باید بعد از خرید سی پی یو انجام شود. بعد از انتخاب و خرید CPU مادربردهای سازگار با پردازنده مرکزی شما محدودتر خواهند شد. در بحث سازگاری سی پی یو با مادربرد دو نکته و اصطلاح فنی را باید در نظر بگیرید. سوکت و چیپست مادربرد.

سوکت مادربرد

در واقع سوکت مادربرد جایگاهی در مادربرد است که CPU روی آن می نشیند. این جایگاه مجموعه ای از پین ها و مکانیزم های محافظت از پردازنده است که مادربرد را به سی پی یو متصل می کند. نوع و شکل این پین ها و اندازه این جایگاه برای پردازنده های مختلف، چه از لحاظ برند چه نسل متفاوت است. نوع سوکتی که مادربرد استفاده می کند را می توانید در صفحه مشخصات مادربرد پیدا کنید.

چیپست مادربرد

 چیپست (chipset) نیز بسیار مهم است و باید گزینه خوبی را انتخاب کرد. چیپست را می توان نرم‌افزار مادربرد نامید. این چیپست است که به بخش‌های مختلف مادربرد اجازه می دهد که با همدیگر ارتباط برقرار کنند. هر مادربرد خاص دارای چیپست مخصوص خود است و این چیپست سازگاری مادربرد و سی پی یو را تعیین می‌کند. پس توصیه اول برای خرید بهترین مادربرد این است که مادربردی را بخریم که با یک سی پی یوی خوب سازگار باشد.

در جدول زیر می توانید سوکت ها و چیپست های سازگار با پردازنده های مختلف AMD و Intel را ببینید.

 

چیپست

پردازنده های پشتیبانی شده

Socket

H610, B660, H670, Q670, Z690, W680, B760, H770, Z790

پردازنده های نسل 12 و 13 اینتل Core

LGA 1700

H510, B560, H570, Q570, Z590, W580
Comet Lake (10th-gen): H410, B460, H470, Q470, Z490, W480

پردازنده های نسل 10 و 11 اینتل Core

LGA 1200

H310, B360, H370, Q370, Z370
Z390, B365, B360

پردازنده های نسل 8 و 9 اینتل C

LGA 1151

X299

Skylake-X و Kaby-Lake X

LGA 2066

 

رم متناسب با مادربرد 

2- رم متناسب

تناسب رم و مادربرد را باید از دو نکته مورد توجه قرار دهید، تعداد اسلات‌های رم و سازگاری رم و مادربرد است.

تعداد اسلات‌های رم در اکثر مادربرد‌های استاندارد دسکتاپ چهار عدد است. اما مادربرد هایی نیز وجود دارند که تنها دو اسلات رم دارند. مگر اینکه واقعا از لحاظ اقتصادی مشکل داشته باشید، اگر نه بهتر است در مادربردی سرمایه گذاری کنید که چهار اسلات رم دارد. این باعث می‌شود که بتوانید از مجموعه حافظه حال حاضر مادربرد خود استفاده کنید و در آینده نیز به راحتی بتوانید سیستم خود را ارتقا دهید.

هر مادربرد از میزان رم مشخصی پشتیبانی می کند و استفاده بیش از آن ممکن نیست. این حداکثر ظرفیت در مادربردهای معمولی بین 4 تا 64 گیگ است که در مادربردهای گیمینگ تا 128 گیگ هم خواهد رسید. بسته به نیاز خود باید مشخص کنید از چه میزان رم و با چه آرایشی استفاده خواهید کرد.

منظور از آرایش رم دو کاناله یا تک کاناله بودن آن است. البته که بیشتر مادربردهای جدید از آرایش دو کاناله اسلات های رم استفاده می کنند که باعث انتقال بهتر و سریعتر اطلاعات می شود. اما باید توجه کنید هنوز هم هستند مادربردهایی که از رم تک کاناله استفاده می کنند.

با ورود رم های DDR5 انتخاب مادربرد مناسب این رم ها هم نکته دیگری است که باید به آن توجه کنید. ما در مقاله ای مجزا به معرفی بهترین مادربردهای DDR5 پرداخته ایم که می توانید مطالعه کنید.

3- اندازه مادربرد

مادربرد‌های دسکتاپ معمولا در سه اندازه مختلف به بازار می آیند که برای خرید بهترین مادربرد باید به این اندازه ها توجه کرد. این اندازه های مختلف باعث می شوند که کاربران در انتخاب شکل و قالب مورد نظر خود انعطاف‌پذیری داشته باشند.

بسیاری از کاربران یک کیس فشرده را ترجیح می دهند که فضای زیادی از آن‌ها نگیرد، از طرف دیگر، کاربرانی نیز هستند که مادربرد‌های بزرگ با نما‌های مختلف را ترجیح می دهند. این افراد دیگر به دنبال جمع و جور بودن کیس خود و اشغال فضای کمتر نیستند.

در کنار اندازه مادربرد که باید با کیس و فضای اتاق شما سازگار باشد، مهمترین نکته ای که باید به آن دقت کنید قابلیت ارتقا و اسلات های توسعه مادربرد است. در یک کلام هرچه مادربرد شما کوچکتر باشد دست شما برای ارتقا و اضافه کردن قطعات جدید به آن بسته تر خواهد بود.

در جدول زیر به صورت کلی سه فرم فاکتور Mini-ITX، MicroATX، ATX را بررسی کردیم.

 

Mini-ITX

MicroATX

ATX

فرم فاکتور

9.0 x 7.5 اینچ

9.6 x 9.6 اینچ

12 x 9.6 اینچ

اندازه

1

4

7

اسلات های توسعه

DIMM

DIMM

DIMM

نوع رم

2 عدد

تا 4 عدد

تا 8 عدد

اسلات های رم

تا 1 عدد

تا 3 عدد

تا 4 عدد

کارت های گرافیک

تا 6 عدد

تا 8 عدد

تا 12 عدد

پورت های SATA

 

4- تناسب مادربرد با کارت گرافیک

همه کامپیوتر‌ها به روشی برای خروج اطلاعات بصری نیاز دارند، به طوری که ما انسان ها بتوانیم از این اطلاعات استفاده کنیم. این موضوع را در ساده ترین حالت می توان به عنوان نمایش تصاویر بر روی مانیتور تعبیر کرد. بخشی از کامپیوتر که این عملکرد را بر عهده دارد، کارت گرافیک نام دارد.

 برای خرید بهترین مادربرد باید به این نکته توجه داشت که مادربرد مورد نظر از کارت گرافیک خوبی پشتیبانی کند، به طوری که نیاز‌های آینده شما رفع شود.

مثلا اگر شما از کامپیوتر خود برای گیمینگ استفاده خواهید کرد، نیاز به خرید کارت گرافیک قدرتمندی دارید. در اینجا باید توجه داشته باشید که مادربرد شما از چنین کارت گرافیکی پشتیبانی کند و همچنین، تعداد کارت گرافیک هایی نیز که مادربرد شما می‌تواند پشتیبانی کند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

امروزه اکثر کارت گرافیک ها از طریق اسلات های PCIe متصل می شوند. بسیاری از کارت گرافیک های حال حاضر به نسخه PCIe 3.0 یا بالا‌تر نیاز دارند. آخرین چیزی که در اینجا نیاز است، عرض موجود برای هر اسلات PCIe است. بسیاری از کارت گرافیک ها به یک عرض دو اسلاتی نیاز دارند.

بنابراین در خرید بهترین مادربرد باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که مادربرد شما نوع مناسبی از اسلات های PCIe را فراهم کند. برای این کار باید ویژگی های کارت گرافیک با دقت بررسی شود و آن ها را با ویژگی های مادربرد مقایسه کرد. اگر قصد دارید دو کارت گرافیک و یا تعداد بیشتری را متصل کنید، به دو اسلات PCIe و یک مادربرد سازگار نیاز خواهید داشت.

ما در مقاله « چه کارت گرافیکی مناسب مادربرد من است؟ » به صورت مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم.

5- حافظه ذخیره سازی

سخت افزارهای ذخیره سازی اطلاعات که شامل هارد دیسک ها و SSDها می شود در زمانی که برق در سیستم شما جریان ندارد، اطلاعات شما را نگهداری می کنند. این حافظه ها مانند دیگر سخت افزارهای سیستم شما روی مادربرد نصب و برق خود را از آن تامین می کنند.

بسته به نیاز خود باید مشخص کنید از چه نوع حافظه ای برای ذخیره سازی اطلاعات خود استفاده خواهید کرد. اگر حجم اطلاعات زیادی دارید و در عین حال سرعت در اولویت شما نیست هارد دیسک های چرخان (HDD) بهتر هستند. اما اگر سرعت سیستم برای شما مهم است باید حتماً از  SSD استفاده کنید.

رایج ترین درگاه برای اتصال حافظه های ذخیره سازی درگاه SATA 3.0 است که هم SSD و هم HDD را می توان به آن متصل کرد.

SSD هایی با فرم فاکتور SATA 3.0 پایه ای ترین نوع فرم فاکتور اس اس دی است که حداکثر سرعت 6 گیگابایت بر ثانیه دارد. نسخه های جدیدتر SATA مانند SATA 3.2 که به M.2 معروف هستند سرعت انتقال و خواندن و نوشتن بهتری دارند.

بهترین و سریعترین نوع اتصال SSD از طریق PCIe و با فرم فاکتور NVMe است که پهنای باند افزایش یافته، توان و تاخیر کمتر و مزایای دیگری را به کاربر می دهد. امروزه SSD های NVMe می توانند در خواندن سرعت بیش از 3 گیگابایت بر ثانیه و در نوشتن سرعت 1.5 گیگابایت در ثانیه را داشته باشند. SSD های NVMe به دو صورت هستند؛ اس اس دی هایی که به اسلات PCIe وصل می شوند و نسخه های فشرده آن ها که به اسلات های M.2 متصل می شوند.

6- اتصالات مادربرد

نکته دیگری که برای خرید بهترین مادربرد باید به آن توجه کرد، اتصال اصلی ای است که مادربرد مورد نظر فراهم می‌کند. این اتصال شامل مواردی مانند پورت USB، اتصال دهنده های فن، پورت‌های SATA، اتصالات WiFi و بلوتوث، هدرهای SATA و USB و هر بخش دیگری است که ممکن است در مادربرد نیاز باشد.

برخی از سیستم های کامپیوتری و کیس ها نیاز به هدرها پورت های مختلفی برای توسعه اتصالات کامپیوتر دارند، به عنوان مثال برخی از سیستم ها به خنک کننده های آبی، نورهای RGB و اتصالات مختلفی در اطراف کیس نیاز دارند که در همه این موارد باید به مادربرد اتصال داشته باشند.

نکته این نیست که مادربرد شما هر چقدر پیچیده تر و اتصالات بیشتری داشته باشد، پس لزوماً مادربرد بهتری است! نکته مهم این است که مادربرد شما با اتصالات کلی سیستم کامپیوتر شما هم خوانی و هماهنگی داشته باشد. پس از خرج اضافه برای اتصالاتی که قرار است با گرد و غبار پر شوند دوری کنید. ما در جدول زیر متداول ترین اتصالاتی که برای یک مادربرد نیاز است و کاربرد ها و مکان آن ها را آورده ایم.

  

تعداد (معمولاً)

مکان روی مادربرد

برای ...

نوع اتصال

1

داخلی

امکان اتصال به جک صوتی خارجی پشت کیس (در صورت وجود) را فراهم می کند.

صدا برای پنل عقب

1

داخلی

امکان اتصال به جک صوتی خارجی پشت کیس (در صورت وجود) را فراهم می کند.

صدا برای پنل جلویی

1

داخلی

امکان اتصال به جک صوتی دیجیتال را فراهم می کند.

هدر صوتی دیجیتال

1

داخلی

پین‌هایی را برای اتصال به چراغ‌ها و دکمه‌های LED پانل جلویی کیس، مانند روشن کردن و دکمه Restart کیس.

هدر پنل جلویی

1

داخلی

امکان انتقال برق از منبع تغذیه از طریق مادربرد به CPU را فراهم می کند. در مادربردهای مدرن، معمولا مانند یک کانکتور هشت پین است.

کانکتور برق 8 پین CPU

1

 

امکان انتقال نیرو از منبع تغذیه از طریق مادربرد به انواع اجزای متصل مانند قطعات PCIe، RAM و انواع خاصی از فضای ذخیره‌سازی را فراهم می‌کند. در مادربردهای مدرن، معمولا یک کانکتور هشت پین است.

کانکتور برق اصلی 24 پین

متفاوت

داخلی

علاوه بر ;کانکتورهای اصلی، ممکن است اتصالات برق برای فن ها و سایر اجزای اضافی وجود داشته باشد.

کانکتورهای برق جانبی

متفاوت

داخلی یا خارجی

اتصالات USB از جمله پورت های USB-A 2.0، USB-A 3.X و USB-C 3.1 را فراهم می کند. کانکتورهای داخلی برای پورت های کیس خارجی و همچنین پورت های USB برای اتصالات مستقیم در پنل ورودی/خروجی پشتی مادربرد وجود خواهد داشت.

USB

متفاوت

داخلی یا خارجی

یک اتصال قدیمی تر، اجازه می دهد تا یک دستگاه Firewire را متصل کنید.

Firewire

متفاوت

داخلی

اینها اتصالات SATA  هارد دیسک و SSD هستند.

SATA

متفاوت

خارجی

اگر یک CPU با گرافیک یکپارچه انتخاب کرده اید، می خواهید از یکی از پورت های نمایشگر استفاده کنید که در پنل I/O عقب قرار دارد. این ها می توانند شامل پورت های VGA، DVI، DisplayPort و HDMI باشند.

Display ports

متفاوت

خارجی

اگر مادربرد شما دارای صدای داخلی است و اکثر آنها امروزه دارای جک های صوتی برای اتصال بلندگوها و میکروفون ها هستند. تعداد جک ها و نوع تنظیمات بلندگو (از استریو تا صدای فراگیر 7.1 کاناله) بر اساس سیستم صوتی مادربرد متفاوت است.

جک های صوتی

1

خارجی

مادربردهای امروزی معمولاً مجهز به پورت های اترنت گیگابیتی برای اتصال به شبکه های سیمی هستند.

اترنت

1

خارجی

اگر مادربرد شما دارای شبکه Wi-Fi داخلی باشد، معمولاً یک جک پیچی برای اتصال آنتن خارجی وجود دارد.

جک آنتن Wi-Fi

 

7- برند مادربرد

انتخاب برند مادربرد به اندازه دیگر قطعات کامپیوتری حیاتی نیست، چون مادربردها از استانداردهای یکسانی مانند چیپ ست ها، اسلات ها و کانکتورها استفاده می کنند. تفاوت اصلی برندهای تولید کننده مادربرد در کیفیت ساخت و ساز آن ها است. استحکام مادربرد، هیت سینک های کافی، کانکتورهای ایمن، تنوع محصولات و دیگر موارد تفاوت های اصلی انواع برندهای تولید کننده مادربرد هستند.

با این حال هر ساله لیست ها و رتبه بندی های مختلفی منتشر می شوند که انواع برندهای مادربرد را از نظر فروش، کیفیت و خدمات پس از فروش رتبه بندی می کنند. در بیشتر این رتبه بندی ها برند های زیر با اخلاف کمی در حال رقابت با یکدیگر هستند.

 برندهای مادربرد

 

بهترین برند مادربردها

1- مادربرد ASUS

2- مادربرد Gigabyte

3- مادربرد MSI

4- مادربرد ASRock

5- مادربرد EVGA

و ...

بهترین مادربردهای سال 2022

کلام آخر

موارد بالا توصیه‌هایی هستند که برای خرید مادربرد همواره باید مورد توجه قرار داد. البته نکات مهم دیگری را نیز باید در هنگام خرید مورد توجه قرار داد. لازم است افرادی که از لحاظ فنی اطلاعات کافی ندارند، حتما برای خرید با یک متخصص مورد اعتماد مشورت کنند.

مادربرد قطعه‌ای است که آینده سیستم شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر گزینه مناسبی انتخاب نکنید، قادر به ارتقای سیستم خود نخواهید بود و طبیعتا نخواهید توانست همگام با فناوری روز حرکت کنید. خرید بهترین مادربرد کار ساده‌ای نیست و برای این کار باید جوانب بسیاری را سنجید.

خرید یک مادربرد عادی کار ساده ای است. اما اگر می خواهید از پول خود حداکثر استفاده را ببرید و اقدام به خرید بهترین مادربرد کنید، نیاز به تحقیق و مطالعه فراوان دارید. برای انتخاب یک مادربرد خوب باید بدانید که مادربرد مورد نظر دارای چه قطعاتی است و چه ویژگی‌هایی دارد. این مادربرد باید با نیاز‌های آینده شما مطابقت داشته باشد.

انتخاب بهترین مادربرد با توجه به نظر و نیاز افراد تفاوت دارد. مادربردی که برای شما بهترین است، ممکن است برای فرد دیگری بهترین نباشد. پس انتخاب این قطعه مهم به عوامل مختلفی بستگی دارد که با توجه به نیاز‌های شخص فرق می‌کنند. گرافیک یکی از نکات مهمی است که باید خیلی به آن توجه کرد و مادربردی را انتخاب کرد که با نیاز‌های گرافیکی شخص تطابق داشته باشد.

سرویس‌هایی در اینترنت وجود دارند که به مقایسه قیمت محصولات مختلف می‌پردازند و علاوه بر قیمت، ویژگی‌های این محصولات را نیز مورد بررسی و مقایسه قرار می‌دهند. این سرویس‌ها به شما در تصمیم‌گیری درست بسیار کمک خواهند کرد.

حتما برای خرید مادربرد مورد نیاز خود از سرویس‌های مقایسه محصولات استفاده کنید و با مطالعه و آگاهی اقدام به خرید کنید. قطعه مهمی مانند مادربرد اساس و پایه سیستم شماست و انتخاب درست در این زمینه به عملکرد مناسب سیستم بسیار کمک خواهد کرد.

مطالب موجود در این نوشتار قطعا برای خرید بهترین مادربرد به شما کمک خواهند کرد اما این مطالب کافی نیستند و برای خرید مناسب، نیاز به استفاده از منابع مختلف دارید. نظر شما چیست؟ شما چه تجربیاتی در انتخاب مادربرد دارید؟ آیا تا‌به‌حال اقدام به خرید مادربرد کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره خرید مادربرد

1- خرید یک مادربرد خوب چقدر مهم است؟

مادربرد پایه و اساس کامپیوتر شما است. اگر مادربرد شما متناسب با نیازهای امروز و آینده شما نباشد مشکلاتی مانند عدم سازگاری با دیگر قطعات، گرمای بیش از حد و قدرت کم در سیستم شما به وجود آورد.


2-یک مادربرد خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

آن چیزی که یک مادربرد را به مادربرد خوب تبدیل می کند کاملاً به نیازهای امروز و آینده شما بستگی دارد. سازگاری با پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیکی نسل فعلی، کانکتورهای کافی برای تجهیزات جانبی مورد استفاده، و ظرفیت خنک‌کننده و توان کافی از ویژگی های کلی یک مادربرد خوب است.


3- آیا می توان از یک مادربرد عادی به جای مادربرد گیمینگ استفاده کرد؟

قطعاً خیر، تفاوت های زیادی بین مادربردهای گیمینگ با مادربرد معمولی وجود دارد که در یک مقاله جدا به آن ها پرداخته ایم.


4- طول عمر مادربرد چقدر است؟

مادربرد اگر به خوبی نگهداری شود، می تواند تا 20 سال یا حتی بیشتر دوام بیاورد. نکته ای که مهم این است که دیگر سخت افزارهای استفاده شده منسوخ می شوند و به احتمال خیلی زیاد نیاز به ارتقاء خواهند داشت.


مشاوره لپ مال

اشتراک گذاری :