چگونه یک لپ‌تاپ خوب برای برنامه‌نویسی بخریم؟
  • 27 بهمن 1400

چگونه یک لپ‌تاپ خوب برای برنامه‌نویسی بخریم؟

اگر شما یک برنامه‌نویس هستید یا علاقه دارید در این حوزه فعالیت کنید، به یک لپ تاپ برای برنامه نویسی نیاز دارید. انتخاب و خرید یک لپ تاپ برای برنامه نویسی، نیازمند توجه به یک سری از نکات است. همه‌ی شما می‌دانید در صورتی که لپ تاپ مناسبی برای کار خود انتخاب نکنید تنها پولتان را به هدر داده‌اید.

در این میان، یکی از دغدغه‌های اصلی برنامه‌نویس‌ها این است که چه نوع لپ تاپی بخرند تا مجبور به تعویض و صرف هزینه‌های اضافی نشوند. البته با توجه به این تعاریف خیال نکنید یک لپ تاپ برای برنامه نویسی شکل عجیب و غریبی دارد، نه! این لپ تاپ‌ها تنها یک سری ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را کمی متفاوت‌تر از لپ تاپ‌های معمولی می‌کند و در صورت دقت به این نکات، می‌توانید لپ تاپ مناسبی برای خود انتخاب کنید.

اگر شما هم قصد خرید یک لپ تاپ برای برنامه نویسی دارید و می‌خواهید بدانید کدام نوع، متناسب نیاز شما است، در ادامه با ما همراه باشید.

لپ تاپ برای برنامه نویسی

پیش از آن که به سراغ راهنمای خرید لپ تاپ برای برنامه نویسی بروید بهتر است مشخص کنید که این لپ تاپ را فقط برای استفاده در کار برنامه نویسی می‌خواهید یا علاوه بر آن قصد دارید برنامه‌های سنگین مثل بازی‌های کامپیوتری را در آن اجرا کنید.

به طور حتم لپ تاپی که تنها برای برنامه نویسی استفاده می‌شود، معمولی‌تر از لپ تاپی است که هم برای برنامه نویسی و هم برای بازی استفاده می‌شود؛ زیرا لپ تاپ‌هایی که برای گیمینگ طراحی می‌شوند قوی‌تر‌اند.

لپ تاپ برای برنامه نویسی


اگر قصد خرید یک لپ تاپ گیمینگ دارید مقاله « بهترین سری لپ تاپ های گیمینگ چیست؟ » به خوبی شما را راهنمایی خواهد کرد.


ویژگی‌های لپ تاپ برای برنامه نویسی

سایز لپ تاپ

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید در خرید لپ تاپ برای برنامه نویسی درنظر گرفته شود، اندازه‌ی مناسب لپ تاپ است. برای این که شما بتوانید یک لپ تاپ با اندازه‌ی مناسب انتخاب کنید، باید این نکته را درنظر داشته باشید که آیا می‌خواهید لپ تاپ را با خود حمل کنید یا نه.

اگر قصد داشته باشید که لپ تاپ را با خود جابه‌جا کنید پس بهتر است دور خرید یک لپ تاپ بزرگ را خط بکشید. در این شرایط، شما می‌توانید لپ تاپ‌های کوچک‌تر در اندازه‌های 13 و 14 اینچ را انتخاب کنید.

 اما اگر قصد ندارید که آن را با خود حمل کنید و قرار است لپ تاپ در یک جای ثابت مورد استفاده قرار بگیرد، می‌توانید به سراغ لپ تاپ‌های بزرگ‌تر در اندازه‌های 15 اینچ بروید؛ زیرا صفحه‌ نمایش بزرگتر و سخت‌افزار قوی‌تر نسبت به لپ تاپ‌های کوچک دارند.

البته به خاطر داشته باشید که لپ تاپ‌های کوچک به دلیل سایز و سی پی یو پایینی که دارند، به طور معمول مصرف‌ باتری کمتری نیز دارند.

کیفیت ساخت بدنه‌ی لپ تاپ

اگر می‌خواهید یک لپ تاپ برای برنامه نویسی داشته باشید، به سراغ لپ تاپ‌هایی با کیفیت بدنه‌ی بالا بروید؛ زیرا لپ تاپ شما هرچقدر هم که خوب باشد، اما اگر جنس بدنه‌ی مقاومی نداشته باشد به زودی خراب می‌شود. وقتی می‌گوییم جنس بدنه خوش‌ساخت و باکیفیت باشد، یعنی مواد ساخت بدنه‌ی بیرونی لپ تاپ، کیبورد و لولاها کیفیت خوبی داشته باشند و نازکی و باریکی در این موضوع، مطرح نیست.

کیفیت صفحه‌ی نمایش

هنگام خرید یک لپ تاپ برای برنامه نویسی، کیفیت صفحه‌ی نمایش را درنظر بگیرید؛ زیرا شما مدت زمان زیادی را به صفحه نمایش لپ تاپ خود نگاه می‌کنید. برای این که بدانید کیفیت صفحه‌ نمایش لپ تاپ شما چقدر است، به عدد رزولوشن آن توجه کنید. اگر رزولوشن پایین باشد، شما بعد از مدتی نگاه کردن به صفحه نمایش خسته می‌شوید. بهتر است بدانید که رزولوشن قابل قبول برای لپ تاپ‌ها 768×1366 است.  

نکته‌ی دیگر درباره‌ی صفحه‌ی نمایش این است که صفحه نمایش IPS بهتر از صفحه نمایش TNT است. پس اگرچه TNT قیمت پایین‌تری نسبت به IPS دارد اما اگر برنامه‌نویس هستید و مدت زمان زیادی از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید، صفحه نمایش IPS بهترین گزینه برای شما است و چشمانتان را خسته نمی‌کند.


اگر اطلاعات بیشتری درباره صفحه نمایش لپ تاپ ها میخواهید مقاله « چه لپ تاپی با چه صفحه نمایشی؟ آشنایی با انواع صفحه نمایش لپ‌ تاپ » به شما اطلاعات بیشتری می دهد.


CPU یا پردازنده‌ی لپ تاپ

CPU یکی از گزینه‌های قابل توجه هنگام خرید یک لپ تاپ برای برنامه نویسی است؛ زیرا مانند مغز در بدن عمل می‌کند. CPU انواع مختلفی دارد و اگر درباره‌ی آن اطلاعات کافی ندارید یا ممکن است سردرگم شوید حتما با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

اگر به دنبال لپ تاپ مناسبی هستید، لپ تاپ‌هایی با پردازشگر Intel i5 آنقدر قوی نیست اما می‌تواند نیازهای شما را در برنامه نویسی برآورده کند. اما اگر سی پی یو آن Intel i7 باشد به راحتی همه‌ی نیازهای یک برنامه‌نویس را برطرف می‌کند و نسبت به Intel i3  و Intel i5 قوی‌تر عمل می‌کند.

البته به غیر از پردازنده‌های Intel، پردازنده‌ی AMD نیز وجود دارد که می‌توانید لپ تاپ خود را با این CPU نیز انتخاب کنید.

رم لپ تاپ

وجود رم بالا در یک لپ تاپ برای برنامه نویسی، در افزایش سرعت کار شما موثر است، زیرا باز شدن برنامه‌ها با سرعت‌های متفاوت به وسیله‌ی رم لپ تاپ انجام می‌شود. این نکته را درنظر داشته باشید که هرچه رم بالاتر باشد قیمت لپ تاپ نیز بیشتر می‌شود.

به طور معمول رم 8  نیازهای برنامه نویسی شما را برطرف می‌کند اما اگر می‌توانید بیشتر از این هزینه کنید، رم‌های 12 و 16 سرعت بسیار خوبی دارند. البته رم‌های 12 و 16 بیشتر برای افرادی موردنیاز است که برای کارهای گرافیکی و توسعه‌دهندگی بازی هم از لپ تاپ استفاده می‌کنند.

حافظه لپ تاپ

یکی از مهم‌ترین بخش‌های موردنظر در هر لپ تاپ، حافظه‌ی آن است. به طور کلی لپ تاپ‌ها دو نوع حافظه هارد SSD و هارد HDD دارند. هارد SSD لپ تاپ جدیدتر است و علاوه بر برنامه نویسی برای بازی و اجرای این دسته از برنامه‌ها مناسب است. هارد HDD قدیمی است و تنها برای برنامه نویسی کاربرد دارد.

البته اگر لپ تاپ را تنها برای برنامه نویسی هم می‌خواهید، بهتر است هارد SSD را انتخاب کنید و زیاد به فکر خرید لپ تاپ با هارد HDD نباشید.

کارت گرافیک لپ تاپ

یکی دیگر از مواردی که در زمان انتخاب یک لپ تاپ برای برنامه نویسی باید به آن توجه کنید، گرافیک آن است. کارت گرافیک، یکی از نیازهای اساسی برای برنامه نویسی است و باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای شود. خوشبختانه پردازنده‌‌های Intel گرافیک بسیار خوبی دارند که جوابگوی نیاز یک برنامه‌نویس هستند.

به طور کلی گرافیک‌ها دو نوع دارند: Dedicated و Integrated. گرافیک Integrated برای کار برنامه نویسی مناسب‌تر است.

در صورتی که شما برنامه نویسی ساده انجام می‌دهید و نمی‌خواهید بازی‌ها را نیز روی لپ تاپ اجرا کنید، گرافیک 2 مناسب است. اما اگر برنامه نویسی گرافیکی و توسعه‌دهندگی بازی جزو برنامه‌ی کاری شما است، می‌توانید گرافیک 4 و 8 را انتخاب کنید.

سیستم عامل لپ تاپ

اگر شما یک‌ برنامه‌نویس هستید و برای انتخاب سیستم عامل لپ تاپ خود سردرگم شده‌اید باید بدانید که سیستم عامل‌های مختلفی وجود دارند که شما باید بر اساس زبان برنامه نویسی خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید؛ زیرا هر زبان برنامه نویسی با سیستم عامل مخصوص به خود، بهتر تنظیم (Compile) می‌شود.

به طور معمول رایج‌ترین سیستم عامل‌ها، ویندوز (Windows) است که بسیاری از نرم‌افزارها بر اساس آن طراحی شده‌اند و به خوبی با آن تنظیم می‌شوند. اما اگر بر اساس سلیقه‌ی برنامه‌نویسان پیش برویم، سیستم عامل حرفه‌ای لینوکس (Linux) و مک (Mac) بسیار کاربردی است. در خاطر داشته باشید که اگر با X-code و IOS سرو کار دارید بهترین گزینه برای شما مک‌بوک و لپ تاپ‌های اپل هستند.

در هر صورت شما باید سیستم‌ عاملی را انتخاب کنید که در مرحله‌ی اول، مناسب زبان برنامه نویسی شما باشد و در مرحله‌ی بعدی شما بتوانید به راحتی با آن کار کنید.

باتری لپ تاپ

یکی از عوامل مهمی که در خرید لپ تاپ بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، باتری آن است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، میزان دوام باتری‌ها افزایش یافته است و دوام بعضی از آن‌ها به حدود 10 ساعت نیز می‌رسند. اگر شما قصد دارید برنامه نویسی انجام دهید، به طول عمر باتری لپ تاپ توجه کنید؛ زیرا ساعت‌های بسیاری را باید با سیستم خود کار کنید.

یکی از موارد موثر در انتخاب مقدار باتری، میزان جابه‌جایی است؛ یعنی ممکن است شما لپ تاپ را فقط در یک‌جای ثابت استفاده کنید یا ممکن است آن را مدام جابه‌جا کنید. اگر جایتان ثابت باشد، باتری‌های متوسط نیز جوابگوی کارتان است اما اگر مدام جابه‌جا می‌شوید، به دلیل عدم دسترسی به پریز برق، بهتر است باتری لپ تاپ‌ متناسب با نیازتان انتخاب کنید.


با مقاله « چهارده روش برای افزایش عمر باتری لپ تاپ » میتوانید عمر باتری لپ تاپ خود را نیز افزایش دهید.


صفحه کلید لپ تاپ

یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر از کار یک برنامه‌نویس، کیبورد است، پس به راحتی و روان بودن کیبورد دقت کنید. برای برنامه نویسی، باید انگشتان شما به راحتی روی کیبورد حرکت کند بدون آن که کلیدها سفت باشند. از طرف دیگر کلیدهای کیبورد نباید سروصدای زیادی تولید کنند؛ چون ممکن است تمرکز برنامه‌نویس را برهم زند.

نکته‌ی دیگر درباره‌ی کیبورد یک لپ تاپ برای برنامه نویسی این است که صفحه کلید روشن شود تا برنامه‌نویس بتواند به راحتی از آن در شب استفاده کند.

فن و تهویه مناسب لپ تاپ

یکی از مشکلاتی که بیشتر برنامه‌نویس‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند و از آن گله دارند، داغ کردن زیاد لپ تاپ است. از آن جایی که یک برنامه‌نویس با لپ تاپ سروکار زیادی دارد، هنگام خرید یک لپ تاپ برای برنامه نویسی باید موردی را انتخاب کند که برای تراشه‌های پردازنده مرکزی و گرافیکی مادربورد، یک فن قوی داشته باشد و به خوبی از پس خنک کردن سیستم بربیاید.

لپ تاپ برای کدنویسی

معرفی مناسب‌ترین لپ تاپ‌ برای برنامه نویسی

لپ تاپ ایسوس مدل VivoBook R528EP-UEA

سایز و ابعاد: 359×235.4×19.9 میلی‌متر لپ تاپ ایسوس مدل VivoBook R528EP

وزن: 1.8 کیلوگرم

اندازه صفحه نمایش: 15.6 اینچ

نوع صفحه نمایش: IPS LED-backlit LCD

رزولوشن:  1920 x1080  FULL-HD    

پردازشگر یا CPU: اینتل Core i5

رم: 8 گیگابایت DDR-4

حافظه داخلی: 512 گیگابایت SSD

گرافیک: 2 گیگابایت

باتری: 3سلولی- کاربری مالتی مدیا و عمومی

باتری با ظرفیت 42 وات ساعت

لپ تاپ لنوو مدل ThinkBook 14-UG

سایز و ابعاد بدنه: 17.9×218×323 میلی‌متر لپ تاپ لنوو مدل ThinkBook 14

وزن: 1.4 کیلوگرم

اندازه صفحه نمایش: 14 اینچ

نوع صفحه نمایش: IPS LED-backlit LCD

رزولوشن:  1080 x1920  FULL-HD 

پردازشگر یا CPU: Intel Core i7

رم: 8 گیگابایت DDR-4

حافظه داخلی: 1 ترابایت  HDD

گرافیک: 2 گیگابایت

باتری: 3سلولی-کاربری عمومی

باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 45 وات ساعت و تا 5 ساعت شارژدهی

لپ تاپ لنوو مدل Legion 5-RB

سایز و ابعاد بدنه: 363.06×259.61×23.57 میلی‌متر لپ تاپ لنوو مدل Legion 5

وزن: 2.46 کیلوگرم

اندازه صفحه نمایش: 15.6 اینچ

نوع صفحه نمایش: IPS LED-backlit LCD

رزولوشن:  1080 x1920  FULL-HD 

پردازشگر یا CPU: Intel Core i7

رم: 8 گیگابایت  DDR-4

حافظه داخلی: 512 گیگابایت SSD

گرافیک: 6 گیگابایت

باتری: 3سلولی-مخصوص بازی، مالتی مدیا، کاربری عمومی

لیتیومی 60 وات ساعت و تا 3 ساعت شارژدهی

این لپ تاپ با مشخصات قوی علاوه بر برنامه نویسی، مناسب گیمینگ و توسعه‌دهندگان بازی نیز هست و به دلیل وزن بالا بیشتر برای استفاده‌ در جای ثابت طراحی شده است.

لپ تاپ ایسوس مدل ROG Strix G512LV-Z

سایز و ابعاد بدنه: 329.91×275.08×25.90 میلی‌متر لپ تاپ ایسوس مدل ROG Strix G512LV

وزن: 2.29 کیلوگرم

اندازه صفحه نمایش: 15.6

نوع صفحه نمایش: IPS LED-backlit LCD

رزولوشن:  1080 x1920  FULL-HD 

پردازشگر یا CPU: Intel Core i7

رم: 8 گیگابایت 

حافظه داخلی: 512 گیگابایت SSD

گرافیک: 6 گیگابایت

باتری: 3سلولی-مخصوص بازی، کاربری گرافیکی

باتری با ظرفیت 66 وات ساعت         

این لپ تاپ قوی، قابل استفاده برای برنامه نویسی و کارهای قوی گرافیکی و گیمینگ است.

جمع‌بندی

در این مقاله، نکات مهم درباره‌ی خرید یک لپ تاپ برای برنامه نویسی توضیح داده شد. اگر شما نیز قصد آن را دارید که به دنیای برنامه نویسی وارد شوید به یک لپ تاپ خوب نیاز دارید پس بهتر است با مطالعه‌ی نکات مهم درباره‌ی لپ تاپ برنامه نویسی، بهترین و متناسب‌ترین آن را طبق نیاز خود انتخاب و خریداری کنید.

مشاوره لپ مال

اشتراک گذاری :