چرا لپ تاپ من داغ می‌کند و راه‌های جلوگیری از آن
  • 15 شهریور 1401

چرا لپ تاپ من داغ می‌کند و راه‌های جلوگیری از آن

داغ شدن لپ تاپ زمان انجام کارهای سنگین مثل کارهای گرافیکی یا بازی امری طبیعی است اما گاهی داغ شدن بی‌دلیل لپ تاپ و کند شدن آن جای تعجب و نگرانی برای افراد ایجاد می‌کند. داغ شدن بیش از حد لپ تاپ می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که در بسیاری از موارد باعث عقب انداختن کار می‌شود. ما در این مقاله دلایل داغ شدن لپ تاپ را بررسی می‌کنیم و راه‌های رفع آن را بیان خواهیم کرد.

به طور کلی دلیل داغ شدن لپ تاپ فعالیت سخت افزارهای داخلی است، کارت گرافیک یا سی پی یو اصلی ترین دلایل داغ شدن لپ تاپ هستند. وجود تهویه یا فن خنک کننده می‌تواند تا مقداری دستگاه را خنک کند و از داغی آن کم کند. در لپ تاپ ها یی که طراحی آن‌ها فلزی، باریک و نازک بوده این مشکل ممکن است دو برابر باشد زیرا فضای کافی برای رد و بدل شدن هوا وجود ندارد. بنابراین داغ شدن لپ تاپ زمان انجام کارهای سنگین دلیل بر خرابی لپ تاپ ندارد اما اگر در کارهای معمولی خود داغ شدن لپ تاپ را حس کردید بهتر است به دنبال رفع مشکل آن باشید.

لازم است بدانید داغ شدن بدنه و یا فضای بالای لپ تاپ طبیعی است اما اگر حس می‌کنید که حرارت به قدری بالا است که هر آن ممکن است لپ تاپ شعله ور شود همچنین اگر این موضوع با صدایی همراه بود دیگر طبیعی نیست و باید برای حل آن به دنبال چاره‌ای بود.

زمان استفاده از لپ تاپ که کارهای سنگین مانند برنامه‌های فوتوشاپ، بازی‌های سنگین را انجام می‌دهید لپ تاپ داغ می‌شود و تهویه‌های توری کناره و زیر لپ تاپ وجود دارند که کمک به خنک شدن آن می‌کنند برخی لپ تاپ ها  که قدرت بالاتری دارند بیش از یک فن دارند و به این گونه کار می‌کنند که از یک طرف هوای محیط را به داخل می‌کشند و بعد از عبور دادن از بین اجزای لپ تاپ و خنک کردن آن از سمت دیگر بیرون می‌دهند.


اگر میخواهید عمر لپ تاپ خود را افزایش دهید حتماً مقاله " نکات طلایی درباره افزایش عمر لپ تاپ " را مطالعه کنید.


دمای مناسب لپ تاپ

نمی‌توان گفت چه دمایی مناسب لپ تاپ است، با ین حال اگر دمای سی‌پی‌یو به 80 درجه سانتی ‌گراد برسد مشکلی در وجود دفع گرمای لپ تاپ است. خود لپ تاپ ها  با رسیدن دما بین 80 تا 100 درجه هشدار می‌دهند اما اگر لپ تاپ ناگهان خاموش شد می‌تواند دلیل بر داغ شدن آن داشته باشد.

 7 دلیل داغ شدن لپ تاپ و راه حل آن

ما در ادامه 7 دلیل اصلی داغ شدن لپ تاپ را بررسی می‌کنیم.

خرابی فن

فن بخش مهمی از هر لپ تاپ است که حرارت بیش از حد لپ تاپ دلیل بر خرابی آن دارد هنگامی که شما شروع به فعالیت می‌کنید اگر سرو صدای زیادی را حس کردید و یا فکر می‌کنید که فن‌ها اصلا کار نمی‌کنند و هیچ فعالیتی ندارند باید در اسرع وقت لپ تاپ را به متخصص نشان دهید و برای رفع مشکل آن اقدام نمایید. دقت داشته باشید هنگام خرابی فن‌ها نمی‌توان از کولپد استفاده کرد این وسیله تنها یاری دهنده فن است و کار فن را به تنهایی انجام نمی‌دهد. 

در برخی موارد دیده شده است که بعد از گذشت چند سال از تولید لپ تاپ فن کارایی خود را از دست داده و قدرت قبلی را ندارد و خمیر ناقل گرما کارایی سابق را ندارد که باعث داغ شدن لپ تاپ و ایجاد صدای غیر طبیعی می‌شود در این صورت راه حل آن تعویض یا تعمیر فن لپ تاپ است.

فن برای تنفس لپ تاپ ساخته شده است و وجود هر نوع مشکل یا گرفتگی در آن دلیل بر خرابی آن دارد که ممکن است دیگر قطعات را هم با مشکل روبه رو کند. راه حل برای دچار نشدن به چنین مشکلی این است که هنگام استفاده از لپ تاپ آن را روی فرش، موکت، پتو و دیگر وسایلی که پرز دارند و باعث نرسیدن هوا به فن می‌شوند قرار ندهید علاوه بر کرک فرش بهتر است لپ تاپ را از مکان‌هایی که گرد و غبار زیادی دارند دور کنید.

نکات تمیز کردن لپ تاپ

آلودگی مجرای تهویه هوا در لپ تاپ

بخش بیرونی فن لپ تاپ یا  همان مجرای تهویه باید به صورت دوره ای متناسب با میزن آلودگی‌های محیط که اکثر مواقع لپ تاپ در آن مکان فعالیت می‌کند تمیز شود. اگر در کتابخانه‌های عمومی یا مکان‌هایی که گرد و غبار زیاد است شروع به فعالیت می‌کنید باید مراقب تمیز بودن فضا باشید و اگر کثیفی روی سطح دیدید آن را تمیز کنید سپس لپ تاپ را روشن نمایید. همچنین می‌توانید با استفاده از دستمال بدون پرز به آرامی بین درز‌ها را تا حدی تمیز کنید و از وجود آلودگی‌های زیاد آن جلوگیری کنید. لازم به ذکر است دقت داشته باشید هرگز از سشوار و اسپری‌های شیمیایی برای تمیز کردن مجرای تهویه هوا لپ تاپ استفاده نکنید. به طور کلی باید لپ تاپ را بعد از گذشت 3 الی 5 سال سرویس کنید. ما به شما توصیه می‌کنید اگر فن لپ تاپ خود را تعویض کردید حتما چسب آن را هم تعویض کنید و از چسب‌های چینی و برندهای متفرقه استفاده نکنید زیرا بی کیفیت هستند و از همان اول کارایی مناسبی ندارند.

نصب بودن درایو قدیمی

ویندوز سیستم عامل قدرتمندی است که لپ تاپ باید همراه با آن به روز شود و عدم توجه به آن کارایی لپ تاپ را خراب می‌کند. البته لازم است بدانید برخی لپ تاپ ها  که ورژن قدیمی دارند نمی‌توانند درایور‌های جدید را تحمل کنند و همین موضوع باعث داغ شدن لپ تاپ می‌شود. در نتیجه بهتر است با درایور جدید شرکت سازنده همراه باشید و آن را نصب کنید.

ویروسی بودن لپ تاپ

وجود ویروس‌های مختلف در لپ تاپ عامل اصلی داغ شدن می‌باشند. بهتر است در صورت داشتن برنامه‌های ناشناس که معتبر نیستند آن‌ها را حذف کنید و حتما لپ تاپ خود را مجهز به آنتی ویروس کنید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای شناختن این برنامه‌ها از حالت Safe mode استفاده کنید و بعد از حدف نرم افزار همان طور که گفته شد آنتی ویروس نصب کنید.

کهنگی سیستم عامل

گاهی خطاهای نرم افزاری و برنامه‌های معیوب باعث می‌شوند سی‌پی‌یو لپ تاپ درگیر باشد که باعث افزایش دمای لپ تاپ می‌شود و اجرای ناخواسته برنامه‌ها با راه اندازی ویندوز باعث افزایش لود پردازنده و در نهایت دلیل داغ شدن لپ تاپ می‌شود. راه حل این مشکل در این است که برنامه‌های ناقص و معیوب را به طور کامل پاک کنید و اگر باز هم مشکل حل نشد بهتر است ویندوز و برنامه‌ها را دوباره نصب کنید.

استفاده از برنامه‌ها و نرم افزارهای سنگین به صورت هم زمان

لپ تاپ ها ی قدرتمندی وجود دارند که شما می‌توانید هم زمان چند برنامه گرافیکی یا چند بازی سنگین را با هم باز کنید و هیچ مشکلی هم در حین کار به وجود نیاید و لپ تاپ داغ نشود. با این حال لپ تاپ ها ی اقتصادی ارزان قیمت یا لپ تاپ های دانشجویی توانایی چنین کاری را ندارند و اجرای برنامه‌های سنگین و نرم افزارهای سه بعدی علاوه بر داغ شدن لپ تاپ عمر مفید را هم از سیستم می‌گیرد حتی ممکن است باعث خرابی برخی قطعات دستگاه شود. لپ تاپ ها یی که خیلی قدیمی هستند با آنتی ویروس هم ممکن است داغ شوند.

استفاده از همه پورت‌ها و درگیر کردن لپ تاپ

وصل کردن هر چیز اضافه‌ای به لپ تاپ و درگیر کردن بیش از حد سیستم باعث داغ شدن آن می‌شود. پورت‌ها بخش مهمی از انرژی و فعالیت محاسباتی دستگاه را می‌گیرد به همین دلیل ممکن است استفاده هم زمان از چند پورت باعث داغ شدن لپ تاپ شود.


برای نجات لپ تاپ خیس شده خود میتوانید مقاله " این راهکارها برای نجات لپ تاپ خیس شده معجزه می‌کنند " را مطالعه کنید.


10 نشانه‌ داغ شدن بیش از حد لپ تاپ

با باریک تر شدن لپ تاپ ها  و محبوب شدنشان طی چند سال اخیر دفع حرارت و عبور هوا از بین قطعات سخت تر شده است. ما درادامه 10 نشانه داغ شدن لپ تاپ را بیان می‌کنیم.

  1. هنگ کردن و فریز شدن صفحه
  2. غیر فعال شدن نشانگر ماوس
  3. کند شدن و پایین آمدن سرعت لپ تاپ
  4. خاموش شدن لپ تاپ بدون پیام هشدار قبلی
  5. شنیدن صدای غیر طبیعی از فن
  6. چرخش دائمی فن با سرعت پایین
  7. بروز خطا و صفحه آبی حین استفاده از برنامه‌های سنگین
  8. کار نکردن فن حین استفاده از برنامه‌های سنگین
  9. داغ شدن بیش از حد لپ تاپ که کاملا غیر طبیعی باشد
  10. ایجاد صدای خش خش از فن

در صورت وجود هر یک از نشانه‌های بالا شما نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید و باید اقدام به تعمیر یا تعویض فن کنید تا دیگر قطعات دستگاه تان دچار مشکل نشده است و یا لپ تاپ به طور کامل نسوخته است.

راه‌های زیادی برای بررسی دمای لپ تاپ وجود دارد اما ساده ترین آن‌ها استفاده از برنامه‌هایی مثل HWMONITOR،  Core Temp و HWiNFO است. این برنامه‌ها دمای داخلی لپ تاپ مثل‌ هارد دیسک، گرافیک و پردازنده را به شما نشان می‌دهد و می‌توانید به بالا بودن آن پی ببرید.

نشانه های داغ شدن لپ تاپ

7 راه حل‌ همیشگی برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ

ما در مطالب بالا با بیان هر دلیل داغ شدن لپ تاپ راه حل آن را هم بیان کردیم حال به طور کلی تمام راه حل را می‌گوییم که جمعا 5 مورد است.

  1. مراجعه به تعمیرگاه برای تعویض قطعات آسیب دیده و تعویض فن
  2. استفاده از آنتی ویروس برای از بین بردن ویروس برنامه‌ها
  3. تمیز کردن مجاری فن‌ها و اطمینان داشتن از تمیز بودن فن‌ها
  4. آپدیت کردن درایور و نصب ویندوز جدید
  5. پاک کردن برنامه‌های سنگین که مورد نیاز نیست
  6. استفاده از کول پد
  7. قرار دادن لپ تاپ در ارتفاع

 

چند سوال رایج درباره داغ شدن لپ تاپ

دلیل اصلی داغ شدن لپ تاپ چیست؟

دلیل اصلی داغ شدن لپ تاپ ها مسدود شدن جریان هوای سیستم خنک کننده لپ تاپ است.


هر چند سال یکبار لپ تاپ باید سرویس شود؟

عموماً هر 3 تا 5 سال لپ تاپ را باید سرویس و تمیز کرد.


بهتر است خودمان لپ تاپ را تمیز کنیم یا این کار را به تعمیرکار بسپاریم؟

اگر قصد تمیز کردن بیرون لپ تاپ را دارید خودتان می توانید این کار را انجام دهید، اما برای بخش های داخلی و قطعات لپ تاپ بهتر است این کار را به متخصصین بسپارید.


آیا نرم افزارها بر داغ شدن لپ تاپ تاثیر می گذارند؟

بله؛ نرم افزارهای سنگین، به ویژه زمانی که باعث درگیری بیش از حد پردازنده می شود، بر داغ شدن لپ تاپ تاثیر میگذارند.


جمع بندی

داغ شدن لپ تاپ برای افراد همیشه نگران کننده بوده است که همیشه مشکل را از فن لپ تاپ نیست و در برخی مواقع خود ما هستیم که به سیستم فشار وارد می‌کنیم و باعث خرابی و داغ شدن آن می‌شویم. بهتر است به نکاتی که در بالا ذکر شد دقت داشته باشید و برای از بین بردن داغی لپ تاپ در اسرع وقت اقدام نمایید.

به هر حال اگر همچنان سوال یا مشکلی درباره داغی لپ تاپ خود دارید می توانید همین الان با مشاوره رایگان لپ مال تماس بگیرید.

 

مشاوره لپ مال