چرا باید لپ تاپ با هارد SSD بخریم؟
  • 22 خرداد 1400

چرا باید لپ تاپ با هارد SSD بخریم؟

این روزها با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و پیچیده تر شدن کارهایی که با سیستم های کامپیوتری انجام می دهیم نیازمند سرعت بیشتر و حافظه ای قوی تر برای لپ تاپ خود هستیم. یکی از کارهایی که می توانیم برای ارتقای لپ تاپ به خصوص سرعت آن انجام دهیم انتخاب یک SSD مناسب است.

وقتی که سیستم خود را بوت می کنید، برنامه ها را باز می کنید و بین برنامه ها سوئیچ می کنید، پردازنده شما منتظر دریافت اطلاعات از هارد می شود. حتی اگر شما فایل ها را باز نکنید، داده ها را انتقال ندهید یا برنامه ها را راه اندازی نکنید، در پس زمینه سیستم عامل و برنامه شما از حافظه مجازی استفاده می کند. به همین دلیل است که برای بهبود کلی عملکرد لپ تاپ، وجود یک هارد ذخیره سازی خوب نسبت به سایر قطعات مانند پردازنده، رم و کارت گرافیک اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در این مقاله قصد داریم درباره این که چرا باید لپ تاپ با هارد SSD بخریم صحبت کنیم و دلایل و تفاوت های این دو نوع هارد رو بررسی کنیم و در انتها هم بگوییم هر ظرفیت SSD برای چه کاری خوب است.

البته قبل از همه بد نیست کمی بیشتر با این دو نوع هارد آشنا شویم.

هارد HDD چیست؟

HDD مخفف کلمه Hard Disk Drive می باشد که حدود 60 سال قدمت دارد. هارد دیسک تنها قطعه اصلی با ساختار مکانیکی در سیستم هاست. در هارددیسک اطلاعات بر روی پلتر ذخیره می شود و با کمک بازوی متحرک یا هد اطلاعات خوانده می شود و برق نیز از طریق برد به هد و پلتر می رسد. امروزه سرعت چرخش پلتر بین 5400 تا 15000 دور در دقیقه می باشد از مزیت های هارد دیسک این است که شما می‌ توانید در ازای پرداخت هزینه ی کم مقدار زیادی از اطلاعات را بر روی هارد دیسک ذخیره کنید.

با مطالعه مطلب " کاربردها و نکات خرید هارد دیسک اینترنال " می توانید بیشتر درباره هارد دیسک ها اطلاعات داشته باشید.

SSD چیست؟

SSD مخفف کلمه Solid State Drive یا دیسک حالت جامد می باشد. برخی معتقدند SSD نسخه پیشرفته تر و با ابعاد بزرگتر فلش مموری می باشد چونSSD ها هم مانند فلش مموری بر پایه NAND می باشند. همان‌طور که می دانید هیچ قسمت متحرکی در SSDها بر خلاف HDDها وجود ندارد. همین نبود قطعات متحرک در SSDها باعث تفاوت های اصلی و دلایلی که باید آن ها را به هارد دیسک ها ترجیح دهیم، می شود.

چرا باید برای لپ تاپ خود هارد SSD تهیه کنیم؟

در یک کلام به این دلیل که هاردهای SSD به نسبت هارد دیسک ها سریع تر، بهتر و با دوام تر هستند.

اما دلایل انتخاب SSDها به همین سه نکته ختم نمی شود و اگر هنوز در انتخاب SSD شک دارید دلایل این انتخاب را کامل بخوانید.

دسترسی سریع به اطلاعات

همانطور که می دانید برای آن که هارد دیسک به اطلاعات دسترسی پیدا کند باید بچرخد تا به اطلاعات مورد نظر برسد که این پروسه ای زمانبر است؛ اما در هارد SSD از آنجا که قسمت متحرکی وجود ندارد برای دسترسی به اطلاعات نیازی به چرخش نیست و می توان به صورت مستقیم به اطلاعات دسترسی پیدا کرد و SSD می تواند با سرعت بسیار بیشتر اطلاعات را از هارد بخواند و بنویسد.

این دلیل مهمترین و قانع کننده ترین دلیل برای خرید لپ تاپ با هارد SSD است.

هنگام بوت شدن سیستم یا باز کردن برنامه ها تفاوت سرعتی که نسبت به HDD ها وجود دارد واقعا قابل توجه است. همچنین این اختلاف سرعت در هنگام کپی کردن فایل ها هم به شدت احساس می شود. به طور کلی لپ تاپ شما با اس اس دی در همه موارد سریعتر است. سریع تر راه اندازی می شود، سریع تر برنامه ها باز می شوند، سریع تر بازی ها اجرا می شوند و ... .

 مهمترین دلیل خرید لپ تاپ SSD

 

عمر باتری و پایداری

باتری لپ تاپ به دلیل ماهیت جابجایی لپ تاپ ها اهیمت زیادی دارند. هرچه قدرت باتری بیشتر و مصرف برق قطعات لپ تاپ کمتر باشد یعنی شما تداوم بیشتری در دسترسی به لپ تاپ دارید. SSDها نسبت به HDDها از میزان برق کمتری استفاده می کنند چرا که SSDها مانند هارددیسک ها دارای قطعات مکانیکی نیستند و نیازی به حرکت دادن قطعات خود ندارند.

در آزمایشاتی که انجام شده میانگین عمر باتری لپ تاپ های مجهز به SSD با وجود اینکه به وای فای متصل بوده و در فضای وب جست و جو می کرده، حدود ۷ ساعت و ۹ دقیقه بود و این در حالی بود که لپ تاپ های دارای هارددیسک مغناطیسی عمر باتری حدود ۵ ساعت و ۴۳ دقیقه ای را ارائه دادند.

تولید گرما و صدای کمتر

از آنجایی که SSDها میزان نیروی برق کمتری استفاده می کند، میزان گرمای تولید شده توسط آن ها هم کمتر است که این موضوع باعث عدم آسیب رسانی به سیستم و باتری لپ تاپ می شود. گرمایی که توسط هارد دیسک تولید می شود به دلیل اصطکاک بین قطعات متحرک هارد دیسک ها بین 0 تا 70 درجه سلسیوس است؛ در صورتی که گرمای تولید شده توسط یک SSD بین 0 تا 55 درجه سلسیوس است.

 از طرفی هارد دیسک به دلیل چرخش ها و ضربات بین قطعات، ایجاد صدا می کند، اما هارد SSD چون ساختار مکانیکی ندارد و مانند فلش مموری است، آلودگی صوتی ایجاد نمی کند.

اطمینان بالا در ذخیره سازی اطلاعات

حتماً شما هم خاطرات و اطلاعات ارزشمندی روی هارد خود دارید که به هیچ وجه دوست ندارید آن ها را از دست بدهید. یکی دیگر از تفاوت های اصلی هارد HDD و SSD در ذخیره سازی اطلاعات به صورت مطمئن است. در بهترین حالت، و به صورت میانگین و تقریبی، عمر نگهداری اطلاعات در اس اس دی ها 2 برابر هارد دیسک های معمولی است. این اختلاف عمر نگهداری اطلاعات رابطه مستقیمی با طول عمر SSD ها و میزان آسیب پذیر بودن این دو هارد دارد. آسیب پذیر بودن را در مورد بعدی اشاره خواهیم کرد. اما درباره عمر هارد های اس اس دی و هارد دیسک بدانید که میانگین عمر SSDها حدود 1 میلیون و 200 هزار ساعت و میانگین عمر هاردهای HDD حدود 600 هزار ساعت تخمین زده شده است.

مقاومت در برابر ضربه و لرزش

هارد های HDD به دلیل داشته قطعات متحرک و حساس هد و پلتر، به کوچکترین ضربه و لغزش و تکان، مخصوصا در حال کار، بسیار حساس هستند و دچار آسیب خواهند شد. اما در هاردهای SSD این مشکل برطرف شده و به طور کلی از تکنولوژی دیگری استفاده شده که نزدیک به تکنولوژی فلش یا به اصطلاح NAND است. قطعه متحرکی در درون SSD نیست و تقریبا ضد ضربه هستند و اطلاعات درون IC ها ذخیره می شوند. البته نباید دچار این اشتباه که آن ها کاملاً ضد ضربه هستند، شوید.

کمتر شدن وزن لپ تاپ

از آنجایی که ویژگی بزرگ و اصلی لپ تاپ ها قابل حمل بودن آن ها هست، فاکتور وزن یکی از مهم ترین ها ویژگی ها در انتخاب لپ تاپ است. برندهای برتر تولید کننده لپ تاپ هم همیشه در تلاش هستند تا وزن و اندازه لپ تاپ ها را تا جایی که ممکن است کاهش دهند. SSD ها با داشتن فرم فاکتورهای مختلف در سایزهای متفاوتی وجود دارند که بهترین و کوچک ترین آن ها SSD های M.2 هستند. از نظر وزن هم هارد دیسک ها وزنی حدود 750 گرم و SSDها وزنی حدود 80 گرم دارند. به طور کلی استفاده از SSDها سبب کاهش چشم گیر وزن و اندازه مخصوصاً باریکی لپ تاپ می شوند.

ظرفیت های متنوع

هاردهای SSD تا چند ترابایت هم موجود هستند، ولی در مقادیر کمتر هم وجود دارند، چون گران تر از HDDها هستند. شما بیشتر با ظرفیت‌های ۱۲۸ تا ۵۰۰ گیگابایت در سیستم‌های مختلف مواجه خواهید شد. در حالی که در مورد هاردهای معمولی، ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت به عنوان ظرفیت پایه در سال ۲۰۱۴ شناخته شد و استفاده کنندگان از ابزارهای چندرسانه ای به ظرفیت‌های بالاتر از ۱ تا ۴ ترابایت، نیازمند هستند. خوبی ظرفیت های پایین SSDها این است که می توانید از آن ها در کنار HDD هایی با ظرفیت بالا و صرفاً برای نصب سیستم عامل و نرم افزارها استفاده کرد.

قیمت تنها مشکل SSD ها

با وجود تمام مزیت هایی که درباره SSD گفتیم، باید بگوییم که این نوع هاردها قیمت بالاتری نسبت به رقیب خود دارند و در مواردی حتی قیمت SSD ها چیزی حدود بیش از 10 برابر هارددیسک ها مشاهده شده است. دلیل این مورد نوع فناوری استفاده شده است. البته به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی این حافظه های ذخیره سازی و ورود بازیگران جدید به بازار این هارد ها اختلاف قیمت ها کمتر شده، و کمتر هم خواهد شد؛ تا جایی که HDD ها از لپ تاپ ها حذف خواهند شد. درست به مانند بیشتر لپ تاپ های جدید که فقط با SSD به بازار عرضه می شوند و انتخاب و نصب HDD برعهده خود کاربر قرار داده می شود.

 

ظرفیت های مختلف ssd  

 لپ تاپ با هارد SSD برای چه کسانی بهتر است؟

مشخصه و تفاوت اصلی SSD نسبت به HDD پاسخ به این سوال خواهد بود. سرعت به عنوان مهمترین ویژگی SSDها این حافظه های ذخیره سازی را برای افرادی که نیاز به سرعت بیشتر در لپ تاپ خود دارند مناسب می کند. تفاوتی ندارد که شما قصد خرید یک لپ تاپ جدید برای کاری سنگین دارید یا لپ تاپ قدیمی شما از سرعت افتاده؛ در هر دو صورت اضافه کردن یک SSD جدید با ظرفیت بیشتر به لپ تاپ شما باعث افزایش سرعت چشمگیری در لپ تاپ می شود. مهم این است که بسته به کار خود ظرفیت مناسب را شناسایی کنید.

چه میزان SSD مناسب چه کاری است؟

 

ظرفیت SSD

کاربری مناسب SSD

250 گیگابایت

سیستم عامل، نرم افزارها و نسخه پشتیبان

500 گیگابایت

کاربری مالتی مدیا و استفاده تجاری

1 ترابایت

استفاده تجاری، گیمینگ و عکاسی

2 ترابایت و بالاتر

گیمینگ حرفه ای، رندرینگ و ویرایش تصویر و طراحی

 

پس از انتخاب میزان SSD مناسب، می توانید آن را به یک تعمیرکار بسپارید یا خودتان اقدام به نصب آن کنید. ما در مطلبی کامل به همراه ویدیو مراحل ارتقا هارد لپ تاپ از HDD به SSD را توضیح داده ایم.

چند سوال متداول درباره لپ تاپ هایی با هارد SSD

لپ تاپ با SSD بهتر است یا با HDD؟

SSD ها سریع تر، بادوام تر، جمع و جورتر، کم صداتر و مصرف انرژی کمتری دارند، اما HDDها مقرون به صرفه تر هستند. تا زمانی که بودجه عامل تعیین کننده نباشد، SSD ها بهترین هستند.


بهترین ظرفیت برای خرید SSD چقدر است؟

بهترین ظرفیت ها بین 500 گیگابایت تا 2 ترابایت هستند. البته انتخاب ظرفیت مناسب بسته به نیاز شما دارد، اما به صورت کلی SSD های زیر 500 گیگ به دلیل ظرفیت پایین و حداقل تعداد ماژول های حافظه، عملکرد کندتری دارند و SSD های بالاتر از 2 ترابایت هم قیمت زیادی دارند.


آیا وجود SSD در لپ تاپ واجب است و خرید لپ تاپ بدون SSD مشکلی دارد؟

خیر لازم نیست، SSD فقط سریعتر از HDD است. اما از آنجایی که تاثیر زیادی در سرعت لپ تاپ دارد، بهتر است برای کمتر شدن هزینه و بالا رفتن سرعت لپ تاپ از یک SSD کم ظرفیت در کنار یک HDD استفاده کنید.


آیا می توان لپ تاپ با هارد HDD را به هارد SSD ارتقا دهیم؟

بله، شما می توانید بسته به لپ تاپ و اسلات های آن SSD مناسبی بر روی آن نصب کنید.


جمع بندی نهایی

به صورت کلی اگر مشکلی با کمی اضافه هزینه ندارید و یا خیلی از سرعت پایین لپ تاپ خود خسته شده اید SSD بهترین گزینه برای شما است. SSD ها سرعت بیشتر، دوام و عمر بهتر، حجم و وزن کمتر و مصرف انرژی کمتری دارند. شاید تنها مشکل در راه انتقال از یک HDD به SSD قیمت بیشتر SSDها باشد. البته این اختلاف قیمت روز به روز در حال کمتر شدن است و به زودی به یک نقطه قوت در SSDها تبدیل خواهد شد.

با این حال اگر پس از مطالعه این مقاله و مقالات مرتبط با آن هنوز هم سوال و ابهامی در تهیه لپ تاپ با SSD داشتید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی، با تیم لپ مال تماس گرفته و از خدمات مشاوره ای ما به صورت کاملاً رایگان استفاده کنید.

 

مشاوره لپ مال

اشتراک گذاری :