همه چیز درباره رنگ بندی هارد دیسک های اینترنال وسترن دیجیتال
  • 27 فروردین 1402

همه چیز درباره رنگ بندی هارد دیسک های اینترنال وسترن دیجیتال

حافظه داخلی یا هارد دیسک یکی از قطعات ضروری برای هر سیستم است که در آن فایل های داده، اسناد، عکس ها، موسیقی و سایر فایل های خود را نگهداری می کنید. همچنین اپلیکیشن ها، برنامه ها و سیستم عامل هم در حافظه داخلی قرار می گیرد. بعضی از کامپیوترها چند هارد درایو دارند که به افزایش ظرفیت حافظه کمک می کند. رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال به شما کمک می کند که با توجه به نیازهای خود، مناسب ترین هارد درایو را انتخاب کنید.

وسترن دیجیتال (Western Digital) یکی از شناخته شده ترین برندهای سازنده حافظه دیجیتال است که انواع مختلفی از هارد درایوها (HDD) و درایوهای حالت جامد (SSD) را برای هر نوع نیازی تولید می کند. این درایوها نیازهای دانش آموزان یا کاربر عادی خانگی با تسک های سبک روزانه تا کسب و کارهای کوچکی که نیاز به سیستم های تجاری با کارکرد ۷/۲۴ برای تحویل داده دارند و همچنین سیستم های حیاتی که زندگی ما را بهبود می بخشند را پاسخ می دهند. در این مطلب به بررسی انواع رنگ های هارد وسترن دیجیتال شامل سبز، آبی، مشکی، قرمز، بنفش و طلایی پرداخته و کارایی هر کدام را توضیح می دهیم.


اگر نیاز به خرید هارد SSD دارید « راهنمای خرید و معرفی بهترین هارد SSD » را از دست ندهید.


۱. هارد دیسک سبز وسترن دیجیتال

اگر کاربر نیاز به خرید هارد دیسک اینترنال برای ذخیره نسخه پشتیبان یا صرفاً ذخیره فایل های خود داشته باشد می تواند از هاردهای سبز رنگ که ارزان ترین درایوهای ساخت وسترن دیجیتال هستند، استفاده کند. البته به دلیل استقبال بیشتر مردم از درایوهای آبی، این درایوها کم کم محبوبیت خود را از دست داده اند و تولید آنها متوقف شد و در حال حاضر فقط هاردهای SSD با این رنگ تولید می شوند. هارد درایوهای سبز رنگ وسترن دیجیتال برای استفاده در سیستم هایی که خنک بودن و بی صدا کار کردن اهمیت دارد، طراحی شده است. هدف از ساخت این درایوها انجام کارهای سبک بوده و مصرف انرژی بسیار پایینی دارند و اصطلاحاً دوستدار محیط زیست هستند. وسترن دیجیتال اعلام کرده است که با فروش ۹۰ میلیون عدد از این درایوها توانسته است ۴۶۶ میلیون کیلو وات ساعت انرژی صرفه جویی کند. رابط این هارد SATA 6 Gb است و انواع مدل های آن بین ۵۰۰ گیگ تا ۳ ترابایت ظرفیت حافظه دارند.

۲. هارد دیسک آبی وسترن دیجیتال

لاین آبی رنگ هارد وسترن که یک هارد چندمنظوره محسوب می شود و برای کامپیوترهای دسکتاپی ساده و استفاده طولانی مدت طراحی و ساخته شده اند. افراد می توانند از این هارد درایوها برای فعالیت های روزانه مثل ذخیره انواع فایل ها و انجام بازی های ساده استفاده کنند. ظرفیت ذخیره این درایوها از ۲۵۰ گیگ تا ۶ ترابایت است. این هاردها دارای دو مدل با ۵۴۰۰ دور در دقیقه و ماکزیمم ظرفیت ۶ ترابایت و ۷۲۰۰ دور در دقیقه و ماکزیمم ظرفیت ۲ ترابایت، قابل تهیه هستند. نسل جدید این هارد دیسک ها با یک SSD همراه، ارائه می شود که به نوعی یک هارد هیبرید محسوب می شود که باعث بالاتر رفتن سرعت پردازش در کارهای معمولی می شود.

۳. هارددیسک قرمز وسترن دیجیتال

در رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال، لاین قرمز برای سیستم های NAS و RAID طراحی شده اند. بنابراین این درایوها عمدتا برای کسب و کارهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. NAS مخفف عبارت حافظه متصل به شبکه است که به یک شبکه خاص متصل می شود. هدف از استفاده از سیستم NAS در یک سازمان، تشکیل یک محفظه مرکزی برای ذخیره داده است. می توانید NAS را به عنوان یک شبکه ابری خصوصی برای کسب و کارهای کوچک در نظر بگیرید. از سوی دیگر، RAID که مخفف آرایه چندگانه دیسک های مستقل است، سیستمی است که به شما امکان ذخیره داده ها در هارد درایوهای مختلف را می دهد. تمام هاردهای کانفیگ شده به عنوان یک سیستم ذخیره تحت کنترل سیستم RAID، عمل می کنند.

 

درایو قرمز وسترن دیجیتال 

امروزه بسیاری از سازمان ها به صورت ۷/۲۴ کار کرده و پرسنل در شیفت های چرخشی به فعالیت مشغول هستند. این سازمان ها به دسترسی دائمی و ۷/۲۴ به محل ذخیره اطلاعات نیاز دارند. بنابراین در چنین شرایطی، هاردهای آبی نمی توانند این حجم از عملیات را مدیریت کنند چون برای مصارف عمومی و ساده تر طراحی شده اند. خانواده درایوهای قرمز وسترن دیجیتال در عملیات «خواندن اطلاعات» خیلی بهتر از «نوشتن اطلاعات» عمل می کنند. این دقیقا همان چیزی است که در حافظه NAS نیاز داریم چون داده ها در شبکه ذخیره شده و چندین کاربر به صورت هم زمان به آن متصل می شوند تا داده ها را بخوانند. نسخه Pro از درایوهای قرمز وسترن دیجیتال با ظرفیت ذخیره ۱۸ ترابایت قابل تهیه هستند.


اگر به ماینینگ با هارد علاقه دارید مقاله « ماینینگ با هارد چگونه است؟ » را مطالعه کنید.


۴. هارد دیسک مشکی وسترن دیجیتال

انواع رنگ های هارد وسترن کارایی مختلفی دارند و برای کاربرانی از تمام اقشار طراحی شده اند. سری درایوهای مشکی برای افرادی که نیاز به فضای ذخیره اکسترنال با عملکرد عالی دارند، طراحی و ساخته شده اند. به دلیل عملکرد حرفه ای این درایوها و قیمت بالای آن، لاین مشکی بین ادیتورهای تصاویر و گیمرهای حرفه ای بسیار محبوب است. اگر در بررسی رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال بخواهیم رنگ ها مشکی و آبی را با هم مقایسه کنیم باید گفت که هارد مشکی ۱۲۸ مگابایت حافظه پنهان یا Cache و هارد آبی فقط ۶۴ مگابایت cache ارائه می دهند. همچنین تمام نسخه های موجود از هارد درایوهای مشکی دارای سرعت ۷۲۰ دور در دقیقه هستند که بسیار بهتر از RPM هاردهای آبی است. به طور خلاصه، اگر به دنبال هارد دیسک هایی هستید که عمر طولانی تر، سرعت و قابلیت اطمینان بالا داشته باشند، این رنگ هارد وسترن بهترین انتخاب برای شما است.


 قبل از خرید هارد اکسترنال حتماً مطلب « کدام مدل هارد دیسک اکسترنال وسترن دیجیتال بهتر است؟ » را مطالعه کنید.


۵. هارد دیسک لاین بنفش وسترن دیجیتال

در میان رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال فقط لاین بنفش است که برای سیستم های نظارتی و دوربین ها طراحی شده است. سیستم های نظارتی نیاز به فضایی برای ذخیره دارند که بتوانند روی آن داده ها را به صورت دائمی در ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته ذخیره و ثبت کنند. علاوه بر این، فضای ذخیره باید ظرفیت بسیار بالایی داشته باشد که بتوان ویدیوهای باکیفیت که حجم بالایی دارند را روی آن ذخیره کرد. لاین بنفش رنگ هارد وسترن با بهترین مشخصات و امکانات کاملا منطبق بر نیاز این سیستم ها طراحی شده است.

شاید این سوال برای شما ایجاد شود که لاین قرمز هم امکان ذخیره داده ها به صورت ۷/۲۴ را می دهد پس چرا نمی توان از آنها برای دوربین های نظارتی استفاده کرد؟ چون لازم است که وقتی شخصی در منطقه ای مرتکب جرم می شود بتوان به ویدیوهایی که دوربین ها ضبط می کنند، دسترسی داشت. این یعنی هارد دیسک در سیستم های نظارتی و دوربین ها بیشتر برای «نوشتن داده» به کار می روند در حالی که هارد درایوهای قرمز عملکرد «خواندن» بهتری دارند و برای سازمان هایی مناسب است که کارمندان به طور مرتب نیاز به دسترسی به داده ها دارند. می توان درایو بنفش را هم به صورتی کانفیگ کرد که برای سیستم های ذخیره NAS و RAID مناسب باشد.

 

هارد درایو طلایی وسترن 

۶. هارد دیسک طلایی وسترن

پس از بررسی انواع رنگ های هارد وسترن دیجیتال نوبت به لاین طلایی آن می رسد که گران ترین، باکیفیت ترین و پیچیده ترین هارد درایوهای وسترن دیجیتال هستند. این درایوها یک فضای ذخیره سرد طولانی مدت ارائه می دهند. بنابراین این سری از هاردها برای دیتا سنترها مناسب هستند و می توانند به طور هم زمان سیستم های پیچیده زیادی را مدیریت کرده و با سرورهای مختلف به خوبی کار کنند. نسخه طلایی رنگ هارد وسترن دارای حداکثر ظرفیت ذخیره ۱۰ ترابایت و سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه با حافظه پنهان ۱۲۸ یا ۲۵۶ مگابایت است. این درایوها هم برای استفاده دائمی ۷/۲۴ مناسب بوده و می توانند هر سال ۵۵۰ ترابایت داده را مدیریت و پردازش کنند. خانواده هارد دیسک طلایی وسترن دیجیتال امکانات دیگری مانند StableTrac، سنسور شوک Multi-Axis و فناوری Dynamic Fly Height هستند.

حالا با مطالعه این مطلب و آشنا شدن با رنگ بندی هارد دیسک وسترن دیجیتال، اطلاعات شما درباره هارد دیسک ها و کاربرد هر کدام از لاین ها بیشتر شده است و می توانید به راحتی محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

اگر بخواهیم به طور خلاصه و در چند کلمه هر لاین را معرفی کنیم باید بگوییم که لاین آبی یک فضای ذخیره چندمنظوره، مطمئن و کم مصرف برای کارهای روزمره و عادی در اختیار شما قرار می دهد. لاین سبز کم مصرف ترین هارد درایو وسترن است که مشابه با سری آبی است. لاین قرمز برای سیستم های NAS و RAID ساخته شده اند. لاین مشکی شامل هارد دیسک های باکیفیت و عملکرد عالی هستند که برای گیمینگ حرفه ای و پیچیده و تولید محتوا طراحی شده اند. سری بنفش رنگ هارد وسترن یک فضای ذخیره برای دوربین های مداربسته فراهم می کنند و سری طلایی برای دیتاسنترها مناسب هستند.

پرسش های متداول

۱. تفاوت هارد درایو سری آبی با سری قرمز وسترن دیجیتال چیست؟

هارد دیسک قرمز برای استفاده مستمر و سیستم های NAS و RAID ساخته شده است اما درایو سری آبی وسترن دیجیتال مخصوص کاربری ساده و سبک است.


۲. کدام هارد وسترن دیجیتال برای گیمینگ و ویرایش فیلم و عکس مناسب است؟

سری مشکی درایو وسترن دیجیتال برای فعالیت های سنگین مانند گیمینگ و تولید محتوا کاملا مناسب است.


۳. بهترین درایو وسترن دیجیتال کدام است؟

هارد درایوهای وسترن دیجیتال با توجه به نیازهای شما دسته بندی می شوند اما سری طلایی باکیفیت ترین و گران ترین رنگ هارد وسترن هستند.


 مشاوره خرید لپ مال

اشتراک گذاری :