نقد و بررسی لپ تاپ لنوو Legion 5 Pro
  • 11 آبان 1400
  • 1

نقد و بررسی لپ تاپ لنوو Legion 5 Pro

با Legion 5 Pro یک قدم بیشتر از حرفه ای بودن بردارید. این لپ تاپ قدرتمند و منحصر به فرد لنوو کاملا برای افرادی که نیاز به یک لپ تاپ برای پردازش های سنگین دارند مناسب است. پردازنده 11800H اینتل، رم 16 گیگ، حافظه داخلی 512 گیگ از نوع SSD و گرافیک RTX3050 انویدیا دقیقا برای امور گرافیکی 3 بعدی، اجرای بازی های روز و پردازش های سنگین در کنار هم جمع شده اند.

از آنجایی که شرکت لنوو سابقه درخشانی در تولید محصولات متنوع و مطابق با نیاز کاربر‌های مختلف یک جامعه دارد، تصمیم گرفت تا از سال 2017 سری‌های گیمینگ خود را از سری‌های معمولی جدا کند. این تصمیم منجر به تولد یک سری لپ تاپ قدرتمند و به روز به نام Legion شد و باعث شد لنوو بیش از گذشته وارد بازی بهترین برندهای تولید کننده لپ تاپ دنیا شود. لپ تاپ های سری‌ Legion با هدف اجرای سخت ترین و بالا رده‌ترین پردازش‌ها به بازار عرضه شده است. لپ تاپ های سری Legion 5 pro به نوعی نسل سوم از سری لپ تاپ های Legion هستند که قصد ادامه راه موفق نسل های قبلی را بروند.


 ما در مقاله جامع راهنمای خرید یک لپ تاپ ، قدم به قدم خرید و انتخاب یک لپ تاپ مناسب را توضیح داده ایم.


لپ تاپ legion 5 pro

حرفه ای بازی کنید

همانطور که قبلاً گفتیم شرکت لنوو سری‌های Legion را با هدف تولید و عرضه یک لپ تاپ گیمینگ موفق راه انداخت. لپ تاپ های Legion pro دقیقا در این راه قدم بر میدارند و با استفاده از جدیدترین نسل پرازنده ها مانند پردازنده های نسل 11 اینتل، پردازنده های نسل 5 AMD و گرافیک های نسل 12 انویدیا با قدرت به سمت اجرای به روزترین بازی های دنیا و سخت ترین پردازش ها قدم بر میدارد. لپ تاپ های LENOVO Legion 5 pro به شما اجازه میدهد حرفه ای بازی کنید، حرفه ای کارهای گرافیکی انجام دهید و حرفه ای زندگی کنید.


در مقاله « بهترین سری لپ تاپ های گیمینگ چیست؟ » میتوانید بهترین لپ تاپ های گیمینگ آشنا شوید.


 بررسی فنی لپ تاپ legion 5 pro

طراحی Legion 5 pro

با همان سبک کلاسیک اما مدرن‌تر

ایده طراحی محصولات لژیون با سبک مینیمال، ساده و نوستالژیک به دلیل در تضاد بودن با مشخصه های یک لپ تاپ گیمینگ جالب به نظر می‌رسد که باعث جلب طرافدارانی هم به سمت این سری لپتاپ ها شده است. اما لنوو در استفاده از این سبک برای بعضی از محصولات لژیون زیاده‌روی کرده بود که باعث شده بود این لپتاپ ها از شکل و شمایل یک لپ تاپ گیمینگ فاصله بگیرند. اما لنوو در طراحی نسل جدید لژیون سعی کرده این مشکل را برطرف کند و در کنار استفاده از همان اِلمان‌های ساده نسل قبل جزئیاتی مدرن هم به طراحی این نسل جدید اضافه کند.

قاب پشتی لژیون 5 پرو از جنس آلومینیوم و با بافتی یکدست و ساده ساخته شده. سعی شده با استفاده از خطوط مورب در دو طرف و حک یک لوگوی بزرگ نئونی از برند لژیون در وسط این سادگی محض مختل شود. لبه های این قاب گرد طراحی شده تا از سردی و خشونت فلز آلومینیوم کم کند. قسمت نمایشگر لپ تاپ لژیون 5 پرو همانند نسل های قبلی به انتهای بخش زیرین لپ تاپ لولا نشده اند و مانند نسل‌های قبل کمی جلوتر قرار گرفته اند تا پورت ها برای راحتی بیشتر به پشت لپ تاپ منتقل شوند. برای این قسمت هم لنوو از دو لوگوی لنوو برای دو طرف و یک برآمدگی مورب در وسط استفاده کرده تا نمایی مدرن تر به این بخش اضافه کند.

در قسمت زیرین هم از فلز استفاده شده تا استحکام لپ تاپ بیشتر شود. شبکه هوای لپتاپ مورب در دو طرف قاب زیرین و زیر لپ تاپ که ساده طراحی شده به خوبی وظیفه هوادهی به قطعات را انجام می‌دهند و در عین حال با نوع طراحی این لپ تاپ هماهنگ هستند.

در قسمت داخلی لپ تاپ پلاستیک با کیفیت در نهایت سادگی کار شده. جایگیری صفحه کلید و تاچ پد Legion 5 Pro خوب است و فضای خوبی را برای کار کردن در اختیار مچ ها و دست ها قرار می دهد. صفحه کلید با کلیدهای نیم گرد و ارتفاع مناسب برای کار کردن در مدت زمان طولانی و بازی کردن  است. تنها نکته منفی در قسمت صفحه کلید Legion 5 Pro نور RGB آن است که همخوانی با سادگی و نوع طراحی این لپتاپ ندارد.

پورت های Legion 5 Pro در سه طرف دستگاه پخش شده تا در هنگام استفاده از چند پورت مشکلی وجود نداشته باشد. در سمت راست یک پورت USB-A 3.2 نسل 1 و کلید سوییچ کرکره وبکم، در سمت چپ USB-C تاندربولت و جک 3.5 صدا قرار دارد. در پشت لپ تاپ هم پورت های LAN، USB-C تاندربولت 4، سه عدد USB-A 3.2 نسل 1، HDMI و شارژر دستگاه قرار دارد.

 بررسی لپ تاپ legion 5 pro

پردازنده Legion 5 pro

جدید‌ترین‌ها در کنار هم هستند

از سخت افزارهای یک لپ تاپ گیمینگ کمتر از بهترین هم نمی‌توان انتظار داشت. برای پردازنده مرکزی این لپ تاپ از یک پردازنده Core i7 نسل 11 اینتل از مدل 11800H استفاده شده. این پردازنده که جزو جدیدترین پردازنده های غول تولید کننده پردازنده های دنیا یعنی اینتل است به خوبی می تواند در اجرای پردازش های سنگین محاسباتی و گرافیکی عمل کند. حافظه کش 24 مگ این پردازنده در سرعت اجرای دستورات کمک زیادی به این پردازنده می‌کند. فرکانس پایه پردازشی این CPU  2.30 گیگاهرتز است که در صورت نیاز کاربر میتواند تا 4.6 گیگاهرتز اورکلاک کند. نتایج بررسی‌های این پردازنده نشان می دهد این پردازنده نسبت به نسل قبل کم مصرف‌تر اما سریعتر است.

برای افزایش سرعت پردازش‌های Legion 5 Pro یک رم 16 گیگ برای این لپ تاپ در نظر گرفته شده که می‌تواند تا 32 گیگ افزایش پیدا کند. SSD 512 گیگ استفاده شده هم در افزایش بیشتر سرعت به کاربر کمک می‌کند. این هارد SSD می‌تواند بسته به نیاز کاربر تا 2 ترابایت ارتقا پیدا کند.

از آنجایی که این لپ تاپ یک لپ تاپ گیمینگ است باید توان گرافیکی بالایی داشته باشد تا بتواند به راحتی به روزترین بازی های گرافیکی را اجرا کند. به همین دلیل Legion 5 Pro یکی از بهترین پردازنده های گرافیکی بازار را در اختیار دارد. گرافیک RTX 3050 شرکت انویدیا با حافظه گرافیکی 4 گیگ برای امور گرافیکی سنگین 2 بعدی و 3 بعدی مناسب است. این گرافیک نسل جدید انویدیا تا 1740 مگاهرتز اورکلاک می‌شود تا بالاترین توان پردازشی خود را در اختیار کاربر قرار دهد.


اگر میخواهید بدانید یک لپ تاپ گیمینگ برای رندر گرفتن مناسب است یا نه می توانید مقاله « آیا لپ‌ تاپ گیمینگ هم برای رندر گرفتن مناسب است؟ » را مطالعه کنید.


 نقد و بررسی legion 5 pro

صفحه نمایش Legion 5 pro

فراتر از Full HD

نبود یک نمایشگر با کیفیت در لپ تاپ‌هایی در این رده تمام فعالیت‌های سخت افزاری را بی‌اثر خواهد کرد، برای مثال یک گیمر حرفه ای برای اجرای یک طراحی خوب ابتدا نیاز دارد یک دید خوب داشته باشد. به همین دلیل لنوو برای ساختن یک تجربه بهتر در هنگام بازی از یک صفحه نمایش بهتر از Full HD در این لپتاپ استفاده کرده است. صفحه نمایش Legion 5 Pro 16 اینچ با نسب 16:10 است که نسبت به نمونه‌های قبلی بزرگتر شده تا جزئیات بیشتر دیده شوند. این صفحه نمایش با رزولوشن 1600 x 2560 یک تصویر عالی و با رزولوشنی بهتر از Full HD ارائه می‌دهد. ( رزولوشن 1600 x 2560 اصطلاحاً WQXGA نامیده می‌شود که نسخه بهبود یافته و وسیع تر QXGA است.) این صفحه نمایش مات با فریم ریت 165 هرتز می‌تواند بهترین بازی ها را با سرعت و کیفیت خوبی نمایش می‌دهد. علاوه بر مشخصاتی که ذکر شد صفحه نمایش Legion 5 pro دارای فناوری‌های متعددی مانند low blue light، NVIDIA G-SYNC، Dolby Vision support و ... است.


برای آشنایی بیشتر با انواع صفحه نمایش حتماً مقاله « چه لپ تاپی با چه صفحه نمایشی؟ آشنایی با انواع صفحه نمایش لپ‌ تاپ » را مطالعه کنید.


 legion 5 pro

سخن آخر درباره Legion 5 pro

در یک کلام Legion 5 pro را میتوان نسخه بهبود یافته و مدرن تر Legion 5 دانست. این لپ تاپ با داشتن سخت افزارهای قوی و به روز می‌تواند سنگین ترین بازی‌ها، پردازش‌ها، امور گرافیکی 2 بعدی و 3 بعدی و اموری مثل رندر گرفتن را به راحتی انجام دهد. پس اگر به دنبال لپ تاپی برای کارهای پردازشی سنگین هستید به هیچ‌وجه فرصت خرید Legion 5 pro را از دست ندهید.


دیگر کانفیگ های Legion 5 Pro را می توانید از اینجا ببینید.


چند سوال متداول درباره لپ تاپ Legion 5 Pro

آیا لپ تاپ Legion 5 Pro برای بازی کردن مناسب است؟

بله، این لپ تاپ در دسته لپ تاپ های گیمینگ است که برای بازی کردن مناسب هستند.


آیا از لپ تاپ Legion 5 Pro می توان برای کارهای گرافیکی استفاده کرد؟

بله، این سری از لپ تاپ ها به دلیل کارت گرافیک قدرتمند خود برای امور گرافیکی مناسب هستند.


تفاوت لپ تاپ Legion 5 Pro با Legion 5 در چیست؟

Legion 5 Pro مدل جدیدتر و حرفه ای تر لپ تاپ Legion 5 است.

 


 

اشتراک گذاری :