نقد و بررسی لپ تاپ Legion 5 Pro مدل سال ۲۰۲۳
  • 20 فروردین 1402

نقد و بررسی لپ تاپ Legion 5 Pro مدل سال ۲۰۲۳

لپ تاپ Legion 5 Pro 2023 یکی از بهترین لپ تاپ های گیمینگ موجود در بازار است که با قیمتی نسبتا معقول و امکاناتی فراتر از انتظار توانسته است قلب بسیاری از گیمرها را بِرُباید. در این مطلب قصد داریم به بررسی لپ تاپ لژیون ۵ پرو ۲۰۲۳ که در بسیاری از آزمایش ها عملکرد رضایت بخشی ارائه داده است و از بهترین لپ تاپ های معرفی شده در CES 2023 ، بپردازیم.

لپ تاپ های سری Legion 5 Pro را محصولاتی میان رده برای گیمینگ و کارهای تخصصی می دانند که جایی بین سری پریمیوم Legion Pro 7/7i و لپ تاپ های جدیدتر لنوو که با سری LOQ مشخص می‌ شوند، دارند. درست مانند گذشته، لپ تاپ Legion 5 Pro 2023 در اندازه ۱۶ اینچ، پردازنده‌ هایی از اینتل و AMD و گرافیک Nvidia به بازار عرضه شده است.

در مدل امسال، لپ تاپ های لژیون ۵ می توانند پردازنده هایی به قدرتمندی Core i9- 13900HX اینتل و Ryzen 9 7845HX از AMD داشته باشند و از گرافیک های قدرتمند و مدرن Nvidia RTX 4070 بهره مند شوند. علاوه بر این صفحه نمایش های QHD+، کیبوردهایی با نورپردازی RGB و باتری ۸۰ وات هم جزو ویژگی های این لپ تاپ گیمینگ اقتصادی است. در ادامه به مهم ترین ویژگی های لپ تاپ Legion 5 Pro 2023 و آپدیت هایی که لنوو در این محصول اعمال کرده است، می پردازیم.

مشخصات فنی لپ تاپ Legion 5 Pro 2023

صفحه نمایش

۱۶ اینچ، QHD+، رزولوشن ۱۶۰۰ x ۲۵۶۰، ۱۶:۱۰، غیر لمسی، مات
۲۴۰ هرتز، سرعت پاسخگویی ۳ میلی ثانیه، پشتیبانی از
VRR
پشتیبانی از
nit ۵۰۰، پشتیبانی صددرصد از RGB، دریافت گواهی تایید رنگ ها از شرکت پانتون

پردازنده

Zen4 Ryzen 9 7845HX 12C/24T و اینتل Core i9- 13900HX

تصویر

گرافیک های Radeon + RTX 4000، پشتیبانی تا RTX 4070 140W
با پشتیبانی از
MUX، Advanced Optimus، Gsync

RAM

امکان استفاده تا ۳۲ گیگابایت DDR5-5600 (دو DIMM)

حافظه

PCIe نسل چهارم (دو اسلات M.2 2280)

اتصال

وای فای 6E، بلوتوث ۵.۲ و LAN دو و نیم گیگابایت

پورت ها

سمت چپ: ۱ پورت USB-C 3.2 نسل دوم (دیتا، DP)، ۱ پورت USB-A نسل اول
سمت راست: ۱ پورت
USB-A 3.2 نسل اول، یک جک هدفون، یک دکمه eShutter
پشت: ۲ پورت USB-A نسل اول، ۱ پورت USB-C نسل دوم (DP، برق)، HDMI 2.1، LAN، DC-In

باتری

۸۰ وات ساعت، تا ۳۰۰ وات تحمل برق، شارژر USB-C تا ۱۴۰ وات
پر شدن ۸۰ درصد باتری در ۳۰ دقیقه و ۱۰۰ درصد در ۶۰ دقیقه

ابعاد

۳۶۳.۴ میلیمتر طول، ۲۶۰.۴ میلیمتر عرض و ۲۶.۷۵ میلیمتر ارتفاع

وزن

از ۲.۵ کیلوگرم + شارژر

سایر

کیبورد سفید یا دارای نورپردازی ۴ منطقه‌ ای RGB با صفحه کلید اعداد، سنسورهای قدرت WASD، دو اسپیکر استریو 2W، وب کم فول اچ دی با eShutter و Tobii Horizon


نقد و بررسی Legion 5 Pro مدل سال 2021


طراحی legion 5 pro 2023

 

طراحی و ارگونومی

لپ تاپ Legion 5 Pro 2023 در دو رنگ خاکستری Onyx و آبی Abyss به بازار عرضه شده است که هر دو رنگ های زیبا و حرفه ای هستند. در مورد این لپ تاپ می توان گفت که هدف آن پنهان کردن قدرت خارق العاده در زیر شاسی های کاربرپسند و اداری است. خطوط تیز بسیار شیک و زیبا هستند اما با وجود ظاهر شیک و حرفه ای، بدنه این لپ تاپ تماما از پلاستیک ساخته شده و گرچه پلاستیک بسیار با کیفیتی است اما در دنیای لپ تاپ های پریمیوم، شاسی از منیزیوم و آلومینیوم ساخته می‌شود.

صفحه کلید با نورهای RGB می تواند برای کاربرانی که از این محصول استفاده حرفه ای و کاری می کنند کمی عامل حواس پرتی باشد اما برای گیمرهایی که به زیبایی ابزار بازی خود هم اهمیت می دهند این نورهای دیسکویی بسیار هیجان انگیز خواهند بود. صفحه کلید TrueStrikke که در لپ تاپ های لنوو رایج است دارای کلیدهای لوزی شکل است که وزن خوبی داشته و برای تایپ و گیمینگ طولانی مدت، بسیار راحت هستند. در صفحه کلید لپ تاپ Legion 5 Pro 2023 کلیدهای کمانی یا جا به جایی مکان نما به صورت فول سایز طراحی شده و اندازه صفحه کلید اعداد کوچک تر شده است که این ویژگی فوق العاده ای است.

در بررسی لپ تاپ لژیون ۵ پرو ۲۰۲۳ مشاهده می کنید که تاچ پد بزرگی برای این لپ تاپ در نظر گرفته شده است که دقت بالایی داشته و دکمه ها بسیار راحت هستند. نکته منفی که می توان در قسمت کیبورد و موس پد لپ تاپ Legion 5 Pro 2023 به آن اشاره کرد، استراحتگاه نامناسب مچ دست است که طراحی آن باعث می شود پس از مدت کوتاهی کار با لپ تاپ، روی مچ دست شما خط بیافتد و کمی احساس ناراحتی کنید.

صفحه نمایش PureSight در لپ تاپ Legion 5 Pro 2023 را می توان بهترین صفحه نمایشی که تا به حال دیده اید، در نظر گرفت. این صفحه نمایش ۱۶ اینچی IPS دارای UHD و رزولوشن ۱۶۰۰ x ۲۵۶۰ است و روشنایی آن 500 nits و بسیار شفاف است. رنگ ها در این نمایشگر کاملا زنده و پویا هستند؛ البته کیفیت آن با OLED برابری نمی کند اما این کمبود را با پوشش مات جبران می کند.

علت استفاده از پوشش مات در لپ تاپ Legion 5 pro 2023 این است که صفحه نمایش این لپ تاپ قابلیت HDR دارد و کلید استفاده از این قابلیت با لایک های نظرسنجی در یوتیوب از Display Setting ویندوز برداشته شد (بسیاری از لپ تاپ های HDR توسط ویندوز شناسایی نمی شوند مگر این که اعلام شود که از HDR پشتیبانی می کنند). این ویژگی در کنار روشنایی یعنی کنتراست فوق العاده و محتوای HDR با کیفیت خارق العاده نمایش می یابد. در این حالت بسیاری از جزئیات ریز در تمام نواحی تاریک و روشن کاملا قابل رویت خواهند شد و گرچه رنگ های سیاه نمی توانند با نمایشگرهای OLED رقابت کنند اما نبودن انعکاس شیشه ای که در نمایشگرهای OLED در صحنه های تاریک وجود دارد، باعث می شود که بتوانید جزئیات بیشتری را در نمایشگر لژیون پرو ۵ مشاهده کنید.

علاوه بر همه این ها، گرادیان های رنگی و مونوکروم به طور باورنکردنی در صفحه نمایش لپ تاپ Legion 5 Pro 2023 نرم و روان هستند و هیچ ناهمواری قابل مشاهده نیست. این ویژگی در لپ تاپ های گیمینگ بسیار نادر است و فقط بهترین مدل های لپ تاپ های Creator می توانند با این لپ تاپ رقابت کنند. البته آنچه این ویژگی را در لپ تاپ لژیون خارق العاده تر می کند این است که برند لنوو توانسته به این ویژگی در نمایشگر پرسرعت گیمینگ دست پیدا کند. نمایشگرهای گیمینگ معمولا پر از خطاهای تصویری هستند و این برای ما به یک عرف تبدیل شده بود تا زمانی که به بررسی لپ تاپ لژیون ۵ پرو ۲۰۲۳ پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که چقدر تا به امروز قانع بوده ایم. نمایش گرادیان های نرم و بی نقص در لپ تاپ گیمینگ با نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز واقعا باورنکردنی و خارق العاده است.

زمان پاسخگویی پیکسلی در لپ تاپ Legion 5 Pro 2023 هم خیلی تحسین برانگیز است. حتی در بازی های بسیار سریع هم تاری حرکتی وجود ندارد یا مقدار آن بسیار ناچیز است. فقط گیمرهای بسیار مشکل پسند و رقابت جو ممکن است متوجه این مقدار ناچیز شده و ایراد بگیرند. یکی دیگر از دلایل عدم وجود تاری حرکتی به دلیل سازگاری با Nvidia G-Sync است.

در نهایت صفحه نمایش لپ تاپ Legion 5 Pro 2023 از لحاظ رزولوشن، سرعت، HDR، کنتراست و روشنایی، چیزی فراتر از انتظار و عالی است. همان طور که در بالاتر هم اشاره کردیم، لنوو با روش هایی توانسته عدم استفاده از نمایشگرهای OLED در این لاین از لپ تاپ ها را هم جبران کند.

در بالای صفحه نمایش یک وب کم فول اچ دی با کیفیت و تحسین برانگیز وجود دارد که می تواند با یک سوئیچ E-Shutter غیرفعال شده و حریم شخصی کاربر را ارتقا ببخشد. این وب کم دارای وضوح تصویر و شفافیت بالایی است و حتی در نورهای کم هم عملکرد قابل قبولی ارائه می دهد. البته قابلیت Windows Hello در آن وجود ندارد. میکروفن های آن می توانند حتی در محیط های شلوغ و پر سر و صدا، صدا را به خوبی دریافت کنند که همین ویژگی باعث می شود لپ تاپ Legion 5 Pro 2023 برای کنفرانس های آنلاین و استریمینگ، مناسب باشد.

مانند مدل های قبلی، دو اسپیکر دو وات که در این لپ تاپ تعبیه شده است به شما یادآوری می کند که چرا لپ تاپ لژیون ۵ پرو ۲۰۲۳ را جزو مدل های پرچم دار و پریمیوم دسته بندی نمی کنند. صدای خروجی از این اسپیکرها خوب است اما عالی نیست و کمی بهبود و ارتقا لازم دارد تا بتوان آن را با بهترین رقبا مقایسه کرد. شاید در بررسی لپ تاپ لژیون ۵ پرو ۲۰۲۳ آن را یک لپ تاپ فوق العاده نبینیم اما یکی از بهترین لپ تاپ هایی بود که مورد بررسی و آزمایش قرار دادیم.

عملکرد لپ تاپ لژیون ۵ پرو ۲۰۲۳

بررسی سخت افزارهای لپ تاپ Legion 5 Pro 2023 نشان می دهد که لنوو تمام سعی خود را کرده است که بهترین ها را در قیمتی مقرون به صرفه و کارایی رضایت بخش در کنار هم قرار دهد. استفاده از پردازنده AMD Ryzen 9 7845HX با دوازده هسته و ۲۴ رشته، سرعت ۳ تا ۵.۲ گیگاهرتز و حافظه موقت ۷۶ مگابایت یا پردازنده Intel Core i9- 13900HX با ۲۴ هسته و ۳۲ رشته و سرعت ۳.۹ تا ۵.۴ گیگاهرتز  به شما یک موتور سوپر قدرتمند می دهد که در کنار گرافیک حرفه ای و قدرتمند و ۳۲ گیگابایت رم لپ تاپی  DDR5، از عهده سخت ترین بازی ها و کارهای گرافیکی برخواهد آمد.

در واقع در تست های رندرینگ پردازنده که انجام دادیم، امتیاز لپ تاپ لژیون ۵ پرو ۲۰۲۳ شامل ۴۷۱۹ در Cinebench R15 و ۲۶۱۲۲ در Cinebench R23 بود که بالاترین امتیازات برای سرعت است که تا به امروز دیده ایم. این واقعا یک پیشرفت بزرگ در سرعت یک لپ تاپ گیمینگ نسبت به مدل های قبلی خود است.

عملکردهای ۳ بعدی در لپ تاپ Legion 5 Pro 2023 به دلیل وجود گرافیک جدید Nvidia RTX 4070 است و ما بسیار مشتاق بودیم که ببینیم عملکرد این گرافیک چطور است. در تست های دشوار تعقیب اشعه 3Dmark، امتیاز این گرافیک ۳۰۰۳ در Speed Way بود که یک میانگین از 30fps است. همچنین این گرافیک امتیاز ۷۶۰۵ را در Port Royal به دست آورد. در حال حاضر گیم های کمی به دشواری مراحل این تست ها وجود دارند. بنابراین این گرافیک نشان داد که می تواند از عهده اجرای همه بازی های رده بالا با رزولوشن های حرفه ای برآید.


چه لپ تاپ هایی برای مدل سازی 3 بعدی خوب هستند؟


در تست های 3Dmark Time Spy و Fire Strike Extreme که شرایط لازم برای همه بازی های حرفه ای فعلی هستند، لپ تاپ Legion 5 pro 2023 امتیاز ۱۳۱۴۲ و ۱۳۷۰۲ را به دست آورد. همه این امتیازات عموما شبیه گرافیک نسل 3070 Ti هستند. در بررسی لپ تاپ لژیون ۵ پرو ۲۰۲۳ در تست 3Dmark Night Raid که عملکرد بازی های رقابتی را تقلید می کند، امتیاز ۷۱۹۸۴ به دست آمد که بالاترین امتیازی است که تا به حال دیده ایم و ۵ درصد بیشتر از گرافیک 3080 Ti است. خارق العاده است!

در نهایت لپ تاپ Legion 5 Pro 2023 در رابطه با عملکرد ۳ بعدی، جایگاه پنجم را در بین سریع ترین لپ تاپ هایی که دیده ایم به دست آورد. اگر به نظر شما این جایگاه ناامیدکننده است به خاطر داشته باشید که این یک لپ تاپ میان رده است که دارد با بهترین و گران ترین لپ تاپ های سوپر پریمیوم با قابلیت اورکلاک بالا که مجهز به گرافیک های مدرن تر و قدرتمندتر هستند، رقابت می کند.

جالب است بدانید که در این لپ تاپ از سیستم خنک کننده Coldfron 5.0 استفاده شده که فن ها دارای تیغه های منحنی و پورت های ورودی و خروجی بزرگ هستند و صدای زیادی در زمان بازی تولید نمی کنند.

استفاده از هوش مصنوعی در لپ تاپ Legion 5 Pro 2023

امسال برند لنوو تصمیم گرفت با عرضه سری محصولات Legion طرفداران خود را سورپرایز کند. لپ تاپ های Legion Pro 2023 اولین و خب پرقدرت ترین لپ تاپ گیمینگ جهان با فناوری هوش مصنوعی محسوب می شود. این فناوری به گیمرها این امکان را می دهد که هم از فریم ریت بسیار بالا بهره مند شده و هم در رقابت های گیمینگ، عملکرد بسیار بهتری از رقبا داشته باشند.

لنوو از چیپ Lenovo LA AI در لپ تاپ های سری لژیون پرو سال 2023 استفاده کرده که اولین چیپ هوش مصنوعی اختصاصی جهان برای لپ تاپ های گیمینگ است. این چیپ یک الگوریتم یادگیری ماشین را برای بهینه سازی عملکرد سیستم اجرا می کند و از طریق Lenovo Vantage به کنترل FPS داخل بازی کمک کرده تا بالاترین عملکرد خروجی به دست آید.

چیپ هوش مصنوعی لنوو بر حجم کار پردازنده و گرافیک نظارت می کند تا گرمای تولید شده توسط سیستم را مدیریت کند. همچنین از طریق Lenovo Vantage می تواند کنترل کامل روی فن ها، اورکلاکینگ و سایر ویژگی ها داشت تا بیشترین بهره را از قدرت سیستم و پیروزی در رقابت های گیمینگ و همچنین تسک های حرفه ای داشته باشیم.


بهترین لپ تاپ ها برای هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ


 

اتصالات legion 5 pro 2023

 

اتصالات

در سمت چپ لپ تاپ یک پورت USB-A 3.2 نسل اول و یک پورت USB-C 3.2 نسل دوم قرار دارد. در سمت راست یک پورت دیگر USB-A 3.2 نسل اول، جک هدفون ۳.۵ میلیمتری و کلید e-Shutter برای وب کم قرار داده شده است. در پشت لپ تاپ سوکت شارژر، دو پورت USB-A 3.2 نسل اول یک پورت دیگر USB-C 3.2 نسل دوم، پورت HDMI 2.1 و یک درگاه اترنت قرار داده شده است.

در داخل لپ تاپ Legion 5 Pro 2023 وای فای 6E و بلوتوث ۵.۲ قرار داده شده است. شاید کمی تعجب کنید اگر بدانید در این لپ تاپ متاسفانه پورت Thunderbolt 4 وجود ندارد!

سهولت در جا به جایی

لپ تاپ لژیون ۵ پرو ۲۰۲۳ وزنی حدود ۲.۵۶ کیلوگرم دارد که سبک نیست اما این وزن یک لپ تاپ گیمینگ ۱۶ اینچی است نه یک لپ تاپ معمولی! منبع تغذیه باریک این لپ تاپ بسیار زیبا و شیک است و گرچه تنها ۲ گرم بیشتر از ۱ کیلوگرم است اما ما قبلا عادت داشتیم که این مقدار را بزرگ و سنگین ببینیم.

درب لپ تاپ باریک و محکم ساخته شده که وقتی فشار مضاعف به آن وارد کردیم دچار خم شدگی یا تغییر نشود. لولاها هم بسیار محکم و با کیفیت هستند و حتی وقتی درب لپ تاپ کامل باز شده و در حالت فلت قرار می گیرد هیچ گونه ناراحتی در لولاها ایجاد نمی شود.

لپ تاپ Legion 5 Pro 2023 دارای باتری ۸۰ وات ساعتی است که در تست PCMark10 Modern Office توانست میانگین ۵ ساعت بدون نیاز به شارژر دوام بیاورد. لنوو اعلام کرده است که به طور خوشبینانه در کاربری معمولی، این لپ تاپ ۸ ساعت عمر خواهد داشت.

این لپ تاپ حالت شارژ Super Rapid Charge دارد که می تواند در عرض مدت ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ شده و در ۶۰ دقیقه، ۱۰۰ درصد باتری پر شود. این واقعا تحسین برانگیز است و به کاربر کمک می کند که وقتی چند ساعتی از پریز برق دور است، تنها در ۳۰ دقیقه لپ تاپ خود را تا ۸۰ درصد شارژ کند و با خیال راحت به کار خود ادامه دهد.

سخن نهایی

بررسی لپ تاپ لژیون ۵ پرو ۲۰۲۳ نشان می دهد که با یک لپ تاپ گیمینگ قدرتمند طرف هستیم که عملکرد خوبی در اجرای حرفه ای ترین بازی های موجود دارد و صفحه نمایش و صفحه کلید آن برای کاربری حرفه ای بهینه شده اند. این لپ تاپ به گونه ای طراحی شده که حتی شارژ کردن آن باعث کاهش ردپای کربن در محیط زیست می شود و به ادعای لنوو، طی ۵ سال استفاده از این محصول، سهم شما از تولید کربن به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

این لپ تاپ را به راحتی و اطمینان می توان جزو بهترین لپ تاپ های گیمینگ بازار دانست که با خیلی رقبای قدرتمند که قیمت های فضایی دارند، برابری می کند. نکات منفی که می توان در مورد این لپ تاپ میتوان گفت کمیاب بودن آن در بازار، طول عمر متوسط باتری و اسپیکرهای معمولی آن است.

چند سوال رایج

۱. قیمت لنوو Legion 5 pro مدل سال 2023 در ایران چقدر است؟

متاسفانه هنوز این لپ تاپ به صورت انبوه وارد کشور نشده و قیمت مشخصی ندارد. به محض موجود شدن این لپ تاپ میتواند آن را از لپ مال تهیه کنید.


2. علت محبوبیت لپ تاپ Legion 5 Pro چیست؟

قیمت عالی که نصف لپ تاپ های حرفه ای و پرچم دار است، کیفیت ساخت بالا، کیبورد راحت و با کیفیت، صفحه نمایش شفاف و روشن و دقیق، وای فای ۶ سریع.


3. میزان سر و صدای لپ تاپ لژیون ۵ پرو چقدر است؟

با توجه به این که یک لپ تاپ گیمینگ است و از پردازنده فوق قوی استفاده می کند اما صدای کمی دارد.


4. آیا لپ تاپ Legion 5 pro گرمای زیادی تولید می کند؟

با توجه به سیستم خنک کننده قوی و اختصاصی لنوو که خروجی های بزرگ برای جریان هوا دارد، این لپ تاپ گرمای زیادی تولید نمی کند و داغ نمی شود.


مشاوره لپ مال

اشتراک گذاری :