بهترین لپ تاپ ها برای هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ
  • 30 بهمن 1401

بهترین لپ تاپ ها برای هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ

هوش مصنوعی (AI) بخشی از علوم کامپیوتر است که تمرکز آن بر طراحی سیستم‌ های کامپیوتری هوشمند قرار دارد؛ یعنی سیستم‌هایی که خصوصیاتی شامل درک زبان، یادگیری، استدلال و حل مساله که منتسب به هوش انسانی است از خود نشان می دهند. این شاخه از علوم کامپیوتر طی چند سال اخیر به ویژه سال 2023 به سرعت در حال بلوغ و ایجاد تحول در تمام حوزه های زندگی مدرن مثل بهداشت و درمان، حمل و نقل، درک رفتار مشتری و تحلیل داده بوده و هر ساله مهندسان خلاق را به سمت خود می کشد. بعید نیست که کمپانی های بزرگ هم برای لپ تاپ های سال 2023 خود به سراغ هوش مصنوعی و لپ تاپ هایی برای یادگیری و کار با ماشین لرنینگ بروند.

حوزه هوش مصنوعی چندین زیرشاخه دارد که هر کدام از تکنیک‌ های مختلفی استفاده می کنند. مثلا شبکه های عصبی شامل مدل سازی از مغز، پیش بینی سری های زمانی و دسته بندی است؛ پردازش تصویر به تشخیص اشیا و درک تصویر می‌ پردازد؛ رباتیک شامل نظارت هوشمند و اکتشافات خودگردان است؛ سیستم های خبره بر سیستم های پشتیبان تصمیم گیری و سیستم های آموزشی تمرکز دارد؛ پردازش گفتار شامل تشخیص و تولید گفتار است؛ پردازش زبان طبیعی شامل ترجمه ماشین و ماشین لرنینگ شامل یادگیری درخت تصمیم گیری است.

با رشد و فراگیر شدن این حوزه جذاب و هیجان انگیز، بزرگترین کمپانی های تولید کننده لپ تاپ شروع به تولید لپ تاپ هوش مصنوعی کردند که ویژگی های سخت افزاری آنها شامل پردازنده، RAM، GPU، سیستم عامل و ظرفیت ذخیره بتواند پاسخگوی نرم افزارها و حجم داده هایی که مهندسان در زیرشاخه های مختلف AI با آن سر و کار دارند، باشد. در این مطلب قصد داریم فهرستی از بهترین لپ تاپ ها برای هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ را بررسی کنیم و به نقاط ضعف و قدرت هر کدام بپردازیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

۱. لپ تاپ MSI P65 Creator-654 15.6”

 

مزایا

معایب

صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی اولترا واید

طراحی نه چندان دلچسب

زاویه دید گسترده k۴

 

گرافیک Nvidia Geforce

 

پردازنده Core i9 با سرعت پردازش فوق سریع

 

۱ ترابایت SSD و  HDD

 

 

وقتی در مورد لپ تاپ هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ صحبت می کنیم نمی توان به راحتی از این لپتاپ چشم پوشی کرد. کمپانی MSI یکی از شناخته شده ترین برندها است که طیف گسترده ای از لپتاپ های باکیفیت و مطمئن را تولید می کند. چیزی که در این محصول ما را جذب کرد، قدرت پردازنده و عملکرد آن است. صفحه نمایش این لپ تاپ هم امتیاز دیگری است که آن را در صدر فهرست بهترین لپ تاپ AI قرار می دهد.

در این لپ تاپ از صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی استفاده شده و زاویه دید گسترده و رزولوشن k۴ دارد. لذتبخش ترین قسمت این لپ تاپ وجود کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 2070 است که بهترین گرافیک برای مدیریت تمام پروژه های هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ است. برای فضای ذخیره این لپ تاپ هوش مصنوعی از درایو SSD استفاده شده و مجموع ظرفیت ذخیره ۱ ترابایت در هارد درایو است. اگر قصد اضافه کردن درایو دیگری را دارید، سوکت اضافه برای آن در نظر گرفته شده است.

۲. لپ تاپ Razer Blade 15

 

مزایا

معایب

طراحی شده برای برنامه نویسی پروژه های هوش مصنوعی

خوب کار نکردن بلوتوث

صفحه نمایش بزرگ ۱۵.۶ اینچی

 

طراحی مدل با کانال های اضافه برای آپگرید

 

نورپردازی RGB صفحه کلید

 

امنیت بالا با امکان اسکن اثر انگشت

 

 

انتخاب بعدی ما برای بهترین لپ تاپ هوش مصنوعی، Razer Blade است. این لپتاپ قدرتمند با صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی و طراحی زیبا، بهترین انتخاب برای ماشین لرنینگ است. این لپتاپ با بدنه یکپارچه آلومینیومی، بهترین سازگاری را با خنک کننده حلقه ای Vapor دارد. همچنین برای افزایش قدرت گرافیک، اسلات افزودن GPU قرار داده شده است. این لپ تاپ از پشتیبانی دو کاناله برای ارتقای SSD برخوردار است. عملکرد صفحه نمایش عالی است و نمایشگری مات و کالیبره ۱۰۰ درصد RGB ارائه می‌دهد. در ساخت این لپ تاپ ماشین لرنینگ از پردازنده Core i7 استفاده شده که بهترین انتخاب برای پروژه های یادگیری ماشین است. رم ۱۶ گیگابایتی و ظرفیت ذخیره ۵۱۲ گیگ، عملکرد فوق العاده ای را برای این لپ تاپ رقم می زند.

۳. لپ تاپ MSI GS65 Stealth-002 15.6” Razor Thin Bezel

 

مزایا

معایب

طراحی ظریف و باریک

قوی نبودن گرافیک

صفحه نمایش اولترا واید

 

پردازنده Core i7 با سه فن خنک کننده

 

رم ۳۲ گیگابایتی

 

وجود شش لوله مسی انتقال گرما

 

 

جایگاه سوم از فهرست معرفی بهترین لپ تاپ هوش مصنوعی باز هم به محصولی از MSI تعلق می گیرد که هرگز شما را ناامید نخواهد کرد. این لپ تاپ با پردازنده سوپر قدرتمند خود، انتخابی عالی برای پروژه های ماشین لرنینگ و برنامه نویسی هوش مصنوعی است. استفاده از پردازنده نسل هشتم Core i7 با ۴.۱ گیگاهرتز سرعت ساعت، لپ تاپ MSI GS65 را در رده لپ تاپ های پرچم دار AI قرار می دهد. ظرفیت ذخیره ۵۱۲ گیگابایت SSD HDD است و وجود یک رم ۳۲ گیگابایتی سرعت این لپ تاپ را بی نهایت افزایش می دهد. گرافیک این لپ تاپ از Nvidia Geforce RTX 2070 است که می توانست انتخاب بهترین جایگزین این مورد شود اما باز هم در حین کار، کیفیت آن عالی خواهد بود.

 لپ تاپ مناسب یادگیری هوش مصنوعی

 

۴. لپ تاپ Microsoft Surface Book 2 15”

 

مزایا

معایب

پردازنده نسل هشت Core i7

گرافیک نه چندان قوی

فضای ذخیره ۵۱۲ گیگ و رم ۱۶ گیگ

 

صفحه نمایش وسیع و لمسی

 

سرعت فوق العاده بالا

 

 

محصول بعدی که می توان به عنوان بهترین لپ تاپ ماشین لرنینگ معرفی کرد، این لپ تاپ از مایکروسافت است که البته نیازی به معرفی ندارد. کانفیگ و قدرت این لپ تاپ تمام نیاز پروژه های هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ را پاسخ می دهد و با ارائه صفحه نمایش ۱۵ اینچی لمسی، کار روی پروژه ها را بسیار آسان می کند.

وجود پردازنده چهار هسته ای سرعت پردازش را بسیار بالا برده و مشکلی در کار همزمان با نرم افزارهای مختلف برنامه نویسی نیست. ظرفیت ذخیره ۵۱۲ گیگ فضای کافی را برای جا دادن داده هایی که هر روز به مقدار آنها اضافه می شود، ارائه می دهد. تنها نقطه ضعف این لپ تاپ را شاید بتوان گرافیک آن دانست که با در نظر گرفتن سرعت پردازش، رم بالا و صفحه نمایش لمسی، می توان از آن چشم پوشی کرد.

۵. لپ تاپ Asus ViviBook Pro 15 OLED

 

مزایا

معایب

پردازنده قدرتمند

طراحی ساده و معمولی

فضای ذخیره ۵۱۲ گیگ SSD

 

گرافیک قوی

 

 

شاید بتوان این محصول را یکی از اقتصادی ترین گزینه ها به عنوان لپ تاپ ماشین لرنینگ در نظر گرفت با ارائه امکانات عالی و مناسب، می تواند نیاز مهندسان AI را برای انجام پروژه ها پاسخگو باشد. صفحه نمایش بزرگ و شفاف از نوع OLED این لپ تاپ ایسوس زاویه دید گسترده ای را در اختیار شما قرار می دهد و طیف رنگ های گسترده ای را پشتیبانی می کند. وجود رم ۱۶ گیگابایتی و فضای ذخیره ۵۱۲ گیگ هیچ مشکلی را برای استفاده از همزمان از برنامه های مختلف و ذخیره اطلاعات ایجاد نمی کند. ایسوس در تولید این لپ تاپ از گرافیک قدرتمند RTX 3050 استفاده کرده که در کنار صفحه نمایش OLED انتخاب خوبی حتی برای گیمرها محسوب می شود.

برای مشاهده مشخصات کامل این لپ تاپ می توانید به صفحه خرید محصول در سایت لپ مال مراجعه کنید.

۶. لپ تاپ Asus ROG Zephyrus GX501 Ultra Slim

 

مزایا

معایب

عملکرد قدرتمند و کارامد

مشکل در صدا بعد از کار طولانی

گرافیک Nvidia Geforce

 

پردازنده نسل هشت Core i7

 

بی صدا و خنک کنندگی عالی

 

فوق باریک و فوق سبک

 

 

هر فهرستی که برای معرفی بهترین لپ تاپ هوش مصنوعی تهیه کنیم و محصولی از سری ROG ایسوس در آن قرار ندهیم، ناقص است. ایسوس به تولید لپ تاپ های قدرتمند برای بازی معروف است. پردازنده ای که در تولید این لپ تاپ استفاده کرده است نسل هشتم Core i7 اینتل است که می تواند ۳.۹ گیگاهرتز سرعت ساعت ارائه دهد. علاوه بر این، گرافیک این لپ تاپ Nvidia GeForce GTX 1080 هشت گیگ است که از این لپ تاپ یک غول شکست ناپذیر می سازد. طراحی لپ تاپ Rog Zephyrus بسیار باریک و سبک بوده و قطر آن ۰.۷ اینچ است.

خاص بودن این لپ تاپ بیشتر مدیون SSD بسیار سریع آن است که از نوع PCIe بوده و در کنار رم ۱۶ گیگابایتی، نرخ بازخوانی متوالی اطلاعات را افزایش می دهد و آن را به بهترین لپ تاپ AI از سری ROG تبدیل می کند.

۷. لپ تاپ Gigabyte AERo 15 Classic-SA-F74ADW 15”

 

مزایا

معایب

صفحه نمایش واید ۱۵.۶ اینچی

ندارد

حاشیه فوق باریک صفحه نمایش

 

پردازنده اینتل Core i7

 

گرافیک Nvidia GeForce

 

طول عمر ۹ ساعته باتری

 

 

یکی دیگر از لپ تاپ های مناسب برای انجام پروژه های AI متعلق به برند Gigabyte است که در تست ها و بررسی ها هیچگونه ایرادی به آن وارد نشد. آنچه این لپ تاپ را در فهرست بهترین لپ تاپ هوش مصنوعی قرار می دهد، طراحی، قدرت و عملکرد آن است. این لپ تاپ با صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی و حاشیه های باریک و استاندارد رنگ کالیبره، یک انتخاب عالی در بین لپ تاپ های مناسب برنامه نویسی AI و ماشین لرنینگ است.

در کنار پردازنده قوی، این لپ تاپ از گرافیک حرفه ای Nvidia GeForce GTX 1660 بهره برده و با رم ۱۶ گیگابایتی، قدرت بی نظیری ارائه می دهد. ظرفیت ذخیره این لپ تاپ ۵۱۲ گیگ PCIe SSD HDD است که فضای کافی برای ذخیره داده ها فراهم می کند.

 لپ تاپ Legion 5 pro با هوش مصنوعی

 

۸. لپ تاپ Lenovo Legion 5 Pro

 

مزایا

معایب

پردازنده نسل دوازده Core i7

وزن نسبتا سنگین

گرافیک Nvidia RTX 3000

 

طراحی زیبا و مدرن

 

عملکرد سریع و قدرتمند

 

 

لنوو از همان ابتدای شروع سعی کرد محصولات خود را با تلفیقی از نوآوری و جدیدترین فناوری روز ارائه دهد و این روند را در سری لپ تاپ های Legion 5 pro خود به اوج رساند. این لپ تاپ با پردازنده فوق قوی Core i7 نسل دوازدهم و رم ۱۶ گیگابایتی جایی برای کند شدن سرعت و لگ در زمان کار کردن و بارگذاری اطلاعات نمی گذارد. نرخ نوسازی این لپ تاپ ۱۶۵ هرتز است که از تمام لپ تاپ های این فهرست بالاتر است و می توان به کیفیت بالای این صفحه نمایش فول اچ دی پی برد. ظرفیت هارد SSD یک ترابایتی می تواند داده های مربوط به پروژه های ماشین لرنینگ که هر روز به حجم آن اضافه می شود را به طور کامل در خود جا دهد. فروشگاه لپ مال این لپ تاپ را با قیمتی رقابتی ارائه می دهد که برای آشنایی با سایر مشخصات آن می توانید صفحه خرید آن را ملاحظه بفرمایید.

لنوو در نمایشگاه CES سال 2023 از از اولین لپ تاپ دنیا با هوش مصنوعی رونمایی کرد. این سری جدید لپ تاپ های Legion 5 pro با تراشه اختصاصی هوش مصنوعی عرضه شده که در نوشتاری مجزا به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

برای خرید لپ تاپ هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ باید به خصوصیات سخت افزاری مشخصی که این حوزه نیاز دارد توجه کنید. پردازنده قوی و رم حداقل ۱۶ گیگابایتی برای این لپ تاپ ها ضروری است. فضای ذخیره ۱ ترابایتی می تواند نیاز شما برای جای دادن داده های پروژه را پاسخگو باشد.

سوالات متداول

۱. حداقل مشخصات برای خرید لپ تاپ AI چیست؟

CPU سریع، گرافیک dedicated با حداقل ۴ گیگابایت VRAM، ۸ گیگابایت RAM و ظرفیت ذخیره حداقل ۲۵۶ گیگ SSD.


۲. بهترین پردازنده برای لپ تاپ هوش مصنوعی چیست؟

پردازنده های اینتل Core i7 یا Core i9 اینتل یا پردازنده های AMD Ryzen 7 یا Ryzen 9.


۳. مقدار RAM مورد نیاز برای لپ تاپ ماشین لرنینگ چقدر است؟

حداقل ۸ گیگابایت اما ۱۶ گیگابایت می تواند عملکرد بهترین ارائه دهد.


۴. بهترین گرافیک برای لپ تاپ هوش مصنوعی چیست؟

Nvidia GeForce یا Quadro GPU با حداقل ۴ گیگابایت VRAM.


مشاوره لپ مال

اشتراک گذاری :