معرفی جدیدترین فناوری ها در بهترین لپ تاپ های سال ۲۰۲۳
  • 14 دی 1401

معرفی جدیدترین فناوری ها در بهترین لپ تاپ های سال ۲۰۲۳

اگر قصد خرید اولین لپ تاپ خود را دارید یا می‌خواهید آن را بعد از چند سال آپگرید کنید، اگر می‌خواهید از جدیدترین فناوری ‌ها در بهترین لپ تاپ های سال ۲۰۲۳ باخبر شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فناوری ساخت لپتاپ طی چندسال گذشته تغییرات زیادی داشته است و هر ساله کمپانی ها در رقابت با یکدیگر، ویژگی‌های جدیدی را به محصولات خود اضافه می‌کنند. انتخاب لپ تاپ مناسب خیلی دشوار است و این مساله وقتی سخت‌تر می‌شود که بخواهید چند گزینه خوب را با هم مقایسه کرده و مناسب ترین را انتخاب کنید. ما به کامپیوترهای خود برای مدیریت زندگی شامل کار، مدرسه، خریدهای آنلاین، پرداخت قبوض و پیگیری برنامه‌های خود وابسته هستیم. ویژگی های لپتاپ مناسب شما، به کاری که با آن انجام می‌دهید بستگی دارد. لپتاپی که برای کارهای گرافیکی به کار می رود لزوما گزینه مناسبی برای کدنویسی نیست. اما یک سری ویژگی های مشترک بین همه لپ تاپ‌ها وجود دارد که باید در زمان خرید به آنها توجه کرد.

صفحه نمایش بزرگ

طی پنج سال گذشته کمپانی های سازنده لپتاپ اندازه صفحه نمایش را در سایزهای راحت و کاربرپسند نگه داشته اند که از میان آنها، صفحه نمایش ۱۴ اینچی به محبوب ترین اندازه در تمامی لپ تاپ ها تبدیل شده است. اما در لپ تاپ های ۲۰۲۳ می توانید صفحه نمایش ۱۵ اینچی را انتخاب کنید که دقیقا به همان اندازه لپ تاپ های ۱۳ و ۱۴ اینچی قدیمی فضا اشغال می کنند. لبه‌های دور صفحه نمایش به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و مساحت صفحه بدون اضافه کردن به اندازه آن، افزایش پیدا می کند.

صفحه نمایش با کیفیت

بحث انتخاب بهترین صفحه نمایش از بین گزینه های LCD، LED یا OLED به موضوع داغ این روزها تبدیل شده است. برای کسانی که خواهان تصاویر بی نقص در  لپ تاپ ۲۰۲۳ خود هستند، OLED برنده این بحث است اما مشکلی که وجود دارد مساله بازتاب شدید در زمان تابش مستقیم خورشید است. اما اکثر کاربران به همان صفحه نمایش LED وفادار هستند و آن را از نظر تناسب بین قیمت و کارایی، ایده‌آل می دانند.

انتخاب‌های متنوعی برای وضوح صفحه نمایش وجود دارد؛ یک لپ تاپ جدید باید حداقل رزولوشن ۱۰۸۰ x ۱۹۲۰ (فول اچ دی) را ارائه دهد. اما صفحه نمایش ۱۴۴۰ x ۲۵۶۰ (کواد اچ دی) در لپ تاپ های سال ۲۰۲۳ می‌تواند بهترین گزینه برای نمایش تصاویر باکیفیت‌تر باشد. لپتاپ های k۴ زیادی در بازار وجود دارد اما ضرورتی برای خرید آنها وجود ندارد. در عوض می‌توانید صفحه نمایش فول اچ دی یا کیو اچ دی با میزان رفرش ریت (Refresh Rate) بالاتر را انتخاب کنید.

معمولا لپتاپ‌ها صفحه خود را در هر ثانیه ۵۰ تا ۶۰ بار رفرش می‌کند. وقتی رفریش ریت یا نرخ تازه سازی ۱۲۰ یا ۱۴۴ هرتز (۱۲۰ یا ۱۴۴ بار در ثانیه) باشد، تصویر طبیعی‌تر و شفاف‌تر نمایش داده می‌شود. نرخ تازه‌ سازی بالا به خصوص برای افرادی که می‌خواهند در زمان بازی به صفحه میخکوب شوند، عالی است.

هارد SSD

این مورد را بسیار جدی بگیرید؛ به جای انتخاب لپتاپ هایی با هارد درایوهای قدیمی، لپتاپ ۲۰۲۳ شما باید دارای درایو حالت جامد (SSD) باشد. این هارد های عملکرد سریعی در بارگزاری سیستم تا باز کردن یک اپلیکیشن دارند. هاردهای SSD خصوصا برای تولیدکنندگان محتوا که با فایل های بزرگ سر و کار دارند و گیمرهایی که می‌خواهند از بازی‌های سرعتی لذت ببرند، مناسب است. لپ تاپ های سال 2023 بیشتر از گذشته با استفاده از این نوع هارد ها روی خواهند آورد و به مرور شاهد حذف هاردهای HDD از لپ تاپ ها خواهیم بود.

طول عمر باتری

در لپ تاپ های سال ۲۰۲۳ طول عمر یک روز کامل در باتری‌ها به یک واقعیت تبدیل شده است. البته طول عمر یک روزه به معنی این نیست که از ساعت بیداری تا لحظه‌ای که در شب به تخت خواب می‌روید، نیاز به شارژ باتری نداشته باشید؛ بلکه به معنی استفاده بیش از هشت ساعته از لپتاپ قبل از شارژ مجدد آن است.

اگر لپتابی با Intel Evo sticker خریداری کنید، این تضمین وجود دارد که لپ تاپ شما فقط در عرض ۳۰ دقیقه، به اندازه ۴ ساعت کار شارژ شود. یعنی هر بار که کابل لپ تاپ خود را به برق وصل کنید، تا مدت زیادی نیاز به نزدیک شدن به پریز برق را نخواهید داشت.

وای فای 6E

اگر قصد خرید لپ تاپ در سال ۲۰۲۳ را دارید به دنبال گزینه‌های دارای آخرین فناوری وای فای 6E باشید. این فناوری نه تنها امکان اتصال وای فای به طیف گسترده و جدیدی را فراهم می‌کند بلکه ارتباطی سریع و بدون قطعی ایجاد خواهد کرد. اگر تا به حال با سیستم خود مشغول تماس تصویری بوده‌اید و قطعی فراوان را تجربه کردید اما به نظر رسیده که هیچ اشکالی در وای فای وجود ندارد، احتمالا خوشحال خواهید شد که بدانید این مشکلات در WiFi 6E وجود ندارد.

 

پیش بینی رویداد CES 2023

 

پیش بینی رونمایی از فناوری های جدید در رویداد CES 2023

انتظار می رود که لپتاپ های معرفی شده CES سال ۲۰۲۳ از آخرین سخت افزارهای AMD، Intel و Nvidia برخوردار باشند. کمپانی AMD نسل بعدی سی پی یو های لپ تاپ Ryzen خود را معرفی کرده است و این در حالی است که پیش بینی می‌شود کمپانی Intel نسخه موبایل نسل سیزدهم سی پی یو های لپ تاپ خود را با معماری هیبرید معرفی کند. در ماه‌های آینده از سال ۲۰۲۳ انتظار رونمایی از لپ تاپ های فوق باریک تا نوت بوک های قطور و سنگین گیمینگ مجهز به این پردازنده‌های جدید با سرعت و طول عمر بالای باتری را داریم. کمپانی Nvidia در توضیحات خود برای حضور در رویداد CES، از ورود GPU جدید در لپ تاپ های سال ۲۰۲۳ خبر داده است.

احتمالا لپ تاپ های ۲۰۲۳ صفحه نمایش‌های بزرگ تر و سریع تری داشته باشند. در حال حاضر کمپانی Alienware در حال آماده سازی لپ تاپ گیمینگ ۱۸ اینچی است و این صفحه نمایش بزرگ باعث بالا رفتن کیفیت تصاویر تا k۴ و افزایش نرخ تازه سازی برای گیمینگ می شود. خبرهایی از معرفی صفحه نمایش ۶۰۰ هرتزی برای لپتاپ های ۲۰۲۳ به گوش می‌رسد، البته احتمال این که چنین فناوری شگفت انگیز و بزرگی تا پایان سال ۲۰۲۳ به بهره برداری برسد کمی دور از ذهن است. سال گذشته طراحی صفحه نمایش‌های تاشو در رویداد CES اطلاع رسانی شد اما کمپانی‌های کمی از این فناوری استفاده کردند؛ باید دید آیا ۲۰۲۳ سال ظهور رو به رشد این سبک از طراحی خواهیم بود یا خیر.

بهترین لپ تاپ های سال ۲۰۲۳

سال ۲۰۲۲ مدل های مختلفی از لپ تاپ ها رونمایی شد و تقریبا تمام سازندگان سری‌های جدید لپتاپ خود را به پردازنده‌های نسل ۱۲ کمپانی Intel و پردازنده‌های Ryzen 6000 Series کمپانی AMD مجهز کرده بودند. حتی شاهد برخی از طراحی‌های پیشرو مثل لپ تاپ های تاشو از کمپانی‌های ایسوس و لنوو بودیم. سال ۲۰۲۳ با وجود پردازنده نسل ۱۳ کمپانی Intel و گرافیک‌های RTX 40 Series کمپانی Nvidia یک سال عالی برای بازار لپتاپ است. با ما در پیش بینی بازار لپ تاپ در سال ۲۰۲۳ همراه باشید.

لپ تاپ های OLED ارزان

سال گذشته کمپانی ایسوس چندین مدل لپتاپ با صفحه نمایش فول اچ دی یا رزولوشن k۲.۸ OLED به بازار معرفی کرد. برخی از این مدل‌ها حتی از صفحه نمایش لمسی هم پشتیبانی می‌کردند. مدل‌هایی مانند ASUS Vivobook S15 OLED 2022، Zenbook 14 OLED 2022، Vivobook Pro 14 OLED و چندین مدل دیگر با پانل‌های OLED به بازار عرضه شدند که تجربه بصری فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند و علی‌رغم این امکانات، قیمت نجومی ندارند.

مدل ASUS Vivobook 14 OLED X1405ZA – KM311WS که دارای نسل دوازده Corei3-1215U کمپانی Intel با قیمت معقولی قابل دسترسی است و می‌تواند گزینه خوبی برای لپتاپ ۲۰۲۳ شما باشد. پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ بسیاری از لپ تاپ های اقتصادی با صفحه نمایش OLED به بازار عرضه شوند.

لپ تاپ های تاشو

در سال ۲۰۲۲ کمپانی‌های ایسوس و لنوو از تولید لپتاپ‌های تاشو OLED خبر دادند. این مدل‌ها بسیار گران قیمت هستند اما پیش بینی می‌شود که این‌ها مدل‌های نسل اول باشد که تجربه‌ای متفاوت ارائه می‌دهند. لپ تاپ ASUS Zenbook 17 Fold OLED UX9702AA – MD023WS با قیمت بسیار بالایی رونمایی شد. پیش بینی می‌شود بیشتر لپ تاپ های سال ۲۰۲۳ با قابلیت تاشوندگی عرضه شوند اما انتظار نداشته باشید به صورت فراگیر قابل خرید باشند چون همچنان قیمت بالایی دارند.

نقطه پایان برای لپ تاپ های نسل ۱۱ اینتل

حتی پس از رونمایی و عرضه نسل ۱۲ از پردازنده Alder Lake، در سال ۲۰۲۲ همچنان شاهد ورود لپتاپ‌هایی به بازار بودیم که از پردازنده نسل ۱۱ اینتل استفاده کرده بودند. در حال حاضر برندهای محبوب و شناخته شده مانند ASUS، Dell، Acer، HP، Lenovo و LG محصولات جدید خود را با پردازنده نسل ۱۲ کمپانی اینتل ارائه می‌کنند. اخیرا اینتل از پردازنده دسکتاپی نسل سیزده Raptor Lake رونمایی کرده کرده است و شاهد این بودیم که بسیاری از سازندگان کامپیوترهای دسکتاپی گیمینگ، محصولات خود را با این پردازشگر ارائه کرده‌اند. پیش بینی می‌شود اینتل نسخه لپ تاپ این پردازشگر را هم به زودی عرضه کند بنابراین انتظار داریم بسیاری از بهترین لپ تاپ های سال ۲۰۲۳ با این پردازنده‌های سریع و جدید به بازار عرضه شوند.

لپ تاپ های سری ۶۰۰۰ و ۷۰۰۰ از AMD Ryzen

 کمپانی AMD با بهره جستن از سری Ryzen 5000 (مانند Ryzen 7 5800H، Ryzen 5 5500U) توانست دست بالا را در رقابت با پردازنده نسل ۱۱ کمپانی اینتل داشته باشد. این سری از محصولات AMD دارای هسته‌های بیشتر و ارائه عملکرد بهتر بود. اما به تدریج اینتل با ارائه پردازنده‌های نسل ۱۲ که ترکیبی از عملکرد بهبودیافته و هسته‌های کارامد فراهم می‌کنند، تاج را از AMD پس گرفت. در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ شاهد عرضه لپتاپ هایی از کمپانی‌های ASUS، DELL، Lenovo با پردازنده‌های Ryzen سری ۶۰۰۰ (مثل Ryzen 7 6800H، Ryzen 9 6900HX) بودیم. پیش بینی می‌شود لپتاپ های سال ۲۰۲۳ علاوه بر Ryzen  سری ۶۰۰۰ از پردازنده های سری ۷۰۰۰ این مدل بیشتر استفاده کنند.

لپ تاپ هایی با رزولوشن بالاتر

در سال ۲۰۲۲ بعضی از کمپانی‌های سازنده لپتاپ با ارائه محصولات میان رده که دارای صفحه نمایشی با وضوح بهتر بودند، توجه‌ها را به خود جلب کردند. صفحه نمایش‌های فول اچ دی یک ویژگی عادی محسوب می‌شد اما لپتاپ‌هایی مانند HP Pavilion Plus Laptop 14 – eh0025TU، Lenovo IdeaPad Slim 5 Pro 82L700D0IN، Lenovo IdeaPad Slim 5 Pro 82L3009LIN و HP 14-eh0021TU Pavilion Plus با صفحه نمایش دارای رزولوشن k۲.۲ به بازار عرضه شدند که تجربه بصری بسیار باکیفیت‌تری را برای کاربر فراهم می‌کنند.

همچنین در سال گذشته لپ تاپ های زیادی با صفحه نمایش دارای رزولوشن k۲.۸ به بازار عرضه شد که از میان آنها می‌توان به ASUS Vivobook 14 OLED X1405ZA-KM511WS، ASUS UP5401ZA-KN711WS Zenbook Flip 14، HP Pavilion Plus 14-eh0024TU، Lenovo Yoga Slim 7 Pro 82NC00EWIN اشاره کرد. پیش بینی می‌شود لپتاپ های سال ۲۰۲۳ بیشتر از این ویژگی استفاده کنند. امسال سازندگان بیشتری برای تولید محصولاتی با رزولوشن بالا رقابت خواهند کرد.

لپ تاپ های گیمینگ با گرافیک های Nvidia

کمپانی Nvidia پیشتر رسما از گرافیک های GeForce RTX 40 Series در کامپیوترهای دسکتاپی رونمایی کرد. کامپیوترهایی با کارت‌ گرافیک RTX 4090 و RTX 4080 در حال حاضر در سراسر دنیا به فروش می‌روند. انتظار داریم بهترین لپ تاپ های سال ۲۰۲۳ با Nvidia RTX 40 series رونمایی و عرضه شوند. به احتمال زیاد در آینده نزدیک، لپتاپ‌هایی با گرافیک RTX4050، RTX4050Ti، RTX 3060، RTX 3050 و GTX 1650 به بازار عرضه خواهند شد.

 

گرافیک 4080 انویدیا

 

پیش بینی محصولات اپل

چند سال قبل کمپانی اپل استفاده از محصولات اینتل را متوقف کرد و شروع به تولید لپتاپ‌های مک بوک ایر و مک بوک پرو با چیپ های سیلیکونی ARM Apple تولید خود که عملکرد و عمر باتری فوق‌العاده بهتری ارائه می‌دادند، کرد. اولین سری این چیپ ها با نام M1 تولید شد. مک بوک های سال ۲۰۲۲ از چیپ های قدرتمندتر M2 استفاده می‌کنند.

پیش بینی می‌شود لپ تاپ های ۲۰۲۳ اپل شامل مدل‌های مک بوک پرو و مک بوک ایر با چیپ های سیلیکونی Apple M3 یا Apple M2 Max ارائه شوند و تمامی مدل‌ها از طراحی جدید مک بوک با webcam فول اچ دی برخوردار شوند. شاید محصولات ۲۰۲۳ اپل شانس این را داشته باشند که از ویژگی Dynamic Island که در آیفون ۱۴ بسیار بحث برانگیز شده بود در سیستم عامل مک استفاده کنند. بسیاری از طرفداران برند اپل منتظر مک بوک ایر یا مک بوک پرو با صفحه نمایش OLED هستند اما احتمال رونمایی از این ویژگی در سال ۲۰۲۳ پایین است.

سخن نهایی

به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۳ شاهد تحول چشمگیر در محصولات پریمیوم کمپانی‌های مطرح باشیم. البته به دلیل رکود جهانی که مدتی است بازارها را فراگرفته است، شاید رویدادهای رونمایی و معرفی تکنولوژی‌های جدید به پر رونقی سال‌ گذشته نباشد اما باز هم عاشقان فناوری می‌توانند عطش خود را از محصولات جدید سیراب کنند.

اگر شما قصد خرید لپ تاپ در سال ۲۰۲۳ را داشته باشید کدام ویژگی را اولویت قرار می‌دهید؟ به نظر شما کدام کمپانی در ارائه مستمر نوآوری از بقیه موفق تر عمل کرده و توانسته است سلیقه کاربران را در محصولات خود منعکس کند؟ اگر به جز مواردی که در این مقاله به آن پرداختیم، فناوری دیگری را برای لپتاپ های ۲۰۲۳ پیش بینی می‌کنید آن را در قسمت نظرات برای ما و خوانندگان این مقاله بنویسید. متشکریم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.

چند سوال متداول درباره لپ تاپ های سال 2023

بهترین لپ تاپ های سال 2023 از چه پردازنده هایی استفاده می کنند؟

پردازنده های نسل 13 اینتل، سری 7000 رایزن شرکت AMD و کارت گرافیک های سری RTX 40 سرکت انویدیا احتمالا برترین قطعات پردازشی سال 2023 خواهند بود.


تاریخ عرضه لپ تاپ ها با تکنولوژی جدید در سال 2023 چه زمانی است؟

به رسم هر سال تاریخ عرضه دقیق لپ تاپ های سال 2023 بعد از نمایشگاه CES 2023 مشخص خواهد شد.


چه برندهایی در سال 2023 لپ تاپ جدید معرفی می کنند؟

تقریباً تمامی برندهای مطرح تولید کننده لپ تاپ دنیا با فاصله های زمانی اندک لپ تاپ های جدید خود را معرفی میکنند.


آیا بازار لپ تاپ های در سال 2023 همچنان در رکود خواهد بود؟

بله، بر اساس گزارشات و هشدارهای شرکت اینتل کمبود تراشه های سیلیکونی احتمالا حداقل تا سال 2023 ادامه خواهد داشت و باعث محدود شدن عرضه لپ تاپ ها خواهد شد.

 

مشاوره لپ مال

اشتراک گذاری :