معرفی بهترین لپ تاپ ها برای تولید محتوا
  • 12 آذر 1402

معرفی بهترین لپ تاپ ها برای تولید محتوا

در دنیای امروز و در میان نسل جوان جامعه، کمتر کسی است که تا به حال با عبارت «تولید محتوا» مواجه نشده باشد. در این مطلب از لپ مال قصد داریم تا به شرحی کوتاه از «انواع تولید محتوا» پرداخته، عوامل تاثیر گذار بر عملکرد لپ تاپ های تولید محتوا را بررسی و در نهایت 5 لپ تاپ برتر و مناسب برای تولید محتوا را به شما معرفی کنیم.

تولید محتوا چیست؟

به طور کلی «تولید محتوا» طیف وسیعی از فعالیت ها را در بر می گیرد و نمی توان این عنوان را تنها به یک سمت شغلی یا یک فعالیت منحصر به فرد اختصاص داد. در حالت کلی می توان «تولید محتوا» را به 3 نوع اصلی تقسیم بندی کرد.

1.    تولید محتوا نوشتاری

به طور کلی تولید محتوا نوشتاری مشاغلی همچون «ترجمه متون، وبلاگ نویسی (شخصی، تحلیلی، اخبار)، روزنامه نگاری (نگارش اخبار فوری یا تجزیه و تحلیل یک خبر)، نگارش مقالات علمی، تهیه محتوای نوشتاری برای پست های یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی مختلف، نگارش کتاب های الکترونیکی (دیجیتال) و ..» را در بر می گیرد.

2.  تولید محتوا صوتی

امروزه ما با انبوهی از محتواهای صوتی نظیر: «پادکست، کتاب های صوتی، موسیقی و ..» مواجه هستیم. هر یک از دسته بندی های محتوا صوتی، خود می توانند حیطه های متنوعی نظیر «اخبار، آموزش، تجزیه و تحلیل، خوانش کتاب یا تنها سرگرمی» را در بر بگیرند و روی پلتفرم های متنوعی نظیر: «وبسایت ها، کانال های تلگرامی، اسپاتیفای، iTunes و ..» منتشر شوند.

3. تولید محتوا بصری

در تولید محتوای بصری، خالق محتوا از «دانش، خلاقیت و هنر» خود در جهت طراحی، ساخت و تولید آثار بصری در قالب های «عکس، ویدیو، انیمیشن، اینفوگرافیک، لوگو (آرم تجاری برند)، مجسمه، طراحی و نقاشی» بهره می گیرد. با این حال در حالت عامیانه، هنگامی که حرف از «تولید محتوای بصری» به میان می آید؛ در اغلب مواقع منظور «تولید محتوای ویدیویی» برای انتشار در کانال های شبکه های اجتماعی نظیر: «یوتیوب و اینستاگرام» است.

یک لپ تاپ تولید محتوا چه خصوصیاتی دارد؟

در حالت کلی، امکان معرفی یک لپ تاپ واحد برای پاسخگویی به نیازهای متنوع تولیدکنندگان محتوا وجود ندارد و برای خریداری یک لپ تاپ تولید محتوا ایده آل لازم است تا ابتدا، بودجه مالی، اولویت و نیازهای خالق محتوا بر اساس «نوع محتوای مورد نظر (نوشتاری، بصری یا صوتی)، حجم کاری و شدت پیچیدگی فرآیند تولید محتوا» تعیین شود. اما در هنگام انتخاب و خرید لپ تاپ مناسب تولید محتوا باید به چه مشخصاتی توجه کنیم؟

پردازنده (CPU)

پردازنده یا CPU عملکردی مشابه با مغز در بدن انسان ها، را در یک لپ تاپ از خود به نمایش می گذارد؛ به این صورت که هر چه پردازنده یک لپ تاپ قوی تر باشد، آن لپ تاپ قادر است تا کارهای چند وظیفه ای و مالتی تسکینگ را با سهولت بیشتری مدیریت کند و بدون «اتلاف وقت، هنگ کردن یا فریز شدن» در زمان مناسب به نیازهای کاربر پاسخ بدهد. اما برای هر یک از انواع مختلف لپ تاپ های مناسب تولید محتوا چه پردازنده ای توصیه می شود؟

·       پردازنده مناسب لپ تاپ تولید محتوا نوشتاری

در هنگام تهیه یک لپ تاپ مناسب تولید محتوا نوشتاری بهتر است از پردازنده های سری Core i5 اینتل (نظیر پردازنده Core i5-1135G7) یا سری رایزن 5 کمپانی AMD (نظیر پردازنده رایزن 5 7530U) بهره بگیرید. این پردازنده ها به راحتی از پس پیچیدگی کار «تولید محتوا نوشتاری» بر می آیند و شما را ناامید نخواهند کرد.

·       پردازنده مناسب لپ تاپ تولید محتوا صوتی

به طور کلی توصیه می شود تا برای انتخاب لپ تاپ های تولید محتوا صوتی، لپ تاپ های دارای پردازنده های سری Core i7 اینتل (مانند پردازنده Core i7 1260P) یا سری رایزن 7 کمپانی AMD (مانند پردازنده رایزن 7 5800H) را در نظر داشته باشید. این پردازنده ها با اغلب قطعات سخت افزاری لپ تاپ های مدرن سازگار هستند و کارهای نیمه سنگین مانند: «ضبط، تدوین و انتشار» پادکست یا سایر فایل های صوتی را به راحتی مدیریت می کنند.

·       پردازنده مناسب لپ تاپ تولید محتوا بصری

لپ تاپ های تولید محتوا بصری (نسبت به لپ تاپ های تولید محتوا نوشتاری و صوتی) به پردازنده های قدرتمندی نیاز دارند. از این رو توصیه می کنیم تا در هنگام انتخاب لپ تاپ تولید محتوای بصری به لپ تاپ های دربردارنده پردازنده های سری Core i9 اینتل (مانند پردازنده Core i9-10980HK) یا سری رایزن 9 کمپانی AMD (مانند پردازنده رایزن 9 5900HX) توجه بیشتری را اختصاص دهید.

  مشخصات لپ تاپ مناسب تولید محتوا

 

رم

رم یا حافظه دسترسی تصادفی، با ذخیره سازی موقت اطلاعات تولید شده توسط سایر قطعات سخت افزاری به درخواست های نرم افزارهای کامپیوتری جواب می دهد و به نوعی به عنوان یک رابط سریع برای تبادل اطلاعات میان نرم افزارها و قطعات سخت افزاری محسوب می شود. رم لپ تاپ، به نسبت پردازنده، تاثیر بسیار چشمگیرتری بر سرعت و کیفیت ارائه عملکرد لپ تاپ در هنگام انجام مالتی تسکینگ دارد. از این رو توصیه می کنیم تا در دوراهی انتخاب «پردازنده قدرتمند» یا «رم قدرتمند»، کیفیت پردازنده لپ تاپ تولید محتوا خود را فدای قدرتمند بودن رم لپ تاپ کنید!

به طور کلی ظرفیت و نوع رم 2 عامل تاثیرگذار بر ارائه عملکرد رم لپ تاپ هستند. اغلب رم های کامپیوتری مدرن و امروزی از نوع «DDR4 یا DDR5» هستند. در حالیکه رم های نوع DDR4 نسبت به رم های نوع DDR5 به صورت گسترده تر در دسترس هستند، قیمت مناسب تری دارند و با قطعات سخت افزاری بیشتری سازگار هستند؛ اما از آنجایی که رم های نوع DDR5 سرعت و کیفیت بسیار بهتری نسبت به رم های نوع DDR4 دارند، توصیه می کنیم که در صورت امکان، لپ تاپ تولید محتوا دارای رم نوع DDR5 را در اولویت بالاتری قرار دهید. اما چه ظرفیتی از رم برای انواع مختلف لپ تاپ های تولید محتوا پیشنهاد می شود؟

·       رم مناسب لپ تاپ تولید محتوا نوشتاری

به طور کلی، ظرفیت پایه رم برای لپ تاپ های مناسب تولید محتوا نوشتاری 8 گیگابایت است. با این حال، این میزان از ظرفیت رم عموماً پاسخگو اجرا همزمان چند نرم افزار و مالتی تسکینگ نیست. از این رو پیشنهاد می کنیم تا ظرفیتی بالاتر از 8 گیگابایت (12 یا 16 گیگابایت) را برای لپ تاپ تولید محتوا نوشتاری خود انتخاب کنید.

·       رم مناسب لپ تاپ تولید محتوا صوتی

ظرفیت رم پیشنهادی برای لپ تاپ های تولید محتوا صوتی (نظیر پادکست یا کتاب صوتی) 16 گیگابایت است. با این حال این میزان از ظرفیت رم می تواند بنا به نیازها و پیچیدگی کار شما تغییر کند و تا 32 گیگابایت نیز افزایش یابد.

·       رم مناسب لپ تاپ تولید محتوا بصری

حداقل ظرفیت پیشنهادی رم لپ تاپ های مناسب تولید محتوای بصری، 16 گیگابایت است. با این حال، این میزان از ظرفیت رم به سطح پیچیدگی فعالیت شما وابسته است. به عنوان مثال در کارهای گرافیکی سنگین مانند «تدوین ویدیو» که لازم است تا ویرایش های پیچیده گرافیکی روی فایل های حجیم ویدیویی انجام شود یا در صورت استفاده مداوم از نرم افزارهای گرافیکی سنگینی مانند Adobe Creative Suite؛ بهتر است که لپ تاپ های سازگار با رم های 32 یا حتی 64 گیگابایتی را مد نظر خود قرار دهید.


اگر لپ تاپ مناسب ادیت و تدوین ویدیو نیاز دارید مقاله « برای ادیت و تدوین فیلم چه لپ تاپی بخریم؟ » را مطالعه کنید.


فضای ذخیره سازی

در حال حاضر، درصد قابل توجهی از لپ تاپ ها از فضای ذخیره سازی SSD بهره می برند. به طور کلی، هاردهای SSD (خصوصاً هاردهای SSD با اتصال NVMe PCIe) نسبت به هاردهای HDD عملکرد بسیار روان تر و سریع تری را از خود به نمایش می گذارند، و این دلیل محکمی است برای این که چرا باید لپ تاپ با هارد SSD بخریم؟

به طور کلی، حداقل ظرفیت توصیه شده برای هارد SSD لپ تاپ های تولید محتوا 512 گیگابایت است. با این حال این میزان از ظرفیت، قطعاً برای لپ تاپ های تولید محتوا صوتی و بصری مناسب نیست و شما می توانید تا از هاردهای SSD با ظرفیت 2 ترابایت (یا بیشتر) بهره ببرید.

کارت گرافیک

کارت گرافیک در لپ تاپ های مخصوص تولید محتوا بصری، نقش بسیار مهمی را ایفاء می کند. به طور کلی توصیه می شود تا برای انتخاب لپ تاپ های مخصوص تولید محتوا بصری، لپ تاپ های دارای کارت گرافیک های سری جی فورس انویدیا (مانند RTX 3070 یا RTX 3080) یا سری رادئون کمپانی AMD (مانند RX 6700M یا RX 6800M) را در نظر بگیرید. این کارت گرافیک ها با عملکرد مناسب خود، امکان «رندر سریع تر، تنظیم جلوه های بی درنگ و اجرا بدون دردسر نرم افزارهای ویرایشی مانند Adobe Premiere Pro یا Blender» را برای شما به ارمغان می آورند.

صفحه نمایشگر

صفحه نمایش لپ تاپ ها انواع و مدل های مختلفی دارند. در هنگام انتخاب یک لپ تاپ تولید محتوا به دنبال لپ تاپ هایی با صفحه نمایش نسبتاً بزرگ و با وضوح بالا باشید. حداقل اندازه صفحه نمایش مناسب برای لپ تاپ های تولید محتوا 15 اینچ و حداقل میزان وضوح Full HD یا 1920x1080 پیکسل است. علاوه بر این، در هنگام انتخاب لپ تاپ های مناسب تولید محتوا بصری، به منظور نمایش دقیق رنگ ها در کارهای گرافیکی (مانند ویرایش عکس و ویدیو)، نمایشگرهای دارای طیف رنگی وسیع‌تر مانند: « Adobe RGB یا DCI-P3» را در اولویت خود قرار دهید.

قابلیت اتصال

در هنگام انتخاب تمامی انواع لپ تاپ تولید محتوا (خصوصاً تولید محتوا صوتی و بصری) از وجود پورت های اتصال «USB 3.0/3.1 ،HDMI، تاندربولت 3، USB تایپ C یا A و کارت خوان SD» اطمینان حاصل کنید. این پورت ها امکان اتصال لپ تاپ به دستگاه های خارجی نظیر: «دوربین، میکروفون، نمایشگر و حافظه خارجی» را برای شما فراهم می کنند.

ظرفیت و عمر باتری

در صورتی که محل کار ثابتی ندارید، در جلسات طولانی مدت شرکت می کنید و در حالت کلی امکان یا تمایل به شارژ مداوم یا اتصال مستقیم لپ تاپ به پریز برق را ندارید؛ در هنگام تهیه لپ تاپ تولید محتوا، به ظرفیت و عمر باتری آن توجه کنید. عمر مناسب برای یک لپ تاپ تولید محتوا ایده آل در بازه 6 تا 8 ساعت قرار می گیرد؛ با این حال توجه داشته باشید که این میزان می تواند بنا به نیازهای شما، کمتر یا بیشتر باشد.

  لپ تاپ های برتر تولید محتوا

 

5 لپ تاپ برتر در حوزه تولید محتوا

در این بخش، ضمن در نظرگیری تمامی عوامل و شاخص های مطرح شده، 5 مورد از برترین لپ تاپ های تولید محتوا را به شما معرفی خواهیم کرد.

لپ تاپ هواوی مدل MateBook B3-420

لپ تاپ هواوی مدل MateBook B3-420 به عنوان یک لپ تاپ ایده آل برای تولید محتوا نوشتاری در نظر گرفته می شود. این لپ تاپ به «پردازنده Core i5 1135G7 اینتل، کارت گرافیک یکپارچه Iris XE اینتل، رم 8 گیگابایتی DDR4 و هارد SSD با ظرفیت 512 گیگابایتی» مجهز می باشد. لپ تاپ هواوی مدل MateBook B3-420 از یک صفحه نمایش 14 اینچی با وضوح 1080 × 1920 پیکسل (Full HD) بهره می برد و وزنی در حدود 1.38 کیلوگرم دارد. از سایر مشخصات این لپ تاپ می توان به بهره مندی از تمامی پورت های اتصال اعم از پورت های «اترنت، USB تایپ C و جک هدفون 3.5 میلی متری» اشاره داشت. این لپ تاپ مناسب «کارهای روزمره، مرور عادی وب و تولید محتوای نوشتاری در سطح سبک» است.

 

مزایا

معایب

طراحی زیبا

عمر باتری کمتر از 6 ساعت

ابعاد مناسب و وزن سبک

عدم پشتیبانی از حافظه گرافیکی مجزا

در بر داشتن تمامی پورت های اتصال

فاقد کارت خوان SD

وضوح صفحه نمایش بالا

 

 

لپ تاپ ایسوس مدل VivoBook 16 M1605YA

لپ تاپ ایسوس ویووبوک 16 مدل M1605YA به عنوان یکی از برترین لپ تاپ های تولید محتوا نوشتاری در بازار فعلی به شمار می آید. این لپ تاپ به «پردازنده رایزن 5 7530U، کارت گرافیک رادئون VEGA 8 کمپانی AMD، رم 16 گیگابایتی DDR4 و هارد SSD با ظرفیت 512 گیگابایت» مجهز می باشد. لپ تاپ ویوو بوک 16 ایسوس از یک صفحه نمایش 16 اینچی با وضوح 1200 × 1920 پیکسل (WUXGA) بهره می برد و وزنی در حدود 1.88 کیلوگرمی دارد. این لپ تاپ تمامی پورت های اتصال ( به جز پورت اترنت) را در بر دارد و به واسطه امکان ارتقاء رم و ظرفیت SSD می تواند بهترین عملکرد را در تولید محتوا نوشتاری از خود برجای بگذارد.

 

مزایا

معایب

طراحی زیبا

عمر باتری نسبتاً ضعیف

ابعاد کوچک و وزن سبک

عدم پشتیبانی از حافظه گرافیکی مجزا

وضوح صفحه نمایش بالا

فاقد کارت خوان SD و پورت اترنت

قابلیت ارتقاء ظرفیت SSD و رم تا 24 گیگابایت

بدنه پلاستیکی

 

لپ تاپ ایسر مدل Aspire 5 A515

لپ تاپ ایسر مدل Aspire 5 A515 یک لپ تاپ ایده آل برای تولید محتوای صوتی است. این لپ تاپ به «پردازنده Core i7 1260P، کارت گرافیک سری جی فورس انویدیا مدل RTX 2050، رم 16 گیگابایتی DDR4 و هارد SSD با ظرفیت 1 ترابایت» مجهز است و به واسطه سخت افزارهای قوی خود قادر است تا در وظایفی مانند «ضبط، تدوین و ذخیره سازی» فایل های صوتی، عملکرد بسیار مناسبی را از خود به نمایش بگذارد. این لپ تاپ 15.6 اینچی، تنها 1.8 کیلوگرم وزن دارد و قابلیت حمل بسیار آسانی دارد. از سایر مشخصات لپ تاپ Aspire 5 A515 ایسر می توان به بهره مندی از «تمامی پورت های اتصال، وبکم، میکروفون و بلندگو» اشاره داشت.

 

مزایا

معایب

طراحی ظاهری شیک

عمر باتری نسبتاً ضعیف

وزن نسبتاً سبک

فاقد کارت خوان SD

پردازنده، رم و SSD قدرتمند

 

 

لپ تاپ لنوو مدل Legion 5 Pro

لپ تاپ لنوو مدل Legion 5 Pro یکی از قدرتمندترین لپ تاپ های مناسب تولید محتوای صوتی یا تولید محتوا بصری نسبتاً سنگین است. این لپ تاپ از «پردازنده رایزن 7 5800H، کارت گرافیک سری جی فورس انویدیا مدل RTX 3070، رم 32 گیگابایتی DDR4 و هارد SSD با ظرفیت 1 ترابایت» بهره می برد. صفحه نمایش 16 اینچی این لپ تاپ از وضوح فوق العاده 1600 × 2560 پیکسلی (WQXGA) بهره می برد و با فناوری دالبی ویژن سازگاری دارد. لپ تاپ Legion 5 Pro لنوو با وزن 2.45 کیلوگرم کمی سنگین است؛ اما با در نظرگیری عملکرد فوق العاده آن، می توان از وزن سنگین آن چشم پوشی کرد. از سایر مشخصات این لپ تاپ می توان به بهره مندی از تمامی پورت های اتصال، وبکم، بلوتوث، وای فای و میکروفون» اشاره کرد.

 

مزایا

معایب

طراحی چشم نواز

وزن سنگین

پردازنده قوی

فاقد کارت خوان SD

رم بسیار قدرتمند

 

وضوح بالا صفحه نمایش

 

عمر باتری مناسب

 

 

لپ تاپ ایسوس مدل TUF Gaming FA617 نسخه Advantage

بدون شک، لپ تاپ ایسوس مدل TUF Gaming A16 FA617 نسخه Advantage به عنوان قدرتمندترین لپ تاپ این جمع شناخته می شود. این لپ تاپ به «پردازنده رایزن 9 7940HS، کارت گرافیک رادئون RX 7600S کمپانی AMD، رم 16 گیگابایتی DDR5 و هارد SSD با ظرفیت 1 ترابایت» مجهز می باشد. این لپ تاپ فوق العاده قدرتمند صفحه نمایشی 16 اینچی با وضوح 1200 × 1920 پیکسل دارد و وزن آن تنها به 2.2 کیلوگرم می رسد. این لپ تاپ به واسطه دربرداشتن تمامی پورت های اتصال، امکان ارتقا رم تا 32 گیگابایت و سایر سخت افزارهای قدرتمند خود به عنوان یکی از برترین لپ تاپ تولید محتوا بصری بازار فعلی به حساب می آید.

 

مزایا

معایب

طراحی ظاهری چشمگیر

فاقد کارت خوان SD

پردازنده، رم و SSD فوق العاده قدرتمند

ابعاد صفحه نمایش کمی بزرگ

امکان ارتقا SSD و ارتقا رم تا 32 گیگابایت

 

 

کلام پایانی

در حالت کلی، در فرآیند تولید محتوا نوشتاری، لازم است تا تولیدکننده محتوا به بررسی تعداد زیادی از منابع آنلاین بپردازد و با تجزیه و تحلیل و صحت سنجی اطلاعات منتشر شده روی اینترنت، محتوای نوشتاری خود را تنظیم و تولید کند. در این فرآیند، اغلب فعالیت های کارشناس تولید محتوا به مرورگر وب و نرم افزارهای نوشتار متن (مانند نرم افزار Word در مجموعه Microsoft Office) وابستگی دارد و او مداوماً میان برنامه های مختلف جا به جا می شود و چندین نرم افزار (مثلاً مرورگر وب و نرم افزار Word) را به صورت همزمان با یکدیگر اجراء می کند. این نوع از لپ تاپ ها، برای اجراء بدون دردسر همزمان چند برنامه به«پردازنده، رم و فضای ذخیره سازی» قوی تری (نسبت به سایر قطعات) نیاز دارند.

در لپ تاپ های تولید محتوای صوتی تمامی تمرکز تولیدکننده محتوا روی «ضبط، ویرایش، ذخیره سازی و انتشار» محتوای صوتی قرار دارد. از سوی دیگر فایل های صوتی نسبت به فایل های متنی، فضای بیشتری را روی لپ تاپ اشغال می کنند و از این رو لپ تاپ های تولید محتوای صوتی، به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارند. در حالت کلی می توان گفت که این نوع از لپ تاپ های تولید محتوا (نسبت به لپ تاپ های تولید محتوا نوشتاری) به «پردازنده، رم، فضای ذخیره سازی و میکروفون» قوی تر و «پورت های اتصال» بیشتری نیاز دارند.

در نهایت در میان انواع مختلف لپ تاپ های تولید محتوا، بدون شک لپ تاپ های مخصوص تولید محتوا بصری نیازمند به دربرداشتن قوی ترین قطعات سخت افزاری هستند! این نوع از لپ تاپ ها برای ارائه عملکرد روان در هنگام مالتی تسکینگ و اجرا نرم افزارهای گرافیکی سنگین به «پردازنده قوی، رم مدرن و با ظرفیت بالا، کارت گرافیک قوی، نمایشگر باکیفیت و فضای ذخیره سازی چند ترابایتی» نیاز دارند.


سوالات پرتکرار کاربران

1- آیا تولید محتوا تنها به یک نوع محدود می شود؟

در حال حاضر، اغلب کارشناسان تولید محتوا از ترکیبی از انواع، مثلاً بهره گیری از «عکس، نمودار، اینفوگرافیک» در بخش هایی از محتوای نوشتاری، بهره می گیرند و به یک حیطه خاص پایبند نمی مانند.

2- آیا خریداری رم نوع DDR5 مقرون به صرفه است؟

در حال حاضر شما می توانید تا با صرف کمی هزینه مضاعف، جدیدترین نوع رم را در اختیار داشته باشید. علاوه بر این، می توانید به این خرید، به چشم یک سرمایه گذاری برای آینده خود نیز نگاه کنید.

3- در میان لپ تاپ های معرفی شده، کدام لپ تاپ مقرون به صرفه اما با کیفیت است؟

لپ تاپ ایسوس ویووبوک 16 مدل M1605YA مقرون به صرفه ترین لپ تاپ این جمع است؛ اما بدون شک لپ تاپ ایسر مدل Aspire 5 A515 ارزش خرید بسیار بالایی دارد.

4- چه راه حلی برای افزایش فضای هارد SSD لپ تاپ تولید محتوا پیشنهاد می شود؟

شما می توانید تا در لپ تاپ هایی که امکان ارتقا SSD فراهم است، هارد SSD لپ تاپ خود را ارتقا دهید. در غیر این صورت شما می توانید تا با انتقال فایل های بلااستفاده خود به یک هارد اکسترنال، بخش قابل توجهی از فضای ذخیره سازی لپ تاپ خود را آزاد نگه دارید.


مشاوره خرید لپ مال

اشتراک گذاری :