سیزده تا از اشتباهات رایج هنگام خرید لپ تاپ
  • 17 خرداد 1400

سیزده تا از اشتباهات رایج هنگام خرید لپ تاپ

با توجه به تنوع لپ تاپ های موجود در بازار، انتخاب لپ تاپ مناسب بسیار کار سخت و پیچیده ای است. حتی اگر یک راهنمای کامل خرید لپ تاپ مناسب در اختیار داشته باشید باز هم ممکن است دچار اشتباهات جبران ناپذیری در خرید لپ تاپ شوید.

ما در این مطلب سعی می‌کنیم 13 تا از اشتباهات رایج در هنگام خرید لپ تاپ را برای شما بیان کنیم تا با رعایت آن ها خریدی اشتباه نداشته باشید.

اشتباهات رایج هنگام خرید لپ تاپ

1- تصمیم گیری برای خرید لپ تاپ صرفا از روی ظاهر

سال هاست که قالب کلی لپ تاپ ها هیچ تغییری نکرده و تقریبا ثابت است و تنها تغییرات در شکل ظاهری آن مثل رویه ی آن است. توصیه ای که لپ مال به شما می کند این است که هیچ گاه بخاطر ظاهر یک سیستم آن را انتخاب نکنید و قبل از خرید حتما به بازخورد و ویژگی های لپ تاپ ها دقت کنید و متناسب ترین آن را انتخاب کنید.

2- انتخاب ارزان قیمت ترین لپ تاپ موجود در بازار

ضرب المثل «هرچقدر پول بدی همونقدر آش میخوری» در دنیای لپ تاپ ها هم صدق می کند.
برخی ها صرفا به فاکتور قیمت توجه میکنند و هیچ المان دیگری را در نظر نمی گیرند. این کار بسیار اشتباه است چرا که مسلما این قیمت پایین، کیفیت پایین را هم به همراه دارد و نمی توانید استفاده مفیدی از این نوع سیستم داشته باشید. همیشه باید سعی کنید بین قیمت و نیازهای خود تعادلی برقرار کنید تا هم کارهای خود را بتوانید انجام دهید و هم به جیب خود فشار نیاورید.

3- انتخاب گران قیمت ترین لپ تاپ موجود در بازار

مطمئن باشید که گران قیمت ترین لپ تاپ لزوماً برایتان به درد بخورتر نخواهد بود! پس هر وقت لپ تاپ انتخاب کردید که خرید آن از لحاظ مالی شما را دچار چالش می کند، حتما از خودتان بپرسید: «اصلا این همه امکانات به دردم می خوره؟!»

برای اغلب ما، امکانات لپ تاپ های گران قیمت و لاکچری معمولا فراتر از حد نیازمان است؛ مثلا حافظه ۴ ترابایتی مک بوک پرو جدید به درد همه ی ما می‌خورد؟! پس بابت امکاناتی که روی افزایش قیمت مؤثرند، اما وجودشان برایتان سودی ندارد، پول اضافه پرداخت نکنید.

مثلا اگر اهل بازی های کامپیوتری نیستید، سراغ لپ تاپ گیمینگ نروید، زیرا این نوع لپ تاپ ها سخت افزار های قدرتمندی برای اجرای بازی های سنگین دارند، قیمت خیلی بالاتری نسبت به سایر لپ تاپ ها دارند. اگر به اجرای نرم افزارهای سنگین و پیچیده برای بازی یا لپ تاپی برای انجام کارهای گرافیکی نیاز ندارید، اصلا نیازی به خریدن گران ترین لپ تاپ بازار نیست.

4- در نظر نگرفتن آینده

فقط به امروز فکر نکنید؛ به این فکر کنید که این لپ تاپی که قصد خرید آن را دارید تا کی و چند سال برای شما کار خواهد کرد. بهتر است برای انتخاب و خرید لپ تاپ، به آینده خود هم توجه کنید؛ مثلا اگر دانشجو هستید، به مدتی بعد که نیازهای پیشرفته تری پیدا می کنید، به لپ تاپی قوی تر نیاز دارید. پس در هنگام خرید حتما آینده خود را هم مورد توجه قرار دهید تا مجبور به تعویض هر ساله ی سیستم خود نشوید.

یکی از مواردی که باید درباره آینده نگری در خرید لپ تاپ در نظر بگیرید قابلیت و میزان ارتقا لپ تاپ است. فرض کنید امروز شما به لپ تاپی با 8 گیگ رم و حافظه داخلی 128 گیگ نیاز دارید و چنین لپ تاپی را خریدارید می کنید. اما چند سال بعد نیاز به سرعت و میزان حافظه بیشتری دارید. اگر لپ تاپی که خریداری کردید حداکثر رم 8 گیگ داشته باشد شما نمی توانید رم لپ تاپ خود را ارتقا دهید و حتماً باید به فکر خرید یک لپ تاپ جدید باشید.

 

 انواع پورت های ضروری لپ تاپ

 

5- عدم دقت به پورت های ورودی و خروجی

همه لپ تاپ ها، تمامی پورت ها را ندارند. هر لپ تاپی بسته به کلاس کاری که برای آن طراحی شده پورت های مختلفی دارد. لپ تاپ های جدید هم به سمت محدود کردن پورت ها به تاندربولت و USB-C و حذف درگاه SD Card و درایو نوری روی آورده اند. حتما به پورت ها و اتصالات لپ تاپی که انتخاب کردید و وسایل جانبی که می خواهید به آن متصل کنید دقت کنید. چرا که در صورت عدم توجه به آن ها مجبور به خرید و استفاده از کابل های تبدیل خواهید شد که این خود هزینه ای اضافی برای شما است.

6- اصرار ورزیدن روی صرفا یک ویژگی

هرگز روی تنها یک ویژگی اصرار نورزید، بلکه مجموعه‌ای از ویژگی‌های مختلف را معیار انتخابتان قرار دهید.

به طور مثال برای اجرای هم زمان چند برنامه باید دنبال لپ تاپی با رم بالا باشید، یا مثلا یک لپ تاپ گیمینگ به کارت گرافیکی پر قدرت نیاز خواهید داشت، اما این که رم یا کارت گرافیک لپ تاپ شما کافی است نباید باعث شود سایر ویژگی ها در لپ تاپ خود را نادیده بگیرید. تمامی مشخصات لپ تاپ باید با یکدیگر همخوانی و هماهنگی داشته باشند. اگر کارت گرافیک برای یک نرم افزار گرافیکی مهم است به همان اندازه صفحه نمایش، رم و SSD هم در این لپ تاپ مهم است.

7- در نظر نگرفتن سایز و وزن لپ تاپ

بیشتر افراد لپ تاپ را برای این تهیه می کنند که بتوانند آن را همراه خود داشته باشند. با توجه به این موضوع وزن و سایز لپ تاپ برای سهولت در جابجایی آن بسیار مهم است. پس در هنگام خرید حتما به وزن و سایز آن و قابل حمل بودنش دقت کنید. البته این ویژگی نباید باعث شود لپ تاپ انتخابی شما کوچک باشد چرا که احتمالاً باعث تنگ شدن خلق و خوی شما در هنگام کار کردن با لپ تاپ شود.

8- تعصب روی برند

اصلاً مهم نیست شما طرافدار بهترین برند لپ تاپ دنیا هستید یا نه؛ یکی از اشتباه ترین کارهایی که خیلی از افراد مرتکب می شوند تعصب روی برند است. این افراد ویژگی های لپ تاپ و نیازهای خود را در نظر نمی گیرند و صرفاً به برند آن لپ تاپ توجه می کنند. این کار آن ها را از انتخاب خوب باز می دارد. هر برند و هر تولید کننده لپ تاپی نقاط قوت و ضعف گوناگونی دارد و بهتر است انتخاب برند لپ تاپ را به آخرین مرحله از خرید خود موکول کنید.

9- اشتباه بین لپ تاپ، 2 در 1 و تبلت

تبلت، لپ تاپ و لپ تاپ 2 در 1 سه دستگاه با سه شرح وظیفه متفاوت هستند که برای افراد مختلفی طراحی شده اند. به دام این اشتباه که هر سه می توانند وظایف یکسانی را انجام دهند نیافتید. تبلت ها برای مرور سریع وب و کارهای سبک، لپ تاپ های 2 در 1 برای استفاده از برنامه ها و امور روزمره و لپ تاپ ها برای کارهای سنگین و پیچیده تر مناسب هستند. چشم خود را بر روی این ویژگی ها نبندید.

10- تصمیم گیری بر اساس وضوح صفحه نمایش

نمایشگرهای 4K از وضوح بسیار بالایی برخوردارند، اما آیا می دانید که شارژ لپ تاپ تان با نمایشگرهای پر وضوح چقدر زود تمام خواهد شد؟

خرید لپ تاپی با نمایشگر 4K همیشه هم تفاوتی ایجاد نمی‌کند، چرا که مثلا روی لپ تاپ های با ابعاد کوچک نمی توان آن طور که باید و شاید لذتشان را بردبالاترین وضوح زمانی به دردتان می‌خورد که تصمیم به خرید یک لپ تاپ گیمینگ حرفه‌ای یا لپ تاپی با نمایشگر بزرگ داشته باشید. سعی کنید صفحه نمایش لپ تاپ را مناسب با کاری که می خواهید انجام دهید انتخاب کنید.

11- در نظر نگرفتن نیازهای خود برای انتخاب لپ تاپ

حتما قبل از خرید لپ تاپ بر اساس اولویت لیستی از ویژگی هایی که به آن نیاز دارید تهیه کنید و طبق آن اقدام به انتخاب و خرید لپ تاپ کنید. مطمئن باشید که اگر این کار را انجام ندهید و مطابق نیازتان خرید نکنید پس از مدتی یا در میانه راه سردرگم خواهید شد یا از خرید خود پشیمان.

 

 در نظر گرفتن نیاز ها در خرید لپ تاپ

 

12- اعتماد صد در صدی به فروشندگان برای خرید لپ تاپ

حتما برای خرید لپ تاپ خودتان تحقیق کنید و از افرادی که در این زمینه مهارت دارند کمک بگیرید. اعتماد صد در صدی به فروشندگان کار درستی نیست چرا که اکثر آن ها سعی در فروش محصولات خود، به خصوص آن هایی که منفعت مالی بیشتری برایشان دارد، دارند. برای این کار می توانید به نقد و بررسی محصولات و مقالات درباره لپ تاپ ها مراجعه کنید.

13- در نظر نگرفتن میزان بودجه برای خرید لپ تاپ

در اوضاع اقتصادی الان خرج بیش از حد برای یک لپ تاپ منطقی نیست. توصیه تیم لپ مال این است که قبل از خرید حتما میزان بودجه ای برای خود تعیین کنید و برای انتخاب لپ تاپ، به سراغ انواع لپ در همان محدوده قیمتی بروید و در بین آن ها بهترین و متناسب ترین را انتخاب کنید.

چند سوال رایج درباره خرید لپ تاپ ها

بزرگترین اشتباه در خرید لپ تاپ چیست؟

تحقیق نکردن و عدم انتخاب بر اساس نیازها بزرگترین اشتباه در خرید لپ تاپ است.


آیا برند در خرید لپ تاپ مهم است؟

خیر، برندهای تولید کننده لپ تاپ سعی دارند برای انواع مختلف افراد لپ تاپ های مختلفی تولید کنند که همین امر باعث کم شدن فاصله بین برندها شده است.


چه فاکتورهایی در هنگام خرید لپ تاپ مهمتر هستند؟

پردازنده، کارت گرافیک، رم، حافظه داخلی، صفحه نمایش، سایز لپ تاپ، عمر باتری و پورت ها مهمترین فاکتورهای خرید لپ تاپ هستند.


جمع بندی

اگر بخواهیم تمامی این 13 راه رو در یک جمله خلاصه کنیم به این نکته میرسیم که باید بر اساس نیاز خود لپ تاپ بخریم. نیازهایی که امروز داریم و در آینده به آن خواهیم رسید. توجه به جزئیات و مشورت با آشنایان به این حوزه می تواند دیگر نکات خرید موفق یک لپ تاپ باشد.

اگر قصد خرید لپ تاپ را دارید و نمی توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید، می توانید از طریق راه های ارتباطی، با تیم لپ مال تماس گرفته و از خدمات مشاوره ای ما به صورت کاملاً رایگان استفاده کنید.

تماس با لپ مال