رم DDR5 چیست و چه تفاوتی با رم DDR4 دارد؟
  • 06 اردیبهشت 1401

رم DDR5 چیست و چه تفاوتی با رم DDR4 دارد؟

اگر فرایند پیشرفت دنیای کامپیوترها را مورد بررسی قرار دهیم، درمی‌یابیم که این دنیای هیجان‌انگیز با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت است و شرکت‌های فعال در تولید تکنولوژی و محصولات کامپیوتری روزبه‌روز محصولات پیشرفته‌تر و قدرتمندتری را به بازار عرضه می‌کنند.

 اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین فناوری‌های جدید عرضه‌شده به بازار را معرفی نماییم، باید به فناوری رم‌های DDR5 اشاره کنیم. رم‌های DDR5 به بازار عرضه شده‌اند تا با بهره‌گیری از پتانسیل بالای خود و باتوجه‌ به برتری‌هایی که نسبت به نسل قبلی رم‌ها دارند، پیشرفت‌های جالب‌ توجهی را برای سیستم‌های کامپیوتری به ارمغان بیاورند.

رم‌های DDR5 پس از عرضه به بازار، تلاش دارند تا به هفت سال حضور بی‌رقیب رم‌ های DDR4 پایان دهند و کاربران را مجاب کنند تا از این به بعد، به سراغ خرید رم های DDR5 بروند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با چیستی و ویژگی‌های رم‌ های DDR5 آشنا کنیم و تفاوت‌های این رم‌ ها را با رم‌های DDR4 مورد بررسی قرار دهیم؛ بنابراین اگر شما نیز علاقه‌ مندید تا در این رابطه اطلاعاتی را به دست آورید، تا پایان همراه ما باشید.


اگر قصد خرید رم لپ تاپ یا رم کامپیوتر را دارید حتماً قبل از خرید مقاله « راهنمای جامع خرید رم کامپیوتر و رم لپ تاپ » را مطالعه کنید.


رم DDR5 چیست؟

جدیدترین نسل رم‌های بازار، رم DDR5 SDRAM یا Double Data Rate 5 Synchronous Dynamic Random-Access Memory است که به‌اختصار آن را رم DDR5 می‌نامیم. این رم‌ها در سال 2020 به‌صورت رسمی معرفی شدند و باتوجه‌به فناوری به‌روزتر نسبت به نسل قبلی رم‌ها، قرار است محصولی انقلابی در دنیای کامپیوترها باشند و حافظه پردازش کامپیوترها را ارتقا ببخشند.

معرفی پردازنده نسل 12 اینتل گامی مؤثر در راستای بهره‌مندی از رم DDR5 بوده است زیرا برای بهره‌گیری از رم DDR5، می‌بایست مادربرد و پردازنده سیستم از آن پشتیبانی کنند. اینتل در خصوص ویژگی‌های پردازنده نسل 12 خود اعلام کرده است که این پردازنده از رم‌های DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کند و باتوجه‌به این مشخصه، بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای کامپیوترها می‌توانند از این به بعد از رم‌های DDR5 استفاده نمایند و از ویژگی‌ها و مزایای این نوع رم لذت ببرند. البته باید اشاره کنیم که امروزه در دوران انتقال میان رم‌های DDR4 و DDR5 هستیم و بدیهی است که در سالیان آینده دیگر پردازنده‌ها از رم‌های DDR4 پشتیبانی نخواهند کرد.

 

معماری رم DDR5

 

معماری رم‌های DDR5

بسیار مهم است که بدانید مادربردها و پردازنده‌های امروزی قابلیت پشتیبانی از رم‌های DDR5 را ندارند و برای استفاده از این نوع رم‌ها باید سری جدید مادربردها و پردازنده‌ها را خریداری کنید.

 ساختار رم‌های DDR5 نسبت به رم‌های نسل قبلی تغییر کرده است تا کسانی که آشنایی زیادی با قطعات کامپیوتری ندارند، به‌اشتباه یک رم DDR5 را در مادربردی که مختص به رم‌های DDR4 است، نصب نکنند و یا برعکس. بریدگی بین پین‌ها در رم‌های DDR4، در رم‌های DDR5 در یک بخش قرار گرفته است تا این اشتباه رخ ندهد و این تنها تفاوت موجود از نظر ظاهری میان این دو نسل از رم‌ها، همین تغییر است.

اما تغییر اصلی در معماری این رم‌ها ظاهری نیست! در فناوری جدید، رم‌های DDR5 از دو کانال 32 بیتی استفاده می‌کنند، درحالی‌که رم‌های نسل قبلی از یک کانال 64 بیتی بهره می‌بردند.

از دیگر تغییرات ساختاری این نوع رم‌ها، می‌توان به Burst Length اشاره کرد که از 8 بایت به 16 بایت ارتقا یافته است. تغییراتی که به آنها اشاره کردیم، باعث بهبود عملکرد رم می‌شوند و این رم‌ها می‌توانند عملکردی سریع‌تر و بهینه‌تری داشته باشند؛ به این شکل که اگر در فناوری قبلی با بهره‌گیری از دو ماژول رم، از 2 کانال 64 بیتی استفاده می‌کردید، اکنون با استفاده از فناوری رم DDR5، 4 کانالی 32 بیتی در اختیار خواهید داشت.

ویژگی‌های رم DDR5

ظرفیت رم های DDR5

ظرفیت‌های بالاتر در دسترس شما قرار دارند!

چیزی که در تولید و عرضۀ تمام فناوری‌های جدید دیده می‌شود، ارتقای ظرفیت‌ها و بالارفتن اعداد مربوط به آنها است! در نسلی قبلی از رم‌ها، ماژول رم‌های DDR4 حداکثر 32 گیگابایتی بودند و این باعث می‌شد تا در هر کامپیوتر خانگی به‌صورت حداکثری بتوان از 4 رم 32 گیگابایتی استفاده کرد و کامپیوتر خود را به 128 گیگابایت رم مجهز کرد.

همین ظرفیت حداکثری نیز بسیار فراتر از نیازهای کاربران بود اما مهندسین طراح فناوری DDR5 تصمیم گرفتند تا این ظرفیت را ارتقاء ببخشند. هم‌اکنون و با استفاده از فناوری DDR5، ظرفیت هر ماژول رم به 128 گیگ رسیده است و یک کامپیوتر خانگی می‌تواند به 512 گیگ رم مجهز شود! در حال حاضر بهره‌گیری و استفاده از چنین ظرفیتی دور از ذهن است و در کل نمی‌توان ویژگی افزایش ظرفیت را حداقل در زمان نگارش این متن، چندان کاربردی و مفید ارزیابی کرد!

سرعت رم های DDR5

سرعتی فراتر از انتظار!

یکی از ویژگی‌های مهم رم‌های DDR5 این است که به نسبت نسل‌های قبلی بسیار سریع‌ترند! در نسل قبلی، رم‌های عرضه‌شده در فرکانس‌های 3600 تا 4000 مگاهرتز در دسترس کاربران بودند اما در اغلب سیستم‌ها، کاربران از رم‌هایی با فرکانس 2666 مگاهرتز استفاده می‌کردند. پهنای باند رم‌های DDR5 به نسبت نسل قبلی حدود 50 درصد افزایش داشته و این رم‌ها با فرکانس 4800 مگاهرتزی به بازار عرضه می‌شوند.
شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که رم‌های اورکلاک شده
DDR4 می‌توانستند به عددی بیشتر از 5000 مگاهرتز نیز دست یابند، پس چرا پهنای باند رم نسل جدید 4800 مگاهرتز است؟ پهنای باند 4800 مگاهرتزی به‌عنوان پایه برای رم‌های DDR5 مطرح شده و چندان دور از انتظار نیست که در آینده‌ای نزدیک این پهنای باند به 8400 مگاهرتز برسد.
در کل می‌توان ویژگی افزایش سرعت در رم‌های
DDR5 را به نسبت ویژگی افزایش ظرفیت ماژول‌ها مفیدتر و کاربردی‌تر دانست!

 

سرعت رم DDR5

 

مصرف انرژی رم های DDR5

کاهش مصرف انرژی!

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌هایی که در تمامی نسل‌های رم‌ها رخ داده، بهینه شدن مصرف انرژی بوده است. این کاهش مصرف بیشتر در گجت‌های قابل‌حمل و لپ‌تاپ‌ها نمود داشته و تأثیر اصلی آن در این دستگاه‌ها دیده می‌شود. شاید تصور کنید که این بهینه‌کردن مصرف انرژی بسیار ساده است اما باید توجه داشته باشید که این کاهش مصرف انرژی توأمان با موضوع بالارفتن ظرفیت و ارتقاء سرعت رخ میدهد و موضوعی قابل‌توجه است.

نسل قبلی رمها با ولتاژ 1.2 ولت به بازار عرضه شدند اما در مورد رمهای DDR5 این عدد به 1.1 ولت رسیده است و علاوه بر بهبود عملکرد، این رمها از نظر مصرف انرژی نیز بهینه شدهاند. بدیهی است که ولتاژ ذکرشده در مورد ماژولهای معمولی DDR5 است و رمهای DDR5 اورکلاک شده برای دستیابی به فرکانس بالاتر مصرف انرژی بیشتری خواهند داشت. این کاهش مصرف انرژی به ویژه در رم های DDR5 لپ تاپ و عمر باتری لپ تاپ بسیار موثر و مفید خواهد بود.

مقایسه رم DDR5 و DDR4

در بخش قبلی اشاره کردیم که ظرفیت حداکثری ماژولهای رم DDR5 نسبت به رمهای DDR4 افزایشی چهار برابری داشته است و مصرف انرژی آن نیز کاهش یافته است.
مهم
ترین نکته در مورد سرعت رمهای DDR5 در شرایط فعلی این است که این رمها در زمان فعلی در حال پایهریزی نسل جدید رمها هستند و هنوز به حداکثر پتانسیل نسل خود دست نیافتهاند. این شرایط در ابتدای عرضۀ رمهای DDR4 نیز وجود داشت و در آن زمان، رمهای DDR4 به سرعت و کارایی فعلی دست نیافته بودند.

آیا زمان انتقال به نسل جدید رمها فرارسیده است؟

همواره توصیه میشود که برای خرید نسل جدید فناوریها عجله نکنید! این توصیه در مورد نسل جدید رمها نیز صدق میکند، زیرا در حال حاضر مادربردها و پردازندههای کمی به بازار عرضه شدهاند که از این نوع رمها پشتیبانی کنند و این موضوع باعث شده که پیشرفت این نسل جدید از رمها با سرعت کمی جلو برود.

شما در حال حاضر برای استفاده از رمهای DDR5 نیاز دارید تا مادربرد و پردازنده خود را تغییر دهید و از مادربرد و پردازندهای استفاده نمایید که از این نوع رم پشتیبانی کند. پس اگر در حال حاضر مادربرد و پردازنده را خریداری کردهاید و یا قصد دارید تا از مادربرد و پردازنده قبلی خود استفاده کنید، خرید این رم DDR5 چندان بهصرفه و منطقی نیست. ضمناً اشاره کردیم که هنوز این نسل به نهایت پتانسیل خود نرسیده است و اگر قصد تغییر مادربرد و پردازنده خود را ندارید، بهتر است استفاده از رم‌های DDR4 اورکلاک را در دستور کار خود قرار دهید.

اما اگر قصد دارید کامپیوتر جدیدی را خریداری کنید و به‌اصطلاح سیستم جدیدی را جمع‌آوری کنید، می‌توانید از رم‌های DDR5 استفاده نمایید و از مزایای این نوع رم بهره ببرید. در بخش‌های بعدی به بررسی چند رم DDR5 می‌پردازیم و شما را با مشخصات این رم‌ها آشنا می‌کنیم. 


اگر قصد ارتقا لپ تاپ خود را دارید حتماً قبل از آن مقاله « چند نکته مهم در ارتقا لپ تاپ که باید بدانیم » را بخوانید.


خرید رم DDR5

 

چرا قیمت رم‌های DDR5 نسبت به رم‌های DDR4 بیشتر است؟

بدیهی است که هنگامی که فناوری جدیدی به بازار عرضه می‌شود نسبت به فناوری قبلی قیمت بالاتری داشته باشد و رم‌های DDR5 نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شرکت‌های تولیدکننده این نوع رم اعلام کرده‌اند که رم‌های DDR5 در زمان عرضه، حدوداً 30 درصد از رم‌های DDR4 گران‌تر خواهند بود، البته دیده شده که این اختلاف قیمت در محصولات برخی برندها بیشتر نیز بوده است.

همین موضوع در ابتدای عرضۀ رم‌های DDR4 نیز وجود داشت و قیمت این رم‌ها در ابتدای زمان عرضه به بازار، بیشتر از قیمت رم‌های نسل قبل خود بود. اما با گذر زمان قیمت رم‌های DDR4 کاهش یافت و به قیمت متعادلی رسید. پیش‌بینی می‌شود که همین رویه در مورد رم‌های DDR5 نیز صدق کند و قیمت این رم‌ها در آینده کاهش یابد.

معرفی رم‌های DDR5

رم دسکتاپ کروشیال 32G 4800MHz DDR5 رم دسکتاپ کروشیال 32G 4800MHz DDR5

شرکت کروشیال یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات و قطعات کامپیوتری در جهان است و از پیش‌گامان تولید رم دسکتاپ و لپ‌تاپ در سراسر جهان به شمار می‌رود. رم کروشیال 32G 4800MHz DDR5، همان‌طور که از نامش مشخص است از تکنولوژی DDR5 بهره گرفته و دارای یک ماژول با ظرفیت 32 گیگ و فرکانس 4800 مگاهرتز است. نوع ماژول این محصول U-DIMM و ولتاژ عملیاتی آن 1.1 ولت است. پیکربندی این رم از برند کروشیال تک‌کاناله است و زمان تأخیر آن نیز 40 واحد است. ضمناً این رم کروشیال 32G 4800MHz DDR5، فاقد قابلیت نورپردازی و ECC است.
با استفاده از رم کروشیال
32G 4800MHZ DDR5، سرعت انتقال فایل‌ها و اطلاعات شما بهبود خواهد یافت.

 

رم دسکتاپ گیل 32G 4800MHz DDR5 Polaris RGB رم دسکتاپ گیل 32G 4800MHz DDR5 Polaris RGB

شرکت گیل یکی از برترین شرکت‌های تولیدکننده قطعات و تجهیزات جانبی رایانه در شرق آسیا است که امروزه به دلیل تولید محصولات باکیفیت و جذاب توانسته به محبوبیت زائدالوصفی در میان علاقه‌مندان به دنیای کامپیوتر دست یابد.

رم دسکتاپ 32G 4800MHz DDR5 Polaris RGB یکی از برترین محصولات این شرکت است که باتوجه‌به بهره‌مندی از فناوری DDR5، ظرفیت 32 گیگابایتی و فرکانس 4800 مگاهرتزی بسیار موردتوجه مشتریان شرکت گیل قرار گرفته است. این رم قدرتمند برای تولیدکنندگان محتوا و گیمرها طراحی شده و توسط استاندارد  DYNA5 SLT نیز تست شده است. این رم از برند گیل دارای طراحی زیبا و نورپردازی RGB است و ارتفاع مناسب آن نیز باعث می‌شود تا این رم برای خنک‌کننده‌های روی CPU مزاحمتی ایجاد نکند. ولتاژ عملیاتی این رم 1.1 ولت و زمان تأخیر آن نیز 40 واحد است.

 

رم لپ تاپ کروشیال 32G 4800MHz DDR5 CL40 رم لپ تاپ کروشیال 32G 4800MHz DDR5 CL40

همان‌طور که در مورد محصول قبلی اشاره کردیم، شرکت کروشیال یکی از پیش‌گامان تولید قطعات و تجهیزات کامپیوتری است و با تولید محصولات کارآمد و باکیفیت به برندی محبوب تبدیل شده است. این رم از برند کروشیال از فناوری DDR5 بهره می‌برد و دارای ظرفیت 32 گیگابایتی و فراکنس 4800 مگاهرتزی است. این رم دارای پیکربندی تک‌کاناله و ولتاژ عملیاتی 1.1 ولت است. زمان تاخیر رم کروشیال 32G 4800MHz DDR5 CL40 40 واحد و نوع ماژول آن نیز SO-DiMM است. ضمناً باید توجه داشته باشید که این رم مخصوص لپ‌تاپ است!

 

رم دسکتاپ کینگستون 16G 5200MHz DDR5 CL40 رم دسکتاپ کینگستون 16G 5200MHz CL40

شرکت کینگستون یکی از برترین تولیدکنندگان تجهیزات کامپیوتری از قبیل فلش مموری، رم و... در آمریکا است و با ارائه محصولات درجه یک و خدمات پشتیبانی مناسب، خود را به‌عنوان برندی شاخص در ایالات متحده مطرح کرده است.

این رم از برند کینگستون از فناوری DDR5 بهره گرفته و دارای ظرفیت 16 گیگابایتی و فرکانس 5200 مگاهرتزی است. نوع ماژول این رم DIMM و پیکربندی آن دوکاناله است. البته باید اشاره کنیم که باتوجه‌به فرکانس بالاتر نسبت دیگر رم‌های DDR5، ولتاژ عملیاتی این محصول نیز بالاتر بوده و معادل 1.25 ولت است. ضمناً زمان تأخیر رم دسکتاپ کینگستون 16G 5200MHz CL40، 40 واحد است و قابلیت‌های نورپردازی و ECC در این رم تعبیه نشده است.

سه سوال رایج درباره رم های DDR5

برای استفاده از رم DDR5 به سخت افزار خاصی نیاز هست؟

بله، برای استفاده از رم های DDR5 باید مادربرد و پردازنده هایی متناسب خریداری کنید تا از این نوع رم ها پشتیبانی کنند.


آیا میتوانیم رم DDR5 را جایگزین رم DDR4 کنیم؟

خیر، برای نصب رم DDR5 نیاز به مادربرد و پردازنده پشتیبانی کننده از آن دارید.


بهترین برند رم DDR5 چه برندی است؟

برندهای جی اسکیل، کروشیال، کورسیر، کینگستون و گیل از بهترین برندهای رم DDR5 هستند. 


سخن آخر درباره رم های DDR5

در این مقاله به بررسی موضوعات مرتبط با رم DDR5 پرداختیم و اشاره کردیم که این فناوری جدید در سالیان آینده به طور کامل جایگزین رم‌های DDR4 خواهد شد و هم اکنون نیز چندین برند، رم‌های DDR5 با کیفیت مناسب را به بازار عرضه کرده‌اند که باتوجه‌به ویژگی‌هایی مانند ظرفیت بیشتر، سرعت بالاتر و مصرف انرژی کم‌تر می‌توانند گزینۀ مناسبی برای خرید و جمع کردن سیستم باشند.
در این راستا پیشنهاد می
شود که خرید از لپ مال را در دستور کار خود قرار دهید و با بررسی رمهای متعدد و درجه یک این وبسایت، بهترین کامپیوتر ممکن را جمعآوری کنید.

در پایان امیدواریم که این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

 

تماس با لپ مال

اشتراک گذاری :