ده گام برای انتخاب مناسب‌ترین لپتاپ دانشجویی
  • 19 اردیبهشت 1400

ده گام برای انتخاب مناسب‌ترین لپتاپ دانشجویی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و شرایط‌های خاص مانند کرونا، سبک و سیاق زندگی ما هر روزه در حال تغییر است. یکی از زمینه هایی که تاثیر زیادی از این شرایط و پیشرفت ها داشته نوع آموزش در دنیا بوده که باعث شده کلاس‌ها بیشتر به صورت آنلاین برگزار شوند و اکثر دانشجویان و دانش آموزان در دوران دانشجویی خود نیازمند یک لپ تاپ باشند. اما انتخاب لپ تاپ مناسب، فاکتورها و راه و روشی دارد که باعث می‌شود به بهترین گزینه ختم شود. ما در این مقاله لپ مال تصمیم داریم 10 گام برای انتخاب لپ تاپ دانشجویی بپردازیم و بهترین لپ تاپ های دانشجویی و دانش آموزی سال 2022 را به شما معرفی کنیم.

شناخت انتظارات خود از سیستم

اولین و مهم‌ترین فاکتوری که برای انتخاب لپ تاپ باید در نظر بگیرید، شناخت نیاز خود است. مثلاً اگر شما دانشجوی دانشکده فنی مهندسی و یا گرافیک هستید، برای انجام محاسبات سنگین، نصب نرم‌افزارهای مهندسی و یا نصب نرم‌افزارهای گرافیکی به لپ تاپی قدرتمند یا به اصطلاح بالارده نیاز دارید.

برای این که نیاز خود را بشناسید بهتر است در ابتدا نرم افزارهای رشته تحصیلی خود چه در حال حاضر و چه در آینده را لیست کنید و با در نظر گرفتن حداقل سخت افزاهایی که برای این نرم افزارها مشخص شده به مشخصات سخت افزاری نوت بوک مدنظر خود برسید. این کار علاوه بر انتخاب کانفیگ مناسب از هزینه زیاد هم جلوگیری می‌کند. برای این کار می‌توانید از مقاله راهنمای جامع خرید لپ تاپ ما استفاده کنید تا با دید بهتری به انتخاب خود بپردازید.

قیمت لپ تاپ

اگر محدودیت بودجه ندارید از این قدم گذر کنید اما اگر محدودیتی در بودجه خود دارید بهتر است بدانید که دومین فاکتور مهم در انتخاب سیستم، در نظر گرفتن بودجه است. بهترین کار این است که برای خود محدوده قیمتی در نظر بگیرید، لپ تاپ‌های متناسب با نیاز خود در این محدوده را مشخص کنید، سپس بهترین لپ تاپ از بین آن‌ها را خریداری کنید.

وزن و حجم لپ تاپ

هیچکی علاقه‌ای به حمل هرروزه‌ی لپ تاپ سنگین، علاوه بر کتاب‌ها و جزوات خود ندارد. پس وزن لپ تاپ هم جزو فاکتورهایی است که در هنگام خرید لپ تاپ دانشجویی حتماً باید به آن دقت کنید. لپ تاپ های ساده دانشجویی وزنی کمتر از 2 کیلو دارند که خب راه را برای حمل و نقل آسان می‌کند. اما اگر با توجه به نیاز خود لپ تاپ رده بالا و قدرتمندی مدنظر دارید باید با حمل و نقل لپ تاپی بیشتر از 2 کیلو کنار بیاید.

 

وزن مناسب لپ تاپ دانشجویی

عمر باتری لپ تاپ

میزان استفاده تحصیل کنندگان از لپ تاپ معمولاً زیاد است. مهم نیست که در چه مقطعی تحصیل می‌کنید، چرا که حتماً روزهایی هست که مدت زیادی مجبور به استفاده از لپ تاپ به صورت ممتد هستید و امکان شارژ مداوم لپ تاپ را ندارید همچنین برخی در مسیر رفت و آمد سعی در انجام کارهای خود را دارند، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که در انتخاب باتری لپ تاپ نهایت دقت خود را بکار بگیرید. عمر باتری کمتر از 8 ساعت احتمالاً شما را بسیار عصبانی خواهد کرد، پس حتماً برای راحتی اعصاب خودتان هم که شده عمر باتری بیشتری را انتخاب کنید.

برای افزایش عمر باتری لپ تاپ خود حتماً مقاله چهارده روش برای افزایش عمر باتری لپ تاپ را مطالعه کنید.

صفحه نمایش لپ تاپ

کیفیت، رزولوشن، دقت تصویر و اندازه صفحه نمایش نکاتی هستند که در هنگام خرید سیستم کارآمد حتماً باید به آن‌ها توجه کنید.

از لحاظ اندازه و سایز صفحه نمایش لپ تاپ های در محدوده 15 اینچ از بهترین انتخاب‌ها هستند. لپ تاپ هایی با صفحه نمایش بزرگتر باعث بالا رفتن وزن لپ تاپ و صفحه نمایش های کوچکتر باعث آسیب به چشم شما می‌شود. البته اگر به صفحه نمایش بزرگتر نیاز دارید بد نیست گزینه انتخاب یک مانیتور ، برای مواقعی که در خانه قصد کار کردن با لپ تاپ دارید را هم بررسی کنید.

پردازنده لپ تاپ

برای انتخاب پردازنده باز هم باید نوع کاری که می خواهید با آن انجام دهید را مدنظر قرا دهید.

اگر کار شما فقط در حد امور وبگردی و تحقیقاتی است به لپ تاپ هایی با پردازنده بیشتر از سری Core i3 و بدون نیاز به کارت گرافیک مجزا نیاز نخواهید داشت و حتی می‌توانید روی سری Pentium و Celeron هم حساب باز کنید.

اما اگر در نظر دارید کارهای محاسباتی و پردازش‌های متوسط انجام دهید به سراغ پردازنده‌های Core i5 و همچنین Core i7 با فرکانس پایین بروید. این لپ تاپ‌ها با کارت گرافیک های مجزای 2 تا 4 گیگی عرضه می‌شوند که دست شما را برای کارهای گرافیکی و بازی‌های سبک هم باز می‌گذارند.

اگر هم دانشجوی رشته های گرافیکی هستید بهتر است پردازنده های Core i7 به بالا با بالاترین حافظه کش و از جدیدترین نسل‌ها بروید. البته که باید هزینه‌ای برای کارت گرافیک 4 گیگ به بالای لپ تاپ خود هم در نظر داشته باشید.

رم لپ تاپ

رم لپ تاپ مهم‌ترین عامل در سرعت پردازش‌ها و هنگ نکردن لپ تاپ است. اگر کاربرد لپ تاپ شما غیر مهندسی و امور تحقیقاتی است، حداقل رم مورد نیاز شما 8 گیگابایت خواهد بود؛ اما اگر به یک لپ تاپ حرفه ای نیاز دارید که بتواند در کمترین زمان ممکن محاسبات پیچیده شما را انجام دهد بهتر است به سراغ لپ تاپ هایی با رم بالاتر از 16 گیگابایت بروید.

هارد لپ تاپ

هارد دیسک لپ تاپ نه تنها فضایی برای ذخیره سازی فایل های شما است بلکه تاثیر زیادی در سرعت لپ تاپ شما هم خواهد داشت. پیشنهاد اول ما استفاده از یک هارد SSD است. هاردهای SSD باعث بالا رفتن سرعت لپ تاپ شما می‌شوند. حتماً از هارد SSD استافده کنید حتی شده 128 گیگ. اگر نیاز به فضای بیشتری برای ذخیره فایل های خود دارید می‌توانید از یک هارد دیسک در کنار SSD یا یک هارد اکسترنال برای ذخیره فایل‌های خود استفاده کنید.

ما قبلاً مفصل توضیح داده ایم که چرا باید لپ تاپ با هارد SSD بخریم؟

هارد مناسب لپ تاپ دانشجویی

اتصالات لپ تاپ

لپ تاپ های دانشجوی و دانش آموزی باید به صورت کامل با دنیای بیرون و گجت ها و دستگاه های دیگر در ارتباط باشند، چون در مکان‌ های مختلف و با دستگاه های مختلفی کار می کنند. به طور مثال گاهی نیاز دارید لپ تاپ خود را به یک شبکه اینترنت امن متصل کنید اما این شبکه فاقد مودم وایرلس است یا گاهی باید لپ تاپ خود را به یک تلویزیون با کابل HDMI متصل کنید. به همین دلیل است که لپ تاپ شما باید حداقل اتصالات و پورت های ضروریی مانند HDMI، USB، WiFi و بلوتوث را داشته باشد. پورت‌ها و اتصالاتی مانند LAN، کارت حافظه، Thunderbolt و Type-C هم از پورت هایی هستند که بسته به نیاز و کاربری شما می‌توانید انتخاب کنید.

گارانتی لپ تاپ

آخرین نکته‌ای که در نظر گرفتن آن واجب است، خرید لپ تاپ از مرکزی قابل اطمینان و دارای کارت گارانتی معتبر است.

فرض کنید وقتی لپ تاپ جدید خود را از جعبه بیرون می‌آورید خراب است یا پس از مدتی استفاده مشکل جدی پیدا می‌کند، اگر لپ تاپ شما دارای گارانتی باشد، حتماً برای رفع مشکل دستگاه خود شرکت ضمانت کننده مراجعه خواهید کرد.

هر فروشنده سخت‌افزار، نوعی ضمانت برای محصولات خود ارائه می‌دهد، اما این قواعد گارانتی مشترک و یکسان نیستند، به همین دلیل هنگام خرید یک محصول، باید بدانید ضمانت شما شامل چه مواردی می‌شود؟

نکته بعدی که باید در نظر بگیرید این است که معمولاً کالاهایی که فاقد گارانتی معتبر هستند، به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند و فروشنده لپ تاپ پس از فروش آن هیچ مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرد و به دلیل اینکه قاچاق لپ تاپ در شرایطی سخت انجام می‌شود معمولاً این دسته از سیستم‌ها بدون ایراد نیستند.

بهترین لپ تاپ دانشجویی سال 2022

لپ تاپ اچ پی Envy 13

لپ تاپ اچ پی Envy 13لپ تاپاچ پی Envy 13 یک گزینه عالی با عمر باتری طولانی در حدود 11 ساعت است که با پردازنده های خوبی به بازار عرضه شده. این لپ تاپ 13 اینچی فقط 1.3 کیلوگرم وزن دارد که کار را برای جابجایی های زیاد راحت می کند. البته شاید کمی اندازه کوچک صفحه نمایش این لپ تاپ شما را به چالش بکشد که خب با انتخاب Envy 14 می توانید این مشکل را به راحتی برطرف کنید. طراحی جذاب و صفحه نمایش لمسی Envy 13 از دیگر نقاط قوت آن است. شاید بتوان نبود وبکم را بزرگترین مشکل این لپ تاپ دانست، مشکلی که برای دانش آموزانی که قصد شرکت در کلاس های آنلاین دارند کمی بزرگ است.

 

 

لپ تاپ دل XPS 13

لپ تاپ دل XPS 13

بدنه زیبای این لپ تاپ با حاشیه های نازک صفحه نمایش که تقریباً به صفر رسیده اند از نظر زیبایی شما را راضی خواهد کرد. در بخش سخت افزاری هم این لپ تاپ با پردازنده های سری Core نسل 11 اینتل با کارت گرافیک آنبرد سریIris Xe  و در ظرفیت های مختلف رم و SSD به بازار عرضه شده تا به راحتی امور یک دانشجوی ساده مانند وبگردی جهت تحقیق، استفاده از نرم افزارهای آفیس و انجام امور مالتی مدیا را پوشش دهد. عمر باتری 11 ساعته XPS 13 دل از دیگر نقاط قوت این لپ تاپ محسوب می شود. شاید بتوان تنها نقطه ضعف این لپ تاپ را در نبود پورت هایی مانند USB و HDMI دانست که سعی شده با دو پورت تاندربولت پوشش داده شود!

 

 

لپ تاپ لنوو Ideapad 5

لنوو Ideapd 5لنوو آیدیاپد 5 در دو نسخه بدنه فلز و بدنه پلاستیک به بازار عرضه شده که حتماً باید در هنگام خرید به آن دقت کنید. پیشنهاد ما برای یک دانشجو و دانش آموز بدنه آلومینیومی این لپ تاپ است چرا کیفیت و استحکام بهتری در برابر حمل و نقل های مداوم دارد. این لپ تاپ علاوه بر استحکام خوب خود طراحی ساده و به دور از تجمل گرایی دارد که باعث هرچه دل نشین تر شدن آن شده. در بخش سخت افزاری هم این لپ تاپ را هم میتوانید با پردازنده های اینتل و هم AMD خریداری کنید که با کارت گرافیک های حتی تا 2 گیگ انویدیا هم مجهز شده اند. به طور کلی تنوع بالای کانفیگ های این لپ تاپ دست شما را برای خرید راحت تر باز می گذارد.

همچنین میتوانید بیشتر درباره لپ تاپ های سری Ideapad 5 بخوانید.


انتخاب لپ تاپ Ideapad 5-HABC یکی از بهترین انتخاب ها در بین لپ تاپ های سری آیدیاپد 5 برای یک دانشجو است.


لپ تاپ ایسوس Vivobook X543

لپ تاپ ایسوس Vivobook X543طراحی لپ تاپ ایسوس X543 شاید خیلی حرفه ای و ممتاز به نظر نرسد اما در حد یک لپ تاپ دانشجویی و رده پایین قابل قبول است. بدنه پلی کربنات این لپ تاپ در رنگ های تیره و با الگو های برجسته باعث کاهش سادگی بیش از اندازه این لپ تاپ شده‌اند. در قسمت سخت افزاری هم این لپ تاپ بسیار گسترده عرضه شده و شما از پایین رده ترین پردازنده های اینتل و AMD تا بالارده ترین آن ‌ها و از گرافیک آنبرد تا گرافیک 2 گیگ و حتی صفحه نمایش HD و Full HD حق انتخاب دارید.

 

 

لپ تاپ مایکروسافت Surface Go 2

لپ تاپ مایکروسافت Surface Go 2در طراحی لپ تاپ Surface laptop Go 2 نهایت زیبایی و سادگی رعایت شده و شما با خرید آن یک لپ تاپ خاص و درخشان خواهید داشت که برای تمام امور یک دانشجو کفایت می کند. بدنه آلومینیومی این لپ تاپ به سادگی در برابر خطرات احتمالی مقاومت خواهد کرد و استحکام خوبی خواهد داشت. برای پردازنده این لپ تاپ مایکروسافت تصمیم به استفاده از یک پردازنده Core i5 نسل 11 و کارت گرافیک آنبرد Iris Xe اکتفا کرده که خب به خوبی هم از پس کارهای یک دانشجو بر خواهد آمد. شاید تنها مانع برای خرید این لپ تاپ قیمت رو به بالای آن برای یک دانشجو باشد.

 

 

چند سوال مهم درباره خرید لپ تاپ دانشجویی

بهترین برند لپ تاپ دانشجویی در ایران چه برندی است؟

1. لنوو 2. ایسوس 3. دل 4. اچ پی


یک لپ تاپ دانشجویی چند قیمت است؟

در حال حاضر لپ تاپ های دانشجویی بین بازه 7 میلیون تا 20 میلیون تومان قیمت دارند.


آیا با لپ تاپ دانشجویی هم می توان بازی کرد؟

خیر، لپ تاپ های دانشجویی به دلیل مشخصات معمولی توان اجرای بازی ندارند.


آیا با لپ تاپ دانشجویی می توان کارهای گرافیکی انجام داد؟

خیر، بیشتر لپ تاپ های دانشجویی به کارت گرافیک مجزا، که برای امور گرافیک لازم است، مجهز نیستند.


اگر پس از مطالعه این مقاله هنوز هم موفق به انتخاب لپ تاپ مورد نظر خود نشده اید، می‌توانید یه سر به انواع لپتاپ ها و محصولات دانشجویی لپ مال بزنید و یا از طریق راه‌های ارتباطی، با تیم لپ­ مال تماس گرفته و از خدمات مشاوره‌ای ما به صورت کاملاً رایگان استفاده کنید.

تماس با لپ مال

اشتراک گذاری :