این راهکارها برای نجات لپ تاپ خیس شده معجزه می‌کنند
  • 24 مهر 1400

این راهکارها برای نجات لپ تاپ خیس شده معجزه می‌کنند

مایعات و وسایل الکترونیکی مانند لپ تاپ دشمنی دیرینه‌ای به قدمت تاریخ با هم دارند. دشمنی که باعث شده همیشه سعی کنیم وسایل الکترونیکی خودمان را از شر خیس شدن دور نگه داریم. قیمت امروزه لپ تاپ و وسایل الکترونیک، که هر روز هم بیشتر می‌شود، کار را برای خرید لپ تاپ سخت کرده. همین دلیل بیشتر از قبل باعث شده تا رفتارهای پیشگیرانه ما تشدید شود. اما خب چه کسی می‌تواند از لذت نوشیدن چای یا قهوه گرم در هنگام کار با لپ تاپ بگذره!

کیبورد شما ضدآب نیست و از طریق منافذ کوچک کنار کلیدها، مایعات و حتی گاهی جامدات می‌توانند به‌سرعت به درون لپ تاپ شما نفوذ کنند. اگر این اتفاق ناگوار، یعنی ریختن مایعات روی لپ تاپ رخ دهد، می‌توانید با چند راهکار ساده خانگی برای نجات لپ تاپ خیس شده خود اقدام کنید. با این راهکارها ممکن است لپ تاپ شما، دقت کنید ممکن است، لپ تاپ شما زنده بماند. اما با این حال به این نکات اکتفا نکنید و همیشه در هنگام نوشیدن قهوه یا چای پشت لپ تاپ خود اقدامات پیشگیرانه را هم در نظر داشته باشید.

 

نجات لپ تاپی که خیس شده

 

لپ تاپ را بدون هیچ درنگی خاموش کنید

این کار را باید همان لحظه‌ای که لپ تاپ شما خیس شد، انجام دهید. منظور ما از خاموش کردن لپ تاپ این نیست که با تاچ‌پد لپ تاپ به دنبال گزینهShut Down  بروید و منتظر باشید لپ تاپ خاموش شود. با این کار باید قید لپ تاپ خود را بزنید و به دنبال یه مراسم ترحیم با شکوه برای لپ تاپ خود باشید. منظور از خاموش کردن لپ تاپ این است که سریع دکمه خاموش و روشن لپ تاپ را برای چند ثانیه نگه دارید تا جریان برق فوراً در لپتاپ قطع شود. اگر لپ تاپ شما باتری ندارد و مستقیماً به برق متصل است بهترین کار کشیدن دوشاخه آداپتور لپ تاپ از پریز برق است. با قطع جریان برق باعث می‌شوید که برق دیگر در لپ تاپ جریان نداشته باشد و مایعات ریخته شده روی بردهای لپ تاپ باعث وقوع جرقه و حتی آتش سوزی! لپ تاپ نشود.


اگر به یک لپتاپ جدید نیاز دارید با خواندن مقاله « سیزده تا از اشتباهات رایج هنگام خرید لپ تاپ » هیچ اشتباهی در هنگام خرید لپ تاپ مرتکب نشوید.


باتری و همه کابل‌ها را از لپ تاپ جدا کنید

در مرحله بعدی، اگر امکان خارج کردن باتری وجود دارد، سریعاً باتری را خارج کنید تا قطعات لپ تاپ آسیب نبینند. سپس آن را با دستمال خشک کنید و در مکانی به دور از دسترس کودکان قرار دهید. سپس موس، کول‌پد و سایر دستگاه‌های متصل را از لپ تاپ جدا کنید. اگر از لپ تاپ‌های هیبریدی و سرفیس که قابلیت جدا شدن صفحه نمایش از کیبورد دارند استفاده می‌کنید قسمتی که مایعات روی آن نریخته را هم جدا و خشک کنید. به یاد داشته باشید حتی یک ثانیه تاخیر می‌تواند لپ تاپ شما را با مرگی ابدی روبرو کند. پس این مرحله را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید.


برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ خود میتوانید مقاله « چهارده روش برای افزایش عمر باتری لپ تاپ » را مطالعه کنید.


صفحه کلید را خارج کنید

اگر فکر می‌کنید با خارج کردن کیبورد می‌توانید مشکل ریختن مایعات روی لپ تاپ را حل کنید، طبق آموزش‌های موجود در اینترنت، کیبورد را خارج کرده و سپس اقدام به خشک کردن آن با دستمال تمیز کنید. فقط توجه کنید قبل از خارج کردن کلیدهای صفحه کلید مکان آن‌ها را خوب حفظ کنید تا برای سرهم کردن دوباره آن‌ها به مشکل برنخورید. توجه کنید اگر در انجام چنین کارهایی تخصص ندارید، این راهکار را انجام ندهید و کار را به کاردان بسپارید.

صفحه کلید را با الکل تمیز کنید

اگر مایعاتی که روی لپ تاپ ریخته شده است چسبناک است، با الکل و گوش پاک‌کن به‌آسانی می‌توانید آن‌ها را تمیز کنید. این مرحله باید پس از مراحل قبلی یعنی قطع اتصال لپ تاپ به برق و جدا کردن باتری انجام شود. گوش پاک‌کن را به الکل آغشته کرده و سپس تا زمانی که چسبناکی کلیدها برطرف شوند، به‌صورت آهسته روی کیبورد فشار دهید.

اگر می‌توانید سرپوش کلیدها را از کیبورد جدا کرده و با آب بشویید. اگر بدون توجه به هشدار قبلی ما جای کلیدها را حفظ نکردید می توانید نام و مدل دقیق لپ تاپ خود را در گوگل جستجو کنید و طبق تصویر کلیدها را در جای خود قرار دهید. این راهکار برای برطرف کردن مشکلات ناشی از ریختن مایعات روی لپ تاپ در موارد جدی‌تر کارساز نیست و باید کیبورد خود را به یک تعمیرکار نشان دهید و یا آن تعویض کنید.

 

جدا کردن قطعات لپ تاپی که خیس شده

 

قطعات لپ تاپ را جدا کرده و تمیز کنید

اگر تخصص این کار را ندارید، این مرحله را حتماً نادیده بگیرید چون ممکن است کور سوی امیدی که به نجات لپ تاپ شما وجود دارد هم از بین ببرید. برای این کار ابتدا لپ تاپ را باز کرده و آهسته قطعات لپ تاپ را جدا کنید. سپس با پارچه‌ای الکلی و نرم اقدام به پاک کردن این قطعات کنید. سپس تمام قطعات خارج شده را در جای پیشین خود بگذارید. پس از انجام این مرحله، لپ تاپ را بلافاصله روشن نکنید. حداقل یک یا دو روز به لپتاپ خود استراحت دهید. 

لپ تاپ را با هوای خانه خشک کنید

اکنون تنها کاری که لازم است بکنید این است که منتظر شوید لپ تاپ کاملاً خشک شود. البته منظور ما این نیست که با سشوار به جان لپ تاپ خود بیفتید؛ زیرا در این صورت ممکن است لپ تاپ شما بسوزد. البته اگر گرمای سشوار با فاصله زیاد به لپ تاپ بخورد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. لپ تاپ را حداقل دو روز به شکل عدد هشت قرار دهید تا به‌صورت طبیعی با هوای خانه خشک شود. اگر روی سطح لپ تاپ شما مایعاتی دیده می‌شود، به‌آسانی می‌توانید با چند دستمال آن را تمیز کنید تا به درون لپ تاپ وارد نشوند. 

روی لپ تاپ برنج نریزید

این کار هیچ پایه علمی و منطقی ندارد البته ممکن است برخی از افراد، استفاده از برنج را توصیه کنند ولی این روش به نظر راهکار مناسبی نیست. چون ریخت برنج روی لپ تاپ یا دفن کردن لپ تاپ زیر خرواری برنج نه تنها نمی‌تواند لپ تاپ شما را به‌سرعت خشک کند، بلکه ممکن است با نفوذ این برنج‌ها به درون فن لپ تاپ یا پورت‌ها با مشکلات جدی‌تری، از ریختن مایعات روی لپ تاپ، روبرو شوید. 

 

لپ تاپ خیس شده را در برنج نگذارید

 

لپ تاپ را روشن کنید

پس از انجام تمامی راهکارهای بالا، لپ تاپ خود را پس از یک یا دو روز روشن کنید. اگر لپ تاپ روشن شد، برنامه‌های مختلف خود را باز کنید. همچنین تمام کلیدهای کیبورد را امتحان کنید تا از عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل کنید. چک کردن پورت‌های لپ تاپ را نیز فراموش نکنید. اگر تمام کلیدها و پورت‌ها درست کار می‌کنند به شما تبریک می‌گوییم؛ شما با موفقیت توانستید لپ تاپ خود را از مشکل وحشتناکی به نام ریختن مایعات روی لپ تاپ نجات دهید. اما اگر لپ تاپ شما علائم حیاتی نداشت و نتوانستید آن را روشن کنید راهکار بعدی را امتحان کنید.

لپ تاپ خود را به یک تعمیرکار بسپارید

اگر ریختن مایعات روی لپ تاپ منجر به مشکلات جدی شده باشد، متأسفانه چاره‌ای جز مراجعه به تعمیرکار معتبر نخواهد داشت. یک متخصص به‌ راحتی می‌تواند سالم بودن یا نبودن قطعات را تشخیص دهد و در صورت امکان آن‌ها را تعمیر کند. بنابراین با کمی هزینه می‌توانید جانی دوباره به لپ تاپ خود بدمید. اگر قطعات قابل تعمیر نیستند، قطعات اصل جدیدی را برای لپ تاپ خود خریداری کنید. قطعات اصل گران‌تر از قطعات دست دوم یا تقلبی هستند؛ ولی بهتر است بدانید در صورت خرید قطعات غیراصل ممکن است صدماتی به لپ تاپ شما وارد شود.

چند سوال رایج درباره لپ تاپی که خیس شده

اولین کاری که بعد از خیس شدن لپ تاپ باید انجام دهیم چیست؟

اولین کار خاموش کردن لپ تاپ است. برای این که این کار را سریعتر انجام دهید با استفاده از کلید خاموش و روشن لپ تاپ دستگاه را خاموش کنید. اگر لپ تاپ به برق هم متصل است، اتصال آن را قطع کنید.


چند درصد احتمال دارد لپ تاپی که خیس شده، نسوزد؟

اگر تمام اقدامات را به موقع انجام دهید در بهترین حالت 80 تا 90 درصد احتمال دارد آسیبی به لپ تاپ نرسد و لپ تاپ دوباره مثل روز اول کار کند.


کی میتوان لپ تاپی که خیس شده را روشن کرد؟

اگر تمام اقدامات را انجام دادید و لپ تاپ را برای خشک شدن گذاشتید، تقریباً بعد از 24 تا 48 ساعت می توانید لپ تاپ را روشن کنید.


چگونه باید لپ تاپ را خشک کنیم؟

لپ تاپ را به صورت 8 و به مدت 24 تا 48 ساعت در دمای اتاق بگذارید تا تمام اجزای آن خشک شد.


سخن آخر

بهترین راهکار و در عین حال سخت‌ترین کار برای پیشگیری از مشکلات ناشی از ریختن مایعات روی لپ تاپ این است که غذا و مایعات را کنار لپ تاپ میل نکنید. البته مواردی مثل کاور کیبورد نیز می‌تواند تا حدودی مشکلات ریختن مایعات روی لپ تاپ را کاهش دهد. ممکن است زمان کوتاهی نیاز داشته باشید تا به این نوع کاور عادت کنید؛ ولی آن چیزی که بیشتر اهمیت دارد احتمال نفوذ مایعات به لپ تاپ است که به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت. قبل از خرید کاور کیبورد حتما به یکسانی اندازه دکمه‌های لپ تاپ و کاور دقت کنید تا کاور خریداری شده قابل استفاده باشد و تمام سطح صفحه کلید شما را پوشش دهد. اگر باز هم قصد دارید کنار لپ تاپ، مایعات بنوشید و ریختن مایعات روی لپ تاپ برای شما اهمیتی ندارد، بهتر است از اساس به دنبال خرید یک لپ تاپ ضدآب بروید تا هم خیال خودتان راحت شود هم خیال دیگران.

 

مشاوره لپ مال