12 ترفند مهم در نگهداری لپ تاپ
  • 06 تیر 1401

12 ترفند مهم در نگهداری لپ تاپ

ترفندهای نگهداری لپ تاپ به کارهایی می گویند که بر عملکرد، ظاهر، عمر و اجزای لپ تاپ تاثیر می گذارند و به بهبود آن ها کمک می کنند. اگر به خوبی از لپ تاپ مراقبت کنیم نیاز ما به تعمیر و تعویض قطعات آن کمتر می شود و به عمر آن اضافه می شود. نگهداری از لپ تاپ وظیفه ای مهم و حساس می باشد که هر فردی که لپ تاپ دارد باید به آن عمل کند، دلیل این کار کاملا معلوم است؛ می خواهیم که از لپ تاپ خود به مدت بیشتری استفاده کنیم؛ هر چه بهتر از لپ تاپ نگهداری کنیم به نفع ما می باشد و دیرتر عمر آن تمام می شود.

میانگین عمر مفید لپتاپ حدود 5 سال می باشد، اما با توجه به استفاده و نگهداری از آن مدت زمان بیشتر یا کمتری عمر می کند. هرچند درباره مک بوک های اپل نظر کاربران این بوده که تا 10 سال نیز عمر مفید دارند. البته مقداری که گفته شد مقدار میانگین می باشد و در هر برند تا حدودی متفاوت است.


برای افزایش عمر لپ تاپ خود مقاله کامل « نکات طلایی درباره افزایش عمر لپ تاپ » را حتماً مطالعه کنید.


ما برای کمک به شما در نگهداری لپ تاپ لیستی از 12 ترفند نگهداری لپتاپ را در این مقاله کنار هم آورده و درباره ی هر کدام به شما توضیحی مختصر می دهیم.

1- هارد دیسک لپ تاپ خود را پاکسازی کنید

برای شروع از ترفندهای نرم افزاری در نگهداری لپ تاپ می خواهیم به شما بگوییم. هارد دیسک یا HDD یکی از اساسی ترین اجزای لپ تاپ می باشد که تمام اطلاعات از قبیل تصاویر، آهنگ ها، فیلم ها و مدارک درون آن ذخیره می شود. کارکرد هارد دیسک به این شکل است که هرچه اطلاعات درون آن بیشتر باشد، سیستم باید برای پیدا کردن آن اطلاعات بیشتر تلاش کند و در عملکرد آن اختلال ایجاد می شود، پس برای اینکه از هارد لپ تاپ محافظت کنید باید فایل هایی که دیگر نیازی به آن ها نداریم را حذف کرده و فضای هارددیسک را خلوت کنیم.

2- حافظه پنهان لپ تاپ خود را خالی کنید

حافظه پنهان یکی از مواردی است که بعضی از کاربران از آن خبر ندارند و به سراغ آن نمی روند، با هر گردش در اینترنت مقدار زیادی کوکی و اطلاعات متفاوتی درون لپ تاپ شما ذخیره می شود که حافظه لپ تاپ شما را اشغال می کند. شاید با خود بگویید که حافظه پنهان با نگهداری لپتاپ چه ارتباطی دارد اما به این موضوع فکر کنید که روزهای زیادی با لپ تاپ خود در اینترنت گشته اید و اطلاعات متفاوتی در لپ تاپ شما ذخیره شده و حذف نشده اند این فایل ها در مدت طولانی روی هم انباشته شده و عملکرد لپتاپ را کند می کند. شما می توانید برای دانستن اینکه فایل هایی که در حافظه پنهان لپ تاپ شما است را چطور پاک کنید می توانید ویدیوی زیر را تماشا کنید.

3- نرم افزارهای سیستم را آپدیت کنید

استفاده از برنامه های قدیمی به این معنا می باشد که سیستم خود را در معرض خطر قرار می دهید، برنامه ها با سیستم امنیتی قدیمی یک طعمه برای هکرها است که به راحتی سیستم شما به وسیله آن هک شده و مورد سوءاستفاده قرار می گیرد. یکی از ترفندهای نگهداری لپتاپ آپدیت کردن برنامه هاست، وقتی نرم افزارها را آپدیت می کنید دستورات امنیتی جدید به برنامه های شما اضافه می شوند و امنیت اطلاعات شما تضمین می شود و علاوه بر آن سرعت لپ تاپ شما نیز بالاتر می رود و شما شاهد عملکرد بهتری خواهید بود.

4- لپ تاپ را از طریق نرم افزار سیستم خاموش کنید

بعضی از کاربران سیستم را بجای خاموش کردن از طریق نرم افزار به صورت دستی و با فشردن دکمه پاور خاموش می کنند. این کار کاملا اشتباه است زیرا سیستم برای خاموش شدن آماده نمی شود و به مرور زمان به سخت افزار لپ تاپ صدمه می زند و از عمر لپتاپ می کاهد. پس به جای اینکه ریسک خراب شدن لپ تاپ را به جان بخرید از راه امن آن را خاموش کنید و برق سیستم را قطع نکنید.

5- نور و صدای لپ تاپ را در حد مورد نیازتان نگه دارید

نور نمایشگر لپ تاپ یکی از مواردی است که باتری را مصرف می کند و اگر آن را کاهش دهید در مصرف باتری صرفه جویی می کنید. همیشه نیاز به بیشترین مقدار نور ندارید و می توانید آن را کمتر کنید تا هم برق کمتری مصرف کند و هم چشمان شما اذیت نشود.

همچنین صدا نیز مانند نور برق سیستم را مصرف می کند و ممکن است صدای زیاد به بلندگو های سیستم صدمه بزند، بهتر است در زمان هایی که نیاز به صدای بلند لپتاپ ندارید صدای آن را کم کنید.

آنتی ویروس لپ تاپ

6- از آنتی ویروس های معتبر استفاده کنید

آنتی ویروس یکی از حساس ترین نرم افزار هایی می باشد که هم باید معتبر و اصل باشد و هم اینکه به روز باشد. ویروس های کامپیوتری هر روز پیشرفت می کنند و راه های جدیدی برای نفوذ و سوءاستفاده از سیستم پیدا می کنند. پس به شما پیشنهاد می کنیم که از آنتی ویروس های معتبر و به روز استفاده کنید. همچنین از نصب چندین آنتی ویروس در سیستم خودداری کنید تا در عملکرد آن ها اختلالی به وجود نیاید و آنتی ویروس به خوبی کار کند.

7- از باتری و شارژر لپ تاپ مراقبت کنید

سیستم برقی لپ تاپ مهمترین بخش آن می باشد، اگر سیستم برقی لپ تاپ خراب شود آن لپ تاپ دیگر با تکه ای آشغال تفاوتی ندارد، پس نکات زیر را به خوبی به یاد بسپارید و از باتری و شارژر لپ تاپ مراقبت کنید تا خراب نشود.

برای شارژ کردن لپتاپ بهتر است زمانی که باتری 50 درصد است آن را به شارژر متصل کنید و در زمانی که شارژ کامل شد آداپتور شارژ را از آن جدا کنید. زمانی که از شارژر استفاده نمی کنید آن را از پریز بیرون آورید تا هم برق کمتری مصرف شود و به شارژر صدمه ای نزند.


اگر می خواهید عمر باتری خود را افزایش دهید می توانید مقاله « چهارده روش برای افزایش عمر باتری لپ تاپ » را مطالعه کنید.


8- نگذارید که به لپ تاپ فشاری وارد شود

در مقابل ضربه و فشار از لپ تاپ محافظت کنید و نگذارید به لپتاپ ضربه و یا فشاری وارد شود، همچنین هیچ وسیله ای را بر روی لپ تاپ نگذارید؛ زیرا به قطعات داخلی آن صدمه می زند و ممکن است بخشی از اجزای سیستم شما خراب شود.

9- نگهداری لپ تاپ در دمای مناسب

گرم شدن لپ تاپ یکی از مواردی است که کاربران همیشه برای آن نگران هستند. افزایش بیش از حد دمای سیستم باعث صدمه دیدن قطعات سخت افزاری و کم شدن عمر لپ تاپ می شود. در ادامه راهکار هایی را به شما می گوییم که به شما در محافظت از لپ تاپ در برابر گرما کمک می کند.

نحوه قرار گیری لپ تاپ

اولین نکته این می باشد که لپ تاپ را بر روی سطح صاف و مستحکم قرار دهید، اگر لپ تاپ را بر روی سطحی نرم مثل تشک، بالش و فرش قرار دهید هوا در لپ تاپ به خوبی گردش نمی کند و سیستم به خوبی خنک نمی شود، پس حتما در زمان کار کردن آن را بر روی میز یا سطح صاف قرار دهید تا فن های سیستم بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند. اگر امکان استفاده از کول پد را داشتید از آن استفاده کنید. کول پد از طریق یک کابل USB به سیستم وصل می شود و برق را از آن می گیرد، همچنین در مصرف برق نیز کم مصرف هستند. شاید فکر کنید که استفاده از کول پد مهم و ضروری نیست اما باید به شما بگوییم که استفاده از کول پد تاثیر به سزایی در خنک شدن سیستم شما می گذارد و برای لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ یک وسیله تقریبا ضروری می باشد.

لپ تاپ را در جای گرم رها نکنید

دومین نکته این می باشد که لپ تاپ را در محیط های گرم قرار ندهید. مثلا گاهی پیش می آید که کاربران لپتاپ را در ماشین می گذارند و چندین ساعت آن جا می ماند، این کار یک کار خطرناک و اشتباه است زیرا به اجزای سیستم صدمه می زند و در عملکرد آن نیز تاثیر منفی می گذارد و حتی ممکن است باتری لپ تاپ شما منفجر شود.

لپ تاپ را با دمای محیط هماهنگ کنید

سعی کنید لپ تاپ را با دمای محیط هماهنگ کنید، مثلا اگر لپ تاپ را از یک اتاق گرم به یک اتاق خنک جا به جا می کنید تقریبا 15 دقیقه به آن زمان دهید تا با دمای اتاق هماهنگ شود و سپس شروع به کار با لپ تاپ خود کنید.

از برنامه های مدیریت حرارت سیستم استفاده کنید

نرم افزارهایی مثل Speed fan ، KAR Energy Saver ، TPFanControl ، NoteBook FanControl و ZOTAC FireStorm به سیستم شما کمک می کند تا عملکرد بهتری در خنک کردن فضای لپتاپ داشته باشد. استفاده از این برنامه ها نیز تا حدودی برای سیستم مفید است.

به سیستم استراحت دهید

بهترین راهکار برای خنک شدن لپ تاپ این می باشد که کمی به آن استراحت دهید. زمانی که متوجه شدید لپ تاپ شما داغ شده کار خود را کمی متوقف کنید و به آن کمی زمان دهید تا خنک شود.

10- نگهداری لپ تاپ در هنگام کار کردن با لپ تاپ

در زمان کار کردن ابتدا لپ تاپ را در جای مناسب و بدون گرد و غبار قرار دهید و در شرایط ایده آل از آن استفاده کنید، نحوه قرار گیری لپ تاپ و بدن خود را به شکلی قرار دهید که هم برای کار کردن راحت باشید و به کمر و گردنتان فشاری وارد نشود و هم لپ تاپ در جایی قرار بگیرد که هوا به خوبی در سیستم آن گردش کند.

دست های خود را تمیز کنید و با دست کثیف با لپ تاپ کار نکنید. برای نگهداری بهتر از کیبورد و موس خارجی استفاده کنید و تا جایی که ممکن است از تاچ پد و کیبورد خود لپ تاپ کمتر استفاده کنید. در هنگام کار کردن با لپ تاپ نیز فشار کمی به کیبورد و تاچ پد وارد کنید، این کار به مرور زمان کیبورد و موس شما را به سمت نابودی می برد.

11- در تمیز نگه داشتن لپ تاپ کوشا باشید

لپ تاپ خود را هر چند روز یکبار تمیز کنید. منظور ما از تمیز کردن فقط این نیست که سطوح آن را با دستمال تمیز کنید، بلکه کمی در این کار جلوتر بروید و به بقیه بخش ها نیز دستی بکشید. روی مانیتور را با دستمال و مایع ضدعفونی کننده مناسب تمیز کنید اما در هنگام تمیز کردن فشار زیادی به آن وارد نکنید و از اسپری کردن مایع ضد عفونی کننده بر روی مانیتور خودداری کنید؛ شکل بهتر این می باشد که اسپری را بر روی دستمال بزنید و سطح مانیتور را تمیز کنید. درون پورت ها را با یک فرچه که مناسب این کار باشد تمیز کنید و گرد و غبار درون آن را خارج کنید، دکمه های کیبورد را جدا کنید و زیر آن را با یک فرچه مناسب تمیز کنید و سپس دکمه ها را در جای خود قرار دهید. سپس به سراغ حفره های بدنه لپ تاپ بروید و گرد و غبار آن را نیز پاک کنید، این گرد و غبار در عملکرد فن اختلال ایجاد می کند و باعث می شود که سیستم به خوبی خنک نشود.

لپ تاپ خود را تمیز کنید

همچنین در هنگام کار کردن با لپ تاپ مصرف خوراکی و نوشیدنی را تا حد ممکن کم کنید و وقتی با لپ تاپ کار می کنید چیزی نخورید، تنها یک لحظه غفلت کافیست که نوشیدنی شما بر روی لپتاپ بریزد و آن را خراب کند و یا غذا و ذرات آن در حفره های لپ تاپ برود و درون آن را کثیف کند. پس تا اندازه ای که می توانید در کنار لپ تاپ غذا و نوشیدنی مصرف نکنید و نگذارید بر روی لپ تاپ بریزند. اما اگر نمی توانید که این نکته را کامل رعایت کنید پیشنهاد می کنیم مقاله " نجات لپ تاپ خیس شده " را مطالعه کنید و از قبل برای این موقعیت آماده باشید که در صورت وقوع این اتفاق بتوانید در زمان درست لپ تاپ خود را از مرگ نجات دهید.

12- برای ارتقای لپ تاپ خود از لوازم مناسب استفاده کنید

بسیاری از افراد وقتی لپ تاپ را می خرند به این فکر می کنند که آن را ارتقا دهند، برای این کار حتما تجهیزاتی را خریداری کنید و نصب کنید که برای سیستم شما مناسب است. ارتقای یک لپتاپ اگر به درستی انجام نشود ممکن است باعث خرابی و خسارات جبران ناپذیری شود. مقاله " نکات مهم در ارتقای لپ تاپ " راهنمای خوبی برای شما می باشد تا بتوانید به بهترین روش سیستم خود را ارتقا دهید.

امیدواریم که نکات بالا برای شما مفید بوده باشد و در نگهداری لپ تاپ به شما کمک کرده باشیم. به یاد داشته باشید که اگر می خواهید دیر تر نیاز به خرید یک لپ تاپ نو داشته باشید باید به خوبی از آن مراقبت کنید. برای دانستن ترفند های بیشتر به صفحه " آموزش ها و ترفندها " در لپ مال مراجعه کنید و مقالات دیگر ما درباره لپ تاپ ها را نیز مطالعه کنید.

تماس با لپ مال