10 نکته حیاتی برای خرید کارت گرافیک گیمینگ
  • 21 آذر 1402

10 نکته حیاتی برای خرید کارت گرافیک گیمینگ

بدون شک کارت گرافیک یکی از مهم ترین اجزا یک سیستم کامپیوتری مناسب بازی های کامپیوتری (که در اصطلاح به آن سیستم گیمینگ نیز گفته می شود) است. کارت گرافیک به مانند سایر قطعات سخت افزاری کامپیوتر از بخش های مختلفی تشکیل شده است و عملکرد مناسب یک کارت گرافیک (خصوصاً کارت گرافیک گیمینگ) به عوامل زیادی وابستگی دارد. این مطلب از لپ مال سعی داریم تا ضمن معرفی مهم ترین اجزا کارت گرافیک، به بررسی برخی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر ارائه عملکرد کارت گرافیک گیمینگ پرداخته و در انتها 5 کارت گرافیک گیمینگ برتر در سطوح و رده های قیمتی متفاوت را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.


همچنین می توانید راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک های سال 2023 را مطالعه کنید.


کارت گرافیک از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

هر کارت گرافیک از اجزا متعددی که عملکردهای منحصر به فردی را از خود ارائه می دهند، تشکیل شده است. در این بخش به صورت کوتاه به بررسی اصلی ترین اجزا یک کارت گرافیک و عملکردهای هر جز خواهیم پرداخت.

واحد پردازش گرافیک (GPU)

واحد پردازش گرافیک یا GPU، قلب یک کارت گرافیک است. GPU از هزاران واحد پردازش کوچک تر (که در پردازنده های گرافیکی انویدیا با نام هسته های کودا /CUDA و در پردازنده های گرافیکی AMD با نام پردازنده های جریانی نیز یاد می شود) را در بر می گیرد. وظیفه اصلی GPU «انجام محاسبات پیچیده ریاضی و تولید رندرهای گرافیکی» از طریق پردازش داده ها و اجرا دستورالعمل های ارائه شده، است.

حافظه دسترسی تصادفی ویدیویی (VRAM)

حافظه دسترسی تصادفی ویدیویی، یک حافظه اختصاصی تعبیه شده روی کارت گرافیک است. وظیفه اصلی این حافظه، ذخیره سازی «داده های تصویر، بافت ها، سایه زن ها و سایر عناصر گرافیکی مورد نیاز GPU» است. این حافظه اختصاصی با ایجاد دسترسی سریع به داده های مورد نیاز GPU برای تولید رندرهای گرافیکی، نیاز به واکشی داده ها از حافظه اصلی سیستم کامپیوتری (رم) را کاهش می دهد و از این رو کارت گرافیک قادر است تا عملکرد بسیار سریع تری را در هر لحظه از خود به نمایش بگذارد.

سیستم خنک کننده

در حالت کلی، کارت گرافیک سیستم کامپیوتری (خصوصاً کارت گرافیک گیمینگ) در هنگام پردازش اطلاعات، مقدار قابل توجهی از گرما را از خود تولید می کند. از آنجایی که گرما محبوس شده در سیستم های کامپیوتری، منجر به «افت سرعت در عملکرد و در نهایت خرابی سایر قطعات سخت افزاری» می شود؛ تمامی کارت های گرافیک گیمینگ از سیستم خنک کننده مجزا بهره می برند. این سیستم خنک کننده از مجموعه ای از «مایعات خنک کننده، هیت سینک و یک یا چندین فن» تشکیل شده است و با دفع و کنترل دما در یک محدوده مشخص از وارد شدن آسیب به GPU یا سایر قطعات داخلی کیس جلوگیری می کند.

کانکتورهای برق

به طور کلی، کارت های گرافیک به میزان بیشتری از برق ارائه توسط اسلات های PCIe مادربرد نیاز دارند و برق مورد نیاز خود را از طریق کانکتورهای برق دریافت می کنند. اغلب کانکتورهای برق به شکل کانکتورهای 6 پین یا 8 پین به بازار عرضه می شوند و بسته به طراحی کارت گرافیک، هر کارت گرافیک از کانکتور برق سازگار با طراحی خود، بهره می برد.

برد مدار چاپی (PCB)

برد مدار چاپی یا PCB بردی است که تمامی اجزا کارت گرافیک را در خود جای می دهد و اتصالات الکتریکی را بین «VRAM ، GPU، کانکتورهای برق و سایر قطعات» را برقرار ساخته و مدیریت می کند.

رابط PCI Express

کارت های گرافیک از طریق اسلات PCIe و توسط رابط PCI Express به مادربرد متصل می شوند. این رابط، داده ها را با سرعت بسیار بالایی بین کارت گرافیک و سایر قطعات سخت افزاری (مانند CPU) انتقال می دهد.

پورت های خروجی نمایشگر

به طور کلی، کارت های گرافیک از پورت های خروجی نمایشگر متعددی بهره می برند و از پورت هایی نظیر: «HDMI، دیسپلی پورت و DVI» پشتیبانی می کنند. این پورت های خروجی با اتصال کارت گرافیک به مانیتور یا سایر دستگاه های نمایشگر، تصاویر رندرهای گرافیکی تولید شده را برای کاربر به نمایش می گذارند.

 

10 نکته برای خرید کارت گرافیک گیمینگ

 

در هنگام خرید کارت گرافیک گیمینگ به چه نکاتی توجه کنیم؟

به طور کلی، فرآیند خرید کارت گرافیک گیمینگ کمی زمان بر و پیچیده است و پیش از هر اقدامی لازم است تا با عوامل موثر بر ارائه عملکرد کارت گرافیک گیمینگ آشنایی داشته باشید. در هنگام خرید کارت گرافیک گیمینگ به چه نکاتی زیر توجه داشته باشید:

تعیین بودجه مالی

بدون شک اولین گام در هنگام انتخاب یک کارت گرافیک گیمینگ، مشخص کردن «بودجه مالی» است. پس از تعیین بودجه مالی می توانید تا تنها به بررسی مشخصات کارت های گرافیک موجود در بازه قیمتی مورد نظر خود بپردازید و از سردرگمی بیش از حد خود جلوگیری کنید!

تعیین نیازهای اساسی

پس از تعیین بودجه مالی، حالا نوبت آن است که نیازهای اساسی خود از یک سیستم گیمینگ را مشخص کنید و از این طریق، کارت گرافیک مناسب کامپیوتر گیمینگ ایده آل خود را به آسانی انتخاب کنید. در این مرحله به مشخصاتی نظیر: «سطح پیچیدگی و حجم بازی های ویدیویی مورد علاقه، وضوح دلخواه برای مشاهده تصاویر بازی، حداکثر میزان تاخیر یا کندی ای که می توانید در هنگام بازی کردن تحمل کنید» توجه داشته باشید.

برند کارت گرافیک

در حال حاضر، نبض بازار کارت گرافیک سیستم های کامپیوتری در دستان دو کمپانی بزرگ انویدیا (Nvidia) و ای ام دی (AMD) است. در حالت کلی، انتخاب یک برنده از میان دو سازنده بزرگ بسیار چالش برانگیز است و در یک جمله کوتاه می توان گفت که تعیین «برنده» از میان این دو سازنده به «بودجه مالی» و «نیازهای اساسی» کاربر وابستگی دارد.

در شرایطی که بودجه مالی محدودتری دارید، AMD انتخاب ایده آل تری برای شما خواهد بود. کمپانی AMD گستره وسیعی از کارت های گرافیک گیمینگ مقرون به صرفه اما بسیار باکیفیت را برای سیستم های گیمینگ پایین رده و میان رده ارائه می دهد و از این حیث، ارزش خرید بهتری دارد.

از سوی دیگر، اگر به دنبال خریداری یک سیستم گیمینگ فوق العاده قوی، حرفه ای و سازگار با نمایشگر و بازی های دارای وضوح QHD هستید؛ انویدیا انتخاب شایسته تری برای شماست. کمپانی انویدیا در فرآیند ساخت کارت های گرافیک گیمینگ خود، نسبت به AMD، از فناوری های پیشرفته تری استفاده می کند و از این رو کارت های گرافیک این کمپانی در «بازی های پیچیده و حجیم» و «عملیات های محاسباتی» عملکرد بسیار بهتری را از خود به نمایش می گذارند. علاوه بر این،کارت های گرافیک انویدیا انرژی کمتری را مصرف می کنند و در نتیجه گرمای کمتری را نیز تولید می کنند. با این حال توجه داشته باشید که «عملکرد فوق العاده قوی» قیمت فوق العاده بالا را نیز با خود به همراه می آورد و اغلب کارت های گرافیک انویدیا با برچسب قیمتی نسبتاً بالایی به بازار عرضه می شوند.

سازگاری کارت گرافیک با مادربرد

سازگاری کارت گرافیک با مادربرد، یکی از اصلی ترین و ابتدایی ترین مواردی است که در هنگام خریداری کارت گرافیک گیمینگ باید به آن توجه داشته باشید. در این بخش به مشخصات فیزیکی کارت گرافیک نظیر: «ابعاد فیزیکی، تعداد و نوع اسلات های مورد نیاز برای نصب (مانند PCIe x16) » توجه کرده و از سازگاری کارت گرافیک مورد نظر با سایر قطعات سخت افزاری مانند: «CPU، مانیتور و ..» اطمینان حاصل فرمایید.


همچنین میتوانید راهنمای کامل خرید مادربرد گیمینگ رو مطالعه کنید.


سرعت کلاک GPU (فرکانس پردازشی)

GPU کارت گرافیک با سرعت کلاک مشخصی کار می کند. سرعت کلاک GPU یک کارت گرافیک، میزان سرعت پردازش داده توسط GPU را تعیین می کند. این سرعت با معیار مگا/گیگاهرتز اندازه گیری می شود و طبیعتاً هر چه این سرعت بیشتر باشد، کارت گرافیک داده ها را بر سرعت بیشتری پردازش می کند و عملکرد روان تری را از خود به نمایش می گذارد.

 

سطح گیمر/وضوح بازی

حداقل سرعت کلاک

سرعت کلاک پیشنهادی

GPU پیشنهادی

گیمرهای مبتدی

(وضوح بازی 1080p)

1200 الی 1500 مگاهرتز

1500 الی 1800 مگاهرتز

Radeon RX 570 کمپانی AMD

GeForce GTX 1650 انویدیا

گیمرهای معمولی

(وضوح بازی 1080p یا 1440p)

1600 الی 2000 مگاهرتز

2000 الی 2400 مگاهرتز

Radeon RX 6600 کمپانی AMD

GeForce RTX 3050 انویدیا

گیمرهای حرفه ای

(وضوح بازی 1440p یا 4K)

2200 الی 2500 مگاهرتز

2500 الی 3000 مگاهرتز

Radeon RX 6700 XT کمپانی AMD

GeForce RTX 3070 Ti انویدیا

 

ظرفیت VRAM

در حالت کلی، ظرفیت ایده آل VRAM برای گیمرها به سطوح «مبتدی، معمولی یا حرفه ای» بودن گیمر و عوامل نظیر: «وضوح نمایشگر، پیچیدگی بازی های در حال اجرا و تنظیمات گرافیکی مورد نظر کاربر» بستگی دارد. توجه داشته باشید که هر چه ظرفیت VRAM بیشتر باشد، آن کارت گرافیک گیمینگ «عملکرد روان تری» را از خود ارائه می دهد و بافت های تصاویر را با وضوح بهتری به نمایش در می آورد.  ظرفیت پیشنهادی VRAM برای گیمرهای «مبتدی، معمولی و حرفه ای» به شرح زیر است:

 

سطح گیمر/وضوح بازی

مناسب تنظیمات بازی

ظرفیت پیشنهادی VRAM

گیمرهای مبتدی

(وضوح بازی 1080p)

تنظیمات متوسط رو به پیچیده

4 الی 6 گیگابایت

گیمرهای معمولی

(وضوح بازی 1080p یا 1440p)

تنظیمات نسبتاً پیچیده

6 الی 8 گیگابایت

گیمرهای حرفه ای

(وضوح بازی 1440p یا 4K)

تنظیمات بسیار پیچیده

یا استفاده همزمان از چند مانیتور

10 گیگابایت یا بیشتر

 

پهنای باند حافظه

به طور کلی، داده ها از طریق گذرگاه حافظه میان GPU و VRAM انتقال داده می شوند. پهنای باند گذرگاه حافظه، تعیین کننده مقدار داده ای است که در هر ثانیه می تواند منتقل شود. هر چه گذرگاه حافظه کارت گرافیک بزرگ تر باشد؛ پهنا باند حافظه بیشتر است و امکان انتقال سریع تر داده ها فراهم خواهد بود. در این شرایط کارت گرافیک گیمینگ می تواند تا با مدیریت بهتر حجم زیادی از داده های گرافیکی، «وضوح بهتر بافت های تصویر، نرخ فریم بهبود یافته و عملکرد کلی عملکرد بهتری» را از خود به نمایش بگذارد. پهنای باند حافظه پیشنهادی برای گیمرهای «مبتدی، معمولی و حرفه ای» به شرح زیر است:

 

سطح گیمر/وضوح بازی

ظرفیت پهنا باند حافظه پیشنهادی

وضوح نمایش در بازی های سخت

گیمرهای مبتدی

(وضوح بازی 1080p)

160 الی 200 گیگابیت بر ثانیه

اجرا با وضوح پایین

گیمرهای معمولی

(وضوح بازی 1080p یا 1440p)

200 الی 300 گیگابیت بر ثانیه

اجرا با وضوح متوسط

گیمرهای حرفه ای

(وضوح بازی 1440p یا 4K)

بیشتر از 300 گیگابیت بر ثانیه

اجرا با وضوح بسیار عالی

 

پشتیبانی از SLI/Crossfire (در صورت تمایل کاربر)

برخی از کارت های گرافیک از SLI (فناوری انحصاری انویدیا) یا CrossFireX (فناوری انحصاری AMD) پشتیبانی می کنند. این دو فناوری امکان فعالیت همزمان چند کارت گرافیک (به صورت موازی) روی یک سیستم کامپیوتری را فراهم می کنند. در این شرایط حجم کاری میان کارت های گرافیک تقسیم می شود و سرعت ارائه عملکرد گرافیکی سیستم به میزان قابل توجهی بهبود می یابد؛ اما با فعال سازی این قابلیت، لازم است تا به سازگاری کارت های گرافیک با مادربرد و درایور مخصوص، نیز توجه شود.

پشتیبانی از اورکلاک (در صورت تمایل کاربر)

برخی از کارت های گرافیک از قابلیت «اورکلاک» پشتیبانی می کنند. در این قابلیت، GPU کارت گرافیک گیمینگ، عملکرد خود را با سرعت کلاک بالاتری (نسبت به تنظیمات کارخانه خود) ارائه می دهند. در این شرایط، کارت گرافیک عملکرد بهتر و قوی تری را در بازی های ویدیویی پیچیده تر از حد تحمل خود، ارائه می دهد. توجه داشته باشید که در اثر استفاده از قابلیت «اورکلاک» میزان گرمای تولید شده توسط کارت گرافیک افزایش می یابد و در نتیجه در برخی از مواقع لازم است تا یک سیستم خنک کننده ثانویه روی سیستم نصب شود یا سیستم خنک کننده فعلی تقویت شود.

بررسی سیستم خنک کننده، کانکتور برق و پورت های اتصال

در نهایت، فراموش نکنید تا به جزئیاتی مانند: «قدرت و نحوه عملکرد سیستم خنک کننده»، «تعداد کانکتورهای برق و میزان برق مورد نیاز در شرایط مواجه شدن با پیچیدگی»، «تعداد و انواع پورت های خروجی اتصال به نمایشگر» نیز توجه داشته باشید.

5 کارت گرافیک گیمینگ برتر مناسب گیمرهای مبتدی تا حرفه ای

حتماً لازم نیست به سراغ بررسی و خرید بهترین کارت گرافیک های گیمینگ بازار بروید مثلا از بین مقایسه RTX 4090 با RX 7900 XTX، یکی را انتخاب کنید. در این بخش به بررسی 1 کارت گرافیک های مقرون به صرفه (برای گیمرهای مبتدی)، 2 کارت گرافیک متوسط (مناسب گیمرهای معمولی) و 2 کارت گرافیک فوق العاده قوی (برای گیمرهای حرفه ای) خواهیم پرداخت.

 

5 کارت گرافیک برتر گیمینگ

 

1-    کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX-RX5600XT-O6G

کارت گرافیک ROG STRIX RX 5600 XT 6GB OC در ابعاد 303x130x53 میلی متر طراحی شده است و از پردازنده گرافیکی Radeon RX 5600 XT کمپانی AMD بهره می برد. فرکانس پردازشی این کارت گرافیک (در حالت پایه) 1670 مگاهرتز است که این میزان به واسطه پشتیبانی کارت از اورکلاک، تا 1770 مگاهرتز نیز افزایش می یابد. ظرفیت VRAM این کارت گرافیک 6 گیگابایت است که این میزان از ظرفیت (با توجه به فرکانس پردازشی) برای گیمرهای مبتدی کفایت می کند. کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX RX5600XT O6G از رزولوشن تصویر 4320 × 7680 پشتیبانی می کند و از «1 پورت HDMI و 3 پورت دیسپلی پورت» بهره می برد. این کارت گرافیک به یک کانکتور برق 6 پین و یک کانکتور 8 پین PCI-E مجهز می باشد و به منبع تغذیه ای با حداقل توان 450 وات نیاز دارد. لازم به ذکر است، این کارت گرافیک از CrossFireX نیز پشتیبانی می کند.

2-  کارت گرافیک لنوو مدل ThinkStation GeForce RTX 2080 Super 8GB GDDR6

کارت گرافیک لنوو مدل ThinkStation GeForce RTX 2080 Super ابعادی در حدود 400x187x105 میلی متر دارد و به پردازنده گرافیکی RTX 2080 Super از سری جی فورس کمپانی انویدیا مجهز می باشد. فرکانس پردازشی این کارت گرافیک (در حالت پایه) 1650 مگاهرتز است که این میزان با فعال سازی قابلیت از اورکلاک، تا 1815 مگاهرتز نیز افزایش می یابد. این کارت گرافیک به یک VRAM نوع GDDR6 با ظرفیت 8 گیگابایت مجهز می باشد. ترکیب این میزان از ظرفیت VRAM و فرکانس پردازشی در این کارت، آن را به کارت گرافیک گیمینگ ایده آلی برای گیمرهای معمولی تبدیل می کند.  کارت گرافیک ThinkStation GeForce RTX 2080 Super لنوو از رزولوشن تصویر 4320 × 7680 پشتیبانی می کند و از «یک پورت USB Type-C، یک پورت HDMI و سه پورت دیسپلی پورت» بهره می برد. این کارت گرافیک به یک کانکتور برق 6 پین و یک کانکتور 8 پین PCI-E مجهز می باشد و به یک منبع تغذیه با حداقل توان 250 وات نیاز دارد. لازم به ذکر است، این کارت گرافیک از SLI پشتیبانی نمی کند.

3- کارت گرافیک ایسوس مدل Dual-RX6600-8G

کارت گرافیک ایسوس مدل Dual RX6600 8G در ابعاد 243x134x49 میلی متر طراحی شده است و به پردازنده گرافیکی Radeon RX 6600 کمپانی AMD با 1792 پردازنده جریانی مجهز می باشد. فرکانس پردازشی این کارت گرافیک (در حالت پایه) 2064 مگاهرتز است که این میزان به واسطه پشتیبانی از قابلیت از اورکلاک، تا 2491 مگاهرتز نیز افزایش می یابد. این کارت گرافیک از VRAM نوع GDDR6 با ظرفیت 8 گیگابایت بهره می برد که این میزان از ظرفیت با در نظرگیری فرکانس پردازشی کارت، عملکرد روانی را در بازی های نسبتاً سنگین (برای گیمرهای معمولی) به نمایش می گذارد. کارت گرافیک ایسوس Dual RX 6600 از رزولوشن تصویر 4320 × 7680 پشتیبانی می کند و از «1 پورت HDMI و 3 پورت دیسپلی پورت» بهره می برد. این کارت گرافیک به یک کانکتور برق 8 پین PCI-E مجهز می باشد و به یک منبع تغذیه با حداقل توان 500 وات نیاز دارد. از سایر مشخصات این کارت گرافیک می توان به پشتیبانی از CrossFireX اشاره داشت.

4- کارت گرافیک ایسوس مدل Dual RTX 4060 Ti O16G

کارت گرافیک ایسوس مدل Dual RTX 4060 Ti 16GB OC ابعادی در حدود 227.2x123.24x49.6 میلی متر دارد و از پردازنده گرافیکی قدرتمند GeForce RTX 4060 Ti انویدیا با 4352 هسته کودا بهره می برد. فرکانس پردازشی این کارت گرافیک (در حالت پایه) 2595 مگاهرتز است و در حالت اورکلاک به 2625 مگاهرتز نیز می رسد. این کارت گرافیک به VRAM نوع GDDR6 با ظرفیت 16 گیگابایت مجهز می باشد که ترکیب این ظرفیت از VRAM با فرکانس پردازشی عالی این کارت گرافیک عملکرد فوق العاده را برای گیمرهای حرفه ای به نمایش می گذارد. کارت گرافیک Dual RTX 4060 Ti ایسوس از رزولوشن تصویر 4320 × 7680 پشتیبانی می کند و از «1 پورت HDMI و 3 پورت دیسپلی پورت» بهره می برد. این کارت گرافیک به یک کانکتور برق 8 پین PCI-E مجهز می باشد و به یک منبع تغذیه با حداقل توان 650 وات نیاز دارد. لازم به ذکر است، این کارت گرافیک از CrossFireX پشتیبانی نمی کند.

5- کارت گرافیک ایسوس مدل ROG Strix GeForce RTX 4070 Ti 12GB GDDR6X OC Edition

کارت گرافیک ایسوس مدل ROG Strix GeForce RTX 4070 Ti OC Edition در ابعاد 336x150x63 میلی متر به بازار عرضه می شود. این کارت گرافیک از پردازنده گرافیکی GeForce RTX 4070 Ti انویدیا با 7680 هسته کودا و VRAM نوع GDDR6X با ظرفیت 12 گیگابایت بهره می برد. فرکانس پایه این کارت گرافیک 2760 مگاهرتز است و در حالت اورکلاک به 2790 مگاهرتز نیز می رسد. این کارت گرافیک گیمینگ به واسطه تنظیمات بسیار قوی خود، عملکرد فوق العاده درخشانی را برای گیمرهای حرفه ای به ارمغان می آورد. کارت گرافیک ROG Strix GeForce RTX 4070 Ti OC Edition ایسوس از رزولوشن تصویر 4320 × 7680 پشتیبانی می کند و از «2 پورت HDMI و 3 پورت دیسپلی پورت» بهره می برد. این کارت گرافیک به یک کانکتور برق 16 پین PCI-E مجهز می باشد و به یک منبع تغذیه با حداقل توان 750 وات نیاز دارد. لازم به ذکر است، در حالیکه این کارت گرافیک از CrossFireX پشتیبانی نمی کند اما به واسطه پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو نور (ری تریسینگ) عملکرد بصری فوق العاده ای را از خود به نمایش می گذارد.

کلام پایانی

در اولین گام برای خریداری یک کارت گرافیک گیمینگ، «بودجه مالی و نیازهای خود» را مشخص کنید. سپس کمپانی سازنده GPU کارت گرافیک خود را تعیین کرده و با در نظرگیری ابعاد فیزیکی و فرم فاکتور، کارت گرافیک گیمینگ رویایی خود را تهیه کنید.

به طور کلی پیشنهاد می شود تا برای خریداری کارت گرافیک گیمینگ برای سیستم های گیمینگ مبتدی به مشخصاتی نظیر: «فرکانس پردازشی 1500 الی 1800 مگاهرتزی، VRAM با ظرفیت 4 الی 6 گیگابایت و پهنای باند حافظه 160 الی 200 گیگابیت بر ثانیه» توجه داشته باشید.

برای سیستم های گیمینگ معمولی، کارت های گرافیک گیمینگ دارای مشخصاتی نظیر «فرکانس پردازشی در بازه 2000 الی 2400 مگاهرتز، VRAM با ظرفیت 6 الی 8 گیگابایت و پهنای باند حافظه 200 الی 300 گیگابیت بر ثانیه» را مد نظر خود قرار دهید.

در نهایت، برای سیستم های گیمینگ حرفه ای و فوق حرفه ای بهتر است تا تمرکز خود را بر روی کارت های گرافیکی دارای «فرکانس پردازشی 2500 الی 3000 مگاهرتزی، VRAM با ظرفیت بیشتر از 10 گیگابایتی و پهنای باند حافظه بیشتر از 300 گیگابیت بر ثانیه ای» قرار دهید.

علاوه بر این، در صورت تمایل به بهره گیری از قابلیت های «اورکلاک، ری تریسینگ و SLI یا  CrossFireX» از پشتیبانی یا عدم پشتیبانی این قابلیت ها توسط کارت گرافیک گیمینگ اطمینان حاصل فرمایید.

سوالات پرتکرار کاربران

آیا قیمت ارزان تر کارت های گرافیک AMD به معنا کیفیت پایین آن هاست؟

خیر. به عنوان مثال، کارت گرافیک Radeon RX Vega 64 به عنوان یکی از قدرتمندترین کارت های گرافیک کمپانی AMD محسوب می شود اما در عین حال در بازه قیمتی کمتر از 500 دلار قرار می گیرد!


آیا پشتیبانی از SLI و  CrossFireX در کارت گرافیک گیمینگ ضروری است؟

در حالت کلی خیر. در کارت های گرافیک قدرتمند (دارای فرکانس پردازشی و ظرفیت VRAM بالا)، پشتیبانی از SLI و  CrossFireX ضروری نیست و یک کارت گرافیک پاسخگو نیازهای گیمرهای حرفه ای می باشد.


کدام یک از کارت های گرافیک گیمینگ معرفی شده نسبت به عملکرد خود، قیمت مقرون به صرفه ای دارد؟

کارت گرافیک ThinkStation GeForce RTX 2080 Super 8GB GDDR6 لنوو نسبت به قیمت خود، عملکرد بسیار چشمگیری را ارائه می دهد.


آیا استفاده از سیستم خنک کننده مجزا برای کارت گرافیک گیمینگ الزامی است؟

خیر. اغلب کارت های گرافیک از سیستم خنک کننده اختصاصی بهره می برند و در اغلب اوقات نیازی به خریداری سیستم خنک کننده مجزا وجود ندارد.


مشاوره خرید لپ مال 

اشتراک گذاری :