راهنمای خرید کارت گرافیک در سال ۲۰۲۳
  • 21 تیر 1402

راهنمای خرید کارت گرافیک در سال ۲۰۲۳

فضای داخلی کیس کامپیوتر از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام مسئول یک عملکرد خاص هستند. اگر همین حالا کیس کامپیوتر خود را باز کنید احتمالا یک مادربرد، CPU، RAM و یک درایو حافظه داخلی را مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این موارد، GPU یا اصطلاحا کارت گرافیک را می ‌بینید که مسئول ایجاد تصاویر روی صفحه نمایش است. خرید کارت گرافیک یکی از مهم ترین بخش های فرآیند انتخاب قطعات است و به هدفی که بابت آن اقدام به خرید کامپیوتر کرده اید، بستگی دارد. در این مطلب با کارت گرافیک و کارایی آن و همچنین بهترین کارت گرافیک های سال ۲۰۲۳ آشنا خواهید شد.

کارت گرافیک چیست؟

کارت گرافیک یک سخت افزار است که مسئولیت اصلی آن نمایش تصاویر شامل عکس، ویدیو، بازی، فایل متنی، محیط معمولی دسکتاپ، پوشه فایل ها یا هر چیز دیگری، روی صفحه نمایش است. تمام وظایفی که نیاز به قدرت پردازش بسیار بالا دارند مانند بازی های ویدیویی یا کارهایی که ما آن را ساده می دانیم مانند باز کردن یک فایل متنی جدید، همگی نیاز به استفاده از کارت گرافیک دارند.

کارت گرافیک در اندازه و شکل های مختلفی به بازار عرضه می شود اما همه آنها در دو دسته اصلی قرار می گیرند:

·       کارت گرافیک یکپارچه: این مدل کارت گرافیک ها مستقیماً روی مادربرد ساخته می شوند و به همین دلیل به آنها یکپارچه یا Integrated گفته می شود. از این کارت گرافیک ها معمولا در لپ تاپ ها استفاده شده و به راحتی قابل ارتقا نیستند.

·       کارت گرافیک مجزا: این کارت گرافیک ها به صورت قطعه ای سخت افزاری و مجزا هستند که از طریق یک اسلات روی مادربرد اضافه می شوند و قدرت بیشتری از کارت گرافیک یکپارچه دارند. از این کارت گرافیک ها برای انجام بازی های حرفه ای و سطح بالا، ویرایش ویدیو، مدل سازی ۳ بعدی و سایر وظایف سنگین و تخصصی استفاده می شود. بسیاری از افراد نیازی به خرید کارت گرافیک مجزا ندارند. بعضی از کارت گرافیک های جدید به صدها وات قدرت برای اجرا نیاز دارند. برای استفاده از این کارت گرافیک ها باید پردازنده شما هم نسل جدید و دارای قدرتی هم‌طراز با کارت گرافیک باشد.


یکی از مهمترین نکات انتخاب کارت گرافیک مناسب، سازگاری آن با مادربرد است که می توانید در مقاله « چه کارت گرافیکی مناسب مادربرد من است؟ » ترفندهای این موضوع را مطالعه کنید.


بهترین کارت گرافیک در سال ۲۰۲۳

1.       کارت گرافیک ایسوس مدل TUF RTX 4070 Ti

2.     کارت گرافیک AMD مدل  Radeon RX 7900 XTX

3.    کارت گرافیک اینتل مدل Arc A770 Limited Edition

4.     کارت گرافیک زوتک مدل GeForce RTX 3060 Ti

5.     کارت گرافیک Nvidia مدل GeForce GTX 1660 Super

6.     کارت گرافیک PNY مدل GeForce RTX 4070 XLR8

7.     کارت گرافیک MSI مدل Mech Radeon RX 7600 OC

کارت گرافیک خوب نقش قلب تپنده هر کامپیوتر حرفه ای خصوصا گیمینگ را بر عهده دارد و بقیه قطعات در درجه اولویت دوم قرار می گیرند. بدون یک کارت گرافیک قدرتمند، حتی سریع ترین پردازنده ها هم خیلی از عهده وظایف سنگین برنخواهند آمد. اگر می خواهید بهترین کارت گرافیک موجود در بازار را بشناسید، می توان گفت که Nvidia RTX 4090 یک سر و گردن از تمام رقبا بالاتر است اما باید سبک سنگین کنید که آیا حاضر هستید ۱۶۰۰ دلار یا بالاتر برای یک کارت گرافیک بپردازید؟ قطعا همه نه به چنین کارت گرافیکی نیاز دارند و نه توان خرید آن را دارند. بنابراین برای خرید کارت گرافیک، فهرستی از بهترین های بازار با قیمت و سرعت های عالی تهیه کرده ایم که در ادامه خواهید دید.

۱. کارت گرافیک ایسوس مدل TUF RTX 4070 Ti

بالاخره یک گزینه میان رده هم در کارت گرافیک های سری RTX 4000 منتشر شد. با پرداخت مبلغی نسبتا مناسب می توانید کارت گرافیک Ti TUF RTX 4070 را خریداری کنید که دارای معماری Ada Lovelace مشابه در RTX 4090 Nvidia است که بسیار گران قیمت محسوب می شود. البته با خرید کارت گرافیک ۴۰۷۰ نمی توانید با گرافیک حرفه ای و سطح بالای ۴۰۹۰ رقابت کنید اما به لطف ۷۶۸۰ هسته CUDA، ۶۰ هسته RT و ۲۴۰ هسته Tensor همچنان از عملکرد عالی این کارت گرافیک در گیمینگ و کارهای سنگین مانند ویرایش ویدیو و خلق تصاویر گرافیکی هیجان زده خواهید شد.

کارت گرافیک Ti RTX 4070 هیچ مشکلی با فریم های بالا در p۱۴۴۰ ندارد حتی با وجود این که پیگیری پرتو فعال شده باشد. پشتییبانی از DLSS 3.0 باعث می شود این کارت گرافیک برای بازی های k۴ هم یکی از مدعیان اصلی رقابت باشد. این محصول کاملا کم حجم و فشرده و به شدت کارامد طراحی شده است که باعث می شود با تقریبا تمام پیکربندی های PC به بهترین شکل انطباق پیدا کند. بالاترین سرعت کارت گرافیک 4070 Ti  برابر با ۲۷۳۰ مگاهرتز برآورد می شود و دارای پهنای باند ۵۰۴ گیگابایت و حافظه ۱۲ گیگ است.

از مزایایی که خرید کارت گرافیک 4070 Ti به همراه دارد می توان به ارزان تر بودن از نسخه 3080 حتی با وجود ارائه همان کارایی، قدرتمند بودن Frame Generation، خنک، بی صدا و کارامد بودن اشاره کرد. تنها ایرادی که می توان از این کارت گرافیک گرفت این است که Frame Generation آن همه جا موجود نیست.

برای مشاهده مشخصات کامل و سفارش آنلاین این محصول می توانید به صفحه خرید آن در سایت لپ مال مراجعه کنید.

۲. کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX

اگر برای خرید کارت گرافیک تمایل دارید که از برند AMD انتخاب کنید و محدودیتی هم برای هزینه ندارید، پیشنهاد ما کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX است که در حال حاضر یک گرافیک پرچم دار از برند AMD محسوب می شود. عملکرد این کارت گرافیک نسبت به نسل های قبلی پیشرفت چشمگیری داشته و با پیاده سازی RDNA 3، انتظارات را تا حد بسیار زیادی بالا برده است. این معماری به طور باورنکردنی کارامد است که به ترتیب با فرآیند ساخت ۵ نانومتر و ۶ نانومتر برای هسته های GPU و ماژول‌های مموری، ایجاد شده است. سرعت پایه این کارت گرافیک ۲.۳ گیگاهرتز است و می تواند تا حداکثر سرعت ۲.۵ گیگاهرتز هم بالا برود.

کمپانی AMD برای به حداکثر رساندن کارایی این کارت گرافیک پیشنهاد می دهد که آن را با یک پردازنده Ryzen استفاده کنید تا مزایای بیشتری در رابطه با مموری، در اختیار شما قرار بگیرد. کارت گرافیک RX 7900 XTX می تواند پهنای باند مموری را تا ۲۵۰۰ گیگابایت بر ثانیه، پشتیبانی کند.

تعداد هسته های این کارت گرافیک ۶۱۴۴ عدد است که در مقایسه با سری RTX 40 از شرکت Nvidia، تعداد هسته های کمتری دارد اما می تواند این کمبود را در جایی دیگر با سرعت ساعت بالاتر و پهنای باند بیشتر برای مموری، جبران کند. با این کارت گرافیک می توانید تمام امکانات گرافیک های حرفه ای و گران قیمت شامل پشتیبانی از پیگیری پرتو و Radeon Super Resolution که نقش DLSS در کارت گرافیک های Nvidia را در کارت گرافیک های AMD دارد، خواهید داشت. می توان گفت که این کارت گرافیک، قدرتمندترین کارت گرافیک AMD است و می توان آن را مشابه Nvidia GeForce RTX 4080 دانست. با این کارت گرافیک هیچ مشکلی در انجام بازی های محبوب خود با رزولوشن k۴ نخواهید داشت. قیمت این کارت گرافیک ۹۹۹ دلار است که قیمت بالایی محسوب می شود اما نسبت به پرچم دار بودن آن، کاملا منطقی است.

از مزایای این کارت گرافیک می توان به عملکرد تحسین برانگیز آن در رزولوشن k۴ و بهبود عملکرد با گذشت زمان، اشاره کرد. تنها ایرادی که می توان از این کارت گرافیک گرفت مصرف برق بالا و گران بودن آن است.

 کارت گرافیک های برتر سال 2023

 

۳. کارت گرافیک Intel Arc A770 Limited Edition

کمپانی اینتل هم با یک ورود پر سر و صدا به بازار کارت گرافیک وارد شد. در حال حاضر بهترین کارت گرافیک از برند اینتل، Arc A770 Limited Edition است که البته خیلی هم دسترسی به آن محدود نیست اما اینتل آن را اینطور توصیف می کند. اینتل هنوز کارت گرافیکی تولید نکرده است که بهترین کارت گرافیک های Nvidia و AMD را به مبارزه بطلبد اما همچنان می توان Arc A770 را یک سخت افزار مقرون به صرفه برای بازی های p۱۴۴۰ و ویرایش ویدیو و تصاویر گرافیکی دانست. در داخل این GPU تعداد ۳۳ هسته Xe، ۸ قطعه نمایش تصویر، ۳۲ واحد پیگیری پرتو و ۵۱۲ موتور XMX وجود دارد. این مشخصات نشان می دهد که این کارت گرافیک برای بازی های p۱۰۸۰ و p۱۴۴۰ کاملا ایده‌آل است. با فعال کردن قابلیت پیگیری پرتو در بازی‌ها، عملکرد کارت گرافیک Intel Arc A770 به اندازه ای عالی می شود که می تواند بعضی از کارت گرافیک های قدیمی تر Nvidia RTX را کنار بزند.

برای انجام کارهای خلاقانه دیجیتال، کارت گرافیک Arc A770 کاملا مجهز است و از HDMI 2.1 و DisplayPort 2.0 پشتیبانی کرده و یکی از اولین کارت گرافیک های مخصوص PC محسوب می شود که دارای فناوری کدگذاری سخت افزاری AV1 است. کاربردهای این فناوری در حال حاضر محدود است اما codec جدید در آینده به طور گسترده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مزایای خرید کارت گرافیک Arc A770 شامل قیمت مناسب، بی صدا بودن و عملکرد پایدار در رزولوشن ۱۰۸۰ و معایب آن عملکرد نسبتا ضعیف در رزولوشن ۱۴۴۰ و نیاز داشتن به BAR با قابلیت تغییر اندازه، است.

۴. کارت گرافیک زوتک مدل GeForce RTX 3060 Ti

کارت گرافیک ZOTAC مدل GeForce RTX 3060 Ti یک کارت گرافیک فوق العاده و کوچک است که با قیمت ۴۰۰ دلاری خود، بهترین تعادل را بین امکانات و هزینه برقرار کرده و کاملا ارزش خرید دارد. این کارت گرافیک توانایی بالایی در اجرای بازی با رزولوشن ۱۴۴۰ دارد و دارای ۴۸۶۴ هسته CUDA و ویژگی GA104 است. کارت گرافیک GeForce RTX 3060 Ti نه تنها نسخه بسیار بهتری از کارت گرافیک Nvidia RTX 2060 Super است بلکه هسته های CDUA بیشتری از RTX 2080 Super هم دارد. سرعت این کارت گرافیک ۱.۴ گیگاهرتز است که تا ۱.۷ گیگاهرتز هم بالا می رود که سرعت قابل توجهی محسوب می شود. حافظه این کارت گرافیک ۸ گیگابایت از نوع GDDR6 است که برای بازی های k۴ مناسب نیست اما یک سیستم قدرتمند برای بازی های ۱۴۴۰ ایجاد می کند.

پهنای باند مموری ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه است که مشابه و نزدیک به پهنای باند پشتیبانی شده در کارت گرافیک های قدرتمند است. ۳۸ واحد پیگیری پرتو و ۴۸۶۴ هسته پردازنده داخل این GPU است که به شما امکان انجام بازی های محبوب روز را می دهد. پشتیبانی از فناوری هایی مانند Nvidia DLSS باعث می شود عملکرد این کارت گرافیک به حداکثر خود برسد. با دارا بودن TDP به اندازه ۲۰۰ وات، می توانید آن را در کامپیوترهای میان رده نصب کرده و نیازی به ارتقای منبع برق سیستم نداشته باشید. گرچه این کارت گرافیک متعلق به نسل های قبل تر است اما مطمئن باشید که از توانایی و قدرت RTX 3060 Ti در انجام بازی های کامپیوتری جدید شگفت زده خواهید شد.

خرید قطعات کامپیوتر هیچ وقت به آسانی امروز نبوده است. می توانید در مورد هر محصول ساعت ها تحقیق کنید و بعد تنها با چند کلیک، از سایت مورد اعتماد خود آن را سفارش دهید. فروشگاه لپ مال امکان خرید این کارت گرافیک را به صورت آنلاین فراهم کرده است. برای مشاهده محصول و سفارش آن می توانید به صفحه خرید کارت گرافیک زوتک در سایت لپ مال مراجعه کنید.


اگر به دنبال یک کارت گرافیک اقتصادی اما با رم بالا هستید " کارت گرافیک ایسوس Dual RTX 3060 12G OC V2 " یک کارت گرافیک ایده آل است.


بهترین کارت گرافیک سال 2023 


خرید کارت گرافیک ایسوس مدل TUF RTX 3060 Ti O8G GAMING هم در بین کارت گرافیک های با چیپ ست RTX 3060 Ti ارزش بالایی دارد.


۵. کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1660 Super

گرچه با خرید کارت گرافیک GTX 1660 Super سریع ترین کارت گرافیک موجود در بازار را به دست نمی آورید اما همچنان یکی از مقرون به صرفه ترین گزینه ها است که برای اجرا نیاز به قدرت برق بالایی ندارد. این کارت گرافیک بر اساس پلتفرم Turing ساخته شده و از فرآیند ساخت ۱۲ نانومتری استفاده کرده است. حتی اگر فکر می کنید که این کارت گرافیک نسبت به سایر گزینه هایی که در این فهرست آورده شده، قدیمی تر است، پیشنهاد می کنیم عملکرد عالی آن را در بازی های ۱۴۴۰ و ۱۰۸۰ در نظر بگیرید. امکاناتی که در برابر هزینه ۲۰۰ دلاری این کارت گرافیک دریافت می کنید واقعا ارزش بررسی را دارد.

سرعت پایه این کارت گرافیک ۱.۵ گیگاهرتز و بالاترین سرعت آن ۱.۸ گیگاهرتز و دارای ۸ گیگابایت مموری و پهنای باند ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه است. از آنجایی که کارت گرافیک GTX 1660 Super دارای ۱۲۵ وات TDP است، توصیه می شود که همراه آن از منبع تغذیه یا پاور با قدرت ۵۰۰ وات یا بالاتر استفاده کنید. اگر از بازی و ویدیو استریمینگ استفاده می کنید احتمالا خوشحال می شوید که بدانید این کارت گرافیک دارای ویژگی پیشرفته Turing NVENC است. بهترین بخش این کارت گرافیک این است که نیاز به سیستم خنک کننده خیلی قوی و پیچیده ندارد و یک جریان هوای آرام و عادی می تواند برای خنک نگه داشتن آن کافی باشد.

این کارت گرافیک که از خانواده GTX است از پیگیری پرتو پشتیبانی نمی کند و دارای هسته های RT برای نمایش تصاویر نیازمند به پیگیری پرتو نیست. اما به جز عدم پشتیبانی از DLSS، یک کارت گرافیک باکیفیت و دارای قیمت معقول خریداری می کنید که از عهده اجرای بسیاری از بازی های روز برخواهد آمد.

۶. کارت گرافیک PNY GeForce RTX 4070 XLR8

این کارت گرافیک که از فناوری Nvidia استفاده کرده است را Third-Party می نامند که توسط یک شرکت ثالث و با استفاده از فناوری شرکت اصلی، اقدام به تولید کارت گرافیک کرده است. این محصول از کارت گرافیک مشابه و تولید شده توسط شرکت Nvidia گران تر قیمت گذاری شده اما در عوض، دارای امکان اورکلاک و افکت های قابل تغییر نورپردازی RGB است و از همه مهم تر، به جای کابل ۱۶ پین به رابط ۸ پین برای اتصال نیاز دارد. گرچه ممکن است فکر کنید که قدرت رابط ۸ پین در این کارت گرافیک به اندازه ۱۶پین در کارت گرافیک Nvidia نیست اما وقتی این دو با هم مقایسه شد، نتایج به دست آمده از کارت گرافیک RTX 4070 اصلی و PNY RTX 4070 XLR8 تنها کمی تفاوت داشتند. قدرت کارت اصلی ۲۰۳ وات و کارت PNY حدود ۱۹۶ وات بود اما هیچگونه تاثیر منفی در عملکرد دیده نشد.

از لحاظ فیزیکی، کارت PNY دارای طول بیشتری از Nvidia RTX 4070 است بنابراین در زمان خرید کارت گرافیک PNY این مساله را در نظر بگیرید. اما رابط ۸ پین و امکانات اضافه ای که به کارت گرافیک PNY اضافه شده، ارزش خرید آن را تا حد زیاد بالا برده است.

 

خرید کارت گرافیک سال 2023

 

۷. کارت گرافیک MSI Mech Radeon RX 7600 OC

همیشه نیازی نیست برای خرید کارت گرافیک باکیفیت و حرفه ای، خود را به مرز ورشکستگی برسانید. به کارت گرافیک Radeon RX 7600 نگاه کنید که با قیمتی کمتر از ۳۰۰ دلار، تجربه ای عالی در گیمینگ و وظایف سنگین مثل رندر ویدیو و تولید تصاویر گرافیکی و طراحی های مهندسی فراهم می کند. در حال حاضر که کارت گرافیک های حرفه ای در بازار حداقل ۸۰۰ دلار هستند، این قیمت واقعا عالی محسوب می شود مخصوصا برای افرادی که می خواهند یک کامپیوتر اقتصادی تهیه کنند. اندازه این کارت گرافیک از بسیاری از گزینه های موجود در بازار کوچک تر است و برای متصل کردن آن فقط به یک رابط ۸ پین نیاز دارید بنابراین به راحتی در هر ساختاری جای می گیرد.

آیا کارت گرافیک Radeon RX 7600 گزینه خوبی برای گیمینگ k۴ است؟ خیر اما این کارت گرافیک تواناتی عالی خود را در بازی ۱۰۸۰ اثبات کرده است. عملکرد این کارت گرافیک در تصاویر فول اچ خیلی درخشان نیست مخصوصا اگر بازی هایی را اجرا می کنید که از مقدار زیادی پیگیری پرتو استفاده می کنند مانند Cyberpunk 2077 یا Hitman 3 که نیاز به گرافیک قوی تری دارند. البته به لطف معماری RDNA 3، پیگیری پرتو از لحاظ فنی توسط این کارت گرافیک پشتیبانی می شود.

تعداد هسته های CUDA در این کارت گرافیک ۲۰۴۸ و دارای سرعت پایه ۲.۳ گیگاهرتز و سرعت پیشرفته ۲.۷ گیگاهرتز است. همچنین کارت گرافیک Radeon RX 7600 دارای مموری ۸ گیگ و پهنای باند ۲۸۸ گیگابایت بر ثانیه است.

 

نیازی به تاکید دوباره نیست که خرید کارت گرافیک یکی از مهم ترین بخش های جمع کردن یک کامپیوتر قدرتمند برای گیمینگ و کارهای تخصصی مهندسی و طراحی است. بنابراین حتما قبل از خرید با دقت در مورد امکاناتی که نیاز دارید و ویژگی های هر محصول تحقیق کنید تا بتوانید تا مدت ها بدون نیاز به ارتقا، از عملکرد سیستم خود لذت ببرید.

سوالات رایج درباره خرید کارت گرافیک در سال 2023

۱. کارت گرافیک سری GTX بهتر است یا RTX؟

کارت گرافیک های سری RTX عملکرد بهتری از GTX دارند خصوصا در بازی هایی که از پیگیری پرتو و DLSS پشتیبانی می کنند.


۲. بهترین کارت گرافیک برای گیمینگ چیست؟

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4070 عملکرد گیمینگ خیلی خوبی در تمام رزولوشن ها دارد و در حال حاضر بهترین کارت گرافیک موجود در بازار محسوب می شود.


۳. کارت گرافیک Nvidia بهتر است یا AMD؟

کارت گرافیک های Nvidia قدرتمندتر هستند مخصوصا در انجام بازی های حرفه ای و جدید و انجام کارهای تخصصی مانند ویرایش و رندر ویدیو و طراحی های مهندسی که نیاز به کارت گرافیک قدرتمندتری دارند.


 

اشتراک گذاری :