چگونه یک لپ تاپ اقتصادی خوب بخریم؟
  • 17 بهمن 1400

چگونه یک لپ تاپ اقتصادی خوب بخریم؟

این روزها به لطف پیشرفت چشمگیر دنیای تکنولوژی، کمپانی‌های مختلف برای عرضه لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت اما باکیفیت با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ تا جایی‌که ممکن است در انتخاب لپ تاپ اقتصادی متناسب با نیازتان کمی هم سردرگم شوید.

اگر قصدتان از خرید لپ‌تاپ فقط انجام کارهای روزمره‌ای مانند تایپ گزارش‌های اداری، وبگردی و بررسی ایمیل‌هایتان است، یک لپ تاپ اقتصادی خوب نیازتان را کاملا برطرف خواهد کرد. کیفیت و وضوح صدا و نمایشگر این لپ‌تاپ‌ها به پای مواردی مثل XPS از برند Dell یا MacBook کمپانی Apple نمی‌رسد، با این حال برای تماشای فیلم و سریال، و پخش ویدیو تا حد زیادی کاربردی هستند. با کمی جستجو حتی می‌توانید برای فعالیت‌های سطح بالایی از جمله ویرایش عکس بدون کاهش سرعت، و وقت گذراندن با بازی‌های کامپیوتری معمولی هم یک لپ تاپ اقتصادی تهیه کنید.

بهترین لپ تاپ اقتصادی

لپ تاپ اقتصادی باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

این که هنگام خرید چه مشخصاتی را اولویت قرار دهید، بستگی به فعالیت‌هایی دارد که می‌خواهید با لپ‌تاپ خود انجام دهید. حتی بهترین لپ تاپ اقتصادی هم در تمامی زمینه‌ها بی‌عیب و نقص نیست؛ با این حال پیدا کردن یک لپ‌تاپ ارزان قیمتِ دارای صفحه نمایش لمسی، یک شاسی با ظاهری ممتاز، پورت HDMI، صفحه کلید با نور پس‌زمینه یا پشتیبانی از قلم، کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد. پس بهتر است حین خرید بررسی کنید که به کدام یک از این ویژگی‌ها نیاز بیشتری دارید و نبود کدام یک کارهایتان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

صفحه نمایش

منظور از صفحه نمایش، در واقع تصمیم‌گیری در مورد اندازه لپ‌تاپ است. اکثر لپ‌تاپ‌های موجود در بازار ۱۳ یا ۱۵ اینچی هستند. اندازه صفحه نمایش روی مواردی مثل وزن لپ‌تاپ، صفحه کلید و حتی تعداد پورت‌ها و اتصالات آن تأثیر می‌گذارد.

هنگام ارزیابی Screen، ابتدا به وضوح و رزولوشن آن توجه کنید؛ معمولا پیدا کردن یک لپ تاپ اقتصادی با رزولوشنی معمولی در حدود 1366x768 (HD) چندان دشوار نیست.

مورد دیگری که حتما باید مدنظر داشته باشید، نوع نمایشگر است. کمپانی‌ها معمولا کیفیت روشنایی، قدرت رنگ‌ها، و زاویه دید را در لپ تاپ اقتصادی کاهش می‌دهند تا قیمت تمام‌شده‌ی محصول مقرون به‌صرفه شود. در محدوده‌های قیمتی پایین، لپ‌تاپ‌های دارای صفحه نمایش IPS در مقایسه با صفحه نمایش TN از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.


اگر درباره انواع صفحه نمایش اطلاعات بیشتری میخواهید مقاله « چه لپ تاپی با چه صفحه نمایشی؟ آشنایی با انواع صفحه نمایش لپ‌ تاپ » را حتماً مطالعه کنید.


پردازنده

پردازنده قلب کامپیوتر است و تاثیر زیادی بر سرعت عملکرد آن دارد. در لپ تاپ های اقتصادی از پردازنده‌های ارزان قیمت مختلفی استفاده می‌شود. از جمله این پردازنده‌ها می‌توان به Intel Celeron، AMD Athlon، MediaTek و Samsung اشاره کرد. بهتر است از خرید لپ‌تاپ‌هایی که پردازنده Intel Celeron یا Pentium و موارد مشابه را دارند خودداری کنید؛ این پردازنده‌ها بر اساس طراحی‌های قدیمی ساخته شده‌اند و حین اجرای بسیاری از نرم‌افزار‌های جدید و به‌روز به مشکل می‌خورند. پردازنده‌های Intel Core i3 و AMD Ryzen در میان لپ تاپ های اقتصادی انتخاب‌های بهتری هستند.

کارت گرافیک

لپ تاپ های اقتصادی سخت‌افزار گرافیکی مستقل از پردازنده ندارند و این مسئله به عملکرد بازی‌ها آسیب می‌زند. اگرچه با خرید لپ تاپ اقتصادی و ارزان قیمت، می‌توانید با برخی از بازی‌های سه بعدی مانند Counter-Strike یا League of Legends کار کنید، اما نرم‌افزار‌های پیشرفته‌تر معمولا اجرا نمی‌شوند.

هارد دیسک

لپ تاپ های اقتصادی معمولا به جای هارد دیسک قدیمی، SSD ارائه میدهند. هارد SSD به کاهش زمان بارگذاری برنامه‌ها کمک می‌کند و از این نظر پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود. یک لپ تاپ اقتصادی خوب می‌تواند هارد دیسکی با حداقل ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داشته باشد. اگر برای فایل‌های بزرگ از فضای ذخیره‌سازی ابری کمک بگیرید، و از برنامه‌های بزرگتر از ۱۰ گیگابایت استفاده کنید، بعید است با این لپ‌تاپ‌ها دچار مشکل شوید.


درباره انتخاب هارد SSD میتواند مقاله « چگونه بهترین هارد SSD را بخریم؟ راهنمای خرید و معرفی بهترین هارد SSD » را هم مطالعه کنید.


مشخصات یک لپ تاپ اقتصادی خوب

مموری یا RAM

بسیاری از خریداران، مموری و فضای ذخیره‌سازی را اشتباه می‌گیرند. مموری که به عنوان RAM نیز شناخته می‌شود، هنگام باز کردن یک برنامه یا فایل به صورت موقت از اطلاعات آن نگهداری می‌کند؛ در حالی که فضای ذخیره‌سازی، حافظه اختصاصی فایل‌ها و برنامه‌ها است.

در ساخت بسیاری از لپ تاپ های اقتصادی از مموری ۴ یا ۶ گیگابایتی استفاده می‌شود که برای انجام فعالیت‌هایی از جمله وبگردی، نوشتن مقاله، خرید آنلاین، حسابداری شخصی و صدها کار محاسباتی دیگر کافی است. با این حال اگر به حافظه‌ای بیش از این مقدار نیاز دارید، می‌توانید از فضای ذخیره‌سازی ابری نیز بهره ببرید.


رم ها انواع گوناگونی دارند برای آشنایی بیشتر با آن ها مقاله « راهنمای جامع خرید رم کامپیوتر و رم لپ تاپ » را هم مطالعه کنید.


نرم‌افزار

این روزها تقریبا همه لپ‌تاپ‌ها با ویندوز 10 عرضه می‌شوند؛ اما ممکن است Microsoft Office نداشته باشند. این نرم‌افزار به صورت جداگانه قابل خریداری است؛ همچنین می‌توانید جایگزین‌های رایگان آن را نیز دانلود کنید.

سایر موارد

باتری یک لپ تاپ اقتصادی حدود ۴ تا ۶ ساعت نیاز شما را برطرف خواهد کرد، سیستم Wi-Fi و بلوتوث قابل قبولی ارائه می‌دهد، و وزن آن حدود چهار یا پنج پوند است. در مجموع یک لپ تاپ اقتصادی خوب و مقرون به‌صرفه، فعالیت‌های متنوعی را پوشش می‌دهد و می‌تواند عمر مفید طولانی مدتی داشته باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با بهترین نمونه‌های لپ تاپ اقتصادی از چند برند شناخته‌شده آشنا کنیم.

مروری بر چند لپ تاپ اقتصادی خوب و باکیفیت

VivoBook 14 R427FA

مزایا معایب

+ پردازنده خوب

+ جمع‌وجور و سبک وزن

+ شاسی آلومینیومی

+ صفحه کلید باکیفیت

+ عملکرد نسبتا رضایت‌بخش باتری

- بلندگوهای متوسط

- رم لپ‌تاپ زیاد قابل ارتقا نیست.

لپ تاپ اقتصادی VivoBook 14 R427FA

لپ تاپ اقتصادی VivoBook 14 R427FA با پردازنده Intel Core i3 عرضه می‌شود. این لپ‌تاپ نهایتاً حافظه‌ای 12 گیگابایتی دارد که در واقع ترکیبی از ۴ گیگابایت RAM لحیم‌شده و یک ماژول رم با ظرفیت دلخواه است. 

لپ‌تاپ VivoBook 14 R427FA سبک و جمع‌و‌جور است و همین ویژگی باعث می‌شود حمل آن در بیشتر کوله‌پشتی‌ها بسیار آسان باشد. SSD این لپ تاپ اقتصادی تضمین می‌کند که ویندوز خیلی سریع و با کمترین تاخیر از حالت Sleep خارج شود.

در آن‌ سوی ماجرا، صفحه نمایش VivoBook 14 R427FA حرف چندانی برای گفتن ندارد؛ رنگ‌های آن نسبتا کسل‌کننده هستند و احتمالا برای تماشای فیلم و عکس عملکرد مطلوبی ارائه نمی‌دهد. باتری VivoBook 14 R427FA با استفاده‌های روزانه و معمول حدود ۴.۵ تا ۵ ساعت به نیازهایتان پاسخ خواهد داد.

به طور کلی، اگر به دنبال یک لپ‌تاپ Ultrabook خوش‌دست، دارای فضای ذخیره‌سازی سریع و کافی، و با قیمت مناسب هستید، VivoBook 14 R427FA در لیست پیشنهادات ما رتبه بالایی می‌گیرد.

Lenovo IdeaPad 3

مزایا معایب

+ طراحی شیک

+ عملکرد خوب صفحه کلید و ترک‌پد زیبا

- صفحه نمایش ضعیف

- عمر محدود باتری

لپ تاپ IdeaPad 3

لپ تاپ اقتصادی IdeaPad 3 صفحه نمایش 15.6 اینچی نسبتا روشن و جمع‌وجوری دارد که با وضوح 1080*1920 پیکسل اجرا می‌شود. این صفحه نمایش به‌ خوبی از عهده انجام کارهایی مثل وبگردی، نوشتن مقاله، یا حتی تماشای فیلم و ویدئوهای مختلف برمی‌آید و کاملا فراتر از آن چه که از یک لپ تاپ اقتصادی توقع دارید عمل می‌کند. 

بدنه IdeaPad 3 بسیار باکیفیت و بادوام طراحی شده است تا جایی‌که می‌توانید بدون نگرانی از آسیب دیدن لپ‌تاپ، آن را به دست کودکان خود بسپارید.

مموری ۴ گیگابایتی و HDD با 1 ترابایت ظرفیت، امکان استفاده از ویندوز ۱۰ را در IdeaPad 3 به راحتی فراهم می‌کنند. ذخیره حجم بالایی از تصاویر در Adobe Photoshop، یا اجرای بازی‌های پیشرفته از عهده این لپ‌تاپ خارج است؛ با این حال به لطف پردازنده Intel Core i3 10110U، گرافیک Intel UHD Graphics G1، و فضای ذخیره‌سازی HDD، حین انجام فعالیت‌های روزمره و معمول شما را دچار مشکلات نرم‌افزاری نمی‌کند. این همان مزیتی است که اکثر افراد با خرید لپ تاپ اقتصادی مدنظر دارند. 

سیستم صوتی Dolby به‌کاررفته در IdeaPad 3 فراتر از توقعات ما از یک لپ تاپ اقتصادی ظاهر می‌شود و برای پخش سریع موسیقی، تماشای فیلم و سریال و برنامه‌های تلویزیونی بسیار مناسب است.

باتری این لپ‌تاپ طی استفاده‌های معمول ۳ تا ۴ ساعت دوام خواهد آورد اما اگر به جز تماشای فیلم درخواست دیگری نداشته باشید، این زمان به حدود ۸ ساعت هم می‌رسد و می‌‌تواند نیاز شما را برای سفر با قطار یا سپری کردن بعد از ظهری آرام در کافی‌شاپ محبوبتان به‌خوبی برطرف کند.

در مجموع Lenovo IdeaPad 3 از نظر قابلیت استفاده کلی، تجربه تایپ بدون دردسر، گزینه‌های اتصال و پردازنده Intel Core، امتیاز بالایی می‌گیرد. بنابراین اگر به دنبال خرید یک لپ تاپ اقتصادی خوب و مقرون به‌صرفه هستید، حتما نام این لپ‌تاپ را به فهرست خریدتان اضافه کنید.

HP Pavilion 14

مزایا معایب

+ طراحی پیشرفته

+ صدای B&O

+ عملکرد خوب پردازنده

- عمر باتری متوسط

- صفحه کلید انعطاف‌ناپذیر

لپ تاپ HP Pavilion 14لپ‌تاپ Pavilion 14 از کمپانی HP به‌ لطف طراحی شیک، کیفیت ساخت خوب و مشخصات مناسب کاملا در قامت یک لپ تاپ اقتصادی قدرتمند ظاهر می‌شود. برخورداری از مزایایی مثل اسکنر اثر انگشت، وب‌کم باکیفیت، صفحه نمایش لمسی و بلندگوهای B&O، کمک می‌کنند این لپ‌تاپ برای افرادی که با طیف وسیعی از فعالیت‌های کامپیوتری سروکار دارند انتخاب مطلوبی باشد.

باتری Pavilion 14 مثل سایر لپ تاپ های اقتصادی بازار حدود ۴ تا ۵ ساعت عمر می‌کند اما عملکرد آن به لطف آخرین پردازنده‌های نسل یازدهم Intel Core i5 و ظرفیت ۸ گیگابایتی RAM کاملا سریع و رضایت‌بخش است.

Pavilion 14 به‌خوبی از عهده انجام فعالیت‌های روزانه شما مثل تایپ کردن، بررسی ایمیل‌ها، وبگردی و پخش موسیقی برمی‌آید. حتی می‌توانید از این لپ تاپ اقتصادی برای ویرایش تصاویر در نرم‌افزار پیشرفته‌ای مثل GIMP نیز کمک بگیرید.

 

تماس با لپ مال

اشتراک گذاری :