راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ ارزان در سال 2024
  • 31 اردیبهشت 1403

راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ ارزان در سال 2024

در شرایط اقتصادی امروز خریداری سیستم های گیمینگ رده بالا، کمی هزینه بر است؛ اما «بودجه مالی کمتر» لزوماً به معنای عدم توانایی خرید یک سیستم گیمینگ قدرتمند نیست! و میتوان با داشتن یک راهنمای کامل برای خرید کامپیوتر به سیستم مورد نیاز خود رسید. در حالیکه جذابیت و قدرت عملکرد کامپیوترهای گیمینگ رده بالا انکارناپذیر است؛ جالب است بدانید که اغلب بازی های ویدیویی مشهور با سخت افزارهای رده متوسط نیز عملکرد ایده آل و تجربه گیمینگ فراگیر و همه جانبه ای را برای کاربران خود رقم می زنند! در حال حاضر سازندگان بزرگ قطعات کامپیوتری نظیر: «اینتل، AMD، انویدیا، کورسیر، کروشیال و ..» با در نظرگیری نیازهای اساسی کاربران و بودجه مالی طبقات اقتصادی مختلف، سخت افزارهای متناسب با کاربری های متنوعی را روانه بازار می کنند. از این رو، قصد داریم تا در این مطلب از لپ مال با بررسی سخت افزارهای مورد نیاز برای جمع آوری یک کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت و اقتصادی، دو مورد از سیستم های گیمینگ مقرون به صرفه اما ایده آل را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

برای گردآوری یک کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت به چه قطعاتی نیاز داریم؟

در این بخش، ابتدا به بررسی قطعات سخت افزاری حائز اهمیت در یک کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت می پردازیم. سپس با بررسی عوامل موثر بر ارائه عملکرد هر یک از قطعات، سخت افزارهای متناسب با دو گروه کاربری «گیمرهای مبتدی تا نیمه حرفه ای» و «گیمرهای نیمه حرفه ای تا حرفه ای» را به شما معرفی خواهیم کرد.

پردازنده

واحد پردازش مرکزی (که به اختصار از آن تحت عنوان CPU یا پردازنده نیز یاد می شود) عملکرد مشابه با مغز در بدن انسان ها را ارائه می دهد. همان طور که از نام این قطعه سخت افزاری پیداست، واحد پردازش مرکزی وظیفه «انجام محاسبات ریاضی و منطقی» و «پردازش و اجراء دستورات ارائه شده از سمت کاربر یا عملیات های درخواستی از سوی سایر سخت افزارها» را بر عهده دارد. به عنوان مثال در یک بازی استراتژیک، CPU عملکردی مشابه با مغز گیمر در اجراء استراتژی بازی را داشته و وظیفه دارد تا به فاکتورهایی نظیر: «شبیه سازی های درون برنامه ای برای اجراء واقع گرایانه بازی، سرعت حرکت اجزاء بازی، پیش بینی رفتار حریف (که عموماً توسط هوش مصنوعی انجام می شود) و حتی تعداد کاراکترهای قابل نمایش بر روی نمایشگر» توجه داشته باشد و تمامی این فاکتورها را در هر لحظه و به صورت همزمان با یک دیگر پردازش و مدیریت کند. اما چه عواملی بر روی ارائه عملکرد پردازنده یک کامپیوتر گیمینگ تاثیرگذار هستند؟

هسته و رشته

در حال حاضر تمامی پردازنده های کامپیوتری، چندین هسته (Core) را در دل خود جای می دهند. هر هسته تعبیه شده در درون واحد پردازش مرکزی مشابه با یک پردازنده منفرد عمل می کند. با این حال، لازم است که بدانید که در نهایت تمامی هسته ها به صورت همزمان با یک دیگر کار می کنند و از این رو قادرند تا عملکرد بی نقص و روانی مشابه با یک هسته واحد را از خود به نمایش بگذارند.

از سوی دیگر رشته ها (Thread) عملکردی مشابه با هسته های مجازی را ارائه داده، در عملکردهای چند وظیفگی (مالتی تسکینگ یا انجام چندین وظیفه به صورت همزمان) در کنار سایر هسته های CPU ایفاء نقش می کنند و در نهایت به فرآیند پردازش سرعت می بخشند.

نرخ کلاک

نرخ کلاک بیانگر تعداد سیکل های قابل پردازش توسط CPU در یک ثانیه است و با معیار «گیگاهرتز» اندازه گیری می شود. در حالت کلی، نرخ کلاک بالاتر CPU به منزله عملکرد سریع تر پردازنده است.

پردازنده پیشنهادی برای کامپیوتر گیمینگ ارزان

در حالت کلی هر چه تعداد هسته ها و رشته های یک CPU بیشتر و نرخ کلاک آن بالاتر باشد، آن CPU قادر است تا عملکرد سریع تر و روان تری را در هنگام اجراء بازی های ویدیویی به نمایش بگذارد. با این حال، برای دستیابی به عملکرد بهینه لازم است تا میان نرخ کلاک با تعداد هسته های CPU تعادل برقرار باشد.

در حالت کلی توصیه می شود تا در هنگام خرید CPU برای کامپیوتر گیمینگ ارزان، یک پردازنده دارای حداقل «4 هسته» و «8 رشته» و حداقل نرخ کلاک «4.2 گیگاهرتزی» را برای سیستم گیمینگ مقرون به صرفه خود در نظر داشته باشید.

 

سطح گیمر

CPU پیشنهادی

مبتدی تا نیمه حرفه ای

Core i3-13100F اینتل

Ryzen 5 7600 کمپانی AMD

نیمه حرفه ای تا حرفه ای

Ryzen 7 5700X کمپانی AMD

Ryzen 5 8600G کمپانی AMD

 

کارت گرافیک

واحد پردازش گرافیکی (که از آن به اختصار با عنوان GPU یا کارت گرافیک نیز یاد می شود) وظیفه ای مشابه با CPU دارد، با این تفاوت که GPU مسئولیت انجام وظایف مرتبط با کارهای گرافیکی و سایر شاخص های بصری را بر عهده دارد. این قطعه سخت افزاری با تولید (رندر کردن) تمامی جزئیات گرافیکی مانند: «تولید تصویر کاراکترهای بازی، ایجاد بافت و سایه، تولید صحنه ها و نتایج لحظه ای از بازی (مانند اثرات انفجار یک بمب یا شلیک در بازی های جنگی) و سایر انیمیشن ها» نقش بسیار حائز اهمیتی در عملکرد کامپیوترهای گیمینگ از خود ایفاء و خرید کارت گرافیک گیمینگ را به یکی از ارکان اصلی کامپیوتر مخصوص بازی تبدیل می کند. به عنوان مثال، در یک بازی ویدیویی مسابقه ای (مانند بازی های شبیه ساز فرمول 1) واحد پردازش گرافیکی وظیفه دارد تا تصاویر مربوطه مانند: «خودرو در حال حرکت، مسیر مسابقه و جزئیات مناظر همواره در حال تغییر در حاشیه مسیر مسابقه و ..» را با دقت و سرعت بسیار بالایی تولید کرده تا از طریق «تجربه بصری واقع گرایانه و همه جانبه» و در نتیجه «گیمینگ روانی» را برای گیمر رقم بزند. اما چه عواملی بر روی ارائه عملکرد GPU تاثیرگذار هستند؟

 

کارت گرافیک مورد نیاز سیستم گیمینگ ارزان 

VRAM

اصطلاح VRAM یا Video RAM به حافظه اختصاصی تعبیه شده بر روی کارت گرافیک اختصاص داده می شود. به طور کلی VRAM با ذخیره سازی «بافت ها، فریم بافرها و سایر داده های بصری مورد نیاز برای رندر تصاویر» به GPU در تولید بافت هایی با دقت و وضوح بالاتر و ارائه گیمینگ روان تر (خصوصاً در وضوح ها و نرخ فریم های بالاتر) کمک می کند.

نوع VRAM

GDDR و HBM دو نوع از انواع VRAM می باشند. به طور کلی، GDDR پهنای باند بالاتری را برای انتقال داده ها ارائه می دهد اما انرژی بیشتری مصرف می کند. این در حالی است که HBM در عین ارائه پهنای باند بیشتر، انرژی کمتری مصرف می کند. در حال حاضر GDDR6 جدیدترین نسل از «GDDR» است. به طور کلی هر چه نسخه GDDR جدیدتر باشد، آن GDDR قادر است تا با ارائه پهنای باند بالاتر به GPU اجازه دهد تا سریع تر به داده ها دسترسی داشته باشد و در نتیجه عملکرد کلی روان تر و بهتری را از خود برجای بگذارد.

در حالت کلی توصیه می شود تا در هنگام خرید GPU برای کامپیوتر گیمینگ ارزان خود، واحدهای پردازش گرافیکی مجهز به VRAM نوع «GDDR4 تا GDDR6 » با حداقل ظرفیت «6 گیگابایت» را در نظر داشته باشید.

 

سطح گیمر

GPU پیشنهادی

مبتدی تا نیمه حرفه ای

Arc A380 کمپانی اینتل

Radeon RX 6400 کمپانی AMD

نیمه حرفه ای تا حرفه ای

RX580 کمپانی SURALLOW

Radeon RX 6500 XT کمپانی AMD

 

رم

«رم» یا «حافظه دسترسی تصادفی» عملکردی مشابه با یک «حافظه کوتاه مدت» را از خود ایفاء می کند. این قطعه سخت افزاری با ذخیره سازی موقت داده های حائز اهمیت، آن ها را به سرعت در اختیار سایر سخت افزارها نظیر: «CPU ،GPU و …» و نرم افزارهای کامپیوتری (نظیر سیستم عامل یا بازی ویدیویی) قرار می دهد. به عنوان مثال، در هنگام گیمینگ اطلاعات حائز اهمیتی نظیر: «نام کاراکترها و مکان ها، نوع مکان ها (میدان نبرد، حاشیه های کناری صحنه و ..) و سایر داده های موقت بازی (مانند امتیازات کسب شده )» در رم کامپیوتر ذخیره می شوند. اما عملکرد رم کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت به چه شاخصه هایی وابستگی دارد؟

نوع

رم های کامپیوتری به انواع (یا نسل ها) متنوعی تقسیم بندی می شوند. در حال حاضر، رم های نوع DDR5 به عنوان جدیدترین و سریع ترین نوع از رم های کامپیوتری به شمار می آیند. با این حال استفاده از رم های نوع DDR4 در کامپیوترهای دسکتاپ فعلی (خصوصاً کامپیوترهای اقتصادی) نیز رواج دارد.

پیکربندی

به طور کلی، رم های کامپیوتری در یکی از دو پیکربندی «تک کاناله» یا «دو کاناله» قرار می گیرند. در حال حاضر اغلب مادربردها از رم های دو کاناله (دو رم با ظرفیت یکسان) پشتیبانی می کنند. این پیکربندی سرعت انتقال داده سریع تری (حدوداً دو برابری) را نسبت به پیکربندی تک کاناله ارائه می دهد.

ظرفیت

ظرفیت رم بیانگر حداکثر حجم ذخیره سازی اطلاعات در آن رم است. به طور کلی هر چه ظرفیت یک رم تعبیه شده بر روی سیستم کامپیوتری بیشتر باشد، CPU آن سیستم قادر است تا به راحتی و با سرعت بیشتری به داده های مورد نظر خود دسترسی داشته باشد. این مسئله زمان بارگذاری سریع تر و عملکرد روان تر کامپیوتر گیمینگ بدون «توقف ناگهانی (Stuttering) یا فریز شدن تصویر» در هنگام اجراء بازی های ویدیویی را با خود به همراه دارد.

فرکانس

فرکانس رم بیانگر سرعت انتقال داده میان «CPU» و «رم» است و با معیار «مگاهرتز» اندازه گیری می شود. به طور کلی، هر چه فرکانس یک رم کامپیوتر گیمینگ بالاتر باشد، آن کامپیوتر عملکرد روان تر و سریع تری را (خصوصاً بازی هایی که به بارگذاری حجم بالایی از اطلاعات متکی هستند) را از خود به نمایش بگذارد.

 

سطح گیمر

رم پیشنهادی

مبتدی تا نیمه حرفه ای

رم DDR4 کورسیر Vengeance با ظرفیت 16 گیگابایت

رم DDR4 دو کاناله T-Force Vulcan Z تیم گروپ با مجموع ظرفیت 16 گیگابایت

نیمه حرفه ای تا حرفه ای

رم DDR4 دو کاناله سیلیکون پاور با مجموع ظرفیت 16 گیگابایت

رم DDR4 کورسیر Vengeance LPX با ظرفیت 16 گیگابایت

 

در حالت کلی، توصیه می شود تا برای کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت خود رم DDR4 یا DDR5 با «پیکربندی ترجیحاً دو کاناله»، «حداقل ظرفیت 8 گیگابایت (در صورت دو کاناله بودن، در مجموع 16 گیگابایت)» و «حداقل فرکانس 3200 مگاهرتزی» را در نظر داشته باشید.

فضای ذخیره سازی

فضای ذخیره سازی (که از آن به اختصار به عنوان هارد نیز یاد می شود) به عنوان پنجمین سخت افزار حائز اهمیت در یک کامپیوتر گیمینگ به شمار آمده و مسئولیت ذخیره سازی دائمی داده ها و فایل های ضروری نظیر: «فایل های اجرایی سیستم عامل، فایل های مورد نیاز برای اجراء بازی های ویدیویی و نرم افزارهای نصب شده بر روی سیستم عامل» را بر عهده دارد. به طور کلی، هاردهای کامپیوتری به دو نوع «هارد دیسک/ HDD» یا «هارد اس اس دی/ SSD» تقسیم بندی می شوند. هاردهای SSD به واسطه تکنولوژی به روزتر خود قادرند تا داده های مذکور را با سرعت بسیار بالاتری نسبت به هاردهای HDD بخوانند یا بنویسند و از این رو با بارگذاری سریع سطوح (Level های پیروز شده پیشین) بازی و سایر داده های حائز اهمیت؛ مدت زمان انتظار برای اجراء بازی را کاهش دهند. علاوه بر این، ظرفیت هارد تعبیه شده بر روی کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به طوریکه هر چه ظرفیت هارد تعبیه شده بیشتر باشد، آن هارد قادر است تا اطلاعات را با راحتی بیشتر و در مدت زمان کمتر بارگذاری نماید.

 

فضای ذخیره سازی مورد نیاز سیستم گیمینگ ارزان 

در حالت کلی پیشنهاد می شود تا برای کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت خود، هارد SSD با حداقل ظرفیت «512 گیگابایت» را در نظر داشته و همواره بازی ها و فایل های بلااستفاده خود را از روی کامپیوتر به هارد اکسترنال (HDD یا SSD) انتقال دهید.

 

سطح گیمر

هارد SSD پیشنهادی

مبتدی تا نیمه حرفه ای

هارد P3 کروشیال 500 گیگابایتی

هارد WD Blue SN570 وسترن دیجیتال

نیمه حرفه ای تا حرفه ای

هارد MP33 تیم گروپ 512 گیگابایتی

هارد P3 پلاس کروشیال 1 ترابایتی

 

مادربرد

مادربرد به عنوان سیستم عصبی مرکزی یک کامپیوتر گیمینگ عمل کرده و تمام قطعات سخت افزاری اعم از: «CPU، رم، CPU، هارد SSD و ..» را به یک دیگر متصل می کند. از این رو لازم است تا در هنگام انتخاب قطعات سخت افزاری کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت خود از سازگاری فرم فاکتور مادربرد (ابعاد مادربرد که در اغلب کامپیوترهای دسکتاپ، ATX است)، سوکت اتصال (مانند LGA1700) و چیپست تعبیه شده بر روی آن (مانند H610) با سایر قطعات سخت افزاری اطمینان حاصل کنید.

 

سطح گیمر

مادربرد پیشنهادی

مبتدی تا نیمه حرفه ای

PRO H610M-G کمپانی MSI

B660M Phantom Gaming 4 کمپانی ASRock

نیمه حرفه ای تا حرفه ای

B550-A PRO کمپانی MSI

PRO A620M-E Pro کمپانی MSI

 


همچنین می توانید درباره خرید مادربردهای گیمینگ اقتصادی در سال 2024 مطالعه کنید.


کیس

کیس کامپیوتر یک محفظه فیزیکی است که تمامی اجزای یک کامپیوتر دسکتاپ اعم از: «مادربرد، منبع تغذیه، فن های خنک کننده و ...» را در دل خود جای می دهد. در حالیکه در نگاه اول، اغلب گیمرها به گزینه های زیبایی شناسی نظیر پشتیبانی از نورپردازی RGB یا رنگ و جنس (شیشه ای یا فلزی بودن) بدنه یک کیس فکر می کنند؛ توصیه می شود تا برای گردآوری یک کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت، یک کیس جادار (ترجیحاً دارای فرم فاکتور ATX) با پشتیبانی از یک سیستم خنک کننده قدرتمند را در نظر داشته باشید. با این حال در شرایطی که با محدودیت فضا مواجه هستید، می توانید از کیس های micro-ATX کوچک تر (سازگار با سایر قطعات) که عموماً دارای فن های خنک کننده از پیش نصب شده هستند؛ بهره بگیرید.

 

سطح گیمر

کیس پیشنهادی

مبتدی تا نیمه حرفه ای

AIR 100 ARGB کمپانی Montech (فرم فاکتور میکرو ATX)

T7 ATX Mid-Tower کمپانی Zalman

نیمه حرفه ای تا حرفه ای

Aura GC2 کمپانی GAMDIAS (فرم فاکتور ATX)

Versa H17 کمپانی Thermaltake

 

منبع تغذیه

بدون شک واحد منبع تغذیه (PSU) قهرمان گمنام کامپیوترهای دسکتاپ است. همان طور که از نام این قطعه پیداست؛ این واحد وظیفه تامین برق و رساندن آن به سایر قطعات سخت افزاری را بر عهده دارد. به طور کلی، منابع تغذیه به دو نوع «ماژولار» و «غیر ماژولار» تقسیم بندی می شوند. PSU های ماژولار به شما این امکان را می دهند تا تنها کابل های مورد نیاز خود را به سخت افزارهای حائز اهمیت متصل کنید. این در حالی است که منابع تغذیه غیر ماژولار تمامی کابل های غیرضروری را نیز در بر گرفته و علاوه بر اشغال فضای مضاعف، از جریان مناسب هوا در داخل کیس جلوگیری می کنند.


می توانید بیشتر درباره خرید یک منبع تغذیه کامپیوتر مناسب اطلاعات کسب کنید.


علاوه بر این، منابع تغذیه دارای رتبه های بازدهی مانند: «+80، برنزی، نقره ای، طلایی و ..» هستند. هر چه رتبه بازدهی یک منبع تغذیه بالاتر باشد؛ آن منبع انرژی کمتری را به گرما تبدیل کرده و در نهایت انرژی کمتری را نیز مصرف می کند.

 

سطح گیمر

منبع تغذیه پیشنهادی

مبتدی تا نیمه حرفه ای

AGW600 پلاس برنزی کمپانی ARESGAME

Smart 500W کمپانی Thermaltake

نیمه حرفه ای تا حرفه ای

SMART 600W کمپانی Thermaltake

Smart BM2 550W کمپانی Thermaltake

 

سیستم خنک کننده (در صورت نیاز)

سیستم خنک کننده به عنوان یکی از اصلی ترین بنیادهای کامپیوترهای دسکتاپ گیمینگ در نظر گرفته می شود؛ چرا که در طی جلسات گیمینگ طولانی یا اجراء بازی های ویدیویی پیچیده، تمامی سخت افزارها گرم شده و در صورت فقدان سیستم خنک کننده مناسب برای دفع گرمای موجود در کیس، در عملکرد روان سیستم خلل ایجاد شده و عمر قطعات سخت افزاری کامپیوتر نیز کاهش می یابد.

همان طور که کمی پیش تر نیز مطرح شد، اغلب کیس های کامپیوترهای گیمینگ ارزان دارای فن های خنک کننده از پیش نصب شده هستند. با این حال، در صورت عدم وجود فن های خنک کننده یا نیازمندی به سیستم خنک کننده مجزا، از وجود اسلات های مورد نظر برای تعبیه سیستم خنک کننده در کیس کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت خود اطمینان حاصل نمایید.

کلام پایانی

در نهایت فراموش نکنید که این شما هستید که ایده آل بودن یا نبودن یک کامپیوتر گیمینگ را تعیین می کنید‍! از این رو توصیه می کنیم تا پیش از گردآوری سخت افزارهای مورد نیاز برای یک کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت، ابتدا «نیازهای اساسی» و «بازی های محبوب و مورد نظر» خود را مشخص و «حداکثر میزان هزینه ای که می توانید متقبل شوید» را تعیین کنید. سپس با در نظرگیری سازگاری قطعات سخت افزاری با یک دیگر، کامپیوتر گیمینگ اقتصادی و ایده آل خود را جمع آوری کنید. به طور کلی، توصیه می کنیم تا برای کامپیوتر گیمینگ مقرون به صرفه خود، قطعات سخت افزاری زیر را در نظر بگیرید:

 

سطح گیمر

مبتدی تا نیمه حرفه ای

نیمه حرفه ای تا حرفه ای

سخت افزار پیشنهادی

CPU

Core i3-13100F اینتل

Ryzen 7 5700X کمپانی AMD

GPU

Radeon RX 6400 کمپانی AM

RX580 کمپانی SURALLOW

رم

رم DDR4 کورسیر VENGEANCE با ظرفیت 16 گیگابایت

رم DDR4 دو کاناله سیلیکون پاور با مجموع ظرفیت 16 گیگابایت

هارد SSD

هارد P3 کروشیال 500 گیگابایتی

هارد MP33 تیم گروپ 512 گیگابایتی

مادربرد

ام اس آی PRO H610M-G

ام اس آی B550-A PRO

کیس

AIR 100 ARGB کمپانی Montech (فرم فاکتور میکرو ATX)

Aura GC2 کمپانی GAMDIAS (فرم فاکتور ATX)

منبع تغذیه

AGW600 پلاس برنزی کمپانی ARESGAME

SMART 600W کمپانی Thermaltake

 

همچنین عملکرد کامپیوتر گیمینگ اقتصادی معرفی شده برای گیمرهای «مبتدی تا نیمه حرفه ای» در بازی های ویدیویی مشهور به شرح زیر است:

 

نام بازی

رزولوشن نمایش

متوسط نرخ فریم (فریم بر ثانیه)

Apex Legends

1080p

65

Overwatch

1080p

75

Halo Infinite

80%

80

THE FINALS

80%

86

Call of Duty: Warzone 2

1080p

90

Minecraft

1080p

90

League of Legends

1080p

130

Counter-Strike: Global Offensive

1080p

140

Fortnite

80%

145

 

متوسط نرخ فریم کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت معرفی شده برای گیمرهای «نیمه حرفه ای تا حرفه ای» در بازی های ویدیویی معروف به شرح زیر است:

 

نام بازی

رزولوشن نمایش

متوسط نرخ فریم (فریم بر ثانیه)

Apex Legends

1080p

80

Overwatch

1080p

103

Halo Infinite

80%

105

Call of Duty: Warzone 2

1080p

107

THE FINALS

80%

110

Minecraft

1080p

110

League of Legends

1080p

145

Fortnite

80%

150

Counter-Strike: Global Offensive

1080p

160

 

سوالات رایج کاربران

برای تهیه یک کامپیوتر گیمینگ ارزان به چه مبلغی نیاز دارم؟

با در نظرگیری نیازهای حداقلی، در حال حاضر، برای خرید یک سیستم گیمینگ ارزان اما نسبتاً قدرتمند به حداقل بودجه 30 میلیون تومانی نیاز خواهید داشت.


در هنگام خرید کامپیوتر گیمینگ اقتصادی به چه نکاتی توجه کنیم؟

در هنگام خرید یک کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت حتماً به «قابلیت ارتقاء» سیستم توجه داشته باشید تا بتوانید پس از گذشت چند سال قطعات آن را ارتقاء دهید.


آیا لازم است که کیس کامپیوتر گیمینگ با کیفیت باشد؟

قطعاً! کیس کامپیوتر با گردآوری قطعات در یک محیط امن از آن ها در برابر «رطوبت، گرد و غبار و سایر آسیب ها» محافظت کرده و بستر مناسبی برای ایجاد جریان هوا (برای خنک نگه داشتن قطعات) را فراهم می کند.


آیا پشتیبانی از «اورکلاک» در کامپیوترهای گیمینگ ارزان ضروری است؟

خیر. پشتیبانی از قابلیت «اورکلاک» در کامپیوترهای گیمینگ قدرتمند نیز تنها به عنوان یک «مزیت» در نظر گرفته می شود و الزامی بر پشتیبانی از این قابلیت در کامپیوترهای گیمینگ اقتصادی نیست.


مشاوره خرید قطعات کامپیوتر گیمینگ

 

اشتراک گذاری :