چگونه یک منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر خوب انتخاب کنیم؟
  • 24 فروردین 1401

چگونه یک منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر خوب انتخاب کنیم؟

انواع منبع تغذیه

هر دستگاه الکترونیکی نیاز به انرژی دارد و کامپیوتر نیز از این داستان مستثنا نیست و مانند همه دستگاه ­های الکترونیکی به قطعه ­ای برای تأمین انرژی نیاز دارد. قطعه­ ای که این وظیفه را بر عهده دارد، پاور یا منبع تغذیه نام دارد. منبع تغذیه، قلب رایانه شماست و وظیفه برق­ رسانی به سایر قسمت­ های کامپیوتر را بر عهده دارد. بسیار مهم است که قلب کامپیوتر شما به‌ خوبی کار کند و در صورتی‌ که پاور مناسب نداشته باشید سایر قسمت ­ها نیز با مشکل رو به ­رو خواهند شد و نمی ­توانند وظیفه خود را به‌ خوبی انجام دهند.

این نکات بدین معنی است که باید در هنگام خرید منبع تغذیه بسیار دقت کرد. برای خرید پاور مناسب بهتر است انواع منبع تغذیه ­ها را بشناسیم و از ویژگی ­های آن­ ها مطلع باشیم تا بتوانیم خرید مناسبی انجام دهیم. با خرید منبع تغذیه مناسب، کارایی سیستم خود را افزایش می­دهید و در مصرف هزینه صرفه ­جویی خواهد شد.

در ادامه انواع منبع تغذیه ­ها را بررسی می‌کنیم و از مزایا و معایب آن­ ها میگوییم.

انواع منبع تغذیه

منبع تغذیه غیر ماژولار

این پاور یک نشانه متفاوت دارد که می ­توانید به‌راحتی این نوع منبع تغذیه را شناسایی کنید. منبع تغذیه غیر ماژولار در پشت خود، تعداد زیادی کابل دارند و در انتهای پاور، کانکتور وجود دارد. در ادامه مزایا و معایب این نوع منبع تغذیه را بررسی خواهیم کرد.

مزایا تغذیه غیر ماژولار

این نوع منبع تغذیه برای افرادی که کار معمولی انجام می­دهد مناسب است مانند کارهای روزمره یا کارهای ساده حسابداری. این پاور به دلیل قیمت مناسب طرفداران زیادی دارد. اگر شما از رایانه خود استفاده خاصی نمی ­کنید، بهتر است این نوع منبع تغذیه را خریداری کنید تا در هزینه خود صرفه‌ جویی کنید.

معایب تغذیه غیر ماژولار

عیب این نوع منبع تغذیه دقیقاً همان ویژگی خاص آن است. این پاور دارای کابل ­های زیادی در پشت آن است. در اکثر اوقات همه این کابل­ ها مورد استفاده قرار نمی ­گیرند و در پشت پاور بدون استفاده رها می­ شود. این کار باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای اسمبل کردن کامپیوتر می ­شود. علاوه بر آن ممکن است کابل ­های اضافی جلوی فن را بگیرد و مانع فعالیت فن رایانه بشود. این مشکل می ­تواند دمای سیستم شما را بالا ببرد و همان‌ طور که می­ دانید دمای بالا باعث کاهش عمر رایانه شما می­ شود.

منبع تغذیه ماژولار

طراحی این پاور به صورتی است که کابل­ های پشت پاور قابلیت این را دارند که از آن جدا شوند. شما نیز می­توانید از این راه، این منبع تغذیه را شناسایی کنید.

مزایا منبع تغذیه ماژولار

تعداد کابل کمتر در منبع تغذیه باعث زیبایی دستگاه شما می ­شود. علاوه بر آن، وقتی فضای کمتری را اشغال کند، هوا بهتر و بیشتر جریان پیدا می­کند و باعث کاهش دما و در نتیجه افزایش عمر دستگاه شما می ­شود. این پاور باعث می­ شود که تمیز کردن رایانه به‌ شدت آسان شود. ممکن است یک کابل خراب شود. در این حالت می‌توانید کابل مربوطه را تعویض کنید و با این روش دستگاه به فعالیت خود ادامه می­دهد. این ویژگی در منبع تغذیه غیر ماژولار صادق نیست. در صورت خرابی یک کابل، آن کابل دیگر قابل‌ استفاده نیست و نمی­توان آن را تعویض کرد.

معایب منبع تغذیه ماژولار

اگر در اسمبل کردن رایانه تازه ­کار هستید، منبع تغذیه ماژولار برای شما مناسب نیست، زیرا همه کابل ­ها باید توسط خودتان وصل شود. از دیگر معایب این نوع پاور می­توان به خرابی بیشتر کابل­ ها اشاره کرد. مزیت جدا شدن کابل ­ها می­ تواند به عیب آن تبدیل شود. زمانی که به‌ دفعات کابل ­ها را جدا و متصل کنید، امکان خرابی آن ­ها افزایش پیدا می­کند.

منبع تغذیه نیمه ماژولار

منبع تغذیه نیمه ماژولار ترکیبی از پاور غیر ماژولار و پاور ماژولار است. برخی از کابل ­ها قابلیت آن را دارند که جدا شوند و برخی به‌ صورت ثابت بر روی پاور هستند. در این نوع پاور 24 پین مادربرد و EPS سی پی یو از قبل نصب‌ شده‌اند و قابلیت جدا شدن ندارند. مابقی کابل ­ها در جعبه پاور وجود دارد و می ­توانید در صورت نیاز از آن­ ها استفاده کنید.

مزایا منبع تغذیه نیمه ماژولار

قابلیت جدا شدن برخی از کابل ­ها، این پاور را به پرطرفدارترین منبع تغذیه نسبت ما انواع دیگر تبدیل کرده است. این پاور دارای درصد خرابی کمتر نسبت به پاور ماژولار است و در عین‌ حال مانند پاور غیر ماژولار، سیستم شما را شلوغ نمی ­کند.

معایب منبع تغذیه نیمه ماژولار

اصلی ­ترین و بزرگ­ترین مشکل این پاور، ثابت بودن طول کابل منبع تغذیه است. این موضوع می­تواند مشکلات زیادی ایجاد کند و وقت زیادی از شخص اسمبل کننده خواهد گرفت.

جمع‌بندی انواع پاورها

سه نوع منبع تغذیه که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت دارای کارایی یکسان هستند و فقط تفاوت آن ­ها در کابل­ های آن­ ها است. کابل‌کشی در هر مدل از منبع تغذیه ­ها متفاوت است. اصلی­ترین دلیل انتخاب منبع تغذیه بودجه است و از دیگر دلایل می­توان به جریان هوا در رایانه اشاره کرد.

روش انتخاب بهترین منبع تغذیه

توان خروجی یکی از مهم­ترین ویژگی ­های پاور در هنگام خرید آن است ولی این تنها ویژگی نیست و باید به موارد دیگری نیز دقت کرد. در ادامه راهنمای خرید منبع تغذیه مناسب را مطالعه کنید تا در هنگام خرید بتوانید بهترین پاور را با توجه به بودجه و کارایی موردنیاز، خریداری کنید.

حداکثر توان خروجی

محاسبه توان خروجی بسیار آسان است ولی باید دقت کرد که در هنگام خرید منبع تغذیه باید توان خروجی آن از توان موردنیاز بیشتر باشد. برای مثال شما 500 وات نیاز دارید ولی باید پاوری خریداری کنید که 700 وات توان خروجی داشته باشند. دلیل ای موضوع این است که قطعات در هنگام آغاز راه ­اندازی توان بیشتری مصرف می­ کنند ولی بعد از چند دقیقه به حالت عادی خود بازمی ­گردند.

از دیگر عوامل در تعیین کردن توان خروجی پاور می­توان به این نکته اشاره کرد که اگر در آینده می­خواهید سیستم خود را ارتقا بدهید یا برای مثال کارت گرافیک اضافه کنید، باید پاوری با توان خروجی بیشتری خریداری کنید. یا توجه به این نکته در آینده نیاز به‌ صرف هزینه و تعویض کردن پاور ندارید.


اگر قصد خرید کارت گرافیک دارید می توانید مقاله « چگونه کارت گرافیک بخریم؟ 9 نکته هنگام خرید کارت گرافیک » را هم مطالعه کنید.


کانکتور منبع تغذیه

همه قطعات موجود در سیستم برای کار کردن به برق احتیاج دارند ولی برخی از آن­ها از برق مستقیم استفاده می­کنند و برخی با واسطه برق را دریافت می­ کنند. برای مثال می­ توان به کارت گرافیک اشاره کرد که یک یا دو کانکتور برق مستقیم نیاز دارد مانند کانکتور 6 پین و 8 پین. درنتیجه در هنگام خرید باید به تعداد کانکتورها و مدل آن دقت کنید تا دچار مشکلاتی برای اسمبل کردن سیستم خود نشوید.

برای کمک به فهم بهتر نکات حول کانکتور، تصویری را بارگذاری کرده­ ایم تا از روی تصویر مفهوم آن را برای شما توضیح دهیم. در تصویر سمت راست از یک کانکتور 24 سوکت استفاده‌ شده است و جزو دسته تک‌ریل قرار می­گیرد. تصویر سمت چپ پاوری را نشان می­دهد که دارای دو کانکتور با سوکت ­های 6 پین و 8 پین استفاده‌ شده است.

کانکتور منبع تغذیه

راندمان منبع تغذیه

پاور برق متناوب ورودی را به برق مستقیم تبدیل می­ کنند، ولی آیا همه این برق تبدیل می­ شوند. مشخصاً این اتفاق در عمل غیرممکن است و قسمتی از انرژی به گرما تبدیل‌ شده و هدر می رود. در هنگام خرید باید پاور با کیفیت خریداری کنید زیرا دارای راندمان بالاتری هستند. منبع تغذیه مناسب معمولاً راندمان حدود 80 درصد دارند. راندمان پاور از تقسیم برق مستقیم خروجی بر برق متناوب ورودی به دست می ­آید. برای مثال پاور 750 وات دریافت می­کند و 600 وات تحویل می­دهد. در این صورت توان منبع تغذیه از تقسیم 600 بر 750 به دست می ­آید که برابر با 0.8 است پس توان پاور موردنظر 80 درصد است.

تعداد ریل­ ها منبع تغذیه

پاورهایی که چند ریل هستند تفاوت زیادی با منبع تغذیه­ های تک‌ ریل دارند. در صورتی‌ که از پاور چند ریل استفاده می­ کنید، اگر برای یک ریل مشکلی پیش بیاید دیگر ریل­ ها می توانند به فعالیت خود ادامه دهند. این در حالی است که اگر در پاور تک‌ ریل چنین مشکلی پیش بیاید جریان به مقدار زیادی افزایش پیدا می­کند و پاور ذوب می ­شود. این ذوب شدن نه­ تنها پاور را خراب می­کند ممکن است دیگر قطعات را نیز با مشکلاتی رو به ­رو کنند.

نکته نهایی در خرید منبع تغذیه

شما به فروشگاه پاور مراجعه کردید و همه ویژگی­ های فوق را بررسی کردید و دو پاور با چنین مشخصاتی پیدا کرده‌اید. سؤال ایجاد شده این است که کدام را انتخاب کنم؟ جواب بسیار ساده است. منبع تغذی ه­ای که سنگین‌تر است را خریداری کنید. شاید جالب و مسخره به نظر برسد ولی در پاور از خازن­ استفاده‌ شده است و در هنگام خرید پاور، آن­ هایی که سنگین تر هستند غالباً دارای خازن ­های بیشتر و قوی­تری هستند.

انواع برندهای منبع تغذیه

ممکن است در هنگام خرید منبع تغذیه این سؤال برای شما پیش‌آمده باشد که بهترین برند منبع تغذیه چیست و بهتر است چه مدل پاوری خریداری کنم. متأسفانه این سؤال جواب ثابت و مشخصی ندارد. خرید منبع تغذیه مناسب به دو مورد وابسته است. مورد اول این است که شما از رایانه به چه منظوری استفاده خواهید کرد و مورد دوم این است که برای خرید این محصول چقدر بودجه در نظر گرفته ­اید. این دو مورد در کنار موارد دیگر می­تواند برند مناسب شما را تعیین کند و به شما در خرید پاور مناسب کمک زیادی بکند. در ادامه این مطلب چند نوع از پرفروش­ ترین منبع تغذیه ­های موجود در بازار را بررسی خواهیم کرد و به ویژگی­ های آن­ ها اشاره خواهیم کرد.

منبع تغذیه گرین مدل GP480A-EUD

این پاور 480 وات است و محصول شرکت گرین است. شرکت گرین جز برترین شرکت­ ها در زمینه تولید پاور به‌ حساب می­ آید. این پاور جز دسته نیمه ماژول است. در شرایط عادی و دمای معمول، این منبع تغذیه راندمان 85 درصد دارد. بر روی این منبع تغذیه یک فن قوی و به ابعاد 120 میلی­متر قرار دارد و توان آن را دارد که دما را در محدوده 40 درجه سانتی­گراد تنظیم کند. این ویژگی بدین معنی است که در صورتی‌که دمای پاور بیش از 40 درجه سانتی­گراد شود، دور فن افزایش پیدا می­کند تا پاور سریع­تر و بهتر خنک شود و دمای آن به چهل درجه برسد.

منبع تغذیه هترون مدل HPS280

 این پاور محصول شرکت هترون است و از نوع غیر ماژولار به‌ حساب می ­آید. شرکت هترون از شرکت­ هایی است که محصولات با کیفیتی تولید می­کند. مهم‌ترین مزیت این شرکت قیمت مناسب محصولات این برند است. توان خروجی این منبع تغذیه، 280 وات است. اگرچه بازدهی این پاور بسیار مناسب است ولی در صورتی‌ که قصد استفاده از قطعات حرفه ­ای مانند کارت گرافیک قوی دارید، این منبع تغذیه نمی ­تواند مناسب باشد و تقریباً راه ­اندازی چنین سیستمی با این مدل منبع تغذیه غیرممکن است. این پاور از فن با کیفیتی با اندازه 12 سانتی­متر بهره می­برد که از دیگر مزیت­ های این مدل منبع تغذیه است.

منبع تغذیه سیلوراستون مدل Strider Titanium SST-ST1500-TI

این منبع تغذیه محصول شرکت سیلوراستون است و جز دسته ماژولار حساب می­شود. این برند بیشتر در زمینه منبع تغذیه فعالیت می­کند. این شرکت در همه رده­ ها اقدام به تولید پاور می­کند به‌ طوری‌ که هر فرد بتواند با توجه به شرایط خود، منبع تغذیه مناسب را انتخاب و از این برند خرید کند. این محصول دارای توان 1500 وات است. توان بالای این منبع تغذیه، این محصول را جز پاورهای حرفه ­ای قرار داده است. بازده این منبع تغذیه بسیار عالی و به عبارتی فوق­ العاده است و توسط شرکت سازنده عدد 90 تا 94 درصد اعلام‌ شده است که عددی بسیار مناسب است.

جمع‌بندی برندهای پاور

در این مطلب سعی کردیم از هر سه مدل پاور یعنی ماژولار، غیر ماژولار و نیمه ماژولار معرفی کنیم تا با هر سه نوع آشنا شوید و عکس­ های این محصولات را مشاهده کنید. خوشبختانه برندهای مختلفی اقدام به تولید منبع تغذیه کرده ­اند و باعث می­شود که رقابت در این حوزه زیاد شود و روز به ­روز کیفیت این محصولات بیشتر و بیشتر شود.

سخن پایانی

منبع تغذیه ­های حرفه ­ای برای افرادی است که می­خواهند از سیستم­ های قوی بهره ببرند و یا کارهای سنگینی با آن انجام دهند. برای مثال گیمرها یا طراحان معماری و عمران جزو این دسته‌بندی هستند. دقت کنید که بهترین قطعات در صورتی‌ که به منبع تغذیه مناسب متصل نشوند نمی­ توانند کوچک­ترین کاری انجام دهند. استفاده از پاور با کیفیت باعث می­ شود، عمر قطعات سیستم شما افزایش پیدا کند. منبع تغذیه مناسب، پاوری است که پایداری خوبی داشته باشد.

تماس با لپ مال

اشتراک گذاری :