کدام مدل هارد دیسک اکسترنال وسترن دیجیتال بهتر است؟
  • 16 اسفند 1402

کدام مدل هارد دیسک اکسترنال وسترن دیجیتال بهتر است؟

در دنیای دیجیتال امروز که «داده ها» حرف اول را می زنند، ذخیره سازی داده های دیجیتال در اولویت اصلی تمامی افراد (خصوصاً مالکان کسب و کارهای بزرگ) قرار دارد. با این حال در شرایطی که پای داده های گسترده یا حجیم به میان می آید، شرایط کمی فرق می کند و امکان ذخیره سازی دائمی داده های حجیم بر روی فضاهای ذخیره سازی داخلی محدود و کم ظرفیت سیستم های کامپیوتری (نظیر هاردهای HDD یا SSD) فراهم نیست. در این شرایط استفاده از هارد اکسترنال به عنوان بهترین راه حل در نظر گرفته می شود. یکی از رایج ترین، کم هزینه ترین و بدون دردسرترین شیوه های «ذخیره سازی، آرشیو و پشتیبان گیری» از اطلاعات، انتقال آن ها به هارد دیسک های اکسترنال (هاردهای HDD اکسترنال) است. در این مطلب از لپ مال قصد داریم تا ضمن معرفی یکی از برترین کمپانی های سازنده هارد اکسترنال در جهان، یعنی وسترن دیجیتال، با معرفی هارد دیسک های اکسترنال این کمپانی به شما در خرید یک هارد اکسترنال خوب و متناسب با نیازهایتان کمک کنیم. با ما همراه باشید.

وسترن دیجیتال در گذر تاریخ

کمپانی جنرال دیجیتال در آوریل سال 1970 میلادی توسط آلوین بی فیلیپس (کارمند اسبق کمپانی موتورولا) بنا نهاده شد و حدود یک سال بعد با تغییر نام به «وسترن دیجیتال» به فعالیت خود ادامه داد. این کمپانی که در آغاز فعالیت خود بر روی تولید و توسعه «نیمه هادی های خاص، تراشه های ماشین حساب و تجهیزات آزمایشی» تمرکز داشت؛ با معرفی یکی از اولین فرمت کننده/کنترل کننده های درایو فلاپی دیسک تک تراشه ای (FDD) در اواخر دهه 1970 میلادی به شهرتی چشمگیر دست پیدا کرد. این کنترل کننده ها در ارائه قابلیت ذخیره سازی بازی های کامپیوتری در سیستم های خانگی: «کمودور 64 و اپل 2» انقلابی را رقم زده و تجربه بازی همه جانبه تری را در اختیار علاقه مندان به گیمینگ قرار دادند. علاوه بر این، وسترن دیجیتال پس از عرضه اولین هارد دیسک (که امروزه با نام هارد HDD نیز از آن یاد می شود) خود در سال 1980 میلادی نقشی کلیدی در فراگیرتر شدن سیستم های کامپیوتری و راه یابی آنان به کسب و کارها، منازل و آموزشگاه ها ایفاء کرد و با گسترش سبد محصولات خود در دهه های 1990 تا 2000 میلادی به عنوان یکی از برجسته ترین تولیدکنندگان قطعات سخت افزاری کامپیوتری لقب گرفت.


رنگ بندی انواع هارد دیسک های وسترن دیجیتال


این کمپانی در سال 2009 میلادی به جمع اندک تولیدکنندگان هاردهای اس اس دی (SSD) پیوست و با خریداری کمپانی سن دیسک (SanDisk) در سال 2016 میلادی، جایگاه خود را به عنوان یکی از پیشروترین تولیدکنندگان در صنعت ذخیره سازی داده مستحکم کرد. در حال حاضر کمپانی وسترن دیجیتال به عنوان یکی از بازیگران کلیدی حوزه ذخیره سازی داده بر روی توسعه و تولید «هاردهای HDD و SSD (اینترنال و اکسترنال)، کارت مموری، فلش مموری USB، درایوهای NAS (مناسب استفاده منازل و مشاغل در حوزه اینترنت اشیاء)، ام پی 3 پلیر و سایر محصولات مرتبط با ذخیره سازی داده در مراکز داده» تمرکز دارد.

هارد دیسک اکسترنال چیست؟

هارد دیسک اکسترنال (یا به اختصار هارد اکسترنال) که در برخی از موارد با نام هارد دیسک پرتابل (قابل حمل) نیز از آن یاد می شود، یک قطعه سخت افزاری است که وظیفه ذخیره سازی داده های دیجیتال و نگهداری از آنان در خارج از سیستم کامپیوتری را بر عهده دارد. هاردهای اکسترنال با استفاده از یک رابط خارجی مانند کابل USB به «کامپیوتر دسکتاپ، لپ تاپ یا سایر دستگاه های مورد نظر کاربر» متصل شده و فایل ها و داده های مورد نیاز کاربر را در اختیار وی قرار می دهد.

تفاوت هارد اکسترنال و هارد اینترنال

به طور کلی هاردهای اکسترنال از اجزاء و عملکرد مشابهی با هاردهای اینترنال برخوردارند و تفاوت اصلی این دو نوع هارد در محل نصب و قرارگیری آن هاست؛ به این صورت که هاردهای اینترنال (داخلی) در داخل یک سیستم کامپیوتری (بر روی مادربرد) و هاردهای اکسترنال (خارجی) در خارج از سیستم کامپیوتری (در یک قاب محافظت شده) تعبیه می شوند.

اجزاء هارد اکسترنال

در حالت کلی یک هارد دیسک اکسترنال 3 جزء زیر را در بر می گیرد:

  اجزا تشکیل دهنده هارد اکسترنال

 

هارد HDD

هارد دیسک یا هارد HDD از 4 جزء اصلی «بشقاب ها، سری های (هدهای) خواندن/ نوشتن، بازوی متحرک و برد کنترل» تشکیل شده است. اما هر یک از این اجزاء چه عملکردهایی را ارائه می دهند؟

·       بشقاب ها: بشقاب ها از دیسک های چرخانی که با مواد مغناطیسی پوشانده شده اند تشکیل شده اند و وظیفه ذخیره سازی داده ها را برعهده دارند.

·       سری های خواندن/ نوشتن: همان طور که از نام این جزء پیداست؛ این قطعه سری های مغناطیسی را در بر می گیرد و مسئولیت «خواندن/ نوشتن» داده ها «از/ به» بشقاب ها را بر عهده دارد.

·       بازوی محرک: بازو متحرک یک بازو مکانیکی است که سری های خواندن/ نوشتن را روی محل مورد نظر بر روی بشقاب ها قرار می دهد.

·       برد کنترل: همان طور که نام این جزء پیداست؛ این برد عملکرد کلی هارد از جمله: «فرآیند انتقال داده» را کنترل کرده و دستورات لازم برای حرکت و ارائه عملکرد سایز اجزاء (سری هد، بازو متحرک و ..) را به آن ها اعلام می کند.

محفظه یا قاب محافظ

محفظه یا قاب محافظ، که عموماً از جنس پلاستیک مستحکم یا نوعی فلز است، هارد HDD را در داخل خود جای داده و بستر مناسبی برای اتصال پورت های خارجی را فراهم می کند.

کانکتور و پورت اتصال

همان طور که از نام این جزء پیداست، پورت اتصال، که اغلب از نوع USB (مانند USB 3.2 نسل 1 یا نسل 2) است، بستر اصلی برای ارتباط هارد دیسک اکسترنال به سایر دستگاه ها (کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و ..) و انتقال داده از/ به هارد را فراهم می کند.

علاوه بر اجزاء معرفی شده، اغلب هارد دیسک هایی که نسبت به هارد دیسک های پرتابل از ابعاد بزرگ تری بهره می برند؛ برای ارائه عملکرد به یک جزء ضروری دیگر، یعنی منبع تغذیه خارجی، نیز وابستگی دارند و از این رو به پورت های اتصال به برق یا منبع تغذیه منحصر به فرد مجهز می باشند.

انواع هارد اکسترنال وسترن دیجیتال

به طور کلی کمپانی وسترن دیجیتال هارد دیسک ها یا همان هاردهای HDD خود را به 3 دسته «هارد اینترنال، هارد اکسترنال و هارد پرتابل» تقسیم بندی می کند که در این بخش به بررسی 2 دسته «هارد دیسک اکسترنال» و «هارد دیسک پرتابل» خواهیم پرداخت.

هارد دیسک اکسترنال پرتابل

به طور کلی کمپانی وسترن دیجیتال هارد دیسک های سبک وزن، دارای ابعاد کوچک و بدون نیاز به منبع تغذیه خارجی خود را در دسته «هارد دیسک پرتابل» قرار می دهد. این دسته از هارد های اکسترنال وسترن دیجیتال در واقع همان هاردهای اکسترنال قابل حملی که در اغلب موارد از آن ها در مصارف «خانگی، کسب و کارهای کوچک و آموزشی» بهره گرفته می شود، را در بر می گیرد. کمپانی وسترن دیجیتال هاردهای اکسترنال پرتابل خود را در 3 سری زیر به بازار عرضه می نماید:

 هارد اکسترنال قابل حمل وسترن دیجیتال

 

هارد اکسترنال پرتابل وسترن دیجیتال سری Elements

هاردهای اکسترنال پرتابل سری Elements وسترن دیجیتال به عنوان یکی از قدیمی ترین و سبک ترین سری هارد دیسک های این کمپانی تلقی می شوند. این سری از هارد دیسک های این کمپانی قیمتی بسیار مقرون به صرفه داشته و در ظرفیت های «500 گیگابایت، 750 گیگابایتی، 1 ترابایت، 1.5 ترابایت، 2 ترابایت، 3 ترابایت، 4 ترابایت و 5 ترابایت» به بازار عرضه می شوند. هاردهای اکسترنال وسترن دیجیتال سری Elements از طریق کانکتور Micro-B خود قادر به برقرارسازی ارتباط با دستگاه های مجهز به پورت های USB 3.0 و USB 2.0 بوده و مناسب کاربرانی که به دنبال آزادسازی فضای ذخیره سازی داخلی دستگاه خود و حذف فایل های غیرضروری از روی سیستم خود هستند؛ می باشند.

هارد اکسترنال پرتابل وسترن دیجیتال سری My Passport

هارد های اکسترنال سری My Passport وسترن دیجیتال در واقع  نسخه به روز شده هاردهای اکسترنال سری Elements این کمپانی هستند و از منظر «طراحی، امکانات و عملکردهای ارائه شده، امنیت و پشتیبان گیری از داده ها» بسیار پیشرفته تر و طبیعتاً گران قیمت تر از هاردهای سری Elements می باشند. این سری از هاردهای اکسترنال وسترن دیجیتال با ارائه «رمزگذاری سخت افزاری 256 بیتی AES برای حفظ امنیت داده های دیجیتال» و «پشتیبان گیری خودکار از داده ها (از طریق نرم افزار) تنها با اعلام زمان و تعداد دفعات مورد نظر برای پشتیبان گیری برای حفظ داده های حائز اهمیت» قابلیت هایی فراتر از ذخیره سازی داده را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. در حالت کلی این سری از هاردهای اکسترنال وسترن دیجیتال مناسب استفاده روزانه افراد (کاربران عادی، دانش آموزان، دانشجویان، معلمان، اساتید دانشگاه و کسب و کارهای خرد) برای ذخیره سازی «اسناد، فایل های تصویری و ویدیویی» بوده و در 2 مدل زیر به بازار عرضه می شوند:

مدل My Passport

این مدل به عنوان مدل استاندارد سری My Passport به شمار می آید و ترکیبی از «سرعت، امنیت، کارایی و قابلیت حمل» را اختیار کاربران قرار می دهد. هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Passport در ظرفیت های 1، 2، 4 و 5 ترابایتی به بازار عرضه می شود و از طریق کانکتور Micro-B و رابط USB 3.2 نسل 1 یا USB 2.0 داده ها را با سرعت بسیار بالایی انتقال می دهد. این مدل از هارد دیسک اکسترنال وسترن دیجیتال برای استفاده روزمره افراد (کاربران مبتدی تا نیمه حرفه ای) و مصارف «خانگی، کسب و کارهای خرد و آموزشی» مناسب است.

 

 

مدل My Passport Ultra

کمپانی وسترن دیجیتال در توسعه این مدل بر روی «سرعت و عملکرد» تمرکز دارد. هاردهای اکسترنال مدل My Passport Ultra به واسطه بهره مندی کانکتور USB-C و رابط USB 3.2 نسل 1، داده ها را با سرعت بالاتری (حداکثر 5 گیگابیت بر ثانیه) انتقال می دهند. این مدل از هاردهای وسترن دیجیتال در ظرفیت های 1، 2، 4 و 5 ترابایتی به بازار عرضه می شوند و استفاده از آن ها به کاربرانی که با فایل های حجیم سر و کار دارند مانند: «عکاسان، فیلم برداران و تولیدکنندگان محتوای گرافیکی یا ویدیویی» مبتدی تا نیمه حرفه ای یا کاربرانی که شاخصه «سرعت انتقال داده» برای آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ توصیه می شود.

لازم به ذکر است، در حالیکه اغلب هاردهای اکسترنال کمپانی وسترن دیجیتال با هر دو سیستم عامل محبوب ویندوز و macOS سازگاری دارند اما این کمپانی یک نسخه اختصاصی و منحصر به فرد از هر دو مدل «استاندارد و اولترا» سری My Passport را نیز برای کاربران سیستم عامل macOS کمپانی اپل در نظر گرفته است.

هارد اکسترنال پرتابل وسترن دیجیتال سری WD_BLACK P10

کمپانی وسترن دیجیتال با در نظرگیری نیازهای گیمرها، هاردهای اکسترنال پرتابل سری WD_BLACK P10 خود را طراحی و به بازار معرفی کرد. این سری از هاردهای اکسترنال وسترن دیجیتال به صورت مستقیم به کنسول یا رایانه شخصی کاربر متصل شده و بهبود عملکرد مورد نیاز برای حفظ برتری گیمرها در طی بازی های ویدیویی رقابتی در هر زمان و در هر مکان را در اختیار آن ها قرار می دهد. خریداری هارد اکسترنال سری WD_BLACK P10 وسترن دیجیتال به گیمرهایی که به دنبال گسترش پتانسیل کنسول بازی و لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ گیمینگ خود هستند؛ توصیه می شود. این سری از هارد دیسک های اکسترنال وسترن دیجیتال در ظرفیت های 2، 4 و 5 ترابایتی به بازار عرضه شده و از طریق پورت Micro-B و رابط  USB 3.2 نسل 1 قادر به ذخیره سازی حداکثر 125 بازی ویدیویی با سرعت 130 مگابایت در ثانیه (حداکثر 5 گیگابیت در ثانیه) می باشند.

هارد دیسک اکسترنال

همان طور که پیش تر مطرح شد، کمپانی وسترن دیجیتال هارد دیسک های اکسترنال دارای «ابعاد بزرگ تر، وزن سنگین تر و ظرفیت بیشتر» خود را در یک دسته کلی تر «هارد دیسک اکسترنال» قرار می دهد. به طور کلی این دسته از هاردهای اکسترنال وسترن دیجیتال به منبع تغذیه مجزا نیاز دارند و مناسب برای «تهیه آرشیو و پشتیبان گیری» از داده های حائز اهمیت در حیطه های کاربری «خانگی، کسب و کارهای متوسط تا بزرگ، سیستم های NAS (شبکه متصل ذخیره سازی) و گیمینگ حرفه ای» می باشند. به طور کلی کمپانی وسترن دیجیتال این دسته از هاردهای اکسترنال را در سری زیر به بازار عرضه می کند:

 

هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال 

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال سری Elements Desktop

هارد اکسترنال Elements Desktop به عنوان اولین سری از هاردهای اکسترنال بزرگ و دارای ظرفیت بالا کمپانی وسترن دیجیتال به شمار می آیند. این سری از هارد دیسک های اکسترنال وسترن دیجیتال از طراحی ظاهری «کلاسیک و جمع و جور» و قیمتی مقرون به صرفه برخوردارند و در ظرفیت های « 4، 6، 8، 10، 12، 14، 16، 18، 20 و 22 ترابایتی» به بازار عرضه می شوند. هاردهای اکسترنال سری المنت دسکتاپ وسترن دیجیتال از طریق کانکتور Micro-B و رابط USB 3.0 داده های مورد نظر کاربر را از/ به هارد HDD داخلی خود انتقال می دهند. به طور کلی خریداری این سری از هارد دیسک های اکسترنال کمپانی وسترن دیجیتال به کاربرانی که با فایل های متنوع و حجیم سر و کار دارند و به دنبال راه حلی مقرون به صرفه برای انتقال فایل های بلااستفاده از کامپیوتر دسکتاپ خود و آزادسازی فضای اشغال شده توسط این دسته از فایل های حجیم هستند؛ توصیه می شود. لازم به ذکر است، هاردهای سری Elements Desktop وسترن دیجیتال به صورت پیش فرض از سیستم عامل macOS پشتیبانی نمی کنند و برای استفاده از این سری در سیستم های سازگار با سیستم عامل اختصاصی کمپانی اپل، ری فرمت کردن هارد اجتناب ناپذیر است. علاوه بر این، متاسفانه این سری از هارد دیسک های اکسترنال وسترن دیجیتال قابلیت هایی نظیر: «رمزگذاری سخت افزاری 256 بیتی و پشتیبان گیری خودکار داده ها» را در اختیار کاربران خود قرار نمی دهند.

 

 

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال سری My Book Desktop

هارد اکسترنال My Book Desktop وسترن دیجیتال به عنوان یکی از محبوب ترین محصولات این کمپانی محسوب شده و کمی گران قیمت تر از هاردهای اکسترنال سری Elements Desktop وسترن دیجیتال می باشند. این سری از هاردهای اکسترنال وسترن دیجیتال در ظرفیت های «4، 6، 8، 10، 12، 14، 16، 18، 20 و 22 ترابایتی» به بازار عرضه شده و از طریق کانکتور Micro-B و رابط USB 3.2 نسل 1 داده های مورد نظر را با سرعت حداکثر 5 گیگابیت بر ثانیه انتقال می دهند. هارد اکسترنال سری مای بوک دسکتاپ وسترن دیجیتال با ارائه قابلیت «رمزگذاری سخت افزاری 256 بیتی AES داخلی» از اطلاعات کاربران به بهترین شیوه ممکن محافظت کرده و امکان «پشتیبان گیری نرم افزاری و تهیه نسخه های پشتیبان از اطلاعات حائز اهمیت» را نیز در اختیار کاربران خود قرار می دهند. خریداری این سری از هاردهای کمپانی وسترن دیجیتال به کاربران نیمه حرفه ای تا حرفه ای در حیطه های «خانگی، کسب و کارهای نسبتاً بزرگ، آموزشی (مانند مدارس بزرگ و دانشگاه ها)، مهندسی (مانند مهندسی معماری، شهرسازی و ..)، تولید محتواهای تصویری و ویدیویی، طراحی و پژوهشی» توصیه می شود.

 

 

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال سری WD_BLACK D10

کمپانی وسترن دیجیتال با در نظرگیری نیازهای گیمرهای نیمه حرفه ای تا حرفه ای به توسعه هاردهای اکسترنال سری WD_BLACK D10 وسترن دیجیتال پرداخت. این سری از هارد دیسک های اکسترنال وسترن دیجیتال در 2 ظرفیت «8 و 12 ترابایت» به بازار عرضه می شوند و از طریق کانکتور Micro-B و رابط USB 3.2 نسل 1 داده ها را با حداکثر سرعت 250 مگابایت بر ثانیه انتقال می دهند. خریداری این سری از هارد دیسک اکسترنال وسترن دیجیتال به گیمرهایی که به ذخیره سازی کتابخانه های بازی های خود (حداکثر 300 بازی) و انتقال آن ها از کنسول بازی یا کامپیوتر گیمینگ دسکتاپ خود تمایل دارند، توصیه می شود. لازم به ذکر است هاردهای اکسترنال سری WD_BLACK D10 وسترن دیجیتال با فناوری خنک کننده فعال خود در بازی های ویدیویی پیچیده که به مدت زمان طولانی برای بازی کردن نیاز دارند، عملکرد مناسبی را از خود به جای می گذارند. علاوه بر این، این سری از هارد دیسک های وسترن دیجیتال به دو درگاه شارژ USB تایپ A با توان 7.5 واتی مجهز می باشند و از این رو امکان شارژ وسایل بازی و لوازم جانبی را نیز در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

کلام پایانی

در صورت تمایل به استفاده از هارد اکسترنال با قابلیت حمل بالا، هاردهای اکسترنال پرتابل وسترن دیجیتال از سری های «Elements ،My Passport و WD_BLACK P10» مناسب شما خواهند بود. با این حال فراموش نکنید که برای خریداری یک هارد اکسترنال خوب لازم است تا ضمن شناخت کامل از نیازهای اصلی خود، هارد اکسترنال متناسب با نیازهای خود را انتخاب کنید . به طور کلی استفاده از سری های متنوع هاردهای اکسترنال پرتابل وسترن دیجیتال به کاربران مبتدی تا نیمه حرفه ای در حوزه های کاربری «خانگی، مشاغل و کسب و کارهای کوچک و آموزشی/ پژوهشی» توصیه می شود.

 

نام

اولویت اصلی کاربر

هارد اکسترنال پرتابل سری Elements

بودجه مالی

هارد اکسترنال پرتابل سری My Passport

قابلیت حمل بسیار بالا

امنیت بالا (رمزگذاری 256 بیتی)

پشتیبان گیری خودکار

هارد اکسترنال پرتابل سری WD_BLACK P10

گیمینگ سریع

ذخیره سازی کتابخانه های بازی های ویدیویی

 

در سمت مقابل استفاده از هارد دیسک های اکسترنال بزرگ تر، سنگین تر و دارای ظرفیت بیشتر سری های « Elements Desktop ،My Book Desktop و WD_BLACK D10» وسترن دیجیتال به کاربران نیمه حرفه ای تا حرفه ای حوزه های کاربری «خانگی، کسب و کارهای متوسط تا بزرگ، سیستم های NAS و گیمینگ حرفه ای» که دغدغه حمل هارد اکسترنال خود را ندارند و قصد دارند تا آرشیوی از فایل های حجیم خود را ذخیره و نگهداری نمایند، توصیه می شود.

 

نام

اولویت اصلی کاربر

هارد اکسترنال سری Elements Desktop

بودجه مالی

ابعاد کوچک تر

هارد اکسترنال سری My Book Desktop

امنیت بالا (رمزگذاری 256 بیتی)

پشتیبان گیری خودکار

هارد اکسترنال سری WD_BLACK D10

گیمینگ پیچیده برای مدت زمان طولانی

ذخیره سازی کتابخانه های بازی های ویدیویی

قابلیت شارژ لوازم جانبی گیمینگ

 

سوالات متداول

آیا هاردهای اکسترنال وسترن دیجیتال در برابر رطوبت و گرد و غبار مقاوم هستند؟

اغلب هارد دیسک های اکسترنال وسترن دیجیتال در برابر «رطوبت و گرد و غبار» نرمال مقاوم هستند. با این حال، برای اطلاع از میزان مقاومت محصول در برابر عوامل مذکور به وب سایت وسترن دیجیتال و برگه مشخصات محصول (بخش پشتیبانی از استاندارد IP) مراجعه کنید.

همچنین میتوانید درباره دلایل خراب شدن و راه های نگهداری هارد دیسک اکسترنال مطالعه کنید.


خرید هارد دیسک اکسترنال نسبت به هارد SSD اکسترنال چه مزایایی دارد؟

هارد دیسک های اکسترنال نسبت به هاردهای SSD اکسترنال، بسیار مقرون به صرفه تر هستند و در اغلب موارد ظرفیت ذخیره سازی بالاتری (به عنوان مثال 22 ترابایت) را ارائه می دهند.


کدام یک از هارد دیسک های اکسترنال کمپانی وسترن دیجیتال برای سیستم های NAS مناسب هستند؟

هاردهای اکسترنال سری My Cloud Pro و My Cloud Expert با حداکثر ظرفیت 56 ترابایت مناسب سیستم های NAS می باشند.


برای دریافت بهترین عملکرد از هارد دیسک اکسترنال در هنگام انتقال داده از/ به کامپیوتر از چه کابلی استفاده کنیم؟

توصیه می شود تا برای دریافت بیشترین میزان از سرعت انتقال داده، از کابلی سازگار با کانکتور (به عنوان مثال Micro-B) و رابط (به عنوان مثال USB 3.2 نسل 1) هارد اکسترنال بهره ببرید.


مشاوره خرید لپ مال

اشتراک گذاری :