کاربردها و نکات خرید هارد دیسک اینترنال
  • 29 مرداد 1401

کاربردها و نکات خرید هارد دیسک اینترنال

برای خرید یک هارد دیسک اینترنال مناسب شما باید کاربردها و نکات خرید هارد دیسک اینترنال را به خوبی بدانید. هارد دیسک های اینترنال از اولین روزهای تولید کامپیوترهای مدرن تنها منبع ذخیره سازی فایل ها و اطلاعات بودند تا این که SSDها وارد بازار شدند؛ اما همچنان به دلیل صرفه اقتصادی و حجم ذخیره سازی اطلاعات بیشتر، جایگاه ویژه ای برای خود دارند. هاردهای HDD  هنوز هم در سیستم های مختلفی مانند گیمینگ، سرور، دوربین های مدار بسته، ذخیره سازی و سرورها استفاده می شوند. در این نوشتار بعد از بررسی کوتاهی درباره ماهیت هارد های HDD به معرفی بهترین هاردها برای کاربردهای مختلف خواهیم پرداخت. با لپ مال همراه باشید.

هارد دیسک چیست؟

هارد HDD نوعی حافظه ذخیره سازی می باشد که داده ها و رسانه ها درون آن ذخیره می شوند. با وجود اینکه تکنولوژی هارد دیسک ها بیش از 60 سال عمر دارد اما هنوز در کارهای متفاوتی استفاده می شود و طرفداران زیادی دارد. هارد دیسک از دسته فضاهای ذخیره سازی پایدار است، به این معنی که با خاموش شدن سیستم و قطع برق اطلاعات از روی آن پاک نخواهد شد (برخلاف حافظه های RAM).

HDD از مجموعه ای از قطعات مکانیکی ساخته شده؛ یک موتور چرخان دیسکی از جنس سرامیک یا شیشه را با حداکثر سرعت 15000 دور در دقیقه می چرخاند و موتوری دیگر یک هد مغناطیسی را روی این دیسک حرکت می دهد تا اطلاعات را روی آن بخواند یا بنویسد.

هارد دیسک ها در دو نوع اینترنال که داخل سیستم های رایانه ای قرار می گیرند و اکسترنال که خارج از سیستم رایانه ای نگهداری می شود و میتوان آن را همراه خود ببریم، ارائه می شود. هارد دیسک اینترنال کاربردهای بیشتری دارد و می توان از آن در کارهای دیگری نیز استفاده کرد. این دو نوع حافظه چند تفاوت با یکدیگر دارند اما مهم ترین نوع اتصال و تفاوت نحوه قرار گیری هر کدام در ارتباط با سیستم، و قابلیت جابجایی آن ها می باشد.

هارد دیسک اینترنال درون سیستم های رایانه ای قرار می گیرد، وظیفه این بخش از سیستم نگهداری و ذخیره کردن تمام اطلاعات درون سیستم می باشد. برنامه هایی که در سیستم خود نصب می کنید، سیستم عامل کامپیوتر یا لپ تاپ شما، عکس ها، فیلم ها و آهنگ ها، اسناد و مدارکی که درون سیستم خود ذخیره می کنید همگی در اصل درون هارددیسک اینترنال سیستم شما قرار میگیرند. البته بعضی از سیستم های رایانه ای به جای هارد HDD از حافظه SSD استفاده می کنند.

هارد دیسک بخریم یا  SSD؟

خرید هارد SSD یا HDD کاملا به نیاز شما بستگی دارد. در یک جمله: اگر نیاز به سرعت دارید SSD را انتخاب کنید و اگر حجم زیادی از اطلاعات را می خواهید ذخیره کنید HDD خریداری کنید؛ اگر هم که هر دو قابلیت را می خواهید همزمان داشته باشید ترکیبی از هارد SSD و HDD را داشته باشید بهتر است.

هاردهای SSD و HDD با تکنولوژی های متفاوتی ساخته شده اند که دلیل تفاوتی های بنیادی بین آن ها شده. هاردهای SSD سریع‌تر، بی‌صداتر، کوچک‌تر، بادوام‌تر و مصرف انرژی کمتری دارند، در حالی که HDDها ارزان‌تر هستند و ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر دارند، به علاوه اینکه بازیابی داده‌ها در صورت آسیب‌دیدگی در HDDها بسیار آسان‌تر از SSDها است. خرید SSD مانند HDDها نیاز به یک راهنما دارد تا بتوانید بهترین هارد SSD را بخرید.

چگونه هارد دیسک اینترنال بخریم؟

ما به دلایلی همچون تعویض هارد قدیمی سیستم، افزایش فضای ذخیره سازی و ارتقای سیستم و یا زمانی که می خواهیم یک سیستم جدید برای خودمان تهیه کنیم به سراغ خرید یک هارد دیسک اینترنال می رویم، اما در هنگام انجام این خرید نکات مهمی وجود دارد که باید به آن ها توجه کنیم نکاتی از قبیل گنجایش، هزینه، کاربرد، برند و نکات دیگر که به ما می گویند باید کدام محصول را انتخاب کنیم و بخریم.

  نکات مهم خرید هارد دیسک

 

برند خود را انتخاب کنید.

اولین نکته این است که بدانیم از کدام برند می خواهید استفاده کنید. کمپانی های متفاوتی هارددیسک اینترنال را تولید و عرضه می کنند. شما برای خرید هارد دیسک اینترنال باید بهترین شرکت ها را بشناسید و یکی از معتبرترین ها را انتخاب کنید. برند های معتبر تولید کننده HDD اینترنال در سال 2023 از این قبیل هستند.

بهترین برند هارد HDD در سال 2023 کدام است؟

سیگیت، وسترن دیجیتال و توشیبا بهترین برندهای بازار تولید هارد دیسک های اینترنال هستند. هر کدام از این برندها سوابق بالا و اعتبار زیادی دارند که قابل توجه است و محصولات با کیفیتی را ارائه می کنند.

سرعت چرخش هارد دیسک اینترنال خود را انتخاب کنید.

همان طور که گفتیم داخل هارددیسک یک موتور گرداننده وجود دارد که صفحه های دیسک داخل هارد را میچرخاند تا اطلاعات روی دیسک ها در هر چرخش خوانده شود و اطلاعاتی که شما به آن ها نیاز دارید در دسترس شما قرار گیرد. تعداد این چرخش ها در یک دقیقه که با واحد دور در دقیقه یا RPM نشان داده می شود یک مشخصه مهم برای خرید هارد دیسک اینترنال می باشد. هر چه مقدار این واحد بیشتر باشد سرعت عملکرد هارد بهتر خواهد بود. در ابتدا این مقدار به اندازه 1200 دور در دقیقه بود اما الان در اندازه های 5400 و 7200 دور در دقیقه وجود دارد.

ظرفیت هارد دیسک اینترنال شما چقدر باشد؟

در ابتدا هارد دیسک ها کمتر از 1 گیگابایت گنجایش داشتند اما به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی به ظرفیت های بالاتر افزایش داده شدند و در حال حاضر شاهد انواع هارددیسک های اینترنال با گنجایش های بالا حتی تا مقدار 80 ترابایت نیز هستیم. با این پیشرفت در ظرفیت ها فقط کافی است که مقدار ظرفیتی که نیاز دارید را انتخاب کنید و از بین محصولاتی که در بازار هستند آن را خریداری کنید.

هارد دیسک اینترنال با چه مقدار بافر برای شما مناسب است؟

حافظه کش یا بافر بخشی از هارد می باشد که دستورات و داده ها را به صورت موقت در خود ذخیره کرده و سپس به سیستم می رساند، هرچه مقدار کش بیشتر باشد قطعا عملکرد هارد دیسک اینترنال نیز بالاتر خواهد بود. پس در هنگام خرید هارددیسک اینترنال اگر می خواهید که عملکرد بسیار خوبی از سیستم خود بگیرید به این مشخصه نیز توجه کنید تا محصول مورد نظرتان به شما عملکرد مطلوبی را بدهد.

طول عمر هارد دیسک اینترنال را بررسی کنید.

این موضوع که هارد دیسک اینترنال چه مقدار عمر می کند برای همه ما اهمیت بالایی دارد چرا که می خواهیم به مدت طولانی نیاز به تعویض اجزای سیستم یا خرید هارد کامپیوتر جدید برویم. معمولا عملکرد HDD ها تا سه سال اول بسیار عالی است. اما پس از سال سوم به مرور تعدادی از آن ها به مشکل مواجه می شوند. به طور میانگین در سال چهارم کمتر از 20 درصد هارد دیسک ها ممکن است دچار خرابی شوند و در سال های چهارم به بعد بیشتر از 50 درصد آن ها به مشکل میخورند؛ تا این که به میانگین عمر هارد دیسک ها یعنی 6 سال برسند. البته نحوه نگهداری تاثیر به سزایی در افزایش عمر آن ها دارد و اگر به خوبی از هارد دیسک اینترنال خود محافظت کنید بازدهی خوبی از آن دریافت خواهید کرد.

هارد دیسک اکسترنال با کدام اینترفیس درون سیستم شما متصل می شود؟

درایوهای HDD با استفاده از رابط های متفاوتی مثل IDE، SATA، SCSI، SAS و Fibre Channel به سیستم متصل می شوند هر کدام از این رابط ها سرعت و عملکرد به خصوصی دارند که در سیستم های متفاوت به کار می روند. قبل از خرید هارد دیسک اینترنال شما باید اینترفیس مورد نیاز سیستم خود را شناخته و هارد مجهز به آن اینترفیس را خریداری کنید.

هزینه محصول مورد نظرتان را بررسی کنید.

قیمت محصول و بودجه دو اصل مهم در خرید هستند که همه ما در هنگام خرید به آن توجه می کنیم. معمولا در زمان خرید یک محصول قبل از اقدام به خرید از چندین فروشنده می پرسیم که قیمت آن محصول چقدر است؟ و یا در اینترنت با کمی جستجو لیستی از قیمت های متفاوت را چک می کنیم و سپس به سراغ بودجه خود می رویم و بر اساس آن اقدام می کنیم.

همچنین می توانیم از تخفیف ها استفاده کنیم تا محصول مورد نیازمان را با هزینه کمتری بخریم، پس پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به خرید نگاهی به فروشگاه های متفاوت انداخته و به دنبال تخفیفات بگردید تا خرید ارزان تری را تجربه کنید.

برای چه سیستمی نیاز به هارد دیسک اینترنال دارید؟

در سیستم های متفاوت هارددیسک های به خصوصی قرار میگیرند که مشخصات ویژه خود را دارند و شما باید با توجه به سیستم خود هارددیسک اینترنال را خریداری کنید. هارد درایو ها علاوه برای نصب بر روی کامپیوترها برای کاربردهای دیگری همچون سرور، دوربین مداربسته، دیتا سنتر ها و ... نیز به کار میروند. کمپانی های تولیدکننده هارد دیسک نیز بر اساس نوع کاربری محصولات خود را تولید می کنند مثلاً انواع رنگ بندی هارد دیسک های شرکت وسترن دیجیتال نشان از نوع کاربری خاصی برای هر رنگ است که هارد برای آن طراحی شده.

در ادامه به معرفی بهترین هارد دیسک ها براساس انواع کاربری های مختلف می پردازیم.

بهترین هارد دیسک ها بر اساس نوع کاربری در سال 2023

کاربری های متفاوت نیاز به مشخصه های متفاوتی درون هارد دارد که باید میان ویژگی های محصولی که می خواهیم بخریم به دنبال آن ها بگردیم. در این مرحله به خوبی ویژگی های مورد نظر را مطالعه کنید و پیشنهاد هایی که معرفی کردیم را نیز در نظر داشته باشید.

 

انواع کاربردهای هارد دیسک 

هارد دیسک اینترنال مناسب کاربری عمومی

برای انجام کارهایی همچون تماشای فیلم و عکس، شنیدن موسیقی، وب گردی، کار با برنامه های آفیس، اجرای برنامه های اداری و حسابداری و همچنین سیستم های رندرینگ نیاز به هارد دیسک اینترنال با ویژگی های خاص ندارید و یک هارد معمولی به خوبی می تواند کارهای شما را انجام دهد. یک هارد دیسک اینترنال با گنجایش 1 ترابایت مناسب است، اما اگر می خواهید که هزینه کمتری بپردازید می توانید به سراغ هارد 512 گیگابایتی نیز بروید.

بهترین هارد های اینترنال مناسب کاربری عمومی در سال 2023

    • درایو HDD اینترنال Blue وسترن دیجیتال
    • P300 از برند توشیبا
    • هارد دیسک Barracuda سیگیت

هارد دیسک اینترنال مناسب کاربری گیمینگ

برای سیستم های گیمینگ سرعت یک مشخصه بسیار مهم است تا بازی ها به خوبی لود شوند و در حین بازی کردن مشکلی برای ما پیش نیاید. همچنین گنجایش هارد نیز مهم است که بتوانید بازی های خود را به راحتی درون سیستم ذخیره کنید، بازی هایی همچون Call Of Duty: Black Ops Cold War، Red Dead Redemption 2، Hitman 2، Destiny 2، Rainbow Six Siege، Final Fantasy 15 و Mass Effect: Legendary Edition که دارای داده های زیادی هستند نیاز به درایو HDD با گنجایش بالا دارند. به خصوص اگر شما می خواهید بازی های زیادی را درون سیستم خود نصب کنید باید به فکر هارد با گنجایش بالا باشید. معمولا هارد های 1 و یا 2 ترابایتی مناسب این کاربرد هستند، اما اگر بخواهید می توانید از هاردهایی با ظرفیت بیشتر نیز استفاده کنید.

بهترین هارد های اینترنال مناسب گیمینگ در سال 2023

    • هارد Black وسترن دیجیتال
    • هارد FireCuda سیگیت
    • X300 توشیبا

هارد دیسک اینترنال مناسب استفاده در سرور

هارد HDD مناسب برای سرور و دیتا سنتر ها به دلیل اینکه باید 24 ساعته و بی وقفه کار کنند و احتمال خراب شدن بسیار پایینی داشته باشند، باید از نظر فنی جزو بهترین ها باشند و قدرت بالایی در انجام کارها داشته باشند. این محصولات سرعت و عملکرد بسیار بالایی دارند اما به دلیل صدایی که ایجاد می کنند، برای سیستم های خانگی مقداری غیر قابل تحمل هستند و کاربران برای این استفاده به سراغ آن ها نمی روند. همچنین برای این نوع از هارد ها باید از خنک کننده های خوبی استفاده کنید.

بهترین هارد های اینترنال مناسب سرور در سال 2023

    • هارد دیسک  Datacenter Ultrastar وسترن دیجیتال
    • هارد دیسک Enterprise Exos سیگیت

هارد دیسک اینترنال مناسب ذخیره ساز شبکه

هاردهای HDD مخصوص شبکه به دلیل اینکه باید تمام وقت باید کار کنند و به ذخیره و ارسال داده ها بپردازند باید بسیار با کیفیت و با دوام باشند تا به خوبی وظایف خود را بتوانند انجام دهند و خراب نشوند، آن ها همچنین در مصرف برق نیز کم مصرف هستند و با سیستم های RAID نیز سازگار هستند و از فیرمورهای NAS نیز پشتیبانی می کنند.

بهترین هارد های اینترنال مناسب شبکه در سال 2023

    • هارد دیسک های سری RED وسترن دیجیتال
    • سری N300 توشیبا
    • هارد های اینترنال سری IronWolf

هارد دیسک اینترنال مناسب دوربین مداربسته

در محیط هایی که به چند دوربین مداربسته مجهز هستند باید فضایی برای ذخیره سازی تمام اطلاعات باشد تا تمام تصاویر دوربین ها ضبط شده و در آن ذخیره شوند و احتمال خراب شدن و از دست رفتن اطلاعات در آن ها نباشد HDD های اینترنال که برای سیستم نظارتی دوربین ها مناسب است باید از امنیت و گنجایش خوبی برخوردار باشد تا اطلاعات را به خوبی ذخیره کرده و آن ها را در امنیت نگهداری کند.

بهترین هارد های اینترنال مناسب دوربین مداربسته در سال 2023

    • هاردهای Surveillance، V300 و S300 برند توشیبا
    • هارد دیسک Purple وسترن دیجیتال
    • سری های Skyhawk و Skyhawk AI از برند سیگیت

هارد دیسک اینترنال مناسب ماینینگ

امروزه استخراج رمز ارزها یکی از کارهایی است که بسیاری از افراد به این کار روی آورده اند و با استفاده از سیستم های مناسب به ماینینگ می پردازند. از ویژگی هارد دیسک اینترنال مناسب ماین می توان به توان پایدار آن ها اشاره کرد، همچنین طول عمر بالایی باید داشته باشند که در طولانی مدت بتوانید به خوبی از آن ها استفاده کنید.

بهترین هاردهای اینترنال مناسب ماینینگ در سال 2023

    • هارد دیسک اینترنال از مدل های Ultrasatar و سری RED وسترن دیجیتال
    • هارد دیسک Ironwolf

همچنین پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله " ماینینگ با هارد " را در لپ مال مطالعه کنید.

نتیجه گیری

خرید هارد دیسک اینترنال کاملاً نوع کاربری شما بستگی دارد. نقش هارد دیسک اینترنال به دلیل ضعف هایی که نسبت به هارد های SSD دارد، در حال کمرنگ شدن است. اما با این حال همچنان برای مصارف بسیاری مانند دوربین های مداربسته، شبکه، سرور ها و آرشیو فایل ها و اطلاعات استفاده می شود. به همین دلیل حتماً قبل از خرید هارد دیسک ابتدا نوع کاربری و کارهایی که نیاز دارید انجام دهید را مشخص کنید و سپس به سراغ خرید هارد HDD بروید.

در یک کلام هارد HDD مقرون به صرفه تر و حجم بالاتری دارد؛ اما اگر نیاز به سرعت و دوام بیشتری دارید پیشنهاد ما این است که به سراغ SSDها بروید.

امیدواریم که مطالب بالا برای شما مفید باشد و به شما در خرید هارد دیسک اینترنال مناسب کمک کند. همچنین پیشنهاد می کنیم به وبلاگ لپ مال نیز سری زده و دیگر مطالب ما درباره تکنولوژی را نیز مطالعه کنید.

سوالات رایج درباره هارد اینترنال

آیا هارد دیسک ها هنوز در سال 2023 ارزش خرید دارند؟

اگر داده های زیادی برای ذخیره سازی دارید یا اگر به دنبال قیمت مقرون به صرفه هستید همچنان پیشنهاد ما در سال 2023 خرید هارد دیسک اینترنال است.


عمر متوسط هارد دیسک چند سال است؟

عمر متوسط هاردهای HDD بین 5 تا 7 سال است. البته که میزان کارکرد و نحوه نگهداری هارد روی عمر آن تاثیرگذار است.


مشاوره خرید لپ مال

 

اشتراک گذاری :