چگونه یک CPU (پردازنده) خوب بخریم؟
  • 10 آذر 1401

چگونه یک CPU (پردازنده) خوب بخریم؟

برای خرید یک پردازشگر مناسب باید چکار کنیم و چگونه یک CPU (پردازنده) خوب بخریم؟ راه های تشخیص مناسب بودن یک سی پی یو چیست؟

این محصول که مغز سیستم کامپیوتری می باشد و نبود آن سیستم را از کار می اندازد، با تمامی بخش های تشکیل دهنده یک سیستم تعامل دارد؛ به این شکل که تمامی داده ها را از حافظه داخلی گرفته و به شما نمایش می دهد، سپس دستوراتی که شما به سیستم می دهید را دریافت کرده و انجام می دهد، از اجرای برنامه ها و بازی های سنگین با داده های زیاد تا انجام یک جمع و تفریق ساده همگی به وسیله Processor انجام می شوند.

چه در حال ارتقای سیستم خود باشید یا بخواهید برای خرید لپ تاپ یا یک کامپیوتر اقدام کنید، CPU محصولی است که باید به خوبی آن را بررسی کنید، همچنین تنوع بالایی که در بازار آن ها وجود دارد و باعث می شود که در انتخاب خود گیج شویم و گاه محصول مناسب را انتخاب نکنیم، از این رو ما قصد داریم با بررسی مرحله به مرحله شما را به انتخاب خود نزدیک کرده و در خرید یک CPU مناسب به شما کمک کنیم.

سری پردازنده خود را انتخاب کنید

Processor ها در دو برند اینتل و AMD ارائه می شوند و هر کدام محصولات خود را در چند سری متنوع ارائه می کنند که با کاربری های متفاوت سازگاری داشته باشند.

سری پردازنده های اینتل

برند Intel دارای سری های متفاوتی برای انواع سیستم های موبایل، لپتاپ، کامپیوتر و انواع دیتابیس ها و سرورها می باشد سی‌پی‌یوهای مناسب کامپیوتر و لپ تاپ Intel در 3 سری Celeron، Pentium و Core i ارائه می شوند.

 

سری پردازنده

تعداد هسته های پردازشی

کاربرد

Intel Celeron

2 هسته فیزیکی

تماشای فیلم و عکس و وب گردی

Intel Pentium

4 هسته فیزیکی

انجام امور تحقیقاتی و دانشجویی

Intel Core i3

2 هسته فیزیکی، 4 هسته مجازی

برنامه نویسی و استفاده در محیط اداری و حسابداری

Intel Core i5

2 تا 4 هسته فیزیکی، 4 تا 8 هسته مجازی

اجرای بازی های سبک و ویرایش تصاویر

Intel Core i7

6 تا 8 هسته فیزیکی، 12 تا 16 هسته مجازی

اجرای بازی های سنگین و رندرینگ

Intel Core i9

8 تا 10 هسته فیزیکی، 16 تا 20 هسته مجازی

بازی و رندرینگ با عمکرد پیشرفته و بازدهی بالا

 

CPU های سری Core i از فناوری Hyper-Threading استفاده می کنند که به CPU این امکان را می دهد که هر هسته فیزیکی به 2 هسته مجازی تبدیل شود و وظایف را در میان آنها تقسیم کند.

 

انواع سری پردازنده های AMD

 

سری پردازنده های AMD

شرکت AMD تا چندین سال پیش شرکتی خارج از رده محسوب میشد و طرفداران کمی داشت اما با ارائه CPUهای سری رایزن که دارای معماری ZEN هستند توانست با ابر قدرت دنیای پردازنده ها رقابت کند و حتی از او فراتر برود.

 

سری پردازنده

تعداد هسته های پردازشی

کاربرد

AMD Athlon

2 عدد هسته

مولتی مدیا، وب گردی و مقاله نویسی

AMD Ryzen 3

4 عدد هسته

برنامه نویسی و امور اداری و حسابداری

AMD Ryzen 5

6 عدد هسته

اجرای بازی های سبک و متوسط، ادیت عکس

AMD Ryzen 7

8 عدد هسته

اجرای بازی های سنگین و رندرینگ قوی

AMD Ryzen 9

12 عدد هسته

گیمینگ و استریم با بازدهی بالا، ماینینگ

AMD Ryzen Threadripper

64 تا 128 عدد هسته

سرور و دیتابیس

 

اگر بخواهیم که CPU های اینتل و ای ام دی را با یکدیگر مقایسه کنیم، به طور خلاصه باید بگوییم سری ADM Athlon هم رده با پنتیوم، AMD Ryzen 3 با سری Intel Core i3، AMD Ryzen 5 هم رده با Intel Core i5، سری AMD Ryzen 7 هم رده با Intel Core i7 و AMD Ryzen 9 نیز با سری Intel Core i9 هم رده هستند.

مدل و نسل پردازنده خود را انتخاب کنید

اگر سری سی پی یو خود را انتخاب کرده باشید خواهید دید که چندین مدل متفاوت از سری منتخب شما در لیست فروشگاه ها قابل مشاهده است، مدل هایی که در مقابل سری سی‌پی‌یو با عددها و حروف متفاوت تعیین شده اند.

مدل و نسل پردازنده در برند Intel

در مدل یک Processor همیشه اولین رقم ها نشان دهنده نسل آن می باشد که تا کنون 13 نسل از Intel Core i به بازار ارائه شده است. ارقام بعدی نشان دهنده توانایی آن و سپس پسوند پردازشگر که اطلاعات پر اهمیتی را درباره آن به ما می گوید.

پیشتر گفته بودیم که AMD با تولید سری رایزن در رقابت بر Intel پیشی گرفت اما کمپانی اینتل نیز تلاش های زیادی برای برگشتن به صف اول این رقابت کرد و با ارائه Processor های نسل 12 کیفیت بسیار بالایی را در عملکرد به کاربران خود ارائه داد. از بهترین مزیت های این سی‌پی‌یوها پشتیبانی از رم DDR5 می باشد که ارائه دهنده سرعت و عملکرد نسل جدید دنیای تکنولوژی هستند.

مدل و نسل پردازنده در برند AMD

پردازنده های رایزن نیز نام گذاری مشابه اینتل Core i دارند، اولین کاراکتر در مدل CPU نسل آن می باشد که تاکنون 7 نسل از خانواده رایزن تولید و ارائه شده است، دومین رقم به معنی سطح عملکرد و 2 رقم بعدی نیز شماره مدل آن هستند و در آخر نیز پسوند الفبایی آن قرار دارد.

 

پردازنده های AMD و اینتل

 

پسوند پردازنده های Intel و AMD

بعضی از سی پی یو ها در انتهای نام خود یک یا دو کاراکتر انگلیسی دارند که درباره مشخصات داخلی آن ها به کاربران می گوید. همچنین Processor هایی که پسوندی ندارند مدل های معمولی از آن نسل هستند.

پسوند پردازنده

کاربرد در Intel

کاربرد در AMD

G

وجود یک پردازشگر گرافیکی، همچنین مشتقات آن G1 تا G7 که نشان دهنده سطح گرافیکی می باشد.

به معنی وجود یک واحد پردازشی گرافیکی درون بسته می باشد.

E

پردازشگرهای درونی سیستم که وظیفه کنترل عملکرد کلی را دارند.

--

F

این مدل ها فاقد پردازنده گرافیکی هستند و نیازمند خرید یک کارت گرافیک مجزا می باشد.

--

H

عملکرد بهبود یافته با عملکرد بالا مناسب استفاده در لپ تاپ، تبلت و موبایل، همچنین مشتقات مشتقات آن مدل های HK و HQ می باشند که توانایی اورکلاک را نیز دارا می باشند.

CPUهایی با کارکرد بیشتر، مصرف انرژی و ایجاد حرارت کمتر

K

امکان اورکلاک کردن

--

S

نسخه های طراحی شده با ویژگی های به خصوص

--

T

بهبود عملکرد حرارتی و ایجاد حرارت کمتر در هنگام انجام عملیات

این پسوند نشان دهنده عملکرد Turbo می باشد و پردازشگرهای منسوب به این پسوند دارای سرعت فوق پیشرفته هستند. این پسوند همچنین با حروف H و X نیز ترکیب می شود که به معنی عملکرد توربو بهینه شده و عملکرد توربو باسرعت و مصرف انرژی بالا می باشد.

U

مصرف انرژی پایین و مناسب سیستم های لپتاپ، تبلت و موبایل

مصرف انرژی، سرعت و تولید دمای کمتر، این محصولات معمولا در سیستم لپتاپ ها استفاده می شوند.

X

از گران ترین CPU های اینتل که توانایی بسیار بالایی دارند، همچنین مشتق آن XE می باشد.

سرعت و مصرف انرژی بالاتر از مدل های معمولی

Y

این نوع CPU ها عملکرد و مصرف انرژی پایینی دارند

--

B

آرایه شبکه توپ، سوکت این محصولات به شکل توپی طراحی شده است.

--

 

مقدار کش پردازنده را بررسی کنید.

هر Processor حافظه ای پنهان دارد که رابطی برای ارسال و دریافت داده ها از رم می باشد و هرچه مقدار آن بیشتر باشد بخشهای بزرگ تری به آن انتقال می یابد و تعداد دفعات مراجعه به رم کمتر و سرعت سیستم بیشتر می شود. امروزه اکثر سی پی یوها بین 4 تا 12 مگابایت حافظه کش را دارد می باشند.

فرکانس پردازشی پردازنده را بررسی کنید.

مقدار فرکانس نشان دهنده سرعتی می باشد که در یک بازه زمانی مشخص یک عملیات توسط Processor انجام می شود. فرکانس را در دو مقدار پایه و بالاترین نشان می دهند که در حین انجام کارها به شکل اتوماتیک تنظیم می شود، بعضی نیز دارای توانایی اورکلاک می باشند که در زمانی که شما نیاز به بهره وری بیشتر از سیستم خود داشته باشید فعال می شود و پردازش ها با فرکانس بوست انجام می شود. پس اگر به یک سی پی یو نیاز دارید که بتوانید با آن گیمینگ و رندرینگ حرفه ای انجام دهید، دقت کنید که محصول مورد نظرتان قابلیت اورکلاک داشته باشد.

بنچمارک پردازنده را مطالعه کنید.

تا چند وقت پیش افراد متخصص با بنچمارک سروکار داشتند اما اکنون افراد بیشتری برای بررسی یک سی پی یو به سراغ بنچمارک آن می روند. با یک جستجوی ساده در اینترنت نتایج زیادی را پیدا خواهید کرد که به شما درباره تمام ویژگی های محصولی که انتخاب کرده اید نتیجه دقیقی نشان می دهد و حتی آن را با مدل های مشابه نیز مقایسه می کند.

 

برندهای مختلف CPU

 

سوالات متداول

کدام برند CPU های بهتری تولید می کند؟

اگر بخواهید AMD Ryzen را با CPUهای قبل از نسل 12 اینتل مقایسه کنید گزینه بهتر رایزن می باشد و اگر بخواهید آن را با نسل 12 و 13 مقایسه کنید انتخاب بهتر اینتل می باشد.


بهترین CPU اینتل کدام مدل می باشد؟

یکی از بهترین سی پی یو های اینتل Core i9-13900K می باشد که با داشتن 16 هسته و با فرکانس پایه 4.5 گیگاهرتز کار می کند. تکنولوژی اورکلاک فرکانس پردازشی آن را تا 5.7 گیگاهرتز افزایش می دهد و سرعت خارق العاده ای در انجام کارها دارد.


بهترین پردازنده ی AMD کدام مدل می باشد؟

AMD Ryzen 9 7950X عملکرد بالای دارد و در رقابت با Core i9-12900K، آن را شکست داده است. تعداد هسته های این محصول 16 عدد و فرکانس پردازشی آن از 4.5 گیگاهرتز شروع می شود و تا 5.7 گیگاهرتز افزایش می یابد.


حرف آخر

پیشنهاد ما این می باشد که قبل از اقدام به خرید و انتخاب سی پی یو مورد نظرتان مشخص کنید کارهایی که با سیستم خود انجام می دهید در چه حدی است و دیگر اجزای کامپیوتر یا لپ تاپ شما کدام CPU را پشتیبانی می کنند، سپس محصولی مناسب سیستم و کاربرد خود را خریداری کنید. همچنین می توانید با مراجعه به صفحه پردازنده مرکزی موجودی پردازنده های لپ مال را مشاهده کرده و محصول مورد نظرتان را از راهی مطمئن خریداری کنید.

 

مشاوره لپ مال

اشتراک گذاری :