چگونه کارت گرافیک بخریم؟ 9 نکته هنگام خرید کارت گرافیک
  • 08 اسفند 1400

چگونه کارت گرافیک بخریم؟ 9 نکته هنگام خرید کارت گرافیک

با ورود هر ساله قطعات کامپیوتری جدید با تکنولوژی های جدید به بازار به روز بودن اطلاعات برای یک انتخاب حساب شده امری ضروری است. کارت گرافیک هم مانند بسیاری دیگر از سخت افزارهای کامپیوتری هر روزه دست خوش تکنولوژی ها و تغییرات جدید می شود به همین دلیل برای خرید بهترین کارت گرافیک نیاز به بررسی و مطالعه زیادی هست.

در این مطلب می خواهیم بعد از توضیح کوتاهی درباره ماهیت کارت گرافیک و اجزای مهم آن، به نحوه خرید کارت گرافیک و مهم ترین نکات حین خرید بپردازیم. در انتها هم بررسی کوتاهی درباره برترین بازیگران این صنعت خواهیم داشت. پس با ما همراه باشید.

کارت گرافیک چیست؟

احساس نیاز به کارت گرافیک از جایی پیدا شد که برای ساخت و پردازش تصاویر گرافیکی نیاز به منابع بیشتری از پردازنده بود. کارت گرافیک که از آن به عنوان کارت گرافیکی، پردازنده گرافیکی و GPU نیز یاد می شود در سال 1999 به صورت گسترده توسط Nvidia به بازار عرضه شد.

کارت گرافیک به طور کلی از یک واحد پردازنده گرافیکی، مدار الکترونیکی و سیستم خنک کننده مجزا تشکیل شده که به صورت مستقل از پردازنده و رم اصلی کامپیوتر به پردازش، رندر و محاسبه تصاویر گرافیکی می پردازد. با نصب کارت گرافیک روی یک مادربرد مناسب، نمایش تصاویر سه بعدی، افزایش نسبت پیکسل ها، طیف وسیع تر رنگ ها و موارد دیگری امکان پذیر می شود. به علاوه با وجود پورت های مختلف HDMI، Display Port و ... بر روی کارت گرافیک می توانید چند خروجی تصویر از یک کارت گرافیک بگیرید.

اجزا مهم کارت گرافیک که باید بشناسیم

هر کارت گرافیک از اجزای مختلفی تشکیل شده است اما مهمترین این اجزا شامل پردازنده گرافیکی، حافظه ویدئویی و پهنای باند هستند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

پردازنده گرافیکی

شاید بتوان گفت مهم ترین جز کارت گرافیک، پردازنده گرافیکی آن است. پردازنده گرافیکی وظیفه انجام محاسبات و ترسیمات گرافیکی را به عهده دارد. در واقع این موضوع باعث می شود تا بسیاری از خصوصیات و توانایی کارت گرافیک بسیار به پردازنده گرافیکی آن وابسته باشد. نام گذاری و شناسایی یک کارت گرافیکی نیز بر اساس پردازنده آن انجام می شود.

حافظه ویدئویی

حافظه ویدئویی دومین شاخصه مهم در عملکرد کارت گرافیک است و از نظر اهمیت در جایگاه دوم قرار می گیرد. ظرفیت حافظه ویدئویی بر اساس گیگابایت عنوان می شود. به همین علت گاهی اوقات کارت های گرافیکی با ظرفیت آنها نام گذاری می شوند. لازم به ذکر است که ظرفیت حافظه ویدئویی مشخص کننده کارایی و عملکرد نیست و عملکرد دستگاه به شاخص دیگری به نام پهنای باند حافظه نیز وابسته است.

پهنای باند حافظه

پهنای باند حافظه به مقدار حافظه ای گفته می شود که پردازنده گرافیکی در بازه زمانی ثانیه به آن دسترسی دارد. روشن است که هر چقدر مقدار این حافظه بیشتر باشد عملکرد دستگاه نیز بهتر خواهد بود. چیزی که عملکرد پهنای باند را مشخص می کند فرکانس پهنای باند حافظه است.

نکات مهم در هنگام خرید کارت گرافیک

قبل از خرید کارت گرافیک باید به خوبی تحقیق کنید و با دیدی روشن نسبت به خرید اقدام فرمایید. در صورتی که اطلاعات کافی در این خصوص نداشته باشید، قادر نخواهید بود محصول مناسب خود را پیدا کنید و در نتیجه خرید شما رضایت بخش نخواهد بود. در ادامه می خواهیم به شرح مهم ترین نکات در حین خرید کارت گرافیک بپردازیم، پس با ما همراه باشید.


اگر میخواهید یک کارت گرافیک جدید بخرید حتماً راهنمای خرید کارت گرافیک در سال ۲۰۲۳ را مطالعه کنید.


نوع کاربری

اولین نکته ای که در هنگام خرید کارت گرافیک باید به آن دقت کنید، کاربری است. در واقع کارت های گرافیک بر اساس کاربری های مختلف به دسته های گوناگون تقسیم بندی می شوند. شما باید بدانید کارت گرافیک را برای چه هدف و استفاده ای می خواهید تا بتوانید محصول مناسب را انتخاب کنید زیرا مشخصات کارت گرافیک بر اساس نوع کاربری آن مشخص می شود. در ادامه به معرفی کاربری های مختلف می پردازیم.

 

نوع کاربری کارت گرافیک 

مدل

نوع کاربری

توضیحات

Nvidia GeForce GT 1030

AMD Radeon RX 550

خیلی ارزان

تنها در صورتی از این نوع کارت گرافیک ها استفاده کنید که زیاد بازی نمی کنید و CPU شما هم کارت گرافیک مجتمع ندارد.

Nvidia GeForce GTX 1650 Super, Nvidia GTX 1650

AMD Radeon RX 6500 XT, RX 6400, RX 5500 XT 4GB/8GB Nvidia GTX 1060, GTX 1050 Ti and GTX 1050

AMD RX 590, RX 580, RX 570, RX 560

به صرفه

مناسب برای اجرای بازی ها با کیفیت 1080p یا کیفیت پایین تر در تنظیمات متوسط و رو ​​به پایین

Nvidia GeForce RTX 3050, RTX 2060, GTX 1660 Ti, GTX 1660 Super, GTX 1660

AMD Radeon RX 6600 XT, RX 6600, RX 5700, RX 5600 XT. Nvidia GTX 1070 Ti, GTX 1070; AMD RX Vega 56     

متوسط

مناسب برای بازی های 1080p، سازگار با هدست های VR

Nvidia GeForce RTX 3070 Ti, RTX 3070, RTX 3060 Ti, RTX 3060, RTX 2080 Ti, RTX 2080 Super, RTX 2070 Super, RTX 2070, RTX 2060 Super

AMD Radeon RX 6800, RX 5700 XT.

Nvidia GTX 1080 Ti, GTX 1080

AMD Radeon VII, RX Vega 64     

بالارده

مناسب برای هدست های VR و بازی های با وضوح 1440p یا مانیتورهای 1080p با نرخ تازه سازی بالای تصویر.

Nvidia GeForce RTX 3090 Ti, 3090, RTX 3080 Ti, RTX 3080, Titan RTX

RTX 4000 Series

AMD Radeon RX 6900 XT, RX 6800 XT

AMD Radeon RX 7000 Series

Nvidia Titan V, Titan Xp    

فوق العاده

بهترین گزینه ها برای بازی های 4K و فناوری های جدید مانند هوش مصنوعی

 

خروجی گرفتن از تصویر

همانطور که گفتیم در هنگام خرید کارت گرافیکی باید به کاربری آن دقت کنید. یکی از پرکاربردترین استفاده های کارت های گرافیکی خروجی گرفتن از تصاویر است و پردازنده مرکزی یا CPU نیز مسئول محاسبات پردازشی است. البته امروزه پردازنده هایی که در بازار موجود هستند در صورت دارا بودن پردازنده گرافیکی مجتمع می توانند به تنهایی از تصویر خروجی بگیرند و امور پردازشی آن را نیز انجام بدهند و در نتیجه نیازی به کارت گرافیک مستقل نخواهد بود.

در واقع پردازنده های گرافیکی مجتمع عملکرد بهتری نسبت به کارت های گرافیکی پایین رده همچون GT 610 دارند. ما خرید کارت گرافیک در این سطح را پیشنهاد نخواهیم کرد زیرا فایده ای نسبت به پردازنده های گرافیکی مجتمع نخواهد داشت. به عنوان مثال پردازنده های مرکزی همچون i5 و i7 عملکردی بهتر از کارت های مستقل گرافیکی دارند. به عنوان مثال اگر از پردازنده ای همچون نسل ششم Skylake اینتل استفاده می کنید به هیچ عنوان نباید سمت خرید کارت گرافیکی همچون GeForce GT 1030 بروید، زیرا چنین کارت گرافیکی هایی عملکردی بسیار پایین تر از پردازنده اصلی دارند.

گیمینگ

مهم ترین کاربرد کارت های گرافیک استفاده در دنیای گیمینگ است. این کاربری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در نتیجه تولید کنندگان به طور انحصاری چنین کارت گرافیکی هایی تولید می کنند. یک کامپیوتر مخصوص بازی بدون وجود یک کارت گرافیک چیزی جز یک جعبه معمولی نیست. در واقع این کارت گرافیک است که قلب تپنده یک سیستم گیمینگ محسوب می شود چون هر مقدار هم که CPU یک کامپیوتر قوی باشد نمیتواند بازی های روز دنیا را مدیریت کند.

برای خرید کارت گرافیک مخصوص گیمینگ لزومی ندارد به سراغ بهترین و جدیدترین کارت گرافیک های بازار بروید. البته که اگر از لحاظ بودجه با محدودیتی مواجه نیستید همیشه بهترین گزینه قویترین است اما اگر کمی قصد ایجاد تعادل بین قیمت و قدرت دارید باید قبل از خرید به بررسی بهترین کارت گرافیک های گیمینگ بپردازید.

وضوح تصویر

نکته بعدی که باید در هنگام خرید کارت گرافیک حتماً در نظر بگیرید وضوح تصویر است. روشن است که وضوح تصویر بیشتر، نیازمند بار پردازشی بیشتر است و در نتیجه به حافظه ویدئویی بیشتری نیز نیاز هست. دقت کنید که با افزایش وضوح تصویر نیاز به کارت گرافیکی قدرتمند و با پهنای باند بیشتر نیز افزایش پیدا می کند.

هر کارت گرافیکی بسته به رده بندی تولیدی خود محدودیتی در وضوح تصویر دارد که باید هنگام خرید به آن توجه کنید. به طور مثال شما نمی توانید از کارت گرافیک GTX 1060 انویدیا انتظار تصویری 4K در هنگام بازی کردن داشته باشید چرا که رزولوشن تصویر این کارت گرافیک نهایتاً 1440p است.

نرخ فریم دهی

در هنگام خرید کارت گرافیک باید به نرخ فریم دهی نیز دقت کنید. نرخ فریم، که اغلب بر حسب فریم در ثانیه (FPS) اندازه گیری می شود، نشان می دهد که کارت گرافیک شما چه تعداد تصویر یا فریم را می تواند در یک ثانیه نمایش دهد. اجرای روان بازی نیازمند کارت گرافیکی است که بتواند در هر ثانیه تعداد مورد قبولی فریم را رندر و به نمایش بگذارد. این نرخ فریم به قدرت پردازش کارت گرافیک شما و همچنین پیچیدگی صحنه رندر شده و تنظیمات وضوح تصویر بستگی دارد. نمی توان تعداد دقیقی را برای بهترین نرخ فریم کارت گرافیک مشخص کرد اما اکثراً اتفاق نظر دارند که زیر 30 فریم در ثانیه نمی تواند بازی روانی را برای شما ارائه دهد و نرخ مورد قبول برای بسیاری از گیمرها حدود 60 فریم بر ثانیه و بالاتر است.

فیتلرهای نرم افزاری

روشن است که با بهره گیری از از فیلترهای گرافیکی مختلف کیفیت بافت و تصویر بهبود پیدا می کند. در واقع سایه پردازی ها، نور و ... بسیار بهتر از قبل نمایش داده می شوند. روشن است که استفاده از چنین فیلترهایی باعث افزایش بار پردازشی می شوند. در نتیجه اگر می خواهید از فیلترهای مختلف استفاده کنید یا هدف شما کار کردن با نرم افزارهایی چون HairWorks باید یک کارت گرافیکی بسیار قوی را انتخاب کنید.

میزان مصرف انرژی و حرارت تولیدی

از نکات بسیار مهم در حین خرید کارت گرافیکی، میزان مصرف انرژی و حرارت تولیدی یا TDP است. این مقدار بر اساس وات مشخص می شود که نشان دهنده میزان توان مصرفی و میزان حرارت تولید شده توسط کارت گرافیک است. این شاخص به عوامل بسیاری بستگی دارد که از جمله آنها می توان به تعداد ترانزیستورهای بکار رفته در تراشه و نحوه تولید کارت گرافیک اشاره کرد.

با توجه به موارد ذکر شده می توان این گونه نتیجه گرفت که شاخص TDP کمتر به معنی تولید گرمای کمتر و مصرف انرژی پایین تر است. کارت های گرافیکی جدیدتر با تکنولوژی های پیشرفته تری تولید می شوند و در نتیجه علاوه بر عملکرد بهتر شاخص TDP کمتری دارند. شاخص میزان مصرف انرژی و حرارت تولیدی یکی از مهمترین عوامل برای خرید کارت گرافیک های مخصوص ماینینگ است که باید در اولویت قرار بگیرد.

خنک کننده

یکی دیگر از شاخص های مهم در حین خرید کارت گرافیک خنک کننده آن است. خنک کننده سفارشی یک امتیاز بزرگ محسوب می شود. این خنک کننده ها علاوه بر ایجاد زیبایی بیشتر، از توانایی خنک سازی بیشتری نیز برخوردار هستند. چنین خنک کننده هایی دارای لوله های رسانای باکیفیت تر و با سر و صدای کمتری هستند. همچنین برخی از این خنک کننده به طور خودکار تعدادی یا همه فن ها را در دمای پایین خاموش می کنند تا از ایجاد صدا جلوگیری کنند.

 

خنک کنندگی کارت گرافیک

 

مدل هایی که دارای خنک کننده های قوی هستند معمولاً جهت اورکلاکینگ استفاده می شوند. در نظر بگیرید که پردازنده های گرافیکی و به ویژه AMD باعث تولید حرارت بیشتر می شوند. در نتیجه در صورتی که پردازنده شما از انواعی است که حرارت زیادی تولید می کند، بهتر است در هنگام خرید کارت گرافیک، مدلی را انتخاب کنید که از خنک کننده قوی تری برخوردار است. این موضوع برای پردازنده های گرافیکی AMD اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از مهم ترین نکات در مورد خنک کننده مقدار آلودگی صوتی و میزان نویز تولید شده توسط آنهاست. بدیهی است که بهتر است مدلی را در اولویت خود قرار بدهید که کمترین میزان نویز را داشته باشد.

آینده نگری

در حین خرید کارت گرافیک آینده نگر باشید. این موضوع به این معنی است که به کارت گرافیک به عنوان محصولی نگاه کنید که می خواهید چندین سال از آن استفاده کنید. زیرا بازی ها و نرم افزارهای مختلف روز به روز پیشرفته تر می شوند و در نتیجه به سخت افزارهای قوی تری نیاز دارند.

 البته بر کسی پوشیده نیست که تهیه آخرین و بهترین کارت های گرافیکی نیازمند بودجه زیاد است. توصیه ما به شما این است که از به روزسانی و خرید مداوم قطعات به روز خودداری کنید مگر دارای بودجه زیادی هستید و از نقطه نظر هزینه مشکلی ندارید. بهترین کار این است که هر بار یک کارت گرافیک قوی را انتخاب کنید که بتواند تا مدت نسبتاً طولانی پاسخگوی نیاز شما باشد.

سطح بازی های مورد نظر

یکی از مواردی که در خرید کارت گرافیک بسیار تاثیر گذار است، بازی مورد نظر شماست. در واقع بازی ها بسیار تعیین کننده هستند. در صورتی می خواهید یک بازی خاص یا سبکی مشخص را اجرا کنید، نیازمندی های آن بازی را در نظر بگیرید. تقریباً تمامی بازی ها، سیستم مورد نیاز خود را مشخص و اعلام می کنند. البته در نظر بگیرید که چنین مشخصاتی حداقل سیستم مورد نیاز است و الزاماً به معنی مناسب بودن آن نیست و ممکن است کیفیت لازم را برای شما ارائه ندهد. در نتیجه بهتر است همواره مشخصاتی بالاتر از میزان توصیه شده را در نظر بگیرید تا اجرای بازی از کیفیت لازم برخوردار باشد.

رابط های برنامه نویسی

یکی دیگر از نکات مهم در حین خرید کارت گرافیک رابط های برنامه نویسی است. در صورتی که هدف شما برنامه نویسی پایتون یا سایر موارد مشابه است، ضروری است که به این موضوع دقت کنید. در واقع پردازنده های گرافیکی به کتاب خانه های برنامه نویسی دسترسی دارند که از جمله آنها می توان به DirectX اشاره کرد. این کتابخانه ها به طور مداوم به روزرسانی می شوند و در نتیجه ممکن است پردازنده شما از جدیدترین به روزرسانی ها پشتیبانی نکند. مورد ذکر شده نشان دهنده اهمیت خرید یک کارت گرافیکی است که حداکثر یک سال پیش به بازار عرضه شده است.

برترین برندهای تولید کننده کارت گرافیک

بازار تولید پردازنده های گرافیکی دو بازیگر اصلی دارد که به تازگی با ورود شرکت سوم رنگ رقابت بیشتری به خود گرفته است. این سه شرکت که چیپ ها و مدارهای اصلی تمام کارت گرافیک های بازار را تولید می کنند به ترتیب انویدیا، AMD و اینتل هستند. این کمپانی ها که علاوه بر تولید کارت گرافیک های اختصاصی خود، چیپ های گرافیکی تولید شده خود را در اختیار سایر شرکت ها مانند ایسوس، زوتک، ازراک، گیگابایت و ... قرار می دهند.

رتبه بندی و دادن عنوان بهترین شرکت تولید کننده کارت گرافیک به هر یک از این سه برند کاری بیهوده و سراسر جدال است. چرا که این شرکت ها هر روزه با تولدات جدید خود یکدیگر را به چالش می کشند و مدام در حال تغییر در جداول رتبه بندی بهترین کارت گرافیک دنیا هستند. از طرفی انتخاب و بررسی دقیق کارت گرافیک ها نیاز به صرف زمان زیاد برای بررسی آن ها در شرایط پردازشی و گرافیکی مجزا دارد که خارج از بحث این مقاله است و نیاز به یک مطل جداگانه دارد که در آینده به آن ها خواهیم پرداخت.

جمع بندی نهایی خرید کارت گرافیک

در این مطلب به معرفی کوتاهی در خصوص کارت گرافیک پرداختیم و نکات مهم در خرید کارت گرافیک را بررسی کردیم. برای خرید کارت گرافیک باید با اطلاعات و دانش قبلی اقدام کنید تا بتوانید محصول مناسبی را خریداری کنید. از جمله این نکات می توان به خنک کننده، نوع کاربری، سطح بازی مورد نظر، میزان مصرف انرژی و... اشاره کرد.

در نهایت کلام آخر و فوت کوزه گری خرید کارت گرافیک شناخت کامل از نیازها و کارهایی که قصد انجام آن را دارید، است. پس در قدم اول با شناخت نیاز خود و سپس بررسی نکاتی که گفتیم می توانید بهترین کارت گرافیک را انتخاب کنید.

چند سوال رایج درباره خرید کارت گرافیک

چگونه کارت گرافیک مناسب را انتخاب کنم؟

در قدم اول نوع کاری که میخواهید با آن انجام دهید را مشخص کنید. گیمینگ، یادگیری ماشین، یا برنامه هایی که قصد کار با آن ها را دارید، به شما در محدود کردن انتخابتان کمک می کند.


کمترین میزان حافظه گرافیکی یک کارت گرافیک مناسب چقدر است؟

با توجه به توصیه شرکت های معتبری مثل انویدیا و ادوبی، برای کارهایی که نیاز به یک کارت گرافیک مجزا دارند حداقل 4 گیگ کارت گرافیک مناسب است. حتی اگر از جدیدترین نسل ها نباشد.


آیا می توانم با کارت گرافیکم یک بازی خاص را اجرا کنم؟

هر بازی بسته به نیاز خود، حداقل میزانی از کارت گرافیک نیاز دارند که توسط شرکت تولید کننده بازی مشخص می شود. حتماً این میزان حداقلی را از قبل چک کنید.


چگونه می توانم بفهمم کارت گرافیک سیستم من چیست؟

در ویندوز کلید Windows Key + R را بزنید و dxdiag را تایپ کنید و اینتر را بزنید. در تب Display می توانید لیست کارت گرافیک های سیستم خود را مشاهده کنید.


اشتراک گذاری :