لپ تاپ امن چیست و امن ترین لپ تاپ های دنیا کدام اند؟
  • 12 بهمن 1401

لپ تاپ امن چیست و امن ترین لپ تاپ های دنیا کدام اند؟

امنیت لپ تاپ موضوعی است که باید درست به اندازه مشخصات فنی و ظاهری و سایر معیارهایی که برای انتخاب یک برند و مدل لپ تاپ در نظر دارید، جدی گرفته شود. لپتاپ ها هم به همان میزان محافظت در برابر تهدیدات سایبری نیاز دارند که تمام کامپیوترها باید داشته باشند. بعضی از لپ تاپ ها با امکانات امنیتی بیشتری به بازار عرضه می شوند که می توانند در برابر دسترسی های غیرمجاز، محافظت بیشتری ارائه دهند.

ویژگی هایی که یک لپ تاپ امن را می سازد شامل امنیت سخت افزاری مثل امکان تشخیص چهره، اسکنر اثر انگشت و کیل سوئیچ یا شاتر وب کم و امنیت نرم افزاری مثل وجود آنتی ویروس و بوت امن است. به طور کلی زمانی یک لپ تاپ را امن در نظر می گیریم که گزینه هایی برای بوت امن وجود داشته باشد. ابزارهای بوت امن شامل تمام مکانیسم هایی است که امنیت لپ تاپ را در برابر آلوده شدن توسط هکرها در زمان ری استارت، حفظ می کند.

لپ تاپ های امن معمولا امکاناتی برای رمزگذاری درایوها هم دارند. شاید لپتاپ های مک بوک اولین سیستم هایی بودند که این امکان را برای افزایش امنیت، فراهم کردند. رمزگذاری درایوها از داده ها محافظت می کند و حتی اگر هکرها بتوانند اطلاعات را از لپتاپ سرقت کنند، به دلیل رمزگذاری شدن آنها، امکان استفاده از داده ها وجود ندارد. لپ تاپ هایی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند، امکاناتی برای رمزگذاری درایوهای ذخیره اطلاعات ارائه می دهند که کاربر باید به صورت دستی، آنها را فعال کند و برای دسترسی در آینده، یک کلمه عبور برای آنها تعریف کند.

یکی از امکانات نرم افزاری که امنیت لپ تاپ را تا حد چشمگیری افزایش می دهد، وجود آنتی ویروس نصب شده توسط سازنده، روی محصول است. در مورد لپتاپ های ویندوزی، تمام کاربران مجهز به Windows Defender هستند. بعضی از لپ تاپ های امن برند HP گاهی با اشتراک آنتی ویروس مک آفی به فروش می رسند که امنیت لپ تاپ را در برابر ویروس ها و بدافزارها حفظ می کند.

چطور یک لپ تاپ امن انتخاب کنیم؟

 اساسی ترین سوالی که در زمان انتخاب یک لپ تاپ امن باید پاسخ داده شود، مساله ضرورت است. دقیقا چه مقدار امنیت نیاز دارید؟ داده هایی که باید محافظت شوند چه ماهیتی دارند؟ مشخص کردن نوع داده هایی که فرد می خواهد روی لپتاپ جدید ذخیره کند، تا حد زیادی در انتخاب نوع مناسب لپتاپ نقش تعیین کننده دارند. تحقیق کردن در مورد لپ تاپ های امن موجود در بازار یکی از بهترین روش ها در انتخاب یک لپ تاپ امن است که بتواند تمام نیازهای شما را برآورده کند. علاوه بر این، یک روش خوب برای اطمینان از امنیت لپ تاپ این است که آن را امتحان کنید. بسیاری از فروشندگان به خریدار اجازه می دهند که لپ تاپ مورد نظر خود را امتحان کنند.  

برای انتخاب بهترین لپ تاپ امن حتما مطمئن شوید که مدل انتخابی شما دارای امکان تشخیص چهره و اسکنر اثر انگشت است. اسکنر اثر انگشت به یکی از امکانات ضروری برای امنیت لپ تاپ تبدیل شده است چون امکان اعتبارسنجی بیومتریک را فراهم می کند و امنیتی بالاتر از کلمه عبور، ارائه می دهد. چون اثر انگشت هر فرد تنها به همان فرد اختصاص دارد، امکان حدس زدن یا دزدیدن آن به سادگی امکان پذیر نیست. ویژگی تشخیص چهره هم به اعتبارسنجی امن کمک می کند و بعضی از آزمایشات نشان داده اند که در مقایسه با اثر انگشت، استفاده از تشخیص چهره امنیت بیشتری را ایجاد می کند.

یکی دیگر از ویژگی های مربوط به امنیت در زمان خرید لپ تاپ امن، وجود اسلات قفل (Lock Slot) است. این اسلات برای حفظ امنیت اطلاعات کاربر در زمانی است که سارق بخواهد لپ تاپ شما را به سرقت ببرد. اسلات قفل به صورت یک سوراخ کوچک در قسمت بیرونی شاسی لپتاپ است. رایج ترین نسخه از اسلات قفل، اسلات کینگستون است. صاحب لپ تاپ می تواند با استفاده از یک کابل که در این اسلات قرار می گیرد، دستگاه خود را به یک شیء سنگین و محکم مثل میز، زنجیر کند. مانند تمام قفل های فیزیکی دیگر، اسلات قفل کینگستون هم فقط با یک کلمه عبور چهار رقمی باز می شود.

امنیت لپ تاپ با حریم شخصی و جلوگیری از دردسرهایی که ممکن است یک دسترسی غیرمجاز به دستگاه شما ایجاد کند، ارتباط مستقیمی دارد. رمزنگاری یکی دیگر از ویژگی هایی است که باید در زمان انتخاب یک لپ تاپ امن در نظر داشته باشید. با استفاده از فناوری رمزنگاری، اطلاعات حساس برای تمام افرادی که کلید رمزگشایی را نداشته باشند، غیر قابل خواندن خواهد بود. بسیاری از لپ تاپ های امن از یک نرم افزار مانند Microsoft BitLocker استفاده می کنند که عمل رمزنگاری را انجام دهد. TPM یا ماژول پلتفرم قابل اعتماد یک میکروچیپ است که در داخل لپتاپ قرار داشته به رمزنگاری سخت افزاری داده های کاربر کمک می کند. مشخصات مادربرد لپ تاپ امن تعیین می کند که آیا لپتاپ از TPM پشتیبانی می کند یا خیر.

کیل سوئیچ (Kill Switch) یا شاتر دوربین لپتاپ هم ویژگی مهم دیگری است که به افزودن لایه های امنیتی به دستگاه کمک می کند. با استفاده از این ویژگی، کاربر می تواند هر زمان که دوربین را نیاز ندارد آن را به صورت فیزیکی قطع کند. این کار جلوی دسترسی هکرها به دوربین را بدون اطلاع کاربر، می گیرد.

 امنیت نرم افزاری لپ تاپ

 

امنیت نرم افزاری لپ تاپ

امنیت نرم افزاری هم به اندازه امنیت سخت افزاری برای یک لپ تاپ امن ضرورت دارد. یکی از مهم ترین ویژگی های امنیت نرم افزاری تعبیه یک فایروال توسط سازنده است. فایروال ها ترافیک ورودی و خروجی لپ تاپ را کنترل کرده و هر ترافیکی که تهدیدی برای امنیت لپ تاپ محسوب شود را مسدود می کنند. این ویژگی جلوی دسترسی هکرها به لپ تاپ را می گیرد.

ویژگی مهم دیگر استفاده از نرم افزارهای آنتی ویروس لپ تاپ است. این نرم افزارها تمام ویروس ها، بدافزارها یا سایر نرم افزارهای خرابکار که ممکن است به طریقی وارد لپتاپ شده باشند را شناسایی و حذف می کنند. وجود آنتی ویروس ها برای محافظت از لپ تاپ در برابر نرم افزارهایی که می توانند به دستگاه آسیب رسانده یا اطلاعات کاربر را به سرقت ببرند، ضروری است.

اگر لپتاپی که انتخاب می کنید از رمزنگاری سخت افزاری پشتیبانی نمی کند، می توانید از نرم افزارهای رمزنگاری استفاده کنید. این نرم افزارها اطلاعات ذخیره شده در لپتاپ را رمزنگاری کرده تا امکان خوانایی آنها برای افرادی که کلید رمزگشایی را ندارند، از بین برود. این ویژگی برای محافظت از اطلاعات حساس، بسیار ضروری است.

استفاده از هویت سنجی دو مرحله ای هم یکی دیگر از ویژگی های نرم افزاری یک لپ تاپ امن است. در این روش کاربر علاوه بر کلمه عبور، از یک فرم دیگر هم برای تایید هویت استفاده می کند که می تواند اثر انگشت، تشخیص چهره یا یک کد باشد که به گوشی موبایل کاربر ارسال می شود. با این روش، دسترسی هکرها به لپ تاپ بسیار دشوار می شود.

فراموش نکنید که امنیت لپ تاپ زمانی در بیشترین سطح خود قرار دارد که به آخرین روش های حفظ امنیت، به روز رسانی شده است. این نکته بسیار اهمیت دارد چون نقاط آسیب پذیر امنیتی می تواند توسط هکرها شناسایی شده و مورد سوء استفاده قرار بگیرد. با به روز رسانی لپ تاپ خود مطمئن می شوید که تمام ضعف های امنیتی رفع شده و لپ تاپ در برابر هرگونه تهدید جدیدی، ایمن است.

امن ترین لپ تاپ های دنیا

قطعا با مطالعه این مطلب به اهمیت امنیت لپ تاپ و انتخاب یک لپ تاپ امن پی برده اید. این مساله برای برترین برند های تولید کننده لپ تاپ به یک مزیت رقابتی تبدیل شده است و تولیدکنندگان در تلاش هستند تا با بالاتر بردن امنیت سخت افزاری و نرم افزاری لپ تاپ ها، دغدغه خریداران را کاهش داده و سهم بیشتری از بازار لپ تاپ های ایمن را به خود اختصاص بدهند. در ادامه به معرفی پنج مورد از امن ترین لپ تاپ های دنیا می پردازیم.

لپتاپ Dell XPS 13

لپ تاپ امن Dell XPS 13 و 15 جزو بهترین و امن ترین لپ تاپ های موجود در بازار هستند که عملکردی عالی، طول عمر بالای باتری، سخت افزار سبک و امنیتی فوق العاده را ارائه می دهند. از لحاظ امکانات عمومی امنیتی، این لپ تاپ با یک اسکنر اثر انگشت جدید عرضه می شود که دقت عمل بسیار بالایی دارد. مدل های حرفه ای Dell XPS دارای امکان تشخیص چهره هم هستند که کمابیش استفاده از کلمه عبور در زمان ورود به لپ تاپ را به کاری اضافی تبدیل می کنند.

با توجه به ورژنی که کاربر از Dell XPS 13 یا 15 خریداری می کند، یک پکیج Security Suite Enterprise هم دریافت خواهد کرد که روش های نرم افزاری حفظ امنیت لپ تاپ را ارائه داده و کاربر را در برابر حمله هکرها، ویروس و بدافزار محافظت می کنند. سایر نسخه های این لپ تاپ دارای حق اشتراک ۱۲ ماهه در آنتی ویروس فوق حرفه ای McAfee هستند.

لپ تاپ امن Dell XPS 13 دارای RAM هشت گیگابایتی (می توان با پرداخت مبلغ بیشتر، یک رم ۱۶ گیگابایت خریداری کرد، فضای ذخیره ۲۵۶ گیگابایتی از نوع SSD و طول عمر ۱۴ ساعته باتری (این مقدار برای ویدیوهایی با رزولوشن k۴ به هشت ساعت کاهش می یابد) است.  در Dell XPS 15 تمامی نسخه ها با اشتراک ۱۲ ماهه McAfee ارائه شده و برخی از ویژگی های امنیتی آن شامل تعبیه ماژول پلتفرم امن برای رمزنگاری داده ها با BitLocker است.

لپ تاپ MacBook Pro

لپتاپ مک بوک پرو ۲۰۲۲ آخرین ادیشن از لپ تاپ های فوق حرفه ای اپل است که سابقه درخشانی در عملکرد منسجم و طول عمر عالی باتری دارد. از لحاظ امنیت لپ تاپ، مک بوک پرو با یک نرم افزار آنتی ویروس ارائه می شود که از دستگاه در برابر حملات ویروسی و بدافزار محافظت می کند. نام این نرم افزار Xprotect است که اپل به صورت منظم آپدیت آن را برای کاربران ارسال می کند تا هرگونه تهدید امنیتی خنثی شود. در صورتی که XProtect رفتار مشکوکی را در نرم افزاری شناسایی کند، نرم افزار را مسدود خواهد کرد. ویژگی امنیتی دیگری که این لپ تاپ امن تعبیه شده است، GateKeeper نام دارد. این نرم افزار جلوی نصب بدافزار را گرفته و اپلیکیشن هایی که کاربر از اینترنت دانلود می کند را بررسی کرده تا در صورت وجود کدهای خرابکاری، آنها را حذف کند. البته فروشگاه Mac App Store خود به خود از کاربر در برابر آلوده شدن به ویروس و بدافزار جلوگیری می کند و مرورگر سافاری اپل، وب سایت های آلوده را مسدود و حذف می کند. با این وجود در صورتی که دسترسی غیرمجاز به لپتاپ ایجاد شده و اطلاعات کاربر مورد سرقت قرار بگیرد، سیستم به کاربر اطلاع می دهد.

امنیت سخت افزاری لپ تاپ MacBook Pro از طریق Apple T2 Security Chip تامین می شود. همان طور که توسط اپل و سایر رسانه ها تایید شد، این چیپ جدید می تواند اپلیکیشن ها و نرم افزارهایی که مجوز بارگذاری در زمان بوت لپ تاپ را ندارند، مسدود کند. سایر امکاناتی که اپل برای امنیت لپ تاپ ارائه داده شامل Startup Security Utility، Secure Boot، Time Machine و Secure Storage است. همان طور که از نام این ویژگی ها مشخص است، اپل برای هر یک از بخش های لپ تاپ امن خود، یک لایه امنیتی جداگانه در نظر گرفته است. لپتاپ مک بوک پرو با ظرفیت های ۸، ۱۶ و ۲۴ گیگابایت RAM به بازار عرضه می شود. این لپ تاپ تا ۲ ترابایت فضای ذخیره در اختیار کاربر قرار می دهد. طول عمر باتری این لپ تاپ ۱۸ تا ۲۰ ساعت برای استفاده معمولی است.

لپ تاپ امن HP 17-cn-0020nr

لپ تاپ HP 17 از سیستم عامل ویندوز استفاده می کند و هدف آن ارائه تجربه ای راحت و دلپذیر و در عین حال عملکردی باثبات و روان است. برخی از برجسته ترین امکانات این لپ تاپ امن شامل اسکنر اثر انگشت، آنتی ویروس McAfee LiveSafe و چیپ ست یکپارچه Intel SoC است. این لپ تاپ دارای RAM هشت گیگابایت DDR4 است اما امکان ارتقای ظرفیت رم وجود دارد. فضای ذخیره پیش فرض ۲۵۶ گیگابایت است که امکان ارتقا تا ۵۱۲ گیگ را دارد. طول عمر باتری برای لپ تاپ HP 17 cn 0020nr نزدیک به هشت ساعت است و در صورتی که کاربر از آن برای کارهای سنگین استفاده کند، می توان طول عمر باتری را بین ۵ تا ۶ ساعت پیش بینی کرد.

لپ تاپ Lenovo Flex 5

اگر بیشتر به امکانات سخت افزاری امنیت لپ تاپ اهمیت می دهید، لپ تاپ امن Lenovo Flex 5 انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. این لپ تاپ از اسکنر اثر انگشت و قابلیت بستن دوربین استفاده می کند. با فعال کردن اسکنر اثر انگشت، افرادی که قصد وارد شدن به لپتاپ شما را داشته باشند با مانع رو به رو خواهند شد. از سوی دیگر با استفاده از شاتر دوربین، نگران جاسوسی شدن توسط هکرها ز طریق دوربین لپ تاپ نیستید. علاوه بر امکانات امنیتی، در ساخت Lenovo Flex 5 از قطعات سخت افزاری بسیار خوبی استفاده شده است. این لپ تاپ دارای RAM شانزده گیگابایتی و فضای ذخیره ۲۵۶ گیگ SSD است و به پردازنده AMD Ryzen 5500U و ویندوز ۱۱ خانگی مجهز است.

 امن ترین لپ تاپ های دنیا

 

لپ تاپ ASUS ROG ZEPHYRUS S15

لپ تاپ ASUS ROG Zephyrus S15 یکی از معدود لپ تاپ های گیمینگ است که به طور اساسی به مساله امنیت پرداخته است. کاربران این لپ تاپ می توانند از امکانات امنیتی زیادی مانند محافظت از کلمه عبور، اسلات قفل کینگستون، کلمه عبور BIOS administrator بهره مند شوند. در ساخت این لپ تاپ از RAM با ظرفیت ۳۲ گیگ و فضای ذخیره یک ترابایتی SSD استفاده شده است. طول عمر باتری در این لپتاپ با استفاده متوسط، حدود ۱۱ ساعت است که برای یک لپ تاپ گیمینگ، عالی محسوب می شود. پردازنده این لپ تاپ Intel Core i7-10975H است و وزنی حدود ۱.۵ کیلوگرم دارد.

به طور خلاصه، امنیت لپ تاپ ترکیبی از امکانات امنیتی سخت افزاری و نرم افزاری است که در کنار بکدیگر برای محافظت از دستگاه و اطلاعات ذخیره شده در آن، عمل می کنند. یک لپ تاپ امن باید امکان تشخیص چهره، اسکنر اثر انگشت، ماژول پلتفرم امن، شاتر یا کیل سوئیچ دوربین، نرم افزار آنتی ویروس و ضد بدافزار، نرم افزار رمزنگاری و تایید هویت دو مرحله داشته و به آخرین آپدیت های امنیتی، به روز رسانی شده باشد.

فراموش نکنید که امنیت یک فرآیند مداوم است و مسئولیت آگاهی از جدیدترین تهدیدات امنیتی و بهترین روش های جلوگیری از آنها و محافظت از لپ تاپ و اطلاعات آن بر عهده کاربر است. وظیفه کاربر رعایت نکات امنیتی لپ تاپ مانند استفاده از کلمه عبور قوی و منحصر به فرد، کلیک نکردن روی لینک های مشکوک و پاسخ ندادن به ایمیل های ناخواسته است.

سوالات متداول

۱. چطور مطمئن شوم که لپ تاپ من در برابر دسترسی غیرمجاز، محافظت می شود؟

استفاده از کلمه عبور قوی، فعال کردن ورود دو مرحله ای و به روز رسانی لپ تاپ می تواند دستگاه شما را در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت کند.


۲. چطور هارد درایو لپ تاپ خود را رمزنگاری کنم؟

بیشتر سیستم عامل های جدید دارای ابزار رمزنگاری هستند؛ این ابزار در سیستم عامل ویندوز BitLocker و در سیستم عامل مک FileVault نام دارند. همچنین می توانید از نرم افزارهای رمزگذاری استفاده کنید.


۳. چطور امنیت لپ تاپ را در زمان استفاده از وای فای عمومی حفظ کنم؟

 VPN ابزاری است که امکان اتصال امن به اینترنت را از طریق یک ارتباط رمزنگاری شده، فراهم می کند. با استفاده از VPN می توانید از حفظ حریم شخصی و امنیت اطلاعات خود مطمئن باشید.


۴. چطور از دسترسی دیگران به لپ تاپ خود جلوگیری کنم؟

زمانی که برای مدت کوتاهی باید از لپ تاپ خود دور شوید، برای جلوگیری از دسترسی بقیه به محتوای سیستم خود می توانید از اسکرین سیورهای دارای کلمه عبور استفاده کرده یا لپ تاپ خود را قفل کنید.


مشاوره خرید لپ مال

اشتراک گذاری :