چند نکته امنیتی برای افزایش امنیت لپ تاپ
  • 03 آبان 1400

چند نکته امنیتی برای افزایش امنیت لپ تاپ

اطلاعات باارزش و محرمانه بسیاری در لپ تاپ های همه ما وجود دارند؛ بنابراین موضوع افزایش امنیت لپ تاپ و شانس مقاومت در برابر انواع ویروس‌‌ها و سرقت‌‌ها به‌ویژه در دورانی که قیمت لپ تاپ سر به فلک کشیده است، از اهمیت بالایی برخوردار است. در سال‌‌های اخیر، دورکاری به وسیله لپ تاپ‌ های شخصی روز به روز افزایش می‌یابد و به طبع آن افراد زیادی به دنبال افزایش امنیت لپ تاپ خود هستند. با ما همراه باشید تا نکات مهمی درباره افزایش امنیت لپ تاپ چه از نظر سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری آشنا شوید و سارقان را از دزدیدن لپ تاپ شما و یا اطلاعات باارزش درون آن ناکام بگذارید.

سیستم‌عامل و تمام نرم‌افزارهای لپ تاپ را به‌روزرسانی کنید

مرورگرها و آنتی‌ویروس خود را همیشه به‌روز نگه دارید تا آسیب‌پذیری لپ تاپ شما به حداقل برسد. برخی از افراد به‌روزرسانی‌‌های لپ تاپ را آزاردهنده توصیف کرده و اقدام به غیرفعال‌سازی آن‌‌ها می‌کنند؛ ولی اشتباه این افراد را تکرار نکنید و به خاطر داشته باشید که این به‌روزرسانی‌‌ها می‌توانند نقش مهمی ‌در افزایش امنیت لپ تاپ شما ایفا کنند.

به‌روز‌رسانی خودکار را فعال کنید و اگر به چنین قابلیتی دسترسی ندارید، در تقویم خود یک یادآور ماهانه تنظیم کنید تا به‌روزرسانی سیستم‌عامل و نرم‌افزارها را فراموش نکنید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که فایل‌‌های خود را از منابع معتبر دانلود کنید و اگر فایلی با پسوندی ناآشنا مشاهده کردید، آن را با کمک آنتی‌ویروس اسکن کنید.

امنیت لپ تاپ

از رمز عبورهای پیچیده و غیرقابل حدس استفاده کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌‌ها برای افزایش امنیت لپ تاپ، استفاده از رمز عبور در نقاط مختلف سیستم عامل مانند پوشه‌‌ها، نرم افزارها و حساب‌‌های کاربری در فضای مجازی است. توجه کنید رمز عبورهای بخش‌‌های مختلف نباید شبیه یکدیگر باشد؛ زیرا در این صورت هکر با به دست آوردن یک رمز، به تمامی بخش‌های رمزگذاری‌شده دسترسی خواهد داشت. اگر در محل کار و سایر مکان‌‌هایی که افراد بسیاری در آن‌‌ها در حال رفت‌و‌آمد هستند از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید، تنظیم یک رمز برای سیستم‌عامل خود را در اولویت قرار دهید.

البته منظور ما این نیست که اشتباه دیگران را تکرار کنید و یک رمز چهار رقمی مانند 1234 و abcd برای لپ تاپ خود انتخاب کنید. یک رمز عبور ایمن باید از کاراکترها، اعداد و حروف بزرگ و کوچک تشکیل شده باشد. اگر نمی‌توانید این رمز عبورهای پیچیده را به خاطر بسپارید، تنها بخشی از رمز عبور را روی کاغذی یادداشت کنید. احراز هویت بیومتریک که در برخی از شرکت‌‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند گزینه بهتری نسبت به رمز عبورهای پیچیده باشد. همچنین توصیه می‌کنیم از نرم افزارهای مدیریت رمز عبور استفاده نکنید.


اگر میخواهید عمر لپ تاپ خود را افزایش دهید مقاله « نکات طلایی درباره افزایش عمر لپ تاپ » را حتما مطالعه کنید.


یک پوشش فیزیکی برای دوربین لپ تاپ خریداری کنید

بهتر است بدانید هکرها می‌توانند به وسیله دوربین یا وب‌کم لپ تاپ، حرکات شما را مشاهده کنند. آن‌‌ها حتی می‌توانند کنترل چراغ دوربین لپ تاپ را که هنگام استفاده از دوربین روشن می‌شود به دست بگیرند. هیچ کدام از آنتی‌ویروس‌‌ها و نرم‌افزارهای امنیتی قادر نیستند روی دوربین یک پوشش قرار دهند؛ بنابراین با خرید پوشش فیزیکی یا کاور لنز دوربین لپ تاپ، گام بزرگ و بسیار ساده‌ای در افزایش امنیت لپ تاپ خود بردارید.

اگر به زیبایی و ظاهر لپ تاپ خود اهمیت می‌دهید، نگران نباشید. این کاورها با ظاهر لپ تاپ شما همخوانی دارند و آن را زشت نشان نمی‌دهند. اگر نمی‌خواهید برای چنین محصولاتی هزینه کنید؛ مثل زاکربرگ یک چسب روی دوربین لپ تاپ خود بچسبانید. البته ما همچنان به شما توصیه می‌کنیم که از کاور دوربین لپ تاپ استفاده کنید؛ زیرا در صورت استفاده نامناسب از چسپ، دوربین لپ تاپ شما آسیب خواهد دید.

پوشش وبکم لپ تاپ

روی هارد دیسک لپ تاپ رمز بگذارید

یکی دیگر از مهم‌ترین کارهایی که برای افزایش امنیت لپ تاپ خود می‌توانید بکنید، رمزگذاری روی‌ هارد دیسک با استفاده از برنامه BitLocker است. با این برنامه می‌توان هم روی ‌‌هارد دیسک درون لپ تاپ و هم‌ هارد دیسک اکسترنال یک رمز عبور گذاشت. در این صورت، دیگر مجرمان و هکرها نمی‌توانند پس از دزدیدن لپ تاپ و ‌هارد دیسک به اطلاعات محرمانه شما دسترسی داشته باشند.

همچنین اگر از فراموشی رمز نگران هستید، می‌توانید پشتیبانِ گرفته‌شده از رمز را در مکان‌‌هایی مانند فلش مموری ذخیره کرده و روی آن نیز رمز بگذارید. بهتر است این فلش مموری را همراه با لپ تاپ خود حمل نکنید. پشتیبان‌گیری از اطلاعات ‌هارد دیسک را نیز فراموش نکنید تا در صورت گم شدن آن بتوانید به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید. گوگل درایو و برنامه‌‌های مشابه یا فلش مموری و‌ هارد اکسترنال گزینه‌‌های مناسبی برای پشتیبان‌گیری اطلاعات هارد دیسک هستند. حتماً این نسخه پشتیبان را نیز رمزگذاری کنید.


با مطالعه مقاله « این چند راهکار برای نجات لپ تاپ خیس شده معجزه می‌کنند » میتوانید لپ تاپ خود را از مرگ نجات دهید.


به امنیت فیزیکی لپ تاپ اهمیت دهید

سارقان می‌توانند بهآسانی لپ تاپ شما را از اتومبیل، رستوران، فرودگاه و سایر مکان‌های عمومی بدزدند. تحقیقات نشان می‌دهد لپ تاپ ‌‌های بسیاری در فرودگاه دزدیده می‌شود و هرگز به دست صاحبان برنمی‌گردد. شما می‌توانید با مراقبت دقیق و رها نکردن لپ تاپ در مکان‌‌های عمومی و ناامن به‌آسانی لپ تاپ خود را از دسترس سارقان دور نگه دارید.

همچنین می‌توانید به لپ تاپ خود کابل قفل شونده وصل کنید. البته سارقان می‌توانند از شر این کابل قفل شونده خلاص شوند؛ ولی ممکن است برخی از سارقان را که دنبال هدف آسان هستند منصرف کند. همچنین برنامه‌‌های ردیابی مکان لپ تاپ نیز می‌توانند در هنگام سرقت به داد شما برسند.

راهکار امنیت لپ تاپ

ایمیل‌‌های مشکوک را به هیچ وجه باز نکنید

نکته ساده دیگر برای افزایش امنیت لپ تاپ این است که اگر ایمیلی از منابع ناشناس دریافت کردید، به هیچ وجه آن‌‌ها را باز نکنید. چنین ایمیل‌‌هایی با موضوعات جالبی مانند جایزه یا هشدار سعی دارند شما را به سوی کلیک کردن روی لینک‌‌های ویروسی یا باز کردن فایل‌‌های ایمیل سوق دهند تا بتوانند به اطلاعات لپ تاپ شما دسترسی پیدا کرده یا باج‌افزار نصب کنند. باج‌افزار همان‌طور که از اسمشان پیداست، هارد دیسک شما را قفل می‌کند و برای حذف قفل از شما مبالغی درخواست می‌کند. بلافاصله پس از دریافت چنین ایمیل‌هایی با منابع مشکوک و ناشناس، آن‌ها را حذف کنید.

از VPN معتبر استفاده کنید

با وی‌پی‌ان به‌آسانی می‌توانید اقدام به افزایش امنیت لپ تاپ در هنگام استفاده از اینترنت کنید. سایت‌‌ها دیگر نخواهند توانست تاریخچه مرورگر و مکان واقعی شما را ردیابی کنند و هویت شما مخفی خواهد ماند. البته بهتر است بدانید اگر ارائه دهنده VPN معتبر نباشد، می‌تواند از فعالیت‌‌های شما جاسوسی کند. بیشتر VPNهای رایگان معتبر نیستند و با فروش اطلاعات شما درآمدزایی می‌کنند. به عبارت دیگر، VPN رایگان نمی‌تواند مانند VPN پولی از حریم خصوصی شما محافظت کند. البته به یاد داشته باشید در هنگام استفاده از این برنامه‌‌ها نیز همچنان امکان روبرو شدن با ویروس‌‌ها وجود دارد؛ بنابراین حتماً از سایت‌‌های معتبر بازدید کنید.

چند سوال رایج درباره امنیت لپ تاپ ها

چه لپ تاپ هایی از همه امن تر هستند؟

·       HP Elite Dragonfly

·       Lenovo Flex 5

·       Apple MacBook Air


بیشترین راه هک کردن چه راهی است؟

ایمیل های فیشینگ و لینک های مخرب بیشترین راه هک کردن توسط هکرها است.


بهترین آنتی ویروس دنیا چیست؟

بیت دیفندر، وب روت و مک آفی سه آنتی ویروس برتر دنیا هستند.


آیا سیستم عامل مک از ویندوز امن تر است؟

هم بله و هم خیر، در واقع هیچ داده ریاضی و علمی برای این که نشان دهد مک از ویندوز امن تر است وجود ندارد. اما به دلیل کمتر بودن حملات و ویروس ها برای این سیستم عامل میتوان گفت مک از ویندوز امن تر است.


سخن آخر

شرکت‌‌ها و افراد زیادی برای افزایش امنیت لپ تاپ ‌‌های خود، اقدام به پرداخت هزینه‌‌های بسیاری مانند خرید آنتی‌ویروس می‌کنند. شرکت‌‌های ارائه دهنده آنتی‌ویروس یا سیستم‌عامل نیز برای به‌روزرسانی نرم‌افزارهای خود به منظور تشخیص تمام تهدیدها و محافظت از لپ تاپ در برابر آن‌‌ها تلاش و هزینه بسیاری صرف می‌کنند.

شما نیز می‌توانید با رعایت نکات آسان مقاله ما در مسیر افزایش امنیت لپ تاپ خود تلاش کنید. کارشناسان توصیه می‌کنند حتماً به به‌روزرسانی‌‌های سیستم‌عامل لپ تاپ خود برای افزایش امنیت لپ تاپ توجه کنید و هر از گاهی یک نسخه جدید از سیستم‌عامل روی لپ تاپ خود نصب کنید. همچنین زمانی که از دوربین و اینترنت استفاده نمی‌کنید، آن‌‌ها را خاموش کنید.