لپ تاپ استوک بخریم یا نو؟
  • 14 فروردین 1401

لپ تاپ استوک بخریم یا نو؟

لپ ­تاپ استوک یا نو سؤالی است که بارها در هنگام خرید برای شما پیش‌ آمده است. اگر قصد خرید لپ تاپ داشته‌اید، دوستان یا حتی فروشنده ­­های لپ تاپ به شما پیشنهاد داده اند که لپ تاپ استوک خریداری کنید. آیا این لپ تاپ‌ها کارایی لازم را خواهند داشت؟ آیا خرید لپ تاپ استوک به‌ صرفه‌تر از خرید لپ تاپ نو است؟ انواع لپ تاپ‌های استوک چیست؟ ازجمله سؤالاتی است که در این مقاله به آن ­ها پاسخ‌ خواهیم داد.

لپ تاپ استوک چیست؟

لپ تاپ استوک معمولاً لپ تاپ‌هایی هستند که خط تولید آن ها متوقف‌ شده است ولی هنوز به فروش نرسیده ­اند. ممکن است خریدار پس از خرید لپ تاپ نو از خرید خود منصرف شده و محصول را مرجوع کرده است. این قبیل لپ تاپ‌ها معمولاً لپ تاپ‌هایی است که کیفیت بالایی دارند و از قطعات خوبی در آن­ ها استفاده‌ شده است. معمولاً افراد در کشورهای جهان سوم و خاورمیانه توانایی خرید این لپ تاپ‌ها را به‌صورت نو ندارند. این لپ تاپ‌ها معمولاً به کشورهای خاورمیانه ارسال می­شود و در این کشورها خریداران زیادی برای این قبیل محصولات پیدا می­شود. این لپ تاپ‌ها هیچ‌گونه ایرادی ندارند و فقط مدت کوتاهی از آن ها استفاده ‌شده است و مجدداً به کارخانه رفته و بسته‌بندی‌ شده و مانند دیگر لپ تاپ‌های نو به فروش میرسد.

لپ تاپ‌های استوک معمولاً به‌ وسیله لنج و به‌ صورت قاچاق به کشور وارد می­شوند و برای این­ که جای کمتری اشغال کند بدون جعبه وارد می­شوند.

لپ تاپ استوک چیست؟

چرا خریداران لپ تاپ استوک می­خرند؟

لپ تاپ‌های استوک اگر به ‌صورت نو وارد شوند به‌ شدت گران بوده و با توجه به وضع اقتصادی ایران معمولاً خریداران توانایی پرداخت چنین مبلغی را نخواهند داشت. آن ها راضی نیستند که لپ تاپ با کیفیت پایین و یا قطعات ضعیف خریداری کنند پس به سمت لپ تاپ‌های استوک جذب می­شوند و یک لپ تاپ با کیفیت و مشخصات بالا با قیمت به‌صرفه خریداری می­کنند.

در کشور عزیزمان، ایران نسبت به لپ تاپ‌های استوک دید منفی وجود دارد و عمدتاً لپ تاپ‌های استوک را با لپ تاپ‌های دست‌دوم اشتباه می­گیرند. بسیار مهم است که تفاوت این دو نوع را بشناسیم تا بتوانیم بهتر تصمیم ­گیری کنیم.

تفاوت لپ تاپ استوک و دست‌ دوم

استوک در لغت به معنی کالای ذخیره‌ شده است؛ یعنی این لپ تاپ‌ها دوره‌ فروششان به پایان رسیده و لپ تاپ‌های جدیدتری توسط کارخانه تولید شده است ولی این موضوع دلیل بر کیفیت پایین لپ تاپ استوک نیست. این لپ تاپ‌ها توسط کارخانه مجدداً بسته‌بندی می­شوند و سپس به فروش می‌رسند.

لپ تاپ دست ‌دوم شرایط متفاوتی دارد و ممکن است افراد چندین سال از آن استفاده کرده باشند؛ البته ممکن است خریدار فقط چند روز از لپ تاپ استفاده کرده باشد و متوجه شود که جوابگوی کارهای او نیست و تصمیم به فروش لپ تاپ بگیرد. خرید لپ تاپ دست‌دوم بسیار ریسکی است چون نمی­دانید خریدار چه استفاده ­ای از دستگاه کرده و یا چطوری از آن نگهداری می­کرده است. ممکن است فردی که با لپ تاپ کارکرده، طراح یا گرافیست بوده و لپ تاپ برای رندر گیری مورداستفاده قرار می­گرفته است. در چنین شرایطی کیفیت لپ تاپ به‌شدت افت کرده است.

لپ تاپ دست‌ دوم بخرم یا نه؟

بنا به دلایلی که در بالا به آن اشاره شد، خرید لپ تاپ دست‌دوم توصیه نمی­شود مگر این­که صاحب آن را بشناسید و بدانید که او در چه زمینه­ ای از آن استفاده می­کرده است. از این طریق شما می­توانید ریسک خرید لپ تاپ دست‌دوم را به حداقل برسانید و از خرید خود رضایت کامل داشته باشید. باید توجه شود اگر همه این شرایط را بررسی کنید بازهم ممکن است از خرید خود پشیمان شوید. بهتر است قبل از خرید لپ تاپ دست‌دوم، چند روز مهلت تست بگیرید و در این فرصت کاملاً از سلامت آن اطلاع پیدا کنید و متوجه شوید که آیا جوابگوی کار شما هست یا خیر.

معایب خرید لپ تاپ استوک

مزایای خرید لپ تاپ استوک

لپ تاپ استوک دارای مزایای زیادی است ولی مهم‌ترین آن ها این است که معمولاً یک لپ تاپ با کیفیت و مشخصات خوب را به قیمت بسیار پایین­ تر خریداری می‌کنید و تا حد زیادی در سرمایه خود صرفه­ جویی کرده­ اید.

معایب خرید لپ تاپ استوک

لپ تاپ استوک دارای مزایای بسیار زیادی است ولی مانند همه محصولات معایبی نیز دارند که قبل از خرید باید آن ها را بشناسید تا بعد از خرید پشیمان نشوید و هزینه و زمان خود را بی­ دلیل مصرف نکنید.

قطعات استوک کارکرده ­اند

اولین مشکل و ایراد لپتاپ استوک که بر همگان آشکار است، این است که این قطعات قبلاً کارکرده‌اند؛ بنابراین ممکن است این قطعات تعمیر شده باشند یا به ­طور کامل و صد در صد کارایی خود را نداشته باشند. برخی قطعات نیز عمر مفید دارند و ممکن است بعد از مدتی خراب شوند. هارد SSD یکی از قطعاتی است که عمر محدودی دارد و چون این دستگاه کارکرده است، عمر محصول کاهش‌یافته است و مشخصاً قیمت پایین ­تری دارد. این موضوع باعث می­شود که مدتی بعد از خرید لپ تاپ مجبور به تعمیر یا تعویض قطعات بشوید که این مسئله بسیار هزینه ­بر خواهد بود. در این لحظه ممکن است آرزو کنید که ای‌کاش زمان به عقب برمی‌گشت و لپ­تاپ نو خریداری می­کردید.

یکی دیگر از مشکلات این است که امکان دارد دستگاه توسط کارشناسان و متخصصان این حوزه تعمیر نشده باشند و این موضوع باعث می­شود که قطعات لپ­تاپ دیگر امکان تعمیر دوباره نداشته باشند.


اگر میخواهید عمر لپ تاپ خود را افزایش دهید حتماً نکات مقاله « نکات طلایی درباره افزایش عمر لپ تاپ » را رعایت کنید.


خدمات پس از فروش ندارد

اگر لپ­تاپ نو خریداری کنید اگر دستگاه گارانتی داشته باشد یا نداشته باشد، شما می­توانید قطعات یدک مورد نیاز را در بازار پیدا کنید یا مستقیماً از نمایندگی تحویل بگیرید. این موضوع در مورد لپ تاپ ­های استوک صادق نیست و معمولاً چون از تولید آن ها زمان زیادی گذشته است، کارخانه سازنده محصول را پشتیبانی نمی­کند. این موضوع باعث می­شود برای پیدا کردن قطعات یدک مجبور به‌ صرف زمان زیادی شوید یا هزینه زیادی را پرداخت کنید زیرا تعداد موجود از آن قطعات کم است. البته باید اشاره کرد که لپتاپ­ های استوک، کیفیت ساخت بالایی دارند و کمتر دچار چنین مشکلاتی می­شوند.

از نظر نرم ­افزاری نیز این موضوع می­تواند آزاردهنده باشد. کارخانه تولیدکننده لپ­تاپ دیگر برای درایورها یا موارد امنیتی آپدیتی عرضه نکند و این موضوع می­تواند شما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند.

خدمات پس از فروش لپ تاپ

تقلب در قطعات

لپ تاپ­ های استوک معمولاً ظاهر بسیار خوبی دارند ولی از داخل آن آگاهی ندارید. ممکن است فروشنده یا فردی لپتاپ را باز کند و قطعات اصلی را با قطعاتی با کیفیت پایین عوض کند. این در حالی است که شما هزینه لپ­تاپ اروپایی با کیفیت بالا را می‌پردازید ولی لپ تاپ با کیفیت پایین با قطعات غیر اصل تحویل خواهید گرفت.

ممکن است این مشکلات خود را پس از چند روز یا چند ماه بروز بدهند و در آن موقع دیگر وقتی برای جبران یا تعویض نیست.

نداشتن قابلیت­ های روز

با خرید لپ­تاپ استوک مثلاً در سال 2022 صاحب یک لپتاپ تولیدشده در سال 2017 می­شوید که این امر باعث می­شود که شما از قابلیت­ های روز محروم شوید و نتوانید از جدیدترین امکانات استفاده کنید. برای مثال هاردهایی که متعلق به پنج سال پیش هستند دارای سرعت بسیار کمتری نسبت به هاردهای سال 2022 هستند.

آیا واقعاً اروپایی هستند؟

در بسیاری از موارد مشاهده‌ شده است که فروشنده­ ها لپ تاپ­ های داخلی و قدیمی را به‌عنوان لپ­تاپ استوک و اروپایی به فروش می­رسانند که این خود نوعی کلاه‌برداری است. برای مقابله با چنین افرادی باید اطلاعات زیادی از مدل ­ها و انواع قطعات داشته باشید یا از افرادی که آگاه هستند مشاوره بگیرید تا سرتان کلاه نرود. با این روش می­توانید جلوی افراد سودجو را بگیرید و از مال خود محافظت کنید.

انواع گرید بندی لپ تاپ‌های استوک

لپ تاپ‌های استوک معمولاً دارای دو گرید هستند که A++ و A+ نام دارند.

لپ تاپ استوک گرید A++

لپ تاپ­ های استوک گرید A++ دارای ظاهر بسیار عالی هستند و کمترین خط و خشی در آن ها به وجود نیامده است یا می­توان به مقدار بسیار کم زمانی که در آن دقت شود، خش های ریز مشاهده کرد. این لپ­تاپ­ ها دارای کارکرد عالی و بدون مشکل در قسمت سخت‌افزار هستند.

لپ­ تاپ استوک گرید A+

لپتاپ­ های استوک گرید A+ دارای خط و خش­ های کم هستند. این خط و خش­ ها عموماً کم هستند ولی به چشم می­ آیند. اگر وجود خش در لپ تاپ برای شما مهم است و یا به‌ظاهر لپ­تاپ اهمیت زیادی می­دهید این گرید مناسب شما نخواهد بود. توجه شود که این گرید از لحاظ کارکرد و سخت‌افزار مانند گرید A++ عالی هستند و بی‌ هیچ مشکلی قادر به انجام فعالیت­ های سنگین هستند.

کدام گرید را خریداری کنم؟ A++ یا A+؟

قطعاً گرید A++ از گرید A+ گران­تر است. اگر ظاهر لپتاپ برای شما مهم نیست، بهترین راه خرید لپ تاپ گرید A+ است. با خرید این گرید لپ­تاپ در سرمایه خود صرفه­ جویی خواهید کرد.


در صورتی که قصد ارتقا لپ تاپ خود را دارید نکات مقاله « چند نکته مهم در ارتقا لپ تاپ که باید بدانیم » را قبل از ارتقا لپ تاپ خود در نظر بگیرید.


لپ تاپ استوک بهتر است یا نو

لپ تاپ استوک بخرم یا نو؟

در این مقاله به توضیح و بررسی کامل لپ تاپ­ های استوک، نو و دست‌ دوم پرداختیم. مشخصاً تصمیم‌گیرنده نهایی خود شما هستید که کدام لپ­تاپ با توجه به بودجه و فعالیت خود برای شما مناسب است ولی لازم می­دانیم نکاتی را گوشزد کنیم.

خرید لپتاپ استوک اگر چه ارزان­تر است ولی مشکلات فراوانی در پی خود دارد و ممکن است در نهایت هزینه بیشتری نسبت به لپ­تاپ و پرداخت کنید. این متن به معنی این نیست که خرید لپ­تاپ استوک کاری اشتباه است. هدف از این حرف این است که خریدار لپتاپ استوک باید انواع مدل ­های لپ تاپ­ ها و قطعات آن را بشناسد و با دقت و ریزبینی خرید کند. پس از خرید نیز از روش ­های تست لپ­تاپ استوک آگاه باشد و با دقت و حوصله، تست­ ها را انجام دهد و از سالم بودن و کارایی درست لپ­تاپ مطمئن شود.

در آخر توصیه می­کنیم در صورت خرید لپتاپ استوک حتماً از مراکز مجاز و معروف خریداری کنید، زیرا هرچه قدر حساسیت به خرج دهید بازهم نمی‌توانید از سالم بودن لپ­تاپ آگاهی پیدا کنید پس بهتر است از فروشنده ­ای با اعتبار و قابل‌ اعتماد خرید خود را انجام دهید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی لپتاپ استوک از تمامی زوایا بپردازیم تا خریداران بتوانند با ریسک کمتری، محصول را خریداری کنند و خرید خوبی داشته باشند. برای مثال من (نویسنده مقاله) پنج سال پیش یک لپ­تاپ مدل HP به صورت استوک خریداری کردم. این لپ تاپ از سری صنعتی بود و بعد از پنج سال هنوز بسیار عالی کار می­کند و تا الان نیازی به تعمیر و یا تعویض قطعات نداشته است.

تماس با لپ مال

اشتراک گذاری :