راهنمای خرید بهترین لپ تاپ ها برای پزشکان و دانشجویان پزشکی
  • 24 اسفند 1402

راهنمای خرید بهترین لپ تاپ ها برای پزشکان و دانشجویان پزشکی

در دنیای امروز کمتر حوزه ای است که پای سیستم های کامپیوتری به آن باز نشده باشد. در حال حاضر و با توجه به شتاب بسیار بالای سرعت پیشرفت تکنولوژی، هر روزه بخش قابل توجهی از زندگی «شخصی، تحصیلی و کاری» ما به سخت افزارهای جدید و نرم افزارهای متنوع وابستگی دارد. حوزه «پزشکی» نیز از این قاعده مستثنی نیست و سیستم های کامپیوتری از جمله: «کامپیوترهای دسکتاپ، لپ تاپ ها و تبلت ها» نقش بسیار پر رنگی را در «دسترسی سریع و آسان» کادر پزشکی به اطلاعات حائز اهمیت برای درمان بیماران از خود ایفاء می کنند. در این مطلب از لپ مال قصد داریم تا ضمن در نظرگیری نیازهای منحصر به فرد دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های پزشکی، به مهم ترین شاخصه های یک لپ تاپ پزشکی خوب پرداخته و در انتها 5 مورد از برترین لپ تاپ های مناسب پزشکان و دانشجویان پزشکی را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

10 نکته ای که در هنگام خرید لپ تاپ پزشکی باید به آن توجه داشته باشید

حوزه شغلی «پزشکی» همواره در صدر لیست «سخت ترین مشاغل دنیا» قرار داشته است و با توجه به «ساعات کاری طولانی» و «مشغله ها و درگیری های ذهنی» دانشجویان یا فارغ التحصیلان این رشته، این دسته افراد به سیستم های کامپیوتری «قدرتمند، قابل اعتماد و سخت جان و بادوام» نیاز دارند. در این میان به دلیل جا به جایی های مداوم و عدم سکونت در یک محل ثابت (خواه در هنگام تحصیل و خواه در هنگام اشتغال) دانشجویان رشته های پزشکی و پزشکان به سیستم های کامپیوتری «با قابلیت حمل بسیار آسان» و «سبک» نیاز دارند. از این رو، خریداری یک لپ تاپ جمع و جور نسبتاً قوی یا یک تبلت فوق العاده قدرتمند، انتخاب هوشمندانه تری نسبت به تهیه کامپیوترهای دسکتاپ است. اما یک لپ تاپ مناسب پزشکان چه مشخصاتی دارد و در هنگام انتخاب یک لپ تاپ پزشکی خوب لازم است تا به چه نکاتی توجه کنیم؟

قابلیت حمل

همان طور که پیش تر مطرح شد، اغلب دانشجویان پزشکی و پزشکان در طی روز و به دفعات متعدد به مکان های مختلفی از جمله «دانشکده، بیمارستان یا مطب» مراجعه می کنند. از این رو توصیه می شود که در انتخاب لپ تاپ پزشکی خود حتماً به شاخصه «قابلیت حمل» توجه داشته باشید و لپ تاپ های سبک (معمولی یا 2 در 1 که امکان استفاده به عنوان تبلت را نیز در اختیار کاربر قرار می دهند) دارای وزن کمتر از 2.5 کیلوگرم را در صدر لیست انتخاب های خود قرار دهید. با این حال از مقاومت بدنه لپ تاپ نیز غافل نشوید و برای لپ تاپ هایی با جنس بدنه فلزی یا پلاستیک مستحکم که در برابر «ضربه، رطوبت، گرد و غبار» مقاوم هستند؛ ارزش بیشتری را قائل شوید.

صفحه نمایش

صفحه نمایش لپ تاپ به عنوان اصلی ترین راه ارتباطی ما با دنیای دیجیتال تلقی می شود؛ از این رو لازم است تا در هنگام خریداری یک لپ تاپ پزشکی مناسب به شاخصه هایی نظیر: «ابعاد، کیفیت وضوح و دقت رنگ» صفحه نمایش توجه ویژه ای اختصاص داده شود. به طور کلی پیشنهاد می شود تا لپ تاپ های مجهز به صفحه نمایش دارای ابعاد «13 تا 15.6 اینچی» با حداقل رزولوشن «1080 × 1920 پیکسلی (Full HD)» و دقت رنگی 90 الی 100 درصدی (در مدل هایی نظیر RGBs) را در لیست انتخاب های خود برای خرید یک لپ تاپ پزشکی باکیفیت قرار دهید.

پردازنده

به طور کلی، پردازنده یک لپ تاپ (یا هر سیستم کامپیوتری) نقشی مشابه با سیستم عصبی و مغز در بدن انسان را ایفاء می کند. از این رو، هر چه پردازنده یک لپ تاپ قوی تر باشد؛ آن لپ تاپ قادر است تا عملکرد «روان» و «سریع» تری را از خود به نمایش بگذارد. عملکرد «روان، سریع و قابل اطمینان» در لپ تاپ های پزشکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از این رو توصیه می کنیم تا برای لپ تاپ پزشکی خود پردازنده ای از سری پردازنده های Core i7 یا Core Ultra 7 (یا نسل 12 تا 14 پردازنده های Core i5) کمپانی اینتل یا سری Ryzen 7 کمپانی AMD را برگزینید.

با این حال، در صورتی که محدودیتی در «بودجه مالی» ندارید و فرد آینده نگری هستید؛ توصیه می کنیم تا لپ تاپ های مجهز به پردازنده ای از سری Core i9 یا Core Ultra 9 (نسل 12 تا 14) کمپانی اینتل یا سری Ryzen 9 کمپانی AMD را در اولویت بالاتری قرار دهید.

 

رم لپ تاپ مناسب پزشکان 

رم

رم به عنوان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین سخت افزارهای نصب شده بر روی یک لپ تاپ پزشکی است. به طور کلی، رم با ذخیره سازی موقت اطلاعات حائز اهمیت در ارائه عملکرد لپ تاپ به فرآیند پاسخگویی و پردازش درخواست های دریافت شده از کاربر سرعت می بخشد و در ارائه عملکرد «روان و سریع» لپ تاپ خصوصاً «در هنگام استفاده همزمان از چند نرم افزار (یا به اصطلاح مالتی تسکینگ)، مرور وب و اجراء نرم افزارهای دارای گرافیک پیچیده» نقش بسیار مهمی را ایفاء می کند. از این رو پیشنهاد می کنیم در انتخاب لپ تاپ پزشکی، لپ تاپ های مجهز به رم نوع DDR4 یا DDR5 دارای ظرفیت «حداقل 16 گیگابایت» را در نظر بگیرید. با این حال مشابه با فرآیند انتخاب پردازنده، در صورتی که با محدودیت مالی مواجه نیستید، رم های نوع DDR5 با ظرفیت 32 گیگابایت (یا بیشتر) را برای لپ تاپ پزشکی خود انتخاب کنید یا از امکان ارتقاء رم لپ تاپ (برای ارتقاء در آینده) اطمینان حاصل نمایید.

فضای ذخیره سازی

«فضای ذخیره سازی» به واسطه ذخیره سازی دائمی فایل های حائز اهمیت نظیر: «فایل های اجرایی سیستم عامل، نرم افزارها و سایر داده های مهم» به عنوان یکی از شاخصه های حائز اهمیت در لپ تاپ های پزشکی در نظر گرفته می شود. در حال حاضر کمتر لپ تاپ مدرنی وجود دارد که به هارد HDD (هارد دیسک) مجهز باشد و اغلب لپ تاپ های فعلی برای ذخیره سازی اطلاعات در خود به هاردهای اس اس دی (SSD) پرسرعت متکی هستند. از این رو توصیه می کنیم تا برای لپ تاپ پزشکی خود، هارد اس اس دی با حداقل ظرفیت 1 ترابایت را در نظر بگیرید. علاوه بر این، مشابه با شرایط مطرح شده در بخش «انتخاب رم» قابلیت ارتقاء لپ تاپ را نیز در نظر داشته باشید یا برای اطمینان بیشتر هارد دارای ظرفیت بیشتر (2 ترابایت یا بیشتر) را برگزینید.

باتری

یک لپ تاپ پزشکی مجهز به یک «باتری قدرتمند» تا حد زیادی از بروز دغدغه های اضافی نظیر: «شارژ نداشتن لپ تاپ در مواقع ضروری» پیشگیری می کند. از این رو توصیه می کنیم تا برای خرید یک لپ تاپ پزشکی ایده آل، لپ تاپ های دارای ظرفیت باتری حداقل «65 وات ساعتی» یا «عمر باتری 8 ساعته» با قابلیت پشتیبانی از «شارژ پرسرعت» را در لیست انتخاب های خود قرار دهید.

صفحه کلید

«صفحه کلید» به عنوان یکی از اصلی ترین راه های برقرارسازی ارتباط میان کاربر با لپ تاپ در نظر گرفته می شود. از این رو، توصیه می شود در هنگام لپ تاپ پزشکی، یک لپ تاپ مجهز به صفحه کلید «ارگونومیک و راحت» اما «مقاوم» را انتخاب کنید.

گزینه های اتصال

از اهمیت «گزینه های اتصال» به هیچ عنوان غافل نشوید. بهره مندی لپ تاپ از تمامی پورت های اتصال حائز اهمیت نظیر پورت های: «HDMI (اتصال به نمایشگر خارجی)، اترنت (دسترسی به اینترنت از طریق کابل)، جک هدفون (مناسب جلسات یا کلاس های آموزشی از راه دور) و USB-Type C و USB 3 » کارایی هر چه بیشتر لپ تاپ را برای شما تضمین می کنند. علاوه بر این، توصیه می شود تا از پشتیبانی لپ تاپ برای اتصال به شبکه های بی سیم نظیر «وای فای و بلوتوث» نیز اطمینان حاصل کنید.

وبکم و میکروفون

اهمیت وجود وبکم و میکروفون در لپ تاپ های پزشکی غیر قابل انکار است! یک وبکم و میکروفون با کیفیت، به برقرارسازی ارتباط راحت تر در هنگام شرکت در «کلاس ها، سمینارها یا جلسات کاری» از راه دور کمک می کند.

 

ایمنی در لپ تاپ های مناسب پزشکان 

ایمنی

در دنیایی که «داده ها و اطلاعات استخراج شده از آن ها» حرف را می زنند؛ الزام به رعایت قوانین حریم خصوصی در اولویت بسیار بالایی قرار دارد. به طور کلی محصلان و شاغلان در رشته های پزشکی به صورت روزانه با طیف وسیعی از اطلاعات شخصی و خصوصی بیماران مواجه می باشند و درصد قابل توجهی از این داده ها از جمله داده های شخصی نظیر: «نام، کد ملی، سن، جنسیت، محل سکونت، شماره تماس» و اطلاعات پرونده پزشکی نظیر: «دلایل مراجعه به پزشک، علائم بیماری، روش های درمانی، داروهای تجویز شده و ..» در فرمت داده های دیجیتال در سیستم های کامپیوتری «دانشکده، درمانگاه، بیمارستان یا مطب» ذخیره شده و در اختیار کادر درمان از جمله: «پرستاران، اینترن ها، رزیدنت ها و پزشکان» قرار داده می شوند. از این رو لازم است تا دانشجویان پزشکی و پزشکان همواره از داده ها و اطلاعات شخصی و درمانی بیماران خود محافظت کرده و از عدم دسترسی افراد غیرمجاز به لپ تاپ خود جلوگیری نمایند.

در این راستا، می توانید از لپ تاپ های مجهز به سیستم های احراز هویت بیومتریک (مانند تشخیص چهره یا اثر انگشت) بهره بگیرید. علاوه بر این می توانید ضمن در نظرگیری یک «رمز عبور بسیار منحصر به فرد برای ورود به سیستم» و «نصب آنتی ویروس ها و فایروال های قوی» بر روی لپ تاپ پزشکی خود از دسترسی افراد غیرمجاز جلوگیری کنید.

5 لپ تاپ مناسب پزشکان و دانشجویان پزشکی

در این بخش ضمن در نظرگیری شاخصه های معرفی شده، 5 مورد از برترین لپ تاپ های پزشکی را به شما معرفی خواهیم کرد.

لپ تاپ ExpertBook B7402FBA ایسوس

لپ تاپ ایسوس مدل ExpertBook B7402FBA یک لپ تاپ 2 در 1 «همه کاره، قدرتمند و بسیار سبک» است و به همین دلیل به عنوان یک لپ تاپ مناسب پزشکان و دانشجویان پزشکی در نظر گرفته می شود. این لپ تاپ 1.5 کیلوگرمی با بدنه آلومینیومی مقاوم، قابلیت حمل فوق العاده آسانی دارد. لپ تاپ اکسپرت بوک B7402FBA ایسوس از یک صفحه نمایش لمسی مات 14 اینچی با «رزولوشن 1200 × 1920 پیکسلی و روشنایی 500 نیتی» بهره می برد. این لپ تاپ 2 در 1 به «پردازنده Core i5 1240P اینتل، رم نوع DDR5 با ظرفیت 32 گیگابایت، هارد اس اس دی 1 ترابایتی و کارت گرافیک Iris Xe اینتل» مجهز می باشد و عملکرد مناسبی را در حیطه های مورد نیاز دانشجویان پزشکی از خود ارائه می دهد. علاوه بر این، به واسطه پشتیبانی این لپ تاپ از «قلم لمسی»، «سیم کارت» و «چرخش 360 درجه ای صفحه نمایش» امکان استفاده از این دستگاه به عنوان یک تبلت سبک وزن اما بسیار قدرتمند نیز وجود دارد. از سایر مشخصات این لپ تاپ 2 در 1 می توان به بهره مندی آن از پورت های «HDMI، تاندربولت، USB 3.2 و جک هدفون 3.5 میلی متری هدفون»، «قابلیت تشخیص چهره (احراز هویت بیومتریک)» و «پشتیبانی از استاندارد درجه نظامی MIL-STD 810H (مقاومت در برابر ضربه، رطوبت، گرد و غبار)» اشاره داشت.

لپ تاپ Aspire 5 A515 ایسر

لپ تاپ ایسر مدل Aspire 5 A515 یک لپ تاپ پزشکی قدرتمند با طراحی مینیمالیستی و زیباست. این لپ تاپ 1.8 کیلوگرمی از یک صفحه نمایش 15.6 اینچی با «رزولوشن 1080 × 1920 پیکسلی و دقت رنگ بسیار بالا» بهره می برد. لپ تاپ Aspire 5 A515 ایسر به «پردازنده Core i7 1260P اینتل، رم DDR4 با ظرفیت 16 گیگابایت، هارد اس اس دی 1 ترابایتی و کارت گرافیک جی فورس RTX 2050 انویدیا» مجهز بوده و عملکرد بسیار مناسبی را در حیطه های پژوهشی مورد نیاز دانشجویان رشته های پزشکی و مالتی تسکینگ پزشکان از خود به نمایش می گذارد. از سایر مشخصات این لپ تاپ می توان به بهره مندی آن از پورت های اتصال «اترنت، HDMI، جک 3.5 میلی متری هدفون، USB 3.2 و USB Type-C»، «حسگر اثر انگشت (احراز هویت بیومتریک)» و پشتیبانی از اتصال به «شبکه وای فای و بلوتوث» اشاره کرد.

لپ تاپ Victus 15 FA1095NIA اچ پی

لپ تاپ اچ پی مدل Victus 15 FA1095NIA یک لپ تاپ پزشکی قدرتمند با جنس بدنه مقاوم پلاستیکی است. این لپ تاپ 2.3 کیلوگرمی از یک صفحه نمایش 15.6 اینچی با «رزولوشن 1080 × 1920 پیکسلی، نرخ تازه سازی 60 هرتزی و روشنایی 250 نیتی» بهره می برد. لپ تاپ ویکتوس 15 اچ پی به «پردازنده Core i7 13620H کمپانی اینتل، رم نوع DDR4 با ظرفیت 16 گیگابایت (قابل ارتقاء تا 32 گیگابایت)، هارد اس اس دی 512 گیگابایتی (با قابلیت ارتقاء) و کارت گرافیک سری جی فورس RTX 3050 کمپانی انویدیا» مجهز می باشد و عملکرد بسیار مناسبی را در حیطه های «مالتی تسکینگ، جستجو در وب، انجام مطالعات و پژوهش ها» مخصوص به رشته های پزشکی را از خود ارائه می دهد. علاوه بر این، به واسطه بهره مندی لپ تاپ Victus 15 FA1095NIA اچ پی از باتری چهار سلولی با ظرفیت 70 وات ساعتی، امکان استفاده مداوم در ساعات طولانی از این لپ تاپ پزشکی برای کاربران فراهم می باشد. از سایر مشخصات این لپ تاپ می توان به بهره مندی آن از: پورت های «اترنت و HDMI، جک 3.5 میلی متری هدفون، USB 3.2 و USB Type-C» و پشتیبانی آن از اتصال بی سیم به «شبکه وای فای و بلوتوث» اشاره داشت.

لپ تاپ ROG Flow GZ301ZE ایسوس

لپ تاپ ایسوس مدل لپ تاپ ROG Flow GZ301ZE به عنوان یکی از سبک ترین لپ تاپ های پزشکی به شمار می آید. این لپ تاپ با وزن فوق العاده سبک 1.18 کیلوگرمی قابلیت حمل فوق العاده آسانی دارد و از این رو مناسب پزشکان پرمشغله و دانشجویان پزشکی است. لپ تاپ راگ فلو GZ301ZE ایسوس از یک صفحه نمایش لمسی 13.4 اینچی با «رزولوشن 1200 × 1920 پیکسلی» بهره می برد و امکان استفاده از این لپ تاپ 2 در 1 به عنوان تبلت نیز وجود دارد. این لپ تاپ به «پردازنده Core i9 12900H کمپانی اینتل، رم نوع DDR5 با ظرفیت 16 گیگابایت، هارد اس اس دی 1 ترابایتی و کارت گرافیک جی فورس RTX 3050 Ti کمپانی انویدیا» مجهز می باشد. در حالیکه امکان ارتقاء ظرفیت رم و فضای ذخیره سازی در این لپ تاپ 2 در 1 وجود ندارد؛ اما سخت افزارهای تعبیه شده بر روی این لپ تاپ قادر به رفع نیازهای اساسی پزشکان و دانشجویان پزشکی بوده و وظایف سنگینی همچون مالتی تسکینگ را به خوبی مدیریت می کنند. از سایر مشخصات این لپ تاپ سبک وزن می توان به بهره مندی از: پورت های اتصال «تاندربولت، USB Type-C و جک 3.5 میلی متری هدفون»، وبکم و کارت خوان SD و قابلیت اتصال به شبکه وای فای و بلوتوث اشاره کرد.

 

5 لپ تاپ مناسب پزشکان و دانشجویان پزشکی 

لپ تاپ Vivobook OLED Q540VJ ایسوس

لپ تاپ ایسوس مدل Vivobook OLED Q540VJ به عنوان برترین لپ تاپ پزشکی در میان لپ تاپ های معرفی شده به شمار می آید. این لپ تاپ 1.8 کیلوگرمی بدنه ای از جنس فلز دارد و در شرایط سخت، جا به جایی های مداوم و ضربات احتمالی مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان می دهد. این لپ تاپ به یک صفحه نمایش 15.6 اینچی با «رزولوشن 1620 × 2880 پیکسلی، نرخ تازه سازی 120 هرتزی و حداکثر روشنایی 600 نیتی» مجهز می باشد و تصاویر را با بالاترین وضوح و دقت رنگ به نمایش می گذارد. لپ تاپ ویوو بوک اولد Q540VJ ایسوس به «پردازنده Core i9 13900H کمپانی اینتل، رم نوع DDR5 با ظرفیت 16 گیگابایت (غیر قابل ارتقاء)، هارد اس اس دی 1 ترابایتی (قابل ارتقاء) و کارت گرافیک جی فورس RTX 3050 کمپانی انویدیا » مجهز می باشد و به همین واسطه قادر است تا از پس پیچیده ترین نرم افزارها بر بیاید و امکان مالتی تسکینگ بدون دردسر و سریع را در اختیار کاربر خود قرار دهد. این لپ تاپ از یک باتری قدرتمند سه سلولی لیتیوم یونی با ظرفیت 70 وات ساعتی بهره می برد و از این رو بستر مناسبی برای استفاده بدون وقفه در مدت زمان طولانی را برای کاربر خود فراهم می کند. علاوه بر این، این لپ تاپ به واسطه بهره مندی از «حسگر اثر انگشت» از اطلاعات حائز اهمیت شما به خوبی محافظت به عمل می آورد. از سایر مشخصات این لپ تاپ می توان به بهره مندی از: «تمامی پورت های اتصال (اترنت، HDMI، تاندربولت 4، جک هدفون، USB 3.2 و USB Type-C)، وبکم و کارت خوان SD» و پشتیبانی از «اتصالات مبتنی بر شبکه وای فای و بلوتوث» اشاره داشت.

کلام پایانی

در پایان توجه داشته باشید که «نیازهای اساسی» و «بودجه مالی» مورد نظر شما، عامل تعیین کننده خوب بودن یا نبودن یک لپ تاپ پزشکی (یا هر لپ تاپ دیگری) هستند. در حالت کلی توصیه می شود که برای لپ تاپ پزشکی خود مشخصات زیر را در نظر بگیرید:

·       وزن: کمتر از 2.5 کیلوگرم

·       صفحه نمایش: 13 تا 15.6 اینچی با رزولوشن 1080 × 1920 پیکسلی (یا بالاتر)

·       پردازنده: سری «Core i5 یا Core Ultra 5 اینتل یا سری Ryzen 5 ای ام دی» برای کاربران مبتدی

سری «Core i7 یا Core Ultra 7 اینتل یا سری Ryzen 7 ای ام دی» برای کاربران نیمه حرفه ای و سری «Core i9 یا Core Ultra 9 اینتل یا سری Ryzen 9 ای ام دی»

·       رم: نوع DDR4 یا DDR5 (ترجیحاً DDR5) با ظرفیت 16 گیگابایت (یا بیشتر)

·       فضای ذخیره سازی: هارد اس اس دی (SSD) با ظرفیت 1 ترابایت (یا بیشتر)

·       باتری: ظرفیت حداقل «65 وات ساعتی/ عمر باتری 8 ساعته»

·       کیبورد: صفحه کلید ارگونومیک و راحت

·       پورت ها: بهره مندی از «پورت های اتصال حائز اهمیت» و «وبکم و هدفون با کیفیت»

سوالات متداول

در لیست لپ تاپ های معرفی شده، کدام لپ تاپ ارزش خرید بهتری دارد؟

لپ تاپ ایسوس مدل ROG Flow GZ301ZE تمامی شاخصه های یک لپ تاپ پزشکی ایده آل را در بر دارد.


آیا یک لپ تاپ پزشکی به کارت گرافیک قدرتمند نیاز دارد؟

در حالیکه تمامی لپ تاپ ها برای پردازش اطلاعات گرافیکی و نمایش تصاویر به کارت گرافیک نیاز دارند؛ اما لپ تاپ های پزشکی به کارت های گرافیک بسیار قدرتمند (نظیر کارت های گرافیک تعبیه شده در لپ تاپ های تولید محتوا یا گیمینگ) نیازی ندارند.


آیا بهره مندی از صفحه نمایش لمسی در لپ تاپ های پزشکی ضروری است؟

خیر. البته می توانید برای راحتی هر چه بیشتر در هنگام تایپ کردن «جزوات درسی یا اطلاعات بیمار» می توانید یک لپ تاپ مجهز به صفحه نمایش لمسی (با قابلیت پشتیبانی از قلم لمسی) را برای خود انتخاب کنید.


برای محافظت بهتر از اطلاعات بیماران از چه روش هایی بهره بگیریم؟

در صورت نیاز به ذخیره سازی اطلاعات به صورت طولانی مدت، از نرم افزارهای رمزگذاری انحصاری برای هارد لپ تاپ استفاده کرده و فایل های شخصی بیماران خود را از طریق یک رمز عبور محافظت نمایید.


مشاوره خرید لپ مال

اشتراک گذاری :