بهترین گزینه ها برای خرید مادربرد DDR5 در سال ۲۰۲۳
  • 01 خرداد 1402

بهترین گزینه ها برای خرید مادربرد DDR5 در سال ۲۰۲۳

اگر قصد آپگرید کردن سیستم قبلی یا خرید یک PC جدید را دارید احتمالا در بین مشخصاتی که یک کامپیوتر خوب و قدرتمند باید داشته باشد، رم و مادربرد DDR5 هم به چشم شما خورده است. DDR5 نسل پنجم از DDR SDRAM است که ساخت و توسعه آن از سال ۲۰۱۷ آغاز شد و در سال ۲۰۲۰ از آن رونمایی شد و تا امروز به صورت آرام در حال باز کردن راه خود به سمت دنیای فناوری بوده و به لطف مزایای زیادی که نسبت به نسل قبلی خود دارد، روز به روز تکنولوژی های بیشتری با این استاندارد جدید ادغام می شوند. در این مطلب قصد داریم به مزایای رم و مادربرد DDR5 نسبت به DDR4 و معرفی بهترین مادربرد DDR5 بازار در سال 2023 بپردازیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مزایای DDR5 نسبت به DDR4

همانطور که می دانید DDR5 یک استاندارد جدید برای مموری یا رم کامپیوترهای شخصی است و نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت‌ های قابل توجهی کرده است. علی رغم قیمت بالاتر DDR5، این نسخه مزایای زیادی در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی DDR4 دارد. اول از همه این که پهنای باند آن دو برابر نسخه قبلی است که نتیجه آن، سریع‌ تر شدن فرآیند پردازش ست. این ویژگی برای همه نوع تسک یا حجم کاری شامل باز بودن چند صفحه وب به صورت هم زمان یا گیمینگ، ضروری است. افرادی که کارهای سنگینی از سیستم خود می کشند که تا حد زیادی مموری را درگیر می کند مثل استفاده از ابزارهای ۳ بعدی و ویرایش ویدیو، با آپگرید کردن مادربرد خود به مادربرد DDR5 می توانند شاهد بهبود چشمگیر عملکرد رم شوند.

در حال حاضر رم های DDR5 از حداکثر سرعت ۸۴۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می کنند که پیش بینی می شود این سرعت در آینده بیشتر شود. در مقایسه، هرگز یک رم DDR4 پیدا نمی کنید که سرعت آن بیشتر از ۵۰۰۰ مگاهرتز باشد که این نشان می دهد DDR5 گزینه سریع تری است.

علاوه بر این، DDR5 برق خیلی کمتری از DDR4 استفاده می کند. جدیدترین نسخه استاندارد جدید به جای ۱.۲ ولت، ۱.۱ ولت انرژی مصرف می کند. گرچه ۰.۱ ولت خیلی جهش بزرگی به نظر نمی رسد اما باعث کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق شده و در طولانی مدت، گزینه کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر از DDR4 است.

ظرفیت حافظه رم DDR5 بسیار بیشتر از چیزی است که مردم قبلا با آن آشنا بودند. این نسخه جدید می تواند تا ۱۲۸ گیگابایت ظرفیت حافظه را در هر ماژول تامین کند. این یعنی وقتی یک سیستم جدید با چهار اسلات DDR5 DIMM خریداری می کنید، می توانید ظرفیت حافظه راتا  ۵۱۲ گیگابایت افزایش دهید که مقدار خیلی زیادی است و حتی برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوای گرافیکی و ویدیویی هم بیش از مقدار کافی است. گرچه همه افراد به این مقدار ظرفیت نیازی ندارند اما ذکر این نکته برای این که ظرفیت کامل DDR5 را بشناسید ضروری بود.


برای آشنایی بیشتر با تفاوت های رم DDR4 با DDR5 میتوانید مقاله « رم DDR5 چیست و چه تفاوتی با رم DDR4 دارد؟ » را مطالعه کنید.


کدام پردازنده ها از رم DDR5 پشتیبانی می کنند؟

در حال حاضر سه نسل از پردازنده ها از رم DDR5 پشتیبانی می کنند که شامل نسل های ۱۲ و ۱۳ پردازنده های Core اینتل به نام های Alder Lake و Raptor Lake هستند. کمپانی AMD هم به تازگی خانواده ای از پردازنده های جدید خود را سازگار با فناوری DDR5 تولید کرده که Ryzen 7000 Series نام دارند.

توجه داشته باشید که هنگام خرید رم DDR5 و پردازنده های بالا نیاز به مادربردی دارید که از این فناوری پشتیبانی کند چون این پردازنده ها فقط با مادربردهایی که اسلات DDR5 دارند، سازگاری دارند. مادربرد DDR5 با رم های نسخه های قبلی سازگاری ندارد و بالعکس، مادربردهای DDR4، امکان پشتیبانی از نسخه جدید را ندارند.

ویژگی های مادربرد DDR5

برای استفاده از رم DDR5 به یک مادربرد نیاز دارید که از این فناوری پشتیبانی کند. اگر چیپست یک مادربرد از DDR5 پشتیبانی کند در این صورت تمام مدل های آن مادربرد می توانند از رم DDR5 استفاده کنند و مهم نیست چه برندی هستند یا چه قیمتی دارند. به مادربردهایی که از رم DDR5 پشتیبانی می کنند و اسلات آن را دارند، اصطلاحا مادربرد DDR5 می گویند.

آسان ترین کار برای پیدا کردن چنین مادربردی، چک کردن چیپست آن است. تا این تاریخ تنها چیپست هایی که می توانند از رم DDR5 استفاده کنند سری ۶۰۰ اینتل است که شامل چیپ هایی مثل Z690، H610 و B660 هستند و سری ۷۰۰۰ کمپانی AMD که به زودی به بازار عرضه خواهند شد.

در طراحی رم DDR5 شیارهایی ایجاد شده است که باید منطبق بر اسلات مخصوص در مادربرد باشند تا بتوان آن را روی برد نصب کرد. بنابراین باید مادربرد شما این اسلات را داشته باشد وگرنه نمی توانید از رم جدید در نسخه های قبلی مادربرد استفاده کنید. قبل از خرید مادربرد DDR5 حتما نام و سریال محصول را در سایت تولیدکننده چک کنید چون ممکن است بعضی از مدل ‌ها با این که در دسته‌ بندی DDR5 قرار دارند اما از رم DDR4 پشتیبانی کنند؛ درست مانند مادربرد PRIME B660M-K D4 ایسوس که چیپ B660 دارد اما از رم های DDR5 پشتیبانی نمی کند.

بهترین مادربرد DDR5 در سال ۲۰۲۳

اگر قصد خرید یک PC جدید را دارید بهتر است رم و مادربرد DDR5 را انتخاب کنید. در ادامه فهرستی از بهترین مادربردهای DDR5 در سال ۲۰۲۳ معرفی خواهند شد.


همچنین میتوانید مطالعه کنید » بهترین مادربردهای اقتصادی گیمینگ سال 2024


۱. مادربرد DDR5 گیمینگ ASUS ROG Maximus Z790 Hero

این مادربرد مجهز به امکاناتی است که بتواند جدیدترین سخت افزارهای کامپیوتری شامل رم DDR5 تا پردازنده های نسل ۱۳ اینتل را اجرا کند. اگر نگران تجمع هوای داغ هستید، گرماگیرهای داخلی مادربرد و فناوری ROG Water Cooling Zone خیال شما را راحت می کنند.

 

مادربرد DDR5 گیمینگ ASUS ROG Maximus Z790 Hero

 

مزایا

معایب

VRM آماده اورکلاک

قیمت بالا

کیفیت ساخت فوق العاده

 

۱۲ پورت USB شامل دو پورت Thunderbolt 4

 

سرعت بالای اتصال به اینترنت

 

 

مادربرد DDR5 مدل ROG Maximus Z790 Hero یکی از حرفه ای ترین مادربردهای بازار است که چه گیمر باشید یا با محتوای مهندسی و ویدیویی سر و کار داشته باشید، هرآنچه که برای ساخت یک سیستم حرفه ای لازم دارید را در اختیار شما قرار می دهد. گرچه قیمت این مادربرد اصلا ارزان نیست (۶۰۰ دلار) اما هزینه ای که شما می پردازید بابت قطعات پریمیوم، پشتیبانی از PCIe، سرعت بالای رم DDR5 که می تواند تا ۷۸۰۰ مگاهرتز بالا رود و پورت ها خوب شامل Thunderbolt 4 است.

این مادربرد به قدر کافی قدرتمند هست که می تواند تمام CPU های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل که در بازار هستند را اورکلاک کند. VRM ها کاملا منطبق با هیت سینک ها و سیستم کامل خنک کنندگی آبی هستند که باعث می شود به اندازه کافی قدرت اورکلاک حتی برای پردازنده هایی مثل 13900K داشته باشید.

بقیه امکانات این مادربرد DDR5 هم چیزی از کلمه فوق‌العاده کم ندارد. دو اسلات PCIe 5.0 x16 با قابلیت x8/x8 و همچنین اسلات های PCIe 5.0 و PCIe 4.0 M.2 NVMe که حتی برای آپدیت های آینده هم کارامد هستند، پشتیبانی از WiFi 6E، نورپردازی RGB، اترنت ۲.۵ گیگ، تنها بخشی از امکانات این مادربرد هستند. علاوه بر این ابزارهای کاملی برای عیب یابی مادربرد شامل یک صفحه نمایش ۷ بخشی، یک دکمه BIOS FlashBack و یک دکمه پاور روی مادربرد، در اختیار دارید.


همچنین می توانید خرید مادربرد TUF GAMING Z790-PLUS WIFI D5 را به عنوان یکی از بهترین مادربردها با چیپست Z790 در نظر داشته باشید.


۲. مادربرد ASUS ROG STRIX Z690

اگر یک می خواهید یک کامپیوتر جمع و جور با فضای کافی برای توسعه و ارتقا جمع کنید، مادربرد DDR5 مدل ROG STRIX Z690 گیمینگ با امکانات WIFI از مادربردهای شرکت ایسوس می تواند انتخاب ایده آلی برای شما باشد.

 

مادربرد ایسوس Z690

 

مزایا

معایب

قدرت کافی برای اجرای بازی های رایج

عدم وجود پورت های Thunderbolt 4

گرافیک سریع PCIe 5.0 و حافظه PCIe 4.0

 

خنک کنندگی عالی

 

صدای خوب

 

 

این مادربرد بسیار کوچک تر از مادربردهای استاندارد ATX است اما همان تعداد اسلات رم DDR5 را به همراه اسلات های فول سایز توسعه PCIe 5.0 x16 و PCIe 4.0 x16 به همراه دارد.

VRM ها در این مادربرد خیلی خارق العاده نیستند اما می توانند بسیاری از پردازنده های اینتل نسل ۱۲ و ۱۳ موجود در بازار را اجرا کرده و فضای کافی برای اورکلاک مبتدی، دارند. این مادربرد در بیشتر قسمت ها با گرماگیر پوشیده شده و از سیستم خنک کنندگی آبی برخوردار است تا با این طراحی، بیشتری بهره را از سیستم خود ببرید و تا نهایت پتانسیل آن را استفاده کنید.

در قسمت IO پشتی، تقریبا همه پورت هایی که برای کار یا گیمینگ نیاز دارید وجود دارد. همچنین می توانید دکمه های Clear CMOS و BIOS Flashback را مشاهده کنید که در زمان آپدیت BIOS برای سازگاری با پردازنده های نسل ۱۳، بسیار کارامد هستند. در مجموع، این مادربرد DDR5 دارای تعادل عالی از قیمت و امکانات است و می توانید یک PC قدرتمند با آن بسیارید که تا سال ها نیاز به آپگرید ندارد.

فروشگاه لپ مال این مادربرد را موجود دارد و برای مشاهده قیمت، مشخصات و امکانات کامل آن می توانید به صفحه خرید مادربرد ROG SRTIX Z690 در سایت مراجعه کنید.

۳. مادربرد MSI MPG Z690 Carbon Wifi

این مادربرد را می توان بهترین مادربرد DDR5 در نظر گرفت که تمام نیازهای شما از یک کامپیوتر را برآورده می کند. فرقی نمی کند به دنبال ساخت سیستمی باشید که از چند گرافیک پشتیبانی کند یا به هر دو پورت DisplayPort و HDMI برای وصل شدن به چند مانیتور، نیاز داشته باشید، Z690 Carbon WiFi پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

 

مادربرد ام اس آی MPG Z690 Carbon Wifi

 

مزایا

معایب

دریافت بهترین امکانات در برابر هزینه

عدم وجود دکمه پاور روی برد یا دکمه های reset

VRM قدرتمند

 

کیفیت ساخت بی نظیر

 

حافظه و اتصال به اینترنت سریع

 

 

تعداد زیادی از مادربردهای میان رده Alder Lake از رم DDR5 پشتیبانی می کنند اما مادربرد MSI MPG Z690 CARBON WIFI امکانات ارائه می دهد که آن را به گزینه محبوب ما برای ساخت یک PC برای اجرای بازی های رایج در بازار، تبدیل می کند. این مادربرد یکی از معدود مادربردهای Z690 است که دو اسلات PCIe 5.0 x16 با قابلیت x8/x8 دارد و گزینه ای مناسبی برای استفاده از چند کارت گرافیک به صورت هم زمان است. همچین دارای یک VRM باکیفیت و حرفه ای است که نهایت اورکلاک را تجربه کنید.

مادربرد Z690 CARBON WIFI با پردازنده های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل سازگاری دارد اما نمی توانید از کیت های مموری DDR4 در این مادربرد استفاده کنید که البته تمام مادربردهای DDR5 همین ویژگی را دارند. MSI ادعا می کند که بهترین سرعت مموری در زمان اجرا یک DIMM به ازای هر کانال تا بیش از ۶۶۶۶ مگاهرتز بالا می رود. یک LED هفت قسمتی برای عیب یابی و یک دکمه BIOS Flashback برای آپدیت بایوس بدون نیاز به پردازنده سازگار هم روی مادربرد وجود دارد.

در مورد تعداد پورت ها خیلی جای شکایت باقی نمی ماند چون ۱۰ پورت USB شامل پورت 20Gbps USB-C، اترنت ۲.۵ گیگ، خروجی صدا و دو پورت HSMI و DisplayPort برای خروجی گرافیک یکپارچه برای پردازنده، وجود دارد. همچنین اسلات های PCIe Gen4 M.2 برای استفاده از NVMe SSD های پرسرعت و پشتیبانی از نسل جدید WiFi 6E هم در این مادربرد وجود دارد. به طول کلی این محصول یک مادربرد DDR5 عالی است که می تواند هر دو گروه کاربران عادی و حرفه ای را راضی کند.

۴. مادربرد MSI Pro Z690-A

این مادربرد بهترین مادربرد DDR5 اقتصادی است (۱۹۰ دلار). اگر به دنبال عملکرد عالی هستید اما نمی خواهید هزینه خیلی زیادی بپردازید، Z690-A یکی از بهترین گزینه ها برای شما است.

 

مادربرد ام اس آی Pro Z690-A

 

مزایا

معایب

کیفیت رضایت بخش در برابر قیمت

شیلد IO از قبل نصب نشده است

عملکرد عالی اورکلاک

 

اسلات های جدید PCIe 5.0 و M.2 Gen4

 

 

افرادی که بودجه محدودی دارند اما می خواهند مادربردی داشته باشند که از رم DDR5 پشتیبانی کند باید مادربرد Z690-A از برند MSI را هم بررسی کنند. این مدل یکی از ارزان ترین مادربردهای DDR5 است که از رم DDR5-6400 (OC) تا ۱۲۸ گیگ پشتیبانی می کند. این مادربرد برای سازگاری با پردازنده های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل طراحی شده و همراه با جدیدترین امکانات شامل اسلات های PCIe 5.0 و M.2 Gen4 ارائه می شود.

شاید VRM از نوع 14 +1 +1-pgase 55A برای عاشقان اورکلاک کافی نباشد اما می توانید از بیشتر پردازنده های موجود در سرعت های استوک، پشتیبانی کند. این مادربرد مجهز به گرماگیرهای باکیفیت برای VRM و چیپست است و هدرهایی هم برای فن ها و خنک کنندگی آبی به همراه دارد. در قسمت پشتی تعادل خوبی از پورت های کاربردی شامل هفت پورت USB-A، یک پورت 20Gbps USB-C، اترنت ۲.۵ گیگ و رابط های صوتی قرار دارد.

بعضی از مزایایی که MSI به خاطر پایین نگه داشتن قیمت از آنها صرف نظر کرده است شامل وجود گرماگیر فقط برای یک پورت M.2 و عدم نصب شیلد IO است. با این وجود اگر می خواهید در هزینه های خود صرفه جویی کنید و آن هزینه را صرف خرید سایر سخت افزارها کنید، این مادربرد DDR5، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

۵. مادربرد DDR5 ایسوس مدل  TUF Gaming Z690 Plus WiFi D5

این مادربرد از جدیدترین نسل های مادربرد ایسوس است که از رم DDR5 پشتیبانی کرده و سازگاری کامل با تمامی پردازنده های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل دارد. این مادربرد از لحاظ قیمت، میان رده محسوب می شود اما امکانات کاملی را برای سر هم کردن یک سیستم گیمینگ اقتصادی ارائه می دهد.

 

مادربرد  TUF Gaming Z690 Plus WiFi D5

 

مزایا

معایب

امکانات عالی در مقایسه با قیمت

وجود تنها یک پورت Thunderbolt

بهترین گزینه برای LGA 1700

 

چهار اسلات RAM DDR5

 

پشتیبانی از RAID

 

 

این مادربرد یکی از بهترین انتخاب ها برای پشتیبانی از چیپست LGA 1700 است که از پردازنده های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل پشتیبانی می کند. وجود پورت PCIe 5.0 در این مادربرد تضمین می کند که تا سال ها نیاز به آپگرید سیستم خود ندارید. سیستم خنک کنندگی عالی شامل گرماگیر VRM، گرماگیر بدون فن PCH، گرماگیر M.2 و هدرهای هیبرید فن این اطمینان را می دهند که تجربه گیمینگ خوبی را با این مادربرد DDR5 خواهید داشت.

امکاناتی که برای انجام بازی های فوق سریع در این مادربرد تعبیه شده اند شامل WiFi 6 AX201، اترنت ۲.۵ گیگ اینتل، فناوری TUF LANGuard و TurboLan است. پورت های این مادربرد شامل ۴ پورت M.2/NVMe SSD، هدر USB-C Gn2 و هدر Thunderbolt است. نورپردازی RGB و صدای باکیفیت و زنده هم از دیگر ویژگی های خوب این مادربرد است.

در صورتی که می خواهید قیمت، امکانات و ویژگی های این مادربرد DDR5 را بدانید، به سایت لپ مال، صفحه خرید مادربرد TUF Gaming Z690 Plus WiFi D5 سر بزنید. توجه داشته باشید که این مادربرد یک مدل دیگر هم دارد که نام آن با D4 تمام می شود و فقط از رم های DDR4 پشتیبانی می کند.

۶. مادربرد ASUS ROG Crosshair X670E Hero

این مادربرد DDR5 با استفاده از جدیدترین چیپست X670E از AMD تمام امکانات لازم و کافی را برای بهره کامل بردن از امکانات پردازنده های سری Ryzen 7000 کمپانی AMD دارد.

 

مادربرد ایسوس ROG Crosshair X670E Hero

 

مزایا

معایب

VRM و سیستم خنک کنندگی عالی و قدرتمند

قیمت بالا (۶۵۰ دلار)

کیفیت ساخت پریمیوم

 

اورکلاک راحت در BIOS

 

انواع پورت های پر سرعت USB

 

 

مادربرد ASUS ROG Crosshair X670E Hero یکی از قدرتمندترین مادربردهای AMD در بازار است که از پورت PCIe Gen 5.0 برای حافظه و گرافیک، DDR5 و VRM آماده اورکلاکینگ برخوردار است.

این مادربرد می تواند نیاز شدید پردازنده پرچمدار Ryzen 9 7950X و سایر پردازنده های تخصصی AMD به برق را تامین کند. ایسوس در مورد سیستم خنک کنندگی هم کم نگذاشته و بهترین و قویترین گرماگیرها را برای VRMها، چیپست و اسلات های M.2 فراهم کرده است. می توانید با تنظیمات دلخواه، فضای بیشتری را برای سیستم خنک کنندگی داشته باشید.

در قسمت IO پشتی هم به اندازه سایر امکانات شگفت زده خواهید شد. هشت پورت 10 Gbps USB-A، دو پورت 40 Gbpsd USB4، یک پورت 20Gbps USB-C، اترنت ۲.۵ گیگ، خروجی صوت و HDMI 2.1 برای گرافیک های یکپارچه RDNA2 در پردازنده های Ryzen 7000 Seris در این مادربرد وجود دارد. این بهترین مادربرد DDR5 برای عاشقان اورکلاک است و وجود دکمه های پاور و ریست در روی مادربرد، دکمه BIOS Flashback و یک صفحه نمایش ۷ قسمتی برای عیب یابی، این محصول را به گزینه ای ایده آل برای کاربردهای پیشرفته تبدیل می کند.

۷. مادربرد GIGABYTE X670 AORUS Elite AX

این مادربرد یک انتخاب عالی برای سر هم کردن یک کامپیوتر اقتصادی است که جدیدترین و بهترین امکانات را برای هر نیازی که از کامپیوتر دارید، برآورده می کند

مادربرد گیگابایت X670 AORUS Elite AX

 

مزایا

معایب

قیمت معقول (۲۸۰ دلار)

عدم پشتیبانی از PCIe 5.0 برای گرافیک

امکانات عالی

 

سرعت انتقال برق رضایت بخش

 

چند پورت USB

 

 

اگر نمی خواهید هرچه پول دارید را صرف خرید مادربرد کنید، این گزینه برای شما کاملا مناسب است و حتی می تواند جایگزین مناسبی برای مادربردهای پریمیوم بازار مثل ROG Crosshair X670E Hero محسوب شود. با نصف قیمت مادربردهای حرفه ای، یک برد عالی یا چیپست پرچمدار X670 و تمام امکانات جدید شامل پشتیبانی از PCIe 5.0 و DDR5 خواهید داشت.

این مادربرد به جای اسلات PCIe 5.0، فقط اسلات های توسعه PCIe 4.0 دارد که البته نکته خیلی مهمی نیست چون بیشتر کارت های گرافیکی که امروزه در بازار وجود دارند به سختی می توانند یک اسلات کامل PCIe 3.0 x16 را پر کنند. خوشبختانه یک اسلات PCIe 5.0 M.2 و سه اسلات PCIe 4.0 M.2 برای نصب حافظه های سریع NVMe SSD وجود دارد.

سرعت مموری DDR5 در حالت اورکلاک تا ۶۶۶۶ مگاهرتز بالا می رود و VRM مدل 16-phase 70 A Vcore می تواند پردازنده های پرچمدار و معمولی Ryzen 7000 Series را بدون هیچ مشکلی اجرا کند. این مادربرد هیچ پورت Thunderbolt یا USB4 ندارد اما پورت 20Gbps USB-C و ۱۲ پورت USB-A برای بیشتر افراد، کاملا کافی و حتی زیاد است.


اگر به دنبال یک گزینه اقتصادی با پشتیبانی از پردازنده های اینتل هستید مادربرد PRIME B760-PLUS D5 ایسوس یک گزینه ایده آل می تواند باشد.


در انتها، شاید نیاز به تاکید مجدد وجود دارد که در صورتی که قصد تهیه مادربرد DDR5 دارید حتما نام کامل محصول را در سایت سازنده چک کنید. بعضی از مدل ها ممکن است از سری DDR5 باشند اما مانند مادربرد TUF Gaming Z690 Plus WiFi D4 (نسخه دیگری از مادربرد معرفی شده در این مطلب) تنها از رم DDR4 استفاده کنند.

چند سوال متداول درباره مادربردهای DDR5 سال 2023

۱. چرا باید از رم DDR5 استفاده کنیم؟

افزایش ظرفیت رم، سرعت بالا، امکان اصلاح خطا و بهینه بودن مصرف برق در مقایسه با DDR4.


۲.  آیا رم DDR5 با DDR4 سازگاری دارد؟

خیر، چونDDR5  طراحی ساخت متفاوتی با استانداردهای DDR4 و DDR3 دارد. این یعنی مادربردهای DDR4 با رم DDR5 سازگاری ندارند.


۳. تفاوت DDR5 و GDDR5 چیست؟

GDDR5 یک رم گرافیکی بر اساس فناوری قدیمی رم DDR3 است که برای استفاده در فعالیت های سنگین گرافیکی مانند کارت ویدیو و کنسول های بازی، طراحی شد.


 

 

اشتراک گذاری :